eitaa logo
نماز اول وقت بخوانیم
3.1هزار دنبال‌کننده
75 عکس
1هزار ویدیو
224 فایل
@namazmt مرکز تخصصی نماز بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 عناوین کانال eitaa.com/96469/7162 ارسال بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکروهات نماز ۱
جلسه 5 بسم الله الرحمن الرحیم در جلسات قبل نماز پنج تن از پیامبران الهی را مرور کردیم. پیامبر ششم حضرت یوسف علیه السلام است که بیش از هفت سال به زندان افتاد به علت تهمتِ بی عفتی که به ایشان زدند. در زندان آب ، غذا و نور مناسب و کافی وجود نداشت؛ در جای تاریک و نموری بودند. ایشون به فراق پدر هم مبتلا بودند و در زندان در فراق پدر اشک می ریختند. جبرئیل نازل شد و گفت: ای یوسف دعایی به تو می‌آموزم، بعد از نماز‌هایت بخوان تا برای تو گشایشی ایجاد شود. و آن دعا اینست: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی مِنْ أَمْرِی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ ارْزُقْنِی مِنْ حَیْثُ أَحْتَسِبُ وَ مِنْ حَیْثُ لَا أَحْتَسِب‏» « خدایا راه نجات و برون رفتی برای من قرار بده و از آنجایی که فکرش را نمی کنم و از جایی که فکرش را می‌کنم به من رزق و روزی بده» بعد از مدتی که حضرت بر خواندن این دعا مداومت کرد خداوند اسباب نجات او از زندان و مقدمات وصال او بر پدرش را فراهم نمود . خوب است ما هم این دعا ها را یاد بگیریم و بعد از نمازمان بخوانیم. پس حضرت یوسف بر نماز و دعای بعد از نماز مداومت داشت. پیغمبرِ هفتم حضرت شعیب علیه السلام هست که امت خودش را به دو چیز دعوت می‌کرد. اول اینکه خدا را بپرستید و دوم اینکه به گناه کم فروشی مبتلا نشوید. امت حضرت شعیب به او گفتند: « قَالُوا يَا شُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ » آیا نمازِ تو به تو می گوید که ما خدا را بپرستیم و آنچه پدران مان پرستیدند را دها کنیم یا اجازه نداریم در اموالمان آن طور که دلِ مان می‌خواهید تصرف کنیم؟ پس حضرت شعیب هم اهل نماز بود که این طور او را سرزنش کردند. دقت داشته باشیم که نماز هم امر می کند و هم نهی می‌کند. یعنی نماز موجود زنده است و کسی که نماز را اقامه می‌کند، هر چه نمازش را بهتر و زیباتر بخواند، قدرتِ نمازش بیشتر خواهد شد و بهتر او را به خوبی ها امر و از بدی ها نهی می‌کند که « إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ » پیغمبر هشتم حضرت اسماعیل صادق الوعد هست که در سوره ی مریم آیه ی ۵۵ آمده « وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَ كَانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا » ایشون خانواده اش را دستور به اقامه نماز و پرداخت زکات می داد و خدا از دستور او و رفتار او خشنود بود. در این آیه آمده یکی از اسباب خوشنودی خدا این است که انسان ها خانواده و بستگانشان را به خواندن نماز امر کنند. در جلسات بعد نماز پیامبران دیگر را بیان می کنم. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکروهات نماز ۲
