eitaa logo
نون والقلم
96 دنبال‌کننده
750 عکس
156 ویدیو
30 فایل
هدیه به پیشگاه مقدس حضرت مهدی عج نوشته‌های یک تبیین‌گر در جنگ نرم(چمن خواه) لایق نبود قطره به عمان بردن / خار و خس صحرا به گلستان بردن اما چتوان که رسم موران باشد / پای ملخی سوی سلیمان بردن
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام دوستان مهدوی برای فرج امام زمان عج، دعا کنیم ‌🔹اطلاع رسانی برگزاری «اولین» کلاس مهدویت با موضوع «حضرت مهدی علیه‌السلام در آینه‌ی قرآن» مدرس :خانم چمن خواه زمان: دوشنبه ،ساعت ۱۵:۳۰ مکان: فاز ۴ اندیشه،بازار ایرانی اسلامی مسجد سلمان فارسی واحد فرهنگی خواهران @noonvalghalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان مهدوی شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها را تسلیت میگوییم.🖤🖤🖤 برای فرج امام زمان عج ، دعا کنیم ‌ 🏴 ان‌شاءالله سه شنبه ۶ آذرماه «یازدهمین» کلاس مهدویت در سال ۱۴۰۳ با موضوع « دجال » ساعت ۱۵ در مسجد امام هادی علیه السلام-فاز ۵ اندیشه_میدان نبوت برگزار میشود. بعد کلاس، ان‌شاءالله نماز و دعای استغاثه به امام زمان علیه‌السلام در همان مسجد برگزار میگردد🏴 مدرس: چمن خواه @noonvalghalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفتار عجیب شهید شهریاری با پیک موتوری!!! 🔰 برشی از سخنرانی به مناسبت ۸آذر، سالروز شهادت شهید 🍃🌹🍃 🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان مهدوی برای فرج امام زمان عج، دعا کنیم ‌🔹اطلاع رسانی برگزاری «دومین» کلاس مهدویت با موضوع «حضرت مهدی علیه‌السلام در آینه‌ی قرآن» مدرس :خانم چمن خواه زمان: دوشنبه ،ساعت ۱۵:۳۰ مکان: فاز ۴ اندیشه،بازار ایرانی اسلامی درب اصلی مسجد سلمان فارسی واحد فرهنگی خواهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹رهبر معظم انقلاب: «میرزا کوچک، مرد تنهایی بود که به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا یک نه‌ی بزرگ گفت.» ۱۳۸۰/۰۲/۱۲ 🗓 ۱۱ آذر سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی 🕊شادی روح بلندش صلوات 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا
‌‌‌‌ 🌹١١ آذر ١٣٠٠: شهادت ، مبارز مسلمان ♦️ رهبر معظم انقلاب: «امروز [رسانه‌های غربی] می‌خواهند فرهنگ‌سازی و الگوسازی کنند؛ آن‌ها می‌خواهند جوان ایرانی و نسل نوی ایرانی، یک نسل تحقیرشده‌ی توسری‌خور باشد تا بتوانند روی او سوار شوند و به او دیکته کنند و آن کاری را که آن‌ها می‌خواهند، انجام دهد. برای اینکه کسی را به زیر مهمیز بکشند، بهترین راه این است که بگویند تو چیزی نیستی، تو کسی نیستی وگذشته‌ای نداری. مفاخر یک ملت را انکار می‌کنند، برای اینکه او احساس کند چیزی نیست. میرزا کوچک، مرد تنهایی بودکه به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا -یعنی روسها و انگلیسی‌ها -یک نه‌ی بزرگ گفت. نه با روسها ساخت، نه باانگلیسی‌ها؛ اما در کنار او کسانی بودند که می‌خواستند با دستگاه حکومت آن روز -بعد هم با رضاخان که تازه می‌خواستسر کار بیاید -مبارزه کنند، اما به روسها پناه می‌بردند؛ به باکو رفتند و بندوبست‌هایشان را کردند و به ایران برگشتند وسرسپرده‌ی آن‌ها شدند .اما میرزا کوچک‌خان قبول نکرد و حاضر نشد سازش کند؛ او، هم با انگلیسی‌ها جنگید، هم با قزاقهای روس جنگید، هم با لشکر رضاخانی -و قبل از ، آن کسانی که بودند -مبارزه کرد؛ با احسان الله خان ودیگران هم کنار نیامد. وقتی جوان گیلانی سر قبر می‌رود و می‌بیند این مرد تنها، این مرد باایمان وباصفا، اگرچه در وسط جنگلهای گیلان در مظلومیت مرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مرد، اما یک مشعل شد .ما در دوران مبارزه‌ی خودمان، هر وقت نام میرزا کوچک‌خان را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او رامی‌خواندیم، نیرو می‌گرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل هویت وشخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد.» بیانات در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلای ، ۱۳۸۰/۰۲/۱۲ ‌‌‌ 🇮🇷🇵🇸 🍃 ✅ بصیر ایران بزرگ 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/355926049Ce75b048e18 🍃🌹🍃 🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
🌹روحانی مبارز یونس استادسرایی مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی متولد 1257 مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود که در اعتراض به نقض تمامیت ارضی و استقلال ایران از سوی بیگانگان بعد از مشروطه قیام کرد. ♦️با خروج قوای روسیه و انگلیس از گیلان و پیوستن وابسته نظامی شوروی به قوای دولتی ایران و حرکت آن برای سرکوب دولت انقلابی و تسلیم خالو قربان به این قوا، میرزا کوچک خان تنها باقی ماند. روس ها نیز براساس توافق با دولت ایران از کمک نظامی به جنگلی ها خود داری کردند. نبرد قوای دولتی با نیروهای اندک جنگل شدت یافت و سرانجام در 12 آبان 1300 رشت به تصرف قوای دولتی درآمد، اما میرزا به همراه یاران خود به جنگل پناه برد و مقاومت خود را ادامه داد. ♦️در حالی که میرزا بسیاری از یاران جنگلی خود را در مسیر از دست داده بود، در کوه های تالش گرفتار سرمازدگی شد و به دست یکی از عوامل سالار شجاع کشته و سرش بریده شد . ♦️آخرین نامه ای که به تاریخ 5 آبان 1300 شمسی از میرزا کوچک خان به یادگار مانده، جملاتی از آن چنین است :...با رویه ای که دشمنانمان در پیش گرفته اند شاید بتوانند به طور موقت یا دائم توفیق حاصل کنند، ولی اتکای من و همراهانم به خداوند دادگری است که در بسیاری از مهالک حفظم نموده است. افسوس می خورم که مردم ایران مرده پرستند و هنوز قدر این جمعیت را نشناخته اند. البته بعد از محو ما خواهند فهمید، که بوده ایم و چه خواسته ایم و چه کرده ایم....امروز دشمنانمان ما را دزد و غارتگر خطاب می کنند و حال آنکه هیچ قدمی جز در راه آسایش و حفاظت مال و ناموس مردم برنداشته ایم. ما این اتهامات را می شنویم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی الاطلاق واگذار می کنیم. ♦️میرزا هم در شرایطی که فقط 8 نفر از جنگلیان مانده بودند به همراه گائوک آلمانی (هوشنگ)یاور وفادار میرزا به قصد دوری جستن از شرایط موجود به منظور رفتن به خلخال در راه کوهستانی «گیلوان» میان برف و کولاک از حرکت باز می مانند و دچار سرمازدگی شدید شده، در شرف مرگ قرار می گیرند که مرد مکاری پیکر مرده آنان را به یاری عده ای از اهالی قصبه ی «خانقاه» به آنجا منتقل می کنند. در خانقا به دستور محمد خان سالار شجاع برادر امیر مقتدر طالش که عداوتی بین آنان و جنگلیان بود، سر میرزا از بدن او جدا شد. بدن را در همان قصبه دفن کردند. سر بریده ی میرزا این قهرمان ملی و آزادی و سردار جنگل را به رشت آوردند و به فرمانده ی پادگان تحویل دادند. ♦️ سر بریده ی میرزا کوچک خان جنگلی را مدت ها در کنار سربازخانه به نمایش گذاشتند. سپس خالو خان که زمانی از همراهان میرزا کوچک خان جنگلی بود سر ایشان را به عنوان تحفه برای رضا شاه آوردو به دستور سردار سپه، سر میرزا را در قبرستان چهار راه حسن آباد که اکنون محل آتش نشانی است دفن کردند. یکی از دوستان میرزا مخفیانه سر میرزا را از گور گرفته و به رشت آورد و در سلیمان داراب رشت به خاک سپرد. پس از شهریور 1320 آزایخواهان گیلان محرمانه جسد میرزا را از قصبه ی خانقاه به رشت آورده در جوار سر بریده میرزا مدفون می نمایند. 🇮🇷🇵🇸 🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
🔴۲۰ جمله از رهبر معظم انقلاب درباره «قانون‌اساسی بمناسبت روز قانون اساسی» * قانون اساسی میثاق بزرگ ملی و دینی و انقلابی ماست. ۱۹/۰۴/۱۳۷۹ * قانون اساسی ستون فقرات نظام و در حقیقت مرکز اصلی سلسله اعصاب نظام است. ۱۴/۱۱/۱۳۷۴ * قانون اساسی ما یکی از مترقیترین قانون‌های اساسی دنیاست. ۰۸/۰۲/۱۳۶۸ * منشور رسمی و قانونىِ انقلاب و کشور عبارت است از قانون اساسی ما. همه چیزهایی که برای اداره امور ملت لازم است، به شکل متین و مستحکمی در این منشور وجود دارد. ۰۱/۰۹/۱۳۸۱ * نباید تصور کرد که انقلاب، یک چیز است و قانون اساسی یک چیز دیگر است. قانون اساسی، همان تجسد و تجسم انقلاب است. ۰۳/۰۸/۱۳۷۱ * منشور واقعی انقلاب و خواست حقیقی مردم همان چیزی است که در قانون اساسی ما بخصوص در اصول اوّل آن منعکس شده است. ۰۱/۰۹/۱۳۸۱ * آن کسانی که نشستند قانون اساسی را تدوین کردند، دو خصوصیت در آن جمع به طور جمع وجود داشت؛ یک خصوصیت علم دین بود، آگاهی از دین بود، یک خصوصیت روحیه‌ی انقلابی و آگاهی از ایده‌های انقلابی اسلام بود. این مجموعه و این ترکیب، محصول بسیار خوبی را به بار آورده است. ۱۳۶۸/۰۲/۰۸ * در قانون اساسی، بیشتر از همه چیز، نقش اسلام و منبعیّت و منشأیّت اسلام برای قوانین و ساختارها و گزینشها مطرح است. ۱۹/۰۴/۱۳۷۹ * در قانون اساسی، هر آن چیزی که با ایمان دینی مردم مقابله داشته باشد، اصلاً مشروعیت ندارد. ۰۴/۱۲/۱۳۷۷ * منشور اصلی جمهوری اسلامی که قانون اساسی مترقی و جامع ما است، با توزیع صحیح و منطقی و عادلانه‌ی قدرت در میان ارکانی که معیارهای اسلامی در تشکیل آنها به کار گرفته شده، و با ایجاد پیوندی دینی و عاطفی میان مردم با مسئولان کشور، تازه‌ترین سخن را در فلسفه‌ی سیاسی به میدان آورده است. ۰۳/۱۲/۱۳۷۷ * حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی این حرف نو را مطرح کرد که حاکم و حکومت و قدرت سیاسی باید مبتنی بر پرهیزگاری، عدالت و حقیقت باشد. قانون اساسی بر این مبنا شکل گرفت. ۲۷/۱۱/۱۳۷۹ * تمام امور مملکت، همه‌ی چیزهایی که شما در زندگی شخصیتان و در زندگی اجتماعی و در کار اقتصادی و در کار سیاسی و در کار نظامی، باهاش مواجه میشوید، از خوب و بد و تلخ و شیرین، به نحوی به قانون اساسی ارتباط دارد. سرچشمه آن‌جاست. ۰۸/۰۲/۱۳۶۸ * هر اصلی از اصول قانون اساسی در واقع هدف و سرمنزلی است که باید به آن رسید. همه دستگاههایی که نهادهای دولتی هستند و بخشی از اداره کشور بر عهده آنهاست؛ باید به سمت این هدفها حرکت کنند. ۰۷/۰۳/۱۳۸۱ * عمل به قانون اساسی، علاج اساسی دردهای این کشور است. ۲۹/۰۳/۱۳۷۹ * دشمنان، قانون اساسی ما را آماج حملات خود قرار داده‌اند؛ چون این قانون اساسی با این خصوصیات و با این تقسیم قدرت میتواند کشور را به سامان برساند و جامعه را پیش ببرد. ۱۱/۰۲/۱۳۸۴ * وظایفی که در قانون اساسی برای قوای سه‌گانه و مسؤولان قانونی معیّن شده، معتبر و محترم است و همه باید در مقابل این قانون، حالت تسلیم داشته باشند. ۱۴/۰۳/۱۳۸۰ * هر امری که تخلف از قانون اساسی محسوب شود، تخلف از روال صحیح حرکت انقلابی جامعه‌ی ماست. ۱۳۷۱/۰۸/۰۳ * امام (ره) یک قاعده‌ی محکم و مستحکمی به نام قانون اساسی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.۱۴/۰۳/۱۳۹۰ * قانون اساسی میتواند ذهن‌ها را اشباع و اقناع کند و جسم‌ها را به رفاه مادی برساند؛ میتواند دنیا و آخرت مردم را آباد کند. ۱۱/۰۲/۱۳۸۴ * عمل به قانون اساسی، علاج اساسی دردهای این کشور است. . ۱۳۹۲/۳/۱ 🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹12 آذر روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ♦️مقام معظم رهبری:امام (ره) یک قاعده‌ی محکم و مستحکمی به نام قانون اساسی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد 🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
🔺رضایت حضرت زهرا(س) ملاک رضایت خدا است 🔹گفتاری از حجت‌الاسلام مسعود عالی 🖊 گروه معارف 📝حضرت زهرا (س) هم راضیه بود و هم مرضیه. با آن شدت بلا‌هایی که به ایشان وارد شد. یکی از بلا‌های حضرت، عاشورای سیدالشهداء (ع) بود؛ یعنی بلا‌های فرزندان را می‌دانستند. رضایت حضرت زهرا (س) ملاک رضایت خدا بود. این از فهم و عقل ما خارج است. انسان تا چه حدی می‌تواند برسد که رضایتش ملاک رضایت خدا باشد. پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «إنّ الرّب یرضی لرضا فاطمة و یغضب لغضب فاطمة»؛ همانا خداوند، با خشنودی فاطمه (س) خشنود و با ناراحتی فاطمه (س) ناراحت می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹امام خامنه ای: ♦️درباره‌ی فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها، هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم و حقیقتاً نمی‌دانیم که چه باید بگوییم و چه باید بیندیشیم. به قدری ابعاد وجود این انسیّه‌ی حوراء، این روح مجرّد و این خلاصه‌ی نبوّت و ولایت برای ما پهناور و بی‌پایان و درک ناشدنی است که حقیقتاً متحیّر می‌مانیم. ♦️اگر به کتابهایی که درباره‌ی فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها به‌وسیله‌ی محدّثین اهل سنّت نوشته شده است، نگاه کنید، روایات بسیاری را می‌بینید که از زبان پیغمبر صلّی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم در ستایش صدّیقه‌ی طاهره علیهاسلام صادر شده است و یا رفتار پیغمبر با آن بزرگوار را نقل می‌کنند. این حدیث معروف از عایشه است که گفت: «والله ما رأیت فی سمته و هدیه اشبه برسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم من فاطمة»؛ هیچ کس را از لحاظ هیأت، چهره، سیما، درخشندگی و حرکات و رفتار، شبیه‌تر از فاطمه به پیغمبر اکرم ندیدم. 🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔖 قیامِ فاطمی 🏴 با رحلتِ غم‌بارِ رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) حوادث تلخ دیگری رخ داد که متوجّه‌ اهل‌بیت رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بود. تجمع تعدادی از مهاجران و انصار در سقیفه سرآغاز شکل‌گیری جریان انحرافی مسیر خلافت بود؛ جریان امّا به اینجا ختم نشد و پیامدهای آن حتی در شکل هجوم به خانه‌ی برترین بانوی هستی، برای بیعت گرفتن برای خلیفه غاصب و دفاع یک‌تنه بی‌بی جهانیان از مقام ولایت و مصدومیت و سپس شهادت آن حضرت بروز یافت. 🏴 در فاصله اندک میان اجتماع سقیفه و شهادت حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها)حوادثی رخ داده که مستقیم یا غیرمستقیم با شهادت آن حضرت مرتبط است. پس از جریان سقیفه امیرالمومنین(علیه‌السلام) در حالی‌که همسرش حضرت فاطمه(سلام الله‌علیها) را بر مرکبی سوار کرده و دست حسنین(علیه‌السلام)را گرفته بودند. به درب خانه تمام کسانی که در بدر حضور داشتند مراجعه و طلب یاری کردند. از میان آن‌ها تنها چهار نفر یعنی سلمان، ابوذر، مقداد و زبیر با حضرت علی(علیه‌السّلام) بیعت کردند. رفتن به درب خانه‌های انصار و مهاجرین چندین شبانه‌روز طول کشید؛ ولی هیچکدام با امام‌شان بیعت نکردند. 🏴 بانوی بزرگ اسلام، وقتی دید امّت اسلام برای حمایت از رهبر واقعی اسلام؛ علی‌بن ابی‌طالب(علیه‌السّلام) و حقّ حاکمیت و خلافت او و در واقع برای دفاع از حقِّ خود امّت هیچ حرکتی نکردند. در واقع یک‌تنه به جای همه امّت به‌پا‌خاست و کار آنها را یک‌نفری انجام داد. اما قیام فاطمه(سلام‌الله‌علیها) سطح و بستری عظیم تری هم داشت و آن گستره‌ی تاریخی بود؛ زیرا سقیفه در آن زمان آخرین حلقه یک زنجیره‌ی بلند در همه تاریخ جهان بود که البته بعد از آن حضرت نیز تاکنون ادامه یافته و در نظام سلطه‌ی مستکبران عالم جلوه‌گر شده است. 🏴 قیام او حتی فراتر از حمایت و دفاع از رهبری بود؛ گرچه این امر رکن قیام او بود. مبارزه او در یک گستره‌ی متوسط برای نجات اسلام ناب و مکتب ولایت به شمار می‌آید. آن اُسوه‌ی بزرگ اسلام به تنهایی و به جای یک امّت قیام کرد. لاجرم هزینه این مبارزه بسیار سنگین بود و این هزینه را به خاطر خدا پرداخت و به همین جهت به معنای واقعی کلمه صبر و استقامت و فداکاری کرد و خدای متعال همه این مراتب و سطوح را در همان امتحان، در ملکوت در مبارزه فاطمی مشاهده فرمود؛ چنانچه در زیارت‌نامه بی‌بی دو عالم این چنین می‌خوانیم. «یا مُمتَحَنَهُ امتَحَنَکِ اللهُ...» و در ادامه این فراز می‌خوانیم «فَوَجَدَکِ لِما امتَحَنَکِ صابِرَةً». بدانیم راه فاطمی، راه «مبارزه» و «استقامت» است. ✍ مخدره چمن‌خواه @enqelabi_nevesht 📌کانال نوشته‌های انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آه از این روزگارِ بعد از تو از خزان و بهارِ بعد از تو آه از این آشیانه‌ی خالی خانه‌ی پرغبارِ بعد از تو رفتی و سوز رفتنت زده است‌ شعله در شام تارِ بعد از تو رفتی و در فراق تو چه کنند مردمِ سوگوارِ بعد از تو همدم باوفا خداحافظ سدره‌المنتهی خداحافظ دلم از درد رفتنت خون است چشم من چشمه نیست جیحون است بیت‌الاحزانِ من همین خانه‌ست که پس از رفتن تو محزون است آه لیلا پس از تو واویلا که جنون در پی تو مجنون است کو که دستاس را بچرخاند دست‌هایی که از تو ممنون است دفن کردم تو را و چرخِ کبود طاق ویرانه از تو وارون است همدم با وفا خداحافظ آیه‌ی والضحی خداحافظ @darvazhe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبارزه‌ای منفی با دعا «يَا إِلَهِي عَجِّلْ وَفَاتِي سَرِيعا»، دعایی کوتاه، اما پر معنا که حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بعد از رحلت پدربزرگوارشان، حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به زبان آوردند و از خداوند طلب مرگ کردند. به راستی چرا یک بانوی تبیین‌گر و مبارزی خستگی‌ناپذیر، چنین دعایی در حق خودشان کردند؟ و یا در جایی دیگر، حضرت در خطبه‌ی نسبتاً مفصلی در مورد غصب فدک و بیدار و هوشیار کردن مردم، نسبت به جریان منحرف نفوذی‌ها، چنين فرمودند: «لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هُنَيْئَتِي» يعني «اي کاش در اين لحظه مرده بودم». مگر نه اینست که طلب و آرزوی مرگ کردن در اسلام امری مکروه و مذموم است، آن هم برای بانوی جوانی که مادر چهار فرزند خردسال است. چرا حضرت آرزوی مردن کردند؟ طلب مرگ نمودن از خداوند، دليل‌‏هاى گوناگون دارد. اگر به دليل برخورد با مشکلات زندگى و ضعیف بودن نفس باشد، کارى قبيح و ناپسند است؛ اما طلب مرگ به خاطر هدفی والا؛ چون طلب شهادت يا رسيدن به لقاء‌الله و یا نوعی مبارزه با وضعیت موجود باشد، امری ممدوح و پسندیده است. در اینجا به چند نمونه از طلب مرگ ممدوح، اشاره شده‌است. حضرت اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در اوصاف اهل تقوا مى‌فرمايند: «اگر خداوند عمر معينى را براى اهل ايمان و تقوا معين نکرده بود، يک چشم به هم زدن نيز روح آنان در بدنشان نمى‌ماند، به دليل اشتياق به پاداش الهى و بيم از کيفر او». همچنين در نامه‌ای به حارث همدانی که از کارگزاران و یاران مخلص امام بودند، اینچنین مي‌فرمايند: «أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِيق‏»؛ یعني بسيار به ياد مرگ و منزل‌هاى پس از آن باش، اماّ هرگز آرزوى مرگ مکن، مگر آن گاه که صددرصد به رضايت الهى مطمئن باشى. امام سجاد(عليه‌السلام) در دعاي ۲۰ صحيفه سجاديه در مورد طلب مرگ، مي فرمايند: «فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ»؛ يعني هرگاه عمرم مـرتع و چراگاه شيطان شود، جانم را بگير، قبل از آن که دشمنيت به من رو کند، يا خشمت بر من مستحکم شود. و یا در داستان حضرت مريم(سلام‌الله‌علیها) در قرآن کریم آمده است، هنگامي‌که حضرت مریم(سلام‌الله‌علیها) به جهت حمل حضرت عيسي‌(عليه‌السلام) و به خطر افتادن آبرو و حیثیتشان دربرابر مردم، از آنها کناره‌گيري و در حالت بسيار سختي قرار گرفته بودند، دست به دعا برداشتند و فرمودند: «يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا»(آیه ۲۳ سوره مریم)؛ یعنی اى كاش پيش از اين مرده بودم و يكسره از خاطره‏‌ها فراموش مى‌‏شدم‏. اولیای الهی، تمنای مرگ می‌کردند نه در خواست مرگ. مرگ برای آنها، اول راحتی بعد از سختی‌های زندگی دنیا و قرار گرفتن در آغوش رحمت الهی بوده است. بنابراين طلب مرگ و شهادت همیشه مکروه و ناپسند نيست. گاهی در زندگی انسان حوادث سختی روی می‌دهد که طعم حیات دنیوی، کاملاً تلخ و ناگوار می‌شود، به‌ خصوص آنجا که انسان، هدفهای مقدس خود را در خطر می‌بیند و توانایی دفاع در برابر آن را ندارد، از نوعی مبارزه‌ی خاموش و منفی، مثل سکوت، نفرین، دعا و ...استفاده می‌کند. در مورد حضرت زهرا(سلام‌الله‌عليها) نيز چنين بود. زمانی‌که برای بیعت با ابوبکر، به درب منزل حضرت هجوم آوردند و برای بیعت گرفتن به زور متوسل شدند. حريم و حرمت اهل بيت(عليهم‌السلام) توسط دشمنان و منافقان شکسته شد و حق امام را غصب کردند. در چنین حالتی، حضرت با تمام توان و قدرت دست در کمربند ولی زمانشان انداختند و از ولايتی اميرالمؤمنين(علیه‌السلام) دفاع کردند. ایشان در اين راه به مصيبت‌هاي گوناگون، از جمله شهادت فرزند شش ماهه‌ و درد و رنج ناشی از ضربات در و دیوار و غلاف شمشیر به بازو، دچار شدند. دیگر تحمل ماندن در این دنیای فانی را نداشتند و برای نشان دادن نارضایتی خود از شرایط حاکم بر زمان، دست به دعا برداشتند و از خداوند طلب شهادت کردند. در روایتی از پيامبر گرامي اسلام(صلي‌الله‌عليه‌وآله) آمده است؛ روزی به اصحاب خودشان خبر داده بودند كه: «دخترم فاطمه آن چنان در امواج بلاها و مصيبت‌ها، غمناك و نگران مي‌شود كه دست به دعا مي‌دارد و از خدا، آرزوي مرگ و شهادت مي كند و مي‌گويد: «يا رَبِّ اِنّي سَئِمْتُ الْحَياةَ وَ َتَبَرَّمْتُ بِأَهْلِ الدُّنْيا فَأَلْحِقْني بِأَبي اِلهي عَجِّلْ وَفاتي سَريعا» پروردگارا! از زندگي، خسته شده ام و از دنيازدگان، بلاها و مصيبت هاي ناگوار ديدم. خدايا! مرا به پدرم، ملحق ساز و مرگ مرا زود برسان. ادامه دارد. @noonvalghalam1