🔷پس اگر میخواهید به «تذلل سر» برسید، باید به صورت درونی به صفر رسیده باشید.
☘️طبیعتاً هر انسانی در جایگاهی دوست دارد اوضاع بهتر شود، در آن وضعیت شکوفا شود، رشد کند و موفقیت داشته باشد.
☘️تا زمانی که برای شما مهم است به جایگاهی، رشد و یا درآمدی برسید؛ یا به عبارتی تا زمانی که در این دنیا در حال خواهش هستید و چیزی میخواهید...
☘️سادهتر بگویم، تا زمانیکه در دعاهای خود موضوعی برای دعا دارید...
❓دعا خیلی خوب است اما برای چه کسی؟
👈برای مرحلهی چندِ خودشناسی؟
☘️مرحلهی سیوهشت، عیش زندانیان است.
عیش زندانیان میگوید:
💚«الدُّنیا سِجْنُ المُؤمِن»
👈دنیا زندان مومن است.
❓شما در زندان چه درخواستی دارید؟
👈چیزی وجود ندارد که شما را خوشحال کند.
👈هنگامی که در زندان قرار دارید، نمیتوانید چیزی دریافت کنید و در و دیوار آن بسته است.
☘️اینجا کمکم به جایی میرود که انسانها خواهشهای نفسانی خود را به صفر برسانند.
☘️الآن هر کدام از ما یک حاجتی داریم خوشبخت، ثروتمند شویم و بچههای ما موفق شوند.
🔺تمام اینها دعا محسوب میشود و خیلی هم ارزنده است اما در «تذلل سِر» حجاب میشود!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔷یعنی انسان سالک در این مرحله دعایی ندارد و هرچه که باشد عالی است، یعنی شاهد جریان زندگی میشود.
🔹برای اینکه شاهد جریان زندگی شود، باید به وضعیت صفر برسد.
👈در واقع صورت سِر (عمیق ناخودآگاهی) او به صفر رسیده است و چیزی نمیخواهد.
☘️و جالب است که در این دنیا مثل...
👈در واقع نمیدانم چرا فرمول دنیا اینطور است!
👈زمانی که میخواهید به شما داده نمیشود اما زمانی که نمیخواهید، سرازیر میشود.
☘️جالب است که ما خواهشها و آرزوهایی داریم.
👈تا زمانیکه تشنهی این آرزوها هستیم ناخودآگاه ما متوجه می شود که ما نداریم.
🌱مثلاً من تشنهی یک خانهی مجلل هستم و آرزوی من این است.
👈در چنین حالتی اولین پیام ناخودآگاهی من این است که این خانه را ندارم.
❓چه زمانی بهوجود میآید؟
👈زمانی که دیگر آن خانهی مجلل برای شما مهم نباشد.
☘️یعنی شما به صورت «سِر» به صفر رسیده باشید.
👈که به این «تذلل سِر» میگویند.
☘️در واقع عمیقترین لایهی ناخودآگاهی شما میخواهد به «تذلل» و فروتنی در برابر پروردگار برسد.
👈این حالت که اتفاق بیفتد، انسان به مقام «خلیفةالله» نزدیک میشود!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📕البته باز هم راه دارد و کتاب صد میدان به ما نشان میدهد که چطور بتوانیم به مقام «فنا» برسیم؛ چون از مقام توبه شروع میکند و تا مقام «فنا» صد منزل را طی میکند.
☘️توبه که مشخص است؛ باید از آن جایی که قرار داریم خارج شویم.
☘️«فنا» یعنی تمام هویت ما در هویت الهی غرق میشود؛
👈وقتی ما دیگر هیچچیز نداریم در وضعیت «فنا» قرار داریم.
☘️وضعیت «فنا» بسیار ارزنده است و هر کدام از شما ممکن است لحظاتی آن را درک کنید.
☘️مثلاً هندوها «نیروانا» میگویند، یعنی شما در آگاهی مطلق قرار میگیرید.
☘️کسیکه در آگاهی مطلق است، هیچچیز نمیخواهد
👈چون همهچیز از جنس شعور و آگاهی در اختیار او قرار دارد و دیگر چیزی نیاز ندارد.
☘️مثل زمانی که یک آدم فقیر بیچاره در رستورانی پر از غذاهای مجلل میرود و به غذا حمله میکند، چون فقیر است.
☘️یکنفر هم که همیشه شکمسیر است، به اندازهی نیاز خود غذا میخورد، آن هم اگر هوس کرده باشد.
☘️ما بیچیز هستیم، برای همین اینقدر در زندگی خواهش داریم.
☘️زمانی که به غنا یا ثروت درونی برسیم، اصلاً دیگر چیزی در این دنیا نمیخواهیم.
👈زمانی که چیزی نخواستید، تازه از آنجا جهان هستی به شما عرضه میکند!
🔺داستان (من بُدو نان بُدو) دقیقاً برای کسانی است که بیشتر در طلب قرار دارند.
☘️هر وقت رها کردید، کار و زندگی خود را بهطور معمول انجام دادید اما «تذلل باطن» داشتید.
👈در واقع «سِر» درون شما فقط سرگرم این بود که در مواجه با پروردگار در خضوع کامل بهسَر ببرید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🙏خدا را شکر که پس از هزارسال آگاهیهای این کتاب بر قلب و زبان تکتک ما جاری شد و ما اجازه پیدا کردیم در مورد «تذلل»، ذلیل شدن و فروتنی در برابر پروردگار بیندیشیم.
🙏لطفاً از پروردگار یکتا طلب کنید که مقام تذلل را در قلب و جان شما بنشاند که متوجه شویم وقتی که میگوییم "در مقابل پروردگار تذلل داریم" چه حسی است...
🔹حسی است که آدم میل دارد به خاک بیفتد، در مقابل پروردگار سجده کند و از خداوند فقط خودش را طلب کند!
👈اینها کمک میکند که آرام آرام حجابهای نفس سوزانده شود.
☘️ما میخواهیم حجابها برداشته شود.
👈چشمهایمان باز شود و جهان هستی را درست ببینیم.
🔺ما تا زمانی که در خواهش، نیاز و طلب قرار داریم، حجابها برداشته نمیشود.
💎زمانی که خواهشها در عمیقترین لایههای وجودی شما، بهصورت ظاهری و باطنی به صفر برسد و بگویید "اصلاً نمیخواهیم، اصلاً لذّتی ندارد و نخواستیم"...
👈زمانی که به این حالت رسیدید و از درون خواستههای خود را به صفر رساندید، تازه «تذلل سر» آغاز میشود.
🔹«تذلل سر» شدیداً برکت آفرین است و آنجا میفهمید که نان شما دست دولت، همسر، پدر و فرزندتان نیست.
👈آن لحظه متوجه میشوید که نانرسان، روزیرسان، آگاهیرسان و محافظ شما خداست.
🔷در واقع «تذلل» تمام حجابها را پاره میکند!
👈چنان حجابها پاره میشود که دیگر بهجز خدا، هیچکس را نمیبینید!
☘️برای همین هم قرآن در آیهای که دربارهی «تذلل» توضیح میدهد، میگوید
👈«در مقابل خدا ایستادن»
👈یعنی دیگر روبهروی خدا ایستاده و حجابها به پایان رسیده است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
🔻من باز هم تذکر میدهم، مطالبی که در لایوهای صد میدان بیان میشود عمومی نیست!
👈لطفاً در اختیار کسی قرار ندهید و به شرطی به آنها بپردازید که میادین پیشین را کار کرده باشید، نه اینکه فقط شنیده باشید؛ یعنی حس و حال آن را هم در درون خود تجربه کرده باشید.
📕اما آنچه که از حکما و خردمندان پیشین میآید این است که مسیر آکادمیک عرفان و معنویت کتاب «صدمیدان» است.
👈اگر شما این کتاب را خوب کار کنید، حداقل به عرفان نظری کاملاً مسلط میشوید.
🙏از پروردگار یکتا طلب میکنیم که توفیق دهد این کتاب را بتوانیم با همدیگر به پایان برسانیم.
☘️حقیقتاً یک جلسه صد میدان را برگزار کردن، نمیدانم چرا همینطور برای خود من هم سخت است!
✨واقعاً اگر لطف الهی نباشد، به هیچعنوان نمیتوانیم این کتاب را با همدیگر بخوانیم و همانطور که این کتاب هزارسال خاک خورده بود، شاید باز هم خاک بخورد.
🙏امیدوارم که اجازه صادر شود تا بتوانیم میدان بعدی را با همدیگر طی کنیم.
🙏خدا را شکر که چشم ما بر پایان دادن به خواهشهای نفسانی و ذلیل شدن در مقابل پروردگار گشوده شد.
💚«الحمدالله ربالعالمین»
❤️در پناه نور و عشق الهی باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیوهشتم_تذلل۲
https://eitaa.com/noorveshghelahi
#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان سی و نهم
موضوع:👈 #اخبات
صد میدان 39 - میدان سی و نهم، اخبات_5936203350683946349.mp3
28.89M
کتاب صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9120
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
🟢میدان سی و نهم «اِخبات» است.
از میدان «تذلل» میدان «اخبات» زاید
«قوله تعالى وبشر المخبتين »
🔷اخبات:
نرم خویی
و تنگدلی
و ترسگاری مرد است.
🟡اِخبات:
حقیقت اخلاص چشیده
و عذر خلایق بدیده،
و از خویشتن رسته.
🔶نشان چشیدن اخلاص سه چیز است:
🔵از تیمار زرق و از کوشیدن
و از ساختن جهان بر آسودن
🟣و در مداومت خدمت و استغراق اوقات و تصفیهی انفاس آویختن
⚪️جهان و جهانیان آدمیان و جز از ایشان را از ادای خویش آزاد داشتن.
خواجه عبدالله انصاری
#میدان_سیونهم_اخبات
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«هر چه گفتیم غیر صحبت دوست
در همهی عمر از آن پشیمانیم»
❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم...
به برنامهی امشب از کتاب ارزندهی صد میدانِ پیر هرات، خواجه عبدالله انصاری بسیار خوشآمدید.
🟡انشاءالله اگر خداوند اجازه دهد، جلسات آینده در محیط اینستاگرام برگزار نخواهد شد و در همین محیط سایت برگزار میکنیم؛ به دلیل اینکه مصرف اینترنت کمتر است، فیلتر ندارد و شما راحتتر میتوانید به برنامهها دسترسی داشته باشید و اجرای آن هم برای من تا حدودی راحتتر است.
🟡پس امیدوارم به این محيط عادت کنید و بتوانید از آن بهرهمند شوید...
به فضای جدید بسیار خوش آمدید.
🟠موضوعات پیشرو در کتاب صدمیدان بسیار تخصصی است و توصیهی اکید دارم که میدانها پلهپله گوش داده شود.
👈شاید تا پیش از این امکان داشت که یک نفر همینطور یک فایل را گوش کند اما از اینجا به بعد، مباحث آن بسیار سنگین است و بهتر است به شکلی باشد که یک نفر کامل مراحل را طی کرده باشد، طعم میدانها را چشیده باشد و بعد وارد میدان بعدی شود.
👈البته خطری ندارد و مشکلی ایجاد نمیشود اما فرد دلزده میشود، حس او بد میشود و احساس میکند که در حال دریافت اطلاعات خارج از عقلانیت است!
🟡برای همین انشاءالله آموزشهای صدمیدان دیگر مستمراً در خود سایت برگزار خواهد شد و امیدوارم بتوانیم تا میدان صدم را پیش رویم.
❤️از روح شریف جناب خواجه عبدالله انصاری نگارندهی کتاب صدمیدان، طلب میکنیم که در این جلسه همراه ما باشد تا از آگاهیهای معنوی این بزرگوار بهرهمند شویم و به درک این کتاب ارزنده برسیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیونهم_اخبات
https://eitaa.com/noorveshghelahi