eitaa logo
نماز اول وقت بخوانیم
3هزار دنبال‌کننده
72 عکس
985 ویدیو
220 فایل
@namazmt مرکز تخصصی نماز بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 عناوین کانال eitaa.com/96469/7162 ارسال بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 24 بسم الله الرحمن الرحیم در جلساتِ قبل بیان شد که پیامبر عزیزمان هفت رکعت به تعداد رکعات نمازهای روزانه اضافه کرد. در رکعت سوم و چهارمِ نماز ـ هنگام ایستادن ـ ذکر تسبیحات اربعه رو قرار دادند. حضرت فرمودند: در شبی که به معراج رفتم و با حضرت ابراهیم علیه السلام ملاقات کردم ایشان فرمودند: ای احمد! به امتت این پیغام را برسان که زمینِ بهشت بسیار وسیع و بسیار حاصلخیز است، اما خالیه! « مُر امَّتَكَ يُكثِروا مِن غِراسِ الجَنَّة » به آنها بگو تا می‌توانند درخت بکارند. حضرت فرمودند: « مَن قالَ: « سُبحانَ اللَّه » غَرَسَ اللَّهُ لَهُ بِها شَجَرَةً فِي الجَنَّة » کسی که یک بار بگوید « سُبحانَ اللَّه » خداوند یک درخت بهشتی برای او می کارد! همین جمله را حضرت در رابطه با ذکر « الحَمدُ للَّهِ » ، « لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ » و « اللَّهُ أَكبَرُ » هم فرمودند. یک یهودی از پیامبر عزیزمان پرسیدند: وقتی حضرت ابراهیم پایه‌های خانه کعبه را بالا می‌برد، خداوند چه ذکری را برای او انتخاب کرد آن ذکر را بگوید؟ پیامبر عزیزمان فرمودند: « سُبحانَ اللَّهِ وَ الحَمدُ للَّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكبَرُ » شخصی از امام صادق علیه السلام سوال پرسید: چرا کعبه چهار گوشه دارد؟ حضرت فرمود: به خاطر اینکه بیت المعمور که محازی کعبه است، در آسمان چهارم و روزانه هفتاد هزار فرشته بیت المعمور را طواف می‌کنند چهار گوش دارد! آن شخص پرسید: چرا بیت المعمور چهار گوش دارد؟ حضرت فرمودند: به خاطر اینکه عرشِ خدا چهارگوشه است! پرسید: چرا عرش خدا چهار گوش دارد؟ حضرت فرمودند: به خاطر اینکه « لِأَنَّ اَلْكَلِمَاتِ اَلَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا اَلْإِسْلاَمُ أَرْبَعٌ » به خاطر اینکه چهار تا کلمه مقدس که پایه‌های دین خدا بر همین چهار تا کلمه استوار شده و خداوند به احترام هر یک از این کلمات، یک گوشه ی عرش، یک گوشه ی بیت المعمور و یک گوشه ی کعبه رو قرار دادند؛ آن چهار تا کلمه این است: « سُبحانَ اللَّهِ وَ الحَمدُ للَّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكبَرُ » پیامبر عزیزمان با یارانش کنار درختی نشسته بودند، حضرت دستشان را کنار شاخه خشکیده ای قرار دادند وآن را تکان دادند و برگ‌های درخت ریخت! ایشان رو کرد به یارانشان و فرمودند: ذکر « سُبحانَ اللَّهِ وَ الحَمدُ للَّهِ وَ لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكبَرُ » سبب ریزش گناهان شما می‌شود. « كَما يُحَطُّ وَرَقُ هذِهِ الشَّجَرةِ » همان طور که برگ‌های این درخت را دیدید که ریخت؛ گناهان شما با این ذکر ریخته می‌شود! پیامبر عزیزمان چون می‌دانستند این چهار ذکر پایه‌های دین خداست و سبب ریزش گناهان می شود و سببِ کاشت درخت در بهشت می‌شود و این ذکر فواید بسیار زیادی دارد، این ذکر را در رکعت سوم و چهارم نماز قرار دادند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 راز نزدیک شدن به خدا و نزدیک شدن به مردم 🔸
جلسه 25 بسم الله الرحمن الرحیم ما در رکعت دوم و رکعت آخر نمازها مون تشهد را می خوانیم. امام صادق علیه السلام در این خصوص می فرماید: اگر در کنار فرد محتضری قرار گرفتید که در آستانه جان دادن استِ، جملات تشهد را به او تلقین کنید تا او تکرار کند، « فَلَقِّنْهُ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ». چرا که ابلیس برخی از شیاطین خود را مأمور می کند تا در کنار او حاضر شوند و او را از دین اسلام برگردانند و در عقایدی که او سال ها با آن زندگی کرده است، تشکیک و خدشه ایجاد کنند « يَأْمُرُهُ بِالْكُفْرِ، وَ يُشَكِّكُهُ فِي دِينِه‏ » با این تلقینی که شما انجام می دهید او را برای مبارزه با شیاطین یاری می کنید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: هر کسی آخرین کلامش در دنیا ذکر « لا اله الا الله » باشد وارد بهشت می شود. به حضرت عرض شد: « إنَّ شَدائِدَ المَوتِ وَ سَكَراتِهِ تَشغَلُنا عَن ذلِك‏ » سختی های لحظه جان دادن که فرد می خواهد از دلبستگی هایش در دنیا چون همسر و فرزندانش، ثروت و مقامش دل بکند و به عالم دیگر برود آنقدر فشار روحی در انسان ایجاد می کند که ممکن است ما فراموش کنیم ذکر « لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ » را بیان کنیم. جبرئیل در این لحظه نازل شدند و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند که به امتت بگو الان که در دنیا و در صحت و سلامت هستند با اعتقاد کامل ذکر « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ » را بگویند تا در قلب و جان آنها رسوخ کند و در لحظه جان دادن برای گفتنِ این ذکر مشکلی نداشته باشند. همانطور که می دانید بعضی از افراد در لحظه ی جان دادن با زبانشان این ذکر را گفته و از دنیا می روند و بعضی از افراد ممکن است به دلایلی چون تصادف و حوادثی از این نظیر در کما به سر ببرند و نتوانند دهانشان برای گفتنِ این ذکر باز کنند، لذا روح آنها این ذکر را می گوید و سپس از این دنیا خارج می شوند. خداوند شهادت به یگانگی خودش یعنی توحید و شهادت به پیامبری حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ یعنی رسالت را در نمازِ ما قرار داد تا یاد و نام پیامبر عزیزمان همیشه در بین امت زنده باشد و مردم مدام این دو اعتقاد مهم را تکرار کنند و برای گفتنِ شهادتین در لحظه جان دادن آماده شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 هفت فایده اذان گفتن 🌹 حیف است که از این فواید بی‌بهره بمانیم
جلسه 26 بسم الله الرحمن الرحیم میخواهیم درباره یکی از مستحبات نماز با هم گفتگو کنیم. مشرکانِ مکه سه تا جنگ مهم بر علیه پیامبر راه انداختند تا پیامبر و مسلمان‌ها را بکشند و دین اسلام را نابود کنند. در سال دومِ هجرت با هزار نفر به مدینه حمله کردند که نامش شد جنگ بدر. در سال سوم با سه هزار نفر حمله کردند که نامش شد جنگ احد. و در سال پنجم هجرت با ده هزار نفر به مدینه حمله کردند که نامش شد جنگ احزاب یا خندق که به خواست خدا هر سه جنگ ناموفق بود. و آنها شکست خوردند. در سال هشتم هجرت پیامبر عزیزمان با یک نقشه ی ماهرانه طوری به مکه حمله کردند که مشرکان غافلگیر شدند و پیامبر وارد شهر شد، آنها نتوانستند از خودشان دفاع کنند و تسلیمِ پیامبر شدند و در این جنگ به خواست خدا خونریزی اتفاق نیفتاد. یعنی تعداد انگشت شماری از آدم‌ها در این جنگ کشته شدند و این فتح بزرگ بدون خونریزی اتفاق افتاد. نتیجه این جنگ آن شد که برخی از مشرکان از روی علاقه و برخی از روی اضطرار و از روی نفاق اعلام اسلام کردند. پیامبر عزیزمان هنگام ظهر وارد مسجدالحرام شدند و در کنار حَجَرُالأسود رو به کعبه مشغول نماز جماعت ظهر شدند، وقتی نماز جماعت تمام شد پیامبر عزیزمان سه بار فرمودند: « اللهُ اَکبر » بعد فرمودند: « لا إلهَ إلَّا اللّهُ وَحدَهُ وَحدَهُ وحدَه‏ » هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست، یگانه یگانه یگانه. « أنجَزَ وَعدَه‏ » آن وعده‌ای را که به من داده بود وفا کرد « وَ نَصَرَ عَبدَه‏ » و بنده خودش یعنی من را یاری کرد « وَ أعَزَّ جُندَه‏ » و سپاهیان اسلام را یاری کرد « وَ غَلَبَ الأَحزابَ وَحدَه‏ » ، و تمام دشمنان اسلام را به تنهایی شکست داد « فَلَهُ المُلكُ و لَهُ الحَمد » ، فرمانروایی از آن خداست و ستایش مخصوص اوست. « يُحيي و يُميت‏ » او زنده است و می‌میراند « وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَي‏ءٍ قَدير » ، و او بر هر کاری تواناست. بعد رو کرد به مردم و فرمودند: که بعد از نمازهایتان از این به بعد سه بار « اَللهُ اَکبَر » را بگویید؛ و هر کسی سه بار تکبیر را بگوید و این دعا را بعدش بخواند از خداوند سپاسگزاری کرده به خاطر نعمتی که خدا به مسلمان‌ها داد؛ و آن هم این بود که اسلام را تقویت کرد و بر دشمنان خودش پیروز کرد. پس سه بارگفتن « اللهُ اَکبر » بعد از سلامِ نماز مستحبی است که بعد از فتح مکه در دین اسلام وارد شد. خوب است که ما این را داشته باشیم و موقع گفتن سه تا تکبیر، مستحب است دست‌هامان را تا نزدیکِ نرمه گوشمان بالا ببریم. یعنی همان طور که پیامبر عزیزمان این سه تا تکبیر را می گفتند. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💧 اهمیت و فواید سجده بر تربت امام حسین علیه السلام 💧
جلسه 27 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که اولین نماز جماعت توسط چه کسانی در اسلام اقامه شد؟ در این باره سه تا نظر هست که هر سه تا نظر را خدمتتان عرض می‌کنیم. اولین قول طبق نقل ابن شهرآشوب پیامبر عزیزمان و حضرت علی علیه السلام در بالای مکه بودند که جبرئیل نازل شد، پایشان رو به زمین زدند چشمه‌ای جوشید، هنگامِ ظهر بود حضرت علی و پیامبر وضو گرفتند و نماز خواندند « وَ هِيَ أوَّلُ صَلاةٍ فَرَضَهَا اللَّهُ تَعالى‏ » و این اولین نمازی بود که بر این امت واجب شد که پیامبر و امیرالمومنین آن را به جماعت خواندند. بعد از چند ساعت وارد خانه‌شان شدند و به حضرت خدیجه این خبر را دادند و حضرت خدیجه از نماز عصر با آنها همراهی کرد. دومین نقل قول برای سید ابن طاووس است که می گوید: حضرت ابوطالب علیه السلام مشاهده کردند که پیامبر برای اقامه نماز ایستادند و علی ـ پسر ابوطالب ـ پشت سر ایشان برای اقامه نماز ایستاد، حضرت ابوطالب رو کردند به فرزند دیگرشون جعفر و فرمودند: « ٍ يَا بُنَيَّ صَلِّ جَنَاحَ ابْنِ عَمِّك‏‏ » پشت سر پسر عمویت به نماز بایست؛ حضرت ابوطالب با دیدن این صحنه بسیار خوشحال شدند و شعری سرودند: «إِنَّ عَلِيّاً وَ جَعْفَراً ثِقَتِي عِنْدَ مُلِمِّ الزَّمَانِ وَ الْكَرْب‏ » علی و جعفر دو پناه من هستند و دو یاور من هستند. هنگامی که سختی زمان‌ها و گرفتاری‌ها به من هجوم می آورد. ای دو پسر من محمد را تنها نگذارید و او را همیشه یاری کنید. سومین نقل از تاریخ طبری است که شخصی است به نام یحیی بن عفیف کندی، نقل می‌کند که من برای اعمالِ حج وارد مکه شدم و مهمان عباس بن عبدالمطلب شدم، داخل مسجدالحرام مشاهده کردم که کسی وارد شد و به آسمان نگاه کرد و رو به کعبه شروع کرد حرکاتی را انجام دادند؛ آقا پسری پشت سر ایشون ایستاده بود و یک بانو پشت سر این دو بزرگوار بودند و حرکات او را تقلید می‌کردند، آن شخص خم می‌شد آنها هم خم می‌شدند، (رکوع) آن شخص به زمین می‌افتد و آنها هم به زمین می‌افتادند. (سجده) وقتی ماجرا را برای عباس ابن عبدالمطلب تعریف کردم و شگفتی خودم را ابراز کردم، عباس گفت: آن شخصی که جلو ایستاده پسر برادرم محمد بن عبدالله است. آن نوجوان، پسر برادر دیگرم علی بن ابیطالب است و آن بانو خدیجه ـ همسر محمد بن عبدالله ـ است. محمد اعتقاد دارد که از سوی آسمان به او وحی می‌شود و دارای دین جدیدی است! من غیر از این سه نفر کسی را بر این دین نمی‌شناسم. نقل تاریخ طبری شاید آن نقلی باشد که اولین نماز جماعتی بوده که در ملأ عام و آشکار خوانده شد و دیگران آن را مشاهده کردند وگرنه طبق برخی از نقل‌ها حضرت علی علیه السلام و حضرت خدیجه بارها و بارها در خانه و در مناطق اطراف مکه به نماز جماعت می‌ایستادند. طبق همه این نقل‌ها اولین نمازگزار جماعت از آقایان امیرالمومنین علیه السلام و از خانم‌ها حضرت خدیجه سلام الله علیه بودند. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟 رابطه تشهد نماز با شهادت اعضا و جوارح در روز قیامت 💟
جلسه 28 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه می خواهیم به اولین مسجد که پیامبر ساختند اشاره کنیم. حضرت مدت زمانی که در مکه بودند امکان ساخت مسجد را نداشتند، چون یاسر و سمیه را به جرم مسلمان شدن کشتند، بلالِ حبشی را به شدت شکنجه می کردند، مسلمان های زیادی از ترس جانشان و آزار و اذیت مشرکان، از مکه به حبشه هجرت کردند و پیامبر و بقیه مسلمان ها سه سال در شعب ابی طالب قرار گرفتند؛ تا از آزار و اذیت مشرکان در امان باشند، به‌ همین خاطر امکانِ ساخت مسجد در آنجا نبود. در ماه های اول سال چهاردهم بعثتِ مشرکان، نقشه ی قتل پیامبر را کشیدند؛ جبرئیل خبر آورد؛ که ای پیامبر! می‌خواهند تو را بکشند؛ از مکه به مدینه هجرت کن. در شب اول ربیع اول پیامبر عزیز از مکه خارج شدند و در روز دوازدهم ربیع الاول به منطقه قُبا رسیدند. روستایی که در چند کیلومتری مدینه است. به ایشان گفتند: شما بیایید وارد مدینه شوید. حضرت فرمودند: پسر عموی من به جای من در بستر خوابیده و من از مکه فرار کردم. تا او به من نرسد من به مدینه وارد نمی شوم. چند روزی که در قُبا بودند، مسجد قبا را ساختند و اولین مسجدی است که به دست مبارک پیامبر ساخته شد. خود حضرت خشت بر روی دوش شان قرار می‌دادند و برای ساخت مسجد می آوردند و در حین ساخت مسجد مسلمان ها این شعر رو می‌خواندند: « قد أفْلَحَ مَنْ يَعْمُرُ المساجدا يَقْرأ القرآن قائماً و قاعداً» حتما نجات پیدا می‌کند و خوشبخت می‌شود، کسی که برای ساخت مسجد اقدام کند و قرآن را در حالی که ایستاده و نشسته است بخواند. در رابطه با این مسجد آیه ۱۰۸ سوره توبه نازل شده است « لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيه‏ » مسجدی است که پایه آن بر تقوا بنا نهاده شده و پیامبر به شدت علاقه داشتند که در این مسجد اقامه نماز کنند. پیامبر عزیزمان وقتی به مدینه رسیدند در روزهای اول سکونت مسجدی ساختند که به مسجد النبی معروف است. و فرمودند: « مَن بَنى‏ مَسجِداً ولَو مَفحَصَ قَطاةٍ، بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيتاً فِي الجَنَّة » هر کسی مسجدی را برای خدا بسازد حتی اگر به اندازه خانه ی یک مرغ سنگ خوار باشد خدا برای او خانه ای در بهشت می سازد. پیامبر عزیزمون اعتقاد داشتند که مسجد پایگاهِ معنوی مسلمان هاست که در آن عبادت انجام می‌دهند، فعالیت های اجتماعی انجام می‌دهند، فعالیت های سیاسی و فرهنگی را انجام می‌دهند. پیشنهاد ما این است که برای ساخت مساجدی که در محله و شهرمان هستیم کمک مالی کنیم تا این سنت پیامبر عزیزمان را در ساخت مسجد ادامه بدهیم. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 آیا دعای «و عجل فرجهم» در روایات آمده یا خودمان چون ظهور امام زمان را دوست داریم بعد صلوات آن را اضافه کردیم؟ 🌸
جلسه 29 بسم الله الرحمن الرحیم در این جلسه می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا نام نماز های پنجگانه در قرآن آمده است؟ جواب: قرآن زمان نماز های پنج گانه را بیان کرده و با بیان این زمان ها به آن نماز خاص اشاره کرده است. به سه آیه از آیات قرآن در این زمینه را اشاره می کنم: ۱. سوره قاف آیه ۳۹ آمده است: « َ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوب‏ ». یکی از نام های نماز در قرآن «تسبیح» است. قبل از طلوعِ خورشید تسبیح را به جا بیاور ـ به صورت امر واجب، خداوند در قرآن بیان فرموده ـ یعنی نماز صبح بخوان و « قبل از غروب خورشید تسبیح را به جا بیاور » یعنی نماز عصر بخوان. ۲. سوره اسرا آیه ۷۸ میفرماید: « أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّيْل‏ » وقتی خورشید بالای سر ما قرار گرفته و وسط روز هست. سایه ما کوتاه ترین سایه را دارد وقتی سایه شروع می کند به زیاد شدن، عرب می گوید: « ُلُوكِ الشَّمْس ». قرآن می فرماید: هنگام دلوکِ شمس نماز بخوان، یعنی نماز ظهر را بخوان. « غَسَقِ اللَّيْل » یعنی تاریکی شب ؛ در تاریکی شب نماز عشاء را بخوان. این قسمت اشاره دارد به نماز عشاء . زمان پایان نماز عشاء نیمه شب شرعی است. ۳. آیه ۱۱۴ سوره هود آمده است: « وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهار » در دو طرف روز نماز را برپا دار یعنی در ابتدای روز نماز صبح را بخوان، بعد از پایان روز نماز مغرب را بخوان. همین آیه در برخی دیگر از تفاسیر طور دیگری تفسیر شده است: در دو طرف روز نماز رو بخوان یعنی نماز صبح را در ابتدای روز به جا بیاور در وسط و انتهای روز نماز ظهر و عصر را بجا بیاور. در ادامه آیه آمده « وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْل‏ » در ابتدای شب نماز بخوان یعنی نماز مغرب و عشا را بعد از غروب خورشید بخوان. به تفسیر این آیات که مراجعه کنید، منابع این سخنان را پیدا خواهید کرد. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پنج فایده مهم تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها 💠
جلسه 30 بسم الله الرحمن الرحیم موضوع این جلسه مون نماز مسافر است. در آیه ۱۰۱ سوره نساء آمده است: « وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ » هنگامی که پاهایتان را بر روی زمین می کوبید ـ یعنی مسافرت می کنید ـ گناهی بر شما نیست که نمازتان رو کوتاه کنید. امام باقر علیه السلام فرمودند: پیامبر عزیزمان وقتی در مدینه بودند، در ماه رمضان یک سفر یک روزه داشتند به منطقه ذی خشب « قَد سافَرَ رَسولُ اللَّهِ اِلی ذی خَشَبٍ » و در آن مسافرت یک روزه، روزه شان را خوردند و نماز های چهار رکعتی را دو رکعت خواندند. در رابطه با این آیه چند نکته هست: ۱. منظور از کوبیدن پا در زمین این است که مسافرت برویم. ۲. این آیه می فرماید: « فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناح‏ » ، گناهی نیست که نماز چهار رکعتی را دو رکعتی بخوانید. منظور از « گناهی نیست » یعنی واجبه نماز های چهار رکعتی را دو رکعتی بخوانیم. به قرینه آیه ۱۵۸ سوره بقره که آنجا هم می فرماید: هر کسی به حج رفت؛ « فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما » ، گناهی بر او نیست که سعی بین صفا و مروه انجام بدهد؛ در حالی که همه مراجع و علمای تفسیر می فرمایند: منظور از اینکه « گناه نیست سعی صفا و مروه انجام دهد »، یعنی واجب است که سعی صفا و مروه را انجام دهد. ۳. جزئیات نماز مسافر یعنی ۸ شرطی که باید باشد مثل خروج از مسافت شرعی و کمتر بودن مدت اقامت از ده روز و شرایط دیگر در این آیه نیامده که در روایات به آن اشاره شده است. ۴. این آیه می فرماید:" اِن خِفتُم اَن یَفتَنِکُمُ الَّذینَ کَفروا "، اگر ترسیدید که از مشرکان آزار و اذیتی به شما برسد نماز را کوتاه کنید. علمای تفسیر می فرمایند: این قید « قید غالبی » است و قید غالبی مفهوم ندارد. یعنی چه ترس داشتید و چه ترس نداشتید؛ بایستی نماز چهار رکعتی را دو رکعتی بخوانید. پیامبر عزیز هم در تمام مسافرت ها شان نماز های چهار رکعتی را دو رکعت می خواندند مثلاً موقعی که در حج بودند و در ایام منا بودند، با اینکه ترسی از مشرکان نداشتند باز هم نماز های چهار رکعتی را دو رکعتی می خواندند. ۵. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کوتاه شدن نماز های ۴ رکعتی هدیه خداوند به امت من بود و هر کسی این کار را انجام ندهد « فَقَدْ رَدَّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَدِيَّتَهُ » ، هدیه خدا را رد کرده است. باید توجه داشته باشیم که پذیرش هدیه خدا واجب است و رد کردن هدیه خدا بی احترامی نسبت به خداوند تبارک و تعالی است. https://eitaa.com/joinchat/926876079C0a20559603