اصول مداحی.....
معیار_انتخاب_شعر
💠 معیارهای شعر مناسب اجرا در هیأت
شعر مناسب اجرا در هیأت شعری است که دارای ویژگیهای زیر باشد:
🔹 شعریت (بیان شاعرانه و کنایی)
شعر باشد نه نظم.
🔹 خیال:
بهرهگیری از عناصر محسوس در ذهن و زبان مردم
بازسازی هنری تاریخ
روایت و بیان شاعرانه
وصف هنری
تجسم / تداعی
🔹احساس:
زلال و تأثیرگذار
ارائه جهانبینی عاطفی:
حماسه روشنگرانه
ستایش عاشقانه
سوگ عزتمدارانه
برائت منطقی و منصفانه
🔹موسیقی:
سلامت
خوشآهنگی
دلنشینی
روانی
تنوع و برجستگی
🔹زبان:
سالم، و بیعیب
روان و بیتکلف
خلاق با محوریت زبان عامیانه
🔸 نمونه یکم:
پرواز آسمانی او را مَلک نداشت
ماهی که در اطاعت خورشید شک نداشت
سنگش زدند و دست ز افشای شب نَشُست
آن نور ناب، واهمهای از محک نداشت
مهتاب زیر سیلی شب بود و آفتاب
حتی دو دستِ باز برای کمک نداشت
این بود دستمزد رسالت؟ زمینیان!
ای خلق خیره! دست محمد نمک نداشت؟
میپرسد از شما که چه کردید؟ مردمان
گلدان یاس باغچۀ من ترَک نداشت
خورشید و ماه را به زمینی فروختند
ای کاش خاک تیرۀ یثرب فدک نداشت
امید_مهدی_نژاد
🔸تحلیل شعر:
بجاست که در ابتدای اجرا، مداح به مدح بپردازد.
بیت اول به مدح دو جلوه از زندگانی حضرت میپردازد.
▫️عبودیت:
پرواز آسمانی او را مَلک نداشت
▫️اطاعت:
ماهی که در اطاعت خورشید شک نداشت
بیت دوم نیز جلوهای از مدح دارد:
▫️استقامت در دفاع از حق:
سنگش زدند و دست ز افشای شب نَشُست
آن نور ناب واهمهای از محک نداشت
بیتهای بعد، مرثیه محور است؛ اما مراثی ارائه شده چند ویژگی دارد که آن را قابل دفاع کرده است:
۱. نحوه بیان شعر غیر مستقیم است؛ بیان استعاری در این شعر مشهود است.
سنگش زدند و دست ز افشای شب نَشُست
مهتاب زیر سیلی شب بود
گلدان یاس باغچۀ من ترَک نداشت
خورشید و ماه را به زمینی فروختند
در همه مصراعهای ارائه شده با این که بیان کنایی و غیر مستقیم وجود دارد اما مخاطب این نوع بیان را بهراحتی میفهمد چون واژههای استعاری برای او کاملا شناخته شده و محسوس است.
بنابراین مداح نمیتواند به بهانه اینکه مستمع شعر را نمیفهمد، از خواندن این شعر و امثال آن طفره برود.
۲. شعر، روشنگرانه و حاوی جهانبینی است نه شعارهای کلی:
▫️بیان مظلومیت حضرت امیرالمؤمنین و مأموریت به صبر:
مهتاب زیر سیلی شب بود و آفتاب
حتی دو دستِ باز برای کمک نداشت
▫️اعتراض و تعریض:
این بود دستمزد رسالت؟ زمینیان!
ای خلق خیره! دست محمد نمک نداشت؟
▫️تحلیل تاریخ و موضعگیری عاطفی:
خورشید و ماه را به زمینی فروختند
ای کاش خاک تیرۀ یثرب فدک نداشت
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
🍃اصول مداحی...
🍃متن مجلس ترحیم..
توضیحات : بعضی از دوستان فقط در زمینه مداحی در هیئات فعالیت دارند و از اجرای مداحی
در مجالس ترحیم تجربه ای ندارند برای هر مداحی
پیش می آید که اگر وارد مجلس ترحیم شود با شناختی که مجری از مداح دارد ایشان را معرفی
می کند پس چگونه باید در حد کوتاه به مداحی در
مجالس ترحیم بپردازیم.👇
1_تلاوت چند آیه از قرآن مثلآ از سوره الرحمن 2_ مقدمه 3_بسم الله 4_ رباعی مرتبط با مراسم ترحیم 5_ اعلام عرض تسلیت به بازماندگان 6_ خواندن اشعار مرتبط با مراسم 7_گریز مقدمه روضه 8_ روضه 9_ دوبیتی پایانی 10_ اعلام فاتحه
1_ تلاوت چند آیه کوتاه از قرآن
2_ جهت شادی ارواح مطهر شهداء ، شهدای هشت سال دفاع مقدس ، شهدای مدافع حرم ، اموات و گذشتگان ، امام راحل و اموات این دست جمع خاصه مرحوم مغفور ---------------صلواتی عنایت
فرمائید.
3_ بسم الله الرحمن الرحیم
یارحمان و یا رحیم
4_ تا زد به دلم ساعقه ی عشق علی
آمد به نظر چهارده نور جلی
گفتم که شفیع من کدامین شماست
کردند همه رو به حسین بن علی
5_ضمن تشکر و قدردانی از مجری این محفل آقای _که فرصتی رادر اختیار این حقیر قرار دادند ازطرف خودم و شما شرکت کنندگان دراین محفل باعظمت مصیبت وارده ،فقدان
درگذشت مرحوم مغفور پدری مهربان شادروان را خدمت بازماندگان خاصه فرزندان
و کلیه فامیلهای وابسته تسلیت عرض نموده و بقای عمر بازماندگان را از درگاه خداوند خواهان و خواستارم. شاد کنید روح پرفتوح همه ی اموات و گذشتگان را خاصه مجلس بنام باذکر صلوات بر محمد و آل محمد( ص)
6_اشعار مرتبط به مراسم :
سرم خاک کف پای حسین است
دلم مجنون صحرای حسین است
بهشت ارزانی خوبان عالم
بهشت من تماشای حسین است
بود پرونده ام چون برگ گل پاک
در آن پرونده امضای حسین است
به وقت مرگ چشمم را نبندید
که چشم من به سیمای حسین است
نخواهم بر مزار خود چراغی
چراغم روی زیبای حسین است
(شاعر:سازگار)
7_ گریز مرتبط :
مجلس به نام یک پدر ارادتمند به اهلبیت برگزار شده، کانون مصیبت دیده شما داغ پدر دیدید بدن
پدرتون را باعزت و احترام تشییع کردیدو به خاک
سپردید همه ی دوستان و آشنایان اومدند به شما تسلیت گفتنداما قربان آن آقا و مولایی که بدن مطهرش به روی خاکهای کربلا و سر مقدسش به
روی نیزه ها قرار گرفت.
8 _ روضه :
امام سجاد علیه السلام فرمود بنی اسد آیا کفن همراه دارید ؟ گفتند نه آقا ، فرمود :بروید و یک
قطعه ی حصیر بیاورید حصیر را کف قبر انداخت
بدن مطهر امام حسین (ع) را روی حصیر قرار داد
بنی اسد دیدند امام سجاد (ع) از داخل قبر بیرون
نمیاد وقتی نظر کردند دیدند لبها را به رگهای بریده ی گلوی پدر بزرگوارش .......