جلسه 6 بسم الله الرحمن الرحیم نُهمین پیامبری که از نماز او سخن می‌گوییم حضرت موسی علیه السلام است که با خانواده خود از مدین به سمت کشورِ مصر حرکت می‌کرد. در شب راه را گُم کردند و هوا سرد بود، در بین راه همسر ایشان به درد زایمان مبتلا شدند، حضرت موسی دچار اضطراب شدند به خانواده گفتند: از دور آتشی را می‌بینم شما اینجا بمانید تا من بروم و آتش را بیاورم یا راه را پیدا کنم. به سمت کوه طور حرکت کرد، و دید آنجا از درختی به سمت آسمان شعله های آتش بالا می‌رفت ولی این آتش دود ندارد ، آتش حقیقی نیست ـ نوری بود که خداوند قرار داده بود ـ آنجا بود که حضرت موسی برای اولین بار توفیق گفت‌وگوی بی واسطه با خدا را پیدا کرد. خداوند به او فرمود: « إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي » ای موسی بدان که خدایی جز من وجود ندارد ، من را عبادت کن و برای اینکه به یاد من باشی نماز بخوان. پس دقایقِ اول پیامبریَش به ایشان دستور اقامه‌ی نماز داده شد همانطور که اولین دستور در دین اسلام هم اقامه‌ی نماز است. دهمین پیامبری که در مورد نماز او صحبت می‌کنیم حضرت عیسی علیه السلام است، بدون پدر به دنیا آمد. هفتاد نفر از بنی اسرائیل اطراف حضرت مریم را گرفتند و به او گفتند که پدر تو انسان خوبی بود و مادرت زن بدکاره ای نبود پس چرا تو به گناه آلوده شدی؟ تهمت بی عفتی به او زدند. حضرت مریم ماموریت داشت که روزه‌ی سکوت بگیرد. به گهواره اشاره کرد که نوزادِ داخل گهواره با شما سخن خواهد گفت. و حضرت عیسی ـ که نوزاد بود ـ فرمودند: من بنده و پیامبر خدا هستم « وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا » تا وقتی زنده ام اقامه نماز خواهم کرد و زکات خواهم پرداخت. در آیه ۸۳ سوره بقره یک قاعده‌ی کلی آمده که خداوند می‌فرماید: ما از بنی اسرائیل ـ یعنی فرزندان حضرت اسحاق یعنی؛ حضرت یعقوب، حضرت یونس، حضرت ایوب، حضرت سلیمان، حضرت زکریا و ... ـ و امت های آنان پیمان گرفتیم . یکی از موارد پیمان نامه این بود که «أقیموا الصّلاةَ» یعنی نماز را بر پا دارید. بنابراین نماز در امت حضرت موسی یعنی یهودیّت و حضرت عیسی یعنی مسیحیّت وجود داشته است. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
15.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرسمان خداشناسی 40 ؛ قرآن سخن خداست یا جبرئیل و پیامبر؟ https://eitaa.com/joinchat/844169665C6a119d5d30 @navb110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه نکته درباره دانش آموزانی که بدون وضو در صف نماز جماعت مدرسه حاضر می‌شوند
جلسه 7 بسم الله الرحمن الرحیم یازدهمین پیامبر که از نماز او سخن می‌گوییم حضرت ابراهیم علیه السلام است. ایشان به مقام خُلّت رسید (خلّت یعنی خلیل الله، یعنی دوست ویژه‌ی خدا) . کارهایی را انجام می‌داد که خداوند خیلی دوست داشت و به واسطه‌ی انجام این کارها بود که به مقام خلیل اللهی رسید. دو مورد از آن کارها را بیان می‌کنیم. ۱) «لِكَثَرةِ سُجودِهِ عَلَى الأَرض» زیاد بر زمین سجده می‌کرد یعنی یکی از جزئیات نماز که سجده است را بسیار انجام می‌داد. ۲) «صَلاتِهِ بِاللَّيلِ وَ النّاسُ نِيامٌ» هر شب مواظبت می‌کرد بر اقامه نماز شب زمانی که مردم خواب بودند. در سوره ی انعام آمده که حضرت ابراهیم این جمله را می‌فرمودند: «إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » خدایا نماز من عبادات من زندگی من و زندگی و مرگ من برای توست. یعنی تمامِ تلاش من این است که اخلاص داشته باشم و هدفم این است که رضایت تو را بدست بیاورم. حضرت ابراهیم دو همسر داشتند؛ ساره و هاجر. که هاجر زودتر فرزند دار شد و خداوند به او حضرت اسماعیل را داد. وقتی حضرت هاجر ، نوزادش را به دنیا آورد، حضرت ابراهیم از طرف خدا مأموریت پیدا کرد که این مادر و نوزاد را از بیت‌المقدس به سمت مکه بیاورد. یعنی ۱۲۰۰ کیلومتر هجرت کردند؛ زن و کودکش را در زمینِ خشک و لَم یَزرَع قرار داد یعنی کنار کعبه که در آن زمان محل سکونت نشده بود. حضرت ابراهیم وقتی هاجر و اسماعیل را در آنجا قرار داد و به دستور خدا مأمور به بازگشت به بیت المقدس شد این جمله را گفت: « رَبَّنَا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ » خدایا من همسر و فرزندانم را در این زمین قرار دادم که آب ندارد و حاصخیز نیست. علتش را حضرت ابراهیم این بیان می کنند که «لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ: خدایا این‌ها در آینده فرزندان و نسلشان اقامه کننده‌ی نماز باشند. در تورات تحریف شده آمده که علت این هجرت حسادتِ ساره بود، چرا که ساره نمی‌توانست هاجر را ببیند که فرزند دار شده و خودش فرزندی ندارد، ابراهیم مأموریت به هجرت پیدا کرد؛ در حالی که مطلب این دروغ است. خداوند اراده کرده بود که یکی از فرزندان حضرت ابراهیم ( یعنی اسماعیل) در در یکی از قبله گاه ها یعنی کعبه و فرزند دیگر او اسحاق در قبله‌گاه دیگر یعنی بیت المقدس قرار بگیرد. حضرت ابراهیم در آخر عمرش اینگونه به درگاه خداوند مناجات کرد که؛ « رَبِّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاء» خدایا من و نسلم را اقامه کننده نماز قرار بده، خدایا تو شنونده و برآوردنده‌ی دعا ها هستی. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه های شلوغ شدن نماز جماعت در اداره و پادگان و زندان
جلسه 8 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه می‌خواهیم در مورد نماز حضرت لقمان صحبت کنیم، شخصیتی که پیامبر نبود ولی به واسطه ی ویژگی‌های خوبی که داشت خداوند به او حکمت را عطا کرد. «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ » یعنی گفتار و رفتارِ او درست و سنجیده و حساب شده بود. در سوره‌ی لقمان آیه‌ی ۱۳ تا ۱۸ نصایح و پندهای حضرت لقمان به پسرش بیان شده. یکی از آن‌ها این است: « يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ » ای فرزندم نماز را اقامه کن. در این جلسه شش مورد از نصایح ایشان را بیان می‌کنیم. ۱) إِذَا جَاءَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَلَا تُؤَخِّرْهَا لِشَیْءٍ ؛ هنگامی که اول وقت نماز شد به دلیل بهانه‌ها و دلیل های واهی نمازت را عقب نینداز، فرزندم همیشه اهل نماز اول وقت باش. ۲) َصَلِّ فِي جَمَاعَةٍ وَ لَوْ عَلى‏ رَأْسِ زُج‏ ؛ سعی کن مراقبت کنی بر نماز به جماعت که بسیار مهم است حتی اگر در شرایط بسیار سختی بودی مثلاً بر روی نوک نیزه بودی، باز هم تلاش کن که نمازت را به جماعت بخوانی. معلوم بوده نماز جماعت آن موقع هم وجود داشته است. ۳) ای فرزندم اگر روزه‌ی مستحبی تو را از نماز باز داشت روزه را ترک کن. فَإِنَّ الصَّلاةَ أحَبُّ إلَى اللّهِ مِنَ الصِّيامِ؛ به درستی که نماز نزد خداوند برتر و دوست داشتنی تر از روزه است. ۴) لا يَكُنِ الدِّيْكُ أَكْيَسَ مِنْكَ؛ ای فرزندم اینگونه مباش که خروس از تو زرنگ تر و سحرخیز تر باشد. سحرگاه برای نماز قبل از بانگ خروس برخیز و مشغول ذکر و عبادت خدا باش. کم ز خروسی مباش مُشتِ پری بیش نیست از سرِ شب تا سحر ذکر خدا می‌کند ۵) ای فرزندم هنگامی که معده‌ی انسان پر شود، «قَعَدَتِ الْأَعْضَاءُ عَنِ الْعِبَادَةِ» اعضای بدن انسان از عبادت و نماز می‌ایستد، یعنی سست می‌شود و پر خوری سبب تنبلی در نماز می‌شود. پس سعی کن قبل از پر شدن معده از غذا دست بکشی. ۶) پسرم من چهارصد پیامبر الهی را درک کرده‌ام و همنشین آنها شده و از موعظه‌هایشان بهره‌مند شده‌ام، می خواهم چهار نصیحت کنم که برگزیده‌ی این همنشینی ها است. یکی از آنها این است؛ إذا كُنتَ فِي الصَّلاةِ فَاحفَظ قَلبَكَ؛ هنگامی که به نماز ایستادی و مشغول صحبت با خدا شدی حضور قلبت را حفظ کن و قلبت را به غیرِ خدا نده، تمام حواست را به خدا بده و متوجه ذات اقدس خدا باش. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدارس متوسطه اول بهترین تشویق چیه؟ خوبه حضور و غیاب کنیم و بعد جایزه بدهیم؟
جلسه 9 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه در مورد نماز یکی از خوبان امت های گذشته یعنی حضرتِ مریم صحبت می‌کنیم. پیامبر عزیزمان فرمودند: حضرت مریم سلام الله علیها یکی از چهار بانوی برگزیده‌ی جهان است. مریم به معنی زن عبادت کننده است ، زنی که عاشق سخن گفتن با خداست. یکی از ویژگی‌های او این بود که با فرشتگاه سخن می‌گفت و در آیه‌ی ۴۳ سوره‌ی آل عمران آمده که فرشتگان او را خطاب قرار ‌دادند که «يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ» در مقابل پروردگات خضوع داشته باش ، سجده کن و همراه با رکوع کنندگان رکوع به جا آور یعنی در نماز جماعت شرکت کن. در آیه‌ی ۴۳ سوره‌ی بقره آمده که خداوند به بنی اسرائیل دستوراتی داد که یکی از آن‌ها این بود «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينْ» همراه با رکوع کنندگان رکوع کنید، پس نماز جماعت در دین حضرت موسی و حضرت عیسی علیه السلام بوده است. حضرت مریم سلام الله علیها وقتی از دنیا رفتند پسرشان حضرت عیسی علیه السلام در کنار ایشان حاضر نبود، حضرت عیسی وقتی آمد و دید که مادرشان از دنیا رفته خیلی ناراحت شدند اشک ریختند و دوست داشتند که روح مادرشان را ببینند. به اذن خداوند روحِ مادرشان را در بهشت برزخی مشاهده کردند، و از مادرشان سوال پرسیدند: آیا دوست داری بازم به دنیا برگردی؟ ایشان پاسخ دادند: بله، به خاطر انجام دو کار دوست دارم که به دنیا برگردم. «لِأُصَلِّيَ لِلَّهِ فِي لَيْلَةٍ شَدِيدَةِ الْبَرْدِ وَ أَصُومَ يَوْماً شَدِيدَ الْحَر» دوستدارم باشم تا در شب های بلند و سرد زمستان نماز شب بخوانم و در، روز‌های گرم و بلند تابستان روزه بگیرم. پس یکی دیگر از خوبان امت های گذشته که اهل نماز شب بود حضرت مریم سلام الله علیها بود. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا در آخر نماز سلام می دهیم؟ در حالی که به ما گفته‌اند هنگام شروع ملاقات با یک نفر به او سلام بدهید
جلسه 10 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که نماز در امت های گذشته دقیقاً به چه شکل بوده است؟ جزئیات و چگونگی نماز‌های گذشته را بیان کنید؟ با توجه به اینکه ادیان گذشته تحریف شده است و یکی از آن تحریف‌ها، تحریف در نماز شان بوده است. ما از جزئیات نماز آن‌ها دقیقا اطلاع نداریم ولی کلیّات نماز آن‌ها را با رجوع به قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام می‌توانیم بیان کنیم. چهار مورد از کلیات را در این جلسه بیان می‌کنیم: ۱) پیامبر عزیزمان فرمودند: « الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَة ‌» مغز عبادت و نماز دعا است؛ پس همان طور که ما مسلمان‌ها در نمازمان دعا داریم و می‌گوییم «ِاهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏ » و در قنوت ، رکوع و سجده به ما اجازه‌ی خواندن دعا داده‌اند در نماز‌های آن‌ها هم دعا وجود داشته است. ۲) پیامبر عزیزمان فرمودند: « لَا خَيْرَ فِي دِينٍ لَا رُكُوعَ فِيهِ وَ لَا سُجُود» در دینی که رکوع و سجود نباشد هیچ خیری نیست. پس در دین‌های گذشته که مورد تأیید خداست و خیر وجود داشته حتماً رکوع و سجده هم وجود داشته. در آیه‌ی ۱۲۵ سوره‌ی بقره آمده که خداوند به حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام فرمودند: « أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ » خانه من را پاکیزه کنید برای طواف کنندگان ، برای معتکفان و برای کسانی که رکوع و سجده به جای می آورم. رکوع و سجده به جا می آورند یعنی نماز می خوانند و در نمازشان رکوع و سجده دارند. ۳) همانطور که ما مسلمان‌ها مکانِ مسجد را برای نماز جماعت داریم، در آیه‌ی ۴۰ سوره‌ی حج آمده که یهودیان مکانی برای عبادت دسته جمعی داشته اند که قرآن می‌فرماید نامش «صَلوات» است یعنی همون کنیسه ها و مسیحی ها هم مکان ویژه‌ی عبادت داشتند که در قرآن از آن به نام «بِیَع» نام‌برده شده، به معنی کلیسا. « صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا » ۴) همانطور که ما مسلمان‌ها داخل نماز قسمت‌هایی از کتاب آسمانی‌مان یعنی قرآن را می‌خوانیم، (سوره حمد و سوره‌ی دیگر) یهودیان و مسیحیان هم قسمت‌هایی از کتاب‌های آسمانی خود را در نماز می‌خوانند. (خداوند 104 کتاب آسمانی نازل کرد که اولین کتاب آسمانی بر حضرت آدم نازل شده و آخرین کتاب آسمانی قرآن است.) پیامبر عزیزمان فرمودند: ای مسلمان‌ها در خانه قرآن و نماز بخوانید و مانند یهود و مسیحیت نباشید که « صَلَّوْا فِي الْكَنَائِسِ وَ الْبِيَعِ وَ عَطَّلُوا بُيُوتَهُم‏ » فقط نماز و خواندن کتاب آسمانی را در عبادتگاه خود انجام می‌دادند و در خانه‌شان عبادت خدا را انجام نمی‌دادند. که اگر خانه‌ای خالی از نماز و قرآن باشد به فرموده پیامبر آن خانه قبرستان است. پس از ویژگی‌های امت‌های گذشته این بوده‌است که در نمازشان قسمت‌هایی از کتاب‌های آسمانی خود را می‌خواندند. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان عجیب از پیرمرد عابد بنی اسرائیل عبادتی که هرگز قبول نمی‌شود ...
جلسه 11 بسم الله الرحمن الرحیم در جلسه قبل چهار ویژگی کلی نماز در امت های گذشته بیان کردیم. بقیه رو در این جلسه بیان می کنیم. ۵) نمازهای روزانه یک زمان شروع و پایان داشته اند که حضرت لقمان به پسرشان سفارش می‌کنند که «همیشه نمازت را در اول وقت بخوان» یعنی هر نمازی به محض اینکه زمانش شروع شد، همان ابتدا بخوان و به تأخیر نیانداز. ۶) نمازها به سمت خاصی خوانده می‌شده، که نشان دهنده‌ی داشتنِ قبله در امت‌های گذشته بوده. البته ممکن است قبله‌ی برخی ادیان گذشته هم مانند بخشی از دینِ شان تحریف شده باشد. ـ زرتشتیان به سمت نور نماز می‌خواندند که آن نور یا خورشید یا ماه یا آتش یا ... است. ـ صابئین به سمتِ شمال نماز می‌خوانند. ـ یهود و مسیحیت به سمت بیت المقدس نماز می‌خوانند. ـ مسلمان‌ها به سمت کعبه نماز می‌خوانند. ۷) یهود نماز‌های روزانه را سه مورد بیان کرده‌اند؛ نماز صبح را از حضرت ابراهیم، نماز عصر حضرتِ اسحاق و نمازِ مغرب را حضرت یعقوب علیهم السلام آموخته‌اند. در آیه‌ی ۷۳ سوره انبیاء نام این سه پیامبر آمده و در ادامه بیان شده که : «وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ ‌‌» ما به این پیامبران یاد دادیم چگونه کارهای خوب انجام دهند، و چگونه نماز را اقامه کنند. که ممکن است این سخن یهودیان درست باشد ، یعنی این سه پیامبر نماز ها را به آنان آموخته باشند. مسیحیت هم سه نماز اصلی دارند در شبانه روز. زرتشتیان و صابئیان سه نماز اصلی و دو نماز فرعی که جمعاً پنج نماز می‌شود؛ دارند. ما مسلمان‌‌ها در شبانه روز پنج نماز داریم، و بیان شد که حضرت آدم برای سفید شدن بدنش در یک شبانه روز پنج نماز خواندن و جبرئیل به ایشان فرنودند که اگر فرزندان تو این نمازهای پنج‌گانه را در یک شبانه روز بخوانند خداوند گناهان آن‌ها را می‌بخشد و نامه‌ی عملشان پاک و سفید می‌شود. که طبق این روایت معلوم می‌شود که حضرت آدم هم به فرزندانش سفارش روزانه پنج نماز را می‌کردند. ۸) در روایت هست که وقتی حضرت ابراهیم علیه‌السلام پایه های کعبه را بالا می‌برد این ذکر را می‌گفت: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ وَ اللَّهُ‏ أَكْبَرُ» روایت دیگر است که اگر کسی در شبانه روز صد مرتبه تسبیحات اربعه را بگوید در آخرت هم‌نشین حضرتِ خضر علیه السلام خواهد شد. نشان می‌دهد که حضرتِ خضر نیز به این ذکر مداومت داشته‌اند. و حضرت سلیمان به یک کشاورز فرمودند: «لَتَسْبِيحَةٌ وَاحِدَةٌ يَقْبَلُهَا اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا أُوتِيَ آلُ دَاوُدَ» یک ذکر سبحان الله که خداوند قبول کند از تمامِ حکومت من برتر و بالاتر است. پس مشخص می‌شود، پیامبران گذشته هم تسبیحات اربعه که در رکعت سوم و چهارم نماز خوانده می‌شود از آن اطلاع داشته اند و بر این اذکار مداومت می‌کردند. البته ممکن است خودشان در نمازهایشان آن ذکرها را می گفتند و یا امتشان هم از آن‌ها آموخته بودند و آنها هم در نمازهایشان هم می گفتند. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603