eitaa logo
نــــــــــورنــما
2.6هزار دنبال‌کننده
199 عکس
148 ویدیو
10 فایل
💠 مجموعه #نـــــــــورنــما لا تعادوا الایام فتعادیکم با روزها دشمنی نورزید که به دشمنی با شما برمیخیزند. ارتباط با مدیر کانال @aghs13 ارتباط با ادمین @sarbbazzaman کانال ما در تلگرام @noornama2 پیج اینستاگرامی @noornamaferagh1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 نهی از منکر 📍امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «أنكر المنكر بيدك و لسانك» با دست و زبان نهی از منکر کن(نهج البلاغه نامه ۳۱) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍سعدی حکایت می آورد از پادشه زاده ای که وارد مسجد شد و حرمت مسجد را شکست و هر چه می توانست به زبان آورد و مردم که او را پادشاه آینده می دانستند از ترس ساکت شدند و سعدی در خطاب به این مردم می گوید: گرت نهی منکر بر آید ز دست نشاید چو بی دست و پایان نشست اگر می توانید با دست نهی از منکر کنید شایسته نباشد که چون بی دست و پایان بنشینید وگر دست قدرت نداری، بگوی که پاکیزه گردد به اندرز خوی و اگر با دست نمی توانید نهی از منکر کنید با زبان نهی از منکر کنید چون خوی انسان ها با اندرز و پند پاکیزه می شود. @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 پیروزی ها و شکست ها 📍در جنگ احد شدیدترین صدمه به مسلمانان وارد شد و در نتیجه آن ۷۰ نفر از سران و شجاعان مسلمین شهید شدند. خداوند سبحان بر اثر حزنی که از این جنگ بر مسلمان وارد شد، آیه ای بر آنها نازل فرمود: «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ» اگر (در میدان احد) به شما جراحتی رسید (و ضربه‌ای وارد شد)، به آن جمعیّت نیز (در میدان بدر) جراحتی همانند آن وارد گردید. و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (و این خاصیّت زندگی دنیاست) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‌اند، بداند (و شناخته شوند)؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد. و خدا ظالمان را دوست نمی‌دارد(آل عمران آیه ۱۴۰) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍علامه طباطبائی در مورد آیه ی «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» می گوید: و اگر این جمله را مطلق آورد، و بالا دست بودن مسلمانان را مقید به هیچ قیدی به جز ایمان نکرد، برای این بود که به ما بفهماند شما مسلمانان اگر ایمان داشته باشید نباید در عزم خود سست شوید، و نباید به خاطر اینکه بر دشمنان ظفر نیافته اید و نتوانسته اید از آنان انتقام بگیرید اندوهناک گردید، برای اینکه ایمان امری است که با علو شما قرین و توأم است، و به هیچ وجه ممکن نیست با حفظ ایمان خود زیر دست کفار واقع شوید، چون ایمان ملازم با تقوا و صبر است، و ملاک فتح و ظفر هم در همین دو است، و اما قرح و آسیب‌هایی که به شما رسیده، تنها به شما نرسیده بلکه طرف شما (مشرکین) هم این آسیب‌ها را دیده اند، و روی هم چیزی از شما جلوتر نیستند، تا باعث وهن و اندوه شما شود(تفسیر المیزان ج ۴ ص ۳۹) @noornama
مقام معظم رهبری: مهم اینست که در فرازها مغرور نشد، چون غرور جهل می‌آورد و در شکست‌ها منفعل و مأیوس نشد، همچنانکه جبهه مقاومت از پیروزی مغرور و از ناکامی‌ها منفعل نمی‌شود. @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نــــــــــورنــما
💠 دنیای فرعون و ظهور موسی 📍می گویند: تا ظهور و روز نجات زمان زیادی باقی مانده است. پس بگذارید به گناه و دنیای فرعونیان خوش باشیم و وقتی حضرت ظهور کرد به سویش می شتابیم... ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍این اندیشه ای بود که بنی اسرائیل به آن مبتلاء گشت و آنها بی آنکه صبر اختیار کنند آسایش دولت فرعون را انتخاب کردند و در خطاب به حضرت موسی گفتند: «قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا» پیش از آنکه تو بیایی و پس از آنکه تو آمدی ما را آزار دادند(آل عمران آیه ۱۲۹) و به همین دلیل بود که تعدادی از آنها به سوی حضرت موسی زبان اعتراض بُردند و این اعتراض ها و شکایت ها چنان سنگین بود که حضرت موسی دعا کرد که خدایا! زبان اعتراض و مذمت آنها را از من بگیر: «يَا رَبِّ احْبِسِ عَنِّي أَلْسِنَةَ بَنِي آدَمَ فَإِنَّهُمْ يَذُمُّونِّي وَ قَدْ أُوذِيَ» و خداوند سبحان در پاسخ فرمود: «يَا مُوسَى هَذَا شَيْ‏ءٌ مَا فَعَلْتُهُ مَعَ نَفْسِي أَ فَتُرِيدُ أَنْ أَعْمَلَهُ مَعَكَ» ای موسی! این کار را برای خودم هم نکرده ام، آیا انتظار داری که در حق تو انجام دهم؟ ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍امام صادق علیه السلام از سرگذشت کسانی که به دولت و آسایش فرعون پنهان بُردند خبر داده و می فرماید: «إِنَّ قَوْماً مِمَّنْ آمَنَ بِمُوسَى (صلوات اللّه عليه)- قَالُوا لَوْ أَتَيْنَا عَسْكَرَ فِرْعَوْنَ وَ كُنَّا فِيهِ وَ نِلْنَا مِنْ دُنْيَاهُ- فَإِذَا كَانَ الَّذِي نَرْجُوهُ مِنْ ظُهُورِ مُوسَى صِرْنَا إِلَيْهِ- فَفَعَلُوا فَلَمَّا تَوَجَّهَ مُوسَى وَ مَنْ مَعَهُ هَارِبِينَ- رَكِبُوا دَوَابَّهُمْ وَ أَسْرَعُوا فِي السَّيْرِ- لِيُوَافُوا مُوسَى وَ مَنْ مَعَهُ فَيَكُونُوا مَعَهُمْ- فَبَعَثَ اللَّهُ مَلَائِكَةً فَضَرَبَتْ وُجُوهَ دَوَابِّهِمْ- فَرَدَّتْهُمْ إِلَى عَسْكَرِ فِرْعَوْنَ- فَكَانُوا فِيمَنْ غَرِقَ مَعَ فِرْعَوْنَ» قومی از مؤمنین به موسی گفتند: کاش نزد فرعون می رفتیم و با او بودیم و از دنیایش بهره مند می شدیم، و چون امید ما که ظهور موسی بود برمی آمد، نزد او می رفتیم، و این کار را کردند. چون موسی و همراهانش گریختند، سوار شدند و شتاب کردند تا به موسی و همراهانش برسند و با آنها باشند. خدا فرشته ها فرستاد که به صورت چهارپایان آنان زدند و آنها را برگرداندند به لشکر فرعون، و با همراهان فرعون غرق شدند(کافی، ج۵، ص۱۰۹) ┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈ 📍قرآن می فرماید: «لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسی» شما مانند کسانی نباشید که اینگونه حضرت موسی را آزار دادند و به سویش زبان اعتراض بُردند؛ چرا که نمی توان آسایش دولت باطل را با آسایش دولت حق جمع کرد: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَيْهِ شَيْخٌ وَ قَالَ: قَدْ عَقَّنِي وَلَدِي وَ جَفَانِي إِخْوَانِي، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلْحَقِّ دَوْلَةً وَ لِلْبَاطِلِ دَوْلَةً كِلَاهُمَا ذَلِيلٌ فِي دَوْلَةِ صَاحِبِهِ؟ فَمَنْ أَصَابَتْهُ رَفَاهِيَةُ الْبَاطِلِ‏ اقْتُصَّ مِنْهُ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ» ابو الصباح كنانى گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم، پيرمردى بر آن حضرت وارد شد و گفت: فرزندم مرا به شدت رنجانده و برادرانم‏ به من ستم کرده ‏اند، امام صادق عليه السلام فرمود: آیا نمى ‏دانى كه حقّ را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از آن دو در دولت رقيبش ذليل است؟ پس هر كه آسايش دولت باطل به او رسد در دوران دولت حقّ از او قصاص مى ‏شود. @noornama
(کتاب) کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر نوشته آیت‌الله صافی گلپایگانی در موضوع امام دوازدهم است. گزارش مختصری از محتوا؛ کتاب، مشتمل بر ده فصل است و هر فصل دارای چند باب در موضوعات مختلفی چون نص بر دوازده امام، نص بر امام عصر، تاریخ زندگی و چگونگی ظهور آن حضرت. سبک مؤلف چنین است که هر روایت را به طور کامل با سلسله اسناد و ذکر نام منبع در ابتدای روایت آورده است. روایات هر باب به تفکیک شماره گذاری شده و می‌توان مجموع روایات کتاب را شمارش کرد. مؤلف در ابتدای کتاب خود، نام دهها منبع شیعی و سنی که از آنها بهره برده را آورده است هر چند در این میان از چند منبع خاص بیشتر بهره برده است. منابع تحقیق مؤلف؛ منابع این کتاب عبارتند از مهمترین کتب روایی و تاریخی شیعه و عامه که غالبا مشتمل بر منابع کهن و اصول اولیه است هر چند در مواردی هم به کتب متاخر و حتی معاصر ارجاع شده است. کمال الدین، غیبت نعمانی و غیبت شیخ طوسی، کفایة الاثر، صحاح عامه از جمله این منابع‌اند. شیوه تحقق مؤلف؛ مؤلف در این کتاب قصد جمع آوری روایات مربوط به امام عصر را داشته و اظهار نظر یا سخنی از خود ارائه نمی‌کند. در پایان هر باب به بقیه روایات مربوط به آن باب در منابع دیگر یا ابواب دیگر کتاب حاضر اشاره می‌کند. تنها در مواردی در پاورقی نکاتی را ذکر کرده است. کتاب منتخب الاثر قابل توجه نویسندگان بعدی قرار گرفته و به آن ارجاع داده و از آن استفاده کرده‌اند. @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا