eitaa logo
نسرا گیلان
432 دنبال‌کننده
904 عکس
240 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴آینده از آن کیست؟ 🔸در مورد تاثیر رسانه بر مخاطب سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اول قائل به قدرت نامحدود رسانه هاست دیدگاه دوم قدرت مشروط رسانه ها را میپذیرد و دیدگاه سوم بر قدرت محدود رسانه ها تاکید دارد. از نظر شما کدام دیدگاه کارآمد تر است؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💠 داستان قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین چند روزی است که به بحث داغ فضای مجازی بدل شده است. در اوج روزهای چین‌هراسی ناشی از شیوع کرونا چنین خبری می‌تواند افکار عمومی را به شدت متاثر کند. فضای مجازی هم در طرح هیچ موضوعی حد و مرزی نمی‌شناسد. 🔸صنعت فوروارد به عنوان یک تکنیک ظاهرا لیبرال (به معنای عامیانه کلمه) مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان است. فوروارد از آن جهت صنعتی لیبرال است که پاس‌دهنده‌ی خبر ضمن اشاعه‌ی آن هیچ مسئولیتی در برابر شیوع خبر بر عهده نمی‌گیرد. 🔹معمولا اهالی شهروندان‌ لیبرال‌مآبانه می‌گویند «قضاوت نمی‌کنیم؛ درستی یا نادرستی خبر را نمی‌دانیم. ما فقط برای گسترش آگاهی آن را منتشر می‌کنیم» و هنگامی که خیلی پیگیری سند و مدرک خبر بشویم می‌گویند: «در یک گروه مجازی بود که ده‌ها روشنفکر و روزنامه‌نگار در آن بودند. اگر دروغ بود لابد تکذیب می‌کردند.» و باز هم جلوتر می‌گویند: «اگر دروغ بود تکذیب می‌شد.» 🔸چون خبر تکذیب می‌شود یا می‌گویند «به هر حال هنر ما این بود که خبر را منتشر کردیم تا راست و دروغ معلوم شود.» یا در برابر پخش شایعه کذب به نشانه‌ی خردمندی سری تکان می‌دهند و می‌گویند: «صلاح بود تکذیب شود والا خبر درست است.» روزنامه سازندگی یکشنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۹ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💠 داستان قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین چند روزی است که به بحث داغ فضای مجازی بدل شده است. در اوج روزهای چین‌هراسی ناشی از شیوع کرونا چنین خبری می‌تواند افکار عمومی را به شدت متاثر کند. فضای مجازی هم در طرح هیچ موضوعی حد و مرزی نمی‌شناسد. 🔸اگر چه ایده مترقی «شهروند-خبرنگار» که در برابر دیکتاتورها (مانند کودتای ۱۳۹۷ترکیه) آزادی را نجات می‌دهد در دموکراسی‌ها به دشمنان عقل بدل می‌شود. فقدان «دروازه‌بانی خبر» سبب می‌شود شهروندان در «جنگلی از اخبار» غرق شوند و نتوانند خبرهای راست را از خبرهای دروغ تشخیص دهند. 🔹واقعیت این است که روزنامه‌نگاری یک حرفه است که مانند همه حرفه‌های دیگر نیاز به دانش و تجربه و البته آزادی دارد. فقدان آزادی نباید سبب شود دانش و تجربه‌ی روزنامه‌نگاری انکار شود. هر روزنامه‌نگار حرفه‌ای در مواجهه با خبری مانند «قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین» چند کار اصلی انجام می‌دهد: 🔹اصل خبر چیست؟ چه متن یا متونی و چند سند یا اسنادی درباره‌ی آن وجود دارد؟ آیا مقامات رسمی آن را تایید می‌کنند؟ چرا تایید یا تکذیب می‌کنند؟ 🔸سابقه خبر چیست؟ اولین بار چه کسانی آن را منتشر کرده‌اند؟ هدف از انتشار خبر چه بود و آیا همه‌ی خبر منتشر شده است؟ 🔹آثار خبر چیست؟ آیا این خبر یک رویداد عادی است یا به تحولی در فضای عمومی منجر خواهد شد؟ روزنامه سازندگی یکشنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۹ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ دوره آموزش تدوین (مقدماتی) 💠 با اعطای مدرک معتبر 💢 آخرین مهلت ثبت نام: 31 تیر ماه 🔵 شروع دوره: 2 مرداد ماه 🔶 هزینه دوره: 100 هزار تومان (50درصد تخفیف ویژه اعضای شمسا) 💎 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 09215830475 @Gilshamsa ♦️ معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان ♦️
