eitaa logo
نظام اندیشه - استاد صالحی
268 دنبال‌کننده
131 عکس
20 ویدیو
33 فایل
﷽🔸انسان شناسی قرآنی (نظام اندیشه اسلامی) برای حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان 🔸 استاد صالحی @msalehi کانال استاد @Salehy 🔸حقیقت قرآن جمال امام 📌 eitaa.com/nezam_andishe/598 🔉نظام ۱ با تگ #نظام_اندیشه_1 🔉نظام ۲ با تگ #صوت_نظام_اندیشه_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 لینک ورود به محیط کلاس نظام اندیشه 1 برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇 🌐 http://www.skyroom.online/ch/amin1306/andishe 🔻پنجشنبه ها، ساعت ١١:٣٠ الی ١٣ ✅ تا دقایقی دیگر خدمتگزار هستیم. 🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند.
✅حاضرین درس امروز👆 ( + خانم سعیده میرزایی + خانم مطهره کرباسی ) 🔻جلسه ۶ درس
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند، و از مطالب خوب افرادی که ارائه نمودند استفاده کردیم. (+ خانم فاطمه مظاهری + خانم زهرا ذیلائی + خانم فائزه مولایی بیدگلی + خانم کیمیا مبشری + خانم مرضیه محمدیان + خانم زینب رضایی + خانم مطهره کرباسی + خانم معصومه فصاحت + خانم زهرا میرزایی + خانم حدیثه مظاهری + خانم نگین رنجبر + خانم سعیده میرزایی + خانم مهدیه سلطانی سمیرمی + آقای حیدرعلی اشراقی ) 🔻جلسه ۶ درس
06- نظام 1 - تابستان1400.mp3
20.67M
🔸 جلسه ۶ 👆 - پنجشنبه ۴ شهریور ١۴٠٠ - ارائه خانم زهرا عسکر حکیمی - جنت آدم، در بهشت مثالی نزولی (که مجسم و محسوس است، با احکام مادی، ولی مجرد از جنس مادی (قوه) است ولذا تغییر و گذران تدریجی در آن نیست) - چشیدن فریب شیطان، چشیدن ظهور اسم مضل و مضر و مذل و مغوی و... در دشمنی شیطان و ترسیم نوع فریب شیطان، و رسوا شدن القائات او در برابر حیات طیبه انسان بود - فطرت شوق به کمال، با چشیدن بهشت مثالی و حیات طیبه الهی در آن، با سرشت انسان آمیخته شد - فطرت فرار از نقص، با نفرت از فریب شیطان و درک زشتیِ برهنگی عورت حیوانی و نقص‌های آشکار شده از توجه به عالم کثرت ایجاد شد، ولذا نفرت از توقف در مرتبه حیات حیوانی و فرار از فریب شیطان هم در سرشت انسان تنیده شد. - هبوط اول، هبوط عداوتی (حیوانی)، و فرو رفتن در تعلقات عالم کثرت بود، که اگر انسان با توبه رو به هدایت الهی نکند، همینطور به هبوط حیوانی بیشتر در تعلقات زمینی فرو می‌رود. - تلقی کلمات الهی و توجه از زندگی زمینی به حیات آسمانی و توبه و برگشت توجه انسان به عالم وحدت - هبوط اول با توبه تبدیل شد به هبوط دوم، که هبوط هدایتی (انسانی) بود، که پایان مراحل خلقت (قوس نزول و تکوین)، و آغاز هدایت و سلوک با تکلیف شرعی است (قوس صعود و تشریع). 🔸 ⭕️ تکلیف الزامی جلسه: 🔻کسانی که نقص در ارسال تکالیف داشتند، کل صوت اول تا پنجم از بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)» با خواندن فیش متنی مربوطه، و ارسال صوت کنفرانس برای هرجلسه در خصوصی استاد @msalehi 📌دسترسی از لینک زیر👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598 🔸 @Nezam_Andishe
🔸نکات تکمیلی جلسه ۶ 🔻در مراحل نزول خلقت آدم، پس از: مرحله اول خلقت در نفخه روح الهی بر بدن یا تعلیم اسماءالهی به آدم، و مرحله دوم در سجده ملائکه (طاعت و محبت و خدمت به ولایت روح آدم) و تمرد شیطان (معصیت و عداوت و خصومت با ولایت روح آدم)، حال می‌رسیم به مرحله سوم خقلت آدم، که ادراک تجلیات حقایق اسماءالله در بهشت عالم مثال نزولی، و شناخت انس و صدق ملائکه، و شناخت دشمنی و دروغ شیطان در آن عالم است. مرحله چهارم هبوط اول است. مرحله پنجم تلقی کلمات الهی و توبه با آن است مرحله ششم هبوط دوم است. 🔻بهشت برزخ نزولی آدم، برای چشیدن حقایقی از زندگی آسمانی با جذبه تمایلات الهی، و چشیدن شکوه وشکوفایی حیات طیبه انسانی است 🔻 اول در بهشت، درک کمال هست، اما درک حدود و نقص ها و دردهای عالم مادی نیست. نه درد گرسنگی و تشنگی، و نه زشتی عریانی و زحمت حرارت خورشید ومشقات دنیا. سپس بعد از هبوط اول، نقصها و سوآت بدن را ادراک می‌کند 🔻خمیرمایه حیات انسانی نفس، و «فَألهَمها فُجورَها و تقواها» در بهشت مثالی محقق شد. آدم در آن بهشت، هم کمال حیات طیبه را یافت، و هم نقص درحیات حیوانی وهبوط از بهشت را شناخت. هم الهام فطری به تقوای نفس وجذبات اسمائی و دوستی ملائکه را شناخت، و هم با شناخت فریب شیطان و یافتن اثرش درهبوط، الهام فطری به نحوه فجور نفس و ریشه وساوس و دشمنی شیطان را شناخت 🔻چشیدن حیات انسانی در بهشت، انسان را با داشتن بدنِ حیوانی دارای استعدادِ حیاتِ انسانی و روحانی قرار داد. انسان اگر حیات طیبه روحانی و انسانی را در بهشت نمیچشید و مستقیم بدن با تمایلات حیوانی را درک میکرد، خودش را متوقف و محدود در همان مرتبه میدید و حیوان میشد. 🔻وقتی ادراک بدن و تمایلات حیوانیِ آن از دریچه بیکران روح و حیات انسانی در بهشت آشکار شد، انسان در عین درک بدن خودش را متوقف در آن نمی‌بیند و از منظر غلبه احکام روح بر احکام بدن به تدبیر بدن و زندگی زمینی با بدن مادی می‌پردازد. توقف در بدن و آشکاری عورت بدن برایش زشت شده، و زیباییش را در حیای روح و رعایت حکم روح و مقصد حرکت روح بسوی خدا در زندگی با بدن میداند. 🔻انسان در بهشت یافت که حیات روحانیش «لاَ تَبْقَى إِلاَّ بِالْأَمْرِ وَ اَلنَّهْي»، یعنی حیات طیبه روح انسانی، بقاء و کمالش به عین اتصال بودنش به «امر و نهی الهی» است، لذا می یابد تأمین نیازهای بدن و تمایلات حیوانی را هم اگر از دریچه روح و با اتصال به «امر و نهی الهی» انجام دهد در متن زندگی در زمین هم حیاتش روحانی و زندگیش آسمانی خواهد بود. امر و نهی الهی، غذای حیات روح هستند، چرا که روح از سنخ عالم امر است و هرقدر ظهور امر الهی شود عمق و وسعت حیات روحانیش بیشتر شده، و خودش متن امر الهی و مشیت الهی میشود، آنطور که مثل اولیاء و انبیاء در دنیا و مثل بهشتیان در آخرت «اراده اش عین ظهور اراده الهی شده» و «مظهر کن فیکون الهی» میشود که با اراده روحانی او حقایق محقق میشوند: - لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها وَ لَدَيْنا مَزِيدٌ (ق ٣۵) - لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ (الزمر ٣۴، اشوری ٢٢) - لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُن (النحل ٣١، الفرقان ١۶) - هُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُون (الانبیاء ١٠٢). - عَبدي! أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مِثْلِي، أَنَا حَيٌّ لاَ أَمُوتُ أَجْعَلُكَ حَيّاً لاَ تَمُوتُ، أَنَا غَنِيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ أَجْعَلُكَ غَنِيّاً لاَ تَفْتَقِرُ، أَنَا مَهْمَا أَشَاءُ يَكُونُ أَجْعَلُكَ مَهْمَا تَشَاءُ يَكُونُ. - يَا اِبْنَ آدَمَ، أَنَا غَنِيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ، أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ غَنِيّاً لاَ تَفْتَقِرُ. - يَا اِبْنَ آدَمَ، أَنَا حَيٌّ لاَ أَمُوتُ، أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ حَيّاً لاَ تَمُوتُ، أَنَا أَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ، أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِلشَّيْءِ: كُنْ فَيَكُونُ. (کلیات احادیث قدسی ج١ ص٧٠٩ و ٧١٣) 🔻شجره ممنوعه، در وجه کثرت شاخ و برگش تجلی کثرت دنیا و توقف در حدود و نقص ها و مشغول شدن به حبّ دنیاست. اما اگر انسان خود را تابع و تحت توجه نور وجه وحدت همان شجره که روح جامع انسان کامل محمّدی و علم الهیشان هست قرار دهد، به اذن الهی که در وجود ایشان است قدرت غلبه وحدتِ روحی بر کثرت تمایلات بدنی را یافته، و جانش مانند ایشان جامع وحدت و کثرت میشود. هم توجه به روح الهی و نور خدایش در تجلیات هستی دارد و «وحدت را در کثرت می‌بیند»، و هم توجه به کثرت را عامل اتصالش با وحدت روح الهی یافته و «کثرت را در وحدت می‌بیند».
🔻دوره جنینی، دوره مشابه جذبه روح در بهشت در طی کردن مراحل خلقتمان هست، روح ما در جذبه الهی بود و جسممان هم از بدن مادر تغذیه مینمود، که ما بدن و حیات بدنی داشتیم، ولی توجه به بدن و درک نیاز گرسنگی و تشنگی و ... را نداشتیم. وقتی بدنیا آمدیم ابتدا غذا خوردن از دنیا با دهان بدن را آغاز کردیم ولی ابتدا غذایی ساده و بسیط (شیر مادر) بود، و بتدریج که از شش ماهگی غذاهای با ترکیبات کثرت از عالم دنیا را خوردیم امکانات بدنی هم رشد و کمال یافت و ادراک انسان به بدنش هم معطوف شده و کم کم عورت و عیب بودن آشکاری آنهم برایش پیدا شد، تا به سن بلوغ برسد که تمام غرایز بدنی و تمایلات حیوانی در خلقت بدنی او به کمال خلقتش برسد و عقل قوی برای تدبیر آن غرایز هم در انسان کامل شود، تا مراحل خلقت و نظام تکوینی انسان در قوس نزول تمام شده، و همانجا مراحل نظام تشریع و تکلیف شرعی انسان در قوس صعود آغاز شود. 🔸 @Nezam_Andishe
نظام اندیشه - استاد صالحی
#انسان_شناسی_قرآنی #تکلیف_عمومی 🔸کلیه شاگردان درس نظام انديشه اسلامی موظفند که صوت جلسات #اول تا #پ
287.4K
🔸دقت بفرمایید که: *تکلیف کلاسی* (3 نمره) در گوش دادن پنج جلسه این👆 بحث *«حقیقت قرآن جمال امام زمان (علیه السلام)»* است (نه صوت کلاس‌های آنلاین)، که برای هر جلسه از تکلیف یک صوت کنفرانس حداقل پنج دقیقه ای در خصوصی استاد @msalehi بفرستید. 🔻 لینک دسترسی به فایل صوتی آن پنج جلسه مربوط به تکلیف👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
✅حاضرین درس امروز👆 ( + ) 🔻جلسه ۷ درس
07- نظام 1 - تابستان1400.mp3
19.55M
🔸 جلسه ٧ 👆 (جلسه آخر) - پنجشنبه ١١ شهریور ١۴٠٠ - بیان مراحل ششگانه خلقت انسان در قوس نزول تکوینی، که پایان آن، آغاز مراحل قوس صعود و تکلیف شرعی در انسان است - تکلیف شرعی و سلوک و صعود انسان، با محبت و اطاعت از خلیفة الله (امام/ انسان کامل) است، که موجب قرب الهی و عبودیت مورد رضای خداوند می‌شود - مسئولیت الهی انسان در شرع، با آغاز مسئولیت انسان در اجتماع و امکان تشکیل خانواده و مسئولیت هایش در آن همراه است. اساساً ظهور اسماء الهی با اطاعت امر خدا در همین روابط خانوادگی و اجتماعی است که محقق می‌شود. تا همسر نشود ظهور اسم ودود و رحیم در او کامل نمی‌شود، و تا پدر و مادر نسبت به فرزندش نشود ظهور بسیاری از اسماء الهی تحت اسم رب (در پرورش فرزند) نمی‌شود، که در آنها خودش هم تربیت الهی می یابد. - دین و هدایت تشریعی و حیات طیبه انسانی، با ظهور اسماء الهی درون امتحانات همین زندگی خانوادگی انسان است که محقق می‌شود. 🔸 ⭕️ تکلیف الزامی (3 نمره پایانی): 🔻کسانی که نقص در ارسال تکالیف داشتند، با گوش دادن صوت اول تا پنجم از بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)» و خواندن فیش متنی آن، برای هرجلسه یک صوت کنفرانس در خصوصی استاد @msalehi بفرستند 📌دسترسی از لینک زیر👇 🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598 🔸 @Nezam_Andishe
🔸نکات تکمیلی جلسه ۷ 🔻انسانی که بُعد روح نامتناهیش در عالم وحدت است، و بُعد بدن محدودش در عالم کثرت است، و احکام روح و وحدت الهی را حاکم و غالب و ظاهر در بدن و عالم کثرت می‌کند، چنین انسانی «حقیقت جامع میان عالم وحدت و عالم کثرت» شده، و لذا انسان کامل و مخلوق جامع و اسم اعظم الهی می‌شود که احاطه به تمام مراتب وحدت و کثرت دارد. 🔻 از آغاز تولد هبوط اول و ورود توجه انسان به عالم کثرت شروع شد، و رفته رفته هرقدر توجهش به کثرات بیشتر شد، ادراکات غیبی اش از عالم وحدت فراموشش شد، که بعدا با سلوک شرعی که توجهش از عالم کثرت عبور کند بسوی توحید و عالم وحدت، آن حقایق غیبی این‌بار با اختیار و محبتش مورد توجهش قرار می‌گیرند و مکشوف می‌شوند. 🔻هبوط اول، قطع توجه از عالم وحدت و توقف در بدن، و توجه و تعلق آگاهانه به بدن و دنیا و عالم کثرت است 🔻 توبه (برعکس هبوط)، انصراف از حب دنیا، قطع تعلق از امیال و کثرات، و توجه به عالم روح و وحدت و توحید الهی یافتن است، در عین تدبیر بدن و آبادی جهان برای رضای خدا، که این توبه با قدرت عقل در توجهش به توحید هدایت الهی و عالم وحدت محقق می‌شود. 🔻 توبه موجب یافتن هدایت الهی و انس میان انسان‌ها و الفت قلبی و وحدت اجتماعی می‌شود، و برعکسش هبوط حیوانی موجب ضلالت و عداوت قلبی و گسست اجتماعی و دشمنی میان افراد می‌شود. 🔻هبوط عداوتی و حیوانی (هبوط اول) با توبه آدم تبدیل می‌شود به هبوط هدایتی و انسانی (هبوط دوم) 🔻هبوط دوم، آغاز تشریع و تکلیف و مسئولیت انسان در قوس صعود، و پایان مراحل خلقت تکوینی و کامل شدن خلقت و فطرت انسان است. 🔻 بلوغ انسان، پایان مراحل خلقت و آغاز هدایت در هبوط دوم است. کمال خلقت با بلوغ غریزی (کمال خلقت بدن) و بلوغ عقلی (کمال الهام فطری در تشخیص فجور و تقوا، و امکان فهم خطاب شریعت الهی، و پذیرش مسئولیت در برابر حق الله و حق الناس اجتماعی محقق می‌شود) 🔻 آغاز هدایت دینی با شروع تکلیف شرعی است که انسان با کمال عقلش قدرت فهم هدایت دین را دارد، با توبه و برگشت از حیات حیوانی (در توجه به من موهوم در عالم کثرت) بسوی حیات طیبه انسانی (در توجه به من حقیقی در عالم وحدت). 🔻آغاز قوس صعود، از وقتیست که انسان با بلوغ، امکان ازدواج و تشکیل خانواده دارد، که زمینه انجام وظایف شرعی فردی و اجتماعی و مسئولیتش در برابر همسر و فرزند خانواده و همسایه و همشهری و هر مسلمان و انسانی در جهان است، که شکوفایی اسماء الهی در آنها ایجاد می‌شود. 🔸 @Nezam_Andishe