♦️⚜⚜ چرا فراگیری سواد رسانه ای مهم است؟
🔸 آموزش «سواد رسانه ای»
بهعنوان مهارتی جهت مصونیت از آسیبهای رسانه است که منجر به افزایش ظرفیت تحلیل شهروندان در مواجهه با رسانه ها شده و باعث می شود تا آنان به جای آنکه تسلیم محتوای پیام های رسانه ای شوند و منفعلانه هر آنچه دریافت می کنند بپذیرند،
تلاش کنند تا بهعنوان یک مخاطب فعال #معنای_نهفته
در پیام ها را درک و به #رمزگشایی و ارزیابی پیام ها بپردازند
و برخوردی فعالانه با پیام های رسانه ای داشته باشند.
🔸 اگر شهروندان یک جامعه از سواد رسانه ای کافی برخوردار نباشند، قطعا نخواهند توانست در فضای سنگین رسانه ای جهان امروز، مسائل و وقایع را به درستی تعبیر و تفسیر کنند.
سطرهایی از کتاب #سواد_رسانه_ای_و_خانواده
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴⚜⚜ ویژگی های شخص دارای #سواد_رسانهای ....
1⃣ از رسانهها به طرز #هدفمند و با برنامه ریزی و مؤثر استفاده می کند.
2⃣ وقتی پیام ها را ارزیابی کرد، در #تفکر_انتقادی شرکت می کند.
3⃣ اعتبار اطلاعات را از منابع مختلف #ارزیابی می کند.
4⃣ قدرت پیام های رسانهای را #درک می کند و می داند چطور با آنها #آگاهانه تر برخورد کند.
5⃣ از #تأثیر رسانه ها بر جنبه های مختلف، آگاهی دارد.
6⃣ دیدگاه های #متنوع و متکثر را ارج می نهد.
7⃣ عقاید خود را به وضوح و #خلاقانه، با استفاده از اشکال مختلف رسانهای بیان می کند.
👈 سواد رسانهای به معنای صرفا تماشا کردن نیست بلکه به معنای با دقت نگاه کردن و انتقادی نگریستن است....
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
ویژگیهای #فضای_مجازی
1⃣ ویژگی #دیجیتالی بودن فضای مجازی :
اینترنت مبتنی بر اعداد و منطق ریاضی است؛ ازین رو، توانایی تغییر و دخالت در این فضا آن طور که خواست کاربر است کاملا ممکن میشود. کاربر این امکان را دارد که با تغییر رنگها و انتخاب فضای کار دلخواه در اینترنت بر اساس سلیقه شخصی، خواست و علایق خود را به طور کامل در این فضا پیاده کند.
بنابراین کاربر اینترنتی بدون دغدغه خاطر میتواند ازین محیط استفاده کند وازین رو تعداد کاربران اینترنتی، با در نظر داشتن تفاوت های فرهنگی، اعتقادی، قومی، نژادی و ... در فضای مجازی قابل توجه است .
2⃣ ویژگی #حافظه_مجازی :
مهمترین خصوصیت اینترنت، آزادی انتشار اطلاعات است. حافظه مجازی اینترنت این فرصت را فراهم کرده است تا با انباشتی از اطلاعات در این فضا روبه رو باشیم که این مسئله با سیاست محدود سازی در تناقض است.
اینترنت ضد سانسور است و امکان دسترسی به هر نوع اطلاعاتی در آن وجود دارد.
3⃣ ویژگی #تعاملی_بودن فضای مجازی :
فضای مجازی رسانه ای دو طرفه است، بدین معنا که در این فضا هم تولید کننده (متن، تصویر، و... ) وهم مصرف کننده آن باهم در ارتباط هستند و از یکدیگر تاثیر پذیری دارند. تعاملی بودن فرصت دخالت و ارائه نظر و همچنین زمینه اطلاع فرد از دیگران را در فضای مجازی برای کاربران فراهم میکند.