نسرا گیلان
❇️ موضوع: #تکنیک_های_پایه_ای_زبان_اقناع #قسمت_دوم 🔻تکنیک: ادعاهای آشکار و مستند 🔸بعضی وقت‌ها پیام
❇️ موضوع: 🔻تکنیک: (intensity) 🔸 برخی باعث می‌شوند تا ما شدت چیزی را بیشتر احساس کنیم و همین مسأله باعث شود تا برای انجام کاری اقناع شویم. صفات عالی (ترین) یکی از این ساختارهاست. وقتی فروشگاهی در تبلیغات خود را از ارزان‌ترین (و یا بهترین / پرفروش ترین / اولین و …) فروشگاه شهر عنوان می‌کند، شما برای خرید از آن بیشتر ترغیب می‌شوید. ایجاد (با «تر») هم یکی دیگر از این نمونه ساختارهاست. 🔹«این نوشابه قند کمتری نسبت به نوشابه‌های دیگر دارد» همین مقایسه ساده می‌تواند یک فرد چاق را قانع کند که بیشتر از این نوشابه‌ها استفاده کند. کلمات مبالغه آمیز هم به همین شکل میتواند شدت و حدّت ایجاد کند. «اعجاب برانگیز»، «برای همیشه»، «باور نکردنی» و کلماتی از این قبیل می‌توانند با در موضوع روی ذهنیت مخاطب در پیام‌های رسانه‌ای تأثیر بگذارند. 🔸توجه داشته باشید که معمولا برای شانه خالی کردن از زیر بار این ادعاهای شدت‌برانگیز و گاه غیر معقول و اثبات نشده، پیام‌های رسانه‌ای سعی می‌کنند تا از «کلمات احتمالی»، مثل «شاید، برخی، ممکن است، احتمالا، می‌تواند و …» استفاده کنند. بنابراین اگر پیامی به نظرتان زیاد از حد عالی و خوب به نظر آمد، سعی کنید به دنبال اینگونه ساختارهای زبانی بگردید، شاید کاسه‌ای پشت نیم‌کاسه باشد. 📝منبع: کتاب “سواد رسانه‌ای: مفاهیم و کلیات” به کوشش حمیدرضا آیت‌اللهی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ مخاطبان صداوسیما و ضرورت آموزش سواد رسانه ای 🔸 رسانه‌های دیداری بویژه اگر حقیقتاً بخواهند در رقابت با شبکه‌های تلویزیونی، مخاطبان خود را حفظ کنند، علاوه بر همه راهبردها و شیوه های گوناگونی که برای جذب مخاطب در پیش می‌گیرند باید به جانب دریافت مخاطب از رسانه ها توجه داشته باشند و مخاطبان را فعال در نظر بگیرد که می‌توانند با برخورداری از ، تولیدات رسانه‌ای کم اهمیت، بی کیفیت و بی محتوا را از محصولات مفید و ارزشمند تشخیص دهند. 🔺 شرط لازم این موضوع این است که باور داشته باشیم که شمار زیادی از مردم در کشورمان به ویژه در شهرهای بزرگ به تلویزیون‌های ماهواره‌ای دسترسی گسترده دارند و این موضوع را به عنوان یک تابوی رسانه‌ای یا اجتماعی مطرح نکنیم که امکان سخن گفتن درباره آن وجود نداشته باشد، بلکه باید واقع‌بینانه به سراغ مخاطبان رفت. 🔹 از طریق توسعه سواد رسانه ای آنها می‌تواند به عنوان راهبردی جدی از جانب صداوسیما اجرا شود، 🔺 این پیشنهاد بر این فرض استوار است که اگر مخاطب توانمند شود اغلب برنامه های تلویزیونی ماهواره‌ای قابلیت جذب چندانی برای مخاطبان نخواهند داشت چرا که از محتوا و عمق کافی، برخوردار نیستند و صرفاً کارکرد گذران اوقات فراغت را برای مخاطب دارند. 🔺هرچند به نظر می‌رسد به تدریج مخاطبان با تماشای تلویزیون های ماهواره ای به طور تجربی به شناختی نسبی از این موضوع رسیده‌اند، اما آموزش سواد رسانه‌ای به ویژه با کمک و ارتباطات و روانشناسی اجتماعی تا حد زیادی در این زمینه موثر خواهد بود. 🔸 هدف اصلی سواد رسانه‌ای این است که مخاطبان به قدرت و توانایی بیشتری در تفسیر تعبیر و نقد پیام‌های رسانه‌ای دست یابند. 🔺 سواد رسانه‌ای به افراد این امکان را می دهد تا ضمن اینکه باشند، خود نیز به مولدان خلاق پیام ها تبدیل و بر فهم و ادراک افراد از خود، جامعه و تنوع فرهنگی آنها تاثیر بگذارد. لذا بهره مندی از سواد رسانه‌ای مهارتی حیاتی برای قرن بیست و یکم به حساب می آید. 🔹 سواد رسانه‌ای در مفهوم وسیع خود شامل توانایی دسترسی، تحلیل ارزیابی و پردازش فعال اطلاعات در اشکال مختلف پیام های مکتوب دیداری و شنیداری است، 🔺 به عبارتی سواد رسانه‌ای پاسخی ضروری و غیر قابل اجتناب و واقع نگر به محیط رسانه‌ای پیچیده و دائم در حال تغییر و تحول اطراف ماست. 🔹🔸 نکته اساسی که باید به آن توجه داشت این است که با وجود اینکه سواد رسانه‌ای را در خصوص تاثیرات رسانه ها مطرح می‌کند اما باید گفت سواد رسانه‌ای با رسانه و تولیدات رسانه‌ای مخالف نیست. بلکه هدف اصلی این است که از طریق مهارت های سواد رسانه‌ای به همه افرادی که در برابر تولیدات رسانه های گوناگون مانند شبکه های اجتماعی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای، به ویژه سریال های با مضامین درام تا حدودی آسیب پذیرند، کمک کند تا در خصوص این تولیدات، نقاد، دقیق و تحلیل گر باشند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢ابرقدرت آینده جهان ؟ ⭕️ توانمندی در هوش مصنوعی تعیین کننده ابرقدرت جهان در قرن پیش روست 🏢موسسه بروکینگز که اغلب به عنوان مهم ترین اتاق فکر دنیا شناخته می شود، در آخرین گزارش اقتصاد جهانی خود اعلام کرده است کشوری که تا سال 2030 نسبت به سایر کشورها استیلای توان هوش مصنوعی داشته باشد، حداقل تا قرن 22 میلادی ابرقدرت اول دنیا خواهد بود. 📍این گزارش 3 بازیگر اصلی را در این زمینه چین، آمریکا و اتحادیه اروپا می داند و روسیه را با توجه به فعالیت های محدود در زمینه هوش مصنوعی در شمار بازیگران اصلی بر نمی شمارد. 📃گزارش بروکینگز ضمن اشاره به نقاط قوت این 3 کشور یعنی چین با سرمایه گذاری همه جانبه و سنگین، آمریکا با داشتن برترین نیروهای نو آور و اروپا با زیرساختهای بسیار مناسب، احتمال می دهد که برنده آمریکا خواهد بود گرچه سیاستهای اخیر آمریکا و به ویژه دولت ترامپ کاملا در جهت تضعیف این امر می باشند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚦کتاب هم یک رسانه است!📚 🔸ای کاش توی شرایطی که فضای مجازی تمام زندگی ما رو فرا گرفته، قدری هم کتاب خوانی رو در سبد مصرف رسانه ای خودمون قرار بدیم! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😷ماجرای ماسک‌های بازیافتی چیست؟ 🎥کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد عده‌ای درحال جداسازی و بسته بندی ماسک‌ در یک مخروبه هستند و منتشرکنندگان این کلیپ مدعی شده اند ماسک‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار، ماسک‌های بازیافتی اند. 📌اما اصل ماجرا چیست؟ در ساختمان کنار محل گودبرداری، کارگاه تولید ماسک بوده که شب عید فطر، بر اثر گودبرداری بخشی از ساختمان مجاور تخریب شده است که در کلیپ نیز موجود است. 🔹تولیدکننده ماسک‌ها از پیمانکار شکایت و درخواست پرداخت خسارت می‌کند، کارشناس می‌گوید که برای برآورد خسارت نیاز به وجود و دانستن تعداد ماسک‌های مدفون شده است لذا به همین دلیل چند هفته قبل به سراغ ماسک‌های مدفون شده می‌روند و کارگران همان ساختمان شروع به شمارش ماسک ها میکنند که همسایه ای اقدام به فیلم‌برداری می‌کند. #شایعه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
دیروز مطمئن شدم که ماسک زدن خیلی ام ربطی به شعور نداره... سر ظهر بود و ظهر گرما، تو تاکسی که سه نفر رو بیشتر سوار نمی کنه، نشسته بودم، آقایی هم بیرون تاکسی ایستاده بود، دیرم شده بود، به راننده گفتم بگو سوار بشه تا بریم دیگه...گفت ماسک نزده، سوارش نمی کنم، بعد اضافه کرد: خیلی وقته وایستاده، بدون ماسک کسی سوارش نمی کنه، اتوبوس هم نیست! تو کیفم ماسک اضافه داشتم، بهش دادم و سوار شد. کلی تشکر کرد و همش خودشو گوشه ی تاکسی جمع می کرد تا فاصله رو بیشتر رعایت کرده باشه، سر صحبت رو باز کردم و گفتم: اگه ماسک بزنین خودتون سلامت می مونین... گفت: کارگرم، هزینه ی زندگی نمی رسه که بخوام ماسک و اسپری ضد عفونی هم بخرم، بعد به یه روسری که دور گردنش بود اشاره کرد و گفت، همینو می زنم، هر شب هم می شورمش. گفتم: خوب به خانمت بگو از همین روسری برات ماسک درست کنه! با تعجب گفت: مگه می شه؟ چجوری؟ تو دلم گفتم اینهمه کلیپ تو فضای مجازی که طرز تهیه ی ماسک رو آموزش داده، یعنی به اینها هم دسترسی نداره، بعد من براش نسخه ی بی فرهنگی و بی شعوری می پیچم! با دستمال و نایلونی که همراهم بود، طرز درست کردن ماسک رو بهش یاد دادم، خیلی دقت کرد و خودش هم امتحان کرد تا مطمئن بشه یاد گرفته. نزدیکای میدون، پولشو در اورد و به راننده گفت: کرایه ی این آبجی رو من حساب می کنم. شوکه شدم، گفتم دلیلی نداره که شما کرایه ی منو حساب کنین... گفت: درسته انسانیت شما رو نمی شه با کرایه ماشین جبران کرد، ولی من بیشتر از نیم ساعت زیر آفتاب وایستاده بودم، خیلی ها فهمیدن که به خاطر ماسک کسی سوارم نمی کنه، شایدم ماسک اضافی داشتن، اما به خاطر قیافه و ظاهرم بهم ندادن، تنها کاری که می تونم براتون بکنم، دعا کردن و حساب کردن کرایتونه. خلاصه از او اصرار و از من انکار که تیر خلاص رو راننده زد که کرایه ی هر کسی رو از خودش می گیرم. وقتی پیاده شدم دلم سوخت، شاید پول ماسک برای من پول خرد بود، اما برای خیلی ها بار اضافه است، شرمنده بودم از قضاوت زود هنگامم و خوشحال از این که ماسک اضافی داشتم. پ.ن: شاید صدقه ی این روزهامون، دادن ماسک به افراد بدون ماسک و دو تا پیس کوچک، اسپری ضد عفونی کف دستاشون باشه... بياييم سفير مهربانىِ او باشيم❣ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
چیست؟ تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکه‌ای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟ نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه باید‌ها و نباید‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد. ♨️چند نکته در باب آداب معاشرت مجازی 🔻قبل از تماس تصویری با افراد حتما از آنها اجازه بگیرید. 🔻وقتی کسی پاسخ تماسی را نمی‌دهد یعنی به هر دلیلی احتمالا امکان پاسخگویی نداشته است، بلافاصله در شبکه های اجتماعی پیام دادن و پرسیدن اینکه چرا جواب تلفنت را نمی‌دهی، خلاف آداب معاشرت رسانه ای است. 🔻اگر کسی آنلاین شد، بلافاصله به او پیام ندهیم که آنلاینی اما جواب پیام مرا نمیدهی. اینکه مدام حواسمان به آنلاین بودن یا نبودن دیگران باشد نوعی تعرض به حریم خصوصی آنهاست. قرار نیست هر کس هر زمان آنلاین بودن حتما هم پاسخگو باشد. 🔻شبکه های اجتماعی نباید آزادی عمل ما را در معاشرت محدود کنند، اینکه مدام از دیگران سوال کنیم چرا در فلان گروه فعال بودی اما فلان جا پاسخ مرا ندادی، عملا ضد آزادی است. ✅معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🌐 💠 حساسیّت زدایی 🌀فضای مجازی عموماً افراد را به سمت کاهش حساسيت نسبت به شبهات دينی و توهين‌های مذهبی می برد. 🔸از آنجايی که ماهيت فضای مجازی شور و هيجان است، در چنين فضايی بايد کوتاه بنويسيد و اطلاعات شما جذاب و خبری باشد. اين جذاب و خبری بودن عمدتاً يا در هيجان است يا در ابتذال. 🔹در اين بين شبهه‌هايی يا به‌ صورت سازمان‌يافته يا به‌ صورت شوخي و مزاح، در ذهن مخاطبان وارد می شود. پاسخ يافتن براي اين سؤال‌ها و شبهات، زمان‌گير است و مطالعه‌ای جدی را می طلبد، ولي از آنجايی که افراد بيشتر براي کسب هيجان و تفريح از فضای مجازی استفاده ميیکنند، آستانه تحريک در آنها بالا رفته است و عموماً حوصله مطالعه جدی را ندارند. همين موضوع باعث رها شدن شبهه در ذهن مخاطب می شود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan 📚حقیقت مجازی، ص۱۰۶