eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
957 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
357.mp3
515.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 357 🗓1399/11/03 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
مولا جان... اماما سلام! مهدی‌ جان سلام! گل نرگسم سلام! آقا جان...! می ‌دانم که دیر کردیم... می ‌دانم که هنوزم که هنوز است، در انتظار آمدن‌ مان صبر می‌ کنی...! می ‌دانم که با این همه انتظار و انتظار کردن‌ مان، هنوز هم الفبای انتظار را نیاموخته ‌ایم...! امّا شما... امّا شما هنوز هم چشم امیدتان به ما مردم زمانه است...! مولا جان...! سال‌ هاست کنارمان بوده ‌ای! سال‌ هاست که در کوچه ‌ها و خیابان‌ هایمان، از کنارمان به آرامی گذشته ‌ای.... سال‌ هاست برایمان دعا می ‌کنی و واسطه ی فیض ما با آسمانی...! یا صاحب الزمان... امّا ما زمینیان، با صاحب و امام‌ مان چه کردیم!؟ آیا این ما نبودیم که با گناهان‌ مان، شما را آزردیم و هر چه بیشتر بر دوران غیبت‌ تان افزودیم...!؟ یا بقیة الله... ما همان‌ هایی هستیم که اَمان خویش را گم کردیم، امّا حقیقتاً به جستجویش برنخاستیم...! ما همان ‌هایی هستیم که در سایه ی نام شما، روزگار گذراندیم، امّا قدمی برای زدودن نقاب غیبت از روی دلنشین شما برنداشتیم... آقا جان... می‌ دانم که همه ی حرف‌ هایمان ادّعایی بیش نبوده است... امّا... ای گل نرگسم... با همه ی نبودن‌ ها و ادّعاهایمان...! با همه ی بی‌ مهری ‌ها و ظلم‌ هایی که در حق شما روا داشتیم...! باز هم بر ما گران است که شما را ببینیم امّا شما را نشناسیم...! بر ما گران است که صدای همگان را بشنویم، امّا صدای دلنشین شما را نشنویم...! مهدی جان... بر ما گران است که الطاف شما را به عینه در زمین ببینیم، ولی دشمن بر ما طعنه زند و حقایق بودن ‌تان را انکار کند... ای اَمان آسمان و زمینیان.... بر ما بتاب ای خورشید
شماره 14 🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اجتماعی (قسمت اول) / 🌸 —————-👇👇👇 بشر از روزی که روی زمین قرار گرفت، پیوسته در آرزوی یک زندگی اجتماعی سعادت بخش بوده و به امید رسیدن چنین روزی قدم برداشته است. اگر این خواسته تحقق خارجی نداشت، هرگز چنین آرزو و امیدی در نهاد وی نقش نمی بست؛ همان طور که اگر غذایی نبود، گرسنگی نبود و اگر آبی نبود، تشنگی نبود… . «مهدویت»، یعنی امیدواری به آینده ای روشن، پیامی رهایی بخش به بشر سرخورده و ستم دیده و اینکه روزی یک مرد الهی خواهد آمد و آنچه مردم بدان امید دارند، یقیناً برآورده خواهد کرد. اعتقاد به وجود مصلح جهانی _ یا «فوتوریسم» _ همیشه ما را در عرصه های مختلف مبارزات اجتماعی حمایت خواهد کرد؛ زیرا اگر واقعاً معتقد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم، خواهیم دید که همواره یک پشتیبان نیرومندی ما را در کارهای اجتماعی، یاری می کند. بدون تردید نتیجه اعتقاد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این نیست که ما از تمامی کوشش های اجتماعی دست برداریم و در گوشه ای نشسته و انجام همه کارها را به ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف حواله کنیم! اصولاً حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از چنین افراد عاطل و باطلی که دست روی دست گذاشته اند و به امور مسلمین اهتمام نمی ورزند، بیزار است. ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 33 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅رفتار اجتماعی طلبه طلبه، باید در رفتار اجتماعی‏اش مراعات همه آن قواعد كلی و مقررات اخلاقی را بكند. هر رفتاری كه سبك تلقی شود، یا نفرت‏انگیز و چندش‏آور باشد، یا طلبه را به نااهلان شبیه گرداند و او را در موضع تهمت قرار دهد، یا مانع انجام دادن بهینه رسالت طلبگی باشد باید ترك شود. اكنون به تفصیل انواع این رفتارها را برمی‏رسیم: 1️⃣ رفتارهای حرام یا مكروه از طلبه ـ كه منادی معارف اسلامی و مبلغ حلال و حرام الهی است ـ انتظار نمی‏رود كه در پای‏بندی به احكام و عمل به آنها كوتاهی كند: «یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لاَ تَفْعَلُونَ (صف 61: آیه 2و3. )»؛ ای كسانی كه ایمان آورده‏اید! چرا چیزی می‏گویید كه انجام نمی‏دهید؟ نزد خدا سخت ناپسند است كه چیزی بگویید و انجام ندهید. «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَ أَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (بقره 2: آیه 44)»؛ آیا مردم را به نیكی فرمان می‏دهید و خود را فراموش می‏كنید، با این‏كه شما كتاب [خدا] را می‏خوانید؟ آیا [هیچ] نمی‏اندیشید؟ انجام دادن هر كار حرام یا مكروهی در منظر دیگران علاوه بر تنزل روحی و دوری از خدا، باعث سلب اعتماد به روحانیت و كاهش ضریب تأثیر سخن او خواهد بود؛ یعنی باور دینی مردم را تضعیف كرده، نفوذ كلام این صنف را كاهش می‏دهد و موجب تزلزل اعتقادی آنان خواهد شد. «اگر ما از زی روحانیت و زی طلبگی خارج بشویم، اگر روحانیون از آن زی كه مشایخ ما در طول تاریخ داشته‏اند و ائمه هدی علیهم‏السلامداشته‏اند، خارج شوند، خوف این است كه یك شكستی به روحانیت بخورد، و شكست به روحانیت شكست به اسلام است. اسلام با استثنای روحانیت محال است كه به حركت خودش ادامه بدهد. اینهایند كه اسلام را معرفی می‏كنند و به پیش می‏برند و از اول هم همین‏طور بوده ... . (صحیفه امام، ج 18، ص 13.)» ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 358، آیات 59 تا 61 🗓1399/11/04 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
358.mp3
460.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 358 🗓1399/11/04 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸قرآن در سیره علما، شماره‌ 19 قرآن دوای دردها 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
/ اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی) شماره 7 ❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️ ——————————-👇👇👇👇 🔅اهمیت این کتاب در میان آثار معظم له از دو جنبه است: 1️⃣ جنبۀ اول اینکه، محتوای این جلسات از ابتدا تا انتها، همه با نظر معظّم له تنظیم یافته است. از انتخاب عنوان «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن » برای مجموعۀ جلسات و کتابچه ای که چاپ شده است، ترتیب بخش های ایمان، توحید، نبوت و ولایت، انتخاب عنوان برای هر جلسه، نحوۀ ورود و خروج به بحث، انتخاب آیات و غیره، همه با نظر ایشان بوده است. 2️⃣ جنبۀ دوم اینکه، می‌توان گفت مبحث ضروری و مهمی نیست که در این مجموعه به آن اشاره نشده باشد. از این مهم تر اینکه این طرح، درحقیقت بازگوکنندۀ نظام فکری معظّم له است. ایشان در طی این جلسات، پایه های نظام فکری خود را که برگرفته از آیات قرآن و سیرۀ ائمه است، تبیین کرد ه اند. درستی این ادعا زمانی بیشتر معلوم می شود که با نگاهی دقیق، بیانات معظّم له و جهت گیری های ایشان در این سال ها را بررسی کنیم. خطی کلی و اساسی دیده نمی شود، مگر اینکه ریشه در این نظامِ ترسیم شده داشته باشد. حتی آیات مطرح شده در این سلسله جلسات، جزو آیاتی هستند که ایشان به طور معمول در بیاناتشان به کار می برند. لذا مخاطب با مطالعۀ کتاب حاضر، گامی مهم در راستای آشنایی با نظام فکری معظّم له برداشته است. «من چند سال قبل به مشهد رفته بودم؛ یکی از رفقای قدیمی ما که پای بحث های خصوصی و عمومی ما خیلی بوده است و الآن هم او را زیاد م یبینم نواری به من داد و گفت خواهش می کنم شما این نوار را همین طور که در ماشین نشسته اید، گوش کنید. گفتم خیلی خب. نوار را گذاشتم، دیدم او در سخنرانی های دوره های طولانی من گشته است و از هر کدام تکّه ای را انتخاب کرده که در آن، تصویر آینده و وعدۀ به آینده و حکومت علوی وجود دارد و از من می خواهد بپرسد الآن هم همان تصویر را در ذهن دارید؟ البته اِشکال او وارد نبود. من، بعد خودش را دیدم و به او گفتم این اشکال وارد نیست. الآن هم اگر بخواهم در آن مقام حرف بزنم، همان حر فها را می زنم و حرفم عوض نشده است. (بیانات در دیدار اعضای هیئت مؤسس و هیئت امنای مؤسسۀ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، 4/ 4/ 1381) ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
1_461671043.mp3
19.21M
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد بشنویم موضوع: ایمان 2 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 34 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅رفتار اجتماعی طلبه (قسمت دوم) «اگر ما از زی روحانیت و زی طلبگی خارج بشویم، اگر روحانیون از آن زی كه مشایخ ما در طول تاریخ داشته‏اند و ائمه هدی علیهم‏السلامداشته‏اند، خارج شوند، خوف این است كه یك شكستی به روحانیت بخورد، و شكست به روحانیت شكست به اسلام است. اسلام با استثنای روحانیت محال است كه به حركت خودش ادامه بدهد. اینهایند كه اسلام را معرفی می‏كنند و به پیش می‏برند و از اول هم همین‏طور بوده ... . (صحیفه امام، ج 18، ص 13.)» رفتارهایی مانند غیبت، دروغ، نگاه به نامحرم، قسم نابجا، سیگار كشیدن، زیاد سوگند خوردن، تحقیر دیگران، تجاوز به حقوق مردم، عدم رعایت حق الناس، بی‏نظمی و وقت ناشناسی، خلف وعده، بی‏اعتنایی به امانت، تخلف در رانندگی، و ... از این قبیل است. هم‏چنین بی‏اعتنایی به وقت نماز و حضور در بازار یا اقدام به خرید و فروش، مقارن زمان اذان و نیز صحبت كردن در میان مراسم سخنرانی یا روضه به گونه‏ای كه آشكار و زننده باشد، نمونه‏های این موضوع به‏شمار می‏رود. علاوه بر این، با توجه به نقش الگویی روحانیت، عدم پای‏بندی به ضوابط شرعی موجب شكسته شدن قبح آن در نظر مردم می‏شود و راه بی‏توجهی و بی‏مبالاتی را بازمی‏گرداند و توجیه موجهی برای طفره از تقید به قوانین شرعی پدید می‏آورد. در همین موضع لازم است به رفتارهای ناشی از وسواس نیز اشاره كرد. تكرار عبارات نماز، غلظت مخارج حروف، دقت بی‏جا در طهارت و نجاست، طول دادن نابجای وضو و تطهیر، نجس پنداشتن همه جا و پرهیز از آن و ... رفتارهای غیرمشروعی است كه موجب الگوسازی نابجا برای مردم یا وهن منزلت صنفی روحانیت می‏شود و لازم است حتماً از آن پرهیز گردد. ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir