eitaa logo
نظام تعلیم و تربیت اسلامی
118 دنبال‌کننده
24 عکس
2 ویدیو
0 فایل
هوالعلیم بناء فقه مضاف و نظام سازى در حوزه تعليم و تربيت بر اساس الگوى تفقه جامع حلقه اجتهادی تعلیم و تربیت اسلامی خادمان کانال: @Zeini64 @tebyan31 @abdorreza128
مشاهده در ایتا
دانلود
یا 👤 نظریه پرداز: آیت‌الله ملک زاده 💥 تفقّه جامع، به طور خلاصه، عبارت است از: اسلام‌شناسیِ اجتهادی جامع به تعبیر دیگر، تفقّه جامع یعنی: 🔶 تحقیق در همه دین، ناظر به تحقّق در همه زندگی بر این اساس و در بیانی تفصیلی‌تر درباره تفقّه جامع، می‌توان گفت: 🔶 تحقیقی همه‌جانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزه‌های اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوشش‌دهندۀ باورهای بنیادین، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها، به غایت تحقّق در جان و کالبد فرد و جامعه، و اجرا و عملیاتی شدن در تمامی اجزا، جوانب و سطوح حیات؛ @nezametarbiati
یا 🔶 تفقّه جامع، یک نظریه، بلکه یک کلان‌نظریه یا فرانظریه، در حوزه دین‌پژوهی، معرفت دینی و اسلام‌شناسی است. توصیف این نظریه با عنوان کلان‌نظریه، به جهت گستردگیِ قلمرو آن است. و بهره‌گیری از عنوان فرانظریه برای آن، با لحاظ این نکته است که تفقه جامع، خود به تنهایی دربردارنده نظریات متعددی در حوزه دین‌پژوهی و معرفت دینی و شامل طراحی چارچوب‌ها و الگوهایی جهت جریان و تحقق دین در حیات فردی و اجتماعی بشر، و در واقع، یک بسته نظری، معرفتی و روشی، و مجموعه‌ای از نظریات، چارچوب‌ها، الگوها، تبیین‌ها، تعریف‌ها، بازتعریف‌ها ، تقسیم‌ها و صورت‌بندی‌ها در زمینه اسلام‌پژوهی و اسلام‌شناسی تخصصی و اجتهادی، در گسترده‌ترین پهنۀ ممکن است. 🔶 برای نمونه، شماری از نظریات، چارچوب‌ها و الگوهایی که در ذیل تفقه جامع، تعریف می‌شوند بدین قرار می‌باشند: 1⃣ نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی؛ 2⃣ نظام جامع اسلام‌شناسی تخصصی: شامل مراحلی همچون نظام انتظارات، نظام احتیاجات، نظام مسائل و ...؛ 3⃣ رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی: نظریه‌ای در باب علم دینی و الگویی برای دستیابی به علوم انسانی با رویکرد اسلامی است؛ 4⃣ فقه قواعدی؛ 5⃣ فقه مضاف: مشتمل بر تبیین مراحل تکوین فقه تخصصی، و مبانی و اصولی که این فقه، به شکل عام، بر آن مبتنی است، و قواعدی که در سامان‌دهی به آن باید رعایت شود، و خروجی‌های آن که یکی از آنها نظریۀ فقهی است؛ 6⃣ نظام‌سازی اسلامی: بیان‌گر مبانی، اصول و مراحل عملیاتیِ یافت و ساخت نظام‌های اجتماعی بر پایه اندیشه، معارف و تعالیم @nezametarbiati
یا ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه جامع» یا «اسلام‌شناسیِ اجتهادی جامع»، تحقیق در همه دین، برای تحقّق در همه زندگی است. پس متعلَّق جامعیت در تفقّه جامع، دو امر است: 1⃣ دین 2⃣ زندگی 🔶 همه دین؛ جامعیت ناظر به دین در تفقه جامع، سخن از تحقیق و تفقه در همه دین است، نه بخشی از آن. همۀ دین، یعنی تمام جنبه‌ها و ابعاد دین و تمامی تعالیم و آموزه‌های آن، اعمّ از: 1⃣ عقائد و الهیات: نظام اندیشه‌ها، شناخت‌ها، بینش‌ها و باورهای بنیادین 2⃣ شریعت: نظام رفتارها 3⃣ اخلاق و فضائل: نظام ارزش‌ها و گرایش‌ها در نتیجه، تفقه جامع، تحقیقی همه‌جانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزه‌های اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوشش‌دهندۀ باورهای بنیادین، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها است. 🔸 همه زندگی؛ جامعیت ناظر به زندگی دربرگیرندگیِ تفقه جامع نسبت به همه زندگی و جامعیت آن ناظر به حیات، شامل دو بُعد افقی و عمودیِ زندگی می‌شود. جامعیت ناظر به حیات، در بُعد افقی، به معنای شمول نسبت به همه اجزاء و زوایای حیات بشر است. و جامعیت ناظر به حیات، در بُعد عمودی نیز به معنای شمول نسبت به همه سطوح حیات بشر؛ اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، می‌باشد. @nezametarbiati
⏪ علوم و بر اساس طبقه بندی آنها با رویکرد اسلامی ⏪ و ⏪ مجموعه این علوم و معارف بُعد را تشکیل می دهند؛ ⏪ آیت الله ملک زاده 🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛ @nezametarbiati
✅ اساس حوزه های علمیه از دیدگاه مقام معظم رهبری 🔻 در حوزه ها، اساس، است. فقه باید پیشرفت بکند. فقاهت به معنای خاص خود مورد نظر ماست. 🔸 فقه به معنای عام - که آگاهی از دین است - در اینجا فعلا مورد بحث ما نیست؛ فقه به معنای خاص، یعنی آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعه متون دینی، که خیلی هم مهم است. 🔹 انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست، و نیز شامل احوال اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیه ی شئون اوست. تکلیف و سرنوشت همه اینها در فقه معلوم می شود. فقه به این معنی مورد نظر ماست، که اسمش همان احکام فرعی است؛ استنباط احکام فرعی از اصول. این، اساس حوزه هاست... (1370/6/31) 🔺 البتّه در مورد فقه حرف خیلی زیاد است. فقه خیلی اهمیت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» (1398/2/18) @nezametarbiati
✳️ تعریف تربیت ♦️ تربیت، نوعی تلاش برای ایجاد تغییر و تحول است و به معنای شکوفایی استعدادها و فعلیت بخشیدن به ظرفیتها، قابلیتها و تواناییهای بالقوه است. به طور خلاصه می توان تربیت را به: 🔆 🔆 🔆 👈 «خر‌‌وج از قوه به سوی فعل» تعریف نمود. 🎤 استاد محمد حسین ملک زاده 🕌 نشست نخست از سلسله نشستهای علمی نظام تعلیم و تربیت اسلامی @nezametarbiati
✳️ فقه التعلیم و التربیه ♦️ تجمیع و تبویب مجموعه احکام حوزه رفتارهای تعلیمی و تربیتی، اعم از رفتارهای معلمان و مربیان و نیز متعلمان و متربیان، به علاوه ی ترسیم و تبیین شرعیِ وضعیاتی که در میان آنها یا مرتبط با آنها شکل می گیرد، شاخه ای از فقه الشریعه را می سازد به نام: فقه التعلیم و التربیه. 🎤 استاد محمد حسین ملک زاده 🕌 نشست نخست از سلسله نشستهای علمی نظام تعلیم و تربیت اسلامی @nezametarbiati
✳️ اقسام مربی ♦️ مربیِ انسانی، منحصر در سه قِسم است: 1⃣ یا «خود» است 2⃣ یا «از خود» است 3⃣ و یا «اجنبی». 🎤 استاد محمد حسین ملک زاده 🕌 نشست نخست از سلسله نشستهای علمی نظام تعلیم و تربیت اسلامی @nezametarbiati
✅ نشست دوم از سلسله نشست های علمی ⏮ موضوع: بناء و در حوزه و بر اساس الگوی تفقه جامع 💥 با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه تربیت اسلامی و حوزه های مرتبط (اخلاق، مشاوره و روانشناسی اسلامی) از مراکز و مؤسسات مختلف 🔶 مراحل ساماندهی به فقه التعلیم والتربیة و نظام تعلیم و تربیت اسلامی، به مثابه نمونه ای از صورت بندی یک فقه مضاف و نظام سازی اسلامی، بر پایه منطق و منطبق بر الگوی برگرفته از این کلان نظریه 🗓 زمان: سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ 🕖 ساعت: ۱۸ 🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶ @mabaheth @nezametarbiati
✳️ فقه النفس به تعبیر بعضی از نویسندگان عرب ♦️ هم اکنون برخی از پژوهشگران و نویسندگان عرب زبان در جهان اسلام، از تعبیر «فقه النفس» استفاده می کنند و حتی کتابهایی هم با همین عنوان تألیف کرده اند، ولی منظورشان از فقه النفس، شناخت نفس مبتنی بر آیات و روایات اسلامی است، نه شاخه و شعبه ای از فقه الشریعه و فقه بالمعنی الاخص که بیانگر احکام تکلیفی و وضعیِ مرتبط با نفس است. در واقع آنها با تکیه بر آراء و اقوال علما و مفسران، به تفسیر موضوعی قرآن و حدیث، با موضوع نفس پرداخته اند و نوعی معرفة النفس اسلامی، البته به زعم خودشان، ارائه کرده اند. چنین دانش و معرفتی، معادل قرآنی و حدیثی معرفة النفس و علم النفس فلسفی است و به لحاظ مرتبه و مقام، در جایگاه مبانی فقه الشریعه و خصوصا، فقه التربیه قرار دارد. 🎤 استاد محمد حسین ملک زاده 🕌 نشست نخست از سلسله نشستهای علمی نظام تعلیم و تربیت اسلامی @nezametarbiati
✳️ نقاط اشتراک فقه التعلیم و التربیه با فقه های مضاف دیگر ♦️ مربیِ انسانی، که: 👈 نه «خود» است 👈 و نه «از خود» بلکه شخص و شخصیت ثالثی (اجنبی) است، به نوبه خود می تواند یکی از این سه قِسم باشد: 1⃣ فرد 2⃣ جامعه 3⃣ حکومت 🔴 وقتی نوبت به بحث از شأن تعلیمی و تربیتی جامعه و مجتمع انسانی نسبت به انسانهای موجود در آن می رسد، فقه التعلیم و التربیه با فقه الاجتماع، تلاقی می کند و این دو فقه مضاف، نقطه تماس و اشتراک می یابند. 🔵 همچنین هنگامی که شأن و وظیفه حکومت در عرصه تعلیم و تربیت، مورد بررسی فقاهی قرار می گیرد، فقه التعلیم و التربیه با فقه الحکومه تلاقی می کند و این دو شاخه از فقه الشریعه، نقطه التقاء و اشتراک پیدا می کنند. 🎤 استاد محمد حسین ملک زاده 🕌 نشست نخست از سلسله نشستهای علمی نظام تعلیم و تربیت اسلامی @nezametarbiati