eitaa logo
دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی
592 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
296 ویدیو
51 فایل
کانال اطلاع‌رسانی برنامه‌های دانشجویی-فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی
مشاهده در ایتا
دانلود
ESRA_J15.mp3
17.28M
🔶مسابقه مجازی تفسیر سوره اسراء 🔸جلسه چهاردهم 🎙استاد محمدعلی انصاری @nursing_midwifery_college
🪴 📖 ▫️لُبّ در قرآن▫️ (ادامهٔ مبحثِ جلسهٔ چهارم) سخنی که انسان می شنود به وسیله گوش می شنود. گوش یک حاسّه است در بدن ما. برای گوش تفاوتی نیست که آنچه می شنود چه باشد؛ تمیز دادن و غربال کردن شنیده ها کار گوش نیست. اما نیروی دیگری در انسان هست که قادر است فرآورده های گوش را مورد رسیدگی قرار دهد،روی آنها حساب کند، خوبی و بدی و صحت و سقم و درستی و نادرستی هر یک از آنها را به دست آورد. آن قوه و نیرو، باطن و نامحسوس است نه ظاهر و محسوس؛ کاری هم که صورت می دهد از نوع کارهای محسوس نیست. آری؛ انسان با قشر و پوسته و قسمت محسوس و ظاهر جهان وجود خود،با قشر وپوستهٔ محسوس جهان بزرگ ارتباط پیدا می کند؛ و با قسمت هسته و مغز نامحسوس جهان وجود خود،با باطن و هسته و مغز و جنبه های نامحسوس جهان بزرگ ارتباط پیدا می‌کند. شخصی از امیرالمومنین -علیه السلام- سوال کرد: آیا خدای خود را دیده ای؟ فرمود:من خدایی راکه ندیده ام بندگی نکرده ام. بعد فرمود: بلی خدا دیده می شود؛اما نه با چشم. چشم ابزار اين کار نیست و برای این کار آفریده نشده است، او را دل روشن به نور ایمان می بیند. دیدهٔ دل است که می تواند او را شهود کند. دیدن روی تو را دیدهٔ جان بین باید این کجا مرتبهٔ چشمِ جهان‌بینِ من است... ▫️محدودیت حواس▫️ انسان در ناحيه بدن و ساختمان جسمی خود بسیار محدود است؛ در تحت یک شرایط معین فقط می تواند باقی بماند؛ در حد معینی از حرارت و حد معینی از فشار هوا و با میزان معینی از مواد غذایی و در اندازهٔ معینی از زمان و قدر معینی از مکان می تواند به حیات و زندگی خود ادامه دهد؛ ولی در قسمت باطن و روح خود، این قیود و حدود را ندارد؛ این شروط و اندازه ها برایش نیست. و اگر انسان در ناحيه روح خود متقدّر و متعیّن به این حدود و اشکال و قالبها بود، نمی توانست کلی و مرسّل و نامحدود را -یعنی همین قواعد کلی که در علوم طبیعی و ریاضی هست - درک کند و به آنها نائل شود. چون در قسمت جسم محدود و متعیّن و متقدّر است؛هر چیزی را که به واسطه آلات جسمانی یعنی به واسطه یکی از حواس خود ادراک می کند، محدود و متعیّن است. چاره ای از این ادراک محدود نیست؛ همین محدود راه عبور نامحدود است. بشر از محدود به نامحدود و از جزئی به کلی و از نسبی به مطلق سیر می کند. ممکن نیست که انسان بتواند نامحدود را با یکی از حواس جسمانی خود احساس کند، اما می تواند نامحدود را تعقل کند. انسان می تواند با دیده بصیرت و با چشم غیرجسمانی؛ نامحدود را شهود کند؛ ولی ممکن نیست که نامحدود در محدود و نامتعیّن در متعیّن جا بگیرد. مولوی می گوید: چشم حس همچون کف دست است و بس نیست کف را بر همه آن دسترس این بیت را در ضمن مَثَلی عالی برای همین موضوع - یعنی برای موضوع محدود بودن ادراک حسی انسان - آورده و آن اینکه فیلی از هندوستان به جایی که اسم فیل را شنیده بودند ولی خود فیل را ندیده بودند آوردند و آن را در تاریکی قرار دادند. مردم می رفتند در تاریکی آن حیوان را با دست خود لمس می کردند و بعد بیرون می آمدند و درباره اش قضاوت می کردند. یکی دستش به خرطوم فیل رسید،وقتی بیرون آمد از او پرسیدند فیل چه شکلی داشت،گفت به شکل ناودان بود؛ دیگری دستش به گوش فیل خورده بود و در جواب کسانی که پرسیدند فیل چه شکلی داشت؛گفت به شکل بادبزن بود؛ سومی که دستش به پای فیل خورده بود گفت فیل به شکل عمود است؛ چهارمی که پشت فیل را لمس کرده بود گفت فیل به شکل تخت است. برای دیدن قسمت قبل کلیک کنید. 📚منبع: کتاب بیست‌گفتار/ استاد شهید مرتضی مطهری 🌱@bnm_mui
16.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖دعای روزچهاردهم ماه مبارک رمضان 🟢 بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین. 🟡 ترجمه : خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان @nursing_midwifery_college
Tahdir joze14.mp3
3.89M
📖تحدیر : جزء چهاردهم 🎙با صداے: استاد معتزآقایے‌ @nursing_midwifery_college