اگه دلت کربلا میخواد هرکجا نشستی صدای ناله ت
بلند بشه یا حسین ........
9_ دوبیتی پایانی:
عضو عضو پیکرم پیوسته گوید یا حسین
تا برات کربلایم را کند امضاء حسین
غم مخور گر روز محشر گم شدی در بین خلق
هر کجا باشیم ما را می کند پیدا حسین
10_ برنامه پایانی :
عنایت کنید نثار ارواح مطهر شهداء ، مومنین و مومنات ، گذشتگان جمع حاضر ، خاصه مجلس بنام شادروان ، زنده یاد حاج __ رحم الله من یقرء الفاتحه مع الصلوات بر محمد وآل محمد صلی الله و علیه وآله
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
تهیه وتنظیم توسط:محمدرضاشمس
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
ارسالی از مداح پیشکسوت حاج فتاح توکلی
دنیا چو یک دم است که آغازش آخر است
هفتاد سال عمر ز یک لحظه کمتر است
آینده نیامده اش جز سراب نیست
بگذشته یادواره داغ مکرر است
عمر گذشته پشت سر و مرگ پیش پا
کوه گنه به دوش و اجل در برابر است
جز یک کفن نمی بری از کل هست خویش
گیرم که کوه ها به سر دستت از زر است
دنیا! سرت به خاک و قدت خم که دیده ام
هر کس که شد برای تو خم، خاک بر سر است
ما راست خواب غفلت و دنیا بود شبی
تا چشم خویش بازکنی، صبح محشر است
حقّ ضعیف می بری و فخر می کنی؟
انگار می کنی عملت فتح خیبر است
باور کنیم روز قیامت دروغ نیست
مائیم و دادگاه و خداوند داور است
هر صبحدم که چشم گشایی به هوش باش
شاید که عمر طی شده و روز آخر است
“میثم” اگر خدات نبخشد، چه می کنی؟
هر چند عفو او ز گناهت فزون تر است
استاد سازگار...
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
مداحان...
در محضر امام خامنه ای :
۱ - صاحب حرفه مداحی که خود را مفتخر کرده است به این که در این راه خدمت و کار کند ، اگر بخواهد همه این خصوصیات را جمع کند ، اولا" احتیاج دارد به مطالعه و کار ، به قول معروف بی مایه فطیر است ، احتیاج به مطالعه هست ، احتیاج به کار هست .
۹۰/۳/۳
۲ - حدود بیست سال پیش ، این حرف ها را زدیم و خیلی آنها را می شنیدند ، ولی نمی فهمیدند که ما چه می گوییم ، می گفتیم در باره خال و خط خیالی چهره امامان علیهم السلام شعر نسرایید ، شعر گفتن در باره زلف و ابرو و چشم و عارض امام که تعریف نیست .
۶۸/۱۰/۲۸
۳ - ... حالا مثلا" مداح یا خواننده ما بیاید در رادیو و تلویزیون - آن هم غلط - آهنگ غربی یا آهنگ مجالس لهو را در مجلس ایمان و در مجلس معنویت تکرار کند ، این درست نیست ، این غلط است .
۸۶/۴/۱۴
۴ - هر آهنگ و آوازی به درد شما نمی خورد ، آهنگ و آواز خاصی به درد شما می خورد آن هم با شیوه بیان خاص مداحی .
۸۹/۳/۱۳
۵ - من شنیده ام در مواردی از آهنگ های نامناسب استفاده می شود ، مثلا" فلان خواننده طاغوتی یا غیر طاغوتی شعر عشقی چرندی را با آهنگی خوانده ، حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین (ع) و برای عشاق امام حسین (ع) ، آیات والای معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن ، این خیلی بد است .
۸۴/۵/۵
استاد تاری....یاسر
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
زبان_حال_و_زبان_قال
زبان قال: آن فرمایشاتی که از دو لب مبارک ائمه اطهار خارج شده است ،و در کتب معتبره صحت آن سخنان تایید شده است را زبان قال می گویند
زبان حال:
زبان حال یعنی سخنانی که احتمال می رود که ائمه آن سخنان را گفته باشند و یا اینکه برداشتی است که یک مداح یا یک شاعر از یک واقعه یا مصیبت به دست آورده
زبان_حال
نکات مهمی در مورد زبان حال
1_ در زبان حال خواندن مطلق صحبت نکنید و بهتر است بگویید که ممکن است فلان حرف زده شده باشد، طوری که مستمع متوجه شود که این زبان حال است و عین روایت یا تاریخ اهل بیت نیست تا خدای نکرده مبتلا به دروغ بستن به ائمه اطهار علیهم السلام نشویم، چرا که این مسئله حرام است و گناه بزرگی محسوب می شود
2_زبان حال باید عقلانی باشد و ریشه در روایات داشته باشد ،لذا هر مطلب بدون ریشه و مبنایی را نمی توان به عنوان زبان حال به اهل بیت نسبت داد
3_زبان حال می تواند به زبان نثر باشد یا به زبان شعر،البته زبان حال را بیشتر میتوان در شعر جستجو کرد
زبان_حال
نمونه ای از زبان حال شعر
امد کنار بستر زهرا دمی نشست
اهی کشید و آینه اش را نگاه کرد
خورشید آسمان ولایت ستاره ریخت
تا یک نظر به هاله اطراف ماه کرد
((آن رو سیه که بست به روی تو راه را
روی تو نه روز علی را سیاه کرد))
در بیت سوم از زبان حال استفاده شده
نمونه زبان حال به زبان نثر
ابا عبدالله کنار بدن عباس نشست و خونها را از صورت برادر پاک کرد،در این زمان حضرت عباس آهی کشید ،امام فرمود چرا آه می کشی؟
عرضه داشت یا سیدی و مولای!دلم می خواست در این لحظات آخر،دست در گردن شما بیندازم اما چه کنم که دست در بدن ندارم...
کانون_مداحان_یاس_کبود
تکراری است اما قابل توجه👇👇
🔴 قابل توجه مداحان، وعاظ و روضه خوانان و عزاداران امام حسین(ع) 🔴 لطفا بخوانید🔴
❌ مداحی که نام اباعبدالله الحسین(ع) رو با حوس حوس و سین سین بگه،😥 مداح نیست.. بی ادبه..
❌ مداحی که بجای روضه خوانی و محتوای عاشورا، ادا و اطوار دربیاره، مداح نیست.. بی سواده..
❌ مداحی که وسط عزاداری، لخت بشه و یادش نباشه قبلنا روضه خوان ها با عبا و وضو و وقار و متانت بودند، روضه خوان نیست، معرکه گیره.
❌ مداحی که صله رو بشمره، و فکر کنه صله، دستمزد هست و اگه کم بود بداخلاقی کنه! مداح نیست.. کاسب ه
❌ مداحی که فکر کنه با قمه زدن 🗡و لطمه زدن و پا کوبیدن و کارهای عجیب غریب، عزاداری کرده، مداح نیست.. مامور دشمنه..
❌ مداحی که فکر میکنه قراره فقط اشک مردمو بگیره،😭 حکایت همون شیخی هست که دامنشو پر از سنگ میکرد و میزد توی سر پامنبری هاش تا به زور گریه کنند..
❌ مداحی که به بهانه جذب جوانها و کم متدین ها، باب هر بدعت و سبکی رو به مجلس روضه اباعبدالله(ع) باز میکنه، 🎸🎻🎧 خداپرست نیست، مردم پرسته
❌ مداحی که بگه من سیاسی نیستم، مداح نیست، بی بصیرته. اصلا امام حسین(ع) بخاطر سیاست شهید شد..
❌ مداحی که هر سبک و شعر بی محتوایی را از خواننده آنور آبی تقلید کنه، و تکنو و پاپ و رپ توی نوای روضه اش بیاره،🎧🎺🎸 مداح نیست.. فوقش یه خواننده اس.
❌ مداحی که سیگار و قلیون و.. بکشه، 😞‼️ پا به هر مجلس و محفلی بگذاره، و رفقای نااهل دورش ریخته باشند، مداح نیست.. آبروریز اهلبیته.
💠 که امام صادق(ع) فرمود: يا مَعْشَر الشِّيعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً.
💠 اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه_زينت ما باشيد نه مايه آبروريزي ما. (مشکاة الأنوار، ص 67 )
✔️ مداح امام_حسین(ع) و بچه هیئتی اهل تهذیب و مراقبته.. با عمل و رفتارش مردم رو عاشق حسین(ع) میکنه.. 👌
✔️ مداح امام حسین(ع) هم شور داره هم شعور.. هم با عقل و هم با احساس و عاطفه، عشق و رسم اهلبیت(ع) را در دل مردم روشن نگه میداره. روضه خوانی هم گریه داره هم شور و شعور کربلایی.
✔️ مداح امام حسین(ع) اولین گریه کنِ مجلسش، خودش هست.. 😭
✔️ مداح امام حسین(ع) اهل سیاست و بصیرته. نه سیاست بازی. اهل ولایته. چشمش به دهان رهبر و زعیم شیعه اس. خط مشی میده، آزاده پروره. دین را به این دولت و اون دولت نمیفروشه. 👉
✔️ مداح امام حسین(ع) از کل شهدای کربلا، فقط عباس(ع) و اکبر(ع) و قاسم(ع) نمیشناسه، باسواد و اهل مطالعه است. 📚
✔️ مداح امام حسین(ع) قیام عاشورا را، درس های کربلا را، زیبایی های کربلا را در قالب شعرهای پرمغز و روان و حزین، در جان شیعه می ریزه. نه وصف چشم شهلا 👁 و قد و هیکل💪 و اشعار سبک و پیش پا افتاده و بی مغز.
✔️ مداح امام حسین(ع) عاقل و مروج شرافت و جوانمردیه✌️ نه دیوانه و غالی و نادان و سگ و کلب و کلاغ.🐶
✔️ مداح امام حسین(ع) خواننده و سوپراستار و دیجی و سلبریتی نیست.. روضه خوان اهل طهارت و پاکی و عشق و خلوصه.
✔️ مداح امام حسین(ع) بیکار و تنبل و تن پرور نیست. 🌮🍔 روضه خوانی، هنر و عشقش هست، نه شغلش.❌
✔️ هیئت امام حسین(ع) از قرآن آغاز مراسمش هم گریه و عزا می باره..
✔️ هیئت امام حسین(ع) هیئتی هست که وقتی ازش خارج شدی، بهت اضافه شده باشه.. 👈به انسانیتت👈به فهمت.. 👈به معنویتت.. 👈به عشقت.. 👈به طراوت روحت.. 👈به خُلق و رفتارت..
✔️ هیئت امام حسین(ع) هیئتی هست که توش رزق یک سال شایدم یک عمر، فهم و شور کربلایی بگیری.🍃
✔️ هیئت امام حسین(ع) هیئتی هست که توش حسینی بشی.. حسینی بشی. حسینی بشی🌹
✍️انحرافات را نقد میکنیم و رسالت اصلی را یادآوری. تا مهمترین میراث و هویت شیعه (#عاشورا) محفوظ بماند.
🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤
بسمه تعالی
--------
آتش به اختیار در حوزه مداحی
آتش به اختیار زمانی رخ می دهد که فرمانده تیر خورده و توان هدایت نیروهای تحت امر خود را ندارد ، و نیروها در محاصره دشمن قرار گرفته اند در این حال فرمانده برای حفظ جان نیروها دستور آتش به اختیار می دهد ،
دوستان ، الان مسولین فرهنگی ما در حال اغماء و گیجی به سر می برند ، و هیچ کس نیست تا از حریم دین و هییت و مداحی و مهمتر از حریم اهلبیت (ع)
دفاع کند ،
اکنون وظیفه فرد فرد ماست تا در مقابل کجی ها و آسیب ها در عرصه مداحی با توجه به امر فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه ای و لحاظ کردن آتش به اختیار به دفاع همه جانبه اقدام کنیم ،
حالا که مسولین و متولیان فرهنگ دینی به خواب خرگوشی فرو رفته اند ، و هر لاابالی و بی سوادی هییت های مذهبی را محل تاخت و تاز قرار داده است و با نام مداح در حال تخریب این مکان مقدس و مورد عنایت آل الله (ع) است ، اقدام عاجل و کامل را می طلبد ،
آتش به اختیار
دیگر نمی توان نظاره گر بود ، تا هر نو رسیده ای میکروفون به دست بگیرد و هییت امام حسین (ع) را به کاباره تبدیل کند ،
رقص نور در هییت تعبیه کند و به سبک سالن های رقص (دانس ها ) از مردم بخواهد دست ها را بالا ببرند و شبیه رقص باله عقب جلو بروند ، و بچرخند
و او هم مدعی شود سبک جدید سینه زنی را خلق کرده است ،
دیگر نمی توان نسبت به حرمت شکنی در هییت ها بی تفاوت بود ،
سینه زنی ایسلندی ،
لب کارون خوانی ها ،
انگلیسی و هندی خوانی ها ،
این حیاط به آن حیاط خوانی ها ،
جایگزین کردن ترانه های مبتذل با نوحه خوانی های ،
قرتی بازی مداح نما و کمر چرخاندن او بجای ایجاد حالات معنوی در هییت ،
تعویض فرهنگ معرفت افزایی با بافتن خزعبلاتی مثل ، علی خدای من است چه بخواهم چه نخواهم (کفریات)
دروغ گویی ، داستانهای بی اساس ، خواب های من درآوری ، تحریف تاریخ عاشورا
اینها گوشه ای از فرهنگ دین زدایی توسط مداح نماها در حوزه مداحی اهلبیت (ع) است ،
آتش به اختیار
امام خامنه ای فرمودند ؛ من شمشیر به دست گرفته ام و دارم از چپ راست می زنم ،
وظیفه ما تبعیت از آن ولی فقیه است،
در عصر غیبت اوست که فرماندهی می کند ،
جای هیچگونه شک و شبه باقی نمی ماند وقتی فرمانده در حال مبارزه است ما تماشاچی باشیم و ولی خود را در وسط میدان تنها بگذاریم ،
اگر به دفاع از ولی خویش برنخیزیم ، مانند مردم کوفه در زمان امام حسین (ع) عمل کرده ایم ، و خون او به گردن ماست ،
مداح واقعی کسی است که غیرت دفاع از اهلبیت (ع) را داشته باشد ،
باید بساط کاباره ای ، ترانه خوانی و رقاصی از هییت ها و از مداحی ها جمع شود ،
حاج محمود تاری شاعروذاکراهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام ۹۶/۶/۲۱
چند_بیت_حرف_حساب
ازغیبتت سوء استفاده کرده اند آقا..
آن ذاکری که سبک تکراری نمیخواند
مهدیِ ما هم گریه اش هر روز تکراری ست
بر آن که جیبش پول نگذاری نمیخواند
🍂🍂🍂
روضه فروشی ها شروعش بود از آن جا که
مداح ما از سینه زن خود را جدا دانست
مسئول هیئت هم شکوه هیئتش را در
آوردن یک ذاکر نام آشنا دانست
🍂🍂🍂
مداح ناز آورد و ما با جان خریدیمش
در قرض افتادیم و به مداح بن دادیم
دیروز پیر روضه را پایین کشیدیم و
امروز به شهرت پرستان میکروفن دادیم
🍂🍂🍂
انگار شعر ارث پدر بوده که جایز نیست
غیر از خود مداح دست دیگری باشد
در هیئت بی سیستم ، خلوت نمیخواند
بایست در هیئت ز مردم لشکری باشد
🍂🍂🍂
مقصودشان از خواندن سبک جدید این است
مردم نگویند از فلان ذاکر کپی کرده ست
ارباب مجبورش نکرده ذاکرش باشد
آنکه برای پاکتش توجیه آورده ست
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین روشنگری👋👇
⭕️چند نکته پیرامون اجرای متناسب واخلاق مداحی
1⃣هر شعری باید با لحن متناسب خود خوانده شود.
2⃣مضمون باید یک گام پایین تر از شعر بیان شود.
3⃣وقتی مستمع شروع کرد به ناله و زمزمه کردن، نباید جلسه را خفه کنیم و باید بگذاریم مستمع ناله اش را کامل بزند.
⭕️
1⃣آخر ابیات را نباید رها کنیم و بایستی تا کلمه ی آخر بیت را واضح بخوانیم.
2⃣وقتی غزل به اوج رسید، دیگر نباید دکلمه کرد؛ زیرا مستمع را از حال بیرون می آورد.
3⃣گاهی حرکات دست و اشارات، بیشتر از شعر و کلام تأثیر می گذارد.
⭕️ سخاوت مداح⭕️
🔹مداح باید سخاوت داشته باشد؛ مثلا اگر رفته جایی که بضاعت مالی ندارند، از خودش کمک مالی کند و یا حداقل پاکت نگیرد.
🔹در نوشته ها و اشعار هم باید سخاوت داشته باشد. اگر کسی از او شعر خواست، بدهد.
🔹اگر هم علمی دارد و یا نکته ای می داند، به دیگران هم یاد بدهد.
⭕️ ادب مداح ⭕️
🔻مداح باید مؤدب باشد در صحبت کردن، نگاه کردن، نشستن، به زبان آوردن القاب خدا و اهل بیت و ... زیرا خدا و اهل بیت ناظر هستند و همچنین مردم هم نسبت به مداح، نگاه دیگری دارند.
⭕️خوش قول بودن مداح⭕️
🔹مداح باید خوش قول باشد چون کسی که دعوت کرده، برنامه ریزی کرده و با تأخیر یا عدم حضور مداح، برنامه اش به هم می خورد و هزینه ای که کرده هدر می رود.
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین👋👇
مراکزآموزش مداحی اهلبیت(ع):
تحلیل_مداحی
مقدمه_روضه
تَخَلُّص
حاج_رضا_بذری
مقدمه روضه(تَخَلُّص)؛
نمونه ای از مقدمه تجربی
برای روضه تخریب بقیع و روضه حضرت رقیه(س)
حاج رضا بذری
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
در مباحث قبلی عرض کردیم حلقة اتّصال🔗 بين اشعار اوليه و روضه را مقدمه یا تَخَلُّص ناميده ايم ، اين قسمت بايد از جهتي با ماقبل و از طرف ديگر با مابعد خود ارتباط داشته باشد.
و گفتیم، مقدمه و نحوه ورود به اصل روضه انواع مختلفي دارد و نمونه هایی از مقدمه شعری را ارائه نمودیم.
در این بحث نوع دیگر از مقدمه که مقدمه تجربی نام دارد مورد بحث قرار می دهیم.
💡مقدمه تجربي :
ممكن است مقدمه و حلقه اتصال بين شعر ابتداي مجلس با متن اصلي روضه بعضي از اتفاقات روزمره زندگي باشد. که جزء مقدمه چینی های بسیار اثر گذار است.
در این روش مداح می تواند از نقل اتفاقات رخ داده و تجربه شده استفاده نماید، از قبیل مکاشفات رخ داده برای بزرگان، تجربیات خود، مطالب منقول از کرامات رخ داده در عتبات و مشاهد مشرفه و...
به عنوان نمونه، در فایل پیوستی، حاج رضا بذری در مقدمه روضه تخریب قبرستان بقیع به تجربه شیخ عمری و مکاشفه یکی از شیعیان، اشاره می کند و از آن وارد روضه حضرت رقیه سلام الله علیها می شود.
📝📝📝📝📝📝📝📝📝
✏️متن فایل ارائه شده✏️
خدا رحمت کنه مرحوم آیت الله شیخ عمری رحمت الله علیه رو ـ ملجا و پناه و امید شیعیان عربستان ـ خدا بهش طول عمری داده بود. چند سال قبل از دنیا رفت. ایشون میفرمود اون زمانی که بقیع رو خواستن خراب کنن من بودم. فرمود خودم با چشمام دیدم. نانجیبا اومدن گفتن فقط شیعیان باید این قبور رو خراب کنن. خیلی سخته، خیلی اصرار. با کتک، با زور گفتن که شما باید بیایید این بقاع رو خراب کنید، این حرم رو ویران کنید. هر چی اصرار کردن، کتک زدن، به زور متوسل شدن، اما شیعیان قبول نکردن.
شیخ عمری رحمت الله علیه فرداش فرمود یه شیعه ای اومد بهم گفت حاج آقا من دیشب خواب امام حسن رو دیدم. فرمود برو به شیعیانم بگو خودشون خراب کنن. اگه به دست اینا بیفته حتی جنازه ما رو هم از قبر بیرون میکشن. بگو خودشون خراب کنن. بگو شیعیان خودشون دست بکار شن.
اینجا یه جا بود امام حسن اومد گفت بگو خودشون خراب کنن، من یاد یه جایی افتادم؛ وقتی سه ساله جا موند از قافله، امام سجاد و عمه سادات اومدن جلو. گفتند بذارین خودمون بچه رو پیدا کنیم. دست این ملعون بیفته زندش نمی ذاره.
حاج اصغر زنجانی می گفت خیلی زجر گشت تا بچه رو پیدا کنه. قافله همه معطل بودن. باباجان...
ناگهان وحشت سراپایم گرفت یک نفر از پشت، موهایم گرفت
✅ نکات....
حلقه ارتباطی بین روضه تخریب بقیع و روضه حضرت رقیه(س) موضوعی خاص بود که کمتر به آن توسط مداحان اشاره شده است. اینگونه حلقه ها با توجه به بدیع بودن اثرگذارترند.
📌نقل قول از حاج اصغر زنجانی در روضه حضرت رقیه(س) و استناد دادن مطلب نادری که ذکر شد به ایشان، در مقبول واقع شدن آن حائز اهمیت بود. گاهی مطالب شاذ اگر به بزرگی استناد داده نشود مقبول مردم قرار نمی گیرد.
بیت آخری که خوانده شد شرایط یک مطلب تمام کننده را داشت، چرا که سطح مصیبت آن از تمام بخشهای روضه برای مستمع بالاتر بود. همیشه طبقه بندی محتوا در روضه باید به گونه ای باشد که سنگین ترین روضه در آخر کلام و جملات بیاید....
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین 👋👇...آموزش
نکات_آموزشی_29
عوامل_مؤثر_در_مجلس_6
هنر_نشستن_و_حفظ_توازن
اگر قبل از خواندن در مقابل مستمع حاضر می شوید، بايد توجه کنيد كه چگونه در مقابل آنها قرار خواهيد گرفت. سعي كنيد آرام بنشينيد و جسم خود را كاملا تحت كنترل قرار دهيد. اين كار باعث مي¬شود كه مخاطبان شما فكر كنند كه شما افكار خود را هم تحت كنترل داريد و از توازن و تعادل برخورداريد.
حفظ تمركز مستمع
سعي كنيد از انجام هر كاري كه تمركز مستمع را از بين مي¬برد، پرهيز كنيد، مثلا وقتي مي¬خواهيد هنگام خواندن فاصله دهانتان را با ميكروفون تنظيم كنيد، حتي الامكان سعي كنيد سر خود را با آن تنظيم كنيد، نه اينكه پايه ميكرفون را مدام حركت دهيد، زيرا اين عمل تمركز مستمع را از بين مي¬برد.
ژست
حرکات چهره، دست و بدن مداح هنگام خواندن را ژست می نامیم ، در مورد اینکه حرکات چهره ، دست و بدن مداح، هنگام خواندن چگونه باید باشد، دیدگاههایی مطرح است که درادامه بحث به آن میپردازیم.
انواع ژست
الف) تقليدي
بعضي معتقدند مداح بايد از قبل ژست هايي را تمرين کند و هنگام خواندن آنها را مورد استفاده قرار دهد. که معمولا اينگونه ژستها به دل نمي نشيند و حالتي مصنوعي دارد.
ب) في البداهه
بعضي مي گويند بهتر است بعضي از ژست هاي مناسب تمرين و ملکه شود اما در مجلس به صورت خودجوش از مداح صادر شود؛ که صحيح به نظر مي رسد.
دستهاي خود را از ياد ببريد؛ زيرا اگر كسي مطلب با ارزشي داشته باشد كه اظهار بدارد و آن را با ايماني سرايت بخش بگويد، به طور يقين هيچ اهميتي نخواهد داشت كه با دست و پايش چه مي¬كند.
محلي كه ژست بايد از آن صادر شود؛ قلب شما، تبراي شما و تولاي شما نسبت به موضوع و محتواست. يگانه ژستي كه ارزش دارد همانهايي است كه خلق الساعه است و خود به خود بروز مي¬كند.
حالتهاي يك مداح بايد مانند لوازم شخصي او از متعلقات شخصي او باشد و چون انسانها با هم فرق دارند، ژستهاي آنها هم با هم فرق خواهد داشت، البته به شرطي كه طبيعي باشد. يك حالت را آنقدر تكرار نكنيد كه يكنواخت و ملال آور گردد.
هنگام تمرين، خود را مجبور كنيد كه به ژست¬هاي معيني توسل جوييد تا حالتهاي مزبور در موقع مجلس، خود به خود بدون اينكه شما بخواهيد ظاهر شوند.
نکته: به ظاهر و حالات ظاهري خود در هنگام خواندن توجه داشته باشيد و از حركات اضافي، مثل حركت بيش از حد سر و يا حركات ناموزون دست و بدن بپرهيزيد. تغييراتي كه روي شمايل و صورتتان ايجاد مي¬شود يك جزء و آن هم يك جزء حقيقي از مطالبي است كه بيان مي¬كنيد. گاهي اين تغييرات پر معناتر از الفاظي است كه به زبان مي¬آوريد. براي اصلاح حالات نامناسب چهره و جلوگيري از جلب توجه منفي آن ، گاهي جلوي آيينه بخوانيد و حالت صورت خود را مورد بررسي قرار دهيد.
نشر از کانال:یاس کبود...
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین👋👇
🔴🔴اجرای فطرانۀ دکترمیثم مطیعی؛ طلوع درخشان «آتش به اختیاری پاک» پس از غروب «آتش به اختیاری در روز قدس»
👈 کم نیستند مدّاحان عزیزی که تلاش داشته و دارند که مدّاحیشان از جهات سیاسی و انقلابی تهی نباشد. موضعگیری های انقلابی درسربزنگاههای خطر و عبور از بی خیالی و عافیت طلبی از ویژگیهای «مدّاحی پساانقلابی» است. شاید در بین صاحبان صنوف و حِرَف فرهنگی، مدّاحی، بیش از همه با فرهنگ اسلام انقلابی عجین شده باشد. این افتخار بزرگی برای صنف فرهنگی مدّاح کشور است که در انواع فتنه های پساانقلابی و خصوصا فتنۀ سهمگین 88 هیچ ریزشی در آن مشاهده نشده است. در یک کلام می توان مدّاحی پساانقلابی و خصوصا پساجنگ را پیش کسوت «آتش به اختیاری» در حوزۀ فرهنگ و سیاست دانست.
👈 سنّت «آتش به اختیاری مدّاحانه» البتّه در زمینه ای از آزمون و خطاهای فراوان مدّاحان انقلابی شکل گرفته است. در این سنّت ارزشمند فرهنگی، علی رغم رویّه ها، سویه ها و تجارب «آتش به اختیاری تمیز»، گونه هایی از «آتش به اختیاری کثیف» هم ثبت شده است. علاوه بر «رفتارهای مدّاحانۀ غیر قانونی» که منجر به صدور احکام قضایی در محکومیّت برخی مدّاحان انقلابی شده، همچنین «بیانات حاوی فحّاشی» و کنش هایی که «مدّعیان پوچ اندیش را طلبکار کرده» هم متأسّفانه تجربه شده و وجود دارد. بخشی از زمینه های افول تدریجی مدّاحان فَحل انقلابی را می توان در «آتش به اختیاری های کثیف» جستجو کرد.
👈 دکتر میثم مطیعی ،عضو هیأت علمی دانشکدۀ الهیّات دانشگاه امام صادق(ع)، با بیش از یک دهه و نیم تلاش نظری و عملی در صورتبندی «مدّاحی سرزندۀ انقلابی» -علی رغم اینکه در عنفوان جوانی قرار دارند- بی تردید برجسته ترین الگوی «آتش به اختیاری تمیز مدّاحانه» هستند. همنشین کردن کنش مدّاحانه با «متانت اجتماعی»، «اِتقان علمی»،«معناداری سیاسی»،«زبان ادبی»،«استنادات دقیق تاریخی» و «صراحت انقلابی» از او استعاره ای نه تنها برای مدّاحی تراز انقلاب اسلامی، بلکه بیش از آن«آتش به اختیاری فرهنگی» ساخته است.
✅زبان او 👈نه اسیر «لکنت محافظه کارانه» و نه گرفتار «فحّاشی زخم زبان زنانه» است
✅اجرای او 👈نه میل به «فضولی در منبر» دارد و نه در دام «استندآب های مذهبی» می افتد
✅منش او 👈نه همنشین با «تبختر مذهبی» است و نه از «صلابت انقلابی» فاصله می گیرد
✅شعر او👈 نه در انقطاع از میراث ادب کلاسیک فارسی است و نه خالی از به روز بودگی در مفاهیم و استعاره ای ادبی
✅محتوای او 👈 نه نخبگانی و سخت فهم است و نه روحانیّت ناپسند و غیراصیل
🔴 اجرای ویژۀ او در مراسم عیدفطر مصلّای تهران از همۀ استانداردهای «آتش به اختیاری تمیز» را یکجا برخوردار است. این اجرا باید در آموزشگاهای هنرآیینی و مدّاحی پیشرفتۀ انقلابی به مثابۀ متنی فاخر تدریس شود. طلوع درخشان این «آتش به اختیاری تمیز فِطرانه» -بلافاصله بعد از آنچه در «آتش به اختیاری ناتمیز راهپیمایی روز قدس» رخ داد- باطل السّحر نقشۀ پیچیدۀ دشمن برای کشاندن حزب الله به میدانهای فرهنگی-اجتماعی کثیف بود. این طلوع سهمگین،درخشان تر و پاک تر از آن است که در حجم انبوه و بلافاصلۀ آتش کثیفی که آتش به اختیارهای داخلی آمریکا و داعش علیه اجرای دکترمطیعی به راه انداخته اند گم شود.
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
تحلیل_مداحی
اشک
حاج_سید_مهدی_میرداماد
تحلیل توسط✒️✒️
دکتر_محمد_فراهانی
🌧سیره اشک شهدا🌧
مداحان عزیز در قبال شهدا یک رسالت خاصی به عهده دارند و بایستی هدف، مرام، اخلاق، بصیرت، معرفت، تربیت و در یک کلمه شخصیت شهدا را برای مردم تبیین کنند تا مخاطبین از شهدا الگو بگیرند و به فیضی که این جان نثاران حسینی نائل شدند برسند.
در فایل پیوستی حاج سید مهدی میرداماد به نقلی از شهید کاوه می پردازند و در آن به توجه و اهتمام ایشان به اشک و بکاء اشاره می کنند.
📝📝متن صوت ارائه شده📝📝
✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️
در احوالات شهید کاوه میگن وقتی روضه خون تو سنگر روضه میخواند،گریه میکرد. می دیدن اشکاشُ به صورتش میماله. بهش دستمال میدادن قبول نمیکرد. اشکهاش رو به همه ی صورت و محاسنش میمالید. میگفتن چرا؟ میگفت قیامت نمیخوام صورتم مثل گنهکارا باشه. میخوام به صورتم نگاه کنن بگن این گریه کن حسینه...
🔎🔎نکات🔍🔍
1⃣اشاره به اینکه شهدا اهل گریه بودند که به این مقام رسیدند، نوعی ترغیب مستمع به بکاء بر سیدالشهداء علیه السلام است.
2⃣ذکر احترام به اشک در سیره شهید کاوه، نوعی تعلیم آداب بکاء به مستمع است. مداح باید در حین مداحی مستمع خود را تعلیم دهد.
3⃣اشاره به جایگاه اهل بکاء در محشر در بیان شهید کاوه و تبیین اهمیت بکاء برای مستمع.
4⃣مستند کردن این محتواها به کلام شهیدی شاخص، در مقبول افتادن و اثرگذاری کلام بسیار حائز اهمیت است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
کانون مداحان یاس کبود
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین روشنگری👋👇
بسمه تعالی
مداحان و انتخابات پیش رو
حضور در عرصه های خدمت و طرح احیای دین در جامعه و حذف فساد های سیاسی و اجتماعی یکی از مهمترین وظیفه مداحان اهلبیت (ع) است
در اختیار داشتن تریبون های فراوان و حضور در بین آحاد ملت فرصت مناسبی است که مداحان می توانند در اجرای احکام دین و زدودن بدی ها نقش سازنده ای را داشته باشند
چرا خود سانسوری !!
متاسفانه در جوامع مداحان بعضی سخن از عدم حضور مداحان برای ورود به حوزه خدمت به مردم و نظام بر زبان جاری می کنند و دایما" گوشزد می کنند که مداحان نباید در این امور دخالت کنند
ما خودمان ، باعث کناره گیری ، و عرصه را به دیگران واگذار کردن را برای خود به وجود می آوریم
چرا تمام اقشار برای ورود به حوزه های تصمیم گیری را با قدرت پیش می برند ، ولی مداحان در این مورد دچار خود سانسوری شده اند ،
آیا قدرت و توانایی خدمت ندارند ،
آیا در خود شایستگی نمی بینند ،
آیا لیاقت خدمت به مردم و نظام را ندارند ،
دوستان بزرگوار مداح
بیاییم خود را باور داشته باشیم ،
بیاییم خود را در این برهه حساس مسول بدانیم
بیاییم در حوزه های خدمت به مردم و نظام ورود پیدا کنیم ،
مداحان در جامعه دینی از پتانسیل بالایی برخوردارند و می توانند در کسوت نوکری اهلبیت (ع) نیز در خدمت کشور ولایتمدار ایران به خدمات مضاعفی مبادرت ورزند ،
یک نگاه به کارنامه گروه های مختلف در مقاطع گوناگون بیندازید ، خواننده ها ، کشتی گیرها ، کونگ فو کاران ، وکیل ها ووو.... همه و همه فعالانه برای ورود به شورای شهر ، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری حضور دارند ، ولی مداحان در حاشیه و کنارند ، چرا ؟!
دوستان مداح
بیاییم ما نیز حضور خود را با شرکت در انتخابات مخصوصا" در شناسایی و معرفی اشخاص اصلح به وظیفه دینی اجتماعی خود عمل کنیم ، و برای انتخاب های آینده از جامعه مداحان افراد توانمندی را معرفی کرده و خود را برای خدمتی مضاعف آماده سازیم...
محمود تاری...یاسر
نوای ذاکری آموزش👋👇
سیستم تولید صدا در بدن انسان از چهار دستگاه اناتومیک بدن تشکیل میشود
✔️ 1-دستگاه تنفس
✔️ 2-دستگاه تکلم (که شامل زبان بزرگ و کوچک بینی و لبها میشود)
✔️ 3-دستگاه حنجره صوتی
✔️ 4- دستگاه شنیداری
حنجره انسان کامل ترین دستگاه تولید موسیقی طبیعی است.
👈 اولین گام مداحی چیست؟
شنیدن و تمرین و تقلید ،به عنوان اولین گام مداحی:
تا شخص مقلد خوبی نباشدمداح خوبی نمیشود همان طور که یک رشته ورزشی نیاز به تمرین دارد برای پرورش صدا نیز باید به خوبی تمرین کرد
باید انقدر از استاد و یا از سی دی بشنود و تمرین کند و در اشعار دیگر پیاده کند که نغمه یا اهنگ ملکه ذهن او گردد.باید شخصی مطلع از مداحی صدای شما را بشنود تا اشکالات شما را به شما بگوید.
👈 دستگاه موسیقی چیست؟
دستگاه در اصطلاح موسیقی ایرانی معادل مقام یا لحن در زبان عربی است دستگاه یک قالب برای صداست(یک دستگاه شامل گوشه ،نغمه تحریر، فرود ،و مجموعه ای از الحان و مجتمع در یک گام یا مقام با حفظ حدود و رغایت فواصل معین را دستگاه میگویند.
مهم ترین ابزار کار یک مداح اشنایی با اهنگ ها و دستگاه های موسیقی است.
