چند_بیت_حرف_حساب
ازغیبتت سوء استفاده کرده اند آقا..
آن ذاکری که سبک تکراری نمیخواند
مهدیِ ما هم گریه اش هر روز تکراری ست
بر آن که جیبش پول نگذاری نمیخواند
🍂🍂🍂
روضه فروشی ها شروعش بود از آن جا که
مداح ما از سینه زن خود را جدا دانست
مسئول هیئت هم شکوه هیئتش را در
آوردن یک ذاکر نام آشنا دانست
🍂🍂🍂
مداح ناز آورد و ما با جان خریدیمش
در قرض افتادیم و به مداح بن دادیم
دیروز پیر روضه را پایین کشیدیم و
امروز به شهرت پرستان میکروفن دادیم
🍂🍂🍂
انگار شعر ارث پدر بوده که جایز نیست
غیر از خود مداح دست دیگری باشد
در هیئت بی سیستم ، خلوت نمیخواند
بایست در هیئت ز مردم لشکری باشد
🍂🍂🍂
مقصودشان از خواندن سبک جدید این است
مردم نگویند از فلان ذاکر کپی کرده ست
ارباب مجبورش نکرده ذاکرش باشد
آنکه برای پاکتش توجیه آورده ست
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین روشنگری👋👇
⭕️چند نکته پیرامون اجرای متناسب واخلاق مداحی
1⃣هر شعری باید با لحن متناسب خود خوانده شود.
2⃣مضمون باید یک گام پایین تر از شعر بیان شود.
3⃣وقتی مستمع شروع کرد به ناله و زمزمه کردن، نباید جلسه را خفه کنیم و باید بگذاریم مستمع ناله اش را کامل بزند.
⭕️
1⃣آخر ابیات را نباید رها کنیم و بایستی تا کلمه ی آخر بیت را واضح بخوانیم.
2⃣وقتی غزل به اوج رسید، دیگر نباید دکلمه کرد؛ زیرا مستمع را از حال بیرون می آورد.
3⃣گاهی حرکات دست و اشارات، بیشتر از شعر و کلام تأثیر می گذارد.
⭕️ سخاوت مداح⭕️
🔹مداح باید سخاوت داشته باشد؛ مثلا اگر رفته جایی که بضاعت مالی ندارند، از خودش کمک مالی کند و یا حداقل پاکت نگیرد.
🔹در نوشته ها و اشعار هم باید سخاوت داشته باشد. اگر کسی از او شعر خواست، بدهد.
🔹اگر هم علمی دارد و یا نکته ای می داند، به دیگران هم یاد بدهد.
⭕️ ادب مداح ⭕️
🔻مداح باید مؤدب باشد در صحبت کردن، نگاه کردن، نشستن، به زبان آوردن القاب خدا و اهل بیت و ... زیرا خدا و اهل بیت ناظر هستند و همچنین مردم هم نسبت به مداح، نگاه دیگری دارند.
⭕️خوش قول بودن مداح⭕️
🔹مداح باید خوش قول باشد چون کسی که دعوت کرده، برنامه ریزی کرده و با تأخیر یا عدم حضور مداح، برنامه اش به هم می خورد و هزینه ای که کرده هدر می رود.
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین👋👇
مراکزآموزش مداحی اهلبیت(ع):
تحلیل_مداحی
مقدمه_روضه
تَخَلُّص
حاج_رضا_بذری
مقدمه روضه(تَخَلُّص)؛
نمونه ای از مقدمه تجربی
برای روضه تخریب بقیع و روضه حضرت رقیه(س)
حاج رضا بذری
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗
در مباحث قبلی عرض کردیم حلقة اتّصال🔗 بين اشعار اوليه و روضه را مقدمه یا تَخَلُّص ناميده ايم ، اين قسمت بايد از جهتي با ماقبل و از طرف ديگر با مابعد خود ارتباط داشته باشد.
و گفتیم، مقدمه و نحوه ورود به اصل روضه انواع مختلفي دارد و نمونه هایی از مقدمه شعری را ارائه نمودیم.
در این بحث نوع دیگر از مقدمه که مقدمه تجربی نام دارد مورد بحث قرار می دهیم.
💡مقدمه تجربي :
ممكن است مقدمه و حلقه اتصال بين شعر ابتداي مجلس با متن اصلي روضه بعضي از اتفاقات روزمره زندگي باشد. که جزء مقدمه چینی های بسیار اثر گذار است.
در این روش مداح می تواند از نقل اتفاقات رخ داده و تجربه شده استفاده نماید، از قبیل مکاشفات رخ داده برای بزرگان، تجربیات خود، مطالب منقول از کرامات رخ داده در عتبات و مشاهد مشرفه و...
به عنوان نمونه، در فایل پیوستی، حاج رضا بذری در مقدمه روضه تخریب قبرستان بقیع به تجربه شیخ عمری و مکاشفه یکی از شیعیان، اشاره می کند و از آن وارد روضه حضرت رقیه سلام الله علیها می شود.
📝📝📝📝📝📝📝📝📝
✏️متن فایل ارائه شده✏️
خدا رحمت کنه مرحوم آیت الله شیخ عمری رحمت الله علیه رو ـ ملجا و پناه و امید شیعیان عربستان ـ خدا بهش طول عمری داده بود. چند سال قبل از دنیا رفت. ایشون میفرمود اون زمانی که بقیع رو خواستن خراب کنن من بودم. فرمود خودم با چشمام دیدم. نانجیبا اومدن گفتن فقط شیعیان باید این قبور رو خراب کنن. خیلی سخته، خیلی اصرار. با کتک، با زور گفتن که شما باید بیایید این بقاع رو خراب کنید، این حرم رو ویران کنید. هر چی اصرار کردن، کتک زدن، به زور متوسل شدن، اما شیعیان قبول نکردن.
شیخ عمری رحمت الله علیه فرداش فرمود یه شیعه ای اومد بهم گفت حاج آقا من دیشب خواب امام حسن رو دیدم. فرمود برو به شیعیانم بگو خودشون خراب کنن. اگه به دست اینا بیفته حتی جنازه ما رو هم از قبر بیرون میکشن. بگو خودشون خراب کنن. بگو شیعیان خودشون دست بکار شن.
اینجا یه جا بود امام حسن اومد گفت بگو خودشون خراب کنن، من یاد یه جایی افتادم؛ وقتی سه ساله جا موند از قافله، امام سجاد و عمه سادات اومدن جلو. گفتند بذارین خودمون بچه رو پیدا کنیم. دست این ملعون بیفته زندش نمی ذاره.
حاج اصغر زنجانی می گفت خیلی زجر گشت تا بچه رو پیدا کنه. قافله همه معطل بودن. باباجان...
ناگهان وحشت سراپایم گرفت یک نفر از پشت، موهایم گرفت
✅ نکات....
حلقه ارتباطی بین روضه تخریب بقیع و روضه حضرت رقیه(س) موضوعی خاص بود که کمتر به آن توسط مداحان اشاره شده است. اینگونه حلقه ها با توجه به بدیع بودن اثرگذارترند.
📌نقل قول از حاج اصغر زنجانی در روضه حضرت رقیه(س) و استناد دادن مطلب نادری که ذکر شد به ایشان، در مقبول واقع شدن آن حائز اهمیت بود. گاهی مطالب شاذ اگر به بزرگی استناد داده نشود مقبول مردم قرار نمی گیرد.
بیت آخری که خوانده شد شرایط یک مطلب تمام کننده را داشت، چرا که سطح مصیبت آن از تمام بخشهای روضه برای مستمع بالاتر بود. همیشه طبقه بندی محتوا در روضه باید به گونه ای باشد که سنگین ترین روضه در آخر کلام و جملات بیاید....
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین 👋👇...آموزش
نکات_آموزشی_29
عوامل_مؤثر_در_مجلس_6
هنر_نشستن_و_حفظ_توازن
اگر قبل از خواندن در مقابل مستمع حاضر می شوید، بايد توجه کنيد كه چگونه در مقابل آنها قرار خواهيد گرفت. سعي كنيد آرام بنشينيد و جسم خود را كاملا تحت كنترل قرار دهيد. اين كار باعث مي¬شود كه مخاطبان شما فكر كنند كه شما افكار خود را هم تحت كنترل داريد و از توازن و تعادل برخورداريد.
حفظ تمركز مستمع
سعي كنيد از انجام هر كاري كه تمركز مستمع را از بين مي¬برد، پرهيز كنيد، مثلا وقتي مي¬خواهيد هنگام خواندن فاصله دهانتان را با ميكروفون تنظيم كنيد، حتي الامكان سعي كنيد سر خود را با آن تنظيم كنيد، نه اينكه پايه ميكرفون را مدام حركت دهيد، زيرا اين عمل تمركز مستمع را از بين مي¬برد.
ژست
حرکات چهره، دست و بدن مداح هنگام خواندن را ژست می نامیم ، در مورد اینکه حرکات چهره ، دست و بدن مداح، هنگام خواندن چگونه باید باشد، دیدگاههایی مطرح است که درادامه بحث به آن میپردازیم.
انواع ژست
الف) تقليدي
بعضي معتقدند مداح بايد از قبل ژست هايي را تمرين کند و هنگام خواندن آنها را مورد استفاده قرار دهد. که معمولا اينگونه ژستها به دل نمي نشيند و حالتي مصنوعي دارد.
ب) في البداهه
بعضي مي گويند بهتر است بعضي از ژست هاي مناسب تمرين و ملکه شود اما در مجلس به صورت خودجوش از مداح صادر شود؛ که صحيح به نظر مي رسد.
دستهاي خود را از ياد ببريد؛ زيرا اگر كسي مطلب با ارزشي داشته باشد كه اظهار بدارد و آن را با ايماني سرايت بخش بگويد، به طور يقين هيچ اهميتي نخواهد داشت كه با دست و پايش چه مي¬كند.
محلي كه ژست بايد از آن صادر شود؛ قلب شما، تبراي شما و تولاي شما نسبت به موضوع و محتواست. يگانه ژستي كه ارزش دارد همانهايي است كه خلق الساعه است و خود به خود بروز مي¬كند.
حالتهاي يك مداح بايد مانند لوازم شخصي او از متعلقات شخصي او باشد و چون انسانها با هم فرق دارند، ژستهاي آنها هم با هم فرق خواهد داشت، البته به شرطي كه طبيعي باشد. يك حالت را آنقدر تكرار نكنيد كه يكنواخت و ملال آور گردد.
هنگام تمرين، خود را مجبور كنيد كه به ژست¬هاي معيني توسل جوييد تا حالتهاي مزبور در موقع مجلس، خود به خود بدون اينكه شما بخواهيد ظاهر شوند.
نکته: به ظاهر و حالات ظاهري خود در هنگام خواندن توجه داشته باشيد و از حركات اضافي، مثل حركت بيش از حد سر و يا حركات ناموزون دست و بدن بپرهيزيد. تغييراتي كه روي شمايل و صورتتان ايجاد مي¬شود يك جزء و آن هم يك جزء حقيقي از مطالبي است كه بيان مي¬كنيد. گاهي اين تغييرات پر معناتر از الفاظي است كه به زبان مي¬آوريد. براي اصلاح حالات نامناسب چهره و جلوگيري از جلب توجه منفي آن ، گاهي جلوي آيينه بخوانيد و حالت صورت خود را مورد بررسي قرار دهيد.
نشر از کانال:یاس کبود...
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین👋👇
🔴🔴اجرای فطرانۀ دکترمیثم مطیعی؛ طلوع درخشان «آتش به اختیاری پاک» پس از غروب «آتش به اختیاری در روز قدس»
👈 کم نیستند مدّاحان عزیزی که تلاش داشته و دارند که مدّاحیشان از جهات سیاسی و انقلابی تهی نباشد. موضعگیری های انقلابی درسربزنگاههای خطر و عبور از بی خیالی و عافیت طلبی از ویژگیهای «مدّاحی پساانقلابی» است. شاید در بین صاحبان صنوف و حِرَف فرهنگی، مدّاحی، بیش از همه با فرهنگ اسلام انقلابی عجین شده باشد. این افتخار بزرگی برای صنف فرهنگی مدّاح کشور است که در انواع فتنه های پساانقلابی و خصوصا فتنۀ سهمگین 88 هیچ ریزشی در آن مشاهده نشده است. در یک کلام می توان مدّاحی پساانقلابی و خصوصا پساجنگ را پیش کسوت «آتش به اختیاری» در حوزۀ فرهنگ و سیاست دانست.
👈 سنّت «آتش به اختیاری مدّاحانه» البتّه در زمینه ای از آزمون و خطاهای فراوان مدّاحان انقلابی شکل گرفته است. در این سنّت ارزشمند فرهنگی، علی رغم رویّه ها، سویه ها و تجارب «آتش به اختیاری تمیز»، گونه هایی از «آتش به اختیاری کثیف» هم ثبت شده است. علاوه بر «رفتارهای مدّاحانۀ غیر قانونی» که منجر به صدور احکام قضایی در محکومیّت برخی مدّاحان انقلابی شده، همچنین «بیانات حاوی فحّاشی» و کنش هایی که «مدّعیان پوچ اندیش را طلبکار کرده» هم متأسّفانه تجربه شده و وجود دارد. بخشی از زمینه های افول تدریجی مدّاحان فَحل انقلابی را می توان در «آتش به اختیاری های کثیف» جستجو کرد.
👈 دکتر میثم مطیعی ،عضو هیأت علمی دانشکدۀ الهیّات دانشگاه امام صادق(ع)، با بیش از یک دهه و نیم تلاش نظری و عملی در صورتبندی «مدّاحی سرزندۀ انقلابی» -علی رغم اینکه در عنفوان جوانی قرار دارند- بی تردید برجسته ترین الگوی «آتش به اختیاری تمیز مدّاحانه» هستند. همنشین کردن کنش مدّاحانه با «متانت اجتماعی»، «اِتقان علمی»،«معناداری سیاسی»،«زبان ادبی»،«استنادات دقیق تاریخی» و «صراحت انقلابی» از او استعاره ای نه تنها برای مدّاحی تراز انقلاب اسلامی، بلکه بیش از آن«آتش به اختیاری فرهنگی» ساخته است.
✅زبان او 👈نه اسیر «لکنت محافظه کارانه» و نه گرفتار «فحّاشی زخم زبان زنانه» است
✅اجرای او 👈نه میل به «فضولی در منبر» دارد و نه در دام «استندآب های مذهبی» می افتد
✅منش او 👈نه همنشین با «تبختر مذهبی» است و نه از «صلابت انقلابی» فاصله می گیرد
✅شعر او👈 نه در انقطاع از میراث ادب کلاسیک فارسی است و نه خالی از به روز بودگی در مفاهیم و استعاره ای ادبی
✅محتوای او 👈 نه نخبگانی و سخت فهم است و نه روحانیّت ناپسند و غیراصیل
🔴 اجرای ویژۀ او در مراسم عیدفطر مصلّای تهران از همۀ استانداردهای «آتش به اختیاری تمیز» را یکجا برخوردار است. این اجرا باید در آموزشگاهای هنرآیینی و مدّاحی پیشرفتۀ انقلابی به مثابۀ متنی فاخر تدریس شود. طلوع درخشان این «آتش به اختیاری تمیز فِطرانه» -بلافاصله بعد از آنچه در «آتش به اختیاری ناتمیز راهپیمایی روز قدس» رخ داد- باطل السّحر نقشۀ پیچیدۀ دشمن برای کشاندن حزب الله به میدانهای فرهنگی-اجتماعی کثیف بود. این طلوع سهمگین،درخشان تر و پاک تر از آن است که در حجم انبوه و بلافاصلۀ آتش کثیفی که آتش به اختیارهای داخلی آمریکا و داعش علیه اجرای دکترمطیعی به راه انداخته اند گم شود.
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
تحلیل_مداحی
اشک
حاج_سید_مهدی_میرداماد
تحلیل توسط✒️✒️
دکتر_محمد_فراهانی
🌧سیره اشک شهدا🌧
مداحان عزیز در قبال شهدا یک رسالت خاصی به عهده دارند و بایستی هدف، مرام، اخلاق، بصیرت، معرفت، تربیت و در یک کلمه شخصیت شهدا را برای مردم تبیین کنند تا مخاطبین از شهدا الگو بگیرند و به فیضی که این جان نثاران حسینی نائل شدند برسند.
در فایل پیوستی حاج سید مهدی میرداماد به نقلی از شهید کاوه می پردازند و در آن به توجه و اهتمام ایشان به اشک و بکاء اشاره می کنند.
📝📝متن صوت ارائه شده📝📝
✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️✏️
در احوالات شهید کاوه میگن وقتی روضه خون تو سنگر روضه میخواند،گریه میکرد. می دیدن اشکاشُ به صورتش میماله. بهش دستمال میدادن قبول نمیکرد. اشکهاش رو به همه ی صورت و محاسنش میمالید. میگفتن چرا؟ میگفت قیامت نمیخوام صورتم مثل گنهکارا باشه. میخوام به صورتم نگاه کنن بگن این گریه کن حسینه...
🔎🔎نکات🔍🔍
1⃣اشاره به اینکه شهدا اهل گریه بودند که به این مقام رسیدند، نوعی ترغیب مستمع به بکاء بر سیدالشهداء علیه السلام است.
2⃣ذکر احترام به اشک در سیره شهید کاوه، نوعی تعلیم آداب بکاء به مستمع است. مداح باید در حین مداحی مستمع خود را تعلیم دهد.
3⃣اشاره به جایگاه اهل بکاء در محشر در بیان شهید کاوه و تبیین اهمیت بکاء برای مستمع.
4⃣مستند کردن این محتواها به کلام شهیدی شاخص، در مقبول افتادن و اثرگذاری کلام بسیار حائز اهمیت است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
کانون مداحان یاس کبود
⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡
نوای ذاکرین روشنگری👋👇
بسمه تعالی
مداحان و انتخابات پیش رو
حضور در عرصه های خدمت و طرح احیای دین در جامعه و حذف فساد های سیاسی و اجتماعی یکی از مهمترین وظیفه مداحان اهلبیت (ع) است
در اختیار داشتن تریبون های فراوان و حضور در بین آحاد ملت فرصت مناسبی است که مداحان می توانند در اجرای احکام دین و زدودن بدی ها نقش سازنده ای را داشته باشند
چرا خود سانسوری !!
متاسفانه در جوامع مداحان بعضی سخن از عدم حضور مداحان برای ورود به حوزه خدمت به مردم و نظام بر زبان جاری می کنند و دایما" گوشزد می کنند که مداحان نباید در این امور دخالت کنند
ما خودمان ، باعث کناره گیری ، و عرصه را به دیگران واگذار کردن را برای خود به وجود می آوریم
چرا تمام اقشار برای ورود به حوزه های تصمیم گیری را با قدرت پیش می برند ، ولی مداحان در این مورد دچار خود سانسوری شده اند ،
آیا قدرت و توانایی خدمت ندارند ،
آیا در خود شایستگی نمی بینند ،
آیا لیاقت خدمت به مردم و نظام را ندارند ،
دوستان بزرگوار مداح
بیاییم خود را باور داشته باشیم ،
بیاییم خود را در این برهه حساس مسول بدانیم
بیاییم در حوزه های خدمت به مردم و نظام ورود پیدا کنیم ،
مداحان در جامعه دینی از پتانسیل بالایی برخوردارند و می توانند در کسوت نوکری اهلبیت (ع) نیز در خدمت کشور ولایتمدار ایران به خدمات مضاعفی مبادرت ورزند ،
یک نگاه به کارنامه گروه های مختلف در مقاطع گوناگون بیندازید ، خواننده ها ، کشتی گیرها ، کونگ فو کاران ، وکیل ها ووو.... همه و همه فعالانه برای ورود به شورای شهر ، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری حضور دارند ، ولی مداحان در حاشیه و کنارند ، چرا ؟!
دوستان مداح
بیاییم ما نیز حضور خود را با شرکت در انتخابات مخصوصا" در شناسایی و معرفی اشخاص اصلح به وظیفه دینی اجتماعی خود عمل کنیم ، و برای انتخاب های آینده از جامعه مداحان افراد توانمندی را معرفی کرده و خود را برای خدمتی مضاعف آماده سازیم...
محمود تاری...یاسر
نوای ذاکری آموزش👋👇
سیستم تولید صدا در بدن انسان از چهار دستگاه اناتومیک بدن تشکیل میشود
✔️ 1-دستگاه تنفس
✔️ 2-دستگاه تکلم (که شامل زبان بزرگ و کوچک بینی و لبها میشود)
✔️ 3-دستگاه حنجره صوتی
✔️ 4- دستگاه شنیداری
حنجره انسان کامل ترین دستگاه تولید موسیقی طبیعی است.
👈 اولین گام مداحی چیست؟
شنیدن و تمرین و تقلید ،به عنوان اولین گام مداحی:
تا شخص مقلد خوبی نباشدمداح خوبی نمیشود همان طور که یک رشته ورزشی نیاز به تمرین دارد برای پرورش صدا نیز باید به خوبی تمرین کرد
باید انقدر از استاد و یا از سی دی بشنود و تمرین کند و در اشعار دیگر پیاده کند که نغمه یا اهنگ ملکه ذهن او گردد.باید شخصی مطلع از مداحی صدای شما را بشنود تا اشکالات شما را به شما بگوید.
👈 دستگاه موسیقی چیست؟
دستگاه در اصطلاح موسیقی ایرانی معادل مقام یا لحن در زبان عربی است دستگاه یک قالب برای صداست(یک دستگاه شامل گوشه ،نغمه تحریر، فرود ،و مجموعه ای از الحان و مجتمع در یک گام یا مقام با حفظ حدود و رغایت فواصل معین را دستگاه میگویند.
مهم ترین ابزار کار یک مداح اشنایی با اهنگ ها و دستگاه های موسیقی است.
♻️ در این قسمت به دو مورد اشاره میکنیم:
✔️ 1- هر اهنگی حالات خاص خود را دارد
بعضی از اهنگ هاغمگین و بعضی از اهنگ ها شاد هستند. بعضی برای پند و نصیحت و حکایات و دستان ها مطلوب است. درجه شادی و غمگین بودن دستگاه ها هم متفاوت است شناخت دستگاه ها به مداح کمک میکند تا در مجالس مختلف به درستی و خوبی از صدای خود استفاده کند.
برای روشن شدن بیشتر این مطلب به مثال ها توجه کنید مثلا میخواهید در مجلس شادی امام حسین بخوانید هم شعر ان و هم سبک ان باید مناسب باشد ، این شعر را در اهنگ بیات اصفهان باهم گوش بدیم :
آموزش_مداحی (تخصصی )
دستگاههای_آوازی_برای_مداحی
نوای ذاکرین👋👇
📩رهبرانقلاب، امروز در ديدار مداحان:
🔻نباید قالب مداحی با شیوههای هنری دیگر مخلوط شود و مثلاً شعری در مصیبت یا مدح اهلبیت در قالب #ترانه فردی دور از دین و معنویت و غرق در فساد و مادیات خوانده شود.
🔺جامعه مداح باید بتواند با نگاه به دنیای روز و متناسب با نیاز زمان و وظایف و جبههبندیها، گفتمانسازی کنند
ودر ادامه....👇👇
🔻برخی افراد با به رُخ کشیدن حرفهای ناقص و پوچ غرب درباره نگاه اسلام به زن خدشه وارد میکنند.
🔹این فریفتگان غافل، خانهداریِ زن را تحقیر میکنند، در حالیکه خانهداری یعنی تربیتِ انسان، و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر.
🔺مرد و زن از جهاتی همچون «عروج به مقامات معنوی»، «قدرت رهبری» و «توانایی هدایت بشر»، تفاوتی با هم ندارند اما از جنبهای همچون «وظایف در اداره زندگی» با هم متفاوتند و نمونه همه این موارد، حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها است. ۹۵/۱۲/۲۹
نوای ذاکرین👋👇
اموزش_صدا_سازی
تمرين ✍✍✍✍✍✍✍✍
مهم ترين فصل مداحى ((تمرين )) است زيرا بر تجربه مى افزايد و تجربه باعث كاهش اشتباهات و پيشرفت در هر زمينه اى مى شود. مبتدى به هيچ وجه نبايد تمرينات خود را قطع كند. اولين و بهترين تمرين براى شخص مبتدى ، شركت در مجالس مذهبى است زيرا اولاً از فيض معنوى آن براى صفا پيدا كردن روح ، بهره مند مى شود، ثانياً با فنون مجلس دارى آشنا شده و ثالثاً خود را در مجلس محك مى زند و پيشرفت هاى و عقب ماندگى هاى خود را در خوانندگى به چشم خود مى بيند تا بعداً بيشتر روى آنها كار كند. به عنوان مثال كسى كه مى خواهد خواندن ((واحد)) را ياد بگيرد بايد خودش هم ايستاده و با نوحه واحد مداح ديگر سينه زده باشد تا به قول معروف ((چَم و خَم )) كار، خوب دستش بيايد. يك مداح نوآموز براى بهتر اجرا كردن برنامه خود، بايد در مجالس بزرگتر شركت كند و بر اندوخته هاى خود بيافزايد و بداند كه يك مداح خوب ، در ابتدا يك مستمع خوب بوده است كه حالا به اين خوبى مستمع خود را مى شناسد و مى تواند روى او كار كند.
سلام...دوستان عزیزی که علاقمند به یاد گیری وآموزش مداحی هستند،یک نکته را فراموش نکنید،اگر میخواهید،مداح خوبی شوید،یکی از شاه کلیدهای موفقعیت در این راه ابتداع فراگیری
خواندن قرآن وزیارات وادعیه ها میباشد
پس بهتراست که اول از قرآن وادعیه ها آغاز کنیم.....موفق باشید.
نوای ذاکرین روشنگری👋👇
💠نکاتی مهم درباره نشستن برروی منبر
دکتر_محمد_فراهانی
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
نکات_آموزشی
عوامل_مؤثر_در_مجلس
هنر_نشستن_و_حفظ_توازن
اگر قبل از خواندن در مقابل مستمع حاضر می شوید، بايد توجه کنيد كه چگونه در مقابل آنها قرار خواهيد گرفت. سعي كنيد آرام بنشينيد و جسم خود را كاملا تحت كنترل قرار دهيد. اين كار باعث مي¬شود كه مخاطبان شما فكر كنند كه شما افكار خود را هم تحت كنترل داريد و از توازن و تعادل برخورداريد.
حفظ تمركز مستمع
سعي كنيد از انجام هر كاري كه تمركز مستمع را از بين مي¬برد، پرهيز كنيد، مثلا وقتي مي¬خواهيد هنگام خواندن فاصله دهانتان را با ميكروفون تنظيم كنيد، حتي الامكان سعي كنيد سر خود را با آن تنظيم كنيد، نه اينكه پايه ميكرفون را مدام حركت دهيد، زيرا اين عمل تمركز مستمع را از بين مي¬برد.
ژست
حرکات چهره، دست و بدن مداح هنگام خواندن را ژست می نامیم ، در مورد اینکه حرکات چهره ، دست و بدن مداح، هنگام خواندن چگونه باید باشد، دیدگاههایی مطرح است که درادامه بحث به آن میپردازیم.
انواع ژست
الف) تقليدي
بعضي معتقدند مداح بايد از قبل ژست هايي را تمرين کند و هنگام خواندن آنها را مورد استفاده قرار دهد. که معمولا اينگونه ژستها به دل نمي نشيند و حالتي مصنوعي دارد.
ب) في البداهه
بعضي مي گويند بهتر است بعضي از ژست هاي مناسب تمرين و ملکه شود اما در مجلس به صورت خودجوش از مداح صادر شود؛ که صحيح به نظر مي رسد.
دستهاي خود را از ياد ببريد؛ زيرا اگر كسي مطلب با ارزشي داشته باشد كه اظهار بدارد و آن را با ايماني سرايت بخش بگويد، به طور يقين هيچ اهميتي نخواهد داشت كه با دست و پايش چه مي¬كند.
محلي كه ژست بايد از آن صادر شود؛ قلب شما، تبراي شما و تولاي شما نسبت به موضوع و محتواست. يگانه ژستي كه ارزش دارد همانهايي است كه خلق الساعه است و خود به خود بروز مي¬كند.
حالتهاي يك مداح بايد مانند لوازم شخصي او از متعلقات شخصي او باشد و چون انسانها با هم فرق دارند، ژستهاي آنها هم با هم فرق خواهد داشت، البته به شرطي كه طبيعي باشد. يك حالت را آنقدر تكرار نكنيد كه يكنواخت و ملال آور گردد.
هنگام تمرين، خود را مجبور كنيد كه به ژست¬هاي معيني توسل جوييد تا حالتهاي مزبور در موقع مجلس، خود به خود بدون اينكه شما بخواهيد ظاهر شوند.
نکته: به ظاهر و حالات ظاهري خود در هنگام خواندن توجه داشته باشيد و از حركات اضافي، مثل حركت بيش از حد سر و يا حركات ناموزون دست و بدن بپرهيزيد. تغييراتي كه روي شمايل و صورتتان ايجاد مي¬شود يك جزء و آن هم يك جزء حقيقي از مطالبي است كه بيان مي¬كنيد. گاهي اين تغييرات پر معناتر از الفاظي است كه به زبان مي¬آوريد. براي اصلاح حالات نامناسب چهره و جلوگيري از جلب توجه منفي آن ، گاهي جلوي آيينه بخوانيد و حالت صورت خود را مورد بررسي قرار دهيد.
عرض سلام و ادب خدمت اعضای محترم کانال نوای ذاکرین....
ضمن عرض خیر مقدم....
نکات تجربی و آموزشی و مشکلات و دغدغه های جوامع مداحی و هیآت و جلسات را در ابتدای کانال بارگزاری کردیم که دوستان گرامی عنایات و توجه بیشتری به اصول و ارزشهای نوکری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام داشته باشند. هرچند ممکنه مطالب تکرای باشد اما گاهی تکرار اثربخش تراست.
ان شاء الله با توجه به مشکلاتیکه بعضأ دوستان در تلگرام و فیلترینگ داشتند.
در ایتا هم کانال نوای ذاکرین را راه اندازی کردیم تا بهتر بتوانیم خدمات ارائه دهیم...در اسرع وقت اشعار، روضه
نوحه مرثیه و نواهای مذهبی به مناسبت های مختلف بارگزاری و بشرط حیات در خدمتتان خواهیم بود. ارادتمند:خادم شما اکبرآرامش🌹🍀✋🙏
نافرمانی از والدین موجب حبس دعا
👈 امام صادق علیه السلام:↯↯↯
🍃🌸 اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَیِّیرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَالَّتى تَهتِكُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطیعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَینِ؛ 🌸🍃
💫 گناهی كه نعمت ها را تغییر مى دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى كه پشیمانى مى آورد، قتل است. گناهى كه گرفتارى ایجاد مى كند، ظلم است. گناهى كه آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى كه جلوى روزى را مى گیرد، زناست. گناهى كه مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى كه مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى كند، نافرمانى از پدر مادر است. 💫
📚 علل الشرایع، ج 2، ص 584
خدایا ارواح مومنین و مومنات و گذشتگان از اهل اسلام را غریق رحمتت بگردان .
خداوندا روح این تازه گذشته را غریق بحر رحمتت بگردان .
خدایا او را با موالیانش محشور بگردان .
عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان .
اللّهمَ اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الأحیاء منهم و الأموات لاسیّما اَمْواتَ الحاضرین،بی وارثین و بد وارثین ، اموات و در گذشتگان از این بیت در رأس روح مرحوم مغفور فلانی شاد رحمه اللّهُ من قَرَءَ الفاتِحَةَ مع الصَّلوات.
دعای دوم :
الهی «يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ الْإِحْسَانُ»اللّهمَ اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الأحیاء منهم و الأموات روح انبیا و علما وصلحا و شهدا ، مخصوصا شهدای قریه آمره ، اموات جمع حاضر ، اموات صاحب سفره شاد بحرمت سوره مبارکه فاتحه مع الصلوات
دعای سوم از دعای سفره را فارسی آوردهام امید که مورد استقبال واقع شده باشد.
الهی به این سفره برکت بده
به این مائده شکر نعمت بده
همه شاد گردیم در این زندگی
به بانی این سفره رحمت بده
به اشپزو میزبان و هم میهمان
تن سالم و شان و شوکت بده
نصیب همه دوستان علی (ع)
زحق، سفره خیرقسمت بده
الهی به روز جزا بهرما
طعام بهشتی زجنت بده
قبولی طاعات و عبادات و همچنین قبولی احسان بانی و صاحب نذر
جهت شادی مرحوم مغفور جنت مکان فلانی بحرمت سوره المبارکه بخوانیم فاتحه مع الصلواتکانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
@navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
دعای سفره درمجالس جشن و مبهمانی
ولبمه....
🌹🌺🍀🍁🌸
الهی ...که این سفره معمور باد... الهی آمین..
الهی به این سفره برکت بده ....الهی آمین...
به این مائده شکر نعمت بده...الهی آمین
همه شاد گردیم در این زندگی ، به بانی این سفره رحمت بده ..الهی آمین
همیشه پر از برکت وسور باد...الهی آمین
هر آنکس که شد بانی این طعام دل و جان او منبع نور باد...الهی امبن
بلا و بلیات و چشم حسود ازاین سفره و صاحبش دور باد..الهی امین
همه شاد گردیم در این زندگی به بانی این سفره رحمت بده ...الهی آمین
به مهمان و کدبانو و میزبان تن سالم و شأن و شوکت بده...الهی آمین
نصیب همه دوستان علی (ع) ز حق سفرهٔ خیر قسمت بده...الهی آمین
الهی به روز جزا بهر ما طعام بهشتی ز جنت بده ..الهی آمین..
یارب العالمین ..جهت صحت و سلامتی
میزبان و بانی مبهمان اون صلوات قشنگه رو بفرست...اللهم صل علی محمدوآل محمد(عج)کانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
🌺شعری فوق العاده #ارزش_انسان
ای که چون شیخ بها،خواهی بهای خویش را
از گلیم خود برون مگذار، پای خویش را
گر خدا خواهی ببینی،ازخودیها دم مزن
بیخود ازخودشو،که تابینی خدای خویش را
دیدهی نادیده را، رنگ تعلّق حایل است
پاک کن آیینهی ایزد نمای خویش را
چون زلیخا، اتّکا بر چاک پیراهن مکن
ورنه میبینی ازاین غفلت،سزای خویش را
مور را هرگز به دربار سلیمان کار نیست
تا که وقف کار میسازد ،قوای خویش را
تا نگردی نیست، از هستی نمییابی نشان
جستجو کن از فنای خود، بقای خویش را
تامجالی هست فکری کن، برای آخرت
سعی کن یک لحظه،دریابی صفای خویش را
از من "ژولیده" بشنو تا توان داری به تن
از گلیم خود، برون مگذار پای خویش را
این شعر بسیار زیبا را به اشتراک بگذارید
شاعر: عبد خدااااکانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
#چهارده_معصوم
#مناجات_با_خدا
یارب بحق احمد مختار العفو
بر خون فرق حیدر کرار العفو
یارب بحق ناله زهرای اطهر
در شعله ها بین در و دیوار العفو
یارب به حق مجتبی و غربت او
یارب بحق آن دل غم دار العفو
یارب بحق تشنه ای کز شدت ضعف
میدید رنگ آسمان را تار العفو
یارب بحق دیده ای که دائما بود
در ماتم کرببلا نمدار العفو
یارب بحق باقر و ظلمی که دیده است
در شام از آن قوم بد کردار العفو
یارب بحق صادق آنکه مثل زهرا
بر خانه اش آتش زده اغیار العفو
یارب به آن زندانیِ بغداد که داشت
دشنام و سیلی موقع افطار العفو
یارب به مولانا رضا کز شدت زهر
بر خویش می پیچید بی غمخوار العفو
یارب به مولایی که مظلومانه جان داد
در حجره ی دربسته محنت بار العفو
یارب به هادی آنکه او را مثل زینب
در بزم مِیْ بردند با اجبار العفو
یا رب بحق عسکری و سامرایش
گرد گناه از قلب ما بردار العفو
یارب بحق مهدی و اشک مدامش
بر گریه ی زینب سر بازار العفو
درپیش تو ای آنکه ستّارالعیوبی
بر کَرده هایم میکنم اقرار العفو
#سید_روح_الله_مؤيدکانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
گوهر اشک
سائل این درم و جای دگر نشناسم
جز نظرِگاه شما ، هیج نظر نشناسم
رطبِ نخل ولا نیست بجز مِهر شما
غیر ازین میوه ی شیرین که ثمر نشناسم
هر که آورده سپر در برِ دشمن با خود
من بجز جان و سر خویش سپر نشناسم
سود ما در تبعیّت ز ولایت باشد
غیر دوری ز ولایت که ضرر نشناسم
خطری گر که بُوَد می رسد از جانب غیر
غیر ازین درد و بلا هیچ خطر نشناسم
شرر ار می طلبی تا که به دل شعله زنی
بجز از آه ، درین عرصه شرر نشناسم
سفرِ کرب و بلا می روم و می آیم
بجز از کرب و بلا هیچ سفر نشناسم
قمری خواهم اگر ؟ ساقی طفلانی هست
من که جز چهره ی عبّاس قمر نشناسم
گوهر اشک چکد از غمِ گلگونِ حسین
بجز از اشک ز داغش که گهر نشناسم
اِرْباً اِرْبا پسری پیش دو چشم پدرش
بجز اینگونه عزادیده پدر نشناسم
داغ اگر هست بخون خفتن طفلی ست صغیر
بجز این داغ دگر ، داغِ پسر نشناسم
خواهری بود و جدا گشت سری از پیکر
من جگرسوزتر از این که خبر نشناسم
مهدی فاطمه خون گریه کند ، من یاران
بجز از دیده ی او ، دیده ی تر نشناسم
"یاسر" از صبر فقط فتح پدیدار آید
جز ازین راه دگر هیچ ظفر نشناسم
oo
محمود تاری "یاسر"کانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
🌺 پیشنهاد برای مادران و مادربزرگ های محترم دارم🌺
📖 حدیث کساء را بخوانید و ترجمۀ فارسی آن را به عنوان قصّه به فرزندان خود یاد بدهید.
چون بچهها قصّههای بدون تنش و درگیری را دوست دارند. قصّۀ حدیث کساء را برای بچههای خودتان بخوانید و تجربه کنید.
جالب اینجاست که بچهها دوست دارند همان قصههای قبلی را دوباره برای آنها تکرار کنید، چون با آن اُنس پیدا میکنند.
⭕قصّۀ حدیث کساء حادثۀ تلخی ندارد که بچه بدش بیاید، ضمن اینکه در این قصه خانواده وجود دارد، خصوصاً که محور داستان هم پدربزرگ خانواده است و بچهها به لحاظ روانشناسی این را دوست دارند.
این داستان سرشار از لطف، زیبایی، صفا و صمیمیت است و خواندش هم خیلی سفارش شده است.
وقتی این بچه بزرگ شد، اگر به او بگویید که امام حسین(ع) مظلوم واقع شده، غم دلش را خواهد گرفت و ارتباط قشنگی ایجاد خواهد کرد. البته دقت کنید که از همان کودکی نباید بچهها را با غمهای اهلبیت(ع) آشنا کنید، بلکه با حدیث کساء آشنا کنید که سراسر شادی و محبت و صمیمیت است.
⭕الان باید در همۀ خانهها قصهها و اشعار مختلفی با موضوع حدیث کساء برای بچهها وجود داشته باشد که مادرها برای بچههای خود بخوانند
🐣قصه "حدیث کسا" با زبان کودکانه و شعر گونه:🐣
(مطالبی که داخل گیومه هست به حالت شعر خوانده میشه وبقیه مطالب به حالت قصه)
"یه روز حضرت زهرا(س)
مادر ما بچه ها
که خیلی مهربونه
تنها بود و نشسته بود تو خونه"
که یهوی دیدن تق و تق و تق در میزنن, حضرت زهرا (س) فرمودن:
"کیه کیه که پشت در, در میزنه
به خونه امام علی (ع) سر میزنه"
اون کسی که پشت در بود فرمود:
"منم منم پیامبر (ص)
که اومدم پشت در
سلام بر دخترم
فاطمه اطهرم"
حضرت زهرا (س) جواب سلام پدر رو دادن و گفتن بفرمایید تو, بچه ها پیامبر بابای حضرت زهرا بودن.
پیامبر فرمودن:
"ای دختر عزیزم
مریضم و مریضم
یدونه عبا میاری
که رو سرم بذاری"
حضرت زهرا هم رفتن و یدونه عبا که مثل پتو بود اوردن و روی پیامبر انداختن, بچه ها عبا یه پارچه بزرگه که عرب ها روی دوششون می انداختن, مثل همین چیزی که روحانی ها رو دوششون می اندازن.
بچه ها اگر گفتید اسم عباشون چی بود?
کسا بود و کسا بود.
( بعد از یکی دو بار تکرار این بیت, به بچه ها بگید هر جای قصه پرسیدم "اسم عباشون چی بود" باید بپرید بالا و بگید "کسا بود و کسا بود")
یه کمی گذشت که حضرت زهرا (س) دیدن دوباره تق و تق و تق در میزنن.
"کیه کیه که پشت در, در میزنه
به خونه امام علی سر میزنه"
"کی بود? امام حسن (ع)
سرور هر مرد و زن"
بچه ها امام حسن که پسر حضرت زهران اون موقع ها مثل شما کوچولو بودن.
ایشون فرمودن:
"سلام مامان خوبم
مامان مهربونم"
حضرت زهرا هم در جواب گفتن:
"سلام نور دو چشمم
سلام میوه قلبم"
امام حسن فرمودن:
"چه بوی خوبی میاد
بوی پیامبر میاد?
این بویی که پیچیده توی خونه
شبیه بوی عطر
بابا بزرگ خوب و مهربونه"
بچه ها پیامبر, پدر بزرگ امام حسن بود, حضرت زهرا در جواب گفتن بله, پیامبر اینجان و بعد جای پیامبر و عبا رو نشون امام حسن دادن.
"اسم عباشون چی بود
کسا بود و کسا بود"
امام حسن رفتن پیش پیامبر گفتن:
"سلام ای مهربونم
بابا بزرگ خوبم
اجازه می دید منم زیر عباتون
بشینم و بمونم"
پیامبر هم اجازه دادن و امام حسن هم رفتن زیر عبا
" اسم عباشون چی بود?
کسا بود و کسا بود"
یکمی گذشت حضرت زهرا دیدن دوبار تق و تق و تق در میزنن. حضرت فرمودن:
"کیه کیه که پشت در, در میزنه
به خونه امام علی سر میزنه"
"کی بود? امام حسین(ع)
عزیز و نور دو عین"
بچه ها امام حسین هم که پسر حضرت زهران اون موقع ها مثل شما کوچولو بودن.
ایشون فرمودن:
"سلام مامان خوبم
مامان مهربونم"
حضرت زهرا هم در جواب گفتن:
"سلام نور دو چشمم
سلام میوه قلبم"
امام حسین فرمودن:
"چه بوی خوبی میاد
بوی پیامبر میاد?
این بویی که پیچیده توی خونه
شبیه بوی عطر
بابا بزرگ خوب و مهربونه"
حضرت زهرا در جواب گفتن بله, پیامبر اینجان و بعد جای پیامبر و عبا رو نشون امام حسین دادن.
"اسم عباشون چی بود
کسا بود و کسا بود"
امام حسین رفتن پیش پیامبر گفتن:
"سلام ای مهربونم
بابا بزرگ خوبم
اجازه می دید منم زیر عباتون
بشینم و بمونم"
پیامبر هم اجازه دادن و امام حسینم رفتن زیر عبا
" اسم عباشون چی بود?
کسا بود و کسا بود"
یکمی گذشت حضرت زهرا دیدن دوبار تق و تق و تق در میزنن. حضرت فرمودن:
"کیه کیه که پشت در, در میزنه
به خونه امام علی سر میزنه"
"کی بود? امام علی(ع)
وصی بعد از نبی(ص)"
امام علی فرمودن:
"سلام حضرت زهرا
دختر رسول خدا"
حضرت زهرا هم در جواب گفتن:
"سلام امیر مومنین
سلام امام اولین"
بچه ها حضرت علی, همسر حضرت زهرا بودن, ایشون فرمودن:
"بوی خوش پیامبر
پر شده توی خونه
آیا رسول خدا
مهمون خونمونه؟
ادامه داستان👇👇
نوای ذاکرین🙏
ادامه داستان 👇👇
حضرت زهرا فرمودن بله, و جای پ
یامبر و دو تا پسرای حضرت علی و عبا رو نشونشون دادن..
بچه ها
💐"اسم عباشون چی بود
کسا بود و کسا بود"
حضرت علی رفتن پیش پیامبر و گفتن:
"سلام رسول خدا
اجازه می دید منم باشم با شما
بشینم زیر عبا"
پیامبر هم اجازه دادن و امام علی هم رفتن زیر عبا, تا الان کیا نشستن زیر عبا, چند نفر بودن ؟
💐"اسم عباشون چی بود؟
کسا بود و کسا بود."
"خب بچه ها به نظرتون
دیگه کی مونده بود
که بره بشینه زیر عبا
پیش پیامبر خدا
آفرین بانو حضرت زهرا"
حضرت زهرا رفتن پیش پیامبر و دوباره سلام کردن و گفتن:
"سلام رسول خدا
اجازه می دید منم باشم با شما
بشینم زیر عبا"
پیامبر فرمودن:
"سلام به تو دخترم
سلام پاره تنم
بیا تو هم بشین کنار ماها
تا که همه با هم بشیم
پنج تن آل عبا"
"بچه ها پنج تن آل عبا کیا بودن؟
پیامبر و امام علی
حضرت زهرا
امام حسن و
امام حسین"
💐"اسم عباشون چی بود؟
کسا بود و کسا بود"
بچه ها بعد پیامبر دو سر عبا رو گرفتن و دست راستشون رو به طرف آسمون بلند کردن و برای کسانی که زیر عبا بودن و همه کسانی که اون ها رو دوست دارن دعا کردن.
🌷تهیه شده در "گروه کودکانه شیعه کوچولو"باشیداس دعای فراوان
🌺واسه هرکسی که میدونید بچه کوچیک داره بفرستید و تو ثوابش شریک باشید..التماس دعااا
نوای ذاکرین🙏
امام زمان(ع)
گینه جمعه یتیشدی گلمدون سن ین الزهرا
گیجه صبحه کیمین یالوارمیشام من ین الزهرا
اوزاخ قالماقلیقون عاشیقلرون یاندیردی مولا
نیه گلمیرسن ای شاه دوعالم ین الزهرا
فدایم سنه گدایم سنه گوزوم قربانی مهدی(2)
گل ای عاشیق لرین دارونداری ین الزهرا
سالان تحت الشعایه مهروماهی ین الزهرا
فدایم سنه گدایم سنه گوزوم قربانی مهدی(2)
چوگیسوی تومن در پیچ وتابم ین الزهرا
چرایک شب نمی ایی به خوابم ین الزهرا
امیرم تویی عزیزم تویی اباصالح کجایی
اباصالح کجایی .........😭😭😭😭
#اباصالح التماس دعا
😭🏴😭🏴😭🏴
کانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
زبانحال_مادرشهید»
من مادر شهیدم دل پر ز ناله دارم
داغ جوان رعنا من داغ لاله دارم
با خون دل ترا من چون گل بپروریدم
تقدیم حق نمودم من دل از او بریدم
گشتی شهید داور لیلایم و تو اکبر(2)
ای سرو استوارم بنگر که بیقرارم
باشی عزیز مادر والله افتخارم
ذکر لب است دمادم پسر پسر کجایی
مردم من از فراغت آخر بگو کجایی
گشتی شهید داور لیلایم و تو اکبر(2)
دین وطن ز خونت کردی تو آبیاری
ای نخل سرفرازم تو شیر این دیاری
تا آخرین نفس با دشمن نمودی پیکار
کردی فدا تو جانت مردانه در ره یار
گشتی شهید داور. لیلایم و تو اکبر(2)
گرچه شهادت تو بر مادر افتخار است
کشته شدن در این ره
واصل شدن به یار است
اما چگونه داغت دردل کناره سازم
با جای خالی تو برگو چسان بسازم
گشتی شهید داور لیلایم و تو اکبر(2)
کانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم
بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم
به گفت و گوی تو خیزم به جست و جوی تو باشم
به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالم
نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم
به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسبم
ز خواب عاقبت آگه به بوی موی تو باشم
حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم
جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم
می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان
مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم
هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن
و گر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم
کانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin
من و دل تا مشهد الرّضا (ع)
***
در حرم لطف خدا می رود
هر که به درگاه رضا می رود
دستِ تهی باز نگردد دمی
جانب سلطان که گدا می رود
باز مسافر شده دلداده ای
با دلِ لبریز رجا می رود
بار سفر بسته و امّیدوار
بهر مناجات و دعا می رود
تا که هوایی بشود عاشقی
مرغ دل او به هوا می رود
هر که به پابوس رضا می رسد
از تن او درد و بلا می رود
پنجره فولاد به بَر گیردش
آن که به دنبال شِفا می رود
غرقِ نیاز آمده هر کس ولی
از حرمش غرقِ عطا می رود
تا برسد پای ضریحش به مهر
دیده جدا ، قلب جدا می رود
هر که به مشهد برود تشنه لب
بر لب او آب بقا می رود
تا حرم اَمنِ رضا بُردَمَش
این دل من باز خطا می رود
لطف رضا داشته این دل ولی
در عجبم باز کجا می رود
تا که شود مسّ وجودم طلا
جانب ایوان طلا می رود
مرقد او قبله ی دل ها و دل
هَروَله کن سوی صفا می رود
گاه رود سمت خراسان ولی
گاه دلم کرب و بلا می رود
"یاسرِ " بی پشت و پناه از شعف
نزد مُعینُ الضُّعَفا می رود
ooo
محمود تاری "یاسر"
کانال نوای ذاکرین:(ایتا)
👇👇👇
Eitaa.com/navayehzakerin2
⚡⚡⚡⚡⚡⚡
کانال نوای ذاکرین :(تلگرام)
👇👇👇
T.me/navayehzakerin