#اسوه_های_اخلاقی
شماره 10
🌺بمناسبت: درگذشت علامه محمد تقی جعفری، مفسر نهج البلاغه و فیلسوف مسلمان (1377 ه.ش) / قسمت دوم🌺
آثار علمی
علامه محمدتقی جعفری در کنار تدریس، به تألیف و تحقیق نیز همت داشت. وی آثار گران سنگی از خود به یادگار گذاشته است که در این بخش به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
1 ـ الأمر بین الأمرین: این کتاب برگرفته از درس های آیة الله خوئی است که در سال 1371 هجری قمری در نجف به چاپ رسید.
2 ـ جبر اختیار: این کتاب در سال 1344 شمسی در ایران به زیور طبع آراسته شد.
3 ـ رضاع: این کتاب درس خارج فقه آیةالله عبدالهادی شیرازی است که در سال 1373 هجری قمری در نجف به چاپ رسید.
4 ـ ارتباط انسان و جهان: پایه این کتاب در نجف گذاشته شده، ولی در ایران نگارش یافت و در سال 1378 هجری چاپ شد.
5 ـ وجدان.
6 ـ آفرینش انسان.
7 ـ علم در خدمت انسان.
8 ـ اخلاق و مذهب.
9 ـ فیزیک و متافیزیک.
10 ـ رابطه علم و حقیقت.
11 ـ نیایش حسین در عرفات.
12 ـ منافع فقه.
13 ـ انسان از دیدگاه قرآن.
14 ـ نگاهی به امام علی (ع).
15 ـ ایده آل زندگی و زندگی ایده آل.
16 ـ مولوی و جهان بینی.
17 ـ فلسفه و هدف زندگی.
18 ـ تفسیر، نقد و تحلیل مثنوی.
19 ـ تفسیر نهج البلاغه.
نعره زد عشق که خونین جگری پیدا شد
حسن لرزید که صاحب نظری پیدا شد
آرزو بی خبر از خویش به آغوش حیات
چشم وا کرد و جهان دگری پیدا شد
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
13.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوشه هایی از مراسم تشیع پیکر مبارک " علامه محمد تقی جعفری ".
« علامه محمدتقی جعفری پس از عمری تلاش و تکاپو ، در تاریخ 25 آبان سال 1377 خورشیدی به رحمت ایزدی پیوست و در شهر مقدس مشهد در حرم مطهر امام رضا (ع) در دارالزهد مبارکه به خاک سپرده شد . » .
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 10
🌺بمناسبت: درگذشت #علامه_محمد_تقی_جعفری، مفسر نهج البلاغه و فیلسوف مسلمان (1377 ه.ش) / قسمت سوم🌺
مهم ترین ویژگی های شخصیت استاد
1.. اخلاص در عمل
کسانی که از نزدیک با استاد جعفری حشر و نشر داشتند اذعان دارند که مهم ترین ویژگی شخصیت اخلاقی وی اخلاص و تقوا بوده است . نقل شده وقتی کسی به ایشان می گفت: آرزویم این است که همانند شما در علم و دانش مشهور شوم، استاد با آرامش و تانی خطاب به او می گفت: فلانی! بهتر است انسان گمنام بماند، چرا گمنام بودن هیچ گاه از عظمت آدمی چیزی نمی کاهد . مهم این است که آدمی به تمام حقایق دست یابد . مهم این است که آدمی قدمی که بر می دارد، توام با اخلاص باشد . (9) یکی از نتایج اخلاص مرحوم استاد جعفری این بود که مردم به او علاقمند بودند . در این باره از خود ایشان نقل شده است: روزی در پاچنار تهران راه می رفتم . یکی از فضلای اهل علم مرا دید و گفت: آقای جعفری تو وضع مالی ات که خوب نیست تا حوائج مردم را بر طرف کنی، پست و مقامی هم که نداری، فقط یک طلبه با سواد و پر کار هستی همانند خیلی از طلبه های دیگر! با این حال، تعجب می کنم که تو این اعتبار اجتماعی را از کجا آورده ای که مردم این قدر به تو علاقه دارند؟ گفتم: در کارهایم یک ذره هم خدا را در نظر گرفته ام و ذره ای از کارهایم برای اوست . (یاد یار، ص 121 و 122 )
مقام معظم رهبری در دیدار خانواده استاد جعفری در باره ایشان فرمودند: . . . من وقتی تشییع جنازه ی ایشان و این هیجان مردم و کارهای گوناگون دیگر را دیدم، گفتم واقعا این اثر اخلاص بود و اثر اخلاص همین است . وقتی کسی کاری را محض رضای خدا و بر خاطر اهدافی مقدس انجام می دهد، خدای متعال هم نمی گذارد که بار او بر زمین بماند و ضایع بشود و بلافاصله پاداش آن را می دهد . . . (آفتاب حکمت، ص 2، آبان 1378)
2.. صبر و بردباری
یکی از مهم ترین ویژگی های استاد محمد تقی جعفری، صبر و بردباری کم نظیر در راه تحصیل علم بود . وی، علی رغم مواجه شدن با انواع مشکلات و سختی ها در راه علم، به ویژه فقر و مشکلات مالی، از دنبال کردن آموزش علم و دانش دست برنداشت . به گونه ای که حتی در دوران کودکی و نوجوانی برای این که تنگ دستی خانواده مانع ادامه تحصیل او نشود، نصف روز در بازار کار می کرد و نصف دیگر روز به تحصیل می پرداخت . این کار را حتی پس از رفتن به نجف نیز انجام می داد تا به تکمیل تحصیلات موفق شد . خاطراتی که از استاد جعفری در زمینه تحمل مشکلات مالی در زمینه ادامه تحصیل نقل شده است، بسیار حیرت انگیز است . از جمله ایشان می گویند: . . . در دوران تحصیل در قم دو شبانه روز بود که برای غذا چیزی نداشتم . بالاخره، احساس وظیفه شرعی کردم که بروم از همان بقال که دائما از او مواد غذایی می خریدم، مقداری برنج و روغن و خرما بگیرم . روز سوم رفتم به همان بقال گفتم، یک کیلو برنج و یک سیر روغن و هفت سیر خرما بده . بقال آنها را کشید و به دست من داد . گفتم: وجه این ها را دو سه روز دیگر می آورم . بقال گفت: من نسیه نمی دهم و آنها را از من گرفت . . . من برگشتم و عصر آن روز، که بی حالی بر من غلبه کرده بود . طلبه ای که همسایه من بود، کتاب معالم را آورد، و صفحه ای را باز کرد و گفت: من در اینجا اشکالی دارم، من گفتم: فعلا حالم مقتضی نیست . گفت: من ناهار نخورده ام، کته پخته ام . برویم حجره با هم ناهار بخوریم و شما اشکال مرا هم حل کن . با هم رفتیم . ایشان کته را پخته و خرما را خورشت کرده بود . ناهار خوردیم و اشکال او را هم بر طرف کردم . من از این نمونه ها در دوران طلبگی زیاد داشتم . (کیهان فرهنگی، ش 147 )
در جایی دیگر، به مناسبت دیگر می گویند: در این دوران از نظر معاش سخت می گذشت . هم مساله معاش بود و هم مسائل دیگری که موجب ناراحتی ها می شد . اینها واقعا زیاد بود . ولی علاقه من هم (به تحصیل علم و کسب معرفت) شدید بود و همه شداید را انسان هضم می کرد . . . . (میراث ماندگار، ج 1، ص 102)
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
13950809_18517_192k.mp3
3.39M
#کلیپ_صوتی
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی
جای کتاب را هیچ چیز نمیگیرد / #بیانات_امام_خامنهای
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 54
موضوع: 🌷پرداختن به راهکارهای تربیتی به جای برخوردهای حقوقی / قسمت چهارم / ابراز اعتماد و رفع تلقّی تحقیر و توهین🌷
ابراز اعتماد و رفع تلقّی تحقیر و توهین
اجرای کامل قانون حضور و غیاب، براساس نظر توده طلاب جوان، گونهای توهین و تحقیر تلقی میشود و در آن نوعی «بیاعتمادی» مشاهده میگردد. طلبه احساس میکند، پیش از هر جلسه غیبت یا پس از آن، یک بار باید به دفتر مدرسه مراجعه کند؛ در مقابل مدیر مدرسه قرار گیرد و توضیحی ارائه دهد. پیش از غیبت، چانهزنی کند و منتّی بکشد یا پس از غیبت بازخواست شود؛ مدارک معتبری تقدیم کند و پاسخگو باشد!
نفس این «احساس بیاعتمادی» فضای روابط را بر هم میزند؛ این در حالی است که محیط حوزه باید محیط اعتماد، محبّت و صداقت باشد.
اجرای نظم نئوپانی شاید در محیطهای غیردینی لازم باشد و موجب انتظام امور گردد، اما در فضای طلبگی که فضای برادری، صمیمیت، محبت و اعتماد است، زیبنده و شایسته نیست. در چنین فضایی باید اصل بر پاکی، درستی، صداقت و احساس مسئولیت قرار داده شود و اگر استثنایی مشاهده میشود، با حسن سلیقه تربیتی اصلاح و درمان شود.
بر این اساس، روابط مدیر مدرسه با طلبه باید بر محور «اعتماد متقابل» بگردد. زیرا نفس #ابراز_اعتماد در سازندگی شخصیت طلبه (و بلکه مطلق جوان) تأثیر فراوان دارد و فرایند قانونگذاری نباید ما را از این برکات فراوان تربیتی محروم سازد. گویا حد وسط میان «قانون موجود» و «اعتماد صد در صد به طلبه» که اکنون غیرعملی به نظر میرسد، ابراز اعتماد قانونی در دایرهای محدود باشد؛ چیزی شبیه امر بین الامرین که حد وسط میان جبر و تفویض است.
در تأیید این فراز، از پیام پرنور نبوی (ص) بهره بگیریم:
الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ.. . ؛[مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۲۲۲ ]
فرزند 7 سال سید و سالار است و هفت سال برده و فرمانبردار و هفت سال وزیر و مشاور و یاور.
در این حدیث، «سید» نماد موجودی است که نظراً و عملاً نسبت به بندگان خود استقلال و اختیار تام دارد و خود را در رأی و حکم صائب میبیند، نه با بندگان خود، در امور مشورت میکند و نه عمل خود را مطابق آرا و امیال آنها تنظیم میکند و از آنها دستور میگیرد.
همیشه خود را نسبت به زیردستان برتر دیده و صاحب اختیار میداند؛ لذا انتظار اطاعت بیچون و چرای فوری از بندگان خویش دارد و هیچگونه تخلّف و سرپیچی را برنمیتابد.
«عبد» سمبل انسانی است که نه در عمل استقلال دارد و نه رأی او صائب و مقبول است. از این جهت، هیچگاه به صورت جدی طرف مشورت قرار نمیگیرد و تنها از او انتظار اطاعت و امتثال کامل میرود. عبد هر چه بیشتر مطیع و سربهراه باشد و فرمان برد، کاملتر است. او خود را در صورت نافرمانی، مستحق تنبیه و شایسته ملامت و مجازات میبیند و پذیرای تربیت مستقیم و امر و نهی صریح است.
«وزیر» نماینده موجودی است که رأی او مسموع و نظر او مورد احترام و شایستة دقت است، اما استقلال عملی نداشته و حکم او نافذ نیست. وزیر خود را سزاوار مشاوره و نظرخواهی میداند و رأی مستقل میدهد و به هیچ روی، تحمّل پرخاش و بیاحترامی را ندارد و امر و نهی صریح و مستقیم را برنمیتابد. در فرزانگی برای خود شخصیت و شأنی همسنگ حاکم و امیر قائل است؛ گرچه نهایتاً تابع و مطیع اوامر او است.
در این مرحله از زندگی که سنین 14 تا 21 سال را در برمیگیرد، نوجوان خود را ثقه و مورد اعتماد دیگران تصور میکند و فطرتاً انتظار دارد که دیگران به او اطمینان نموده و کارهایی خطیر را بر عهده او بگذارند و ابداً نمیپسندد که غلام فرمانبرداری تلقی شود که دائماً تحت نظارت و کنترل باشد و وظیفه بله قربانگویی را اجرا کند.
«وزیر»، گرچه تحت ولایت حاکم و تابع او است، اما مورد اعتماد و نماینده او محسوب میشود و دارای اختیارات زیادی است. «وزیر» هیچگاه کنترل بیش از اندازه و صریح را تحمل نمیکند و انتظار ندارد که سلطان، دائماً در جزئیات اعمال او دخالت نموده، اظهار نظر نماید. او خود را در مقام و منزلت، تقریباً همشأن حاکم میبیند و از اینکه حاکم را ناظر و مراقب دائمی خود بیابد، به ستوه میآید.
نکته بسیار مهم در فرایند قانونگذاری برای طلاب مبتدی همین واقعیت است که طلبه، در سنین 14 تا 21 قرار گرفته و همه مقتضیات جوانی که در این حدیث به نحو اعجازآمیزی بیان شده، درباره او صادق است؛ آیا قانونی که برای چنین مخاطبی نوشته میشود، نباید با قوانین عمومی تفاوت جوهری و با مقتضیات سنی و روحی آن مخاطب تناسب کامل داشته باشد؟
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #اسراء، صفحه290، آیات 76 تا 86
🗓1399/08/26
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
216.pdf
137.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_شانزده
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️1. شکر
🗓1399/08/26
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: مبارزه با گرانفروشی و همنوایی بافقرا
اقتصاد مقاومتی، شماره 16
#اقتصاد_مقاومتی #تلاش_برای_تثبیت_قیمت_ها
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت سوم➖➖
🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی👇🏿👇🏿🔹
♻️لزوم دقت در تولید
امام خمینی رحمه الله:
کسانی که متکفل کشت و زرع هستند، روی موازین کشت و زرع بکنند، مسامحه نکنند در این مطلب تا بلکه ان شاءالله در ظرف یکی دو سال، دو سه سال دیگر ما خودمان لااقل خودکفا بشویم و بتوانیم خودمان سرپا بایستیم.
اگر ما مسامحه بکنیم و وابسته به خارج باشیم، این وابستگی اقتصادی به خارج قهرا وابستگی سیاسی می آورد، قهرا وابستگی اجتماعی می آورد و ما همان اسیرها خواهیم بود که بودیم و به ما همان ها حکومت خواهند کرد که کردند. ما باید از این جهت اقتصادی فارغ بشویم. یعنی دستمان پیش دیگران دراز نباشد.
[صحیفه نور، ج10، صص 40 و 41]
♻️صبر و فداکاری برای استقلال اقتصادی
امام خمینی رحمه الله:
مردم وفادار و انقلابی کشورمان برای بدست آوردن استقلال واقعی و رسیدن به خودکفایی، خیلی بیش از اینها آماده صبر و فداکاری هستند و من مطمئنم که ملت عزیز ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگی در ناز و نعمت؛ ولی وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمی کند.
[صحیفه نور، ج 21، ص 56]
♻️قدردانی و تشویق به کار و تولید ملی
امام خمینی رحمه الله:
بر دولت ها و دست اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل های آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمک های مادی و معنوی تشویق به کار نمایند و از ورود کالاهای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه چیز بسازند....
[صحیفه امام، ج 21، ص 417]
ادامه دارد...
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 3
🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت اول🌸
تولید به معنای: «پدید آوردن چیزی از چیز دیگر، از طریق صنعت کشاورزی و... است.» [ محمد بهشتی، فرهنگ صبا، ص 313]
امروزه رشد تولید با کیفیت داخلی، پشتوانه بزرگی برای اقتصاد هر کشور و ملتی به شمار می آید و به خودی خود ارزشمند است؛ زیرا به کاهش تورم، کاهش سطح عمومی قیمت ها، کاهش بی کاری، سرازیر شدن سرمایه ها و پس اندازها به سوی تولید، رونق اقتصاد و در نهایت، توسعه و پیشرفت کشور می انجامد. این امر مهم می تواند از کوچکترین هسته جامعه (خانواده) شروع شود و به کل جامعه تعمیم یابد.
متأسفانه امروزه وضعیت تولیدات ملی از نظر کمّی و کیفی برای مصرف داخلی، کافی نیست. همچنین نقش و کارکرد تولید خانواده نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است. این در حالی است که خانواده می تواند به اشکال گوناگون، سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که به برخی از مهم ترین آنها می پردازیم:
1. انجام کار تولیدی
2. مشارکت دادن سرمایه در تولید
3. بهره گیری از ظرفیت های تولید
♻️انجام کار تولیدی
تولید یکی از عوامل اساسی و یکی از راه های کسب درآمد مشروع، برای خانواده است. کسب روزی به اندازه ای ارزشمند است که اگر کسی برای گذران امور زندگی خانواده خود تلاش کند، گویی در راه خدا جهاد کرده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
جهاد آن نیست که مرد، در راه خدای والا شمشیر زند، بلکه جهاد آن می کند که بار زندگی پدر و مادر و فرزند می برد. کسی نیز که بار زندگی خویش می برد تا از مردم بی نیاز شود، جهاد میکند. [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص70]
همچنین امام رضا علیه السلام می فرماید:
«اَلّذی یَطْلِبُ مِنْ فَضْلِ الله ما یَکف به عَیاله اَعْظَمُ اَجراً مِن الْمُجاهد فِی سَبیل الله؛ آن کس که [در پرتو کار] مواهب الهی را برای تأمین زندگی خانواده می طلبد، از مجاهد راه خدا گرانقدرتر است». [محمد حسن بن علی شعبه حرانی، تحف العقول، ترجمه: علی اکبر غفاری، ص808]
فهم این نکته که چرا کار برای خانواده چنین امتیازی دارد، چندان مشکل نیست؛ زیرا «اولاً مجاهدان گاهی حافظ وضع موجود جامعه اند، اما کسی که برای خانواده تلاش کند، همیشه بهبود امروز و توسعه آینده را اختیار دارند. ثانیاً هیچ نظام سیاسی بدون پشتوانه اقتصاد، اقتصاد قوی و شکوفا، باقی و برقرار نمی ماند؛ یعنی تلاش سربازان بدون تلاش کارگران بی اثر است». [ناصر مکارم شیرازی، خطوط اصلی اقتصاد اسلامی، ص 44 و 45]
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی #کلیپ_تصویری
رزمندگان جنگ اقتصادی
ما یک بحثی بینمان هنور راه نیافتاده توی این انقلاب. مقام معظم رهبری: «نگاهمان به تولید کننده نگاه مناسب و درستی نیست.»
جهاد در قرآن اول به مال است بعداً به جان. ما جهاد به جان را تجربه کردیم این همه عکس روی دیوار داریم. جهاد به مال. شهدایش میشوند، مجروحین و جانبازهایش میشوند.
مقام معظم رهبری: «رزمندۀ این جنگ اقتصادی کیست؟ مگر نمیگویید جنگ اقتصادی؟ من عرض میکنم نگاه مجموعۀ دولت و مسئولین کشور به آن فرد تولید کننده باید نگاه به یک رزمنده باشد. مگر نمیگویید جنگ اقتصادی؟ رزمندۀ این جنگ اقتصادی کیست؟ آن کسی که اقتصاد داخلی را تقویت میکند. اقتصاد داخلی هم با تولید تقویت میشود عمدتاً. پس این تولید کننده را شما به چشم یک رزمنده نگاه کنید.»
چرا بسیاری از کارمندان ما در ادارات که باید تسهیل کنندۀ کار و کسب و تولید باشند، چرا سنگ میاندازند سر راه؟ چرا سنگ میاندازند سر راه؟ از کارخانهدارها بپرسید زار میزنند از دست ادارات دولتی! زار میزنند! دَم همه را باید ببینند! تا بتوانند خط تولیدشان را نگه دارند. ما صد و نوزده یا صد و بیست یا صد و بیست و یکمین کشور هستیم در جهان در سختی کسب و کار.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #اسراء، صفحه291، آیات 87 تا 96
1399/08/27
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
217.pdf
125.9K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_هفده
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️2. اخلاص
🗓1399/08/27
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
18.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ راهکار و دستور العمل جهاد در سبک زندگی اسلامی بر اساس سوره مبارکه عادیات
📑قسمت بیستم و هشتم
🗓1399/08/27
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی #نماز_در_سیره_علما
باید بروم نماز
#نماز_در_سیره_علما #آیت_الله_کوهستانی
شماره16
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / نقش داستان👇🏿👇🏿🔹
شماره 3
کودکان شیفتۀ قصه و حکایت اند. آنان از داستان الگو می گیرند و مهر و محبت قهرمان های قصه ها بر دلشان می نشیند و رابطۀ عاطفی و اثرپذیری از آن پیدا می کنند. چرا در قصه گویی برای بچه ها، از داستان های پیامبران و امامان و اصحاب پیامبر و امام زادگان و چهره های بارز و شاخص دینی استفاده نکنیم؟
پس، حکایت و داستان از زندگی اهل بیت علیهم السلام هم می تواند یک راه باشد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹فرق تربیت دینی با غیر دین (قسمت دوم)👇🏿👇🏿🔹
آدمهایی که در سایه ی #تربیت_دینی قرار می گیرند به اوج شکوفایی و قابلیت های خودشان می رسند.
مثل اینکه شما از موبایل برای در زدن استفاده بکنید. همه به این کار می خندند. پس از بقیه اش استفاده کن. پس این را بگیرید و به او سنگ بدهید.
انسانی که دین ندارد یعنی به جایی نرسیده که از همه استعدادهایش استفاده بکند. از بخش اندکی از استعدادهایش استفاده کرده است.
چقدر انسان دلش برای چنین فردی می سوزد.
با اینکه همه استعدادهایش شکوفا نشده، خوشحال هم هست.
خیلی از تشویق ها و تنبیه ها جنبه تحمیل پیدا میکنند.
لذا در تربیت دینی آمار تشویق ها و تنبیه ها به شدت پایین می آید.
میگوید: بگذار خودش این کار را بکند. لذا در یک تربیت دینی تشویق ها و تنبیه ها زیر پرده غیب می رود. اینجا با انگیزه هایی که بیشتر استقلال ما را معنی میکند، حرکت می کنیم
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
taglide_kodak.mp3
1.61M
#سه_شنبه_های_تربیتی
محیط های تربیتی و تقلید کودکان از دیگران
استاد: #تراشیون
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🔶 #درس_اخلاق
🔸 #استاد_عابدینی
🔸 موضوع این هفته: ادامه شرح حدیث #عنوان_بصری
🔷 چهارشنبه، 28 آبان ماه
🔹 ساعت 19
🔻 بدلیل قطعی های سایت آپارات در هفته ی گذشته، این هفته جلسه در سامانه پخش آنلاین مدرسه علمیه ثامن الائمه (علیه السلام) برگزار می شود.
🔻آدرس ورود به جلسه:
🔹 https://live-alsamen.ir/b/als-vy1-sye-jpx
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
218.pdf
114.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_هجده
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️3. صبر
🗓1399/08/28
🌻 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای عطر عرفان
#عطر_عرفان ۸ #خوشوقت #موقوفه_خدا
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 8
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» بهداشت اخلاق / قسمت سوم🌷
3.. مهاجرت و فرار از محیطهای آلوده
برای اصلاح محیطهای آلوده و فاسد حداکثر کوشش را باید به خرج داد؛ ولی اگر به عللی اصلاح محیط امکان نداشته باشد و بیم آن رود که ماندن در آن محیط موجب آلودگی گردد و محیط سالمتری که امکان مهاجرت به آن هست وجود داشته باشد، چاره ای جز «مهاجرت» نیست.
نظیر این موضوع نیز در بیماریهای جسمانی دیده می شود که افرادی که به سلامت خود علاقه مندند، در چنان شرایطی از محیط آلوده فوراً مهاجرت می کنند.
مسأله «مهاجرت» در اسلام اهمیت خاصی دارد و جالب این است که پایه نخستین تاریخ اسلام را تشکیل می دهد. مهاجرت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه جز فرار از یک محیط آلوده و نامساعد به یک محیط مساعدتر برای نشر ایمان و فضیلت، نبود.
مهاجرت گروهی از مسلمانان راستین، از مکه به سرزمین حبشه، طبق فرمان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز نمونه دیگری از این موضوع بود.
مهاجرین صدر اسلام امتیاز و اهمیت فوق العاده ای در تاریخ اسلام دارند و آیات متعددی در قرآن درباره آنان دیده می شود، احادیث متعددی در زمینه مهاجرت از نقاط آلوده به گناه و شرک، به نقاط سالم وارد شده که اهمیت موضوع را روشن می سازد.
در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه «وَمَنْ یُهاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْارْضِ مُراغَماً کَثِیراً وَسَعَهً-(سوره نساء، آیه 100)»
کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امن فراوان و گسترده ای در زمین می یابد.
از پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده:
«مَنْ فَرَّ بِدِینِهِ مِنْ ارْضٍ الی ارْضٍ وَانْ کانَ شِبْراً مِنَ الْارْضِ اسْتَوْجَبَ الْجَنَّهَ وَکانَ رَفِیقَ ابْراهِیمَ وَمُحَمَّدٍ»(مجلسی، بحار الانوار 19/ 31)
کسی که برای آیین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر- اگرچه به اندازه یک وجب از زمین باشد- مهاجرت کند، مستحقّ بهشت می گردد و همنشین ابراهیم و محمد (دو پیامبر بزرگ مهاجر) خواهد بود.
تأکید مطلب از جمله
«وَانْ کانَ شِبْراً؛
اگرچه به اندازه یک وجب باشد» روشن می شود، و رفاقت و مصاحبت با این دو پیغمبر عظیم الشأن بواسطه این است که هر دو اقدام به هجرت فرمودند، ابراهیم علیه السلام از بابِل که مرکز بت پرستان و نمرودیان بود آهنگ شام و فلسطین کرد، و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه.
در تفسیر علیّ بن ابراهیم در ذیل آیه
«یا عِبادِیَ الَّذِینَ آمَنُوا انَّ ارْضِی واسِعَهٌ فَایّایَ فَاعْبُدُونِ)(سوره عنکبوت( 29) آیه 56)»
ای بندگان من که ایمان آورده اید! زمین من وسیع است، پس تنها مرا بپرستید.
از امام عسکری علیه السلام نقل می کند:
«لا تُطِیعُوا اهْلَ الْفِسْقِ مِنَ الْمُلُوکِ فَانْ خِفْتُمُوهُمْ انْ یَفْتِنُوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ فَانَّ ارْضِی واسِعَهٌ»
از زمامداران گنه کار پیروی نکنید و اگر می ترسید شما را از آیین پاکتان منحرف سازند (مهاجرت کنید) زیرا زمین من وسیع و گشاده است.
عدم شرکت در مجالس معصیت و گناه که در دستورات اسلام وارد شده و عدم خلوت با اجنبیّه و امثال اینها نیز یک نوع مهاجرت کوتاه از منطقه معصیت و لغزشگاه و خطر محسوب می گردد و مسلماً برای جلوگیری از سرایت مفاسد اخلاقی و آلوده نشدن به گناه می باشد.
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com