eitaa logo
🇮🇷 ندای فطرت🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
106.1هزار عکس
76.4هزار ویدیو
537 فایل
آدرس کانال ندای فطرت در سایر پیام‌رسان ها: بله: https://ble.ir/nedayefetratt
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹🔷🔶♦️🔶🔷🔹✨ ❤️نهم ربیع الاول، روز تجدید عهد با منجی عالم بشریت، قائم آل محمد(عج)🌹 @TarikhEslam
(علت حمایت محکم رهبری از چیست؟!) 👈رهبری: 🔹هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد. ⭕️یک روایت: حضرت علی علیه السلام: «وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِیتُ أَنْ أَکُونَ آثِماً»؛ نهج البلاغه، ص 303. بخدا سوگند اینقدر من از دفاع کردم که ترسیدم گناهكار شمرده شوم. ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عکس مکرون زیر پای مشتریان رستورانی در کویت 🔺یکی از فعالان فضای مجازی ویدئویی از رستورانی در کویت منتشر کرد که در اعتراض به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه در طرفداری از کاریکاتورهای موهن به مقدسات و ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص)، با چسباندن عکس امانوئل مکرون روی زمین، از مشتریان می خواهد روی تصویر وی بایستند و آن را لگد مال کنند. ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گر پـدر رفت، پسر هست هنوز... ⚫️السلام علیک یابقیه الله فی ارضه 👌امام حسن عسکری(ع): هیچ بلائی نیست جز آنکه برای خداوند درآن بلا، نعمتی است که آنرا احاطه کرده است 👌آغاز امامت یگانه منجی عالم بشریت حضرت حجت بن الحسن المهدی(عج) بر شما تهنیت باد🌹 اللهم عجل لولیک الفرج ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ماجرای نامه 2 نوامبر 1917 و سرمنشأ شکل‌گیری دولت یهود 👈🏻 در دوم نوامبر سال 1917 نامه‌ای از طرف دولت انگلستان به مشهورترین فرد جامعه یهودیان بریتانیا نوشته شد که مناسبات میان کشورهای عربی را تغییر داد، نامه‌ای که منشأ شکل‌گیری دولت مستقل یهود محسوب می‌شود 🎥 مستند «پسران سعود» به تاریخچه ایجاد عربستان سعودی در پی از هم پاشیدن امپراتوری عثمانی و تقسیم مناطق قدرت انگلستان و فرانسه و ایجاد کشورهای عربی نظیر عراق، سوریه، لبنان و فلسطین می پردازد ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ادامه ی توضیح نقشه بیل گیتس 🔴🔴🔴حتما نگاه کنید ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آریه درعی؛ وزیر داخلی صهیونیست‌ها در مصاحبه با خبرگزاری اسرائیلی هیدا بروت گفت: تحقق صلح راهبردی بین یهود و مسلمانان غیر ممکن است؛ حکام عرب چهارپایان [حضرت] موسی هستند که فقط از آنها برای رسیدن به مقصد نهایی خود استفاده کرد؛ در این بین خرید پالان نو و علوفه خوب برای چهارپا از وظایف صاحب آن است؛ اما صاحب چهارپا باید همیشه به آن صرفا به عنوان ابزاری برای سواری گرفتن نگاه کند؛ جای چهارپا در اسطبل است و هیچ کس چهارپا را به اتاق پذیرایی خانه اش نمی‌برد این‌ها تنها بخش کوچکی از هزینه آشتی با صهیونیسم است، حالا فهمیدید چرا امام می‌گفت اسرائیل غده سرطانی است ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelab
🔴 «عیدالزهرا» صحت یا خرافه؟! مطلبی جامع و روشنگرانه بهمراه فتاوای مراجع 1. روز نهم ربیع‌الاول نزد شیعیان جایگاه خاصی دارد، چرا که این روز را یکی از اعیاد مهم تلقی کرده و به خاطر سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) به شادی می‌پردازند. متاسفانه گهگاهی دیده می‌شود که بعضی از افراد جاهلانه یا عامدانه بیان می‌کنند که در چنین روزی خلیفه دوم کشته شده و داستان‌سرایی‌های بسیاری هم در زمینه دارند؛ افسانه‌هایی که بیشتر توسط دشمنان اسلام و برای دامن زدن به اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی ساخته می‌شود. عالمان دینی بر خرافه‌بودن این موضوع تأکید دارند و آن را موجب دامن زدن به اختلافات مسلمانان می‌دانند. 2. رهبر معظم انقلاب در روز 27 آذر سال 1387 با بیان اینکه نباید به خاطر دفاع از شیعه به آتش‌افروزی میان غیر شیعه شتاب داد، تصریح می‌کنند: «این جور نباشد که کسى از یک گوشه‌اى خیال کند، دارد از شیعه دفاع می‌کند و تصور کند دفاع از شیعه به این است که بتواند آتش دشمنى ضد شیعه و غیر شیعه را برانگیزد، این دفاع از شیعه نیست؛ این دفاع از ولایت نیست، اگر باطنش را بخواهید، این دفاع از آمریکاست؛ این دفاع از صهیونیست‌هاست». http://bit.ly/2hjwoPa 3. مرگ خلیفه دوم اواخر ذی‌الحجه یا اول محرم است! از لحاظ تاریخی چه شیعه و چه سنی تاریخ مرگ خلیفه دوم را نهم ربیع نمی‌دانند، طبق روایات تاریخی «عمر بن خطاب» اواخر ذی‌الحجه یا اول محرم فوت کرده است. توضیحات بیشتر: http://bit.ly/2hjvz8W http://bit.ly/2hjvKRO 4. بنابراین برخی جشن‌های نهم ربیع خرافه بوده و این رسم غلطی است، لذا با توجه به بحث بیداری اسلامی و اینکه نگاه ملت‌ها به سوی ایران است، دامن زدن به آن، کار اشتباهی است و در این شرایط نیاز به وحدت بیش از گذشته احساس می شود. 5. باید در ایام ربیع از آن خرافه‌ها که مخالف دیدگاه‌های امام(ره) است، پرهیز و جایگاه واقعی امامت را برای جامعه اسلامی تبیین کنیم. عیدالزهرای واقعی ما شیعیان تبیین جایگاه امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) است، و خشنودی آن حضرت در این است که ما این جایگاه رفیع امامت را برای جامعه خود تبیین کنیم و از مباحثی که تفرقه بر انگیزند پرهیز کنیم. 6. ماجرای قتل خلیفه دوم در این روز دسیسه دشمنان بوده که می‌خواستند با مطرح کردن آن در این روز مردم را از اصل امامت و مهدویت دور کنند. نباید از اصلی که بارها در کتاب‌های تاریخی شیعه و سنی بر آن تأکید شده است، غفلت کرد. در کتاب‌های تاریخی شیعه و سنی نیز تاریخ مرگ خلیفه دوم اواخر ذی‌الحجه و اول محرم ذکر شده است، این منابع تاریخی عبارتند از: «تاریخ الیعقوبى»، «التنبیه‏ والإشراف»، «مروج الذهب»، «الفتوح»، «مسارّ الشیعه»، «الإمامة والسیاسة»، «أنساب‏الأشراف»، «الطبقات‏الکبرى» و «تاریخالطبری». همچنین در سیره اهل‌بیت‌(ع) تأکید بر مدارا با اهل سنت صورت گرفته است، چنان که در کتاب‌هایی نظیر «المحاسن للبرقی»، «الکافی»، «تفسیر العیاشی»، «بحارالانوار» و «مستدرک الوسایل» به احادیثی بر می‌خوریم که بر اصل وحدت مسلمانان اذعان دارند. 7. و اما هشدارهای علما و مراجع: 🔹رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای: هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان شود شرعاً حرام اکید است. 🔸آیت الله سیستانی: ایجاد تفرقه حتی به اندازه یک کلمه یا نصف کلمه جایز نیست. 🔹آیت الله بهجت (ره): کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد، مسلمان نیست... چه بسا این جشن‌ها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آن‌ها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. " 🔸آیت الله شبیری زنجانی: جای تأسف است که می‌بینیم جریاناتی این فاصله را زیاد می‌کنند. 🔹آیت‌ الله وحید خراسانی در درس خارج فقه، با نهی از بی‌احترامی به خلیفه دوم اهل سنت، از شاگردان خود خواست همانند گذشته، از توهین به خلفای اهل سنت پرهیز کنند. ادامه و منبع فتاوا:👇 http://bit.ly/2hjpGZs http://bit.ly/2hjyUoL کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برای امام زمان(عج) دلبری کنید! 👈🏻 سفارش راهبردی امام حسن عسکری(ع) در مورد اهل سنت @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ترامپ سر پیش‌قدم شدن ایران برای مذاکره با آمریکا، شرط بست 🔻رئیس‌جمهور آمریکا: شاید ایران هم به روند عادی سازی روابط با پیوست. 🏴 @Roshangari_ir 🅾 Instagram.com/roshangari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غربال قبل از ظهور امام زمان 👤 استاد پناهیان ✍️بیداری ملت @bidariymelat
💢حزب الله لبنان اهانت به پیامبر اسلام در فرانسه را محکوم کرد 🔹 حزب الله لبنان اهانت به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) را تقبیح و موضع رسمی فرانسه مبنی بر تشویق چنین بی حرمتی در حق ایشان را محکوم کرد. 🔹 حزب الله با صدوربیانیه ای همچنین نسبت به از سرگیری این گونه اهانت ها و نیز ایجاد نفرت نسبت به اسلام و مسلمانان، ابراز تاسف و خاطرنشان کرد که آنچه در فرانسه منتشر شد، احساسات بیش از دو میلیون مسلمان از جمله مسلمانان و عرب های مقیم اروپا و فرانسه را جریحه دار می سازد. ✍️بیداری ملت @bidariymelat
👤 می فرماید : 📋《لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أمَدُهَا طَوِيلٌ كَأنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ! ألَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَلَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ! ثُمَّ قَالَ(ع) : إنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَيَغِيبُ شَخْصُهُ》 ♦️قائم ما غيبتى طولانى خواهد داشت و شيعيان را چنان مى‏ بينم كه براى پيدا كردن او دشت و صحرا را زير پا می گذارند ولی او را پيدا نمی كنند. بدانيد آنها كه در غيبت وى در دين خود ثابت بمانند و از طول مدت غيبتش منكر او نشوند، روز قيامت با من خواهند بود. آنگاه فرمود : زمانی که قائم ما ظهور كند، بيعت هيچ‌كس در گردن او نمی‌باشد؛ ازاين‌رو ولادتش پوشيده خواهد ماند و خودش از نظرها پنهان مى‏ شود.(۱) 📚منبع : ۱)کمال الدین شیخ صدوق، ج۱، ص۳۰۳ @TarikhEslam
👤از سؤال شد : 📋《هَلْ وُلِدَ الْقَائِمُ(علیه السلام)؟!》 ♦️آیا حضرت قائم(ع) (در عصر ما) به دنیا آمده است؟ حضرت(ع) فرمود: 📋《لَا وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي!》 ♦️نه! اگر او را درک می‌کردم تمام عمر خود را صرف خدمتش می‌کردم.(۱) 👤علامه امینی می نویسد : دعبل خزاعی می گوید : نزد قصیده ای خواندم، تا اینکه به این ابیات رسیدم. 📋«خُرُوجُ إِمَامٍ لَا مَحَالَةَ خَارِجٌ‏ يَقُومُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ والْبَرَكَاتِ‏..» ♦️ظهور امامى كه ناگزير از آن هستيم، حتمى است، او به نام خدا و بركات او قيام می كند.. در این هنگام؛ 📋«وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأسِهِ وَ تَوَاضَعَ قَائِمَاً وَ دَعَى لَهُ بِالفَرَجِ وَ قَالَ : اَللّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ و سَهِّلْ مَخْرَجَهُ» ♦️حضرت(ع) ایستادند و دست مبارک را بر سر خویش قرار دادند و برای فرج امام زمان(عج) دعا کردند و فرمودند : خدایا فرجش را تعجیل فرما و قیامش را آسان گردان.(۲) 📚منابع : ۱)الغیبة نعمانی، ص٢۴۵ ۲)الغدیر علامه امینی، ج۲، ص۳۶۱ @TarikhEslam
1⃣ویژگی های ظاهری :👇 👤امام محمد باقر(ع) می فرماید : 📋《أَصْحَابُ اَلْمَهْدِيِّ شَبَابٌ لاَ كُهُولَ فِيهِمْ إِلاَّ مِثْلَ كُحْلِ اَلْعَيْنِ وَ اَلْمِلْحِ فِي اَلزَّادِ وَ أَقَلُّ اَلزَّادِ اَلْمِلْحُ》 ♦️اصحاب حضرت مهدى(ع) همگى جوان هستند و پير در ميانشان نيست، مگر به اندازه سرمه چشم و به اندازه نمك زاد و توشه، و كمترين زاد و توشه سفر آنان، نمك است.(۱) 👤امام علی(ع) در روایتی می فرماید : 📋《كَاَنِّى اَنظُرُ اِلَيهِم وَ الزِّیُّ واحِدٌ، وَ القَدُّ وَاحِدٌ، وَالجَمَالُ وَاحِدٌ، وَ اللِّبَاسُ وَاحِدٌ》 ♦️گويا آنان را مى نگرم که همگی زىّ و شکل و هيأت يكسان دارند و دارای قد و قامت برابر در جمال و برازندگی و دارای لباس یکسانند.(۲) 👤امام محمد باقر(ع) می فرماید : 📋《وَ اَللَّهِ ثَلاَثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فِيهِمْ خَمْسُونَ اِمْرَأَةً يَجْتَمِعُونَ بِمَكَّةَ عَلَى غَيْرِ مِيعَادٍ قَزَعَاً كَقَزَعِ اَلْخَرِيفِ يَتْبَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضَاً》 ♦️سوگند به خدا! سیصد و اندی مرد می آیند، که در میانشان پنجاه نفر زن هستند، در مکه اجتماع می کنند، بی آنکه قبلاً وعده داده باشند، آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است که پشت سر هم می آیند.(۳) 📚منابع : ۱)الغیبه شیخ طوسی، ص۴۷۶ ۲)الملاحم و الفتن ابن طاووس، ص۱۲۲ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۲۲۲ @TarikhEslam
2⃣معرفت و اطاعت:👇 یاوران امام زمان(عج) از شناخت عمیق درباره ­ی خداوند و امام خود، برخوردارند و با آگاهی کامل در میدان حق، حضور یافته­ اند. 👤امام صادق(ع) می فرماید : 📋《رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ اَلْحَدِيدِ لاَ يَشُوبُهَا شَكٌّ فِي ذَاتِ اَللَّهِ》 ♦️آنان مردانی هستند که دل‌هایشان مانند پاره‌های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند. 📋《هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا》 ♦️مردانى كه در میان امت، اطاعت پذیر ترین و مطیع ترین آنان نسبت به مولای خود هستند.(۱) 👤امام علی(ع) در می فرماید: 📋《رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اَللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ وَ هُمْ أَنْصَارُ اَلْمَهْدِيِّ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ》 ♦️مردان مومنی که خدا را چنان که شایسته است، شناخته ­اند و آنها یاوران حضرت مهدی(ع) در آخرالزمان هستند.(۲) 📚منابع: ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۹ @TarikhEslam
3⃣عبادت و صلابت:👇 یاوران حضرت مهدی(عج) در عبادت از پيشواي خود الگو گرفته‌اند و روزها و شب‌ها را با ذكر شيرين حق سپری می كنند. 👤امام صادق(ع) درباره یاران امام زمان(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ لاَ يَنَامُونَ اَللَّيْلَ لَهُمْ دَوِيٌّ فِي صَلاَتِهِمْ كَدَوِيِّ اَلنَّحْلِ يَبِيتُونَ قِيَاماً عَلَى أَطْرَافِهِمْ》 ♦️بزرگ مردانی هستند که شبها را نمي‏ خوابند و مانند انبوه زنبوران کندوی عسل تا صبحگاهان زمزمه‏ ی نيايش و مناجاتشان گوش را می نوازد و شبها را شب زنده‏ داری می کنند.(۱) و همين ذكر خداست كه از آنان مرداني آهنين ساخته است كه هيچ چيز صلابت و استواري آنها را در هم نمی ‌شكند. 👤امام صادق(ع) در حدیثی دیگر فرمود: 📋《قَدْ أَثَّرَ اَلسُّجُودُ بِجِبَاهِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّيْلِ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرَ اَلْحَدِيدِ》 ♦️آثار سجده بر پیشانی آنها نقش بسته و آنان راهبان و عابدان شب هستند و مردانی که گویی دل­هایشان پاره ­های آهن است.(۲) و در روایتی دیگر؛ 📋《لَهـُمْ فِی اللَّیلِ اَصْوَاتٌ کَاَصْوَاتِ الثَّواکِلِ حُزْنَاً مِنْ خَشْیَهِ اللّهِ قُوّامٌ بِاللَّیْلِ صُوّامٌ بِالنَّهارِ کَاَنَّما دَاءْبُهَمْ دَأْبٌ واحِدٌ》 ♦️آنان در دل شب، ناله هایی از خشیت خدا دارند مانند ناله مادران داغ فرزند دیده! آنها شب زنده داران در دل شـب و روزه داران در طـول روز هستند، گویی داب و روش همه آنان یکی است.(۳) 👤امام محمد باقر(ع) می فرماید : 📋《فَیَبیتُونَ بَیْنَ راکِعٍ وَ ساجِدٍ یَتَضَرَّعُونَ اِلَی اللّهِ》 ♦️هنگامی که بخواهند شب را به صبح برسانند، در حال رکوع و برخی در حالت سجده شب را به سحر می کنند و به درگاه خدا تضرّع می کنند.(۴) 📚منابع: ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶ ۳)ينابيع المودة قندوزی، ج۳، ص۹۵ ۴)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۴۱ @TarikhEslam
5⃣جان نثاری و شهادت طلبی:👇 معرفت عميق ياران، نسبت به امام زمان(عج)، دل‌هاي آن‌ها را مملوّ از عشق به امام(ع) می كند. بنابراين در ميدان رزم او را، چون نگينی در ميان مي‌گيرند و جان خود را سپر بلای او می كنند. 👤امام صادق(ع) فرمود: 📋《رِجَالٌ يَحُفُّونَ بِهِ يَقُونَهُ بِأَنْفُسِهِمْ فِي اَلْحُرُوبِ وَ يَكْفُونَهُ مَا يُرِيدُ فِيهِمْ وَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ》 ♦️ياران امام زمان(عج) در ميدان رزم در اطراف او را می گیرند و با جان خود از گزند حوادث محافظت می كنند، و او هر چه بخواهد آن را کفایت می کنند و خواستار شهادت در راه خدا هستند.(۱) 👤امام صادق(ع) در روایتی دیگر می فرماید : 📋《[رِجَالٌ] يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ وَ يَتَمَنَّوْنَ أَنْ يُقْتَلُوا فِي سَبِيلِ اَللَّهِ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ اَلْحُسَيْنِ(ع)》 ♦️آنان براى شهادت دعا مي كنند و آرزومند كشته شدن در راه خدايند و شعارشان یا لثارات الحسین(ع) است.(۲) 📚منابع: ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷ @TarikhEslam
4⃣شجاعت و دلیری:👇 یاوران امام زمان(عج) مانند مولايشان، افرادی شجاع و مرداني پولادين هستند. در روایات، آنان به《لُيُوثٌ بِالنَّهَارِ》یعنی شیران روز تعبیر شده اند.(۱) 👤امام صادق(ع) می فرماید : 📋《اَنَّه لَوْ قَدْ کَانَ ذَلِکَ اُعْطِیَ الرَّجُلُ قُوَّةَ اَرْبَعِینَ رَجُلَاً》 ♦️هنگام ظهور، حضرت(ع) یارانی دارد که هر کدام یک از آنان، دارای نیروی چهل مرد جنگی هستند.(۲) و در روایتی دیگر؛ 📋《لَوْ حَمَلُوا عَلَى اَلْجِبَالِ لَأَزَالُوهَا لاَ يَقْصِدُونَ بِرَايَاتِهِمْ بَلْدَةً إِلاَّ خَرَّبُوهَا》 ♦️آنان اگر بر کوه ها حمله ور شوند، آن را از هم می دَرَند و در مسیر قیام خود، اگر اراده کنند، می توانند شهری را زیر و زبَر کنند.(۳) 👤امام علی(ع) در روایتی وصف آنان فرمود: 📋《هُمْ کَرّارُونَ! جَیْشُ الْغَضَبِ قَوْمٌ یَْاءتُونَ فِی آخِرِ الزِّمَانِ》 ♦️روحیه ای حماسی و سلحشوری دارند. آنان سپاه غضب و مظهرر خشم الهی هستند که در آخرالزمان برای یاری حضرت مهدی(ع) خواهند آمد. 📋《هُمْ خَیْرٌ فَوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاَْرْضِ اَوْ مِنْ خَیْرِ فَوارِسَ عَلی ظَهْرِ الاَْرْضِ》 ♦️آنان تیز پروازان و بهترین سوارکاران دنیا هستند. 📋《کُلُّهُمْ لُیُوثٌ قَدْ خَرَجُوا مِنْ غَابَاتِهِمْ، لَوْ اَنَّهُمْ هَمُّوا بِاِزَالِةِ الجِبَالِ لَاَزَالُوهَا مِنْ مَوَاضِعِهَا》 ♦️آنان در کارزار و نبرد همانند شیرانی هستند که از بیشه های خود بیرون آمده اند و هیچ چیز جلودارشان نیست. اگر اراده کنند کوهها را از جای خود بر می کنند و از موانع می گذرند و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح می کنند.(۴) 📚منابع: ۱_۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷ ۴)معجم الأحادیث الامام المهدی(ع) کورانی، ج۱، ص۳۷۲ @TarikhEslam
✅از دیرباز طبق رسم غلط، در روز نهم ماه ربیع الاول جشنی به مناسبت مرگ خلیفه دوم عمر بن خطاب، موسوم به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» یا «عمر کشون» برگزار می شده است. اما این روز یعنی روز نهم ربیع دو مناسبت بیشتر ندارد : ۱)روز آغاز امامت امام زمان(علیه السلام) ۲)روز هلاکت «عمر بن سعد» از قاتلین امام حسین(ع) در کربلا(۱) و منبع تاریخی معتبری که به کشته‌ شدن عمربن خطاب در ماه ربیع الاول اشاره داشته باشد، وجود ندارد. و در مقابل منابع معتبر، روز ترور خلیفه دوم «عمر بن خطاب» را در ماه ذی الحجه و در روز بیست و سوم این ماه نوشته اند که به دست شخصی به نام «فیروز» غلام «مغیره بن شعبه» ملقب به «ابولؤلؤ» انجام شده و عمر سه روز بعد در بیست و ششم این ماه کشته شد.(۲) به طور مثال؛ 👤بلاذری در کتاب انساب الاشراف به نقل از واقدی می نویسد : 📋《وَقَالَ الْوَاقِدِيُّ : طُعِنَ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ يَوْمَ الأَربَعَاء لِأَربَعَ لَيَالِِ بِقَينِِ مِن ذِي الحَجَّةِ سَنَةَ ثَلَاثَ وَ عِشرِينَ》 ♦️واقدی می گوید : عمر بن خطاب در روز چهارشنبه، چهار شب مانده از ذی الحجه سال بیست و سوم با چاقو ضربه خورد.(۳) 👤ابن سعد نیز در الطبقات الکبری عین همین عبارت را می آورد.(۴) حتی در میان شیعه نیز برخی این قول(ماه ذی الحجه) را بیان کرده و بر آن ادعای اجماع کرده اند. 👤علامه مجلسی در بحارالانوار درباره نهم ربیع الاول می نویسد : 📋《وَجُمهُورُ الشِّيعَةِ يَزعَمُونَ أَنَّ فِيهِ قَتَل عُمَرَ بَن الخَطَّابِ وَ لَيسَ بِصَحِيحِِ》 ♦️شیعیان اینگونه می پندارند که در روز نهم ربیع، روز قتل عمر بن خطاب است، در حالی که این صحیح نیست. و در ادامه به نقل از کفهمی می نویسد : 📋《بَلِ الاِجمَاعُ حَاصِلُ الشِّيعَةِ وَ اَهلُ السُّنَةِ عَلَی ذَلِکَ》 ♦️اجماع شیعه و سنی بر این امر وجود دارد که قتل عمر بن خطاب در ۲۶ ذی الحجه اتفاق افتاده است.(۵) 👤ابن ادریس در السرائر می نویسد : 📋《وَقَد يَلتَبِسُ عَلى بعضِ أَصحَابنَا يَومَ قَبضِ عُمرِ بنِ الخَطَّابِ، فَيَظُنُّ أنُّه يَوم التَاسِع مِن رَبيعِ الأَوّل، وَهَذا خَطَأ مِن قَائِلهِ بِإجمَاعِ أهلِ التَارِيخِ وَ السِيَر، وَقَد حَقَّقَ ذَلكَ شَيخَنَا المُفیدُ، فِي كِتابهِ كِتاب التَوارِيخِ، وَذَهَب إلَى مَا قُلنُاهُ》 ♦️بر بعضی از علمای اصحاب ما (امامیه) این امر مشتبه شده است و فکر کرده اند که روز قتل عمر بن خطاب، همانا نهم ربیع الاول می باشد و هر کس این سخن را بگوید به اجماع اهل تاریخ و سیره، اشتباه کرده است و شیخ مفید نیز در کتاب تاریخی خود، همین نظر را قائل است‌.(۶) 🔎شاید علت برگزاری این چنین جشنی در این روز دو دلیل داشته باشد : ۱)تشابه اسمی عمر بن سعد با عمر بن خطاب! ۲)از آن جایی که مرگ خلیفه دوم نزدیک به ماه محرم بوده، از این جهت در آن ایام سرور و شادی انجام نمی شده است و مردم این مناسبت را در این ایام می گرفتند. 📚منابع : ۱)زاد المعاد علامه مجلسی، ص۲۵۸ ۲)مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص۱۳۵۲ /تاریخ یعقوبی، یعقوبی(متوفی ۲۸۴)، ج۲، ص۱۵۹ /تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری(متوفی ۲۶۲)، ج۳، صص۸۹۵-۹۴۳ /تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط عصفری(متوفی ۲۴۰)، ص۱۰۹ /أخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری(متوفی ۲۸۲)، ص۱۳۹ /تاریخ کبیر، بخاری(متوفی ۲۵۶)، ج۶، ص۱۳۸ /المصنف، ابن أبی شیبه کوفی(متوفی ۲۳۵)، ج۸، ص۴۱ /تاریخ طبری، طبری(متوفی ۳۱۰)، ج۳، ص۲۶۵ /المعارف، ابن قُتَیبه دینَوری (متوفی ۲۷۶)، ص۱۸۳ /فتوح، أحمد بن أعثم کوفی(متوفی ۳۱۴)، ج۲، ص۲۳۲۹ /موطأ، مالک بن انس (متوفی ۱۷۹)، ج۲، ص۸۲۴ /الآحاد والمثانی، ضحاک(متوفی ۲۸۷)، ج۱، ص۱۰۲ /المصنف، عبدالرزاق صنعانی(متوفی ۲۱۱)، ج۱۱، ص۳۱۵ /مسند احمد، احمد بن حنبل(متوفی ۲۴۱)، ج۱، ص۵۵ /طبقات الکبری، محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰)، ج۳، ص۳۶۴ /أنساب الأشراف، بلاذری (متوفی ۲۷۹)، ج۱۰، ص۴۳۹ /المحبر، محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(متوفی ۲۴۵)، ص۱۴ /الثقات، ابن حبان(متوفی ۳۵۴)، ج۲، ص۲۳۸ /مسند ابن جعد، علی بن جعد بن عبید(متوفی۲۳۰)، ص۱۹۵ /التنبیه والإشراف، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۵)، ص۲۵۰ /استیعاب، ابن عبد البِرّ(متوفی ۴۶۳)، ج۳، ص۱۱۵۲ /المعجم الکبیر، طبرانی(متوفی ۳۶۰)، ج۱، ص۷۰ /مستدرک، حاکم نیشاپوری (متوفی ۴۰۵)، ج۳، ص۹۲ /التعدیل والتجریح، سلیمان بن خلف باجی(متوفی ۴۷۴)، ج۳، ص۱۰۵۴ /سنن کبری، بیهقی(متوفی ۴۵۸)، ج۸، ص۱۵۰ /البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی (متوفی ۵۰۷)، ج۵، ص۱۹۱ /تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر(متوفی ۵۷۱)، ج۴۴، ص۱۴ /صفوه الصفوه، ابن جوزی(متوفی ۵۹۷)، ج۱، ص۲۹۱ /اُسدالغابه، ابن اثیر(متوفی ۶۳۰)، ج۴، ص۷۷ /شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(متوفی ۶۵۶)، ج۱۲، ص۱۸ ۳)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹ ۴)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۳، ص۳۶۵ ۵)بحار الانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۱۹ ۶)السرائر ابن ادریس، ج۱، ص۴۱۹ @TarikhEslam