eitaa logo
کانال ائمه جماعت
1.7هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
2.9هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی ۱۹۴
1️⃣ لباس نمازگزار باید مباح باشد (غصبی نباشد). 2️⃣ اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است، همچنین اگر نداند پوشیدن لباس غصبی حرام است. 3️⃣ اگر با عین مالی که خمس یا زکات آن را نداده است، لباس بخرد نماز خواندن در آن لباس باطل است.
📒یکی از تصرّف های حرام غصب است که انسان از روی ظلم بر مال، یا حق کسی مسلّط شود و این یکی از گناهان بزرگ است. 🔰اگر انسان چیزی را غصب کند، علاوه بر آن که کار حرامی کرده باید آن را به صاحبش برگرداند و اگر از بین رفته، باید عوض آن را به او بدهد![1] اگر چیزی را که غصب کرده خراب کند باید آن را با مزد ساختش به صاحبش برگرداند.[2] اگر چیزی را که غصب کرده تغییری در آن داده که از اوّلش بهتر شده باشد مثل این که زمین را ساختمان ساخته اگر صاحب مال بگوید آن را به همین صورت بده باید به او بدهد و نمی تواند برای زحمتی که کشیده مزد بگیرد و حق ندارد آن را تغییر دهد تا مانند اوّلش بشود.[3] ▫️اقسام غصب ◽️غصب بر دو گونه است: الف. غصب اموال. ب. حقوق. ◻️غصب اموال نیز دو گونه است: الف. غصب اموال شخصی. و ب. غصب اموال عمومی و بیت المال. مانند: غصب لوازم اداره. ◽️و غصب حقوق نیز دو گونه است: الف. غصب حق شخصی، مانند: نماز خواندن در محلی که دیگری در مسجدی برای خود گرفته است. ب. غصب حق عمومی، مانند: جلوگیری از استفاده مردم از مسجد یا پل و خیابان و ایجاد سدّ معبر.[4] تمام اقسام غصب حرام است و از گناهان بزرگ به شمار می رود.[5] 🔸نمونه هایی از تصرفات حرام نشستن در رستوران ها بدون خوردن غذا، تصرف در کتاب و دفتر دیگران بدون اجازه آن ها، استفاده بدون اجازه از وسایل نقلیه دیگران، تصرف و استفاده از امانت، استفاده بدون اجازه از آنچه که متعلّق به مردم است. 🔻س) اگر شخصی کتاب رفیقش را بدون اجازه بردارد و از روی آن فتوکپی نماید آیا آن رفیق می تواند اوراق فتوکپی را از وی بگیرد یا خیر؟ 🔺ج) بدون رضایت صاحب کتاب، حقّ ندارد اوراق فتوکپی شده را بردارد و این تصرّف غاصبانه و حرام است ولی صاحب کتاب هم نمی تواند اوراق فتوکپی شده را از او بگیرد مگر این که او را راضی نماید.[6] 🔻س) هر گاه انسان شخصی را حبس یا گروگان بگیرد. آیا صدق غصب می کند و آیا ضامن منافع او در مدت، حبس می شود؟ 🔺ج) در مورد سئوال غصب محقق نمی شود بنابراین، اگر شخص محبوس [زندانی] صنعت گر باشد و در مدت حبس اشتغال به صنعت نداشته باشد ضامن اجرت او در این مدت نمی شود.[7] 📚پی نوشت ها [1] تحرير الوسيله، ج 2/ 173، مسئله 3، و ص 177 مسئله 15 .. [2] رساله امام خمينى رحمه الله، مسئله 2553 .. [3] همان، مسئله 2554 .. [4] تحرير الوسيله، ج 2، مسئله 173 .. [5] همان .. [6] مجمع المسائل، آية اللَّه گلپايگانى، ج 1، س 42، ص 55 .. [7] همان، س 321/ ص 126 ..
🔴 سلسله نشست‌های اولین کنگره بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی 💬 با حضور: 👤 دکتر حسن عباسی ⏰ پنجشنبه ۲۰ آذر، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 دکتر محمدصادق کوشکی ⏰ پنجشنبه ۲۷ آذر، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 دکتر حجت الله عبدالملکی ⏰ پنجشنبه ۴ دی، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 حجت الاسلام پناهیان پنجشنبه ۱۱ دی، ساعت ۱۹ تا ۲۱ 👤 دکتر فواد ایزدی ⏰ پنجشنبه ۱۸، ساعت ۱۹ تا ۲۱ پخش از: 🌐 yun.ir/maktabehabib 📲 rubika.ir/maktabehabib 💻 aparat.com/maktabehabib/live
❔❔❔استفتائات جدید 🔻س: در بعضى از موارد بيمارى‌هاى روانى، فرد بيمار چون به اهداف و اميال مورد نظر دست پيدا نکرده است، براى کمتر کردن بار فشار روانى ناشى از عدم توفيق به اهداف، خود را در اين حالت تصور مى‌کند و گاه اين تا جايى پيش مى‌رود که فرد اين وضعيت را کاملاً باور نموده و براى ديگران وضعيت خود را آنگونه که تصور دارد و غاية الامال خويش مى‌داند تعريف مى‌کند. آيا اين بيماران را حرجى است که با اين کار بار روانى را از دوش خود بردارند ولو به ارتکاب معصيت دروغ؟ 🔺ج) اگر مشاعر او همانند ساير عقلا کار مى‌کند، دروغ بر او شرعاً حرام است ولى بيان حالات خود بدانگونه که هست براى ديگران اشکال ندارد. 🔻س: حرفى را که فکر مى‌کردم صحيح است گفتم و بعد فهميدم که اشتباه کرده‌ام (يعنى دروغ گفته‌ام) آيا نيازى هست که آن را تصحيح کنم؟ 🔺ج) فى نفسه لزومى ندارد مگر آنکه حکم شرعى را اشتباهاً بيان کرده باشيد و يا در اثر حرف شما حقى از كسى ضايع شود و امثال اين مورد، که در اين صورت بايد کلام خود را تصحيح نماييد. 🔻س: اگر شك داشته باشيم كه مطلبى درست است يا نه و آن را به نقل از منبعى بگوييم، آيا مرتکب گناه شده‌ايم يا نه؟ و اگر شده‌ايم حق ا... است يا حق الناس؟ 🔺ج) مى‌توانيد چيزى را که اطمينان به صحّتش نداريد به نقل از منبع بازگو كنيد. 🔻س: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ 🔺ج) اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست.
🌸🌺🌸ولادت حضرت زینب کبری و روز پرستار مبارک باد. 🌺🌸🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی با موضوع حیا و عفت حضرت زینب (س) - ویژه ی ولادت
🌷🌹🌷ولادت حضرت زینب کبری و روز پرستار مبارک باد 🌹🌷🌹
🖌ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شهر مدینه منوره در سال پنجم یا ششم هجری واقع شده است. 🔸کنیه های خاص آن حضرت اُم المصائب، اُم الرَّزایا و اُم النَوائب است. القاب ایشان بسیار است و از آن جمله می توان به القاب ذیل اشاره نمود: عقیلة بنی هاشم، عقیلة الطالبین، صدیقه کبری، عصمت صغری، ولیة اللّه، الراضیة بالقدر و القضاء، صابرة البلوی من غیر جزع و لا شکوی، امینة اللّه. عالمة غیر معلمة، فهمة غیر مفهمة، محبوبة المصطفی، ثانیة الزهراء، الشریفة. 🔹هنگام ولادت آن حضرت، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در سفر بودند. امیرالمؤمنین علیه السلام برای نام گذاری این مولود فرمودند: بر پیامبر سبقت نمی گیرم. تا آنکه حضرت آمدند و منتظر وحی شدند، جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند سلام می رساند و می فرماید: این دختر را "زینب" نام بگذار، چه اینکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم. ◽️پیامبر حضرت زینب سلام الله علیها را طلب کرده، بوسیدند و فرمودند: وصیت می کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید که همانا وی به خدیجه کبری مانند است. ❇️سکینه و وقار آن حضرت را به حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و عصمت و حیایش را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و بلاغتش را به امیرالمومنین علی مرتضی علیه السلام و حلم و بردباریش را به حضرت حسن مجتبی علیه السلام و شجاعت و قوت قلبش را به حضرت سیدالشهداء همانند نموده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی آیت الله حسین مظاهری با موضوع میلاد حضرت زینب سلام الله علیها