#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان سی و هشتم
موضوع:👈 #تذلل1
صد_میدان_38_میدان_سی_و_هشتم،_تذلل_قسمت_اول_5798893151741546567.mp3
43.36M
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9060
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
کتاب صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
🟢میدان سی و هشتم « تذلل » است.
از میدان خشوع، میدان « تذلل » زاید. « قوله تعالی و عنت الوجوه
للحى القيوم و قد خاب من افترى»
🔷تذلل بهسزای نیاز خویش زیستن
است و بهخواری راه بردن است
و بر آن تخم عز دو جهانی کشتن
🔵 تذلل سه قسم است:
تذلل اجابت به صدق
امر و معاملت بهوفاقت،
فرمان و تذلل قصد با طلب
حقیقت بهزاد خاطر،
🟠 تذلل قبول امر را سه نشان است:
رغبت در علم
و حرص بر ورد
و نظر باريك.
🟣 تذلل قصد را با حقیقت
سه نشان است:
کم سخنی
و دوستی درویشی
و فکرت دایم
⚪️ تذلل آگاهی را از اطلاع حق بر
سر سه نشان است:
خواب چون خواب غرقه شدگان
و خوردن چون خوردن بیماران
و عیش چون عیش زندانیان.
و این طریق مستقیم آن است.
خواجه عبدالله انصاری
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
جلوهای کرد رُخت دید ملک عشق نداشت
عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد»
❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم...
به شبی دیگر با خواجه عبدالله انصاری خوش آمدید.
☘️میدان سیوهشتم از کتاب زیبای صد میدان جناب خواجه عبدالله انصاری هستیم.
🙏از روح شریف و عظیم خواجه عبدالله انصاری طلب میکنیم، اطلاعات نابی که در این کتاب پنهان است را به قلب و زبان تکتک ما جاری بدارد تا بتوانیم به درک بهتر این کتاب برسیم.
☘️دوستان تا میدان سیوهفتم که «خشوع» بود، پیش آمدیم.
👈ترسها و خوفهایی که در این کتاب مطرح شده بود، اکنون در این مرحله به پایان رسید.
☘️از این به بعد با درسهای آموزندهی بسیار بالایی از جناب خواجه عبدالله انصاری در کنار شما خواهیم بود...
☘️در هر میدانی که قرار دارید؛ اول از خدا بخواهید و طلب کنید که "خدایا حسوحال این میدان را به من ارزانی بدار."
👈به عنوان مثال هنگامی که میگوید «خشوع» آن را متوجه شوم.
☘️تمام اینها برای ما باید به یک حالت زندگی تبدیل شود و در خشوع زندگی کنیم.
🔻به خاطر بسپارید، کسی به خشوع میرسد که در مقابل خدا سر خود را خم کند.
👈اگر در مقابل دیگران سر خم کند، به خشوع نمیرسد.
🔺کسی که به انسانها، دولتها و قدرتها جایگاه و بها دهد؛ هیچگاه به عشق الهی نمیرسد.
☘️کسی که هیچ کسی را به جز خدا نبیند، میتواند به مقام خشوع برسد.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«از میدان خشوع، میدان تذلل زاید.»
👈«تذلل» از همان ذلیل و بسیار فروتنی میآید.
☘️وقتی تمام وجود شما به فروتنی کشیده شود و احساس کنید در مقابل پروردگار چقدر خوار و ضعیف هستید؛
👈به این حالت «تذلل» میگویند.
☘️خشوع که اتفاق میافتاد، بدن شما حالت فروتن میگرفت و تمام بدن شما در سلول به سلول خود، حالت آرامش و امنیت الهی کسب میکرد.
👈یعنی قلب شما کاملاً خاشع میشد.
☘️مرحلهی بعد از آن، هنگامی که از خشوع فیزیکی و قلبی عبور کردید، دیگر «تذلل» میشود.
👈بدینمعنا که به خواری در مقابل پروردگار میافتید.
☘️کسانی که میخواهند «حالت تذلل» را حس کنند،
👈باید زیاد سجده کنند و به خاک بیفتند.
☘️بعضی افراد میگویند "عبادت خوب است؟"
و برخی میپرسند که "عبادت چگونه است؟"
👈فرم عبادت نمازگونه که در آن سجده دارد، بینظیر است.
☘️بهویژه کسانی که بعد از عبادات خود سجدهی مستحبی میکنند و همینطور به خاک میمانند تا قلب آنها پیوندی با پروردگار پیدا کند.
🔹سجده فقط در برابر پروردگار است و هیچ چیزی در این عالم، ارزش ندارد که انسان خود را به خاک بیندازد.
☘️هنگامی که در مقابل پروردگار به خاک میافتید؛
👈چنان باشد که گویا به خاک چسبیدهاید، این حالت سجده میشود.
☘️در واقع پیوند محکمی با خاک برقرار میکنید و مثل خاک فروتن میشوید.
☘️خاک، پستترین و پایینترین عنصر است.
👈در واقع در مقابل پروردگار، مانند خاک میشویم.
☘️اعمال فیزیکی بسیار اثر دارند.
☘️زمانی که شما به حالت «تذلل» میافتید، خود به خود در مقابل خداوند به خاک میافتید و نمیتوانید حتی افراشته باشید.
☘️انسان در حالتهای وجد الهی که گرفتار میشود؛ ناگهان عشقی درونی در او ایجاد میشود اما در مقام «تذلل»، دیگر نمیتواند سر پا بایستد و به خاک میافتد.
👈امیدوارم که همه بتوانیم «تذلل» را حس و تجربه کنیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«تذلل به سزای نیاز خویش زیستن است.»
☘️حدود هشتصد، نهصد سال بعد از جناب خواجه عبدالله انصاری «هرم مازلو» را بررسی کردند و بیان کردند که طبقات نیازهای بشر باید رعایت شود و بشر به نیازهای خود بپردازد.
☘️اینجا میفرماید که به سزای نیاز خویش، زیستن است.
👈باید اول نیازهای خود را بفهمید و بشناسید تا «به سزای آن» یعنی به اندازهی ارزش آن، زندگی کنید.
☘️هنگامی که انسان خود را بشناسد و متوجه شود که کیست، از کجا آمده و برای چه زندگی میکند؛ نیازهای خود را هم میفهمد.
👈نیازهای اولیه و ثانویهی او و در پایان هم نیازهای معنوی او برآورده شود.
📚«به سزا باید باشد.»
👈یعنی باید به اندازه باشد و سهم خود را بتوانید از این دنیا دریافت کنید، آنگونه که به سزا و شایسته باشد.
☘️آدمی که به شایستگی زندگی کند و در این دنیا سهم خود را به خودش پرداخت کند؛
👈گرفتار خواری زمینی نمیشود.
☘️فقط در مقابل خداوند خوار میشود، در برابر انسانها سر او بلند است و کج نمیشود.
☘️برای اینکه متوجه شویم نیازهای ما چه هستند، باید اول خود و ارزشهای خود را بشناسیم.
👈میخواهید چه کاره شوید؟
👈چه تأثیری در این دنیا بگذارید؟
👈چه چیز در دنیا برای شما اهمیت دارد؟
☘️بر اساس آنچیز برنامهریزی کنید.
🔹بسیار مهم است که هر کسی بر اساس آنچه که در این دنیا برای او مهم است، برنامهریزی کند.
☘️برنامهریزی ما باید نشان دهد که درجهی اهمیت هر چیز چقدر است و چقدر حاضر هستیم برای آن وقت و عمر خود را قرار دهیم.
🌻اگر میخواهید در این مورد بیشتر بدانید؛
در چلهی حکمت زرین مفصل در این زمینه توضیح داده شده است.
☘️با این شیوهی زیستن، زمان شما هدر نمیرود.
👈زیرا هر لحظه میگویید «این عمر و زمانی که میگذارم، شایستهی چیست؟»
👈چیزی به آن بدهید که شایسته باشد و آن را هدر ندهید.
❓آیا شایستهی این است که همینطور در پوستین خلق بیفتم، غیبت و قضاوت کنم یا اینکه به رشد دیگران کمک کنم؟
👈همهی ما باید در حال رشد و تعالی باشیم.
☘️«تذلل» بسیار زیبا مشخص میکند که شما ارزش ثانیههای زنگی خود را دارید یا ندارید!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«به خواری راه بردن است.»
👈منظور از «به خواری راه بردن»، خواری در مقابل پروردگار است.
👈چون قبل از این میدان «خشوع» به معنای فروتنی در مقابل پروردگار، قرار دارد.
❓فروتنی چگونه است؟
👈هر بار که پشت سر یک نفر با ما صحبت میکنند و در آن لحظه ما میگوییم «بله خیلی آدم بدی است»، فروتن نیستیم.
👈در مقابل پروردگار هم فروتن نیستیم، چون اگر ما کسی را بد میبینیم، لازمهی آن این است که اول خود را خوب ببینیم.
👈پس خودمان را بالاتر میبینیم.
🔻هنگامی که آدم دیگران را بد میبیند، در تذلل وارد نمیشود.
👈بسیار مهم است که ما در کارهای خود سرگرم قضاوت دیگران نباشیم!
☘️اگر هم قرارست یک نفر را بد ببینیم، بگوییم «خدایا من خودم بیشتر از همه کوتاهی کردم و ایراد دارم.»
👈آنگاه متوجه میشوید که چقدر حرف و نقلها به پایان میرسد.
☘️زمانی که کسی کنار شما میآید تا از کسی حرف بزند، همان موقع بگویید «من خودم بیشتر از او خطا کار هستم و لغزش دارم، در مورد او چیزی نگویید که گناهکار اصلی خود من هستم.»
👈در چنین حالتی بحث جمع میشود، ادامه هم پیدا نمیکند و آدم گرفتار خود بزرگبینی هم نمیشود.
🔷برای کسانی که میخواهند سلوک، خودسازی و طی طریق کنند؛ اینکه لحظه به لحظه خود را پایینتر از بقیه ببینند، شرط حرکت است.
🔻اگر یک لحظه خود را از هر کسی و حتی از هر موجودی بالاتر دیدید، کار خراب میشود و احساس میکنید که در یک جایگاه معنوی قرار دارید و دیگران متوجه نمیشوند.
🌱دیدهام اشخاصی که حالت روشنفکری دارند، همینطور تأسف میخورند و میگویند "چرا جامعه نمیفهمد و گرفتار رنج و ناآگاهی است؟"
👈اول باید به این نتیجه رسیده باشم که خودم آگاه هستم که میخواهم جامعه را آگاه کنم.
🔺بنابراین ما نباید احساس کنیم که آگاه هستیم و بقیه ناآگاه هستند.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«به خواری راه بردن است»
👈«راه بردن» به معنای سلوک میشود.
👈در سلوک باید خود را خوار و بسیار سطح پایین و ضعیف نگهدارید.
📚«و بر آن تخمِ عِزًِ دو جهانی کِشتند.»
👈اگر این روش را داشته باشید، «عز» یعنی عزت دو جهان به شما داده میشود.
☘️تمام کسانی که سعی بر تخریب دیگران دارند تا سطح خودشان بالا بیاید و خودشان رشد کنند؛
👈هم در این دنیا دست آنها رو میشود و هم در آخرت روسیاه خواهند بود.
☘️بنابراین خدا، عزت را میدهد.
☘️گاهی اوقات دیدهام که افرادی شروع به تخریب شخصیتی میکنند و شخصی را رسانهای میکنند.
👈اگر عزت را خدا بدهد، هر آنچه هم شما تخریب کنید، تازه به نفع او میشود و در دل انسانها بهتر و عزیزتر میشود.
☘️شما فقط کافیست بر محور حق حرکت کنید و به هیچ عنوان ترس و واهمهای از غیر خدا نداشته باشید و کاملاً خود را تسلیم حق بدارید و به خواری در مقابل حق باشید.
👈همین سبب میشود تا عزت دو دنیا را داشته باشیم.
🔺خیلیها خرج میکنند، تلاش میکنند، نمایش میدهند و هزار کار میکنند تا به عزت برسند.
☘️«عزت» به معنای بزرگی میباشد بهگونهای که بقیه آنها را دوست داشته باشند، اما آخر در دلها جا نمیشوند.
👈اگر هم جا شدند، برای مقطع کوتاهیست و دوباره از دلها رانده میشوند.
🔹اما کافیست یک عزت الهی که نور عزیز پروردگار است، در قلب ما جاری شود؛ آنگاه مورد دوست داشتن خلق خدا قرار میگیریم و عزت به ما داده میشود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۱
https://eitaa.com/noorveshghelahi