eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
656 عکس
190 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
♨️♨️نمازهای هر شب ماه شعبان از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠شب1 🔅100 رکعت هررکعت:حمد(1)+ +توحید(1) بعد از پایان نماز: حمد (50) 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(15) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(30) بعد از سلام: اللهم هذا عهدی عندک الی یوم القیامه 🔅2رکعت (در سه شب اول در صورتی که سه روز اول شعبان صائم باشد) 🔺هر رکعت:حمد(1)+ توحید(11) 💠شب2 🔅50 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+فلق(1)+ ناس (1) 💠شب3 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب4 🔅40 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(ا)+توحید(25) 💠شب5 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(500) بعد از پایان: صلوات (70) 💠شب6 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(50) 💠شب7 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+توحید(100) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیت الکرسی(100) 💠شب8 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+ آیه ی 285و آیه 286 سوره بقره (5) + توحید (15) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیه آخر سوره کهف (1) + توحید (15) 💠شب9 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر(10) 💠شب10 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(1)+ کوثر (3) 💠شب11 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(10) 💠شب12 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+تکاثر(10) 💠شب13 🔅2رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تین(1) 💠شب14 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+عصر(5) 💠شب15 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 💠شب16 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی (1) + توحید (15) 💠شب17 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) + توحید (71) 👈بعدازنماز: استغفار (70) 💠شب18 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(5) 💠شب19 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ آیه 26 سوره آل عمران (5) 💠شب20 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(15) 💠شب21 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب22 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) +کافرون(1) + توحید (15) 💠شب23 🔅30 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+زلزال (1) 💠شب24 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر (10) 💠شب25 🔅 10 رکعت 🔺هر رکعت: حمد(1)+ تکاثر (1) 💠شب26 🔅10 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ دو آیه آخر سوره بقره (10) 💠شب27 🔅2 رکعت 🔺 هر رکعت: حمد (1) + اعلی (10) 💠شب28 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب29 🔅10 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تکاثر (10) + فلق (10) + ناس (10) + توحید (10) 💠شب30 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ اعلی (10) 👈بعد از نماز: صلوات (100) @almorsalaat
4. تطبیق اصول بر فقه.mp3
13.04M
🔺 جلسه چهارم تطبیق اصول بر فقه 🔰 بررسی بیان شهید ثانی در ترک کلام و نسبت آن با استدلال بر مبطل بودن «تامین» در صلاه از منظر اصول فقه @ofoqemobin
▪️مدرسه مجازی سبحان تقدیم می کند: 🔅 آغاز ثبت نام دوره معرفتی اسلام جامع + کتابچه حاوی متن تنظیم شده جلسات (بررسی مکتب جامع و همه جانبه اسلام ناب محمدی) 🔰 استاد علی فرحانی ▪️در 4 جلسه به صورت مجازی در تاریخ های: (18، 21، 25 و 28 اسفند ماه 1400 روزهای چهارشنبه و شنبه) ▪️ساعت 17 ▪️سرفصل های دوره: 🔘 منبع شناسی: کتاب و سنت، طبیعت و عقل تجربی، شهود و ضمیر انسان، تاریخ تمدن 🔘 جریان شناسی: سیر تطور علوم اسلامی با نگاهی بر تقسیم معارف اسلامی به عقاید، اخلاق و احکام 🔘روش شناسی: اجتهاد و تکامل ایدئولوژی 🔘 آسیب شناسی: خطاهای شناختی، سنت گرایی، شخصیت گرایی و ... ⚠️ظرفیت محدود⚠️ 🔅لینک ثبت نام: 🌐 https://www.sobhan-ins.com/product/eslam_jame/ 📣کانال موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان: @sobhan_ins
هدایت شده از المرسلات
006-az-mokatebat-ta-ghiamat.mp3
2.67M
🔊| خدا را بپرستیم نه صورت علمیه را. 🎙استاد علی فرحانی 🌀همانطور که استاد بارها تاکید می کنند بزرگترین مانع انسان از وصول به توحید حقیقی، حجاب علم حصولی و مفاهیم است. بدون التفات به این مساله، صورت علمیه و‌ مفهوم، جای حقیقت را میگیرد. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
📣 برگزار می‌کند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی 1️⃣: آموزش ، مرحله اول، مباحث: اصالت وجود، تشکیک و تخصیص 🎙استاد علی فرحانی ⏰۱۵ فروردین الی ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ⏳ جلسات تدریس: ۱۰ساعت (۲۰جلسه، ۳۰دقیقه‌ای)، روزهای شنبه تا دوشنبه ♦️جلسات تکمیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(تعمیق محتوا، بررسی ارجاعات، تقریرخوانی، پرسش و پاسخ و ...) توسط حجج اسلام : مقدسی، هاشمی، جواهری، ستوده، ابراهیمی و فاطمی با محوریت کتاب ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
افق مبین||سید محمد هاشمی
📣#مدرسه_مجازی_المرسلات برگزار می‌کند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی #طوبی 1️⃣#ترم_اول: آموزش #بدای
☝️ توصیه میکنم بزرگوارانی که علاقه مند به فلسفه هستند (طلبه و دانشجو) برای آشنایی عمیق با فلسفه علامه طباطبایی با این دوره همراه شوند ان شاء الله بنده هم در جلسات تکمیلی این دوره در خدمت دوستان خواهم بود.
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰 سید محمد هاشمی 💠بسیاری از طلاب و دانشجویان، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، کار با جلسات بدایه استاد فرحانی است. این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم: 1⃣ شروع واقعی از بدیهیات: جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود. 2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس: در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند. 3⃣استکمال واقعی در علم حصولی: به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند. 4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه: از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است. 5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی: در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد. 6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان): از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد. 7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی: در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم) 📌 ادامه 👇👇
📌 ادامه از 👆👆 8⃣تبیین اساسی علم حصولی: اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید. 9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی: یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود. 💠💠💠💠💠 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
📝| وصیت ميرزاى شيرازى به ميرزا حسين قاضى قدّس اللّه سرّهما 📌علامه حسن زاده آملی 🌀در شب پنجشنبه 21 رجب المرجب 1387 ه. ق- 3/ 8/ 1346 ه. ش، از محضر مبارك استاد علامه طباطبائى با تنى چند از افاضل دوستان استفاده مى كرديم، در حاشيه جلسه درس، سخن از استادش مرحوم آقاى قاضى و اساتيد و شاگردانش به ميان آمد. 🌀 از آن جمله فرمودند: آن مرحوم اساتيد بسيار ديده است- و چند نفر را نام برده است- تا اينكه فرمودند: پدر او مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى تفسير سوره فاتحه و سوره انعام نوشته و من ديدم ولى اكنون نمى دانم كى دارد و در دست كيست. و فرمودند حاج ميرزا حسين قاضى از شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى بود و چون از نزد ميرزا خواست خداحافظى كند و به تبريز برود، مرحوم ميرزا به او گفت حالا كه مى روى شب و روزى يك ساعت به خود بپرداز. 🌀بعد از چندى كه مرحوم ميرزا از ديگران درباره مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى حال پرسيد در جواب گفتند: آقا آن يك ساعت تبديل به 24 ساعت شد كه همواره در مراقبت و حضور و عزلت بود. امّا عزلتى كه: 🔹هرگز ميان حاضر و غائب شنيده اى 🔹من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است 🌀راقم گويد كه در صبح روز پنجشنبه 20 شعبان المعظّم 1387 ه. ق- 2 آذر 1346 ه. ش در قم به حضور شريف مرحوم آية اللّه حاج سيّد حسين قاضى طباطبائى پسر عموى آية اللّه حاج سيّد على قاضى قدّس سرّه تشرّف حاصل كردم، مطالبى از آن جناب يادداشت كردم، از آن جمله موضوع مراقبت و حضور دائمى مرحوم حاج سيّد حسين قاضى و گفتار ميرزاى شيرازى با ايشان بود چنانكه از استاد علامه طباطبائى نقل كرده ايم. 🌀در اين واقعه شيرين و دلنشين هم بايد از تأثير نفسانى مرحوم ميرزاى شيرازى سخن گفت و هم از قابليت مرحوم ميرزا حسين قاضى كه هم فاعل در فاعليّت تام بوده و هم قابل در قابليت. 🌀تأثير نفوس كامله در نفوس مستعدّه اينچنين است. 📚 نامه ها و برنامه ها، ص: 219 @almorsalaat
صوت تمام جلسات منطق امسال که الحمدلله به پایان رسید 👇 https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3423
🔰 جایگاه طلبگی و تعلیق تاریخی ☀️ «وجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ» یس:20 ⭕️ شاید این روزها دغدغه انگیزه و چالش های علمی و معنوی در محیط حوزه های علمیه، زیاد به گوش ما رسیده باشد. بی تفاوتی جمعی از طلاب به درس یا دلزدگی و اضطراب درباره آینده برای کسی که روزانه با امور طلاب درگیر باشد امری مشهود است. این امر مشهود اما به معمایی تبدیل شده است. مساله چیست؟ آیا مسئله مشکلات مالی است؟ کتابهای قدیمی است؟ به روز نشدن نظامات آموزشی است؟ مسائل سیاسی است؟ کم شدن معنویت است ؟ .... ⭕️ آنچه پس از مدتها تامل نسبت به صحنه و گفتگو با ده ها طلبه ی درگیر با این مسئله به ذهن می رسد این است که مشکل در حقیقت هیچکدام از این موارد نیست. همه این مسائل در برهه های مختلف وجود داشته ولی چنین چالشی را تولید نمی کرده است. به نظر می رسد امروز مساله اصلی یک طلبه «هویت» است. او کیست؟ چه کار می کند؟ قرار است چه گرهی را باز کند؟ چه خدمتی به مسیر تاریخی دین ارائه نماید؟ با نبود او چه خللی در حرکت اجتماعی رخ می دهد؟ با بودن او جامعه به چه نقطه ای می تواند برسد؟ با بودن او جهان به چه نقطه ای می تواند برسد؟ ⭕️ نکته جالب اینکه به نظر نمی رسد در هیچ دوره تاریخی از زمان مرحوم کلینی و صدوق تا زمان ابن ادریس و محقق حلی و تا زمان محقق کرکی و میرداماد و صدرا رحمه الله علیهم اجمعین چنین مطلبی اساسا ظهور کرده باشد یا محل سوال قرار گرفته باشد. بلکه این هویتِ عصری برای ایشان ثابت و روشن بوده است. ⭕️ پاسخ این سوال البته هرگز بحث های صرف انسان شناختی نیست (گرچه این می تواند از مبادی پاسخ باشد.) به نظر می رسد طلبه یا نماینده یا معلم دین، امروز در یک وضعیت تعلیق به سر می برد. این تعلیق یک حالت رهاشدگی برای او نسبتِ به عصر خود ایجاد کرده است. یعنی به بیان ساده طلبه یا کلیت حوزه، «معاصر» دوره خود نیست. آن قدر تحولات فکری و فرهنگی در عالم گسترده شده است که دیگر نمی توان با تکیه بر انباشت دانشی گذشته و بدون یک فرآیند پیچیده ی فرآوری نسبت روشنی با عالم برقرار کرد. فرض کنید شما نسّاخ و کاتب هستید و امر استنساخ کتاب بر عهده شماست، پس از صنعت چاپ چه بلایی بر سر هویت اجتماعی و اقتصادی و ... شما می آید؟ تحولات سریع عالم نیاز مردمان را تغییر داده و دیگر تقاضایی برای عرضه شما وجود ندارد و این آغاز بحران هویت است. ⭕️ مساله اساسی شاید همین باشد یعنی تحولات عمیق و سریع بشر راه را بر آنچه به صورت سنتی از دین فهم و بیان می شده به شدت تنگ کرده است. ⭕️ جالب اینکه همه این بحران در زمانی رقم می خورد که ظاهرا نیاز به معنویت و عنصری معنا بخش به زندگی برای بشر روز افزون می شود. این مساله در زمانه ای محقق شده که به نام دین و از دل نهادِ حوزه یکی از بزرگترین انقلاب های تاریخ معاصر رقم خورده است و ایده ای فرا منطقه ای و فرا ملیتی از آن برای عموم انسان ها بر آمده است. پس چگونه می توان این پارادوکس را حل کرد؟ چگونه می توان «هم عصر» با زمانه شد؟ چگونه می توان از تراث جدا نشد؟ آیا راه حلی وجود دارد؟ ان شاء الله نکاتی در ادامه خواهد آمد ... مطالعه ضروری: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
029. اصول فقه 2 - آغاز باب حجج.mp3
11.66M
🔺 نگاهی به موضوع باب حجج از منظر مرحوم آقای مظفر و مقایسه آن با نظرات برخی اعلام @ofoqemobin
☀️ اعمال شب نیمه شعبان ✅شب از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال بر اساس کتاب شریف اقبال در ادامه می آید: ادعیه و زیارات: 🔺 قرائت دعای کمیل 🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال) 🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان نمازها: 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...» 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️غزل حافظ درباره مهدی موعود(ع) از زبان شهید مطهری 🌀از غم و درد مکن ناله و فریاد که دوش 🌀زده‌ام فالی و فریا درسی می‌آید 📌سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد! http://eitaa.com/motahari_ir @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌀مراحل اجرایی ترم اول از آموزش کتاب بدایه الحکمه (از ابتدای کتاب تا پایان تخصص) 1️⃣ثبت نام در دوره (از 15اسفند تا پایان اسفند) 👉soda96.ir/touba-hekmat/ 2️⃣مشاهده فیلم بیانات استاد درباره محتوا و کلیات روش آموزشی دوره 👉eitaa.com/m_almorsalaat/7699 3️⃣مصاحبه اجمالی تعیین سطح از 6 الی 10 فروردین جهت گروه بندی 4️⃣گروه بندی اعضای شرکت کننده بر اساس مصاحبه و تعیین یک نفر از استادیاران برای هر گروه 5️⃣همایش رونمایی از کتاب در آستانه حکمت (به عنوان متن محوری جلسات تکمیلی) با حضور استاد علی فرحانی (8فروردین) 👉https://b2n.ir/astane 6️⃣جلسه افتتاحیه ویژه شرکت کنندگان در دوره (11فروردین) 7️⃣برگزاری دوره (از 15فروردین الی 15خرداد) 📌روزهای شنبه تا دوشنبه فیلم جلسات تدریس استاد در پروفایل شخصی هر یک از افراد شرکت کننده، در مدرسه مجازی بارگذاری می شود و بزرگواران فیلم جلسه را مشاهده می کنند و برای هر جلسه می نویسند. 📌روزهای پنجشنبه و جمعه، جلسه تکمیلی با محوریت کتاب «در آستانه حکمت» به صورت آنلاین برگزار می شود. (لینک شرکت در کلاس برای شما ارسال خواهد شد). 📌شنبه 7 خرداد ساعت 10 صبح امتحان کتبی به صورت مجازی برگزار می گردد. 📌از 8 تا 15 خرداد امتحان شفاهی از افراد توسط استادیاران به عمل خواهد. 8️⃣ شرکت در دوره، برای بزرگوارانی که در جلسات تکمیلی شرکت کرده و در امتحان کتبی و شفاهی موفق شوند، صادر خواهد شد و تا پایان خرداد به دست آنها خواهد رسید. 📞ارتباط ما: @admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
🎙 گفتگو به مناسبت نیمه شعبان پیرامون مقصد بشریت از منظر اسلام: https://islamicpulse.tv/ivideo/the-destiny-of-humanity-15th-shaban-ip-talk-show-english/ @ofoqemobin
🔺 سالها پیش برای امتحان شفاهی پایه ده به بخش امتحانات رفته بودم بعد از ثبت نام به من گفتند برو اتاق 13 🔺 طلبه ای که کنارم بود و اضطراب هم در چهره اش مشخص بود گفت: بدبخت شدی ... 🔺 منظورش را متوجه نشدم، داخل اتاق رفتم دو شیخ که یکی مسن تر بود و عینکی ته استکانی به چشم داشت در اتاق بودند بخشی از اوامر کفایه را خواندم، شیخ جوان تر ساکت بود و شیخ مسن تر که کلمه به کلمه عبارات کفایه را حفظ بود اول دقایقی عبارت خوانی را گوش کرد و بعد هم سوالاتی پرسید و ما هم جواب هایی دادیم. 🔺 از اتاق که بیرون آمدم فهمیدم ایشان همان حاج آقای بیگدلی ممتحن مشهورِ سخت گیر است. البته من سخت گیری از ایشان ندیدیم و نمره خوبی هم به ما داد. 🔺بعدها یکی از آشنایانشان را دیدم، از قول ایشان می‌گفت من دلم برای طلبه ها میسوزه نمی‌خوام سختگیری کنم ولی نمیخوام طلبه بی سواد بالا بیاد... امروز خبر ارتحالشان را شنیدم ... علیه رحمه الله ... امیدوارم چیزی از دقت و اهتمام سلف برای نسل ما هم باقی بماند ... @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ @almorsalaat
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ صف:۴ @ofoqemobin
🔰 توصیه امام رضا علیه السلام در روزهای پایانی ماه شعبان: ⭕️ عبْدِ السَّلَمِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ فِيهِ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يُعِينُكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ رَمَضَانَ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا وَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ [وَ عَلَانِيَتِهِ‏] وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِي مَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ " اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ" فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ هَذَا الشَّهْرِ [لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ‏]. ☀️ إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 8 @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
‼️به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔰متن خوانی و توضیح عبارات تفسیر شریف ♦️از ابتدای جلد اول 🎙توسط: حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🔉صوت جلسات به صورت روزانه در کانال دروس اساتید المرسلات بارگزاری خواهد شد 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @m_almorsalaat
☀️ اختتامیه کتاب اقبال و نکات مهمی از 🔺مرحوم سید بن طاووس کتاب شریف اقبال را با ماه رمضان آغاز می کند و با ماه شعبان به پایان می رساند. ایشان در پایان تالیف کتاب، برخی مزایای کتاب شریف اقبال را ذکر می کند و توضیح می دهد که چرا با وجود کتب ارزشمندی مانند مصباح المتهجد باز هم کتاب اقبال را نگاشته و این کتاب چه مزایا و تفاوت هایی دارد. سید بن طاووس بی شک از بزرگترین علمای تاریخ شیعه است که به نظر می رسد آثار پر رمز و راز او هنوز به درستی بازخوانی نشده است. عبارات سید: 🔸 و هذا آخر ما اقتضاه حكم الامتثال لمراسم الموفّق لنا و مالك العناية بنا في ذكر الإقبال بالأعمال الحسنة فيما يعمل مرّة واحدة كلّ سنة في هذا المجلّد، من الفضل المجدّد و الثواب المخلّد.و عسى ان يقول بعض أهل الكسالة و الجاهلين بمعرفة مالك الجلالة و حقوق صاحب الرسالة و المحجوبين عن علم ما بين أيدي العباد من أحوال الخاتمة و أهوال المعاد انّ في أيديهم المصباح و غيره من المصنفات ما ليس عندهم نشاط للرغبة إليه، فأي حاجة كانت إلى زيادة عليه.فأقول: ان الذي أودعناه كتابنا هذا ما هو مجرّد زيادات و عبادات، و لا كان المقصود جمع صلوات و دعوات، و انّما ضمنّاه ما لم يعرف فيما وقفنا عليه المخالف و المؤالف مثل الذي هدانا اللّه جلّ جلاله بتصنيفه إليه من كيفية معاملات اللّه جل جلاله بالإخلاص في‌ عبادته، و من عيوب الأعمال التي تفسد العمل و تخرجه من طاعة اللّه جل جلاله إلى معصيته، و من ترتيب الأبواب و الفصول على وصف غريب في المأمول و المقبول، و من ذكر أسانيد لبعض ما يستغرب من الروايات، و من فضائل كانت مستورة للعبادات، و من تعظيم اللّه جلّ جلاله تعظيما يستصغر معه عمل كلّ عامل، و من تعظيم لرسوله صلوات اللّه عليه و آله يعرف به قدر حقّه الكامل و من تعظيم لنوّابه صلوات اللّه عليهم بما لم نجد مثله مجتمعا في كتب الأواخر و الأوائل، و إذا وقفت على ما اشتمل عليه، وجدت تحقيق ما أشرنا إليه. 📕 الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 367 ☀️ یک حمد نثار وجود نورانی ایشان ... @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
📌توبه حضرت داوود (ع) ❇️و أمّا توبة الأنبياء (ع) فيكفيك منها ما بلغك من توبة داود النّبىّ (ع) و قد روى أنّه لمّا علم بعد نزول الملكين ... دانست كه براى تنبيه او نازل شده‏ اند، چهل روز سجده كرد و سر از سجده برنداشت مگر براى حاجت و نماز و در اين چهل روز، نه خورد و نه آشاميد و همه‏ اش را گريه مى‏ كرد، و آن‏قدر گريه كرد كه از آب چشمش در اطراف سرش گياه روييد! و همه‏ اش خدا را مى‏ خواند با زبان‏هاى محرقة القلوب و توبه مى ‏كرد و از جمله حرف‏ها كه در مناجات مى‏ گفت، عرض كرد: سبحان خالق النّور جرح الجبين و فنيت الدّموع و تناثرا الدّود من ركبتي و خطيئتي ألزم بي من جلدي. ❇️پس ندا آمد: يا داود! آيا گرسنه‏ اى طعامت بدهم؟ آيا تشنه‏ اى آبت بدهم؟ آيا مظلوم شده‏ اى كمكت نمايم؟ و از گناهش اسم برده نشد! [حضرت داود (ع)‏] صيحه‏ اى كشيد و عرض كرد: گناهى را عرض مى‏ كنم كه مرتكب شدم. پس ندا آمد: سرت را [از سجده‏] بردار كه بخشيدم تو را؛ مع‏ذلك، سر برنداشت تا حضرت جبرئيل عليه السّلام آمده سرش را برداشت و در بعضى روايات هست كه بعد از قبولى توبه‏ اش هم به گناه خود نوحه مى‏ كرد به درجه‏ اى كه از سوز ندبه و نوحه‏ اش مستمعين كثير هلاك مى‏ شدند و خودش غش مى‏ كرد و مى ‏افتاد! 📚 ص۸۰ @almorsalaat