💢اعلام اسامی برندگان دور سیزدهم قرآنی شو 🔹از سوی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت اسامی برگزیدگان مسابقه قرآنی شو اعلام شد. www.mefda.ir/news/373403 @mefdanews
40.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠پاسخ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در خصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی با موضوع اهدا زمین جهت ساخت بیمارستان @newsmui
💊 | فارماکولوژی تصویری 🔴 کاری جدید از واحد علمی و واحد رسانه دانشکده پرستاری و مامایی 📄 موضوع : جنتامایسین 🌱@bnm_mui
نْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي (سبأ۴۶) 🌟 تجمع مردمی دانشجویان استان اصفهان در واکنش به وحشی‌گری رژیم منحوس اسرائیل 🕥 زمان : دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ ساعت : ۲۰ 📍مکان : گلستان شهدا
10.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️۶۰ ثانیه با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۶ فروردین ۱۴۰۳ @newsmui
🪴 📖 ▫️قرآن و فصل بهار▫️ قرآن کریم در یکی از مواردی که به این درس آموزنده اشاره میکند می فرماید: وَ تَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةٌ فَإِذا اَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ذَلِكَ بِأَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْلَىٰ وَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قدير(حج،۵ و۶) زمین را می بینی جامد و افسرده و بی روح و بی جنبش، اما همین که آب باران بر آن می پاشیم به جنبش و حرکت در می آید و فزونی می گیرد و انواع گیاههای بهجت افزا می‌رویاند. این از آن جهت است که خدا حق مطلق است و نظام زنده کردن مرده ها در قبضه قدرت اوست، و اوست که بر هر چیزی تواناست،قادر مطلق و توانای مطلق است. در همه عالم وجود - چه در موجودات جاندار و چه در موجودات بی جان - یک نظم و حساب و تألیف و هماهنگی بین موجودات هست که تمام عالم به منزله یک پیکر دیده میشود. بین اجزا و اعضای این پیکر ارتباط و اتصال و هماهنگی است و نمودار می‌سازد که یک مشیت و یک تدبیر کلی در همه عالم هست که به عالم وحدت و هماهنگی می دهد؛ می نمایاند که اجزای این عالم به خود وا گذاشته نیست که هر جزئی و هر ذره ای بدون آنکه هدفی در ضمن این مجموعه و وظیفه ای در داخل این دستگاه داشته باشد کاری انجام دهد؛ بلکه به عکس، وضع عالم و جهان دلالت دارد که هر ذره ای و هر جزئی مانند یک پیچ یا مهره یا چرخ یا میله یا لوله ای است که در یک کارخانه گذاشته شده که در عین اینکه یک کاری به تنهایی انجام میدهد، کار او با کار سایر اجزای این کارخانه مربوط و وابسته است و به تعبیری که در قرآن مجید آمده همه موجودات عالم با همه قوا و نیروهایی که دارند «مسخّر» یک مشیت و یک اراده می‌باشند. این همان راهی است که معمولاً از راه نظم و انتظامی که در کار عالم هست به وجود ناظم و نظم دهنده اعتراف می‌کنند؛ انسان از این راه خداوند را در جلوۀ نظم و صنع و اتقان می‌بیند. ولی در خصوص مورد جانداران یک درس دیگری علاوه هست و آن اینکه خداوند به موجودات مرده حیات می‌بخشد ؛ یعنی علاوه بر نظم و انتظام بین اجزای مادی وجود این موجود، یک حقیقت و کمالی را که فاقد است به او می‌بخشد. ذرات مردهٔ عالم را به هر صورت و هر شکل که نظم و ترتیب بدهیم، نظم و ترتیب قادر نیست که حقیقتی را که موجود نیست موجود کند؛ اما در مورد جانداران تنها نظم و تشکل نیست، بلکه حقیقتی که وجود ندارد افاضه می‌شود. در مادۀ مرده زندگی نیست، زندگی پیدا میشود؛ شعور و ادراک نیست، شعور و ادراک پیدا میشود؛ ذوق و عشق و شور نیست، ذوق و عشق و شور پیدا می شود؛ عقل و هوش نیست، عقل و هوش پیدا میشود؛ احساس و ادراک و لذت نیست، همه اینها پیدا میشود. این است که ما خدا را در موجودات زنده در لباس بخشندگی و فیاضیت و تکمیل و افاضه وجود و کمال، در لباس قبض و بسط، احیاء و اماته میبینیم؛ می‌بخشد و می‌گیرد موجود می‌کند و معدوم می‌سازد. آیاتی که در این زمینه است دو سه دسته است: یک دسته آیاتی است که موضوع زنده شدن زمین را برای دلالت و راهنمایی توحید ذکر کرده؛ دستهٔ دیگر آیاتی است که به عنوان نمونه ای از قیامت ذکر کرده است؛ دسته سوم آیاتی است که برای هر دو موضوع آورده. ان شاء الله به تفصیل اینها را عرض خواهم کرد. برای دیدن قسمت قبل کلیک کنید. 📚منبع: کتاب بیست‌گفتار/ استاد شهید مرتضی مطهری 🌱 @bnm_mui