هدایت شده از مرکز مطالعات سفرنامه | سفر و نامه
🔸«پناهندگی ارامنهی باکو به گیلان»
نوشته: مگردیچ درساهاکیان
ترجمه: روبرت واهانیان
و مسعود حقّانی
🔻این کتاب پژوهشی ست دربارهٔ آوارگی ساکنین ارمنی شهر #باکو که حدود یک قرن پیش و همزمان با آغاز قتلعام ساکنان #ارمنی باکو به دست نیروهای #عثمانی، ناچار موطن خود را ترک کردند و #مهاجرت به شهرهای ساحلی #گیلان را در پیش گرفتند.
@safarvaname | سفر و نامه
#سفرنامه_پژوهی
#سفرنامه
#مرکز_مطالعات_سفرنامه
یکی از آن روزهایی که نرفتم صحرا در چادر فرماندهی تک و تنها بودم.
اکبر جعفری ( فرمانده گردان ) جایی رفته بود و در چادر نبود نماز ظهر و عصر را میخواندم که « بهروز جلائی » آمد... اول بسم الله بدون اینکه جایی برود آمد چادر ما...
بهروز که دید دارم نماز میخوانم همان اول چادر نشست. طوری که دو تا پایش بیرون بود و نیم تنه اش داخل. ورودی همین چادر فرماندهی، بغل چادر جعبه ای داشتیم که وسایل صبحانه و ناهار و ظرفهای غذا
را آنجا می گذاشتیم بهروز جعبه را باز کرد قندان را بیرون آورد و قندی برداشت.
گفت: «آقا حشمت..... »
حالا من سر نماز هستم، «بسم الله» گفته ام و «حمد» میخوانم؛ ادامه داد : «آقاحشمت بلاتشبیه بلاتشبیه، اینجا کربلاست، تو محافظ آقا امام حسین علیه السلام هستی، آقا دارد پشت سرت نماز میخواند تو هم محافظی من هم شمر ذى الجوشن هستم میخواهم آقا را با تیرکمان بزنم ...
قندی را که برداشته بود قند نبود مثل کلوخ بود، از فاصله سه متری و از روبه رو پرتاب کرد به سمت من. اولی را که زدسرم را جاخالی دادم.
گفت آقا تیر خورد، خاک توی سرت!
دومی را انداخت خورد به پیشانی ام سومی را که انداخت رد کردم.
چهارمی را که انداخت دیگر نمازم شکست
گفت: «خاک بر سرت، امام حسین الان هفت هشت تا تیر خورد. اگر تو در کربلا بودی، همان اول رد میشدی.» شاید این به شوخی بود ولی میخواست مرا آزمایش کند که آیا این توان را دارم که فردا گلوله می آید سرم را الکی این طرف و آن طرف نکنم. خنده و مزاح کردیم خواهش و تمنا کردم که بهروز جان، آقا بهروز، بگذار نمازم را بخوانم ...
آقا بهروز هفت هشت روز نبود و نمی دانست در این چند روز هواپیمای عراقی می آید بمباران می.کند.
از دوباره ایستادم و همین که آمدم نمازم را ببندم و بگویم دو رکعت نماز شکسته ظهر میخوانم،
یک مرتبه فرار کردم آقا بهروز فکر کرد به طرف او میروم که بزنمش، گفت : نه نه چیه ؟
من پابرهنه قرار کردم رفتم بیرون از چادر پشت خاکریزی که پشت چادر ما بود. آقا بهروز ده دقیقه بود اذیتم می کرد، وقتی دید دویدم طرف خاکریز تازه فهمید صدای هواپیما می آید.
ما که چای دم می کردیم، تفاله چای را می ریختیم قسمتی پشت خاکریز و ظرف چای را آنجا آب می کشیدیم تفاله های چای به تدریج آنجا انباشته شده بود و پوسیده بود... آن تکه زمینش مقداری حالت خیس داشت، من که رفتم پشت خاکریز قایم بشوم آقا بهروز هم فرار کرد و شیرجه زد پشت خاکریز...
بعد که هواپیمای عراقی آمد و بمباران کرد و سروصدا خوابید آمدیم طرف چادر دیدم چادر سوراخ است هواپیما بمب خوشه ای انداخته بود...
ترکش ها به ما نگرفت و چیزیمان نشد ولی دیدم لباس و سروکله آقا بهروز گل آلود شده. گفت: «حشمت، جریان چیه؟»
گفتم: «نزدیک شش هفت روزه هواپیماهای عراقی می آیند بمباران می کنند.»
گفت تو را نجات دادم اگر نماز میخواندی الان شهید بودی!
بدوبیراه گفتم که ای فلان شده که نگذاشتی نمازم را بخوانم
همش می گفت : من تو را نجات دادم !
برشی از خاطرات حشمت الله هدایتی ، از کتاب رزمنده کتانی پوش
اوخان | حسین بهمنش
@okhan_hb
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️درباره نوعثمانی گری اردوغان در تحولات سوریه
✍ به قلم: سید نیما موسوی
🔹 در سیاست خارجی کشورهای مختلف همواره دکترینهای توسعهطلب نقش اساسی در تدوین سیاستخارجی بویژه در عصر بحرانهای بینالمللی داشتهاند.
🔸 از دکترین «رشتههای مروارید» در چین تا شیعه هراسی اردن با عنوان طرح مخدوش «هلالشیعی»، «جهان روسی» روسیه، «مراکش بزرگتر»، «سوریه بزرگ» و «کلمبیای بزرگ» و... از جمله نظریات توسعهطلبی هستند که با ایجاد درک تاریخی نسبت به نقش ویژه کشورهای فوق، برای ارتقای جایگاه آن کشور نظریهپردازی می کنند.
🔹 در سیاست خارجی ترکیه نظریه «نوعثمانیگری» پوششدهنده این تمایل تاریخی جهت تبدیل شدن ترکیه به یک قدرت منطقهای و جهانی بوده است. مهمترین نظریهپرداز نوعثمانیگری «دیمیتریس کیتسیکیس» فیلسوف یونانی و مشاور «تورگوت اوزال» در دهه ۱۹۸۰ بود. وی با ارائه نظریه «آرابولگه: منطقه حائل» تمدن عثمانی را تمدن وسط بین غرب و شرق خواند؛ تمدنی که گستره آن از دریای آدریاتیک تا رود سند بود.
🔸 بازتولید عثمانی از دیدگاه کیتسیکیس می باستی در تعامل با روسیه ارتدکس، ایران شیعی و یهودیت اسراییل شکل می گرفت. تحت همین دکترین، تورگوت اوزال شروع به بهبود روابط با صدامحسین، قذافی و رئیس دولت سازندگی در ایران کرد.
🔹 با آغاز دوران عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ عصر دوم نوعثمانیگری این بار با تکیه بر آرای «داود اوغلو» شکل گرفت؛ هرچند که داود اوغلو این مسئله را همیشه تکذیب کرد؛ ولی علاقه وافر شخص اردوغان به «محمد دوم» و «عبدالحمید دوم» که بدنبال احیای نظام خلیفهگری در عصر عثمانی بودند که این امر را تشدید می کرد.
📌 در نو عثمانی گری، هویت داخلی ترکیه را بر اساس ارزشهای محافظهکاری اسلامی و نقطه مقابل ارزشهای کمالیستی بنا کرد که تغییر کاربری ایاصوفیه در سال ۲۰۲۰ و رشد سلفی گری در کردستان مصداق آن بود؛ ارزش هایی که ریشه در آرای «نجیبفاضل» روشنفکر اسلام گرای ترک و از دراویش نقشبندی داشت.
💠 اردوغان تا سال ۲۰۱۶ روابط خوبی با نوعثمانیگری اخوانی داشت ولی از ۲۰۱۷ و آغاز ائتلاف او با MHP، اردوغان وزن ترکگرایی را در نوعثمانیگری تقویت کرد. وی با کاستن از نقش خود در آسیای غربی بعد از شکست بهار عربی، به سمت تقویت ارتباط با کشورهای آسیای میانه ذیل اتحادیه کشورهای ترک و فعالیتهای «بنیاد بیلیم» کرد.
❌ در یکسال گذشته اردوغان سعی کرد تا مجددا سیاست نوعثمانی گری را در آسیای غربی به جریان بیاندازد. استفاده از عبارت «شهری از تمدن گذشته ما» برای نامیدن بغداد در سفر اخیر به عراق و نیز سیاست توسعهطلبانه در سوریه با حمایت از هیأت تحریرالشام و نیز تکرار عبارت بکاررفته درباره بغداد این بار در مورد شهرهای حلب، رقه و ادلب نشاندهنده بازتولید سیاست اردوغان در غرب آسیا طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ بود.
✅ نوعثمانیگری در دهه ۲۰۱۰ بحرانهایی نظیر بحران کردها از سال ۲۰۱۵، بحران داعش و ... را ایجاد کرد و حتی باعث ایجاد شکاف در روابط بین اردوغان و اوباما در سال ۲۰۱۶ شد؛ امروز هم معتقدم ورود اینچنینی ترکیه به ماجرای سوریه بحران مهمی در روابط اعراب و ترکیه، روابط ایران و ترکیه و نیز بحران داخلی کردها و دولت ترکیه را ایجاد خواهد کرد.
❌ سفر ابراهیم کالین به دمشق با هیبتی شبیه به سفر «فیضحمید» رییس ISI به کابل پس از پیروزی طالبان، قیاس معالفارق است و نمی تواند وضع این همانی داشته باشد؛ زیرا سوریه در حال تبدیل به کلاف سردرگمی است که شاید از دل آن یک یوگسلاوی جدید در منطقه با فروپاشی ارتش سوریه شکل بگیرد و بیشترین بحران را برای همسایگان سوریه از جمله ترکیه ایجاد کند.
🏷 #اسلام_سیاسی #ترکیه #حزب_عدالت_و_توسعه #اردوغان #نو_عثمانی_گری #اسلام_سلفی #سلفیه_جهادی #القاعده #هیات_تحریر_الشام #جولانی #سوریه
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ https://t.me/Muslimair1
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مجرا (ثامن)
رویداد بزرگ کتابخوانی #خط_امین
📖 از ۶ کتاب فوق که کتاب های مورد تقریظ مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) است.
با لینک زیر می توانید برای حضور در این رویداد وارد شوید.
https://ravibook.ir/
هدایت شده از DEFA MEDIA I دفاع مدیا
فراخوان چهارمین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و مقاومت منتشر شد.
سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با همکاری مراکز و نهادهای اسنادی، پژوهشی و دانشگاهی چهارمین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با محوریت «آسیب شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و راهکارهای بهبود آن» را در بهمن ۱۴۰۳ برگزار خواهد کرد.
آدرس صفحه اختصاصی همایش:
https://defadocs.ir/page/hamayesh1403
پست الکترونیک: hamayesh@defadocs.ir
تلفن دبیرخانه: ۲۶۴۰۳۰۴۳-۰۲۱
هدایت شده از پارتیزان
📣 منتشر شد..
💢چرا اسد شکست خورد؟
🔸گفتگو پیرامون دلایل، درسها و تبعات سقوط دولت سوریه؛ با حضور:
◾️هادی معصومی زارع
◾️علی صمدزاده
🔗مشاهده فیلم کامل گفتگو از طریق یوتیوب تمامرخ:
youtu.be/P-nWOTDsBms
@tamamrokhmedia
22.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا رهبر هر تصمیمی که بخواهد می تواند بگیرید ؟
دو طیف که یکسر آن برخی مذهبی ها و سر دیگر آن سکولارها پرسش ها یا شبهاتی در ارتباط با معنای « ولایت مطلقه فقیه » مطرح می کنند .
پاسخ به این پرسش ها در گفتاری کوتاه از استاد مظفر نامدار تقدیم شما می شود .
فیلم کامل جلسات درس گفتار در کانال مجرا در آپارات قابل مشاهده است .
https://www.aparat.com/majra_gil
اوخان |حسین بهمنش
@okhan_hb