اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ، وَ بَرِحَ الْخَفآءُ، وَانْکشَفَ الْغِطآءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ، وَ ضاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ، و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَيک الْمُشْتَکى، وَ عَلَيک الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، اُولِى الْأَمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَينا طاعَتَهُمْ، وَ عَرَّفْتَنا بِذلِک مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ، فَرَجاً عاجِلاً قَريباً کلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، يا مُحَمَّدُ يا عَلِىُّ، يا عَلِىُّ يا مُحَمَّدُ، اِکفِيانى فَاِنَّکما کافِيانِ، وَانْصُرانى فَاِنَّکما ناصِرانِ، يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکنى اَدْرِکنى اَدْرِکنى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ.
🌼🌼🌼🌼
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
❇️نگارِهشتم؛آموزش و پژوهش زیرِسایهی امام رئوف
🆔@negarehashtom
درباره شرک این جمله از ائمه معروف است که شرک مخفیتر از حرکت مورچه سیاه در دل شب، بر روی سنگ سیاه است.
این روایت جالب توجه است که عباس بن یزید به امام صادق علیهالسلام عرض کرد:«ان هولاء العوام یزعمون ان الشرک اخفی من دبیب النمل فی اللیلة الظلماء علی المسح السود.»
امام فرمود:« لایکون العبد مشرکا حتی یصلی لغیر الله او یذبح لغیر الله او یدعو لغیر الله ».(الخصال، ص۱۶۴، رقم ۱۵۱ باب الثلاثة)
💠@drsmma55
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
❇️نگارِهشتم؛آموزش و پژوهش زیرِسایهی امام رئوف
🆔@negarehashtom
#شنبههاباتفسیر
ادامه از پست تفسیری قبل
✅پاسخ علامه درباره تنزیل:
اینکه گفتیم تنزیل به معنای نزول تدریجی است، لازمهاش این نیست که بین نزول یک آیه و آیه دیگر زمان قابل توجهی فاصله شده باشد.
توضیح اینکه هر مرکّبی را از چند جزء ترکیبیافته در نظر بگیریم، وجودش یک نسبت به مجموع و کل اجزا دارد، و یک نسبت به وجود تک تک اجزای خود.
اگر نسبتی را که به کل اجزا دارد در نظر بگیریم موجود واحدی خواهد بود، موجودی که نه تدریج میپذیرد و نه تقسیم، و اگر نسبتی را که وجود آن با وجود تک تک اجزایش دارد در نظر بگیریم البته یک چیز، چند چیز خواهد بود، و تدریج هم میپذیرد. قرآن کریم درباره فرود آمدن باران هم به "انزال" تعبیر کرده و هم به "تنزیل" چنانکه فرموده:"انزل من السّماء ماء" و هم فرموده:"و هو الذّی ینزّل الغیث".
در تعبیر اوّل نسبت وجود باران با سراسر اجزای آن در نظر گرفته شده و در نتیجه یک امر اعتبار شده است و در تعبیر دوم نسبت وجود باران با اجزای آن که یکی پس از دیگری فرود میآید در نظر گرفته شده است که یک امر تدریجی محسوب شده است.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
❇️نگارِهشتم؛آموزش و پژوهش زیرِسایهی امام رئوف
🆔@negarehashtom
💠سوال طیّب
🔹فرشته ها استخباراً سؤال كردند، شیطان استكباراً سؤال كرد؛ سؤال شیطان با اعتراض و تعنّت آمیخته بود، سؤال فرشتگان برای تعلّم و استخبار بود؛ شیطان سؤال كرد تا كبریایی خود را ارائه دهد، كبیر بودن خود را ـ به زعم خود ـ ارائه دهد، فرشته ها سؤال كردند تا خبیر بشوند.
اینكه در ادب تعلیم و تعلم ما آمده است كه «سَلْ مُتَعَلِّماً وَ لَا تَسْأَلْ مُتَعَنِّتاً»، این است.
🔹 این از بیانات مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه مرحوم طبرسی (رضوان الله علیه) در احتجاج نقل كرده است. در آداب المتعلّمین ملاحظه فرمودید که ادب تعلیم و تعلّم این است كه انسان سؤال كند كه یاد بگیرد، اگر بلد است سؤال نكند و اگر می خواهد فخر فروشی كند و كسی را تحقیر كند، این راه، راه شیطنت است و اگر می خواهد واقعاً چیز یاد بگیرد، این راه فرشته شدن است.
🔹اگر كسی به قصد استكبار سؤال می كند، این همان شیطان ممثل است، جزء شیاطین الإنس است و اگر كسی به قصد استخبار سؤال می كند كه خبیر بشود، این همان فرشته ممثل است كه احیاناً از فرشته ها هم بالاتر می رود.
🔹 گفتند یكی از برجسته ترین راه های عالم شدن این است كه انسان در دوران تحصیل، مواظب نحوه سؤالش باشد؛ اگر چیزی را بلد است از كسی سؤال نكند و اگر چیزی را بلد است به عنوان فخرفروشی بر كسی عرضه نكند و إلاّ ممكن است این علم از یاد او برود.
آیتاللهالعظمیجوادیآملی
📚 سوره مبارکه بقره،جلسه ۹۳
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
❇️نگارِهشتم؛آموزش و پژوهش زیرِسایهی امام رئوف
🆔@negarehashtom
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
کریمان خوب می دانند آداب کرامت را
اگر مسکینِ تو رسمِ گدایی را نمیداند
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
❇️نگارِهشتم؛آموزش و پژوهش زیرِسایهی امام رئوف
🆔@negarehashtom