#جمعه_های_مهدوی
👈 موجود بودنِ موعود 👉
یکی از مسائلی که شیعه به آن معتقد است و یکی از نکات عمیق تفکر شیعه است «موجود» بودن «موعود» است. و این نحوه عقیده، نشانه شعور بزرگ و واقع بینی ارزشمند شیعه است.
در این مطلب هیچ شکی نیست که همه ادیان تا این جا را معتقدند که موعودی هست و با دجّالِ آخرالزمان می جنگد و جهان را به یک عدالت و معنویت آرمانی می رساند؛ و این عقیده، هم مبانی دینی دارد هم مبانی فلسفی. آنچه شیعه متوجه است و به گفته هانری کُربَن؛(1)
همین سبب زنده بودن مکتب تشیع شده این است که آن موعود، هم اکنون موجود است. یعنی این طور نیست که امام زمان عجل الله تعالی فرجه در آخر تاریخ عالَم، موجود شوند و سپس ظهورکنند. بلکه آخرالزمان، ظرف ظهور وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. یعنی وجودی که قبلاً هم بوده، درآخرالزمان ظاهر می شود.
پی نوشت:
1- کتاب شیعه (مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کربن با علامه طباطبایی«ره») مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از اینجا خواهیم رفت...
🔻مسئله این است به این فکر کنیم که شمایی که رئیس جمهور بودی برای مردم چه کردی؟
🔻شمایی که نخست وزیر بودی چه کردی؟
🔻شمایی که وزیر بودی چه کردی؟
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی رحمةالله این ابهت را از کجا آورد؟!
🔺علت ترس ابرقدرتهای شرق و غرب از امام خمینی رحمةالله از زبان سردار دلها
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره ۲۰
——————————
◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️
1⃣ اخلاق محور باشیم
2⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم
3⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم
4⃣ همچون پدری مهربان باشیم
5⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم
از جمله ضرورت های رفتاری ما روحانیان در عرصه سیاسی و از الزامات رفتار پدرانه، این است که در سیاست ورزی - به خصوص در عرصه انتخابات که از منازعات سیاسی، تبلیغات جناحی، کشمکش های فکری و فرهنگی مملو است - نباید با طرفداری علنی از گروه یا حزبی خاص، گروهی دیگر را ناشایست معرفی کنیم؛ زیرا همه نامزدهای انتخابات، بنا بر نظر نهادهای ذی صلاح، واجد صلاحیت در تصدی منصب مورد نظر هستند، و نفی صلاحیت برخی، موجب تشکیک در
نظر قانونی نهادهای ذی صلاح می شود. علاوه بر این، این عمل به اعتماد و احترام مردم به ما لطمه شدید وارد می سازد و با فروکاستن ما از جایگاه «پدری مهربان» به «رقیبی سرسخت»، زمینه تلاش برخی جهت تضعیف و شکست ما را فراهم می آورد و نفوذ کلام، اقتدار و احترام ما را کاهش میدهد.
این امر باعث کدورت و ناراحتی برخی از گروه ها و احزاب معتقد و وفادار به نظام ولایی خواهد شد که در نهایت، موجب از بین رفتن یا کاهش جایگاه معنوی و مذهبی ما در جامعه می شود و دوری مردم از مساجد و محافل دینی را رقم خواهد زد.
از این رو سزاوار است برای حفظ خاستگاه و جایگاه فکری و دینی، ما روحانیان که مهم ترین نهاد مورد اعتماد مردم بوده و عمدتا مرجع مشورت آنان محسوب می شویم، حالت پدری و هدایتگری را حفظ کنیم و از اموری چون دخالت مستقیم در انتخابات و جانبداری افراطی از نامزدها یا گروه های خاص، موضع گیری علیه برخی از افراد و گروه ها، تندروی و افراط در بیان مواضع شخصی، پیگیری منافع فردی و گروهی از تریبون های مذهبی و استفاده نابجا از امکانات مساجد و محافل مذهبی به نفع اشخاص، پرهیز کنیم.
امام خمینی در این راستا روحانیان را مورد خطاب قرار داده، اظهار داشتند:
روحانیون محترم ... سعی کنند در حوزه خود، از افراد و گروه های مسلمان که در انتخابات کاندید شده و یا از کاندیداهای مورد علاقه خود طرفداری میکنند، چون پدری مهربان باشند و آنان را با دید محبت بنگرند.
رویکرد پدرانه، و فراجناحی، مقتضی این نیست که برای حفظ جایگاه خويش، نسبت به انتخابات و امور آن، مسامحه و پرهیز کنیم و از آن کناره بگیریم؛ زیرا این خطر همواره وجود دارد که دشمنان از این نقطه نفوذ کنند و با وارد کردن افراد غیر شایسته، بلکه نفوذی، ضربات جبران ناپذیری را بر کشور وارد سازند؛
همان خطری که امام خمینی آن را اینگونه گوشزد نمودند:
«اگر در انتخابات مسامحه کنیم، مطمئن باشید که از راه مجلس به ما لطمه می زنند» .
ما روحانیان با رصد گرایش ها و جناحهای سیاسی و عملکرد آنها، باید ضمن هشدار و توجه به آنان در خصوص انحراف احتمالی از مسیر درست، به مردم نیز در این مورد اطلاع رسانی کنیم.
طبیعتا عدم طرفداری یا مخالفت صریح ما روحانیان در صورتی است که انحراف واضحی وجود نداشته و همگان ذیل قانون و شرع به فعالیت سیاسی و انتخاباتی مشغول باشند.
اما در صورتی که انحراف از اصول مشخص دین و قانون، صورت بپذیرد، نه تنها نباید از دخالت در این قضایا کناره بگیریم، بلکه باید با دخالت فعال، با انحراف و کژی برخورد کنیم و ضمن نصیحت و هدایت، مردم را نیز از آن آگاه سازیم و از حمایت آن منصرف کنیم.
علاوه بر این، بسیاری از مردم، با وجود شناخت ملاک ها قادر نیستند افراد منطبق بر ملاکها را بشناسند؛ از این رو از روحانی مورد اعتماد خویش انتظار دارند فرد یا گروه شایسته را به آنان معرفی کند.
لذا نباید مراجعان را از دیدگاه شایسته و منطبق بر معیارهای دینی، محروم کنیم.
بدیم نفلور لازم است مانند سایر افراد جامعه، نظر خود را فارغ از هرگونه تعصب و گرایش حزبی، اعلام نماییم.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 491، آیات 23 تا 32
🗓1400/03/15
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
👈 انگيزهها و اهداف قيام پانزده خرداد 👉
منشا و خاستگاه قيام پانزده خرداد انديشههاي روحانيت مبارز شيعه، به رهبري حضرت امام خميني (ره) بود. در انديشهها و تفکر آن حضرت، تشکيل حکومت اسلامي و اجراي احکام اسلام جايگاه خاصي داشت. بر اين اساس، پياده شدن قوانين اسلام در حوزههاي سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع از انگيزههاي اصولي نيروهاي مذهبي محسوب ميشد. اما با توجه به تخطي رژيم شاه از حدود الهي و عدم اجراي احکام اسلام، امر به معروف و نهي از منکر، دفاع از سنتها و ارزشهاي اسلامي، مقابله با برنامههاي استعماري آمريکا و اسرائيل، مبارزه با حاکميت و گسترش فرهنگ غربي که منافي با معيارهاي فرهنگ اسلام ناب محمدي بود، از انگيزههاي نسل جديد روحانيت، براي ورود به عرصه سياسي کشور و وقوع قيام پانزده خرداد به شمار ميرفت.
( ر. ک. علي بابابي، غلامرضا. فرهنگ علوم سياسي، دو جلد، چاپ دوم، تهران: شرکت نشر و پخش ويس، 1369، جلد دوم، ص. 147.)
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 نتايج و پيامدهاي قيام پانزده خرداد 1342 👉
قيام پانزده خرداد اگرچه توسط رژیم سرکوب شد، اما تاثيرات بلند مدت خود را بر روند سياسي و اجتماعي ايران باقي گذاشت. اين تاثيرات عميق ناشي از ويژگي هاي ناب اين قيام بود که عبارتند از مذهبي بودن نهضت و حضور نيروهاي مذهبي در آن که موجب حضور گسترده مردم در جريان مبارزه شد، پيروي از مباني دين اسلام در جريان مبارزه، مشخص بودن رهبري مبارزه که در وجود امام خميني تجلي يافته بود، اخلاص و قاطعيت رهبر نهضت و جبنه بيگانه ستيزي جنبش که لبه تيز آن متوجه آمريکا، اسرائيل و شخص شاه بود.
با توجه به اين خصوصيات، نتايج و پيامدهاي قيام را ميتوان به اختصار اينگونه برشمرد:
1 - افزايش رشد سياسي روحانيت و حوزههاي علميه و ورود آنها به عرصه سياست کشور;
2 - الگو قرار گرفتن مذهب براي مبارزه و رويکرد بيشتر نيروهاي مبارز به مذهب;
3 - رشد و آگاهي تودههاي مردم و تکامل مبارزات آنان;
4 - افشاي چهره منافقانه و رياکارانه شاه و روشن شدن ماهيت رژيم وي براي مردم;
5 - بياعتبار شدن شرق و غرب، به دليل موضع گيريهاي منفي آمريکا و شوروي در مقابل قيام مذکور;
6 - تثبيت مرجعيت و رهبري امام خميني با تاييد مراجع و علما و حمايت و پشتيباني مردم;
7 - روشن شدن ماهيت گروههاي سياسي وابسته و ليبرال و محو شدن جاذبه گروههاي سياسي غير مذهبي;
8 - توسل به شيوه مبارزه قهرآميز توسط برخي گروههاي مبارز;
9 - احساس ضرورت ايجاد تشکل براي ادامه مبارزه با رژيم.
به طور کلي قيام مردم ايران در پانزدهم خرداد 1342، باعث افزايش آگاهي سياسي مردم و حضور بيشتر آنها در صحنه شد و با تثبيت رهبري امام خميني (ره) ، گروههاي سياسي غير مذهبي به حاشيه رانده شدند، امام خميني (ره) با دميدن روح خودباوري و نفي از خودبيگانگي، زمينههاي بازگشتبه اسلام اصیل را در ميان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهي فراهم ساخت و باعث رويکرد نيروهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور به سوي مذهب شد. بنابراين، قیام پانزده خرداد به رهبري امام خميني (ره) در واقع، آمادهسازي شرايط و زمينههاي لازم برای وقوع و شکل گیری انقلاب اسلامي را در دامن خود پرورش داد.
منبع: پایگاه https://www.pasokh.org/
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #زخرف، صفحه 492، آیات 33 تا 32
🗓1400/03/16
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir