❇️ مهمترین شاخصههای تحقق حجاب و عفاف در نظام اسلامی
🔘 آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
✅ در یک نظرخواهی از افراد سؤال شده بود که عمدهترین مشکل فرهنگی کشور چیست؟ عده زیادی جواب داده بودند: مواد مخدر و اعتیاد؛ جمعی دیگر گفته بودند: مشکل مهم فرهنگی جامعه، ماهوارهها و رسانههای فاسد و مفسد غربی هستند. گروه دیگری نیز پاسخ داده بودند که بدحجابی و بیحجابیها مشکل مهم فرهنگی است و دستهای دیگر بالا رفتن سن ازدواج جوانان را یادآوری کرده بودند.
➕ متن کامل
yon.ir/ASU8F
🔰 @ofogh_howzah
🔵 تحقق حجاب و عفاف و رسالت روحانیون
✅ همه مردم مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ لکن روحانیت مسئولیت مضاعف و بیشتری دارد. باید در مقابل منکرات ایستاد؛ چراکه اگر تبدیل به عرف شود و بدحجابی رواج یابد نمیشود، برای آن کاری کرد.
✅ لذا باید حجاب و عفاف و دیگر مسایل اعتقادی را در جامعه گسترش داد؛ چون مشکلات اجتماعی و فرهنگی، میتواند باعث مشکلاتی در زمینه اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز بشود.
✅ بنابراین خطباى محترم از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف»، حداکثر استفاده را بنمایند و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت نمایند.
✅ مراجع، علما و حوزههای علمیه همه مسئولیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم و نتیجه را در طریق نشر اسلام و مکتب اهلبیت علیهم السلام و اصلاح فرهنگی جامعه نگذاریم، چه فایده دارد؛ باید جامعه از علم ما استفاده کند...
آیه الله العظمی مکارم شیرازی
yon.ir/ASU8F
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 امام علی (عليه السّلام)
💎 اِيّاكَ و التَّطرُّقَ الي اَبوابِ الظّالِمينَ و الاِختلاطَ بِهِم والاكتِسابَ مِنهُم وَ اِيّاك اَن تُطيعَهُم اَو تَشهَدَ في مَجالِسِهِم.
💎 از رفتن به خانه هاي ستمگران خودداري كن، با آنان دوستي ننما و در كنار آنان به كار و كسب مپرداز، مبادا از آنان پيروي كني يا در مجالسشان شركت كني.
📚 سفینة البحار، ج 2، ص 108
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ وسواس و درمان آن از نظر آیتاللهالعظمی سیستانی
🔷 فتوای واضح و صریح همه فقهاء بر اساس مدارک و ادله شرعیه این است که: وظیفه شخص وسواسی اعتنا نکردن به وسواس میباشد، و هرجا در طهارت چیزی دچار شک شود باید بنا را بر پاک بودن آن چیز بگذارد، بلکه حتی اگر در موردی یقین به نجاست پیدا کرد - که معمولا برای سایر مردم در این موارد یقین به نجاست پیدا نمیشود علم و یقین وسواس اعتبار ندارد، و بر او واجب است که بنا را بر طهارت بگذارد. پس اگر شخص وسواسی، به این فتوای شرعی عمل کند و در موارد شک در طهارت بلکه در موارد یقین به نجاست هم بنا را بر پاکی بگذارد نزد خدا معذور است؛ اگرچه در واقع لباسی که در آن نماز خوانده یا غذایی که خورده نجس بوده باشد.
🔷 به شخص وسواس نصیحت میشود که خود را اصلاح کرده تا از این بیماری خلاص شود و این امر طی دو مرحله میسر میگردد:
1⃣ اول: باید توجه داشته باشد که این حالت از لحاظ عقلی و شرعی مذموم میباشد، زیرا شخص از حالت میانهروی و اعتدال خارج میگردد و بدون اینکه هیچ نفعی داشته باشد تواناییها و نیروی انسان را به هدر میدهد.
هرگز وسواس نوعی پرهیزگاری محسوب نمیگردد و در شرع مبین اسلام این امر ستایش نشده، بلکه وسواس نوعی اختلال در درک و فهم فرد میباشد که ناشی از ضعف در نفس و اراده میباشد و همانطور که در احادیث شریفه آمده است، تسلیم شدن به وسوسههای شیطان خبیث است، پس اگر انسان این را بهخوبی درک کند و حقیقت این امر برایش معلوم شود نوبت به مرحله دوم میرسد.
2⃣ مرحله دوم: باید انسان تلاش فراوان کند که بتواند بر نفس خود غلبه داشته باشد و قدرت تصمیمگیری را به دست خود بگیرد و نگذارد که شیطان او را بازی داده و فریب دهد، و عزم راسخ داشته باشد که خداوند متعال او را بر عدم اعتنا به احتمالات و وسوسهها سرزنش نخواهد کرد، و اگر شک کند - مثلاً - که آب به جایی از بدن خود رسیده یا نه به شک خود اهمیتی ندهد و بنا را بر آن بگذارد که تطهیر حاصل شد، و هرچه بی اعتنایی او به این شکها تکرار گردد تسلط تخیل و وسوسه ضعیفتر میشود، تا اینکه شیطان از او مأیوس گردد و شخصی معتدل در مراعات طهارت و نجاست شود و مطمئن باشد که اگر وارد این مسیر شود و بنا را بر مبارزه با این وسواس بگذارد پیروز میگردد؛ پروردگار متعال هم او را یاری مینماید و حیله شیطان را ضعیف مینماید. خداوند کریم میفرماید: (همانا کید و حیله شیطان ضعیف است.)
🔰 @ofogh_howzah
🔵 دلایل عقلی و نقلی وجوب امر به معروف و نهی از منکر
🔘 آیتالله سید محسن خرازی
✅ بحث امر به معروف و نهی از منکر از دیرباز مورد توجه عالمان و صاحبنظران علوم و معارف اسلامی بوده است. در این میان، فقیهان توجه ویژهای به این فریضه داشته و در آثار فقهی خود فصلی را به این بحث اختصاص دادهاند. پیوند بحث نظارت در جامعه اسلامی با بحث امر به معروف و نهی از منکر موجب شد که نمونهای از تلاش و مجاهدت علمی یکی از فقهای معاصر آیت الله سید محسن خرازی در این بحث را برگزیده، و در اختیار خوانندگان هفتهنامه افق حوزه قرار دهیم...
➕ متن کامل
yon.ir/zFfZf
🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز
🔵 اميرالمؤمنين عليه السلام
💎 إخْتَبِرُوا شِيعَتي بِخِصْلَتَيْنِ فاِنْ كانَتا فِيهِمْ فَهُمْ شِيعَتِي: مُحافَظَتُهُمْ عَلي أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِينَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَكونا فِيهِمْ فَاعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ.
🔷 شيعيان مرا به دو خصلت امتحان كنيد كه اگر داراي اين دو خصلت بودند، شيعه اند: اهمّيّت به نماز در اوّل وقت و دستگيري برادران ديني خود با مال، اگر اين دو در آنها نبود، پس از ما دورند، دورند و دورند
📚 جامع الاخبار، صفحه 35
🔰 @ofogh_howzah
📗 معرفی کتاب الانوار الجلالیه فی شرح الفصول النصیریة
✅ ابوعبدالله مقدادبن عبدالله معروف به فاضل مقداد از فقها و متکلمین امامیه در قرن نهم هجری بود. او در قریه سیوره از توابع شهر حله به دنیا آمد و لذا به حلی هم منتسب شده است.
✅ کتاب «الانوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة» چنانچه از نامش پیداست، شرح عربی بر کتاب کلامی «الفصول النصیریة» خواجه نصیرالدین طوسی است، که به قلم توانای فاضل مقداد خلق شد. خواجه کتاب را به فارسی نوشته و با نامهای الفصول فی الاصول، فصول العقائد، اصول دین و فصول اعتقادی نیز مطرح بوده است. بر کتاب خواجه، شروح بسیاری نوشته شده که از آن جمله الانوار الجلالیه است.
🔰 @ofogh_howzah
✅ شمارهی جدید نشریهی #خط_حزبالله منتشر شد:
♨️ #سخن_هفته: چرا سیاستمدار باید #شجاع باشد؟
🔰 #روایت_هفته: شگرد #انگلیسیها برای شکست #نهضت_مشروطه
❇️ #خاطرات_رهبری: وسایلی که رهبر انقلاب در زندان همراه خود داشت
💢 #شرح_حدیث: #حج مایه آرامش و سکونت دل به انسان است
✅ #حزبالله_این_است: تفاوت بین انقلابىِ مثبت با #انقلابی منفی
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ باز هم بر دل مظلوم، شرر افتاده
باز هم شعله ی زهری به جگر افتاده
این همه زجر بر این جسم جوانش ندهید
وسط حجره جواد است، به سر افتاده
دست و پا میزند و هادی خود را خواند
جوهر صوت رسایش ز اثر افتاده
هلهله نیست جواب نفس آخر او
به چه جرمی گل زهرا ز نظر افتاده؟
صاحب عرش الهی است شده خاک نشین
یاد آشفتگی جدش اگر افتاده
جگر تشنه ی او ذکر انا العطشان داشت
از دل حجره به گودال گذر افتاده
این بدن زیر سم اسب نرفته، اما
نظرش بر تن مظلوم دگر افتاده
زیر لب روضه ی شمشیر و سنان میخواند
یا حسین گوید و با دیده ی تر افتاده
بعد کشتن چه کند با تن بی جان جواد؟
بر زبان همه یک تازه خبر افتاده
اهل کوچه خبر از نعش سر بام دهند
چقدر بر بدنش سایه ی پر افتاده..
محمود ژولیده
🔰 @ofogh_howzah