eitaa logo
مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه
820 دنبال‌کننده
390 عکس
66 ویدیو
48 فایل
﷽ این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه ایجاد شده است ارتباط با مدیر کانال : @MahdaviSR
مشاهده در ایتا
دانلود
معلی بن خنیس میگوید: در یک شب بارانی، علیه السلام را دیدم که به سوی سایبان بنی ساعده در حرکت بود. من، از دور، او را همراهی کردم. ناگهان چیزی که بر دوش داشت بر زمین افتاد. امام فرمود: «بسم الله؛ اللهم ردّه علینا!». نزدیک رفتم و سلام کردم. پس از جواب سلام، فرمود: «ای معلّی! سعی کن آن چه را بر زمین افتاده به من باز گردانی» من، در تاریکی شب جست و جو کردم. مقداری نان بود که پراکنده شده بود، و انبانی را نیز پیدا کردم. عرض کردم: «اجازه بدهید من این ها را برای شما حمل می کنم.» فرمود: «نَه؛ من سزاوارترم، ولی تو همراه من باش» با هم رفتیم تا به سایبان بنی ساعده رسیدیم. گروهی از فقرا در آن جا خوابیده بودند. حضرت، برای هر یک از آنان، یک قرص یا دو قرص نان گذاشت تا به آخر رسیدیم. در برگشتن عرض کردم: «یا ابن رسول الله! آیا اینان حق را شناخته‌اند (از شمایند)؟». فرمود: «اگر حق را شناخته بودند، نمک هم برایشان می‌گذاشتم».(بحارالانوار ج47 ص20) هر چیزی محکی دارد، محک و معیار خلوص نیز میزان تبعیت آنان از امامشان است. یکی از مواضعی که لزوم تأسی به امام، به شدت احساس می¬شود، برخورد با مخالفین و غیرشیعیان است. شیعه با عامه و کسانی که مستضعف فکری بودند، برخوردی همراه با خیرخواهی و محبت داشته و شیعیان خود را نیز به همین روش و عیادت از بیماران اهل سنت و نیکی به آنان و دوری از کینه‌ورزی نسبت به ایشان سفارش می‌نمودند.(کافی ج4 ص681) باید به این حقیقت پی ببریم که در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، حساب عامه اهل سنت از دشمنان ایشان جداست و عامه اهل سنت به محبت و ارادت نسبت به اهل بیت افتخار کرده و خود را مرید ایشان می‌دانند. پس بهتر است برخورد ما با اهل سنت، توأم با عقلانیت و محبت باشد که فرمود: مودت و محبت دیگران را به سوی ما جلب کنید و برای ما، مایه زینت باشید(تحف العقول، ص488). نویسنده:
سلسله جلسات جریان شناسی اندیشه معاصر مسلمانان بررسی آثار و اندیشه های اندیشمندان و متفکران معاصر جهان اسلام به زودی از سایت و صفحات مجازی مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه ‌ حجت الاسلام و المسلمین
سند همکاری راهبردی ایران و چین که از سال 94 و بعد از سفر رئیس جمهور به مطرح شده بود، بالاخره در روزهای آغازین سال 1400 با وقفه‌ای شش ساله با سفر وزیر خارجه چین به تهران به پله آخر رسید و در تهران امضاء شد. امضاء این سند همکاری واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته و سر و صدای زیادی در فضای رسانه‌ای منطقه و جهان به پا کرده است. واقعیت این است که با شکست نظریه «نگاه به غرب» به دلیل نقض مکرر معاهدات پیشین از سوی طرف¬‌های غربی و نیز مرگ تدریجی رویای ، طبعا حاکمان ایران به سمت گزینه‌های جایگزین خواهند رفت و یکی از بهترین آنها «نگاه به شرق» و همگرایی بیشتر با کشورهای قدرتمند و مستقل در منطقه شرق آسیا هست. توسعه روابط ایران و چین از ابعاد مختلف برای هر دو طرف پر ثمر و سودمند و نوید بخش عصر جدیدی در روابط بین الملل خواهد بود.
در بعد امنیتی برای هر دو کشور مفید خواهد بود، زیرا چین در شورای امنیت سازمان ملل دارای حق وتو هست، و با این توافق تا 25 سال آینده جلوی صدور هر گونه قطعنامه از سوی این شورا علیه ایران گرفته می‌شود، زیرا در صورت رای مثبت چین به قطعنامه‌های تحریمی و تهدیدی سازمان ملل علیه ایران، منافع اقتصادی این کشور در معرض تهدید قرار می‌گیرد. لذا این کشور خود را ملزم به حفاظت از امنیت و ثبات منطقه می‌بیند. از طرفی چون ایران نقش پررنگی در تامین امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه و سرکوب تروریسم در این منطقه داشته، این توافق برای چین هم امنیت می‌آورد؛ و به دولت چین در کنترل گروه‌های تکفیری اعزامی از چین و و نیز نزدیک شدن آنها به مرزهای این کشور و تامین امنیت داخلی خود کمک می‌کند. از بعد اقتصادی نیز این تفاهم تضمینی برای تامین درآمدهای نفتی ایران است، زیرا اقتصاد چین نیازمند خرید انبوه نفت است، و از سویی میادین نفتی ایران، تضمینی برای توسعه پایدار اقتصاد چین در کشاکش جنگ اقتصادی با آمریکاست. افزون بر اینکه ایران بازار مصرف هشتاد میلیونی برای کالاهای تولید چین است که در آمد سرشاری را برای این کشور به همراه خواهد داشت، در مقابل مشارکت چین در تکمیل پروژه‌های عمرانی داخل ایران هم نوید بخش بهبود وضعیت اقتصادی این کشور در سال‌های آتی خواهد بود. از جهت منطقه‌ای نیز اگر نگاه کنیم، ایران با چین، هند و روسیه از لحاظ جغرافیایی و سرزمینی در یک منطقه قرار گرفته‌ و منافع مشترک بیشتری نسبت به اروپا و آمریکا در فراسوی قاره‌ها دارد. پیشینه ارتباط چندین هزار ساله این کشورها از طریق جاده ابریشم را هم اگر بر آن بیفزاییم، منافع مشترک بیشتری خواهیم یافت. افزون بر موارد گفته شده، هر دو کشور ایران و چین، در حال جنگ اقتصادی با آمریکا هستند، ایران سالهاست که در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا در حال دفاع از خود هست و قدرت ایستادگی خود را به رخ کشیده، و چین با گذر از آمریکا توانسته اقتصاد اول جهان شود، و حتی تهدیدی برای اقتصاد اروپا و آمریکا محسوب شود، و قطعا در آینده نزدیک - با فاصله معنا داری از سایر رقبا - بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد و این برای رقیب اصلی او – یعنی آمریکا – خوشایند نیست، لذا در صدد جنگ اقتصادی با این کشور برآمده¬اند. اما همین جنگ همزمان اقتصادی با ایران و چین سبب نزدیکی این دو کشور به یکدیگر و اتحاد آنها علیه آمریکا شده است؛ و احتمالا با گذر زمان کشورهای زخم خورده دیگری چون ونزوئلا، عراق، بولیوی و ... هم به این جمع خواهند پیوست. افزایش همکاری ایران و چین موجب بی اثر شدن تهدیدها و تحریم‌های امریکا و اروپا علیه ایران، و تضعیف اقتصاد آنها در جنگ اقتصادی با چین می‌شود، و راه عبور از آمریکا را برای متحدین جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و لبنان بلکه همه مخالفان امپریالیست آمریکا – که طی سال‌های گذشته تجربه‌های ناموفقی در این زمینه داشته‌اند –باز می‌کند. این اتفاق خوشایندی برای غربی‌ها خصوصا آمریکایی ها نیست، زیرا مقدمه‌ای برای اخراج آنها از منطقه غرب آسیا با کمک چینی‌ها است؛ که اگر این پیش‌بینی طی سال‌های پیش‌رو محقق شود، قاره آسیا و شمال آفریقا حیات خلوت سه قدرت نوظهور ایران، روسیه و چین خواهد شد؛ و تمام معادلات منطقه و جهان باید با موافقت این سه کشور به انجام رسد. از این رو از زمان طرح چنین تفاهمی خواب غربی‌ها و متحدان آنها در منطقه غرب آسیا آشفته شده است. نکته آخر اینکه چین در طی سالهای گذشته اثبات کرده که قدرتی قابل اعتماد هست، که منافع مشترک بسیاری هم با ایران دارد. چینی‌ها در طول تاریخ خود هیچ‌گاه کشوری استعمار گر نبوده‌اند، و بعد از جنگ جهانی دوم برای تهاجم نظامی، کودتا و تغییر حکومت دیگر کشورها اقدامی نکرده‌اند، بلکه پیوسته عنصری پر تلاش و آرام در عرصه بین الملل بوده اند. با توجه به آنچه گفته شد ما بر این باور هستیم که این توافق نامه علیرغم تبلیغات گسترده‌رسانه‌های معاند و افراد غافل یا خائن داخلی، سرآغاز گشایش‌های اقتصادی گسترده در ایران خواهد بود، و یک سند بالادستی مطلوب برای فعالیت دولت‌های بعدی در عرصه بین المللی و اقتصادی و تضمین کننده امنیت و ثبات این کشور خواهد بود. مرتضی نوروزی
🛑آقای در سخنان خود به مناسبت 12 فروردین روز جهموری اسلامی، بار دیگر برای چندمین بار در سال های گذشته بر برگزاری و عمومی تاکید کردند و مثالی از کشور سوئیس آوردند که سالانه چندین همه پرسی برگزار می‌کند. ❓جای سوال است که امروز چه بحث اختلافی در کشور داریم که برایش همه پرسی داشته باشیم؟! اگر مراد ایشان برگزاری همه پرسی برای اصل نظام است، هیچ کشوری تا کنون چنین کاری نکرده، افزون بر اینکه خلاف شرع بیّن است، زیرا نظام اسلامی خود را از مردم اخذ نکرده، بلکه مبتنی بر قانون شریعت و حکم خدای متعال است. افزون بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و ... حاکی از اعتماد آنها به نظام اسلامی و پذیرش مدل حاکمیت است، و نیازی به برگزاری همه پرسی مستقل نداریم. اگر مراد ایشان پذیرش یا رد fatf# و ادامه مسیر سازش و تسلیم است، که با توجه به سابقه بد عهدی غرب در برجام و خشم مردم از این تدبیر شوم و نامبارک آقایان، و از طرفی وداع با شکوه ملت با سردار مقاومت – آن هم پس از ماه 98 – نتیجه اش مشخص است، و برگزاری آن موجب رسوایی بیشتر دولت سازشکار خواهد شد. تنها موضوعی که امروز بر سر آن در میان توده مردم بحث است، محاکمه یا چشم پوشی از خطاها و احتمالا خیانت‌های مسئولین است؛ و اینکه با رئیس جمهوری که وعده می‌دهد و هشت سال بر کشور حکمرانی می¬کند و در پایان بابت پوچی وعده‌هایش عذرخواهی می‌کند، چه کنند؟ آیا با او طبق استانداردهای کدخدای جهان برخورد کنند و پس از پایان دوره حکمرانی و محاکمه اش کنند تا عبرتی برای آیندگان شود، یا از خطای او چشم بپوشند رهایش کنند تا باب وعده دهی تبلیغاتی همچنان باز بماند؟ نویسنده: مرتضی نوروزی
مکتب اسلام همواره به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بوده است تا زمینه‌ساز اجرای احکام الهی به‌ طور کامل باشد. آغاز شکل‌گیری تمدن اسلامی را با ظهور اسلام باید همزمان دانست. در سده‌های آغازین اسلامی، این تمدن همواره رو به رشد و شکوفایی بوده است. اما برخی عوامل بیرونی و درونی، موجب افول و کندی حرکت تمدن اسلامی ‌شده است. قرن اخیر و به‌ ویژه بروز انقلاب اسلامی ایران را می‌توان نقطه خیزش جدیدی برای تمدن اسلامی به شمار آورد. رهبران انقلاب اسلامی همواره هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی بیان کرده‌اند و با گذشت چهل سال از آغاز انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب اسلامی ایران را خطاب به ملت ایران بیان نموده و یکی از اصول محوری آن را خودسازی و جامعه‌سازی دانستند. واضح است که خودسازی بر اساس معارف دینی پیش‌درآمدی برای تحقق شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی و نیز تشکیل جامعه اسلامی و در نتیجه زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی است. رهبر معظم انقلاب تقوا را به عنوان یکی از الزامات و راهبردهای تمدن سازی معرفی کرده و ماه مبارک رمضان را ماه ذخیره سازی تقوا می دانند. بر اساس تصریح قرآن‌کریم، غایت روزه ماه مبارک رمضان چیزی نیست جز متصف شدن به تقوای الهی «یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. خداوند در یک آیه‌ی دیگر از سوره حدید می‌فرماید: «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و امنوا برسوله یؤتکم کفلین من رحمته و یجعل لکم نورا تمشون به. تقوا موجب می‌شود که خدای متعال نوری را در قلب و زندگی و راه انسان قرار دهد، تا در پرتو آن نور انسان حرکت کند و راه زندگی را پیدا نمایید. ودر آیه دیگری از سوره شمس پس از سوگندهای فراوان «قد افلح من زکاها. را به عنوان نسخه اصیل و نهایی خوشبختی و رستگاری بشریت و جامعه می‌داند، چراکه تقوا هم در ساحت فردی (خودسازی) و هم در ساحت اجتماعی (جامعه‌سازی) نمود پیدا کرده و انسان را به روحیة «خودنگهداری» و بااحتیاط بودن در مسیر پرخاروخس زندگی مجهز می کند. قطعا جامعه اسلامی باید با تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای تحقق این اصل سرنوشت‌ساز به کار بندد و البته که ماه مبارک رمضان فصل ویژه این نقطه درخشان به حساب می آید. نویسنده: علی سعیدی فاضل
رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید تاکید کردند «سیاست قطعی و تخلف ناپذیر ما در هسته‌ای، عمل طرف به تعهداتش، لغو همه تحریم ها، راستی آزمایی از سوی ایران و سپس قبول برگشت به ب هسته‌ای است»؛ اما با این وجود می‌بینیم که دولت محترم در تلاش است بار دیگر با گرفتن چند قول و تعهد واهی که به مثابه مشتی آبنبات و آلوچه تولید وین، چشم از خطای آمریکا بپوشد و بار دیگر پای آنها را به مذاکرات هسته¬ای باز کند، و رئیس دولتی‌ها نیز از جانب آنها ندای «هل لی من توبه؟» سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. در اینجا نکته ای که مطرح است اینکه آمریکا برای اثبات راستی توبه‌اش چه باید بکند؟ نکته دیگر هم اینکه عیار صحت توبه‌اش را چه کسی یا نهادی باید بسنجد؟ دموکراسی و مردم سالاری اقتضاء دارد که توبه آمریکا امری آشکار و ملموس برای همه ایرانیان باشد تا توده مردم همانطور که طعم تلخ تحریم¬های ظالمانه را چشیدند، مزه شیرین توبه ظالم را هم بچشند و میزان صدق توبه‌اش را هم بسنجند؛ لازمه چنین توبه‌ای هم آن است که در عمل باشد، نه در حرف. طرف غربی به جای صرف اعلام آمادگی برای رفع تحریم‌ها، اول پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا از دوران حکمرانی خاندان پهلوی را آزاد کند، دوم به شرکت بوئینگ اجازه دهد به تعهد خود برای فروش 200 فروند هواپیمای مسافربری به ایران عمل کند و سوم واردات دارو به ایران را از سبد حریم خارج کند، و دشمنان ملت ایران همچون ربع و را در لیست سیاه تروریسم بگنجاند و تحریم‌کند و در مقابل پاسداران و کارگزارن نظام را هم از لیست تحریم و ترور خارج کند. نه اینکه نام چند شرکت منحل شده و شخصیت از دنیا رفته - که هیچ حساب و منفعتی در آمریکا نداشته اند و فقط برای افزودن بر فشار روانی تحریم‌ها، نامشان در سبد تحریم گنجانده شده بود - را از لیست تحریمها خارج کند و به برخی آقازاده‌های محصل در خارج امتیازاتی دهد تا نسل جدیدی از غرب زدگان وابسته برای حفاظت از منافع خود در آینده تربیت کند؛ که چنین رفتاری تاثیری بر زندگی مردم ایران ندارد، افزون بر اینکه نشان از برنامه‌ریزی آنها برای جنایتی دیگر علیه ایرانیان در آینده است و پذیرش آن هم خیانتی از دولت تدبیر به کورسوی امید ملت خواهد بود. اگر توبه آمریکا با چنین اقداماتی همراه شود، اثرش بر سفره خانواده‌ها و درمان دردهاشان ظاهر می‌شود، و باعث می‌شود که غرب و دلباختگانش از آزمون راستی آزمایی ملت ایران رو سپید در آیند؛ و حتی اگر باز هم همچون گذشته قصد فریب داشتند، حداقل بخشی از منافع عموم مردم ما تامین شده باشد. نویسنده:مرتضی نوروزی
امير مؤمنان علي عليه السلام فرمود: « سرور بانوان دو جهان چهار بانو است كه عبارتند از : خديجه ، فاطمه ، آسيه و مريم »
✅ حضرت خدیجـه (سلام الله علیها) در خانواده‌ای موحّد و مومن به آئین ابراهیم حنیف و در مکه دیده به جهان گشود. پدر گرانقدر این بانوی مکرمه، «خُوَیلِد» فرزند اَسَد، و مادر بزرگـوار ایشان، «فاطمـه»، دخت زائده، از موحدین مکه بودند که از لحاظ نسبی با پیامبر اکرم (سلام الله علیه) پیوند دارند؛ بر این اساس حضرت خدیجه (سلام الله علیها) از لحاظ نسبی از تیره قریش است که از سوى پدر در نیاى سوّم ( قُصَىّ ) و از سوى مادر در نیاى هشتم (لُؤَىّ) با پیامبر اکرم (سلام الله علیه) پیوند نسبی می‌یابد . اجداد این بانو نیز نسل اندر نسل از بزرگان و موحدان عصر و معاصر خویش به شمار می‌رفتند و آن بانو در زمان خود همچون آباء و اجداد خویش، از لحاظ حسب، نسب و ثروت و شخصیت، در زمره سرآمدان و بلکه در رأس آنها قرار داشـت، چنانکـه رهبر معظم انقلاب در این‌باره می‌فرماید: « حضرت خدیجه (سلام الله علیها) هم بانوی اوّل مکه و از لحاظ حسب و نسب و ثروت، شخصیت برجسته‌ای بود»؛ بر این اساس بررسی ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه (س) به ما یادآور می شود که ایشان از لحاظ فضائل اخلاقی و بعد فردی در جایگاه والایی قرار دارند، چنان که در لسان قرآن کریم ایشان با عنوان (ام المومنین) شناخته شده و در لسان معصومین ایشان از جایگاه والایی برخوردارند. پیامبر اکرم(ص) ایشان را «برترین و بهترین امهات مومنین» دانسته و به هنگام معرفی آن بانو به جبرائیل امین، از ایشان با تعبیر «هذِهِ صِدِّیقَهْ أُمَّتِی؛این صدّیقه امّت من است» یاد کرده است؛امام صادق(ع) می‏فرماید مقصود از صدیقه، «معصومه» است و همچنین امیرالمومنین(ع) در وصف آن حضرت از تعبیر «سیّدهْ النّسوان» استفاده نموده است. امام کاظم(ع) ایشان را «سیده قریش» نام نهاده است. ✅ علاوه بر سجایای اخلاقی، ایشان نقش بی بدیلی در پایه گذاری و گسترش تمدن اسلامی ایفا نمودند؛ چراکه پایه تمدن اسلامی پیامبر، که بعدها توانست ابرقدرت‌های تمدنی معاصر خود را به چالش بکشد، با حمایت‌های آن حضـرت شکل گرفت. رسول مکرم اسلام(سلام الله علیه) در این باره فرمودنـد : "هیچ مالی هرگز به من سود نرسانید آنگونه که ثروت حضرت خدیجـه (سلام الله علیها) برای من سود رسانید" پیامبـر اکرم(سلام الله علیه) از اموال حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بردگان تحت شکنجه را خریداری می نمود و بدهکاران را از قید بدهکاری آزاد می کرد. به بینوایان و تهیدستان کمک می کرد و مسلمانانی را که از مکه به مدینه هجرت می کردند و مشرکان اموال آنها را مصادره می نمودند، با اموال ایشان بی نیاز می نمود تا خود را به مدینه برسانند.از همه مهمتر در ماجرای محاصره اقتصادی قریش که مدت 3 سال به طول انجامیـد، همه امـوال حضرت صرف حمایـت از محاصـره شدگـان و رسول الله(سلام الله علیه) شد. بنابراین حمایت اقتصادی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در واقع کلید مقاومت و شکستن این محاصره بود. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) توانست با بذل مال خویش یاران اسلام را که در آغاز حیات خود، چون شاخه نو رسته بود در مقابل امواج خروشان دشمنان حفظ کند و زمینه رشد و شکوفایی تمدن اسلامی را فراهم نماید و به استناد تاریخ رسول مکرم اسلام (سلام الله علیه) در مکه تا زمانی که خدیجه کبری(سلام الله علیها) زنده بودند در کفایت وسیع و بی نیاز از احدی بودند. ایشان نه تنها از بذل مال خود دریغ نکردند بلکه سبک زندگی خود را در همه موارد متاثر از روش پیامبر و سبک زندگی اسلامی قرار دادند؛ باتوجه به اینکه ایشان قبل از اسلام از سرمایه‌داران بزرگ قریش بودند، ولی پس از ازدواج با پیامبر در تمامی امور خودش را همسطح با ایشان و مطیع او در سبک زندگی قرار داد. می توان مواردی را به عنوان اقدامات ایشان در جهت تقویت تمدن اسلامی به صورت مختصر نام برد: ✅ اعلان ایمان و پیروی از پیامبر اکرم(سلام الله علیه) در دوران اختناق ✅حمایت مالی مستقیم و غیرمستقیم ✅ ایستادگی و مقاومت در تحریم و محاصره شعب ابی‏طالب ✅سرپرستی و تربیت جانشین و وصی نبوت ✅تربیت مونس و غمخوار نبی‌مکرم و همسر وصی انقلاب ✅ ارائه الگوهای انسانی ‏تراز اسلام و تمدن اسلامی ✅ارائه الگوی خانواده تراز در تمدن اسلامی سرانجام آن بزرگ بانوی اسلام در سال دهم بعثت بعد از سه سال محاصره در شعب ابی طالب رحـلت یافت.🖤🖤🖤 نویسنده:علی سعیدی فاضل
صلح امام حسن الگو هست یا عبرت؟ برخی با استنـاد به صلح السلام با ، جبهه مقاومت را دعوت به الگو گیـری از ایشان و صبر و سکـوت و تسلیم می‌کنند. غافل از اینکـه امام حسن‌علیه السلام قهرمان در غربت بود و صلـح ایشان نه بـرای تسلیم که برای ایستادگـی بود. ضمن اینکه جهـل مردم و بی وفایی آنها ایشان را وادار به صلـح و سازش با دشمـن نمود، امـا در که و در بیعت رضـوان در آمدند، حضـرت رسـول صلی الله علیه پس مشاهده خیانت قریـش برخاستنـد و تا فتح الفتوح مکه هم پیش رفتنـد. مردم عصـر امام مجتبی‌علیه السلام چون خـود را از برکت فتح و ظفر ناشـی از ایستادن در کنار پرچم حق محروم کردند، نه تنها به آرامش نرسیـدند که تا 70 سال اسیر آل امیه گشتنـد. در واقع هدف امام حسـن علیه السلام از صلـح با معاویـه ترسیم صحنـه‌ای درس‌آموز در تاریخ تمـدن اسلامـی بوده اسـت تا آیندگان از عاقبـت آن درس عبرت گیرند و چون اصحاب رسول الله صلی الله علیه بایستند. حال که پس از گذشت قرن‌ها دوباره بر سر دوراهی سـازش و تسلیـم رسیده و در معرض تکرار تاریخ قرار گرفته‌‌ایم، با در نظر آوردن این دو تجربه تاریخی اگر با نگاه هـزینـه – فـایـده بنگریم، عبرت گرفتن از این واقعه تاریخی و هزینه دادن و ایستادن تا تحقق وعده های الهی، سودمندتر از نشستن به امید رسیدن به کاخی از آرزوهای دست نایافتنی در پس کوهی از وعده‌های پوشالی است. نویسنده:مرتضی نوروزی
طی حکمی از سوی رئیس جامعه المصطفی خراسـان حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالح، حجه الاسلام دکتر سعیـدی فاضل، مدیریت محترم مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه بـه عـنوان رئیـس پژوهشکـده بین المللـی امـام رضـا(ع) منصوب شد. ضمن آرزوی موفقیت روز افزون،ایــن انتـصاب شایسته را به جنابعالی تبریک عرض میکنیـم
ابن تیمیه، شیخ الاسلام یا پدر تکفیر؟! امروزه در مجامع علمی شیعی وقتی سخن از و به میان می آید اولین نامزد و تئوریسین تکفیر در ذهن ها، نام است. درحالیکه امروز در مجامع علمی و اذهان عمومی ایران و حتی در دنیا، با هر مذهب، تفکر و گرایشی، از و تا و ، را نه تنها پدر تکفیر نخوانده و مورد نقد و مذمت قرار نمی دهند، بلکه وی را حقیقی می دانند. این مساله شاید به دلیل فعالیت سلفیه به سبب تطهیر سازی چهره احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه حرانی در اذهان اهل سنت باشد، ولی با توجه به این رویداد، یا باید به رویه فعلی در مجامع علمی شیعه ادامه داد و ابن تیمیه را بزرگ تکفیریون قلمداد نمود که نتیجه این رویکرد خلط مبحث در ذهن عوام و حتی خواص اهل سنت میشود. زیرا میپندارند وقتی شیخ الاسلام به راحتی تکفیر میکرده و کتابی با حجم قابل توجهی بر رد شیعیان با عنوان دارد پس ما (اهل سنت) هم میتوانیم به راحتی تکفیر کنیم. و راه حل دوم اینکه نقاط فرصت از دیدگاه های ابن تیمیه و برخی بزرگان سلفیه را به جهت نفی تکفیر برجسته سازی کنیم. شاید سوال شود مگر ابن تیمیه و سلفیون نقاط فرصت هم دارند؟!! در پاسخ باید بیان نمود علت نگاه تهدیدی و آسیبی به سلفیه و ابن تیمیه به این جهت است که شیعیان فقط با کتاب منهاج السنه ابن تیمیه آشناید و این کتاب را از کتب اصلی وی میدانند که اگر با نگاه انصاف به محتویات کتاب بنگریم سراسر توهین، تحقیر ، تهمت و افتراء نسبت به شیعیان و معتقداتشان هست. ولی شایان ذکر است این کتاب، کتاب اعتقادی ابن تیمیه نبوده بلکه کتابی بر رد شیعیان است که صرفا هدفش اسکات طرف مقابل می باشد. در مقابل میتوان به کتاب العقیده الواسطیه و حتی کتاب "مجموع الفتاوی" (35 جلد) ابن تیمیه رجوع نمود و عقاید اصلی ابن تیمیه را در ضیق شدن دایره تکفیر و حتی شروط مختلف تکفیر استخراج نمود. نتیجتا به جهت پیشبرد اهداف و ، فرصت های مختلف جریانات و تفکرات اسلامی را باید به طور صحیح شناخت، استخراج و احصاء نموده و در وهله بعد آنها را مغتنم شمرده ،برای پیروان و طرفداران فکری ابن تیمیه گوشزد و بازگو کرد تا باعث شود تیغ تکفیر از گردن و مسلمین برداشته شود. نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین شفیعیان
سلسله نشست‌های تخصصی طـرح هوشمندانه طبیعت نقدی بر آتئیسم مدرن (جلسه اول) استاد مدعو: روح‌الله آگاه استاد و پژوهشگر فلسفه و حکمت اسلامی دبیر‌علمی: حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی‌فاضل استاد و پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه زمان : پنج‌شنبه 1400/04/10 ساعت 16 الی 18 مکان: کلاهدوز 43 بعد از تقاطع اول مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه پخش زنده : https://b2n.ir/nastouh