eitaa logo
نماز اول‌وقت‌بخوانیم
3.7هزار دنبال‌کننده
83 عکس
1هزار ویدیو
208 فایل
مرتضی رحیمیان محقق مرکز تخصصی نماز @namazmt بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 شهید رئیسی (بصیرتی) @shahid_reisii عناوین کانال eitaa.com/navb110/7162
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تاریخچه نماز
جلسه 21 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که چرا شیعیان نمازهای پنجگانه را در سه وعده می‌خوانند؟ یعنی نماز عصر را به جای اینکه سه ساعت و نیم بعد از اذان ظهر بخوانند همراه با نماز ظهر می‌خوانند و نماز عشا را به جای اینکه حدود ۴۵ دقیقه، یک ساعت بعد از نماز مغرب بخوانند، با نماز مغرب می‌خوانند ! توجه داشته باشید پیامبر عزیزمان دو تا سنت داشتند: ۱ - اینکه نمازهای پنجگانه را در پنج وعده بخوانند. ۲- سنّت دومی داشتند که خیلی از مسلمان‌ها از آن آگاه نیستند. آن این است که پیامبر عزیزمان هنگامی که در سفر بودند، در هنگامی که گرمای شدید بود و در زمان بارندگی بین نمازها جمع می‌کردند یعنی نماز ظهر و عصر را با هم می‌خواندند نماز مغرب و عشا را با هم می‌خواندند. جالب است بدانید که در کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری که از کتب برادرانِ اهل سنت هست، غیر از ما شیعیان که روایات زیادی داریم؛ آمده که پیامبر عزیزمان هنگامی که در مدینه بودند « مِن غَيرِ خَوفٍ وَ لا مَطَرٍ وَ لا سَفَر » بدونِ اینکه ترسی داشته باشند، بدون اینکه زمان جنگ باشد، بدون بارندگی و بدونِ مسافرت پیامبر عزیزمان، بین نمازها گاهی اوقات جمع می‌کردند. ابن عباس علت را از حضرت پرسیدند. حضرت فرمودند: «اُریدُ اَن اَسهَلَ عَلی اُمتی» دوست دارم بر امت خودم آسان بگیرم. در روایت دیگر دارد که پیامبر فرمودند: « أَرَدْتُ أَنْ أُوَسِّعَ عَلَى أُمَّتِي» دوست دارم به وقت امتم وسعت بدهم که به کارهای دیگرشان هم برسند. حالا اگر پیامبر عزیزمان در حال اختیار عملی را انجام داده باشند و به ما هم اجازه داده باشند که چنین کاری را انجام دهیم آیا اشکال دارد ما بین نمازها جمع کنیم؟! پیامبر عزیزمان فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحِبُّ أَنْ يُؤْخَذَ بِرُخَصِهِ كَمَا يُحِبُّ أَنْ يُؤْخَذَ بِعَزَائِمِه‏» همانطور که خدا دوست دارد واجباتش را مردم انجام بدهند دوست دارد اگر جایی را به آنها رخصت داد ، اجازه داد و آسان گرفت آنها از آن آسان گیری خدا هم استفاده کنند و جمع بین نمازها یک آسان گیری است. ما شیعیان می‌گوییم: نماز در پنج زمان خوب است و در سه زمان هم جایز است چون پیامبر خدا خودشان انجام دادند. اگر مردم را سه وعده بخواهیم برای نماز جماعت به مسجد بیاوریم ، آسان‌تر است تا پنج وعده. اگر نماز ظهرشان را خواندند بگوییم برو عصر دوباره برای نماز بیا ممکن است نمازِ جماعت آنها فوت شود و نماز عصرشان نمازِ فرادا شود! پس مسلّم است که نماز جماعت برتر از فرادا است. ممکن است برایشان بیماری پیش بیاید، مشغله‌ای اتفاق بیفتد و اصل نمازشان فوت شود؛ که در این صورت به گناه هم مبتلا شده‌اند. پس ما اجازه داریم که نمازهای پنجگانه را در سه وعده بخوانیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهار ادب در هنگام رکوع ، راز و سر رکوع را می دانید؟.mp3
2.75M
🌸 چهار ادب در هنگام رکوع ، راز و سر رکوع را می دانید؟ 🌸
هدایت شده از تاریخچه نماز
جلسه 22 بسم الله الرحمن الرحیم بیان شد که پیامبر عزیزمان در سفر معراج پنج تا دو رکعت، نماز، برای امت آوردند ! در این جلسه می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که چرا رکعات نمازهای روزانه از ده رکعت به هفده رکعت تغییر پیدا کرد؟ به دو رکعت اول نمازهای پنجگانه «فرضُ الله» می گویند. یعنی رکعاتی که در سفر معراج واجب شد مستقیماً توسط خود خدا. و به رکعت سوم و چهارم نمازهای روزانه را «فَرضُ النبی» می گویند. یعنی آن چیزی که پیامبر عزیزمان بر امت خودشان واجب کردند. البته توجه داریم که قرآن می‌فرماید: « ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى ‏* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‏ » پیامبر عزیزمان لب به سخن باز نمی‌کند، حکمی را واجب نمی‌کند مگر اینکه از طرف خدا، دستور داشته باشد. یعنی نمازها در علمِ الهی این چنین بود که مسلمان‌ها ۱۷ رکعت در شبانه روز نماز بخوانند. اما این را به صورت تدریج برای مسلمان‌ها قرار داد. اول نمازها مستحب بود. بعد ده رکعت واجب شد؛ بعد هفده رکعت واجب شد. درباره علت افزایش رکعات نماز سه علت بیان شده است. ۱_امام باقر علیه السلام فرمودند: بعد از ولادت امام حسن و امام حسین علیهم السلام، « زَادَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَبْعَ رَكَعَاتٍ شُكْراً لِلَّهِ » ، حضرت رسول، به شکرانه ی تولد این دو عزیز هفت رکعت به تعداد رکعات نمازها اضافه کرد. یعنی مسلمان‌ها تا روز قیامت باید توجه داشته باشند که خداوند نعمتِ بسیار بزرگی به آنها داده به نام آقا امام حسن و امام حسین علیهم السلام و شکرانه این نعمت هفت رکعت نماز واجب است که باید در شبانه روز بخوانند. ۲_ امام سجاد علیه السلام فرمودند: وقتی پیامبر عزیزمان به مدینه وارد شدند، تشکیل حکومت دادند. قدرت گرفتند و جهاد بر ایشون واجب شد، خداوند فرمودند: تعداد رکعات نماز را افزایش بده! علامه طباطبایی می فرمایند: یعنی با قدرت یافتن اسلام، انسان‌ها بیشتر نیاز دارند که نفسِ شان را مهار کنند. به همین خاطر نماز به کمک آنها می آید برای اینکه تکبّر آنها را بگیرد. و در روایات آمده که یکی از فواید نماز دوری از تکبر است. « جَعَلَ اللّهُ ... الصَّلاةَ تَنْزیها لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ» خداوند نماز را واجب کرد تا شما را از تکبر دور کند. طبق این نقل در ۱۲ ربیع الثانی سال اول هجرت یعنی یک ماه بعد از ورود پیامبر عزیزمان به مدینه تعداد رکعات افزایش پیدا کرد. ۳_امام رضا علیه السلام فرمودند: پیامبر عزیزمان دیدند که «أنَّ العِبادَ لا يُؤَدّونَ هاتَينِ الرَّكعَتَينِ بِتَمامِ ما امِروا بِهِ وكَمالِه‏» مردم این دو رکعت نماز را به صورت کامل به جا نمی آورند؛ یعنی نمره حضور قلبشان در نماز کم است و آن نمازی که شایسته است را به جا نمی آورند، به همین خاطر به تعداد رکعات اضافه کردند تا با حضور قلبی که در آن رکعاتِ اضافه انسان کسب می‌کند و با ذکرهایی که در رکعت‌های سوم و چهارم نماز گفته می‌شود آن نواقصِ رکعت اول و دوم نماز را برطرف کنند و نمازشان یک درجه به آن نمازی که خداوند از ما خواسته است نزدیکتر شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هفت فایده بسیار مهم سجده در روایات.mp3
3.34M
💠 هفت فایده بسیار مهم سجده در روایات 💠
هدایت شده از تاریخچه نماز
جلسه 23 بسم الله الرحمن الرحیم در جلسات قبل بیان شد که در سفر معراج خداوند پنج تا نماز دو رکعتی بر امت واجب کرد یعنی ده رکعت در هر شبانه روز. بعد از چندین سال پیامبر عزیزمان هفت رکعت به تعداد رکعات نمازهای روزانه اضافه کرد. در این جلسه می خواهیم به دو سوال پاسخ بدهیم. ۱- چرا پیامبر عزیزمان به نماز مغرب یک رکعت اضافه کردند؟ جواب: وقتی حضرت آدم علیه السلام در بهشت بودند و از آن درختی که نباید به آن نزدیک می‌شدند، نزدیک شدند و از میوه آن خوردند؛ خداوند حضرت آدم و همسرش را از بهشت اخراج کرد. آنها وارد زمین شدند و حضرت آدم چندین سال اشک می‌ریختند، توبه کردند و درخواست بخشش داشتند، که خدایا خطایِ من را نادیده بگیر! در هنگام مغربِ یک روز جبرئیل نازل شد و به حضرتِ آدم این مژده را داد: خداوند توبه تو را پذیرفته! حضرت آدم علیه السلام فرمودند: من در این لحظه سه رکعت نماز می خوانم یک رکعت برای جبران خطای خودم یک رکعت برای جبران خطای همسرم و یک رکعت هم به شکرانه اینکه خداوند توبه من را پذیرفته ! « رَكَعةً لِخَطيئَتِهِ، ورَكعَةً لِخَطيئَةِ حَوّاءَ، ورَكعَةً لِتَوبَتِه‏» پیامبر عزیزمان، به یاد پدر عزیزشان حضرت آدم علیه السلام و برای اینکه این ماجرا در ذهن‌ها ماندگار شود، تعداد رکعاتِ نماز مغرب را سه رکعت قرار دادند و فرمودند: در حَضر و سفر ـ یعنی در وطن و هنگام مسافرت ـ به تعداد رکعات نماز مغرب دست زده نشود و همان سه رکعت خوانده شود. 2 - چرا پیامبر عزیزمان به تعداد رکعات نماز صبح چیزی اضافه نکردند؟ ما انسان‌ها دو تا فرشته داریم که در طول روز مأمور نوشتن اعمال خوب و بد ما هستند. و دو تا فرشته داریم در شب که مأمور نوشتن اعمال خوب و بد است. فرشتگانِ روز از اذان صبح تا اذان مغرب همراه ما هستند و فرشتگانِ شب از اذان مغرب تا اذان صبح فردا با ما همراهی می‌کنند. در هنگام اذان صبح به علت اینکه نماز صبح بسیار با فضیلت است فرشتگان شب از خداوند درخواست می‌کنند که آیا می شود به ما اجازه بدهی ما بمانیم و نماز صبح بنده‌ات رو هم ببینیم و بنویسیم و بعد به آسمان برویم ؟ خداوند با آنها اجازه می‌دهد. در حقیقت انسانها برای نماز صبح دو رکعت نماز می‌خوانند ولی چهار رکعت برای آن‌ها نوشته می‌شود. دو رکعت را فرشتگانِ شب می‌نویسند و دو رکعت را فرشتگانِ روز! در سوره إسرا این مطلب آمده که «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُودا» نماز صبح شهود می‌شود. از امام معصوم سوال پرسیدند: مگر نمازهای دیگر انسان شهود نمی‌شود که در قرآن آمده نماز صبح شهود می‌شود؟! حضرت فرمودند: نماز صبح را فرشتگانِ روز و فرشتگانِ شب می نویسند. پیامبر عزیزمان به خاطر اینکه این لحظه، لحظه ی صعود فرشتگان شب به آسمان بود بر تعدادِ رکعات نماز صبح چیزی را اضافه نکردند. برخی از علما فرمودند: اگر انسان نمازِ صبحش را اول وقت بخواند یعنی آن زمانی که هوا هنوز تاریک است و ستارگان هنوز پیدا هستند و هوا روشن نشده این توفیق را پیدا می‌کند که دو رکعت نماز او چهار رکعت نوشته شود.
