eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.8هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
2.9هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قطع اعتکاف مسأله: قطع و رها کردن اعتکاف مستحبی در روزهای اول و دوم جایز است؛ ولی پس از تمام شدن دو روز، ماندن روز سوم واجب می شود و قطع اعتکاف جایز نیست. مسأله: اگر اعتکاف مستحبی را بعد از روز دوم باطل کند باید قضای آن را بجای آورد؛ ولی اگر قبل از اتمام روز دوم باطل کند چیزی بر عهدۀ او نیست. مسأله: انسان می تواند از آغاز اعتکاف هنگام نیت شرط کند که اگر مشکلی پیش آمد مثلاً اگر هوا سرد شد اعتکاف را رها کند، در صورت پیش آمدن مانع، رها کردن اعتکاف اشکال ندارد؛ حتی روز سوم. پرسش: آیا قطع اعتکاف گناه دارد؟ پاسخ: همۀ مراجع: اگر اعتکاف واجب باشد و یا دو روز اعتکاف مستحبی را گذرانده باشد و بخواهد اعتکاف را بر هم بزند معصیت کرده است. بعضی از اسباب به صورت طبیعی موجب قطع اعتکاف می شوند. همچون حرام شدن روزه و توقف در مسجد مانند حیض شدن زن. ( آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 51)
خروج از مسجد مسأله: در هنگام اعتکاف، خارج شدن از مسجد جایز نیست مگر برای کارهای ضروری. مسأله: در مدت اعتکاف، خروج از مسجد، تنها در حد پرداختن به ضرورتهای عرفی، عقلی و شرعی واجب یا مستحب جایز است. ضرورت شرعی همچون غسل جنابت، اداء دین، نماز جمعه، ادای شهادت و نیاز به تطهیر؛ ضرورت های عرفی همچون تشییع جنازه، عیادت از بیمار، تهیۀ خوراک و شستن ظروف؛ ضرورت های عقلی همچون نیاز به دکتر و درمان و قضای حاجت. پرسش: اگر کسی به جهت ندانستن مسأله از اعتکاف خارج شود، اعتکافش باطل می شود؟ پاسخ: همۀ مراجع: آری، اعتکافش باطل می شود. پرسش: اگر کسی از روی فراموشی از اعتکاف خارج شود، چه حکمی دارد؟ پاسخ: آیات عظام امام، بهجت، فاضل و نوری: اعتکافش باطل نمی شود. آیات عظام تبریزی و سیستانی: اعتکافش باطل می شود. آیات عظام صافی، مکارم و وحید: بنا بر احتیاط واجب باطل می شود. پرسش: آیا در ایام اعتکاف، رفتن به کلاس و شرکت در درس ها جایز است؟ پاسخ: خروج از مسجد و شرکت در کلاس های درسی، اشکال دارد. پرسش: برای رفتن به نماز جمعه، می توان از محل اعتکاف خارج شد؟ پاسخ: همۀ مراجع (به جز تبریزی، نوری و وحید): آری، جایز است. آیات عظام تبریزی و وحید: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. آیت الله نوری: جایز نیست. پرسش: خارج شدن معتکف از مسجد، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟ الف) برای وضو و غسل مستحبی و مسواک زدن؛ ب) جهت تلفن زدن به خانواده در موارد غیرضروری و امور متعارف؛ ج) جهت دیدار با خانواده در بیرون و در حیاط؟ پاسخ: آیت الله خامنه ای: الف) جایز است اما زیاد معطل نشود؛ ب) در موارد ضروری اشکالی ندارد و در موارد غیرضروری اگر امور مستحبی را در بر گیرد و طول هم نکشد اشکال ندارد؛ ج) در بعضی موارد اشکالی ندارد، مثل رسیدگی به امور خانواده و دیدن فرزندان که عدم دیدار باعث مفسده شود. آیت الله بهجت: هر کاری که خروج برای آن عقلاً یا شرعاً یا عادتاً لازم است و از امور واجبه باشد یا راجحه، چه متعلق به امور دنیا باشد یا امور آخرت ولی باید نزدیک ترین راه ها را انتخاب نماید. آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست مگر در مورد حتجت ضروری. آیت الله تبریزی: خارج شدن معتکف از مسجد در موارد مذکور جایز نیست. آیت الله فاضل: مانعی ندارد، ولی تلاش کند این امور با سرعت انجام شده و هرچه سریع تر به مسجد برگردد. آیت الله مکارم: الف) برای وضو و غسل مستحبی اشکال ندارد، برای مسواک کردن نیز اشکال ندارد؛ ب) اشکال ندارد؛ ج) اشکال دارد. آیت الله سبحانی: خروج برای تطهیر یا مسواک زدن اشکال ندارد. مسأله: برای هر کار ضروری شرعی یا عرفی مانند رفتن به دستشویی، غسل واجب، تهیۀ ضروریات و همچنین برای گواهی دادن در دادگاه، نماز جمعه، تشییع جنازه و عیادت مریض می توان از مسجد خارج شد. برای گرفتن وضو و غسل مستحبی، در مجموع دو نظریه وجود دارد: 1.آیات عظام مکارم، بهجت، فاضل، خامنه ای و صافی فرموده اند: اشکال ندارد. 2. آیات عظام نوری، سیستانی، تبریزی و وحید: احتیاط واجب در ترک است. کسانی که از مراجع دستۀ دوم پیروی می کنند می توانند به مراجع دیگر مراجعه کنند. پرسش: ملاقات نزدیکان در چند دقیقه در خارج از مسجد آیا به پیوستگی اعتکاف خدشه وارد می سازد؟ پاسخ: خیر. مسأله: فرقی بین حالات مختلف معتکف در مسجد نیست و لازم است که او در مدت معین، در مسجد ساکن باشد چه آن مدت در حال ایستادن، نشستن، خوابیدن یا راه رفتن باشد، چه در حال دیگر. پرسش: با توجه به مشکلاتی که صرف غذا در مسجد دارد، آیا صرف عذا در سالن غذاخوری در محوطۀ مسجد برای معتکفین جایر است؟ پاسخ: صرف غذا در محوطۀ مسجد به مقدار ضرورت جایز است. (آداب و احکام اعتکاف، صفحه 52)
موارد وجوب خروج از مسجد 1.برای انجام غسل جنابت. 2. برای پرداخت طلب دیگران در صورتی که نتواند در مسجد بپردازد. پرسش: اگر معتکف بدهکار باشد و برای پرداخت بدهی از مسجد خارج شود، اعتکافش چه حکمی دارد؟ پاسخ: اشکالی ندارد. مسأله: کسی که خارج شدن از مسجد بر او واجب شده باشد، ولی تخلف کند و خارج نشود، هرچند گناه کرده ولی اعتکاف او باطل نیست، مگر کسی که با حال جنابت در مسجد توقف کند. اگر معتکف به جهت ضرورت از مسجد خارج شد این امور را باید مراعات کند: 1.بیش از مقدار ضرورت و نیاز، بیرون مسجد نماند. 2. در صورت امکان زیر سایه ننشیند. 3. بنا بر احتیاط واجب نزدیک ترین راه را انتخاب کند. مسأله: اگر در مسجد (در حال اعتکاف) جنب شود و امکان غسل کردن برای او نباشد، واجب است از مسجد خارج شود و اگر خارج نگردد، اعتکاف او به جهت توقف در مسجد (با حال جنابت) باطل است. مسأله: اگر خروج از مسجد برای پرداختن بدهی و همچنین به جهت رفتن به سوی واجبی دیگر که ادای آن متوقف بر خارج شدن از مسجد است، بر او واجب باشد؛ ولی از مسجد خارج نگردد، معصیت کرده ولی اعتکاف او باطل نیست. ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 57)
مبطلات اعتکاف 1.هر آنچه روز را باطل می کند، اعتکاف را نیز باطل می کند. پرسش: اگر معتکف در روز به جهت حالت تهوع، قی کند، حکم اعتکافش چیست؟ پاسخ: اگر بی اختیار باشد، روزه و اعتکافش صحیح است. 2. خروج عمدی از مسجد، اعتکاف را باطل می کند. مسأله: اگر معتکف به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و به قدری طول بکشد که صورت اعتکاف بر هم بخورد، اعتکافش باطل می شود. 3. انجام محرمات اعتکاف مانند خرید و فروش، بوییدن عطر و گیاهان خوشبو. مسأله: اگر معتکف، اعتکاف واجب را با آمیزش (جماع) باطل کند، کفاره بر او واجب می شود و در سایر محرمات اعتکاف کفاره واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است. مسأله: اگر معتکف در حال اعتکاف خرید و فروش کرد گرچه اعتکافش باطل می شود، اما معامله او باطل نیست. پرسش: ارتکاب سهوی محرمات چه حکمی دارد؟ پاسخ: آیت الله مکارم: خالی از اشکال نیست. آیت الله فاضل: غیر از جماع ضرری به اعتکاف نمی زند. آیت الله بهجت: ارتکاب سهوی حرام، مبطل نیست. پرسش: بعد از نماز صبح محتلم شدم، اما غسل را تا ظهر به تأخیر انداختم، آیا اعتکاف اشکال پیدا کرده است؟ پاسخ: توقف جنب در مسجد حرام است و پس از احتلام باید فوری از مسجد خارج شوید و غسل کنید. چنانچه در انجام دادن غسل تأخیر کنید و با حال جنابت در مسجد بمانید، اعتکاف شما باطل است. 4. غصب مکان اعتکاف: اگر شخصی جای کسی را که جلوتر از او گرفته غصب کند، اعتکافش اشکال دارد. پرسش: اگر شخصی جای کسی را که معتکف بوده غصب کند، آیا اعتکافش صحیح است؟ پاسخ: اگر جاهل به موضوع باشد، اعتکاف او صحیح است ولی اگر غصب بودن را می دانسته و حکم اعتکاف را نمی دانسته، اعتکاف او صحیح نیست. 5. حائض شدن زن در روزهای اعتکاف. پرسش: زنی در روز سوم اعتکاف حائظ می شود، آیا قضای آن روز برای او واجب است؟ پاسخ: در صورتی که اصل اعتکاف بر او واجب نباشد، قضا ندارد. پرسش: چنانچه اعتکاف مستحبی را به جهتی به هم بزند، آیا قضای آن واجب می شود؟ پاسخ: اگر بعد از روز دوم باطل کند، باید قضای آن را به جا آورد. آیات عظام تبریزی، سیستانی و وحید: اگر بعد از روز دوم باطل کند، بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن را به جا آورد و اگر پیش از آن باشد، چیزی بر عهدۀ او نیست. مسأله: اگر معتکف به یکی از مبطلات اعتکاف، اعتکاف خود را به هم بزند؛ اگر اعتکافش واجب و در زمان معین بوده باید اعتکاف خود را قضا کند. مسأله: قضا نمودن اعتکافی که باطل شده و زمان آن گذشته است به صورت فوری نیست؛ گرچه بهتر است هرچه زودتر آن را قضا کند. مسأله: اگر معتکف در اثنای اعتکاف واجب بمیرد، بر ولی او لازم نیست اعتکاف او را قضا کند. مسأله: اگر انسان در جایی به اعتقادی که مسجد جامع است معتکف شود و بعد معلوم شود مسجد نیست، مثلاً تکیه یا حسینیه است، یا مسجد جامع نیست، اعتکافش باطل است. مسأله: اگر معتکف در مسجد جنب شد، باید برای غسل از مسجد خارج شود در غیر این صورت اعتکافش باطل می شود. ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 58)
اعتکاف و حیض مسأله: حائض شدن زن در هر روز از روزهای اعتکاف مبطل است وزنی که در حال اعتکاف حائض شود باید از مسجد خارج شود. پرسش: آیا زن ها هم می توانند معتکف شوند و اگر در روزهای عادت قرص بخورند و معتکف شوند چه صورت دارد؟ پاسخ: بلی می توانند و مصرف قرص برای جلوگیری از عادت اگر ضرر نداشته باشد مانعی ندارد. پرسش: خانمی که در روز سوم اعتکاف عادت شده، آیا روزه قضای آن روز بر او واجب است؟ پاسخ: اگر اعتکاف او نذری و واجب بوده، قضای آن لازم است و اگر اعتکاف او مستحبی بوده، بنا بر فتوای برخی از مراجع واجب نیست. ( آداب و احکام اعتکاف، صفحه 62 )
کفارۀ اعتکاف مسأله: کفارۀ روزۀ نذر و اعتکاف همانند هم هستند، یعنی باید دو ماه روزه گرفت یا شصت مسکین را اطعام کرد. مسأله: اگر اعتکاف واجب باشد و در ماه رمضان نیز واقع شده باشد و آن را در روز با جماع باطل کند، دو کفاره بر عهده اوست، یک کفاره برای اعتکاف و کفاره دیگر برای افطار در ماه رمضان. مسأله: غیر از جماع در بقیۀ مبطلات اعتکاف کفاره واجب نیست. ( آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 63)
مستحبات اعتکاف کارهایی که انجام آن بر معتکف مستحب است عبارتند از: 1.تلاوت قرآن؛ 2. خواندن نماز؛ 3. ذکر و یاد خدا؛ 4. دعا؛ 5. تعلیم و تعلم؛ 6. ترک سخن در امور دنیوی. در حدیث آمده که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در سفارش به ابوذر فرمود: هرگونه نشست و توقفی در مسجد لغو و بیهوده است، مگر سه چیز: قرائت قرآن، یاد خدا، پرداختن به مسائل علمی. ( آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 67)
اعمال شب پانزدهم ماه رجب 1.غسل 2. احیاء و شب زنده داری آن به عبادت 3. زیارت امام حسین (علیه السلام) 4. شش رکعت نماز، در هر رکعت حمد و یک مرتبه، یس و تبارک الملک و توحید بخوانند. 5. سی رکعت نماز در هر رکعت حمد و ده مرتبه توحید. 6. دوازده رکعت نماز هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت هر یک از سوره های حمد و توحید و فلق و ناس و آیت الکرسی و قدر را چهار مرتبه بخواند و بعد از سلام چهار مرتبه بگویند: (( اللَّهُ اللَّهُ رَبِّی لاَ أُشرِکُ بِهِ شَیئاً وَ لاَ أتَّخِذَ مِن دُونِهِ وَلِیّاً)) ( آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 68)
اعمال روز پانزدهم رجب 1.غسل 2. زیارت امام حسین (علیه السلام) 3. نماز حضرت سلمان را بخواند به این صورت: ده رکعت نماز گزارد و بعد از هر دو رکعت سلام دهد و در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه سوره توحید و سه مرتبه سوره قل یا أیها الکافرون بخواند و بعد از هر سلام دست ها را بلند کند و بگوید: لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَحدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ لَهُ المُلکُ وَ لَهُ الحَمدُ یُحیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لاَ یَمُوتُ بِیَدِهِ الخَیرُ وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ سپس بگوید: إلَهاً وَاحِداً أحَداً فَرداً صَمَداً لَم یَتَّخِذ صَاحِبَهً وَ لاَ وَلَداً 4. چهار رکعت نماز بخواند و بعد از سلام بگوید: اَللّهُمَّ یا مُذِلَّ کُلِّ جَبّارٍ وَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ اَنْتَ کَهْفى حینَ تُعْیینِى الْمَذاهِبُ وَ اَنْتَ بارِئُ خَلْقى رَحْمَةً بى وَ قَدْ کُنْتَ عَنْ خَلْقى غَنِیّاً وَ لَوْ لا رَحْمَتُکَ لَکُنْتُ مِنَ الْهالِکینَ وَ اَنْتَ مُؤَیِّدى بِالنَّصْرِ عَلى اَعْدائى وَ لَوْ لا نَصْرُکَ اِیّاىَ لَکُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحینَ یا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعادِنِها وَ مُنْشِئَ الْبَرَکَةِ مِنْ مَواضِعِها یا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَالرِّفْعَةِ فَاَوْلِیاَّؤُهُ بِعِزِّهِ یَتَعَزَّزُونَ وَ یا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوکُ نیرَ الْمَذَلَّةِ عَلى اَعْناقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَواتِهِ خاَئِفُونَ اَسئَلُکَ بِکَیْنُونِیَّتِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ کِبْرِیاَئِکَ وَ اَسئَلُکَ بِکِبْرِیاَئِکَ الَّتِى اشْتَقَقْتَها مِنْ عِزَّتِکَ وَ اَسئَلُکَ بِعِزَّتِکَ الَّتِى اسْتَوَیْتَ بِها عَلى عَرْشِکَ فَخَلَقْتَ بِها جَمیعَ خَلْقِکَ فَهُمْ لَکَ مُذْعِنُونَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ ( آداب و احکام اعتکاف، محمود اکبری، صفحه 68)
اعمال ام داوود.pdf
233.3K
#مناسبت #اعتکاف #اخلاق
🔴 اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. ♦متن دعای هفتم: وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ : يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. ♦ترجمه دعای هفتم: نيايش آن حضرت در كارهاي مهم اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ. 🆔 @eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای تصویری دعای هفتم صحیفه سجادیه توصیه امام خامنه ایی برای این ایام
اردو لغو شده، راهیان نور که لغو نشده! (1) 🔴 با توجه توقف اعزام گروه‌های راهیان‌نور از طرف ستاد مرکزی راهیان نور کشور (rahianenoor.com/fa/news/15340) و برای زنده‌نگهداشتن فضای دفاع مقدسی به‌وجود آمده در روزهای اخیر در دانشگاه‌ها، این ایده‌ها را اجرا کنید. 🔖 بدیهی است در استان‌هایی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، از برگزاری برنامه‌هایی که نیاز به تجمع افراد دارد، باید خودداری کنید. 1️⃣ استفاده از ظرفیت بالای صفحات و کانال‌های‌تان در شبکه‌های اجتماعی 🔺 پیشنهاد می‌شود هر روز یا هر شب یک قطعه تصویری، صوتی یا ویدئویی مرتبط با راهیان نور یا دفاع مقدس را بر روی صفحه یا کانال متتشر کنید. برای این کار می‌توانید از این لینک‌ها استفاده کنید قطعات صوتی🔻 📲 kalk.ir/doc/package/439/ قطعات ویدئویی🔻 📲 kalk.ir/doc/package/432/ قطعات تصویری🔻 📲 kalk.ir/doc/package/1031/ 📲 kalk.ir/doc/package/1033/ 📲 kalk.ir/doc/package/1034/ 📲 kalk.ir/doc/package/1032/ هم‌چنین به این لینک‌ها هم می‌توانید مراجعه کنید🔻 تولیدات چندرسانه‌ای راهیان نور 📲 rahianenoor.com/fa/multimedia/rasane 🆔 eitaa.com/resane_noor رادیو پلاک 📲 rahianenoor.com/fa/radiopelak 🆔 eitaa.com/RadioPelak 🎓 کالک؛ سامانه جامع مدیریت تشکل‌های دانشجویی ➕ @kalk_ir
🔴 تجمع حمايت از مسلمانان مظلوم هند ✅ با وجود تعطيلي دانشگاه ها، در پى قتل ٤٢ نفر و زخمى كردن صدها تن از مسلمانان معترض در هند، دانشجويان تجمع اعتراضى خود در محكوميت اقدامات تندروهاى هند را در ميان فعاليت هاى مقابله با ويروس كرونا برگزار خواهند كرد: .🗓 شنبه ١٠ اسفند٩٨ / از ساعت ١٥ 📍 درب جنوبى ايستگاه مترو شهيد بهشتى هسته مرکزی بین الملل بسیج دانشجویی با ما همراه باشید: @bsouni
اردو لغو شده، راهیان نور که لغو نشده! (2) 🔴 با توجه توقف اعزام گروه‌های راهیان‌نور از طرف ستاد مرکزی راهیان نور کشور (rahianenoor.com/fa/news/15340) و برای زنده‌نگهداشتن فضای دفاع مقدسی به‌وجود آمده در روزهای اخیر در دانشگاه‌ها، این ایده‌ها را اجرا کنید. 🔖 بدیهی است در استان‌هایی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، از برگزاری برنامه‌هایی که نیاز به تجمع افراد دارد، باید خودداری کنید. 2️⃣ برگزاری نمایشگاه عکس، پوستر، اینفوگرافیک و ... 🔺 پیشنهاد می‌کنیم برای استمرار فضای به‌وجود آمده غرفه‌های ثبت‌نام و فضاسازی‌های راهیان نور در دانشگاه، علاوه بر نگه‌داشتن همان فضای قبلی، نمایشگاهی برپا کنید تا دانشجویان بتوانند از دور هم که شده لحظاتی در فضای راهیان نور قرار بگیرند. 🖥 برای این کار می‌توانید از این لینک‌ها استفاده کنید سیر نمایشگاهی رهرو (حال و هوای زائرین سرزمین نور) 📲 kalk.ir/doc/package/1031/ سیر نمایشگاهی معرفی یادمان‌ها 📲 kalk.ir/doc/package/1033/ سیر نمایشگاهی خادمی تا شهادت 📲 kalk.ir/doc/package/1034/ مجموعه اینفوگرافیک یادمان‌های جنوب کشور و عملیات‌های مهم دفاع مقدس 📲 kalk.ir/doc/package/1032/ مجموعه نمایشگاهی شهدای مدافع حرم 📲 kalk.ir/doc/package/444/ محصولات تصویری سایت رهبر انقلاب 📲 b2n.ir/rahbar تولیدات چندرسانه‌ای ستاد مرکزی راهیان نور 📲 rahianenoor.com/fa/multimedia/rasane 🆔 eitaa.com/resane_noor 🎓 کالک؛ سامانه جامع مدیریت تشکل‌های دانشجویی ➕ @kalk_ir
💯 عمل دانشجویی باید مستدل، منطقی و باشد ⁉️ دانشجو، تشکل دانشجویی و مسلمانان هند؛ چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم؟ 🖼 تجمع دانشجویان و طلاب در حمایت از مسلمانان مقابل سفارت هند 📲 tn.ai/2215998 📋 با ارسال نامه به وزیر امور خارجه صورت گرفت درخواست ۱۲۵ بسیج دانشجویی کشور درباره لزوم دفاع دستگاه دیپلماسی از ملت مسلمان هند 📲 snn.ir/003URw 🔖 درخواست دانشجویان از مسئولان دیپلماسی و قضائی درباره مسلمانان هند جمعی از تشکل های دانشجویی در نامه‌های جداگانه‌ای به مسئولان مختلف وزارت امور خارجه، قوه قضائیه و مجلس خواستار پیگیری وضعیت مسلمانان هند در حوادث اخیر این کشور شدند. 📲 tn.ai/2215885 📃 بیانیه بسیج اساتید کشور در محکومیت کشتار مسلمانان هندوستان؛ نهادهای بین المللی به سکوت خود نسبت به کشتار مسلمانان هندوستان خاتمه دهند 📲 ana.ir/i/475552 🎓 کالک؛ سامانه جامع مدیریت تشکل‌های دانشجویی@Kalk_ir
13981213_36397_64k.mp3
2.3M
رهبر انقلاب در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، انجام این توصیه‌ها را مصداق عمل حسنه دانستند. همچنین ایشان در ادامه مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و با تاکید بر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه فرمودند: « من توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه را که در مفاتیح هم هست این دعا: یَا مَن‌ تُحَلُّ بِهِ‌ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِد؛ این دعا دعای خیلی خوبی است، خوش‌مضمونی است، با توجّه به معنا این دعا را بخوانند و با این الفاظ زیبا از خدای متعال بخواهند.» صوت قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه با نوای آقای حاج محمود کریمی
میلاد مظهر جود، و نهمین حجت معبود، مبارک (ع)
سؤال: با سلام محضر حاج آقا انگشتری داشتم که داخلش (به طوری که آب بهش نفوذ نمی کرد) حرز امام جواد علیه السلام داشت و این انگشتر به داخل چاه توالت افتاد لازم به ذکر است که: ما تمام تلاش خود رو برای بیرون آوردن انگشتر انجام دادیم و از کسانی که تخلیه چاه می کنند هم کمک خواستیم اما فایده ای نداشت و یکی از این عزیزان گفت چون در کنار خانه ی ما منبع آب هست فاضلاب به مکان دیگری می رود. حال با توجه به این مطالب و این که منزل ما در طبقه ی چهارم یک آپارتمان است تکلیف چیست؟آیا حتما باید چاه بسته شود یا لازم نیست؟ و باتوجه به اینکه حرز در داخل انگشتر بوده باز هم در صورت استفاده از چاه این اهانت است؟ و اگر فرض کنیم من شک داشته باشم در انگشتر حرز بوده جواب چگونه خواهد بود؟(لطفا این قسمت رو جدا جواب بدید) ممنون میشم اگر هرچه سریعتر جواب بدید چون من چند وقت از توالت خونه استفاده نکردم و پدر و مادرم هم از این موضوع ناراضی هستند! نام مرجع تقلید: آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی) پاسخ: با عرض سلام و ادب؛ اگر انگشتر به طوری باشد که آب نجاست به خود حرز نفوذ نمی کند یا شک بکند در آن استفاده از چاه مانعی ندارد ، و همچنان در صورت شک در وجود حرز در انگشتر. [1] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش "ایمیلهای نجف" (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام عبدالله فاطمی نیا #مناسبت #ولادت_امام_جواد(ع) #سخنرانی