محمدرضا پهلوی در زمان حکومتش به ویتنام، عمان، سوریه و کنگو نیروی نظامی فرستاد (به درخواست امریکا... یا بهتر است بگوییم به دستور امریکا)
👈 اما دلیل شاه برای ارسال نیروی نظامی به خارج:
☑️ محمدرضا شاه: منافع کشور ایجاب میکند که ارتش در خارج از مرزها قربانی بدهد تا منافع ملی و سیاسی حفظ شود...
@nzartosht
🔹نمونه هایی از رفتار امام علی(ع) با ایرانیان 6
🔹 پاسخ به شکایت ایرانیان
رفتار نیک و پسندیده امیرالمؤمنین(علیه السلام) با ایرانیان و غیر مسلمان ها به ایشان امید می داد. استقبال مردم از حضرت در کوفه، دیدار با حضرت برای احیای نهر، هدیه های دهقان ها به حضرت در ایام خاص، رجوع به حضرت برای حلّ مشکل خود، اسلام آوردن برخی دهقانان و بزرگان ایرانی در زمان خلافت حضرت، همه حکایت از رفتار پسندیده و جالب امام علی(علیه السلام) دارد.
بسیاری از غیرمسلمانان ایرانی با توجه به همین رحمت و مهربانی امام به عنوان خلیفه، این جرأت را پیدا کردند که نزد امیرالمؤمنین(علیه السلام) از حاکمان خود شکایت کنند. امیرمؤمنان(علیه السلام) نیز بدون هیچ تبعیضی به شکایت آنها رسیدگی و کارگزار خود را به رأفت با آنان تشویق میکرد؛
نمونۀ روشن آن در نامه نوزده نهج البلاغه آمده است که در آن شاکیان، دهقانان ایرانی هستند که از سخت گیری حاکم خود؛ عمرو بن سلمه ارحبی به حضرت شکایت می کنند. امام علی(علیه السلام) نیز در نامه ای او را به خوشرفتاری با مردم دعوت نموده از او میخواهد اعتقادات مردم را در مسائل سیاسی دخالت ندهد:
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ دَهَاقِینَ أَهْلِ بَلَدِکَ شَکَوْا مِنْکَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَةً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلًا لِأَنْ یُدْنَوْا لِشِرْکِهِمْ وَ لَا أَنْ یُقْصَوْا وَ یُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ فَالْبَسْ لَهُمْ جِلْبَاباً مِنَ اللِّینِ تَشُوبُهُ بِطَرَفٍ مِنَ الشِّدَّةِ وَ دَاوِلْ لَهُمْ بَیْنَ الْقَسْوَةِ وَ الرَّأْفَةِ وَ امْزُجْ لَهُمْ بَیْنَ التَّقْرِیبِ وَ الْإِدْنَاءِ وَ الْإِبْعَادِ وَ الْإِقْصَاءِ إِنْ شَاءَ اللَّه؛[14] اما بعد، دهقانان شهر تو شکایت دارند که با آنان درشتی می کنی و سختی روا می داری. ستمشان می ورزی و خُردِشان می شماری. من در کارشان نگریستم دیدم چون مشرک اند، نمی توانی آنها را به خود نزدیک کنی و چون در پناه اسلام اند، سزاوار نیست آنان را از خود برانی، پس در کار آنان درشتی و نرمی را به هم آمیز. گاه مهربان باش و گاه تیز. زمانی نزدیکشان آور و زمانی در دور.»
علی(علیه السلام) ماهویه فرماندۀ ایرانی که مسلمان نشده بود را مسئول خراج در منطقه مرو کرد.[15]
رفتار امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)با ایرانیان در سه دروۀ زمانی بسیار اهمیت دارد و این رفتار حضرت با دیگر خلفا و اُمراء اسلامی متفاوت بوده که نشان دهندۀ عنایت آن حضرت به همۀ مسلمانان، عرب باشند یا عجم، است و این همان منش و سیرۀ رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) است که در همۀ دوران رسالت، جهان اسلام را از آن بهرهمند و سیراب ساخت.
مهربانی و لطف حضرت به غیر اعراب، به ویژه ایرانیان کوفه و اطراف آن، محبّت آن حضرت را در دل های ایرانیان برافروخت؛ آن چنان که امروزه نیز عنایت آن حضرت بر مردم این مرز و بوم ادامه دارد و به شیعه و پیرو ایشان بودن افتخار می کنند و پرچم اسلام در این سرزمین به برکت محبت و علاقه به آن امام(علیه السلام) برافراشته است.
📚پی نوشت:
[14]. سیمای کارگزاران علی بن ابی طالب امیر المؤمنین، ج1، ص263.
[15]. همان، ص266.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔶علل مشورت دادن امام علي(ع) به عمر با وجود غصب خلافت
🔸چرا امام علی(عليه السلام) با اینکه حکومت را حق خود می دانست هنگام مشورت عمر با ايشان، مشفقانه و ناصحانه عمل می نمود؟
🔷پاسخ
امام علی(عليه السلام) در خطبه 134 نهج البلاغه، مشورت خواهی خلیفه دوم درباره حضورش در جنگ با رومیان را با سخنان و نصایحی دلسوزانه و مشفقانه پاسخ می دهد. برای برخی این سوال مطرح می شود که حضرت على(عليه السلام) با اين كه حكومت را حق مسلّم خود مى دانست و پيامبر اكرم(صلى الله عليه و آله) بلكه آيات قرآن نيز به اين معنا تصريح كرده اند ـ كه امامت و ولايت از آن حضرت على(عليه السلام) است ـ چرا چنين برخورد ناصحانه، مشفقانه و دوستانه اى با رقيب خود مى كند؟
پاسخ اين سؤال روشن است زیرا:
1⃣اولاً؛ امام(عليه السلام) به سرنوشت نهايى اسلام و مسلمين مى انديشيد نه به شخص خود، او مى دانست به هر دليل خليفه دوّم بر اريكه قدرت نشسته و زمام حكومت را به دست گرفته و توده عوام و گروهى از خواص دست به دست او داده اند، در چنين شرايطى هر گاه در وسط يك بحران عظيم و جنگ خطرناك به طور ناگهانى پاى او از ميان برداشته شود هرج و مرج و آشوب همه جا را مى گيرد و كيان اسلام به خطر مى افتد. روح بلند على(عليه السلام) ايجاب مى كند كه همه چيز را در اين جا فراموش كند و خير مسلمين را بر هر كار ديگر مقدّم بدارد.
2⃣ثانیاً؛ كلام امام(علیه السلام) درسى است براى همه مسلمين كه به هنگام مشورت بدون در نظر گرفتن موقعيت مشورت كننده و رابطه و ضابطه او، هر چه خير و صلاح است بازگو كنند. به تعبير ديگر: يا مشورت را نپذيرند و يا اگر پذيرا شدند حق مشورت را ادا كنند.
🔹در حديثى مى خوانيم كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: «اِعْلَمْ اَنَّ ضَارِبَ عَلِيٍّ بِالسَّيْفِ وَ قَاتِلَهُ لَوْ اِئْتَمَنَنِي وَ اسْتَنْصَحَنِي وَ اسْتَشَارَنِي ثُمَّ قَبِلْتُ ذلِكَ مِنْهُ لَاَدَّيْتُ الأَمَانَةَ»(1)؛ (هر گاه آن كس كه على(عليه السلام) را با شمشير، ضربت زد و او را شهيد كرد پيشنهاد مى كرد امانتى نزد من بگذارد يا نصيحتى به او كنم يا مشورتى از من مى خواست و من مى پذيرفتم امانت را در هر سه موضوع رعايت مى كردم).
🔹از این مطالب برداشت بعضى از مخالفان که خواسته اند از آن دليلى بر حقانيّت خليفه دوّم ـ آن هم از زبان على(عليه السلام) ـ اقامه كنند، روشن می شود. چرا كه هر كس در شرايط خليفه دوّم و هر كس در شرايط على(عليه السلام)، براى مصالح مسلمين بود، مى بايست طبق وظيفه شرعى و عقلى چنين مطلبى را بگويد و آنچه خير و صلاح مسلمين در آن است بيان دارد، هر چند به نفع شخص رقیب و یا به ضرر خودش تمام شود.
🔹جمله «لَيْسَ بَعْدَكَ مَرْجِعٌ يَرْجِعُونَ إلَيْهِ»؛ (بعد از تو كسى نيست كه به او مراجعه كنند). به اين معنا نيست كه تو اصلح امّت مى باشى بلكه به اين معناست كه در شرايط فعلى كه توده مردم ـ به حق يا به ناحق ـ تو را به اين صفت شناخته اند اگر كشته شوى تا توافق و بيعت بر ديگرى شود زمان طولانى مى طلبد و در اين مدّت مردم يله و رها مى شوند.(2)
📚پی نوشت:
(1). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 قمری، چاپ: چهارم، ج 5، ص 133، باب (أداء الأمانة).
(2). گردآوری از کتاب: پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1386 شمسی، چاپ: اول، ج 5، ص 491.
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢باران دستگیر شد...
♦️توسط پاسداران گمنام امام زمان(عج ) سپاه فارس،سرپل جریان سلطنتطلبی در داخل کشور که برای اقدامات مسلحانه تلاش میکرد دستگیر شد.
🔴 به دستور علی(ع) مردم شیراز بخاطر شورش قتل عام شدند.
🔵پاسخ
✅آنچه که در منابع تاریخی در باره ی شورش مردم فارس ذکر شده است، با ادعای در این شخص تفاوت اساسی دارد.
زیرا منابع_تاریخی معتبر اشاره ای به کشتار یا حتی دستور کشتن افراد به زیاد بن ابیه ننموده اند؛ بلکه جالب است بدانیم در منابع یاد شده سخنی خلاف این مدعا مطرح است.
برای روشن شدن مطلب به گزارش چند منبع مهم تاریخی از این واقعه اشاره می نماییم.
✅بنابر نقل طبری، ابن اثیر، ابن خلدون، ابن کثیر و.... زمانی که ابن حضرمی کشته شد، اهل فارس و کرمان سر به شورش برده و والیان خود را بیرون راندند.
حضرت علی(ع) در این مورد که چه کسی را برای سروسامان دادن به اوضاع روانۀ آن منطقه کند با برخی به مشورت نشست.
یکی از یاران حضرت به نام جاریة بن قدامه، زیاد بن ابیه را برای این منظور پیشنهاد داد.
حضرت علی(ع) نیز با پذیرش این پشنهاد به ابن عباس دستور داد تا ولایت فارس را به زیاد سپرده و او را به همراه سپاهی به آن ناحیه روانه سازد.
زیاد پس از حضور در فارس و بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی منطقه و با سیاست زیرکانه ای که به کار بست، توانست بدون جنگ و خونریزی بر فارس مسلّط شود.
منابع یاد شده تصریح دارند که زیاد با مردم آن سامان با عدالت و رعایت امانت رفتار نمود.
📚تاریخ الطبری، ج 5، ص 138
الکامل، ج 3، ص 382
✅بنابر این، در پاسخ به این شبهه با استفاده از گزارش فوق باید به دو نکته ی اساسی اشاره کرد:
نخست این که، زیاد بن ابیه در تسلّط بر فارس نه تنها با شورشیان آن سامان نجنگید، بلکه با زیرکی و استفاده از روش های مسالمت آمیز توانست بر اوضاع به هم ریخته آن سامان چیره شود.
✅نکته دیگر، در باره ی تشبیه زیاد بن ابیه به انوشیروان است.
باید گفت آنچه از گزارش های تاریخی استفاده می شود آن است که تشبیه نمودن زیاد به انوشیروان توسط مردمان فارس -بر خلاف ادعای در این پرسش- به جهت نرمش، مدارا و عدل او بوده است
📚منابع:
البدایة و النهایة، ج 7، ص320
المنتظم، ج 5 ،ص 159
مباهله قرن
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
(http://jametan.com/t/cc03bee799589553134.png) #شریعت
#احکام_زن
✅ در اسلام 👈 #زن در ایام عادت ماهانه، هیچ محدودیتی در زندگی ندارد. فقط از برخی عبادات معاف است.
❌ در دین زرتشتی 👈 در ایام عادت ماهانه #زن را در اتاقی #زندانی یا در #اصطبل (محل نگهداری اسب و خر) نگه میداشتند 😐
🌾 لطفاً در نشر حقایق ما را یاری کنید... دوستان خود را به کانال «نقد زرتشت و باستانگرایی» دعوت کنید:
@n_bastan
✅ در ایران باستان بویژه در میان خاندان سلطنتی ازدواج با محارم که از ازدواج هم خونی میان پدر و دختر ، پسر و مادر ، برادر و خواهر ذکر شده ، حاکی از آنست که این نوع از ازدواج ها نه فقط در ایران بلکه در تمدن های بسیار گوناگون رواج داشته است ، و این امر بشدت در خانواده های شاهی معمول بوده است ، لکن ناچار به اعتراف هستیم که هیچ جا به جز ایران باستان این عمل خصوصیت یک ثواب سفارش شده به پیروان را ندارد ، در خاندان شاهی زنان زیبایی از محارم بارها مانند تخـت سلطنت یا سایر امور موروثی از این پادشـاه به آن پادشـاه می رسیده که نمونه هایی از اینگونه ازدواج ها را نیز در زمان پارتیان در لابه لای اسناد قابل مشاهده است .
در کتاب اشکانیان تالیف جناب دیاکونوف خاورشناس بینالمللی و یکی از بهترین پژوهشگران در زمینهٔ مطالعات شرق نزدیک باستان در خصوص این نوع از ازدواج ها در بین خاندان سلطنتی آورده است که :
در سال دوم میلادی فرهادک ( فرهاد پنجم ) با مادر خویش موزا ( ایتالیایی نسب ) عقد ازدواج بست ، برخی عقیده دارند که این موضوع حاکی از پیروزی زرتشتیگری در سرزمین پارت می باشد ، و دلیل دیگریست بر پدیدن آمدن واکنش احساسات ضد یونانی در ایران است.
لازم است تذکر دهیم که انتساب ازدواج با نزدیکترین محارم ذوالقربی ( مادر و خواهر ) منحصرا به زرتشتیگری درست نیست ، چنان که می دانیم شاهان هخامنشی نیز با خویشان نزدیک خود مزاوجت می کردند و حتی سلاطین یونانی هم خواهران خویش را به زنی می گرفتند.
📚منبع : اشکانیان ، م.م.دیاکونوف ، کریم کشاورز ، چاپ دوم ، ۱۳۵۱ ، تهران ، انتشارات پیام ، صفحه ۹۸
منبع: @Anti_Archaism
http://eitaa.com/joinchat/1936457733C6c13b4cde7
🔻
مسعود صدر، از مهرههای نزدیک به دربار پهلوی، زندگی خود را صرف ترویج باستانگرایی ضد اسلامی کرد. او مدتی پیش در لسآنجلس درگذشت و به سَبک اسلامی کفن و دفن شد.
👈 بنا به اخبار واصله، مسعود صدر پس از توبه وصیت کرد که طبق شریعت اسلام دفن شود.
@n_bastan
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻
عصبانیت خسرو فروهر از اینکه مسعود صدر (لیدر فکری کورشپرستان) در لس آنجلس به شیوه اسلامی دفن شد.