eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
199 ویدیو
77 فایل
پژوهشگاه فضای مجازی _ پردیس قم ارتباط با ادمین : @pardisQom45
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 5⃣ بررسی فقهی-اجتماعی اصل و شیوه‌های ایجاد یا حضور در شبکه‌های اجتماعی با عنایت به همزمانی فرصت‌ها و تهدیدها؛ در سه وضعیت غلبه دشمن، غلبه حکومت اسلامی و موازنه 🔹 شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسان‌ها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آن‌ها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. فضای مجازی، نه تنها انواع جدیدی از ارتباطات میان‌انسانی را به وجود آورده است، بلکه با ایجاد ارتباطات بسیار گسترده و پیچیده، ماهیت جدیدی از ارتباطات را ایجاد کرد. به این ترتیب، شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان از بسترهای مؤثر در جهان معاصر دانست. 🔹 شبکه‌های اجتماعی مجازی جنبه‌های زیادی از زندگی بشر تحت تاثیر قرار داده است. این شبکه‌ها از سویی فرصت‌هایی ایجاد کرده‌اند که پیشینه‌ای ندارد، از سوی دیگر، تهدیدها و مشکلاتی نیز به وجود آورده‌اند. دولت‌های متخاصم تلاش دارند از فرصت‌های ناشی از این شبکه‌ها استفاده کنند و تهدیدها را به سوی کاربران دولت‌های مقابل سوق دهند. برای نمونه، با گسترش فضای مجازی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولت‌ها بر مرزهای فیزیکی خود کم‌رنگ ‌شده و شبکه‌های اجتماعی در این میان نقش زیادی دارند. شبکه‌های مجازی موجب تشکیل اجتماعات مجازی شده‌اند و افرادی که هرگز همدیگر را ندیده‌اند، این اجتماعات را تشکیل می‌دهند. ابزارهای شبه‌تشکل‌ساز در این شبکه‌ها مانند هشتک، نشان‌گر افکار عمومی بوده یا افکار عمومی را می‌سازند و از این طریق دولت‌ها و نیز نهاد و گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی را تحت فشار قرار می‌دهند و گاه بافت اجتماعی هنجار را تهدید می‌کنند. این ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی از سویی می‌تواند برای ما باشد و از سوی دیگر . 🔹 کاربران شبکه‌های اجتماعی در میانه‌ی این تهدیدها و فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. حکومت اسلامی موظف به سیاست‌گذاری برای حضور کاربران است، به گونه‌ای که جریان حق با کمترین هزینه، بتواند در این شبکه‌ها حضور داشته باشد و جریان‌ها و حلقه‌های باطل را به تحمل بیشترین هزینه برای حضور در این شبکه‌ها وادار نماید. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا سیاست‌های حضور در این شبکه‌ها را در سه فرض بررسی کند: ◀️ فرض غلبه‌ی دشمن بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️فرض غلبه‌ی حکومت اسلامی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی ◀️ فرض موازنه‌ی قدرت محقق برای بررسی این موضوع باید سیاست‌های کلان شرعی را ملاحظه کند، مانند توسعه‌ی عزت و نفی سبیل کفار، توسعه‌ی دعوت جهانی اسلام، کم‌هزینه و پربهره کردن دین‌داری و دین‌مداری، پرهزینه و کم‌بهره‌ کردن کفر. دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌱خبر آمدنت بوی بهار آورده...🌿 میلاد موفور السرور حضرت سید الشهداء امام حسین علیه السلام مبارک باد. ----•✿•🌺🌺🌺•✿•---- دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
پژوهشگران شاخص مطالعات اسلامی فضای مجازی دکتر محمد معصوم بلاه Dr. Mohd Ma’sum Billah 🔹تابعیت: 🔹حوزه پژوهش: اقتصاد اسلامی، بیمه، رمزارزها 🔸فعالیت‌های آموزشی: • تدریس در دانشگاه سلطان عبدالعزیز • تدریس در دانشکده مدیریت بازرگانی و دانشکده علوم مدیریت دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی (IIUM) 🔹 سوابق شغلی: • مدیریت اتاق تجارت و صنایع اسلامی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در عربستان • عضویت در هیئت مدیره 30 سازمان مردم‌نهاد و دانشگاهی در سطح بین‌الملل • عضو هیئت تحریریه مجله آفریقایی- آسیایی اقتصاد و حسابداری (AAJFA) 📚 تالیفات: • مدیریت رمزارزهای حلال • سرمایه‌گذاری در رمزارز حلال • رمزارز اسلامی • بیمه ارزهای دیجیتال • عوامل ریسک‌آمیز رمزارزها و راه‌حل تکافل • رمزارزهای حلال؛ تأسیس و روش عملیاتی شدن آن‌ها • چارچوب‌های نظارتی موجود در رمزارزها و جایگزین شرعی آن • نظام و ساختار شرعی ها • ساختار اخلاقی شریعت درخصوص رمزارزها • اقدام ابتکاری در مدیریت رمزارز حلال • تحلیل "اس. ‌‌دبلیو. اُ. تی" از ساختار رمزارز • رمزارزها؟ روش حلال و جایگزین آن ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 7⃣ ملاحظات فلسفی-فقهی هنرهای دیجیتال (Digital art) 🔹هنرهای دیجیتال دسته‌ای از هنرهای نوظهور است که فرایند آفرینش یا ارائه‌ی آن‌ها وابسته به فناوری دیجیتال است. این فناوری در هنرهای مرسوم، مانند نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی و موسیقی تحولات زیادی ایجاد کرده است و علاوه بر آن در این عرصه هنرهایی ایجاد شده که اساساً با فناوری دیجیتال ممکن است، مانند گرافیک، معماری سایت و اپلیکیشن، طراحی بازی، طراحی انیمیشن و طراحی شخصیت‌های آن. هم چنین، ممکن است برخی هنرها، ترکیبی از هنرهای دیجیتال و آنالوگ باشد، مانند سینمای جدید. 🔹 در مطالعات فلسفی هنر دیجیتال ماهیت و ارزش هنرهای دیجیتالی و تمایز این هنرها با هنرهای آنالوگ بررسی می‌شود. هدف این مطالعات، بررسی‌‌های زیباشناختی و مفهومی این هنرها و نیز جایگاه این هنرها در میان هنرهای دیگر است. 🔹 موضوع مطالعات فقهی هنر دیجیتال، نظم شرعی مطلوب در هنرهای دیجیتال است، به تعبیر دیگر، هدف این مطالعات یافتن قواعدی است که رعایت آن‌ها موجب می‌شود یک محصول هنری دیجیتال، هویت اسلامی پیدا کند. تأکید در این موضوع بر هنر ساخت بازی‌های دیجیتال است، اعم از آنلاین و آفلاین، اعم از بازی سرگرمی و بازی جدی و دیگر تقسیمات بازی‌ها. اما باید دقت شود که موضوع پژوهش حیث ساخت بازی است که جزء هنرهای دیجیتال به شمار می‌آید و نه استفاده از بازی. 🔹 در این موضوع، محقق تا حد زیادی آزاد است که برخی از ملاحظات فلسفی یا فقهی یا هر دو را که به نظرش مهم‌تر است، را بررسی کند. از جهت انتخاب مکتب فقهی یا فلسفی نیز محقق آزاد است، اما به هر حال، گفتمان وی در چارچوب کلان عقلانی وحیانی قرار گیرد. این ملاحظات فلسفی و فقهی باید با رویکرد سیاست‌گذاری برای ساخت بازی‌ها و سطح‌بندی آن‌ها باشد، نه مباحث انتزاعی. در این ملاحظات نگاه به آینده‌ی بازی‌ها و پیش‌بینی بازی‌های آینده و سیاست‌گذاری از پیش برای آن‌ها مطلوب خواهد بود. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
✅ آغاز نخستین جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» 💎 جوایز و هدایا: 🥇نفر اول: ۳۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه 🥈نفر دوم: ۲۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه 🥉نفر سوم: ۱۰ میلیون تومان هدیه+ ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه 🏅نفرات چهارم تا دهم: ۵ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه. ⚜️ مزایا: 💠 چاپ آثار برتر جشنواره 💠 استفاده از پژوهشگران برتر در پروژه‌های پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی ⏬جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید⏬ 🌐 http://b2n.ir/k59970 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی https://eitaa.com/joinchat/1273692217C1cbe1b48f6
فراخوان مشاوره و حمایت از پایان نامه‌های حوزوی مرتبط با فضای مجازی 📝دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و ارتقاء کمی و کیفی پژوهش در حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی در نظر دارد، پایان‌نامه‌های حوزوی مرتبط با موضوعات فضای مجازی را به منظور فعال‌سازی و هدایت استعدادهای شاخص حوزه‌های علمیه مورد حمایت قرار دهد. لذا از کلیه طلاب حوزه‌های علمیه که قصد انتخاب موضوع و تدوین پایان‌‌نامه در سطوح عالی حوزه را دارند، دعوت به عمل می نماید تا در این فراخوان شرکت فرمایند. 📌برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید.👇 b2n.ir/878515 ✅ کانال دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی @oisc_majazi
💠 بررسی سند صیانت از کودکان در شورای‌عالی فضای مجازی 🔸در جلسه شورای‎عالی فضای مجازی بخش‌هایی از سند صیانت از کودکان بررسی و موضوع مراقبت روانی و اجتماعی از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و تشدید مقابله قضایی با تهدیدکنندگان امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به تصویب اعضا رسید. 🔻سند صیانت از نوجوانان در فضای مجازی چیست؟ 🔸این سند دارای ۶ محور عمده است؛ 🔹محور 1⃣◀️ طراحی الگوی جامع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که شامل موضوعات آموزشی، تربیتی، فنی و حقوقی است. 🔹محور 2⃣◀️ خدمات آموزشی مرتبط با فضای مجازی و ترویج آن به کودکان و والدین 🔹محور 3⃣◀️ حمایت از تولید محتوا و فعالیت های لازم در حوزه تولید محتوا 🔹محور 4⃣◀️ سرویس های ایمن و ابزارهای مورد نیاز در حوزه مراقبت 🔹محور 5⃣◀️ مشاوره، امداد و ایجاد خط کمکی 🔹محور 6⃣◀️ پشتیبانی سرویس های قضایی و انتظامی از افراد آسیب دیده احتمالی ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔴 دعوت به دین با 6 ویژگی اینترنت 🔷 مجله الاصدار مقاله‌ای منتشر کرده که در آن به ویژگی‌های اینترنت برای دعوت به دین پرداخته است. 🔷 امروزه می‌توانیم دین خود را به تمام مردم دنیا عرضه کنیم؛ دینی که برخی با استفاده از فناوری‌های روز مانند اینترنت، چهرۀ آن را مخدوش می‌کنند. اینترنت، وسیله‌ای است که خداوند متعال آن را در اختیار بشر قرار داده تا بتواند به‌وسیلۀ آن، مسافت‌های طولانی را درنوردد. 🔷 مبلغان می‌توانند اینترنت را به عنوان یک فرصت تاریخی برای تبلیغ دین بدانند. 🔶 1. عدم محدودیت مکانی: اینترنت، تمام موانع جغرافیایی را که از ابتدای تاریخ، مانع نشر افکار مردم شده، کنار زده است؛ 🔶 2. عدم محدودیت زمانی: سرعت بالای انتقال اطلاعات در اینترنت، موجب کاهش زمان در محاسبات می‌شود؛ 🔶 3. پویا بودن: رسانه‌های سنتی شما را به یک دریافت‌کننده تبدیل می‌کرد، اما در عصر اینترنت، شما می‌توانید نقش یک ارسال‌کننده یا انتشاردهنده را ایفا کنید؛ 🔶 4. رایگان بودن: گرچه اینترنت هنوز به طور کامل رایگان نشده است، اما طی سال‌های آینده، کاملا رایگان یا بسیار نزدیک به رایگان خواهد شد؛ 🔶 5. تنوع برنامه‌ها: برنامه‌ها و خدمات اینترنت به اندازۀ ابعاد مختلف انسان فراوان است. اینترنت حاوی برنامه‌های آموزشی، تجاری، خبری و... است؛ 🔶 6. برای استفاده از اینترنت لازم نیست که مهندس یا برنامه‌نویس باشید، بلکه چند ساعت یادگیری اصول و قواعد، کنار یک دوست کافی است. 📡 مجله الإصدار ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 3⃣1⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش‌ مصنوعی در اسلام 🔹 یا artificial intelligence شاخه‌ای از علوم رایانه، با هدف تولید ماشین‌هایی است که بتوانند کارهایی انجام دهند که نیازمند هوش انسانی است. هوش مصنوعی نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی با توانایی تقلید از حالات شناختی انسانی (یادگیری، حل مسئله، درک محیط و...) است. این فناوری می‌تواند در فعالیت‌های متنوعی در عرصه‌های سلامت، تجارت و بازار، آموزش و پرورش، مدیریت، تولید، امنیت، جنگ، تحلیل داده‌ها و حتی در عرصه‌ی قضا به کار گرفته شود. 🔹اما این فناوری مسایل متنوعی در حوزه‌های فلسفی، اخلاقی و فقهی ایجاد کرده است.  🔹از منظر ، خود مفهوم «هوش مصنوعی» چالش‌برانگیز است. آزمون تورینگ که هوش را بر مبنای کارکردهایش تعریف می‌کند یا گزاره‌ی دارتموت که امکان شبیه‌سازی همه‌ی ابعاد هوشمندی انسان را مطرح می‌کنند، مسائل مهمی‌اند که در چارچوب حکمت اسلامی قابلیت بررسی دارد. دقیقاً مراد از هوشی که می‌توان آن را شبیه‌سازی کرد چیست؟ آیا این شامل برخی از فعالیت‌های عقلانی انسانی نیز می‌شود؟ آیا تفکر نوعی محاسبه است؟ همچنین مسایلی مانند امکان وجود احساسات، خودآگاهی، خلاقیت و ابداع و بالاخره امکان تعریف حیات برای هوش مصنوعی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. 🔹مسایل مربوط به هوش مصنوعی نیز متعدد است. مثلاً آیا می‌توان برای هوش مصنوعی حقوقی تعریف کرد؟ آیا می‌توان برای هوش مصنوعی الزام و تکلیف یا مسئولیت را تعریف کرد؟ نسبت به تهدیداتی مانند تهدید حریم خصوصی، تهدید نسل بشر و به ویژه تهدید کرامت انسانی که ممکن است با گسترش و تقویت این فناوری ایجاد شود، چه تمهیداتی ممکن است؟ استفاده از فناوری هوش مصنوعی در موقعیت‌های که نیاز به توجه و مراقبت و احترام دارند استفاده شوند، مانند دایه، پرستار، قاضی، شاهد، افسر پلیس و مانند آن‌ها ، آیا کرامت انسانی را تهدید می‌کند؟ 🔹 مسایل زیادی نیز در باب هوش مصنوعی قابلیت طرح را دارد، مانند امکان تعمیم احکام عبید به هوش مصنوعی، مسئله‌ی صحت معاملات هوش مصنوعی و موقعیت آن در معاملات (مثلاً از قبیل وکالت است یا مستقل است یا صرفاً ید مالک)، استقرار هوش مصنوعی از موقعیت‌هایی از قبیل شهادت یا قضاوت یا ولایت، امکان تعریف کفر و ایمان برای هوش مصنوعی و صدها مسئله‌ی این چنین. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا بر اساس تحلیل فلسفی، چارچوبی برای تحلیل‌های اخلاقی فقهی هوش مصنوعی ارایه دهد و البته به مسئله‌ی پروتکل‌های هوش مصنوعی تأکید بیشتری می‌شود. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ولادت باب الحوائج، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد.✨ ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi