#صفت_توحید
توحید اقسام مختلفی دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
اقسام توحید :
۱. توحید در ذات : همان معنایی که در بالا توضیح دادیم ( ذات خدا واحد است و هیچ شریکی ندارد)
۲. توحید در صفات : به این معنا که صفات خداوند چیزی جدای از ذات او نیست ، بلکه صفات عین ذات هست در خداوند
چون اگر صفات غیر از ذات باشد ، خداوند مرکب خواهد شد .
۳. توحید افعالی : یعنی تنها مؤثر مستقل در عالم ، خداوند است .
و هر کاری که در دنیا انجام می شود ، به اراده ی خدا وند است.
۴. توحید در عبادت : یعنی فقط خداوند شایسته ی عبادت و پرستیدن است .
و عبادت مختص اوست.
۵. توحید در شریعت : یعنی فقط خداوند حق قانونگذاری دارد ، زیرا اون خالق است و به همه ی جنبه های مخلوقاتش علم دارد .
۶. توحید در استعانت : یعنی بندگان باید فقط از خداوند کمک بگیرند و نیازهایشان را به او بگویند.
۷. توحید در محبت : یعنی محبت کامل فقط مختص خداوند است زیرا همه ی خوبی ها و زیبایی ها از جانب خداست.
@nedayandisheh
ادله ی #توحید
۱. دقت در دلیل هایی که وجود را ثابت میکند ، ما را به یگانه بودن خدا راهنمایی میکند.
مثلا در #دلیل_محدودیت گفتیم خداوند نامحدود است و همه ی موجودات به او ختم می شوند. حال لازمه ی موجود نامحدود این است که یکی باشد و متعدد نشود ، چون اگر دو خدا داشته باشیم ،طبیعتا هر کدام ویژگی ای دارد که دیگری ندارد و در نتیجه موجب محدود شدن هر دو میشود .
۲. خداوند اجزاء ندارد و وجودی بسیط و یکپارچه است .
حال اگر دو خدا باشد ، لازمه دارد که هر دو اجزائی داشته باشند تا با آن اجزاء از همدیگر جدا شوند.
@nedayandisheh
ادله ی #صفات_ثبوتی
۱. ما در مخلوقات علم و قدرت و حیات را مشاهده می کنیم . پس متوجه می شویم که این صفات و کمالات به نحو برتر در خداوند هم وجود دار.
۲. خداوند نامحدود است و لذا صفات موجود محدود از او سلب میشود ، وقتی صفات موجودات محدود از خدا سلب شد ، طبیعتا صفات مقابل آن برای خداوند ثابت میشود .
@nedayandisheh
ادله ی #صفات_سلبی
۱. صفات سلبی بخاطر نقص و محدودیت است ، و از آنجایی که خداوند نقص و محدودیت ندارد پس این صفات از خداوند سلب میشود.
۲. صفات سلبی از خواص مخلوقات است مثل جسم بودن ، مکان داشتن ، زمان داشتن و..
و چون خداوند مخلوق نیست ، پس این صفات هم از او سلب میشود.
@nedayandisheh
#سوال_چهارم
چگونه ممکن است به چیزی که نمی بینیم ، اعتقاد پیدا کنیم؟!
#جواب
اولا دلیلی بر این نداریم که هر موجودی حتما باید با چشم دیده بشه . چه کسی گفته که هر چیزی را حتما باید با چشم و گوش درک کرد تا به وجودش یقین پیدا کرد . ما خداوند را با دلیل های عقلی اثبات کردیم. و خدا فراتر از دیدن و حواس ظاهری است.
دوما اگر خدا دیده بشه ،.دیگه خدا نخواهد بود
بلکه جسم و محدود میشه . در حالی که خدا وجود نامحدوده.
سوما در همین دنیا اموری وجود دارد که با چشم قابل مشاهده نیست مثل روح انسان یا اموری از قبیل محبت ، امید ، درد ، اراده و..