4⃣ ویژگی #فرامتن_بودن فضای مجازی :
فرامتن بودن یا "هایپرتکست" بودن به معنای این است که هر صفحه اینترنت در خود صدها لینک به دیگر صفحات اینترنتی دارد؛ به این معنا که کاربر ،قدرت گزینش و انتخاب بسیاری دارد.
او با وارد شدن به این فضا و قرار گرفتن در یک موقعیت خاص به راحتی میتواند از آن صفحه خارج و وارد یک فضای جدیدی گردد که این امکان را از لینک های موجود در صفحات در اختیار وی قرار میدهند.
5⃣ ویژگی #واقعیت_مجازی بودن فضای مجازی :
در فضای اینترنت کاربر میتواند محدودیت های دنیای واقعی را جست و جو کند، اما بدون مرزهای واقعی.
شکل گیری شخصیت های اینترنتی در شهرهای اینترنتی به معنای شکل گیری یک جهان جدید است که اگرچه از جهان حقیقی ریشه میگیرد اما امکانات ویژه این فضا یک واقیت مجازی را شکل داده است. اگرچه این واقعیت در دنیای بیرونی معنایی ندارد اما در حیطه اینترنت به خوبی عمل میکند و ناخواسته نتایجی نیز در دنیای واقعی به جا میگذارد.
6⃣ ویژگی #غیرمرکزی_بودن فضای مجازی :
هیچ مرز یا حکومتی در فضای اینترنتی وجود ندارد. به همان اندازه که یک فرد آمریکایی در دسترسی به اینترنت آزاد است یک فرد ایرانی نیز حق استفاده از آن را دارد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🛑 روزی روزگاری!
🔰 یک زمانی لازم بوده به مخاطب یاد داده شود که گوشی تلفن را چطور سرجای خود قرار دهد!
🔸 هر رسانه نیازمند دفترچه راهنمایی برای استفاده است.
🔹 خانواده ها اغلب از آموزش دفترچه راهنمای هر رسانه قبل از استفاده از آن غفلت می کنند.
▫️ اینگونه است که جامعه ما درگیر انبوهی از معضلات رسانهای شده است.
#سواد_دیجیتال
#رسانه_شناسی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ به سواد رسانه ای مجهز شوید!
🔺"سواد رسانهای" (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
🔹این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.
🔸سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفرهی رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید
💠چند درصد از احساس یاس و ناامیدی که بر شما غلبه دارد ناشی از واقعیت و چند درصد را پیامهای رسانهای برایتان درونی کردهاند؟ چقدر مطالب فضای مجازی که ما ایرانیها عصبانی هستیم، بدبخت هستیم، خوشحال نیستیم، به یکدیگر رحم نمیکنیم، بینظم هستیم، صادق نیستیم و... در ذهن شما متاثر از #تکرار پیامهایی با این محتواست؟
💠#تکرار به عنوان یکی از روشهای رسانهای میتواند در شما باور عزتمندی ملی ایجاد کرده یا برعکس، آن را از بین ببرد.
💠برخی جریانات رسانهای در خارج و داخل با برچسب زدن به خصلتهای ایرانی میخواهند ما ایرانیها باور کنیم بیخاصیتیم، دزدیم، بیرحمیم و... امروزه در برنامههای رسانهای که درباره ایران ساخته میشود به بعضی از کلمات، طوری جهتدهی میکنند تا دارای بار #منفی شوند. به مرور کلماتی به عنوان کلمات جایگزین معرفی میشوند که در خود جامعه نیز مورد اقبال قرار گرفته و تکرار میشوند.
💠کلماتی مثل مردان سنتی بهجای مردان غیرتمند، افراد افراطی بهجای پایبند به اصول و از ایندست عبارات. آنها تصویر ذهنی مخاطب را دستکاری میکنند. مردان باغیرت را افرادی گرفتار در تفکرات متحجرانه و سنتی نشان میدهند، پایبند بودن به آرمانها را افراطیگری میپندارند؛ بهطور خلاصه، آنها از هر چیز متضاد با مبانی فلسفی و اعتقادی غرب، با عنوان تحجر، سنتگرایی و ازکارافتادگی یاد میکنند.
💠شاید بد نباشد بررسی کنیم که چند درصد از تصاویر ذهنی ما مخصوصا آن بخش که مربوط به ملیت، مذهب، خانواده و سبک زندگیمان است را بر اساس همین تغییرات واژگان و تکرار آنها تغییر دادهایم. آیا ایرانیها واقعا مردم بدی هستند؟ آیا مذهبیها واقعا بیسواد یا متحجر هستند؟ آیا زندگی مدرن یعنی زندگی بدون قواعد و چارچوب؟
💠همه اینطور لباس میپوشند، همه اینطور حرف میزنند، همه اینطور رفتار میکنند، همه دزد هستند، همه خیانت میکنند و... "همه اینطور هستند" ها را همیشه باور نکنید. گاهی همه اینطور هستندها #ساخته میشوند برای اینکه ما باور کنیم در اقلیت قرار گرفتهایم و مجبور به تبعیت شویم. برای اینکه ما باور کنیم مردمی ناتوان هستیم و پر از ناهنجاری.
#معصومه_نصیری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️مهمترین درگیری در عصر حاضر، جنگ بر سر #تفکر_انسان خواهد بود
🔺 نبردی که در آن رسانه ها بهعنوان سلاحی برای در اختیار گرفتن افکار، ایفای نقش می کنند.
🔹جنگ جهانی سوم جنگی است که در آن به جای استفاده از ابزارآلات و تسلیحات نظامی، از #رسانه_ها استفاده می شود.
🔸این جنگ در حال حاضر در جریان است. به همین دلیل ما باید هنگام دیدن، شنیدن و خواندن اخبار بتوانیم مخاطبی فعال و هوشمند باشیم. تنها در این صورت خواهیم توانست از این معرکه جان سالم به در ببریم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
↙️«جنگ رسانهای» از منظر رهبر معظم انقلاب
ِ «جنگ رسانهای از دیدگاه رهبر معظم انقلاب»، میتوان یک الگوی مفهومی سادهشده برای «جنگ رسانهای» ترسیم کرد. این الگو با تمرکز بر نکات اصلی این مفهوم، تقابل رسانهای دو جبههی کلان جهان را نشان میدهد که هرگونه تحلیلی از آن باید در این قالب کلی تبیین شود
۱- تحلیل جایگاه رسانه با توجه به جبههبندی کلان دنیا
۲- اعتقاد به اصل وجود جنگ رسانهای و دو جبههی جنگ
۳- جنگ رسانهای، جنگی اجتنابناپذیر
۴- جنگ رسانهای، جنگ ارائهی تصویر خود و دیگری
۵- سلاح رسانه: مؤثرترین سلاح بینالمللی
۶- جنگ رسانهای، قادر به تغییر معادلات صحنهی واقعی
۷- تأثیر جنگ رسانهای در ابعاد گوناگون سیاسی، تجاری، بینالمللی و…
۸- قابلیت رسانهها برای حضور در هر دو جبهه
۹- شاخص کلی تحلیل رسانهها: منفعت ملتها یا منفعت کمپانیها و قدرتهای تمامیتخواه
۱۰- الگوی مفهومی جنگ رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢 #منفی_گرایی از مهمترین جاذبه های خبرها در فضای #رسانه
🔹 زمانی محققینی چون گالتونگ و روگ معتقد بودند که منفی گرایی از مهمترین ارزشهای فرهنگی در گوشه شمال غرب دنیاست و اصطلاح #خبر_بد #خبر_خوب است از همین جا آمده است.