سر و راز دو سجده از زبان امیرالمؤمنین .mp3
1.07M
🌷راز و سرّ دو سجده از زبان امیرالمؤمنین 🌷
هدایت شده از تاریخچه نماز
جلسه 24 بسم الله الرحمن الرحیم در جلساتِ قبل بیان شد که پیامبر عزیزمان هفت رکعت به تعداد رکعات نمازهای روزانه اضافه کرد. در رکعت سوم و چهارمِ نماز ـ هنگام ایستادن ـ ذکر تسبیحات اربعه رو قرار دادند. حضرت فرمودند: در شبی که به معراج رفتم و با حضرت ابراهیم علیه السلام ملاقات کردم ایشان فرمودند: ای احمد! به امتت این پیغام را برسان که زمینِ بهشت بسیار وسیع و بسیار حاصلخیز است، اما خالیه! « مُر امَّتَكَ يُكثِروا مِن غِراسِ الجَنَّة » به آنها بگو تا می‌توانند درخت بکارند. حضرت فرمودند: « مَن قالَ: « سُبحانَ اللَّه » غَرَسَ اللَّهُ لَهُ بِها شَجَرَةً فِي الجَنَّة » کسی که یک بار بگوید « سُبحانَ اللَّه » خداوند یک درخت بهشتی برای او می کارد! همین جمله را حضرت در رابطه با ذکر « الحَمدُ للَّهِ » ، « لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ » و « اللَّهُ أَكبَرُ » هم فرمودند. یک یهودی از پیامبر عزیزمان پرسیدند: وقتی حضرت ابراهیم پایه‌های خانه کعبه را بالا می‌برد، خداوند چه ذکری را برای او انتخاب کرد آن ذکر را بگوید؟ پیامبر عزیزمان فرمودند: « سُبحانَ اللَّهِ وَ الحَمدُ للَّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكبَرُ » شخصی از امام صادق علیه السلام سوال پرسید: چرا کعبه چهار گوشه دارد؟ حضرت فرمود: به خاطر اینکه بیت المعمور که محازی کعبه است، در آسمان چهارم و روزانه هفتاد هزار فرشته بیت المعمور را طواف می‌کنند چهار گوش دارد! آن شخص پرسید: چرا بیت المعمور چهار گوش دارد؟ حضرت فرمودند: به خاطر اینکه عرشِ خدا چهارگوشه است! پرسید: چرا عرش خدا چهار گوش دارد؟ حضرت فرمودند: به خاطر اینکه « لِأَنَّ اَلْكَلِمَاتِ اَلَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا اَلْإِسْلاَمُ أَرْبَعٌ » به خاطر اینکه چهار تا کلمه مقدس که پایه‌های دین خدا بر همین چهار تا کلمه استوار شده و خداوند به احترام هر یک از این کلمات، یک گوشه ی عرش، یک گوشه ی بیت المعمور و یک گوشه ی کعبه رو قرار دادند؛ آن چهار تا کلمه این است: « سُبحانَ اللَّهِ وَ الحَمدُ للَّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكبَرُ » پیامبر عزیزمان با یارانش کنار درختی نشسته بودند، حضرت دستشان را کنار شاخه خشکیده ای قرار دادند وآن را تکان دادند و برگ‌های درخت ریخت! ایشان رو کرد به یارانشان و فرمودند: ذکر « سُبحانَ اللَّهِ وَ الحَمدُ للَّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكبَرُ » سبب ریزش گناهان شما می‌شود. « كَما يُحَطُّ وَرَقُ هذِهِ الشَّجَرةِ » همان طور که برگ‌های این درخت را دیدید که ریخت؛ گناهان شما با این ذکر ریخته می‌شود! پیامبر عزیزمان چون می‌دانستند این چهار ذکر پایه‌های دین خداست و سبب ریزش گناهان می شود و سببِ کاشت درخت در بهشت می‌شود و این ذکر فواید بسیار زیادی دارد، این ذکر را در رکعت سوم و چهارم نماز قرار دادند.
راز نزدیک شدن به خدا و نزدیک شدن به مردم.mp3
1.46M
🔸 راز نزدیک شدن به خدا و نزدیک شدن به مردم 🔸
هدایت شده از تاریخچه نماز
جلسه 25 بسم الله الرحمن الرحیم ما در رکعت دوم و رکعت آخر نمازها مون تشهد را می خوانیم. امام صادق علیه السلام در این خصوص می فرماید: اگر در کنار فرد محتضری قرار گرفتید که در آستانه جان دادن استِ، جملات تشهد را به او تلقین کنید تا او تکرار کند، « فَلَقِّنْهُ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ». چرا که ابلیس برخی از شیاطین خود را مأمور می کند تا در کنار او حاضر شوند و او را از دین اسلام برگردانند و در عقایدی که او سال ها با آن زندگی کرده است، تشکیک و خدشه ایجاد کنند « يَأْمُرُهُ بِالْكُفْرِ، وَ يُشَكِّكُهُ فِي دِينِه‏ » با این تلقینی که شما انجام می دهید او را برای مبارزه با شیاطین یاری می کنید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: هر کسی آخرین کلامش در دنیا ذکر « لا اله الا الله » باشد وارد بهشت می شود. به حضرت عرض شد: « إنَّ شَدائِدَ المَوتِ وَ سَكَراتِهِ تَشغَلُنا عَن ذلِك‏ » سختی های لحظه جان دادن که فرد می خواهد از دلبستگی هایش در دنیا چون همسر و فرزندانش، ثروت و مقامش دل بکند و به عالم دیگر برود آنقدر فشار روحی در انسان ایجاد می کند که ممکن است ما فراموش کنیم ذکر « لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ » را بیان کنیم. جبرئیل در این لحظه نازل شدند و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند که به امتت بگو الان که در دنیا و در صحت و سلامت هستند با اعتقاد کامل ذکر « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ » را بگویند تا در قلب و جان آنها رسوخ کند و در لحظه جان دادن برای گفتنِ این ذکر مشکلی نداشته باشند. همانطور که می دانید بعضی از افراد در لحظه ی جان دادن با زبانشان این ذکر را گفته و از دنیا می روند و بعضی از افراد ممکن است به دلایلی چون تصادف و حوادثی از این نظیر در کما به سر ببرند و نتوانند دهانشان برای گفتنِ این ذکر باز کنند، لذا روح آنها این ذکر را می گوید و سپس از این دنیا خارج می شوند. خداوند شهادت به یگانگی خودش یعنی توحید و شهادت به پیامبری حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ یعنی رسالت را در نمازِ ما قرار داد تا یاد و نام پیامبر عزیزمان همیشه در بین امت زنده باشد و مردم مدام این دو اعتقاد مهم را تکرار کنند و برای گفتنِ شهادتین در لحظه جان دادن آماده شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هفت فایده اذان گفتن برای نماز.mp3
2.49M
🌹 هفت فایده اذان گفتن 🌹 حیف است که از این فواید بی‌بهره بمانیم
هدایت شده از تاریخچه نماز
جلسه 26 بسم الله الرحمن الرحیم میخواهیم درباره یکی از مستحبات نماز با هم گفتگو کنیم. مشرکانِ مکه سه تا جنگ مهم بر علیه پیامبر راه انداختند تا پیامبر و مسلمان‌ها را بکشند و دین اسلام را نابود کنند. در سال دومِ هجرت با هزار نفر به مدینه حمله کردند که نامش شد جنگ بدر. در سال سوم با سه هزار نفر حمله کردند که نامش شد جنگ احد. و در سال پنجم هجرت با ده هزار نفر به مدینه حمله کردند که نامش شد جنگ احزاب یا خندق که به خواست خدا هر سه جنگ ناموفق بود. و آنها شکست خوردند. در سال هشتم هجرت پیامبر عزیزمان با یک نقشه ی ماهرانه طوری به مکه حمله کردند که مشرکان غافلگیر شدند و پیامبر وارد شهر شد، آنها نتوانستند از خودشان دفاع کنند و تسلیمِ پیامبر شدند و در این جنگ به خواست خدا خونریزی اتفاق نیفتاد. یعنی تعداد انگشت شماری از آدم‌ها در این جنگ کشته شدند و این فتح بزرگ بدون خونریزی اتفاق افتاد. نتیجه این جنگ آن شد که برخی از مشرکان از روی علاقه و برخی از روی اضطرار و از روی نفاق اعلام اسلام کردند. پیامبر عزیزمان هنگام ظهر وارد مسجدالحرام شدند و در کنار حَجَرُالأسود رو به کعبه مشغول نماز جماعت ظهر شدند، وقتی نماز جماعت تمام شد پیامبر عزیزمان سه بار فرمودند: « اللهُ اَکبر » بعد فرمودند: « لا إلهَ إلَّا اللّهُ وَحدَهُ وَحدَهُ وحدَه‏ » هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست، یگانه یگانه یگانه. « أنجَزَ وَعدَه‏ » آن وعده‌ای را که به من داده بود وفا کرد « وَ نَصَرَ عَبدَه‏ » و بنده خودش یعنی من را یاری کرد « وَ أعَزَّ جُندَه‏ » و سپاهیان اسلام را یاری کرد « وَ غَلَبَ الأَحزابَ وَحدَه‏ » ، و تمام دشمنان اسلام را به تنهایی شکست داد « فَلَهُ المُلكُ و لَهُ الحَمد » ، فرمانروایی از آن خداست و ستایش مخصوص اوست. « يُحيي و يُميت‏ » او زنده است و می‌میراند « وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَي‏ءٍ قَدير » ، و او بر هر کاری تواناست. بعد رو کرد به مردم و فرمودند: که بعد از نمازهایتان از این به بعد سه بار « اَللهُ اَکبَر » را بگویید؛ و هر کسی سه بار تکبیر را بگوید و این دعا را بعدش بخواند از خداوند سپاسگزاری کرده به خاطر نعمتی که خدا به مسلمان‌ها داد؛ و آن هم این بود که اسلام را تقویت کرد و بر دشمنان خودش پیروز کرد. پس سه بارگفتن « اللهُ اَکبر » بعد از سلامِ نماز مستحبی است که بعد از فتح مکه در دین اسلام وارد شد. خوب است که ما این را داشته باشیم و موقع گفتن سه تا تکبیر، مستحب است دست‌هامان را تا نزدیکِ نرمه گوشمان بالا ببریم. یعنی همان طور که پیامبر عزیزمان این سه تا تکبیر را می گفتند. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت و فواید سجده بر تربت امام حسین علیه السلام .mp3
1.4M
💧 اهمیت و فواید سجده بر تربت امام حسین علیه السلام 💧
هدایت شده از تاریخچه نماز
جلسه 27 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که اولین نماز جماعت توسط چه کسانی در اسلام اقامه شد؟ در این باره سه تا نظر هست که هر سه تا نظر را خدمتتان عرض می‌کنیم. اولین قول طبق نقل ابن شهرآشوب پیامبر عزیزمان و حضرت علی علیه السلام در بالای مکه بودند که جبرئیل نازل شد، پایشان رو به زمین زدند چشمه‌ای جوشید، هنگامِ ظهر بود حضرت علی و پیامبر وضو گرفتند و نماز خواندند « وَ هِيَ أوَّلُ صَلاةٍ فَرَضَهَا اللَّهُ تَعالى‏ » و این اولین نمازی بود که بر این امت واجب شد که پیامبر و امیرالمومنین آن را به جماعت خواندند. بعد از چند ساعت وارد خانه‌شان شدند و به حضرت خدیجه این خبر را دادند و حضرت خدیجه از نماز عصر با آنها همراهی کرد. دومین نقل قول برای سید ابن طاووس است که می گوید: حضرت ابوطالب علیه السلام مشاهده کردند که پیامبر برای اقامه نماز ایستادند و علی ـ پسر ابوطالب ـ پشت سر ایشان برای اقامه نماز ایستاد، حضرت ابوطالب رو کردند به فرزند دیگرشون جعفر و فرمودند: « ٍ يَا بُنَيَّ صَلِّ جَنَاحَ ابْنِ عَمِّك‏‏ » پشت سر پسر عمویت به نماز بایست؛ حضرت ابوطالب با دیدن این صحنه بسیار خوشحال شدند و شعری سرودند: «إِنَّ عَلِيّاً وَ جَعْفَراً ثِقَتِي عِنْدَ مُلِمِّ الزَّمَانِ وَ الْكَرْب‏ » علی و جعفر دو پناه من هستند و دو یاور من هستند. هنگامی که سختی زمان‌ها و گرفتاری‌ها به من هجوم می آورد. ای دو پسر من محمد را تنها نگذارید و او را همیشه یاری کنید. سومین نقل از تاریخ طبری است که شخصی است به نام یحیی بن عفیف کندی، نقل می‌کند که من برای اعمالِ حج وارد مکه شدم و مهمان عباس بن عبدالمطلب شدم، داخل مسجدالحرام مشاهده کردم که کسی وارد شد و به آسمان نگاه کرد و رو به کعبه شروع کرد حرکاتی را انجام دادند؛ آقا پسری پشت سر ایشون ایستاده بود و یک بانو پشت سر این دو بزرگوار بودند و حرکات او را تقلید می‌کردند، آن شخص خم می‌شد آنها هم خم می‌شدند، (رکوع) آن شخص به زمین می‌افتد و آنها هم به زمین می‌افتادند. (سجده) وقتی ماجرا را برای عباس ابن عبدالمطلب تعریف کردم و شگفتی خودم را ابراز کردم، عباس گفت: آن شخصی که جلو ایستاده پسر برادرم محمد بن عبدالله است. آن نوجوان، پسر برادر دیگرم علی بن ابیطالب است و آن بانو خدیجه ـ همسر محمد بن عبدالله ـ است. محمد اعتقاد دارد که از سوی آسمان به او وحی می‌شود و دارای دین جدیدی است! من غیر از این سه نفر کسی را بر این دین نمی‌شناسم. نقل تاریخ طبری شاید آن نقلی باشد که اولین نماز جماعتی بوده که در ملأ عام و آشکار خوانده شد و دیگران آن را مشاهده کردند وگرنه طبق برخی از نقل‌ها حضرت علی علیه السلام و حضرت خدیجه بارها و بارها در خانه و در مناطق اطراف مکه به نماز جماعت می‌ایستادند. طبق همه این نقل‌ها اولین نمازگزار جماعت از آقایان امیرالمومنین علیه السلام و از خانم‌ها حضرت خدیجه سلام الله علیه بودند. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603