♻️ در این قسمت به دو مورد اشاره میکنیم:
✔️ 1- هر اهنگی حالات خاص خود را دارد
بعضی از اهنگ هاغمگین و بعضی از اهنگ ها شاد هستند. بعضی برای پند و نصیحت و حکایات و دستان ها مطلوب است. درجه شادی و غمگین بودن دستگاه ها هم متفاوت است شناخت دستگاه ها به مداح کمک میکند تا در مجالس مختلف به درستی و خوبی از صدای خود استفاده کند.
برای روشن شدن بیشتر این مطلب به مثال ها توجه کنید مثلا میخواهید در مجلس شادی امام حسین بخوانید هم شعر ان و هم سبک ان باید مناسب باشد ، این شعر را در اهنگ بیات اصفهان باهم گوش بدیم :
آموزش_مداحی (تخصصی )
دستگاههای_آوازی_برای_مداحی
نوای ذاکرین👋👇
📩رهبرانقلاب، امروز در ديدار مداحان:
🔻نباید قالب مداحی با شیوههای هنری دیگر مخلوط شود و مثلاً شعری در مصیبت یا مدح اهلبیت در قالب #ترانه فردی دور از دین و معنویت و غرق در فساد و مادیات خوانده شود.
🔺جامعه مداح باید بتواند با نگاه به دنیای روز و متناسب با نیاز زمان و وظایف و جبههبندیها، گفتمانسازی کنند
ودر ادامه....👇👇
🔻برخی افراد با به رُخ کشیدن حرفهای ناقص و پوچ غرب درباره نگاه اسلام به زن خدشه وارد میکنند.
🔹این فریفتگان غافل، خانهداریِ زن را تحقیر میکنند، در حالیکه خانهداری یعنی تربیتِ انسان، و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر.
🔺مرد و زن از جهاتی همچون «عروج به مقامات معنوی»، «قدرت رهبری» و «توانایی هدایت بشر»، تفاوتی با هم ندارند اما از جنبهای همچون «وظایف در اداره زندگی» با هم متفاوتند و نمونه همه این موارد، حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها است. ۹۵/۱۲/۲۹
نوای ذاکرین👋👇
اموزش_صدا_سازی
تمرين ✍✍✍✍✍✍✍✍
مهم ترين فصل مداحى ((تمرين )) است زيرا بر تجربه مى افزايد و تجربه باعث كاهش اشتباهات و پيشرفت در هر زمينه اى مى شود. مبتدى به هيچ وجه نبايد تمرينات خود را قطع كند. اولين و بهترين تمرين براى شخص مبتدى ، شركت در مجالس مذهبى است زيرا اولاً از فيض معنوى آن براى صفا پيدا كردن روح ، بهره مند مى شود، ثانياً با فنون مجلس دارى آشنا شده و ثالثاً خود را در مجلس محك مى زند و پيشرفت هاى و عقب ماندگى هاى خود را در خوانندگى به چشم خود مى بيند تا بعداً بيشتر روى آنها كار كند. به عنوان مثال كسى كه مى خواهد خواندن ((واحد)) را ياد بگيرد بايد خودش هم ايستاده و با نوحه واحد مداح ديگر سينه زده باشد تا به قول معروف ((چَم و خَم )) كار، خوب دستش بيايد. يك مداح نوآموز براى بهتر اجرا كردن برنامه خود، بايد در مجالس بزرگتر شركت كند و بر اندوخته هاى خود بيافزايد و بداند كه يك مداح خوب ، در ابتدا يك مستمع خوب بوده است كه حالا به اين خوبى مستمع خود را مى شناسد و مى تواند روى او كار كند.
سلام...دوستان عزیزی که علاقمند به یاد گیری وآموزش مداحی هستند،یک نکته را فراموش نکنید،اگر میخواهید،مداح خوبی شوید،یکی از شاه کلیدهای موفقعیت در این راه ابتداع فراگیری
خواندن قرآن وزیارات وادعیه ها میباشد
پس بهتراست که اول از قرآن وادعیه ها آغاز کنیم.....موفق باشید.
نوای ذاکرین روشنگری👋👇
💠نکاتی مهم درباره نشستن برروی منبر
دکتر_محمد_فراهانی
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
نکات_آموزشی
عوامل_مؤثر_در_مجلس
هنر_نشستن_و_حفظ_توازن
اگر قبل از خواندن در مقابل مستمع حاضر می شوید، بايد توجه کنيد كه چگونه در مقابل آنها قرار خواهيد گرفت. سعي كنيد آرام بنشينيد و جسم خود را كاملا تحت كنترل قرار دهيد. اين كار باعث مي¬شود كه مخاطبان شما فكر كنند كه شما افكار خود را هم تحت كنترل داريد و از توازن و تعادل برخورداريد.
حفظ تمركز مستمع
سعي كنيد از انجام هر كاري كه تمركز مستمع را از بين مي¬برد، پرهيز كنيد، مثلا وقتي مي¬خواهيد هنگام خواندن فاصله دهانتان را با ميكروفون تنظيم كنيد، حتي الامكان سعي كنيد سر خود را با آن تنظيم كنيد، نه اينكه پايه ميكرفون را مدام حركت دهيد، زيرا اين عمل تمركز مستمع را از بين مي¬برد.
ژست
حرکات چهره، دست و بدن مداح هنگام خواندن را ژست می نامیم ، در مورد اینکه حرکات چهره ، دست و بدن مداح، هنگام خواندن چگونه باید باشد، دیدگاههایی مطرح است که درادامه بحث به آن میپردازیم.
انواع ژست
الف) تقليدي
بعضي معتقدند مداح بايد از قبل ژست هايي را تمرين کند و هنگام خواندن آنها را مورد استفاده قرار دهد. که معمولا اينگونه ژستها به دل نمي نشيند و حالتي مصنوعي دارد.
ب) في البداهه
بعضي مي گويند بهتر است بعضي از ژست هاي مناسب تمرين و ملکه شود اما در مجلس به صورت خودجوش از مداح صادر شود؛ که صحيح به نظر مي رسد.
دستهاي خود را از ياد ببريد؛ زيرا اگر كسي مطلب با ارزشي داشته باشد كه اظهار بدارد و آن را با ايماني سرايت بخش بگويد، به طور يقين هيچ اهميتي نخواهد داشت كه با دست و پايش چه مي¬كند.
محلي كه ژست بايد از آن صادر شود؛ قلب شما، تبراي شما و تولاي شما نسبت به موضوع و محتواست. يگانه ژستي كه ارزش دارد همانهايي است كه خلق الساعه است و خود به خود بروز مي¬كند.
حالتهاي يك مداح بايد مانند لوازم شخصي او از متعلقات شخصي او باشد و چون انسانها با هم فرق دارند، ژستهاي آنها هم با هم فرق خواهد داشت، البته به شرطي كه طبيعي باشد. يك حالت را آنقدر تكرار نكنيد كه يكنواخت و ملال آور گردد.
هنگام تمرين، خود را مجبور كنيد كه به ژست¬هاي معيني توسل جوييد تا حالتهاي مزبور در موقع مجلس، خود به خود بدون اينكه شما بخواهيد ظاهر شوند.
نکته: به ظاهر و حالات ظاهري خود در هنگام خواندن توجه داشته باشيد و از حركات اضافي، مثل حركت بيش از حد سر و يا حركات ناموزون دست و بدن بپرهيزيد. تغييراتي كه روي شمايل و صورتتان ايجاد مي¬شود يك جزء و آن هم يك جزء حقيقي از مطالبي است كه بيان مي¬كنيد. گاهي اين تغييرات پر معناتر از الفاظي است كه به زبان مي¬آوريد. براي اصلاح حالات نامناسب چهره و جلوگيري از جلب توجه منفي آن ، گاهي جلوي آيينه بخوانيد و حالت صورت خود را مورد بررسي قرار دهيد.
عرض سلام و ادب خدمت اعضای محترم کانال نوای ذاکرین....
ضمن عرض خیر مقدم....
نکات تجربی و آموزشی و مشکلات و دغدغه های جوامع مداحی و هیآت و جلسات را در ابتدای کانال بارگزاری کردیم که دوستان گرامی عنایات و توجه بیشتری به اصول و ارزشهای نوکری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داشته باشند. هرچند ممکنه مطالب تکرای باشد اما گاهی تکرار اثربخش تراست.
ان شاء الله با توجه به مشکلاتیکه بعضأ دوستان در تلگرام و فیلترینگ داشتند.
در ایتا هم کانال نوای ذاکرین را راه اندازی کردیم تا بهتر بتوانیم خدمات ارائه دهیم...در اسرع وقت اشعار، روضه
نوحه مرثیه و نواهای مذهبی به مناسبت های مختلف بارگزاری و بشرط حیات در خدمتتان خواهیم بود. ارادتمند:خادم شما اکبرآرامش🌹🍀✋🙏
نافرمانی از والدین موجب حبس دعا
👈 امام صادق علیه السلام:↯↯↯
🍃🌸 اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَیِّیرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَالَّتى تَهتِكُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطیعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَینِ؛ 🌸🍃
💫 گناهی كه نعمت ها را تغییر مى دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى كه پشیمانى مى آورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ایجاد مى كند، ظلم است. گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مى گیرد، زناست. گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى كند، نافرمانى از پدر مادر است. 💫
📚 علل الشرایع، ج 2، ص 584
خدایا ارواح مومنین و مومنات و گذشتگان از اهل اسلام را غریق رحمتت بگردان .
خداوندا روح این تازه گذشته را غریق بحر رحمتت بگردان .
خدایا او را با موالیانش محشور بگردان .
عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان .
اللّهمَ اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الأحیاء منهم و الأموات لاسیّما اَمْواتَ الحاضرین،بی وارثین و بد وارثین ، اموات و در گذشتگان از این بیت در رأس روح مرحوم مغفور فلانی شاد رحمه اللّهُ من قَرَءَ الفاتِحَةَ مع الصَّلوات.
دعای دوم :
الهی «يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ الْإِحْسَانُ»اللّهمَ اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الأحیاء منهم و الأموات روح انبیا و علما وصلحا و شهدا ، مخصوصا شهدای قریه آمره ، اموات جمع حاضر ، اموات صاحب سفره شاد بحرمت سوره مبارکه فاتحه مع الصلوات
دعای سوم از دعای سفره را فارسی آوردهام امید که مورد استقبال واقع شده باشد.
الهی به این سفره برکت بده
به این مائده شکر نعمت بده
همه شاد گردیم در این زندگی
به بانی این سفره رحمت بده
به اشپزو میزبان و هم میهمان
تن سالم و شان و شوکت بده
نصیب همه دوستان علی (ع)
زحق، سفره خیرقسمت بده
الهی به روز جزا بهرما
طعام بهشتی زجنت بده
قبولی طاعات و عبادات و همچنین قبولی احسان بانی و صاحب نذر
جهت شادی مرحوم مغفور جنت مکان فلانی بحرمت سوره المبارکه بخوانیم فاتحه مع الصلواتکانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
@navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
دعای سفره درمجالس جشن و مبهمانی
ولبمه....
🌹🌺🍀🍁🌸
الهی ...که این سفره معمور باد... الهی آمین..
الهی به این سفره برکت بده ....الهی آمین...
به این مائده شکر نعمت بده...الهی آمین
همه شاد گردیم در این زندگی ، به بانی این سفره رحمت بده ..الهی آمین
همیشه پر از برکت وسور باد...الهی آمین
هر آنکس که شد بانی این طعام دل و جان او منبع نور باد...الهی امبن
بلا و بلیات و چشم حسود ازاین سفره و صاحبش دور باد..الهی امین
همه شاد گردیم در این زندگی به بانی این سفره رحمت بده ...الهی آمین
به مهمان و کدبانو و میزبان تن سالم و شأن و شوکت بده...الهی آمین
نصیب همه دوستان علی (ع) ز حق سفرهٔ خیر قسمت بده...الهی آمین
الهی به روز جزا بهر ما طعام بهشتی ز جنت بده ..الهی آمین..
یارب العالمین ..جهت صحت و سلامتی
میزبان و بانی مبهمان اون صلوات قشنگه رو بفرست...اللهم صل علی محمدوآل محمد(عج)کانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
🌺شعری فوق العاده #ارزش_انسان
ای که چون شیخ بها،خواهی بهای خویش را
از گلیم خود برون مگذار، پای خویش را
گر خدا خواهی ببینی،ازخودیها دم مزن
بیخود ازخودشو،که تابینی خدای خویش را
دیدهی نادیده را، رنگ تعلّق حایل است
پاک کن آیینهی ایزد نمای خویش را
چون زلیخا، اتّکا بر چاک پیراهن مکن
ورنه میبینی ازاین غفلت،سزای خویش را
مور را هرگز به دربار سلیمان کار نیست
تا که وقف کار میسازد ،قوای خویش را
تا نگردی نیست، از هستی نمییابی نشان
جستجو کن از فنای خود، بقای خویش را
تامجالی هست فکری کن، برای آخرت
سعی کن یک لحظه،دریابی صفای خویش را
از من "ژولیده" بشنو تا توان داری به تن
از گلیم خود، برون مگذار پای خویش را
این شعر بسیار زیبا را به اشتراک بگذارید
شاعر: عبد خدااااکانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
#چهارده_معصوم
#مناجات_با_خدا
یارب بحق احمد مختار العفو
بر خون فرق حیدر کرار العفو
یارب بحق ناله زهرای اطهر
در شعله ها بین در و دیوار العفو
یارب به حق مجتبی و غربت او
یارب بحق آن دل غم دار العفو
یارب بحق تشنه ای کز شدت ضعف
میدید رنگ آسمان را تار العفو
یارب بحق دیده ای که دائما بود
در ماتم کرببلا نمدار العفو
یارب بحق باقر و ظلمی که دیده است
در شام از آن قوم بد کردار العفو
یارب بحق صادق آنکه مثل زهرا
بر خانه اش آتش زده اغیار العفو
یارب به آن زندانیِ بغداد که داشت
دشنام و سیلی موقع افطار العفو
یارب به مولانا رضا کز شدت زهر
بر خویش می پیچید بی غمخوار العفو
یارب به مولایی که مظلومانه جان داد
در حجره ی دربسته محنت بار العفو
یارب به هادی آنکه او را مثل زینب
در بزم مِیْ بردند با اجبار العفو
یا رب بحق عسکری و سامرایش
گرد گناه از قلب ما بردار العفو
یارب بحق مهدی و اشک مدامش
بر گریه ی زینب سر بازار العفو
درپیش تو ای آنکه ستّارالعیوبی
بر کَرده هایم میکنم اقرار العفو
#سید_روح_الله_مؤيدکانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin