eitaa logo
اوخان | حسین بهمنش
196 دنبال‌کننده
354 عکس
103 ویدیو
56 فایل
دانش آموخته دکتری مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا دانشگاه تهران فعال فرهنگی ، اجتماعی و محقق تاریخ معاصر « اوخان واژه ای گیلکی به معنای پژواک است »
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدی: رهبر معظم انقلاب در تبیین نکته‌ای مهم در باب امنیت، به ضرورت امنیت روانی مردم پرداختند و گفتند: کسانیکه مردم را از جمله در فضای مجازی با برخی مطالب، شایعات یا تحلیل‌ها و تفسیرهای غلط دچار تشویش و اضطراب و ترس و تردید می‌کنند، در تعبیر قرآنی «مُرجِفون» نامیده می‌شوند که پروردگار به پیامبر دستور می‌دهد اگر از این کار دست برنداشتند، آنها را مجازات کن. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اینگونه افراد را دچار تحلیل‌های غلط یا غرض‌ورزی خواندند و خطاب به کسانی که با فضای مجازی ارتباط دارند، تأکید کردند: هرچیزی را که به ذهن انسان می‌رسد نباید در فضای مجازی منتشر کرد، بلکه باید اثر آن را بر روحیه و احساسات و فکر مردم در نظر گرفت. ایشان با اشاره به تکرار مکرر موضوع فضای مجازی در هفته‌ها و روزهای اخیر، گفتند: کسانیکه می‌خواهند درباره فضای مجازی تصمیم‌سازی یا تصمیم‌گیری کنند، باید توجه داشته باشند که یک خبر یا مطلب غلط چگونه مردم را دچار ترس و تردید می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مسئولان کشور همانگونه که درباره امنیت «مرزها و کوچه و خیابان و زندگی مردم» وظایف مهمی دارند، در زمینه حفظ امنیت روانی مردم نیز کاملاً مسئولند. رهبر انقلاب با اشاره به استفاده بدخواهان کشورها و ملتها از ابزار جنگ نرم در کنار جنگ سخت گفتند: ناایمن کردن فضای روانی جامعه یکی از اجزاء این جنگ نرم است و همه دیده‌اند که چگونه از فضای مجازی هم برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند. https://khl.ink/f/58103 ماهیّت جریان «مرجفون» جریان «مرجفون»، از صدر اسلام و حکومت نبوی تا کنون، دارای یک ماهیّت بوده است. در ادامه، این جریان را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم. الف) تشکیلات ترسوهای بیکاره «مرجفون» از نظر شخصیّتی افرادی هستند که «در هنگام سختی‌ها، وقتی با دشمن مواجه میشوند، بیکاره‌اند، ترسو، کناره‌گزین و عافیت‌طلبند؛ وقتی که یک ملّت در شداید و سختی‌ها قرار میگیرد، از اینها هیچ اثری نیست! ... امّا وقتی که میدان، میدانی است که خطری ــ علی‌الظّاهر ــ آن را تهدید نمیکند، می‌بینید که زبانشان بر روی مؤمنان دراز است.» ۱۳۷۷/۳/۲۱ این جریان «وقتی دشمن را می‌بینند، تنشان مثل بید میلرزد؛ بنا میکنند به مؤمنینِ باللّه و زحمت‌کشانِ در راه خدا عتاب و خطاب و اذیّت کردن و فشار آوردن: «آقا چرا این‌جوری میکنید؟ چرا کوتاه نمی‌آیید؟ چرا سیاستتان را این‌جوری نمیکنید؟» همان کاری که دشمن میخواهد، انجام میدهند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹ ب) تحلیلگران ضدّ امنیّت روانی کارویژه‌ی این جریان ضربه به امنیّت روانی جامعه است؛ آنها «در دل مردم اضطراب ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند.» ۱۴۰۳/۸/۶ ««مرجف» یعنی آن کسی که با سخن خود، با شایعه‌پراکنی خود، با موضع‌گیری خود، با اظهارنظر خود، جوّ عمومی جامعه را به تشنّج میکشاند.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ این‌گونه افراد «کسانی هستند که میخواهند محیط را متشنّج و فضا را مغشوش کنند، میخواهند این کارها نشود، میخواهند کشور ساخته نشود، میخواهند برنامه‌ریزان و مدیران کشور موفّق نشوند.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ این جریان «همان کسانی هستند که امنیّت روانی جامعه را به هم میزنند، شایعه‌سازی میکنند؛ بعضی‌ها از روی غرض، از مسائل گوناگون تحلیل‌های غلط ارائه میدهند.» ۱۴۰۳/۸/۶ آن‌ها دائماً با تحلیل‌های خود «مردم را میترسانند: آقا بترسید؛ مقابله‌ی با آمریکا مگر شوخی است؟ پدرتان را درمی‌آورند! آن جنگ نظامی‌شان، این تحریمشان، این فعّالیّتهای تبلیغی و سیاسی‌شان. ... "مرجفون" همینها هستند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹ ج) ستون‌پنجم دشمن بیگانه دشمنان بیگانه و «دشمنانِ ملّتها و کشورها که طمع می‌ورزند به منافع کشورهایی که میتوانند طمع بورزند، فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با جنگ نرم وارد میشوند. یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمن‌سازی روانی جامعه است.» ۱۴۰۳/۸/۶ اساساً «تلاش جریانهاى سیاسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ این حرکت عظیم اسلامىِ ملّت ایران و ملّتهاى منطقه ... در جهت ایجاد تلاطم ــ هم تلاطمهاى اجتماعى و هم تلاطم روحى ــ است؛ یعنى دلها را مضطرب کردن، نگران و ترسان کردن، که امروز سیاست کلّى امپراتورى خبرى در دنیا این است.» ۱۳۸۲/۳/۷ جریان «مرجفون» به خاطر ویژگی‌های شخصیّتی خاصّ خود، به‌راحتی در دام این سیاست دشمن گرفتار شده و به این اهداف دشمن کمک می‌کنند؛ لذا «هر کس فضای تهمت‌زنی در داخل کشور و جنگ روانی علیه نظام را تقویت و تشدید کند، مزدور آمریکا است و برای آمریکا کار کرده است؛ چه از آمریکا پول بگیرد، چه نوکر بی‌مزدومواجب آمریکا باشد.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ به عنوان نمونه، در دوران دفاع مقدّس و جنگ تحمیلی، گزارش‌های متعدّدی وجود داشت که «عوامل مزدور دست‌نشانده‌ی خائن بی‌وطن، آن کسانی که حتّی یک لحظه دلشان با اسلام و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و امام و عناصر فداکار و روحانیّت نرم نشده است، مشغول تضعیف روحیه و پراکندن خبرهای دروغ
۲ دی ۱۴۰۳
هستند.» ۱۳۵۹/۷/۱۸ بر همین اساس، قرآن کریم هشدار می‌دهد که «اگر ستون‌پنجم دشمن و مزدور و عامل جاسوس دشمن از خرابکاری و بدکاری و ضربه زدن خود در این موقع ویژه و حسّاسِ زمانی دست برندارد، باید بداند که فرمان و دستور نمیخواهد؛ مردم، با شدّت، چنین عوامل و عناصری را سرکوب خواهند کرد.» ۱۳۵۹/۷/۱۸ د) آشوبگرانِ شهر جریان «مرجفون»، در کنار جریان «نفاق» و «بیماردلان»، به دنبال آشوب در جامعه هستند. قرآن کریم، در این آیه، به پیامبر می‌فرماید که «اگر منافقان و کسانی که در دل مرض دارند و کسانی که شهر را به آشوب میکشانند دست برندارند، ما تو را علیه آنان تحریک خواهیم کرد. خدای متعال منافقان و مریض‌دلان، این دو گروه خطرناک را میگذارد در کنار "مرجفون فی المدینة"؛ یعنی آشوب و بلوا ایجادکنندگان در جامعه‌ی اسلامی.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ حکم این جریان در زمان کنونی نیز مشخّص است: «در زمان ما، آنهایی که آشوب و بلوا ایجاد میکنند یا زمینه‌ی آن را به وجود می‌آورند، محکوم حکم این آیه هستند.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ دو مغالطه‌ی جریان «مرجفون» جریان «مرجفون» برای پیشبرد اهداف خود به دو مغالطه‌ی مهم دست می‌زند: «آزادی بیان» و «عقلانیّت»؛ این در حالی است که «اساساً آزادی برای هدایت افکار است، برای رشد افکار است، برای پیشرفت جامعه است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «آزادی بیان» مرز دارد. «یکی از مرزها تشنّج عمومی در جامعه است. در قرآن، ... برای آزاد نبودن بیان در موارد تشنّج عمومی، [این آیه] دلیل واضحی است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ ز طرفی دیگر، اساساً «عقلانیّت» با روحیّه‌ی ترس و ناامیدی که شاخصه‌ی جریان «مرجفون» است، سازگاری ندارد؛ لذا «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیّت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیّت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است؛ عقلانیّت یعنی محاسبه‌ی درست.» ۱۳۹۹/۷/۲۱ این در حالی است که قرآن کریم به پیامبر می‌فرماید که «اگر دست برندارند این شایعه‌پراکن‌ها، این تشنّج‌آفرین‌ها، این کسانی که جامعه را از سلامت و از سکون و آرامشِ خودش میخواهند خارج کنند، ما تو را "اغراء" خواهیم کرد به آنها؛ یعنی تو را به جان آنها خواهیم انداخت تا انتقام مردم را بگیری.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و مجازاتشان کنی. این‌قدر این مسئله‌ی امنیّت روانی مهم است.» ۱۴۰۳/۸/۶ لذا «باید در زمان خود و با شیوه‌ی لازم، "مرجفون فی المدینة" ادب بشوند تا این امنیّتِ دشواربه‌دست‌آمده و این وحدت کلمه از بین نرود.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲
۲ دی ۱۴۰۳
📌حوزه هنری و سازمان تبليغات اسلامی گیلان با همکاری نشر بین‌الملل برگزار می‌کنند: ✅📣 آیین رونمایی از کتاب «علمدار پاراچنار» 🔸 روایت زندگی شهید عارف الحسینی 👈 با حضور: 🔹 دکتر مظفر نامدار، پیشکسوت جهاد سازندگی استان گیلان 🔸 محمدجواد مهدی‌زاده، نویسنده کتاب 🗓 چهارشنبه ۵ دی‌ماه ۱۴۰۳ 🕙 ساعت ۱۵:۳۰ 📍رشت، خیابان ملت، حوزه هنری 🆔 @artguilanews 🌐 artguilan.ir 🛒bazarmaj.com
۳ دی ۱۴۰۳
🟢 سلسله نشست های فاندر رصدگاه فرهنگی استان گیلان نشست پنجم ♨️ موضوع: آیا دانشجویان دیگر کمتر آرمان گرا هستند؟ 🔹میزبان: جناب آقای حسین بهمنش 🔹مهمانان: جناب آقای محمد مهدی نیازمند و جناب آقای نادر اسدی و جناب آقای حسام پورفلاح 🗓 زمان: چهارشنبه 5 آذر | ساعت ۱۸ 📍مکان: رشت، خیابان حافظ، کتابخانه مرکزی رشت 💡با فاندر همراه باشید؛ اینجا رصدگاه فرهنگی استان گیلان است! 🆔 https://eitaa.com/fander_gil
۳ دی ۱۴۰۳
طی چند سال اخیر بارها پیرامون این اشتباه بزرگ ( نام مجعول خزر) را متذکر شده ام و بارها هم به مراجع ذی ربط نامه نوشته ام ، چه زمانی برای ما مشکل ساز بشود خدا می داند...
۵ دی ۱۴۰۳
37.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"یک روز جلو تر" شرح وقایع سال ۱۳۸۸ در رشت به زودی... پخش از شبکه باران کاری از مرکز هنری رسانه ای عصر تهیه شده در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت 🔅 @asrcenter
۵ دی ۱۴۰۳
یادداشت جناب آقای سید امیر علوی از اندیشه ورزان استان گیلان در راستای برگزاری پنجمین جلسه از سلسله نشست های فاندر با موضوع جنبش دانشجویی گوشه ای از آن چه در این یادداشت می خوانیم: 🔹...این جنبش آرمان‌های اصیل خود همچون استقلال، آزادی و عدالت را همواره در ضدیت با "استبداد داخلی" و "استعمار خارجی" معنا کرده است. بالطبع هرگونه تحلیل از وضعیت فعلی جنبش دانشجویی، مستلزم ارزشیابی آن با این دو شاخص است. 🔹 اما لحظه تبدیل نهضت به نظام، زمانی است که‌ نیروی انقلابی و جنبشی، از موضع سؤال و "مطالبه" به موضع مسئول و "اداره" منتقل شده، و این همان چالش زمینه‌ای جنبش دانشجویی در عصر جمهوری اسلامی است. 🔹 این تعارض‌ها، که در بستر چالش زمینه‌ای نهضت/نظام پررنگ‌تر می‌شدند، منتج به این شد که دولت سازندگی، "سیاست‌زدایی" از دانشگاه به منظور توسعه اقتصادی و دولت اصلاحات "سیاست‌زدگی" را در جهت توسعه سیاسی مطلوب خود به کار گیرند، که فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ خروجی طبیعی این سیاست‌ها بودند. 💡با فاندر همراه باشید؛ اینجا رصدگاه فرهنگی استان گیلان است! 🆔 https://eitaa.com/fander_gil
۵ دی ۱۴۰۳