🔸 دلایل جذابیت منفی گرایی از دید ایشان:
🔴غیر منتظره بودن
🔴بی ابهام بودن
🔴رخداد سریع
🔴همخوانی و هماهنگی
🔹 امروزه با نگاهی به #فضای_مجازی و مطالب #شبکه_های_اجتماعی می توانیم فراگیر شدن کاربرد منفی گرایی و استفاده از خبرهای بد را به طور گسترده در جامعه خودمان هم ببینیم و دلایل استقبال عامه مردم از اخبار حوادث و درگیریها و بروز ناهنجاریها و بازنشر فراگیر آنها را گرچه با غلو و اکاذیب آمیخته باشند بر همین اساس می توان درک کرد.
🔸 شهروندان آگاه و مسئولیت پذیر با اتکا به سواد رسانه ای و فهم چنین مکانیزمهایی در تولید خبر بر محور کشمکش و ناهنجاری می توانند با کند و کاو در اهداف و صحت و سقم اخبار اینچنینی گامهایی موثر در ایجاد آرامش و آگاهی جامعه بردارند.
✏️ با بهره گیری از مقاله "سواد رسانه ای انتقادی; بایسته های صلح و روزنامه نگاری شهروندی"(امیر یزدیان و علی شاکر)
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️شکاف بین نسلی رسانه ای
✍ انقلاب فناوری اطلاعات همچون طوفانی، شکاف ژرفایی در دنیای رسانه ها ایجاد کرد. فاصله زمانی ظهور نسل های رسانه ای را به طور میانگین از 100 سال به 10 سال رساند و "شکاف بین نسلی رسانه ای" معناداری در حال تجربه است.
✍ سه نسل رسانه های سنتی یعنی رسانه های مکتوب، صوتی و تصویری بترتيب اوایل قرن شانزدهم، دهه اول قرن بیستم و دهه سوم قرن بیستم پا به عرصه وجود گذاشتند. مطبوعات، رادیو و تلویزیون حاصل تغییرات اجتماعی ناشی از دو انقلاب چاپ و انقلاب الکترونیک در فاصله زمانی حدود 300 سال هستند.
✍ در دهه هفتاد قرن بیستم به فاصله حدود 40 سال بعد از اختراع تلویزیون، انقلاب فناوری اطلاعات با سرعت خیره کننده، دگرگونی عظیمی ایجاد کرد و بر اثر وقوع آن در سه دهه اخیر سه نسل رسانه در قامت وب یک، وب2 و وب 3 ظهور کرده اند و جهان در آستانه ظهور نسل 4 رسانه های دیجیتال است.
✍ این "شکاف نسلی رسانه ای" درست مانند انسان های متعلق به نسل های متفاوت با نگرش ها، دیدگاهها، سبک زندگی، سقف آرزوها و تفاوت ها و تمایزهای معنادار می ماند. مانند تفاوت دیدگاههای یک فرد 60 ساله و 20 ساله. تفاوت نگرش انسان قرن بیستمی و قرن بیست و یکمی!
✍ همچنان که "شکاف بین نسلی انسانی" بسیار عمیق و تنش های زیادی بپا کرده و حتی ساحت خانواده ها را بی نصیب نگذاشته و همه اذعان دارند زمانه عوض شده است. در دنیای رسانه ها نیز همه چیز در حال عوض شدن است.
✍ در آوردگاه رسانه، ستیز "انقلاب الکترونیک" و "انقلاب دیجیتال" همچنان پرفشار ادامه دارد و هیچ کدام حاضر به پاپس گذاشتن نیستند و البته دست بالا را رسانه های دیجیتال دارند و توانسته اند شکست سنگینی را بر رسانه های سنتی همچون مطبوعات کاغذی و رادیو تحمیل کنند و حتی دودمان آنها را تا آستانه براندازی مشایعت کنند.
✍ در این آوردگاه رسانه ای، مطبوعات کاغذی نفس های آخر را می کشند و رادیو هم در وادی سرگردان بی مخاطبی دست و پا می زند.! و فعلن در دنیا هر دو از جیب می خورند و در ایران از طریق جیب مردم پز می دهند تا شکست خود را پنهان کنند. البته رسانه تلویزیون هر چند با کاهش مخاطب دست به گریبان است و فرسایش قدرت را تجربه می کند ولی هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد.
✍ انقلاب فناورانه جدید، روی محدودیت های رسانه سنتی دست گذاشته و درهای بسته را گشوده و شیوه دمکراتیک و شهروند محوری را جایگزین کرده است. نسل جدید رسانه ها به انحصار مالکیت وسایل تولید محتوی در دست گروهها و افراد محدود پایان داده و خودمختاری در تجهیزات و ابزارهای تولید را به شهروندان اعطا کرده است.
✍ در فضای جدید رسانه ای "دروازه بانی" و یا به عبارت دیگر کنترل جریان اطلاعات توسط قدرتمندان منسوخ شده، دروازه ها برچیده و برای دسترسی به رسانه به همه خوشامد گفته شده است. رسانه های جدید مرزهای زبانی، زمانی، مکانی، نژادی، طبقه ای، قومی و دینی را در هم نوردیده اند.
✍ هر چند رسانه های سنتی که به دنیای دیجیتال ورود نکرده اند هنوز فرصت هایی برای روایت زندگی دارند با این حال این نسل جدید رسانه هاست که جریان بازی را به زمین حریف کشانده و رسانه های سنتی را به دنبال می کشند.
✍ در این تعقیب و گریز، هر رسانه ای خود را با آهنگ حرکت انقلاب دیجیتال هماهنگ نکند بتدریج با دنیای رسانه ها وداع خواهد کرد و البته که این فرایند دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره. در غیر این صورت باید پشت دیوار بلند ناشی از "شکاف دیجیتال" اردو زده و بی قراری کنند.
✍ برخلاف مالکان رسانه های سنتی که تعلق خاطر زیادی به کنترل رسانه ها دارند و دو دستی به آن چسبیده اند، تعلق خاطر مالکان رسانه های جدید به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود با شهروندان است، به گونه ای که هیچ شهروندی پشت دیوار بلند بی رسانه ای گرفتار نشود.
✍ همانگونه که بدون شناخت شکاف بین نسلی انسانی و بدون شناخت تمایزها و تفاوت ها، ایجاد همگرایی در جامعه و خانواده دشوار است در "شکاف بین نسلی رسانه ای" نیز رسانه های سنتی ناچارند داوطلبانه با بازمهندسی نقش ها و کارکردها به فناوری دیجیتال خوشامد بگویند یا جایگاه مستحکمی در صف حذف شدگان برای خود جستجو کنند!
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ دروازه بانی خبر در رسانه های الکترونیک
◾️ سواد رسانه ای مخاطب رسانههای الکترونیکی به هیچ وجه قابل مقایسه با مخاطبان رسانه های چاپی نیست. "شهروندان روزنامه نگار" یعنی همین شهروندانی که موبایل دارند و به اینترنت دسترسی دارند، امروزه خود منبع تولید خبر شدند و گاه سوژههای رسانههای بزرگی مانند رادیو و تلویزیون هم از روزنوشته های همین ژورنالیست ها اخذ می شود.
◾️ بر این اساس شاید بتوان گفت که در دوران رونق رسانههای #سایبر، ما وارد عصر "مرگ مفهوم سنتی مخاطب" شده ایم؛ چرا که مخاطب یعنی "طرف خطاب" و "کسی که حرف، سخن، مطلب، خبر، گزارش و مقاله برای دریافت او منتشر میشود."
◾️ در مفهوم سنتی، حداکثر نقشی که برای مخاطب در نظر گرفته می شود، فیدبک یا بازخورد است اما در فضای #سایبر، مخاطب از جایگاه "گیرنده" به جایگاه "تولیدکننده" و حتی "فرستنده" حرکت می کند.
حمید ضیایی پرور
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan