eitaa logo
نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم
261 دنبال‌کننده
55 عکس
6 ویدیو
9 فایل
نگرشی نو به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر منظومه تمدنی مقام معظم رهبری ♦️معرفی و بررسی کتاب نگاه دوم♦️ 📦📚 تهیه کتاب نگاه دوم:
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تمدن نوین اسلامی دست‌یافتنی است ◀️ بیانیه‌ی گام دوم از سوی دیگر ابعاد مختلف انقلاب و برکات و اهداف مهمی که انقلاب اسلامی داشته را تبیین می‌کند که این موضوع جدا از اهداف امام خمینی، خط امام رحمه‌الله و جدا از هدفِ تأسیس نظام اسلامی نیست. 📶 معلوم می‌شود آن اهدافی که برای تأسیس اصل نظام مدنظر بوده امروز بعد از چهل سال شاهد تحقق‌شان هستیم با این قید که نظام ما در جهت سیر صعودی، به طرف آن آرمان‌های بلند در حال حرکت است. 🚫 به هیچ عنوان جریان پرخُروش انقلاب ایستایی و توقف نداشته و همواره در مسیر پویایی بوده است و لذا این حرکت می‌تواند آن تمدنی که رهبر انقلاب در بیانیه‌ی جامع‌شان فرمودند را نوید دهد. یعنی رسیدن به آن تمدن و مدنیتی که رهبر انقلاب نوید آن را دادند کاملاً دست‌یافتنی است. ❓ممکن است کسی بگوید این مدنیتِ جدید امروز در مقابل تمدن مغرب زمین چگونه می‌تواند خودنمایی کند؟ در پاسخ باید گفت ما این چهل سال شاهد داریم که این تمدن می‌تواند در جهان جای خودش را باز کند. 🔵 عناصری چون حق‌خواهی، خداخواهی، عدالت‌خواهی و... که در این مدنیت هست باعث می‌شود فطرت‌های بیدار بشر این نگاه و این پیام را کاملاً بتوانند دنبال کنند. (سید ابراهیم رئیسی) 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
◀️ شکستن چهارچوب های بین المللی برای شرح عبارت فوق ذکر این سخن رهبر معظم انقلاب بسیار راه گشاست: ⚪️ «این چیزی که اتفاق افتاده و تحول عظیم جهانی که به دنبال انقلاب اسلامی پدید آمده واقعا یک معجزه است. این معجزه به دست امام اتفاق افتاد و امام هم با تکیه به «ان تقوموا لله» توانست این کار را بکند.... من همین‌قدر به شما برادران که کتاب و تاریخ خوانده‌اید، بگویم که سالهای متمادی است روال حرکت عالم به سمت دوری از معنویت و دین است. ⚪️ چند قرن است که دنیا این‌گونه حرکت میکند و البته این دلایلی دارد و چیز ناشناخته و مجهول‌العلّه‌یی هم نیست. در دویست سال اخیر - یعنی قرن نوزدهم و بیستم که اصطلاحاً قرن روشنفکری و انسانگرایی و اوج پیشرفتهای صنعتی و علمی است - حرکت با سرعت به سمت بی دینی و جدا شدن از معنویت بوده است. ⚪️ مقداری از این سیر طبیعی است؛ زیرا لازمه‌ی آن چیزهایی که پیش آمد، همین بود. یک مقدار هم حرکت ارادی و از روی برنامه‌ریزی بوده است. (بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام 1368/11/19) 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
🔰جوهر اصلی در بزرگوار ما، رابطه‌ی ست؛ 🔰 👈🏻 یعنی همان چیزی که از آن به مسئله‌ی و دین و زندگی هم تعبیر میکنند. امام در بیان ارتباط ، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود. 📌 اسلام، دنیا را وسیله‌ای در دست انسان برای رسیدن به کمال میداند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه‌ی آخرت است. دنیا چیست؟ در این نگاه و با این تعبیر، دنیا عبارت است از انسان و جهان. زندگی انسان‌ها، تلاش انسان‌ها، خرد و دانایی انسان‌ها، حقوق انسان‌ها، وظایف و تکالیف انسان‌ها، صحنه‌ی سیاست انسان‌ها، اقتصاد جوامع انسانی، صحنه‌ی تربیت، صحنه‌ی عدالت؛ اینها همه میدان‌های زندگی است. به این معنا، دنیا میدان اساسىِ وظیفه و مسئولیت و رسالت دین است. دین آمده است تا در این صحنه‌ی عظیم و در این عرصه‌ی متنوع، به مجموعه‌ی تلاش انسان شکل و جهت بدهد و آن را هدایت کند. ❗️ دین و دنیا در این تعبیر و به این معنای از دنیا، از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. دین نمیتواند غیر از دنیا عرصه‌ی دیگری برای ادای رسالت خود پیدا کند. دنیا هم بدون مهندسىِ دین و بدون دست خلاق و سازنده‌ی دین، دنیایی خواهد بود تهی از معنویت، تهی از حقیقت، تهی از محبت و تهی از روح. دنیا - یعنی محیط زندگی انسان - بدون دین، تبدیل میشود به قانون جنگل و محیط جنگلی و زندگی جنگلی. انسان در این صحنه‌ی عظیم باید بتواند احساس امنیت و آرامش کند و میدان را به سوی تعالی و تکامل معنوی باز نماید. در صحنه‌ی زندگی باید قدرت و زور مادی ملاک حقانیت به‌حساب نیاید. در چنین صحنه‌ای، آنچه میتواند حاکمیت صحیح را بر عهده بگیرد، جز دین چیز دیگری نیست. ... 🔺 سیاست و اقتصاد و حکومت و حقوق و اخلاق و روابط فردی و اجتماعی به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. لذا دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیده‌ی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. این، درست همان نقطه‌ای است که از آغاز حرکت امام تا امروز، بیشترین مقاومت و خصومت و عناد را از سوی دنیاداران و مستکبران برانگیخته است؛ کسانی که زندگی و حکومت و تلاش و ثروت آنها مبتنی بر حذف دین و اخلاق و معنویت از جامعه است. 🎙 بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت ۱۳۸۴/۰۳/۱۴ 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
📝 یادداشت: 🔰 دلیل دوم نفی سکولاریسم با بررسی مفهوم عبادت 🔻 در نوشته ی قبلی دلیل اول بر نفی سکولاریسم را بیان کردیم و در اینجا دلیل دوم را ذکر می نمائیم. 🔷 از منظر رهبر انقلاب، مفهوم عبادت به عنوان یکی از کلیدی ترین مفاهیم قرآنی (برخلاف تصور رایج نزد حتی بسیاری از متدینین) منحصر در پرستش ذات باری تعالی و نیایش در درگاه او نیست بلکه فراتر از آن شامل تمامی لایه های زندگی انسان اعم از فردی، معنوی، اجتماعی و مادی می گردد. 🔷 توضیح اینکه؛ در دیدگاه مقام معظم رهبری عبادت به معنای اطاعت از اوامر و نواهی الهی است و با توجه به اینکه اوامر و نواهی الهی صرفا فردی نبوده و صرفا به غایت تامین سعادت معنوی انسان نمی باشند، مفهوم عبادت الهی دارای معنایی فراگیر بوده و شامل تمامی اعمال فردی و اجتماعی و ظاهری و باطنی است. بر اساس این دیدگاه توحید عبودی به معنای نفی حاکمیت طواغیت مسلط بر جوامع بشری و نیز قوانین غیر الهی بر آنها نیز می باشد و در هیمن راستا است که مبارزات بلکه تمامی فعالیتهای اجتماعی، مشروعیت دینی یافته و همپای نماز و روزه مصداق عبادت الهی شمرده می شوند. 🔷 ایشان در بیان این مطلب می نویسند: «یک وقت کسی را عبادت می کنند به این صورت که او را مقدس و دارای نیروهای مافوق عالم طبیعت می دانند مثل اینکه بت هایی را، یا قدیسینی را، در طول تاریخ مردمی عبادت می کرده اند. از عبادت آنچه که ابتدائا به نظر می رسد همین است. عبادت خدا را هم که می گوئیم واجب است به نظر ما همین تقدیس و همین حالت بزرگداشت روحی و قلبی می آید... 🔷 غیر از این مفهوم، یک معنای دیگر یا بگوئید یک گوشه دیگر از همین مفهوم وجود دارد که آن را هم عبادت می شود گفت، و در قرآن عبادت به این معنا استعمال شده است.... عبادت فقط این نیست که انسان در مقابل یک موجودی به صورت تقدیس، به صورت احترام قلبی، به صورت بالاتر دانستن، خم و راست بشود، سجده بکند، به رکوع برود، او را نیایش بکند، ستایش بکند، دست ها را به طرف او با خضوع دراز بکند، فقط این نیست عبادت. کارهای دیگری هم وجود دارد که آن را هم می توان گفت عبادت... 🔷 نه ما می گوئیم، قرآن می گوید عبادت... بنابراین برای مفهوم عبادت یک مفهوم وسیعتری در فرهنگ قرآن وجود دارد که ما باید آن مفهوم وسیع تر را پیدا کنیم و اگر خواستیم عبادت خدا بکنیم و عبادت غیرخدا نکنیم یا اگر خواستیم موحد و پیرو اصل توحید باشیم، مراقب باشیم که ندانسته عبادت نوع دوم را در مقابل غیر پروردگار عالم انجام ندهیم یعنی همان چیزی که بیشتر موحدین عالم به گمان خود و در ظاهر هم در مقابل غیر خدا تقدیسی انجام نمی داده اند، سجده نمی کردند در مقابل کسانی یا اشیائی غیر خدا، با وجود این در عمل، در فکر، در دل، در روح، عبادت غیر خدا را می کرده اند به معنای دوم. معنای دوم... عبارت است از اطاعت. اطاعت هر کسی به صورت مستقل و بی قید و شرط عبادت اوست. 🔴 اگر کسی را، یک انسانی، یا یک جامعه ی انسانی بی قید و شرط اطاعت بکند فرمان او را در زندگی خود، در جسم و جان خود، در عمل خود متبع بشمارد او را عبادت کرده»، طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن، (صص244و245) 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
🇮🇷 پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغاز گر عصر جدید عالم 🌏 🔍 بررسی دیدگاه متفکران غربی 🔎 ◀️ میشِل فوکو فیلسوف فرانسوی؛ 🔰میشل فوکو از نظریه پردازان پست مدرنیزم در بحبوحه انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد و انقلاب را از نزدیک دید ... 🔶وی بر خلاف نظریه پردازان مارکسیست عقیده داشت جز باورهای دینی هیچ عامل دیگری قدرت بسیج این چنین توده ها را ندارد بلکه این مذهب تشیع است که با تکیه بر موضع انتقادی خود توانسته این چنین بسیج سیاسی به راه اندازد. 🔶وی در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به نقش بی‌بدیل و محوری حضرت امام اشاره و بیان می‌کند: «شخصیت آیت‌الله خمینی پهلو به افسانه میزند زیرا هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی حتی با حمایت تمام رسانه های دنیا نمی تواند ادعا کند که با مردمش چنین پیوند عاطفی عمیقی دارد» 🔶 میشل فوکو: ایرانی‌ها از خلال انقلاب در جستجوی ایجاد تحول در شخصیت خویش بودند و انقلاب اسلامی ایران برای معنویت‌گرایی است. منبع : خبرگزاری تسنیم https://tn.ai/272932 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
🌔 افول 🌓 نظام 🌒 استکبار 🌑 جهانی ◀️ اما اینکه در فراز بالا آمده است: «و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند دست و پنجه نرم میکند»، اشاره به افول و زوال روز به روز نظام استکبار جهانی است که مقام معظم رهبری بارها و بارها این مطلب را بیان نموده اند. 🎤 ایشان در یکی از سخنانشان بعد از اینکه بیان می کنند: برتری ارزشی، و سلطه ی نظامی و سیاسی، دو عامل غرب برای مدیریت دنیا بوده است، می فرمایند: 🔷 «یکی از این عواملی که نظام ارزشی غرب را و سلطه‌ی معنوی این نظام را متزلزل کرده، بحران رو به افزایش اخلاقی و معنوی در غرب است؛ که نشانه‌ی بارز آن رواج احساس پوچی، احساس بیهودگی، احساس ناامنی روحی در بین آحاد مردم - بخصوص در بین جوانها - در غرب است. 🔷 تلاشیِ خانواده؛ بنیان خانواده در غرب دچار تزلزل شدید است و متلاشی شده که این آثار را میگذارد. مسئله‌ی زن که بر روی مسئله‌ی زن جهت‌گیری غربی به‌نحوی بوده است که امروز حرکت فمینیستی - که از ده‌ها سال قبل شروع شده بود - زیر سؤال جدی از سوی متفکرین و روشنفکران و اهل فکر است؛ یعنی احساس میکنند که این یک دامی برای زن بود و زن را دچار محاذیر عجیب‌وغریبی کرده است که داستان مفصلی است.» (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان 1393/6/13) 📖برگرفته از کتاب نگاه دوم📖 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
📖 چند خط از #کتاب_نگاه_دوم : ⭕️ اگر برای یکبار هم شده، #زاویه_ی_دیدمان را تغییر دهیم #کانون_اندیشه_ی_انقلابی #نگاه_دوم #منظومه_فکری_مقام_معظم_رهبری 📌 کانال نگاه دوم 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊بشنوید: 🌏 پیچ تاریخی 🎙 آنچه که من به شما جوانان عزیز و فرزندان خودم عرض میکنم، این است که بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی است. دوران جدیدی در همه‌ی عالم دارد آغاز میشود. نشانه‌ی بزرگ و واضح این دوران عبارت است از توجه به خدای متعال و استمداد از قدرت لایزال الهی و تکیه‌ی به وحی. بشریت از مکاتب و ایدئولوژی‌های مادی عبور کرده است. امروز نه مارکسیسم جاذبه دارد، نه لیبرال‌دموکراسی غرب جاذبه دارد - می‌بینید در مهد لیبرال‌دموکراسی غرب، در آمریکا، در اروپا چه خبر است؛ اعتراف میکنند به شکست - نه ناسیونالیستهای سکولار جاذبه‌ای دارند. امروز در میان امت اسلامی، بیشترین جاذبه متعلق است به اسلام، به قرآن، به مکتب وحی؛ که خدای متعال وعده داده است که مکتب الهی و وحی الهی و اسلام عزیز میتواند بشر را سعادتمند کند. این یک پدیده‌ی بسیار مبارک و بسیار مهم و پرمعنائی است. *** 🌎 این پیچ تاریخی‌ای که گفتم، عبارت است از تحول از سیطره‌ی چنین دیکتاتوری‌ای به آزادی ملتها و حاکمیت ارزشهای معنوی و الهی؛ این پیش خواهد آمد؛ استبعاد نکنید. بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی» 90/11/10 📌 کانال نگاه دوم 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
انقلاب اسلامی 🔘 نظریه چالمرز جانسون 👨‍✈️ چالمرز جانوسون مشاور سابق سیا، منتقد برجسته سیاست خارجی ایالات متحده و استاد بازنشسته روابط بین الملل در دانشگاه كالیفرنیا در سان دیه گو است. 👈 نظریه ی وی نقطه مقابل نظریه مارکسی انقلاب که تضاد را چهره اساسی جامعه می‌داند قرار می‌گیرد. این نظریه جامعه را ماهیتاً مبتنی بر رضایت می‌داند و بر این باور است که تغییر و تحول یک امر طبیعی است و لزوماً انقلابی و خشونت آمیز نیست و انقلاب تنها یکی از مشکل‌های تغییر اجتماعی است.  🔻طبق این دیدگاه یکی از ویژگیهای اساسی نظام یا سیستم اجتماعی وجود ساختار ارزشی خاصی است که اعتصاب جامعه بر آن توافق دارند. ساختار ارزشی جامعه، نوع خاصی از عمل متقابل بین افراد مختلف و موجودیت گروه‌ها و طبقات اجتماعی را از نظر اخلاقی قابل پذیرش می‌کند.  🔻ارزشها الگوی پیدایش انتظارات مشترک و معیار هدایت و تنظیم رفتارند. همچنین تعیین کننده وقایع اجتماعی و معیاری برای تعیین عکس‌العمل مناسب در برابر آنها به شمار می روند.  🔻ارزشها برای سازمان دادن به نظام تقسیم کار اجتماعی ضرورت دارند زیرا با بهره برداری از آنها نیاز به استفاده از زور برای انتصاب هر فرد به وظیفه‌ای تعیین شده منتفی می‌گردد. مهمترین کارکرد نظام ارزشی مشروعیت بخشی به بهره‌برداری از قدرت است.  ◀️ براساس این دیدگاه انقلاب در اثر سه عامل متوالی به وقوع می پیوندد:  ۱- عدم تعادل (رکود قدرت). ۲- انعطاف ناپذیری نخبگان حکومتی. ۳- عوامل شتاب‌زا انقلاب. 1⃣ عدم تعادل؛ در اواخر سال 1356 اعتصابات، تظاهرات و شعارهای مردم این عدم تعادل را نشان می داد .  2⃣ انعطاف ناپذیری نخبگان؛ انعطاف پذیری گاهی اوقات باعث ایجاد تعادل می‌شود اما این امر به جایگاه حکومت نیز بستگی دارد. در ایران در سال 57 رژیم شاه انعطافهایی از خود نشان داد. مانند تغییر نخست وزیری آزادی بخش از زندانیان سیاسی و … اما هیچیک نه تنها اثر نبخشید بلکه بر شدت انقلاب افزود  3⃣ عوامل شتاب‌زا؛ رژیم شاه بعد از فرمان امام خمینی مبنی بر فرار نظامیان و پیوستن آنها به مردم دچار گسیختگی نیروهای نظامی و فرار رده‌های مختلف آن گردید.  🔴 بنابراین بر طبق نظریه جانسون شرط اول وسوم فراهم بوده اما شرط دوم برقرار نبوده است و می‌توانسته تعادل برقرار گردد اما انقلاب شده است. زیرا جانسون به دنیای واقعی و خصوصیات فردی مثل روش تبلیغی ماهرانه و زیرکی رهبری انقلاب که می تواند در موقعیتهای خاص موثر افتد را هیچگونه نقشی قائل نشده است.  📌 شبکه ملی مدرس رشد http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=مقایسه+انقلاب+اسلامی+با+دیگر+انقلابهای+جهان&SSOReturnPage=Check&Rand=0 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026ک
🌍نظم نوین جهانی🌎 🚫 [انقلاب] ، نظام ظالمانه و غیر عادلانه و مبتنیِ بر ظلم و زور و تزویر و مانند اینها را به چالش کشید؛ جمهوری اسلامی، نظام جهانی ظالمانه را به چالش کشید؛ علّت مخالفت با ما هم همین است. 👁 [علّت] اینکه با نظام اسلامی مخالفت میشود این است؛ وَالّا اگر چنانچه اسلام غیر سیاسی، اسلامی که کاری به کار این‌ و آن ندارد، اگر یک چنین اسلامی حاکم باشد، نه، هیچ اهمّیّتی هم نمیدهند و مخالفتی هم نمیکنند. 🤫شما با آمریکا، با دستگاه استکبار، با صهیونیسم همراه باشید -در کار اقتصادی‌شان، در کارهای سیاسی‌شان، در جهت‌گیری‌هایشان- و مثل آنها فکر کنید، مثل آنها حرف بزنید، مثل آنها مشی کنید، هیچ مخالفتی ندارند؛ اسمتان مسیحی باشد، اسمتان بودایی باشد، اسمتان مسلمان باشد برایشان هیچ اهمیّتی ندارد. 👊 (بله مرگ که حتماً بر آمریکا، امّا حالا اجازه بدهید صحبت بکنیم.) پس بنابر این، مسئله این است. 🔻 🔻 🔻 🎙(بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ۱۳۹۴/۱۲/۲۵) 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
🔰 متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند. ◀️ وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکَرْبِ:  🔹یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. 🔹ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ. فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ. 🔹أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. 🔹وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. 🔹فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَحِیّاً. 🔹وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِکَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. 🔻رهبر انقلاب امروز در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: «توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه را که در مفاتیح هم هست با توجه به معنای آن بخوانند.» ۹۸/۱۲/۱۳ 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026