eitaa logo
نسرا گیلان
441 دنبال‌کننده
708 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
مجسمه ای در ژاپن! مردی چاق که موبایل در دست دارد و بر روی الاکلنگ نشسته، از دخترکی کوچک که با خود کتاب دارد، سبک تر است! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚩نتیجه یک نظرسنجی که در دانشگاه استنفورد انجام شد، نشان داد که بیش از سه‌چهارم دانشجویان این دانشگاه، تلفن همراه خود را به رختخواب می برند. 🚨این احتمالا خبر خوبی برای رئیس دانشگاه نیست، زیرا بر اساس نتیجه تحقیقی که در نشریه Nature منتشر شد، می توان گفت نور صفحه گوش های هوشمند منجر به تاخیر در روند تولید ملاتونین شده و خوابیدن را به تأخیر می اندازد. همانطور که می دانید ملاتونین را هورمون خواب می نامند و در تاریکی بیشتر ترشح می شود و باعث خواب آلودگی می شود. نتیجه خواب ناکافی در شب هم احساس خستگی و بی حالی در طی روز است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️سلبریتی‌های ما و اونا! ⭕️فرهنگ های غلط به لطف برخی خیلی سریع می توانند بخشی از رفتار یک جامعه بشوند اما بعضا خیلی دیر آثار مخربشان را نشان می دهند. ⭕️وقتی سلبریتی ما در مصاحبه‌ اعلام کرد فرزندی ندارد و به جای آن گربه بزرگ می‌کند و یا سلبریتی دیگری پس از مرگ گربه اش با انتشار عکس گربه اش در اینستاگرام نوشت: «بخواب مامان جان. و ...فقط منتظرم که زودتر بیام پیشت»، درواقع خواسته و ناخواسته به ترویج رفتاری دست زده که آسیب زننده به جامعه است. ⭕️ از آنجایی که فرهنگ های غلط جا افتاده در جوامع را به سختی می توان تغییر داد و شاید زمان زیادی طول بکشد که تا مردم بفهمند که "حیوان خانگی به جای بچه" از اول باوردرستی نبوده است، بهتر است سلبریتی های ما نیم نگاهی به همصنفان خود در کشورهای دیگر بیندازند! ⭕️در حالی که سلبریتی‌های ما با حیوانات خانگی‌شان را فرزند خود می خوانند، سلبریتی‌های خارجی همچون مل گیبسون، مدونا و رونالدو مشوق فرزندآوری هستند. ⭕️سبک زندگی درست یا غلط سلبریتی ها به حریم شخصی آن‌ها باز می‌گردد، اما تبلیغ این نوع زندگی آیا بر خلاف مصالح ملی و آسیب زننده به سلامت جامعه نیست؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔹حساب اینستاگرام تتلو، خواننده مشهور ایرانی، که بیش از چهار میلیون دنبال‌کننده در این شبکه اجتماعی داشت، پس از دعوت او از دختران زیر ۱۸ سال به ورود به "حرمسرا" بسته شد. 🔸امیرحسین مقصودلو، معروف به تتلو، با همرسانی و بازنشر مطالبی از ایجاد "حرمسرا" برای خود گفت و دختران "۱۵ تا ۲۰ سال" را برای ورود به آن فراخواند. این پیام او به دعوت برای رابطه جنسی تعبیر شده است و شامل دختران زیر سن قانونی نیز می‌شد. 🔹خود تتلو پس از بسته شدن حسابش در تلگرام گفته می‌خواهد آهنگی با این نام منتشر کند. 🔸یک سخنگوی شرکت فیسبوک که اینستاگرام زیرمجموعه آن است نوشت: "ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره برداری می کند یا آنها را به خطر می اندازد را تحمل نمی کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت." 🔹فرا‌خوان تتلو با موجی از انتقادها روبرو شد و از جمله "هیچکس"، دیگر خواننده پرطرفدار ایرانی از اینستاگرام خواست حساب تتلو را ببندد. پیج جدید تتلو با اسم فیک در مدت زمان ۱۷ ساعت به یک میلیون فالور رسید. تحلیل تتلو صرفا با این گزاره‌ که او مبتذل و‌ پرحاشیه‌ست و برای همین مورد توجه است، ساده‌انگارانه‌ست. تتلو با یک سبک زندگی و شیوه رفتاری متفاوت در طول سالها اینطور شده، نه یک‌شبه. سالیانه میلیارد‌ها تومن هزینه کار‌های فرهنگی در این کشور میشود ولی هیچکدام ذره‌ای از تاثیر تتلو را در بین جوانان ندارند، صفحه اینستاگرامش بسته می شود و با هویتی غیر از خودش در یک روز یک میلیون مخاطب جذب می‌کند! میلیارد‌ها تومن دقیقاً صرف چه چیزی می‌شود؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔵 سلبریتی‌ها در خدمت «مصرف» 🔻 در روزگار ما حیات سلبریتی‌ بیش از آنکه از هنر درونی‌اش باشد، از خدمتی است که به صنعت‌های پول‌ساز می‌کند. 🔻 لوازم آرایشی در ایران، صنعتی بسیار سودآور و بسیار پرمشتری است. 🔻 سلبریتی‌ها در این صنعت، آتش بیار معرکه‌اند؛ پول‌های بادآورد می‌گیرند و هر محصولی را تبلیغ می‌کنند. 🔻 نه کیفیت محصول و نه مصلحت مصرف کننده برای سلبریتی مهم نیست؛ مهم آورده مالی است؛ هزینه شب‌نشینی‌ها و تفریحات لاکچری باید به گونه‌ای تامین شود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔔🔔🔔 چیست؟ سایبر سایکولوژی Cyberpsychology (روانشناسی اینترنت یا روانشناسی شبکه) شاخه ای از روانشناسی است که در حال رشد بوده و تمامی پدیده های روانشناختی که همراه و یا تحت تأثیر تکنولوژی قرار دارند را شامل می شود. سایبر از کلمه سایبراسپیس (Cyberspace) یا فضای مجازی گرفته شده است. سایبرسایکولوژی به مطالعه ذهن انسان و رفتار او در زمینه ارتباط بین انسان و ماشین ها فعالیت دارد که مرزهایش را تا بررسی فرهنگ کامپیوتر و که در اینترنت اتفاق می افتد گسترش داده است. هر چند، تمرکز اکثر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته بر تأثیر و در روانشناسی و شناخت افراد و گروه ها بوده است. می توان از موضوعاتی مانند ، ، در فضای مجازی، ، و اینترنت، رفتارهای عود کننده در فضای مجازی، تغییر جنسیت آنلاین و … به عنوان بیشترین موضوعات تحقیقی نام برد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴چگونه در ای به خودمان شلیک می کنیم؟! ✍️رها_عبداللهی 🔺خبرگزاری ها را که مرور کنیم، با خبرهای شده متعدد مواجه می شویم. خبرهای تکذیب شده، ماهیت، اهمیت و اهداف مختلف دارند؛ اما در چند ویژگی مشترکند؛ 1️⃣هیجان مخاطب را برمی انگیزند. 2️⃣منبع نامشخص، نامعتبر یا جعلی دارند. 3️⃣به خاطر خاصیت تحریک کنندگی به سرعت توسط رسانه های غیر حرفه ای و گاها حرفه ای و در میان افراد منتشر می شود. 🔹اساسا خاصیت محرک بودن و آنان برای مخاطب است که توجه صاحبان رسانه را برای انتشار و جذب مخاطب جلب می کند و گاها رسانه های معتبر را در دام خود می اندازد. یعنی اصحاب رسانه با وجودی که از صحت خبر و اعتبار منبع مطمئن نیستند، ریسک کرده و مزیت را در مواجهه با نامعتبر بودن ترجیح می دهند و حتی شده با اما و اگر آن را منتشر می کنند. درحالیکه روانشناسی مخاطب رسانه به ما می گوید مخاطب معمولی در مواجهه با خبرهای حساسیت برانگیز تنها جملات اصلی را به ذهن می سپارد و نقل می کند، نه حواشی و اما و اگرها را! این تقدم دادن به است. 🔹چه بسا در بسیاری مواقع، خبرهای کذب با هدف در دام انداختن رسانه های جبهه مقابل در طراحی شوند. اینگونه است که رسانه ها به راحتی اعتبار خود را در این بازی رسانه ای از دست می دهند و به اصطلاح پازل دشمن را تکمیل می کنند. بعد از ساعتی هم که دروغ بودن آشکار می شود، موج تکذیب ها به راه می افتد. درحالی که رسانه معتبر اصلا نباید در دام خبر جعلی می افتاد که مجبور به تکذیب شود. 🔹خصوصیت تکذیب چیست؟ 1️⃣معمولا به صورت رفع تکلیف و برداشتن بار مسوولیت حقوقی صورت می گیرد. 2️⃣به دلیل بار منفی اعتباری برای رسانه ها تلاش زیادی برای بازتاب دادنش صورت نمی گیرد. 3️⃣به دلیل پایین بودن ارزش سرگرم کنندگی و تحریک هیجانی توجه مخاطبین کمتری را جلب می کند. 🔻خبر، امروز گلوله ایست در خشاب سلاح جنگ رسانه ای. وقتی اخبار کذب را منتشر می کنیم، به خاطر بار هیجانی متوجه تاثیر روانی آن روی مخاطب نیستیم. گویی اسلحه را سمت جبهه خودی گرفته ایم؛ وقتی گلوله شلیک شد، هزینه تاثیر تثبیت شده آن روی مخاطب هرگز با مرهم کم خاصیت تکذیب خبر، جبران نمی شود. هزینه هایی چون یاس، ناامیدی، ترس، پذیرش قدرتمندی دشمن... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
سپاسگزار #معلمی هستم که #اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه‌ها را ...!❤️ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فاتحه‌خوانی مجازی، دقیقه‌ای ۲۰ هزار تومان! 🔹فاتحه‌خوان‌ها کم‌کم دارند به تبلت و فناوری‌های تماس تصویری مجهز می‌شوند! ✅ برای هر ۵ تا ۱۰ دقیقه قرآن و فاتحه‌خوانی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به کارتشان واریز می‌شود. 🔹علی یک فاتحه خوان مجازی است، او بعد از یک تماس تلفنی به سراغ مزار میرود. با گلاب قبر را می‌شوید و با گل می آراید، تبلتش را روشن می‌کند و با شماره تلفن فردی خارج از بهشت زهرا تماس می‌گیرد؛ البته تماس تصویری اینترنتی! 🔹چند دقیقه فیلم آنلاین و زنده از سنگ قبر شسته شده را نشان می‌دهد و در همان حالت قرآن نیز تلاوت می‌کند؛ صاحب متوفی که پشت تلفن هست گویا از آنجا هم تلاوت قرآن و فاتحه علی را می‌بیند. 🔹تنها برای فاتحه و قرآن خوانی آن هم برای همین چند دقیقه بعضی افراد تا ۲۵۰ هزار تومان به کارتش واریز می‌کنند؛ البته هزینه گلاب و گل جداست. 🔹شیوع کرونا تغییرات جدی در زیست مجازی مردم به وجود آورده و مدت حضور در فضای سایبری را افزایش داده است #زیست_مجازی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🎮چه بازی های کامپیوتری برای فرزندمان مفید است؟ ✳️ اصرار برای حذف کامل بازی های کامپیوتری از دایره سرگرمی های کودک، صحیح نیست. ✳️برخلاف تصور عموم والدین، این نفس بازی های کامپیوتری و ویدئویی به شکل کلی نیست که برای بچه ها مضر و مخرب است، بلکه نوع بازی انتخاب شده است که می تواند همراستا یا در تضاد با تربیت و خلاقیت کودک باشد. ✳️بازی های زیادی وجود دارند که نه تنها زیانبار نیستند، بلکه می توان از آنها برای آموزش و توسعه خلاقیت در کودک استفاده کرد. ✳️بازی هایی که در آنها کودک برای رفتن به مرحله بعد مساله ای را حل کند، یا برای خروج از آن مرحله نیازمند چیدمان یا ترتیب خاصی است، به مهارت حل مساله کودک کمک می کنند. ✳️بعضی دیگر از بازی ها در واقع نسخه نرم افزاری همان بازی هایی هستند که کودک در وسایل کمک آموزشی خود دارد، مانند پازل ها، مازها و بازی با کلمات. ✳️همچنین این بازی ها در واقع زاییده تخیل سازندگان آن هستند و همین که با تخیل و به کمک تکنولوژی می توان دنیایی کاملا نو "خلق کرد" ، بسیار برای کودک الهام بخش است. ✳️بازي هايي را انتخاب كنيد كه بازي بيش از يك بازيكن در آنها تشويق شده و باعث مي شود كه دو يا سه نفر با هم بازي كنند. ✳️ به توصيه مركز ملي رسانه ها و خانواده ها، بهتر است خانواده ها كامپيوتر را به يك وسيله اجتماعي تبديل كنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
یا ♨️آنچه که به عنوان می شناسیم بیشتر از آنکه دیتا و اطلاعات باشد است. مهارتهای ، و . ♨️مهارتهای نظیر: نوشتن پیام کوتاه، وبلاگ نویسی، ویرایش تصاویر و صداها، گردش فایل ها از طریق گوشی همراه ، بازی و .... ♨️مهارتهای : حفظ هویت وکرامت شخصی در مواجهه با رسانه، حفظ حریم شخصی در فضای سایبر و کاربری فعال و هوشمند بودن مهارتهای : در نظر گرفتن دیدگاه دیگران، آگاهی فرد از نقش و مسئولیت هایش در گروه های آنلاینی که در آنها مشارکت دارد و تأمل در مورد منافع و مضرات اقدامات فرد در جوامع سایبری..... ♨️مهارت های فنی با ، مهارت های فردی با و مهارتهای اجتماعی با ساخته می شود. بنابراین یا در پی تربیت انسانی است که در فضای جدید رسانه مدام بیاموزد، خلق کند، برنامه ریزی کند، فرابگیرد، مطابقت دهد و با هر کس و هرچه که می بیند به ترتیبی که مطلوب و مشروع است ارتباط مؤثر برقرار کند. تربیت چنین انسانی تنها با توسعه و رشد این سه تفکر ممکن است. 💡به نظر نگارنده این سطور آنچه که ما به عنوان سواد رسانه می شناسیم از حوزه این سه تفکر خارج نیست و عنوان ای شایسته مهارت مواجهه با رسانه است. این متن به تامل بیشتری نیاز دارد... محمدحسین نژادی / پژوشگر سواد رسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️قلدری رسانه ای ✍ بعید است که شهروندی با مفهوم «قلدری» (bulling) آشنا نباشد و در عصر اطلاعات و ارتباطات کمتر فردی زیست می کند که نوعی قلدری را در طول زندگی تجربه نکرده باشد. ✍ در جهان کنونی پدیده اجتماعی قلدری، سیطره خود را از خانواده تا جامعه گسترانده است و سایه به سایه ساختارهای اجتماعی واقعی و مجازی را تعقیب کرده و شکل فرا مدرن بخود گرفته است. ✍"قلدری در محیط کار"(bulling in workplace) موجب سو مدیریت، زایل شدن عدالت اجتماعی، ایجاد نابرابری، کاهش انگیزه شغلی، ناامنی شغلی و به حاشیه راندن شایسته سالاری می شود و تبعات ناخوشایند آن گریبان جامعه را می گیرد. ✍در دنیای رسانه ای شده امروز و وابستگی مفرط شهروندان به اطلاعات رسانه ها، سواستفاده از قدرت ارتباطات و رسانه ها بسیار افزون شده است و قلدری رسانه های اصلی و رسانه های اجتماعی به سرفصل مطالعات رسانه ای ارتقا یافته است. ✍ قلدری رسانه ای(bulling in media) گونه های مختلفی را تجربه می کند و می توان از قلدری مطبو عاتی، قلدری رادیویی، قلدری تلویزیونی، «سایبر قلدری» و«رایاقلدری»، قلدری اینترنتی، قلدری فیس بوکی، توئیتری و قلدری اینستاگرامی و.... سخن به میان آورد. ✍ "قلدری رسانه ای" نوعی رفتار پرخاشگرانه با هدف آزار و زیان رساندن به دیگران از طریق تولید و انتشار اطلاعات و اخبار فراواقعی و جعلی در رسانه های جمعی و اجتماعی با هدف تغییر اذهان عمومی است. مصادیق "قلدری رسانه ای" توهین، تهمت، افتراء، تحقیر، آبروریزی، زورگویی، انتقام گیری، دروغ پردازی با هدف زیاده خواهی، باج گیری و تضعیف موقعیت دیگران و تامین منافع فردی و گروهی است. ✍قلدری رسانه ای با سوء استفاده از مسئولیت و با هدف ترور شخصیت، آزار روحی، سرکوب و کنترل افراد و گروههای اجتماعی انجام می شود. ✍فرد یا گروه قلدر از طریق رسانه ها، بدون درگیری فیزیکی، قدرت خویش را با دستکاری در افکار عمومی افزایش داده و با تقلیل قدرت رقبا آنها را به زیرسلطه کشیده و منافع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود را به پیش می برد. ✍در قاموس مفاهیم سازمانی «اختیار» و «مسئولیت» به صورت توام تعریف می شوند و هر نوع اختیار سازمانی متضمن مسئولیت و پاسخ گویی است. در "قلدری رسانه ای" قلدران و دنباله های آنان به صورت سازمان یافته در صدد استفاده حداکثری از اختیارات خود بدون قبول مسئولیت و پاسخ گویی هستند. از اینرو بزرگترین خسارات را از طریق رسانه ها به دیگران تحمیل می کنند و کوچکترین انتقاد را نیز بر نمی تابند. ✍رسانه ها جمعی و بویژه رسانه های عمومی در فرایند ارتباطات جمعی، نقش میانجی و واسطه دارند و به همین جهت به آنها مدیا اطلاق می شود. ارتباط سازان جمعی در بیان اخبار و اطلاعات باید از جهت گیری غیر واقعی و از یک سویه نگری در روایت رخدادها و پدیده های اجتماعی پرهیز کنند. ✍آنچه می تواند قطار قلدری رسانه ای را تا حدی متوقف کند، نهادینه کردن دمکراسی، جریان آزاد اطلاعات، آزادی رسانه ها، آزادی بیان و تغییر سیاستگذاری رسانه ای بر مدار قانون و خواست، نیاز و آمال های شهروندان است. دکتر حجت‌اله عباسی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔵مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانه ای🔴 ✅ شخصی که دارای سواد بهره گیری از رسانه هاست، در نحوه ی استفاده از رسانه ها به برنامه ریزی شخصی می پردازد و به اهمیت این برنامه ریزی واقف است. بدین معنا که توجه بیشتری به انتخاب و تماشای انواع مختلف برنامه ها داشته، به صورت مشخصی به استفاده از تلویزیون، رایانه، بازی های الکترونیکی، فیلم ها و دیگر رسانه ها پرداخته و میزان مصرف را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، خود را ملزم می کند در استفاده از رسانه، جیره ی مصرف داشته باشد. 🔶 چنین فردی در گام بعد به جنبه های نامحسوس تر رسانه ها توجه می کند و به پرسش ها و موضوعات عمیقی مانند چه کسی پیام های رسانه ای را می سازد؟ با چه اهدافی فرستادن پیام دنبال می شود؟ چه کسی از ارسال پیام سود می برد و چه کسی ضرر می کند؟ و. .. می پردازد. به بیان دیگر، در این مرحله با توجه به ویژگی های پیام دهنده، به گزینش پیام ها پرداخته و برخی از پیام های مطلوب را برگزیده و بقیه ی پیام ها را نادیده می گیرد. سپس با کمک برخی مهارت های لازم برای تماشای انتقادی به تجزیه و تحلیل و پرسش درباره ی چارچوب ساخت پیام و جنبه های جا افتاده در آن می پردازد. آن چه در این مرحله اهمیت دارد، شناخت حقایق و جنبه هایی از پیام است که حذف شده است. در این مرحله همچنین به نقد پیام های رسانه ای پرداخته می شود. 🔶 در نهایت می توان گفت مخاطب با داشتن سواد رسانه ای در مواجهه با پیام های مختلف از رسانه ها و برای دریافت معنای حقیقی آن ها، دو مرحله ی گزینش گری و پردازش گری را باید پشت سر بگذارد. بدین ترتیب، سواد رسانه ای همانند فیلتری عمل خواهد کرد تا جهان متراکم از پیام، از لایه های فیلتر سواد رسانه ای عبور کرده و شکل مواجهه با پیام معنادار شود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
متقاعد سازی در ذات رسانه نهفته است و اگر در رسیدن به این هدف موفق نشود، عملا در انجام وظیفه ذاتی خود شکست خورده است. بدین ترتیب رسانه‌ها به هر روشی سعی می‌کنند پیام‌هایی تولید کنند که قانع کننده باشد. برای نمونه فیلم‌های هالیوودی با انجام هزینه‌های سنگین و توسط تکنولوژی‌های پیشرفته سعی می‌کنند جلوه‌های ویژه‌ای برای صحنه‌های اکشن فیلم فراهم بیاورند تا بیننده باور کند چیزهایی که می‌بیند، واقعی است. یا تبلیغات تجاری سعی می‌کنند تا به روش‌های گوناگون ما را قانع کنند که محصول آن‌ها را بخریم و یا از خدمات خاصی استفاده کنیم و ... . مجموعه این اقناع کنندگان از تکنیک‌ها و روش‌های گوناگونی برای جلب توجه و نظر ما، پدید آوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان، شبیه‌سازی آمال و آرزو‌های خودشان در وجود ما، تحریک ما برای انجام یک عمل و در مجموع قانع کردن ما استفاده می‌کنند که این روش‌ها و تکنیک‌ها «زبان اقناع» نامیده می‌شود. #اقناع ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴 آقای مداح! حواستان به فرامتن نبود... 🔻محمود کریمی چند شب پیش در شبکه دو سیما در میانه‌ی خواندن دعا، حکایتی را مطرح می‌کند که موافقان و مخالفان جدی در پیدا کرده است؛ برخی از مدافعان بر این باورند که او یک حکایت را مطرح کرده و همه می‌دانند که امام حسین(ع) چه بسیار عرق‌خورها و خلاف‌کارهایی را که نجات نداده است و... بله قطعا طیف تاثیرگیرندگان از حضرت اباعبداالله (ع) وسیع هستند و در کشتی نجات بودن ایشان شکی نیست. اما مساله مهم بی‌دقت مجدد درباره است. بی‌دقتی که باعث می‌شود یک پیام به ضد خود تبدیل شود. 🔻باید بدانیم بر اساس نظریات مختلف در حوزه رسانه، آن چیزی نیست که ما ارسال می‌کنیم. آن چیزی است که مخاطب دریافت می‌کند. پس پیامی که در هر بستر رسانه‌ای، چه شبکه دو سیما و چه امام‌زاده علی اکبر چیذر منتشر می‌کنیم، باید بتواند دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین محتوایی باشد که در ذهن داریم که در غیر این صورت در رمزگشایی از سوی با مشکل مواجه شده و مساله‌ساز می شود. ما و تفکر ما و توضیحات بعد از آن، به پیام سنجاق نشده‌ایم که مخاطب با استناد به آن بتواند متوجه منظور اصلی ما شود و کسانی هم که مترصد یک فرصت برای زیر سوال بردن تفکرات شیعه هستند، اصلا با توضیحات بعدی شما کاری ندارند چون پیام منتشر و روایت‌ها غالب شده است. 🔻در رمزگشایی پیام‌های رسانه ای، تجربه زیسته‌های افراد، فضای ذهنی آنها و حتی نقدهایشان و ....تاثیرگذار هستند پس اگر بناست پیامی تولید کنیم، حتما باید بتواند در کمترین سطح از تحریک‌کنندگی این بخش‌ها از سوی مخاطب مورد پذیرش قرار گیرد. اینجا باز باید تاکید کرد پیام لزوما آنچه شما می‌گویید نیست، آنچه و می‌شود، است. 🔻در توضیحات بعدی ایشان از گلایه‌ها هم گلایه می‌کنند و می‌گویند حتی اگر ما قرآن را هم بخوانیم برخی ایراد می‌گیرند. باید تاکید کنم یک جمله معروف در حوزه رسانه می‌گوید «تا حقیقت بخواهد کفش‌هایش را بپوشد، دروغ همه دنیا را فراگرفته است». از سوی دیگر نباید فراموش کنیم درصد کمی از مخاطبان، تکذیبیه‌ها و اصلاحیه‌ها را می خوانند یا باور می‌کنند. پس اگر به این امید هستیم که اصلاحات و توضیحات بعدی، تاثیر را داشته باشد یا از بین ببرد سخت در اشتباهیم. بالاترین سطح تاثیر پیام بر مخاطب مربوط به نخستین محتوا است. 🔻در عصر رسانه از مدیر تا مداح، از مردم تا رسانه و ... باید دارای سواد رسانه‌ای و اساسا دارای شناخت رسانه‌ای باشند و به سه حوزه ، و دقت کنند. به شوخی گفتن اینکه فکر نمی‌کردیم بی‌بی‌سی هم پای مداحی ایشان نشسته باشد بیشتر شبیه یک شوخی غیرمسوولانه است. در زمانه زندگی در اتاق‌های شیشه‌ای فرض دیده و شنیده نشدن فرضی باطل است. 🔷کوتاه درباره متن، زیرمتن، فرامتن 🔻همه اطلاعات، تصاویر، جلوه‌های صوتی و... که ظاهر محصول رسانه‌ای را نشان می‌دهد، «متن» هستند. پیام‌های پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکننده پیام با بهره‌گیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کند، «زیر متن» هستند و به بخش بالاتر از این دو که خارج از متن است و شامل اوضاع محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام است و حتی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی که سازنده می‌خواهد تبدیل می‌کند، «فرامتن» می‌گویند. ✅فرامتن واقعی امروز که متاثر از تمام عیار علیه کشور و البته برخی عملکردهای خودمان است، غیرمعقول بودن شیعه و افراطی‌گری و تلاش برای رویگردان کردن مردم از دین است. هر محتوایی که بدون دقت و غیرعمدی در خدمت مروجان این نگاه قرار گیرد نشان از بی‌توجهی تولیدکننده آن به فرامتن دارد. مهم است بدانیم آیا همان‌چیزی که می‌گوییم، شنیده می‌شود؟! 💬 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ رسانه؛ مهم ترین ابزار قدرت نرم 🔹 برای بیان این موضوع ابتدا باید قدرت و انواع آن را تعریف کنیم. 🔸 «قدرت عبارتست از توان تحمیل اراده خود به طبیعت، دیگران و خود» 🔹 همه افراد در طول روز کم و بیش از قدرت استفاده میکنند، تنها میزان و ابزار و شیوه آن متفاوت است. قدرت خود چند نوع دارد: ✔️ قدرت سخت: که همان قدرت و توان نظامی است. ✔️ قدرت نیمه سخت: که با استفاده از اعضای یک کشور، دولتی دست نشانده در آن کشور به وجود آورده و از این طریق بر دولت، بازار و ارکان مهم آن جامعه تسلط پیدا میکند. ✔️ قدرت نرم: که بیشتر ناظر بر ابعاد فرهنگی، روانی و اطلاعاتی است. در این نوع قدرت بجای تسلط و تصرفِ سرزمین یا دولت، تصرفِ ذهن ها و قلب ها در دستور کار است. ابزار رسیدن به چنین هدفی در اولویت نخست رسانه های فرهنگی و اطلاعاتی است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴 شگردهای جذب لایک و کامنت در فضای مجازی برخی پست ها که اتفاقاً درجذب لایک وکامنت‌های زیاد، موفق هم هستند، از بعضی ویژگی های مشترک برخوردار بوده و از شگردهایی معمولا مشترک برای جذب لایک و کامنت استفاده می کنند که‌ در از آن ها به‌عنوان نام برده‌ می‌شود. ⭕️ تکنیک اقناعی استفاده از عواطف و احساسات یکی از مهمترین و پرکاربردترین این تکنیک هاست که ازطریق تحریک عواطف واحساسات کاربران موجب برانگیختن واکنش آن ها درقالب لایک‌وکامنت می‌شود. 🔺معمولا برای تحریک عواطف واحساسات کاربران ازبعضی شگردهای مشخص استفاده می‌شود که به بعضی ازاین شگردها اشاره می‌شود : 💢تحریک احساسات وبرانگیختن واکنش ازطریق استفاده از اختلاف عقاید و سلایق 💢تعارضات سیاسی عقیدتی قومیتی ملیتی جنسیتی ورزشی فرهنگی طبقاتی طرز پوشش مدل مو ولباس رنگ مو و لباس نمایش جواهرات خانه و ماشین لاکچری و هر چیزی که موجب برانگیختن احساساتی مانند حسرت یا حسادت شود و مانند اینها، در قالب های مختلف مانند تصویر، فیلم و کلیپ، ،۱یا۲، نظرسنجی، خبر داستان طنز و... و به خصوص همراه با 🔵 جملات جانبدارانیه برای تایید یا رد یکی از این عقاید که به واکنش سریع مخاطبان منجر شود... 💢حتی نمایش بعضی از پست هایی که در جای دیگر با هدفی دیگر در فضای مجازی منتشر شده اند اما اینجا، از جنبه ایجاد تعارض آن ها برای جمع آوری لایک و کامنت استفاده می شود. 🔺مثل اظهار نظر بعضی هنرپیشه ها درباره بعضی مسائل یا نمایش بخشی از زندگی شخصی خود و یا حتی نمایش غذاخوردن چینی ها که برای خود آن ها جنبه تبلیغاتی دارد اما مخاطب ایرانی را به لحاظ تعارض فرهنگی به واکنش و کامنت گذاری وامی‌دارد. ⭕️تحریک احساسات با استفاده از نوستالژی 💢تصاویر،موسیقی،فیلم وسریال،هنرپیشه ها،خوانندگان،مشاهیر علمی وسیاسی وادبی وهرچیزی که برای مخاطبان خاطره انگیز باشدوعواطف آنها راتحریک کرده یاجریحه‌دارنماید. 🔺تحریک عواطف انسانی ازطریق نمایش قشر آسیب‌پذیر، معلولان، کودکان، پدرومادر، افراد زحمت‌کش‌و... 💢تحریک عواطفی مثل خشم شدید ازطریق نمایش تصویرداستان یاحتی وانمودی ازنمایش ظلم و ستم مانند توهین به یک فرد، توهین به اشخاص محبوب، کتک خوردن یک فردبی‌دفاع یا کارسخت یک فردضعیف و... برای دریافت لایک وکامنت ⭕️تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه 💢از این تکنیک نیز غالبا در راستای تحریک عواطف افراد استفاده می شود و به فراخور آن،موجب برانگیختن حس حسادت، خشم، یأس و حسرت، تمسخر و تأسف، انزجار ومانند اینها می شود. 🔺مانند مقایسه دو سیاستمدار از دو کشور، دو هنرپیشه از دو کشور، دو مدل مو یا آرایش، دو مدل ماشین از دو شرکت، دو وسیله مصرفی از دو برند،دو ماده غذایی و مانند اینها 🔴 تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی تعمیم 💢استفاده از تصاویر، فیلم ها یا داستان هایی که تعداد زیادی از افراد آن را به خود تعمیم داده و خود را در آن موقعیت تصور می کنند و تأثيرپذیری بیش تری از آن دارند. 💢مثلا وقتی تصویر سربازی که دور از خانواده است گذاشته می شود، سایر سربازان و حتی اعضای خانواده ای که سرباز دارند آن را به خود تعمیم داده و باآن همزادپنداری می کنند. ⭕️تحریک عواطف و احساسات با نمایش موارد عجیب و استثناء 💢این شگرد که از ارزش های خبری هم محسوب می‌شود، در فضای مجازی معمولا در سطحی‌ترین شکل آن به اشکالی مبتذل و مانند نشریات زرد مورد استفاده قرار می گیرد مثل استفاده از خرافات پیش پا افتاده‌ای چون نقش بستن کلمات مقدس روی بدن کودکان. 💢نمایش فیلم و تصویر افرادی با عمل های زیبایی عجیب و غریب، زنده خواری چینی ها و مانند آن نیز از اشکال دیگر جذب لایک و کامنت هستند که جنبه استثناء آن‌ها، گاه با شگردهای دیگری همچون پرسش هایی با پاسخ مشخص و تعارضات فرهنگی نیز هم‌پوشانی دارد. 💢تکنیک اقناعی استفاده از نماد ها 🔺استفاده ازتصاویر ونمادهای ملی یامذهبی که به تحریک عواطف ملی،میهنی،مذهبی بیانجامند مانند نمایش تصویر اماکن مقدس،زیارتگاه ها،مرقد امامان یاقهرمانان ملی، پرچم و... واستفاده ازشعارهای ملی،مذهبی وتحریک عرق ملی‌ومذهبی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔹نه می توانیم از بمباران اطلاعاتی جلوگیری کنیم و نه فرزندانمان را به حال خود رها سازیم و شاهد پژمردگی روحی شان باشیم. 🔸به روز بودن یعنی غذای روحی و روانی فرزندانمان را که همان فیلمها, شبکه های اطلاعاتی و تلویزیونی, روزنامه, مجله و کتاب است, همراه فرزندانمان, با دقت انتخاب کنیم و شیوه ی استفاده از آنها را برنامه ریزی کنیم تا موجب رشد علمی, فرهنگی و اعتقادی ما شود, نه موجب سقوط معنوی ما. 🔹محیط خانه باید استریل باشد؛ در غیر اینصورت فضای اخلاقی و فرهنگی خانه میکروبی می شود و فرزندانی که در آن تربیت می شوند, افرادی ناکارآمد و از نظر روحی بیمار, مشوش و مضطرب خواهند بود. کتاب:خطاهای تربیتی والدین/ سید مسعود راد ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ آدما رو گریزون نکنیم == ✍️ نازنین عابدین پور ===== 💠 چند سالی می شه که اصطلاحی وارد تبلیغاتِ دیجیتال شده به اسمِ اینفلوئنسر مارکتینگ، اصطلاحی که معنایِ لُغویش می شه "بازاریابی به کمکِ افراد تاثیرگذار" چیزی که این روزا خیلی ها رو برده به سمتِ جنونِ اینفلوئنسر شدن، افزایش فالوور، از خود دراومدن و خیلی چیزهای دیگر برای گرفتنِ تبلیغ و بعضاً احساسِ قدرتِ کاذب!! 🔸این روزا که به واسطه ی کارم بیشتر با این قشرِ به قولِ خودشون اینفلوئنسر در ارتباطم احساس می کنم فضای مجازی شده جولانگاهِ آدم هایی که ظرف و ظروفِ قشنگ دارند، خونه هاشون رنگیه و از سیر تا پیاز زندگی شون جلویِ دوربین اتفاق می‌افته و تَهِش می رسن به تبلیغ و گرفتنِ هزینه های میلیونی برای یه پست ساده و تازه کلی هم منت سرت می ذارن که اگر خودشون تویِ تصویر باشن هزینه دو برابر می شه و این حرفها ... 🔸اینکه فضای مجازی برای اشتراک گذاری لحظه های زندگیه و آدما احساسات شون رو راحت تر اینجا نشون می دن درست، این که فضای مجازی برای خیلی ها شغل ایجاد کرده درست، اما اینکه افزایش فالوور تبدیل بشه به سوء استفاده و شخص در ازایِ گرفته پول، چیزایی رو تبلیغ کنه که شاید هیچوقت استفادش نکرده و ازش مطمئن نیست کارِ بِحقی نیست. 🔸اینکه تو فضای مجازی این حس ایجاد بشه که هرکی فالوور بیشتری داره پس قدرت دست اونه اتفاقِ قشنگی نیست. 🔸اینکه به همه ی این پروفایل های ساده که هرکدوم یه شخصیت مستقل دارن به چشمِ ابزار نگاه بشه حالِ قشنگی نداره. 🔸مسموم کردنِ فضای مجازی و دنیایِ عجیبِ اینستاگرام باعث می شه آدمای زیادی ازش گریزون بشن، آدما رو گریزون نکنیم و حواسمون باشه کیا رومون تاثیر می ذارن و کیا رو تبدیل به اینفلوئنسر می کنیم ... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⁠ 🔲چرا جهان مجازی مهم است؟ ✍️حمید عبداللهیان ▪️فکرش را کنید که دیگر داستان‌های جنگ ستارگان و مرد عنکبوتی و مرد خفاشی و تبدیل شوندگان (ترانسفورمرها) و... و بازی‌های آنها فقط داستان یا بازی نیستند بلکه بخشی از زندگی عینی کاربرانشان شده‌اند. فکرش را کنید که برای پیدا کردن دستور‌العمل آشپزی یا آثار جانبی داروها و یافتن راهنمایی‌های پزشکی نیازی به رفتن به پزشک ندارید، چرا که همه آنها در نوک انگشتان شما قرار دارند و کافیست در محیط گوگل جست‌وجو کنید. فکرش را کنید که صحنه اجتماعی دیگر مربوط به وطنی که در آن زاده شده‌اید، نیست و همه آدم‌ها در همه جا در یک لحظه با شما در ارتباط قرار می‌گیرند. فکرش را کنید که سایت‌های گوناگون چگونگی مرگ و کشته شدن انسان‌ها را هم به تصویر کشیده‌اند و فکرش را کنید که به قول کاستلز، کارگردان، همه اینها اگر خودتان نباشید، اما بخش عظیم آنها را خودتان به عنوان مخاطب و مصرف‌کننده تهیه می‌کنید و سازمان‌ها و دولت‌ها نقش چندانی در این فرآیندها ندارند. ▫️این یعنی اینکه صحنه اجتماعی همچون چند دهه پیش دیگر مربوط به یک محیط جغرافیایی نیست و کنش‌های اجتماعی شما فقط در خانه انجام نمی‌گیرد بلکه در جهان مجازی صورت می‌پذیرد و شما این کنش‌ها را در عین تنهایی و در تعامل با کامپیوتر انجام می‌دهید. این بدان معناست که یک جهان اجتماعی خارق‌العاده، بی‌نظیر و بی‌سابقه شکل‌ گرفته که ربط چندانی به جهان واقعی ندارد. جهانی که در آن پدیده قدرت، ملیت و اقتصاد نیز در حال تغییر و دگرگونی است. ▪️برخی ورود کامپیوتر و اینترنت و جهان مجازی را به دوران ورود رادیو و تلویزیون یا سینما تشبیه می‌کنند و دغدغه‌های علمی دانشگاهیان که به این تحولات جدید مربوط می‌شود را مالیخولیایی می‌دانند. برخی نیز همچون ژیژک در شماره 2 از جلد 34 مجله «نقد کتاب لندن» که در ژانویه 2012 میلادی چاپ شد‏، در لفافه، این دوره را دوره جدید توسعه سرمایه‌داری می‌دانند و خیل شکست خورده ارتش کارگران دوره اولیه سرمایه‌داری را برخلاف نظر مارکس و لنین در حال اضمحلال می‌بینند و در عوض خیل عظیم تحصیلکرده‌ها را می‌بینند که به دستمزد اضافی به‌جای ارزش افزوده وابسته‌اند. ▫️چنین می‌نماید که ما باید با استدلال او عینیت را یکسره و همچنان ستون فقرات تحلیل دوران جدید در نظر بگیریم اما این هم جوابگوی نمادین بودن جهانی که ما از آن صحبت می‌کنیم، نیست چرا که جنس آن دیگر یکسره واقعی و عینی نیست؛ اگرچه با ابزار عینی کار می‌کند. به یک تعبیر جهان مجازی به این دلیل اهمیت دارد که نسبت خود را با واقعیت کاهش داده و قدرتمندانه انسان‌ها را به‌دنبال خود می‌کشد و در همین مسیر هم بدون توقف پیش می‌رود و چون مالکیت یا قدرت واحدی آن را نمی‌تواند کنترل کند، همه را به سوی خود کشانده و می‌کشاند. این جهانی است که همه مسائل اعم از اجتماع، سیاست، اقتصاد و فرهنگ را از نو تعریف می‌کند و همه فهمیده‌اند که اگر خود را با آن هماهنگ نکنند، در پشت شکافی قرار می‌گیرند که هرگز نخواهند توانست آن را پر کنند تا به دیگرانی برسند که از شکاف بین جهان واقعی و مجازی عبور کرده‌اند. اهمیت جهان مجازی در این واقعیت نهفته است. 🗞 گزیده‌ای از مقاله‌ای به نام «چرا جهان مجازی اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟» که در شماره 25 مدیریت ارتباطات، خرداد 1391 منتشر شده است ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚨دزدان زمان اگه کمی منصف باشیم و یه حساب سرانگشتی بکنیم با احتساب تنها روزی ۲ تا ۳ ساعت استفاده از اینترنت= شبکه های اجتماعی حدود ۱۰ سال از عمرمان رو صرف این فضای مجازی میکنیم به معنای ساده تر ۱۰ سال از عمر و جانمان رو فدای تلگرام و اینستاگرام می کنیم ... بهتراست در مورد بخشندگی و بذل و بخشش در مورد با قیمت ترین سرمایه زندگی مان (زمان) کمی تجدیدنظر کنیم اگرچه خساست خصلت خوبی نیست اما در این مورد لازم و واجب بنظر میرسد ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
را کنیم ! 🔺 پیام کاغذی کاغذهای کوچک سفید و هم اندازه ای را بردارید. چشم هایتان را ببندید و به پیام های دبیر خوب گوش دهید. کاغذ را از وسط تا کنید. گوشۀ سمت راست کاغذ را با دست برش دهید. دوباره کاغذ را از وسط تا کنید. این بار گوشۀ سمت چپ را با دست برش دهید. دوباره کاغذ را تا کنید و گوشۀ سمت راست را برش دهید. چشم هایتان را باز کنید. کاغذها را باز کنید و به یکدیگر نشان دهید. قسمت دوم: فکر کنید. موضوع چیست؟ چرا با اینکه یک برای همه صادر شد ولی شکل های متفاوت به دست آمد؟ در مورد پیام و نتیجه گیری کار با همدیگر گفتگو کنید و به این موضوع که پیام ثابت و دریافت متفاوت می تواند چه داشته باشند؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
ششمین دوره تخصصی تربیت مدرس سواد رسانه ای مهلت ثبت نام در دوره 5 الی 19 اردیبهشت زمان شروع دوره مجازی: 20 اردیبهشت الی 9 خرداد همراه با اعطای گواهینامه راههای ثبت نام: lms.nasraa.ir عضویت در بخش پورتال آموزشی 09215830475 @Gilshamsa مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️ تدریس کنید و جایزه ببرید! 🔻 نسرا برگزار می‌کند: 🎯 جشنواره تدریس مجازی سواد رسانه‌ای با محوریت شایعات کرونایی 📆 15 اردیبهشت تا 5 خرداد 99 🎁 5 جایزه 5,000,000 ریالی 📱از طریق لایو اینستاگرام تدریس کنید و با استفاده از نرم افزار از صفحه گوشی هنگام لایو ضبط بگیرید و آن را به آیدی زیر ارسال کنید: @amoozesh_sazman 🔹 مدرس در ابتدای فیلم خود و شهر محل سکونت خود را معرفی کند. 🔹فیلم برداری باید بصورت افقی باشد و ترجیحا به شکل سلفی گرفته نشود. 🔹زمان فیلم ارسالی از ۲ تا ۵ دقیقه باشد 🔹محورهای تدریس مجازی با تاکید بر آموزش مفاهیم سواد رسانه‌ای باشد، استفاده از شعار سال و شرایط کرونایی دارای امتیاز ویژه است. 🔹مدرسان در فضایی از منزل باشند که #درخانه_می_مانیم و تدریس می کنیم اجرایی شود. 🔹 داوری در خصوص شیوه تدریس و محتوای تدریس خواهد بود. دانلود نرم افزار ضبط از صفحه گوشی: yun.ir/bliwi #جشنواره_مجازی #شبکه_مدرسان @nasraa_ir
⭕️مقابله با شایعه‌سازی دشمن هم از کارهایی است که مردم می‌توانند انجام دهند. 🔹فضای مجازی می‌تواند ابزاری باشد برای زدن توی دهان دشمنان! 🔺رهبرمعظم انقلاب:از جمله کارهایی که مردم می‌توانند به بهترین نحو انجام دهند، حضور در صحنه‌های انقلاب است. مقابله با شایعه‌سازی دشمن هم از کارهایی است که مردم می‌توانند انجام دهند. امروز جوانان در فضای مجازی فعالند؛ فضای مجازی می‌تواند ابزاری باشد برای زدن توی دهان دشمنان.» ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan