#خطاهای_رایج_درتفکر
🔹خطر خيالي بودن خدمت به ديگران
بعضي خدمتها، خدمت خيالي است.
مثلاً فكر ميكند:
اگر ماهواره در خانهاش بياورد، به زن و بچهاش خدمت كرده است.
🔹فكر ميكند: اگر فلان وسايل رفاهي را تهيه كند، خدمت كرده است. سرگرمي بچههاست. خدمت خيالي!
🔹فكر ميكند: اگر اين خواستگار را رد كند، به دخترش خدمت كرده است. داماد بهتر ميآيد.
🔹اگر اين مشتري را رد كند، يك مشتري بهتر ميآيد.
🔹خيلي وقتها انسان در دنياي خيال خدمت ميكند. اين واقعبيني مهم است.
🔹هرسال عمره ميرود. پسر و دخترش هم ازدواج نكردند، دارند در شهر خودشان گناه ميكنند. پدر دارد طواف ميكند، پسر هم دارد گناه ميكند در دنياي خيال هم خيال ميكند كار خوبي است. انسان حق را حق ببيند، باطل را باطل ببيند.
🔹(وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ عَلى شَيْء) (مجادله /18) خيال ميكند كسي است.
🔹بعضيها كار ميكنند با كسب حرام خدمت ميكنند. رفاه زن و بچهاش را با كسب حرام تأمين ميكند. ما داشتيم آدمي كه ميگفت: خدايا اگر اين ترياك سالم به مقصد برسد، روز عاشورا به همه پلو ميدهم. براي حمل ترياك و معتاد كردن جوانها، روز عاشورا خرج بدهد.
📖استاد قرائتی📖
🆔آدرس کانال:
https://eitaa.com/manteq1234/273
بعضيها خدمت ميكنند ولي انحصار طلب هستند.
مثلاً اذان ميگويد
ولي بلندگو را به كسي ديگر نميدهد اذان بگويد. انگار ارث پدرش است.
خودشان را از ميليونها آدم محروم ميكنند.
من يك طلبهي سادهاي هستم و سوادي ندارم. آمدند از دانشگاه گفتند: ما اين كتاب تو را پسنديديم، مي خواهيم كتاب درسي دانشگاه كنيم. ولي به تو حق التأليف نميدهيم. گفتم: برويد چاپ كنيد. چهار ميليون چاپ شد و كتاب درسي دانشگاه شد. بزرگواري چهل برابر من سواد دارد. گفت: شرعاً راضي نيستم. آن بزرگوار پنج هزار كتاب روي دستش ماند، من شاگرد او چهار ميليون از كتابم چاپ شد.
استاد قرائتی
https://eitaa.com/neveshteh313/3655
خواستگاری از مرد کار درستیه؟
خیلی اوقات، ایراد از «تدبیر» کردن ما است نه «تقدیر». تدبیر نمی کنیم و به گردن تقدیر الهی می اندازیم!
ما همیشه می گوییم که این مرد است که باید به خواستگاری زن برود، زن هم باید منتظر باشد که برایش خواستگار بیاید.
این عادت ما مردم غلط است. حضرت شعیب خودش پیشنهاد ازدواج با دخترانش را مطرح کرد:
قالَ إِنِّی أُریدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ عَلی أَنْ تَأْجُرَنی ثَمانِیَ حِجَجٍ ... (27 سورهٔ قصص)
برای دخترش، هم مهریه معین کرد و هم به حضرت موسی (علیه السلام) پیشنهاد کرد که یکی از دو دخترم را می خواهم به تو بدهم.
آیا دختران ما از دختران حضرت شعیب مهمتر هستند؟!
ما به این سفارش قرآن عمل نمی کنیم!
ولی علما به این موضوع عمل می کردند!
میرزا محمد تقی صاحب کتاب «حاشیه علی معالم الأصول» و میرزا محمد حسن «صاحب کتاب اصول» هر دو داماد کاشف الغطا شدند. خود او دو دخترش را به این دو پسر پیشنهاد کرد. گفت زمان ازدواج دو دخترم رسیده است و شما دو نفر هم با استعداد هستید و به همین خاطر دو دختر خود را به شما می دهم.
خیلی اوقات، ایراد از «تدبیر» کردن ما است نه «تقدیر». تدبیر نمی کنیم و به گردن تقدیر الهی می اندازیم!
آیت الله حائری شیرازی.
🆔@haerishirazi
🆔https://eitaa.com/neveshteh313/3656
نقش توفیق در موفقیت در زندگی
من لم يمدّه التّوفيق لم ينب الى الحقّ.
هر كه مدد نكند او را توفيق رو نياورد بسوى حق،
مراد اين است كه
رو آوردن بسوى حق و رسيدن به آن در هر باب بى امداد توفيق حق تعالى نمى شود،
پس بايد كه همواره متوسّل باو شد و سؤال آن بتضرّع و زارى نمود و باطاعت و فرمان بردارى او خود را مستحقّ آن ساخت..
شرح غررالحكم (خوانسارى)
ج ۵
صفحه ى ۴۷۶
https://eitaa.com/neveshteh313/3657
تلاش بدون توفیق نتیجه نمیدهد:
لا ينفع اجتهاد بغير توفيق
👈سود نمى دهد جدّ و جهد كردنى بى توفيقى،
غرض اين است كه در رسيدن بهر مطلبى توفيق حق تعالى مى بايد و هر گاه آن نباشد هر چند كسى بذل جهد و طاقت خود كند در سعى در آن سودى نمى دهد،
👈پس آدمى همواره بايد كه متوسّل بدرگاه او باشد و در هر باب سؤال توفيق از او نمايد.
📖شرح غررالحكم (خوانسارى)
📖ج ۶
📖صفحه ى ۴۰۶
https://eitaa.com/neveshteh313/3658
توفيق عنايتى است:
التّوفيق عناية.
توفيق خدا كسى را از براى كار خيرى آنست كه اسباب آنرا از براى او آماده كرده باشد
و مراد اين است كه اين معنى از براى هر كه بشود عنايتى است از خدا در باره او و تفضّلى بر او، پس بايد كه آنرا غنيمت شمارد و در كردن آن كار تقصير و تأخير ننمايد.
و ممكن است كه مراد به «توفيق» در اين عبارت توفيق خدا نباشد بلكه مطلق تهيّه اسباب باشد و مراد به «عنايت» نيز عنايت خدا نباشد بلكه مطلق اهتمام باشد چنانكه معنى لغوى آنهاست و معنى اين باشد كه تهيّه اسباب هر مطلبى اهتمام است بآن يعنى عمده همان است چه هر كه در كارى اهتمام داشته باشد غالب اين است كه آن ساخته مىشود چنانكه مشهور است كه
من طلب شيئا و جدّ وجد.
هر كه طلب كند چيزى را و جدّ كند در آن مىيابد آنرا،
و بنا بر اين غرض از اين كلام اين است كه هر كه كارى را خواهد بشود بايد اهتمام بآن داشته باشد.
شرح غررالحكم ودررالكلم(خوانسارى)
ج۱
صفحه ى ۲۷
https://eitaa.com/neveshteh313/3659
التّوفيق من جذبات الرّب
توفيق حق تعالى يعنى مهيّا كردن اسباب خير از براى كسى
از جمله جذبه هاى پروردگار و كشش هاى اوست او را بسوى ساحت قرب خود.
شرح غررالحكم ودررالكلم (خوانسارى)
ج ۱
صفحه ى ۱۴۵
https://eitaa.com/neveshteh313/3660
»التّوفيق اوّل النّعمة:«
توفيق يعنى مهيّا نمودن حق تعالى اسباب خير را از براى كسى اوّل نعمت است
يعنى از همه نعمت ها برتر است و بر همه مقدّم است،
يا مراد اين است كه:
نعمت حقيقى يا فرد كامل نعمت، صدور خيرات است و اوّل مقدّمات آن توفيق حق تعالى است.
https://eitaa.com/neveshteh313/3661
راه بدست آوردن توفیق
ارفق توفّق.
نرمى و مهربانى كن تا توفيق بيابى يعنى حق تعالى اسباب خير را براى تو مهيّا كند.
https://eitaa.com/neveshteh313/3663
چگونه توفیق خدا را بدست آوریم؟
من استنصح اللَّه حاز التّوفيق.
هر كه ناصح شمارد خدا را جمع كند توفيق را،
👈 مراد به «ناصح شمردن حقّ تعالى» اينست
كه اعتقاد آن كند كه حقّ تعالى در همه اوامر و نواهى كه بندگان را كرده ناصح و خالص است با ايشان و از براى صلاح حال ايشان كرده و اصلا در آنها غشّ نكرده با ايشان، و همچنين در افعال او نسبت بهر كس غشّى نيست و در باره هر كس آنچه صلاح او باشد بكند مگر اين كه او غشّ كند با خدا و مستحقّ اين شود كه با او شبيه بغشّ و مكر بعمل آيد چنانكه در آيات كريمه وارد شده و قبل از اين مذكور شد.
#بدست_آوردن_توفیق
📖شرح غررالحكم(خوانسارى)
📖ج ۵
📖صفحه ى ۳۰۲
https://eitaa.com/neveshteh313/3664
چرا آلات موسیقی در تلویزیون نشان داده نمیشود؟
نشان دادن الات موسیقی در تلویزیون مشکل دارد؟
مقام معظم رهبری؛ علت ممنوعیت نشان دادن ساز و گیتار در تلویزیون را در جلسه ۳۳۰ درس خارج توضیح دادند.
🔹«...یک سوال دیگری از ما پرسیدند که این سوال را هنرمندها هم زمانی که اینجا با من ملاقات داشتند، پرسیدند که چرا شما اجازه نمیدهید که در تلویزیون ابزارهای موسیقی نشان داده بشود؟
آنجا یک نفر بالاخره #سنتور دارد میزند مثلا؛ ویالون دارد میزند.صدایش به گوش میآید؛ آقا شما نمایش ابزارش را اجازه نمیدهید.
این را ما از سالها پیش ممنوع کردیم. چرا؟ علتش همین است،این تَهَتُّک است،نفس نشان دادن این آلات در سیمای مرکز عمومی کشور که همه میبینند،
خود این، نزدیک کردن مردم به این فضای رواج و غلبه این اشیا در جامعه است.
این را ما از مذاق شرع به کلی دور میبينيم.
لذاست که آن را اجازه ندادیم»
🔺 «...هرآن چیزی که ترویج کند موسیقی را در کشور لااقل در شرایط کنونی اشکال دارد.
حال اگر یک روزی به یک جایی رسیدیم که مطلقاً موسیقی #حرام در جامعه وجود نداشت؛ بعضی موسیقیدانهای #مسلمان متعبد متدیّنی پرورش پیدا کردند که آنچه پخش میکنند.موسیقی غیرحرام است. موسیقی غیرلهوی است. بلکه مقرب الی الّله است؛ اگر به آنجا رسیديم. آنوقت بگوییم آموزشگاه هم تشکیل بدهند،نمایشگاه همتشکیل بدهند.
امروز آنطورها نیست،امروز وضع موسیقی در کشور وضع مطلوبی نیست.همچنان موسیقی لهوی مُضِلّ بر #موسیقی غیرلهوی غلبه دارد.
بنابراین، در این شرایط،هر چیزی که ترویج کند این موسیقی را، به نظر ما جایز نیست»
🔖 کتاب غنا و موسیقی،انتشارات انقلاب اسلامی ص ۴۸۹
#راوی
#رهبر_انقلاب
#موسیقی_حرام
🆔 @Tahlilesiyasibartar 🇮🇷
https://eitaa.com/neveshteh313/3665