✅سلام به همه دوستان عزیز
📢کانال اخوت در تلگرام معرف حضور شما مخاطبین محترم میباشد.
👌از این به بعد ما را در ایتا و سروش باهمین آدرس دنبال کنید.
🌹با معرفی اخوت به دوستانتان مارا در خدمت رسانی بهتر یاری کنید
📢کانال تخصصی اتحاد اسلامی
@okhowah
🔴آسیب شناسی وحدت اسلامی در حوزههای علمیه
✏حجج اسلام حسن عبدیپور و ابراهیم عباسی
🚫حوزه علمیه علی رغم تحولات بسیار خوب و محسوسی که در مسائل مختلف داشته است، هنوز با نگاهی سنتی به مسئله شیعه و سنی مینگرد. هنوز حساسیتهایی که بعضا ریشه در تعصبات خشک و غیر منطقی دارد، بر اندیشه برخی از بزرگان حوزه سایه افکنده و به تبع در باورهای برخی از طلاب جوان نیز سرایت کرده است.
🚫مهم ترین عاملی که باعث مخالفتهای کور، بی منطق و ظاهری و نه علمی طلاب حوزه در مسئله اختلافات شیعه و سنی میشود، عدم آگاهی عمیق به مذاهب و فرقههای اسلامی است. به نظر میرسد حوزه علمیه به دلیل نگاه سنتی با ترس از تبعات، تاکنون نتوانسته است به صورتی فراگیر طلاب را با این مقوله (معارف و آموزههای سایر مذاهب و فرق) آشنا کند و جایگاهی رسمی به آموزش و مطالعات آنان ببخشد.
🔶از آنجا که اهل تسنن، شیعیان را بیشتر از روی اعتقادات، رفتار و برخورد مجاوران خود میشناسند، در نقاطی که پیروان این دو مذهب در کنار یکدیگر زندگی میکنند، نحوه تعامل معتقدان این دو مذهب بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده است. تربیت مبلغانی که بتوانند در این نقاط مصالح مختلف را رعایت کنند، بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.
🚫در مدیریت و سازمان حوزه علمیه به عنوان متولی کلان سیاستگذاری و برنامه ریزی این نهاد بزرگ دینی، حتی در سالهای اخیر که به سوی نظم و انضباط گامهایی برداشته است، موارد و نشانههایی از تبادل و تعامل عملی با مراکز علمی اهل سنت یافت نمیشود؛ مثل نشستهای علمی مشترک، مکاتبات، دیدارهای سازمان یافته و مثمر ثمر.
تشکیلات حوزه علمیه اگر نتواند ساختارهای ذهنی گذشته را بشکند و فضای گفتگوی فعال را در عین پایبندی به اصول و مبانی با مراکز علمی اهل تسنن فراهم کند، این خلاء را دیگرانی پر میکنند که چه بسا وضعیت را از این که هست بدتر خواهند کرد.
🔻🔻🔻
@okhowah
👌اخوت را در سروش هم دنبال کنید
👇👇👇👇
http://sapp.ir/okhowah
⬅متن کامل↙↙↙
http://okhowah.ir/fa/13431
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️نکبتی دیگر در هفتادمین سالروز بزرگترین نکبت
🚫افتتاح سفارت امریکا در بیت المقدس با حضور دختر ترامپ
🔻۵۰شهید در تظاهرات امروز غزه
@okhowah
May 11
💠وحدت مادر همه خیرها
⛔️تفرقه زشتترین پلیدیها است...
📌شهید مطهری
🔻در سوره آل عمران آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر زیاد است. آیه ای که خواندم، بعد از این آیه است: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا». مردم را دعوت به اتحاد و از تفرقه نهی می کند و پرهیز می دهد: بپرهیزید ای مسلمانان از اینکه در میان شما تفرقه و اختلاف وجود داشته باشد؛ کوشش کنید اختلافاتی که به وجود آمده است حل کنید، اختلافات را کمتر کنید، دائماً شکافها را زیاد نکنید. از این شکافها که روز به روز بیشتر می شود چه کسی استفاده می برد؟ آیا غیر از دشمن اسلام کس دیگری استفاده می برد؟ آیا دشمن از ما چه می خواهد؟ غیر از این می خواهد که ما به نامهای مختلف مذهبی و فرقه ای دائماً به جان یکدیگر بیفتیم، یکدیگر را فحش بدهیم؟! قرآن می گوید از تفرقه بپرهیزید. بعد می فرماید: «وَ لْتَکنْ مِنْکمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ». مثل اینکه در اینجا منظور قرآن از «خیر» بیشتر همان اتحاد است. یعنی در میان شما باید جمعیتی باشد که همیشه مسلمین را دعوت به وحدت و اتحاد کنند، با تفرقه ها و افتراقهایی که میان مسلمین هست مبارزه کنند و بجنگند. بعد می فرماید: «وَ لا تَکونُوا کالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا» مانند جمعیتهایی که متفرق و مختلف شدند، دسته دسته و فرقه فرقه شدند نباشید.
🔻آیا این عجیب نیست که در میان دو آیه که هر دو دعوت به اتحاد و پرهیز از تفرق است، این آیه می آید: «وَ لْتَکنْ مِنْکمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ وَ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ أُولئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ». این کأنّه درست می رساند که قرآن در میان خیرها، حسن تفاهم و وحدت و اتفاق میان مسلمین را خیری که مادر و مبدأ همه خیرهاست می داند و در میان منکرات و زشتیها و پلیدیها، آن که را از همه پلیدتر و زشت تر و بدتر می داند اختلاف و تفرق است به هر نام و عنوانی.
📚منبع: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 17، ص:219
@okhowahmag
💎معرفی سه کتاب، برای طلاب
✍️علی اکبری
🔶باورش سخت نیست، اگر تصریح شود که مهم ترین عامل در عدم تحقق وحدت اسلامی، عدم شناخت کافی مذاهب از یکدیگر است. عاملی که متاسفانه شاهدیم توسط دو طیف شیعه و سنی مورد غفلت واقع شده، و معمولا با تکیه بر پیش فرض ها، و کلی گویی ها به تحلیل و قضاوت یکدیگر می نشینند.
این آسیب را می توان در سه حیطه مربوط به طلاب و مبلغین شیعه، مشاهده کرد.
1- عدم شناخت کافی از فرق و مذاهب اهل سنت معاصر، و نداشتن فهم دقیق از رفتارهای دینی برخاسته از منابع اسلامی، جهت تعامل با اهل سنت.
2- عدم آشنایی با جریان های سیاسی – اجتماعی اهل سنت بخصوص در ایران، و هم چنین نداشتن آگاهی کافی از واکنش های آنان در قبال اتفاقات سیاسی همچون جریان های تکفیری.
3- نداشتن مهارت و اطلاعات کافی از مخاطب اهل سنت ساکن در مناطق مختلف ایران، که لازمه ی اساسی برای حضور و ارتباط با آنان در مناطق مشترک است.
در متن پیش رو قصد داریم تا سه کتاب از تازه های نشر در حوزه شناخت و شیوه تعامل با مذاهب دیگر را بصورت اجمالی معرفی کنیم:
📗سیره فراموش شده
(روش های تبلیغ در مناطق مشترک شیعه و سنی)
نویسنده: محمد حاجی اسماعیلی
می توان گفت که کتاب مذکور درصدد پاسخ گویی به پنج سوال زیر است:
- اهل سنت که هستند، و باورهای فقهی و کلامی آنان چیست؟
- اهل تسنن ایران دارای چه ویژگی های سیاسی، فرهنگی و مذهبی هستند؟
- ضرورت و بایسته های حضورتبلیغی در مناطق مشترک بالاخص اهل تسنن چیست و به چه شکلی و شیوه ای باید باشد؟
- ویژگی های صنفی مخاطبین تبلیغ، در این مناطق چیست؟
- آیا نمونه و الگوی موفقی را برای این حوزه از فعالیت ها، می توان نام برد ومعرفی کرد؟
📙اهل سنت و جریان های تکفیری
(واکنش اهل سنت به جریان های تکفیری بعد از انقلاب اسلامی)
نویسنده: احمد احمدی کلیسانی
از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، علما و مردمان اهل سنت در نقاط مختلف ایران زمین، دوشادوش مجاهدین انقلابی از کیان نظام دفاع کرده، و برای آن خون خویش را، که مهمترین سرمایه انسانی است فدا کرده اند. یکی از عرصه های مهم در زمان معاصر، ظهور و بروز جریان های تکفیری خارج از مرزها ایران و داخل آن است. جریاناتی که با برداشت های متعصبانه و خشک از منابع دینی، دست به اقدام های وحشیانه زده و خون هزاران انسان بی گناه را ریخته اند. تندروی هایی که منجر به شهادت علمای اهل سنتی همچون: ماموستا فرقانی، ماموستا برهان عالی، ماموستا شیخ الاسلام، مولوی جنگ زهی و... شد.
آقای احمدی نویسنده محترم کتاب، با دغدغه شناخت دقیق جریان های اهل سنت و آشنایی با واکنش های آنان در عرصه مبارزه با تکفیر، اقدام به جمع آوری منابع و آثار مذکور در این عرصه کرده، و واکنش های مختلف علما و سرشناسان اهل سنت در این مساله را، با تکیه بر مستندات خود آنان، بیان کرده است.
📘درس گفتارهایی درباره ی مدارا در ادیان ایران زمین
به کوشش سید علیرضا بهشتی
ایران کشوری است دارای قومیت ها مختلف. اقوامی که هریک به باور و آیین خاصی از ادیان الهی و مذاهب اسلامی، معتقد و پایبند هستند. این اقوام در طول تاریخ بایکدیگر مناسبات اجتماعی برقرار کرده اند. مناسباتی که خالی از تاثیر پذیرفتن از دو حیطه مبانی و باورهای دینی، و نگاه و شیوه مدیریتی حکام حکومتی در گذشته، نبوده است.
مجمع احیای فضیلت، در طی برگزاری نشست های فرهنگی، علمی خود با نظرسنجی از مخاطبین، اقدام به برگزاری سلسله جلساتی با موضوع مدارای دینی در ایران، می کند. این جلسات گفتگو محور، با حضور صاحب نظران و کارشناسان ادیان و مذاهب در ایران که دارای پیروانی هستند، برگزار شد.
متن پیاده شده جلسات، پس از بازبینی، ویرایش و اصلاحات توسط ارائه کنندگان، در قالب کتاب حاضر، در 188 صفحه، توسط نشر روزنه به چاپ رسیده است.
⬅️متن کامل معرفی کتابها↙️↙️
http://okhowah.com/fa/13824
🔻🔻🔻
@okhowahmag
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️گفت هرکسی به رهبری توهین کند، آزاد است...
📌روایتی زیبا و احساسی از آزاده اهل سنت
@okhowahmag
📎https://www.instagram.com/tv/CHM73mdJvrv/
💠اختلاف، راجع به فروع است...
📌آیت الله شهید اشرفی اصفهانی
🔷نژآد، قومیت، مطرح نیست. در اسلام سیاه، سفید، فارس، عجم، ترک، بلوچ این حرف ها نیست. اسلام همه را دعوت کرده زیر یک پرچم ویک کلمه وآن را کلمه لااله الاالله ومحمد رسول الله (ص) است. ما همه برادریم. فرق بین ما و آنها (اهل سنت) نیست، اختلافی باشد، اختلاف به حسب مذهب است.«انما المومنون اخوه» از اول انقلاب تا حال دائما این ها تلاش کردند. یک کاری بکنند بین ما و اهل سنت جدایی بیندازند.
🔷با برادران اهل سنت اختلافی نداریم. هم دشمن این است که تفرقه بیندازد بین اقشار. هر روز به یک نحوه ای. گاهی ارتش رامی خواهد از روحانیت جدا کند. گاهی مردم را از روحانیت جدا کند و فاصله بیندازد. روحانیون راستین و روحانیون واقعی و آن هایی که در این انقلاب نقشی دارند.گاهی از طریق تفرقه انداختن بین ملت های اسلام. یعنی تشیع و تسنن که اخیرا این نغمه شوم هم به گوش می خورد و ما مکرر، هم قولا و هم عملا ثابت کردیم به این که بین مسلمین اختلافی نیست. برای اینکه ما معتقد به مبداء و معتقد به نبوت پیامبر خاتم و خاتمیت آن حضرت و معتقد به معاد هستیم. اگر اختلافی باشد راجع به فروع است.
⬅️متن کامل↙️
http://okhowah.com/fa/13825
🔻🔻
@okhowahmag
🚫تفرقه قلب پیامبر(ص) را به درد می آورد!
📌اندیشه تقریبی علامه اقبال لاهوری
🔹وصول به «ملت محمدی» جامعه ی آرمانی اقبال، همان تزی بود که حدود نیم قرن قبل سیدجمال الدین اسدآبادی آن را مطرح کرد. اقبال نیز مانند بعضی از متفکران شرقی، اتحاد برپایه ی ملت یا نژاد، زبان و یا ملاکهای غربی دیگر را قبول ندارد و تنها ملاک برای او اصل توحید و اعتقاد به خدا است.
🔹افکار و اندیشه هایی که باعث از بین رفتن وحدت یک ملت می شود را اندیشه های الحاد آمیز می داند. در شعری به زبان اردو می گوید: «یک ملت فقط در سایه ی وحدت اندیشه ها زنده می ماند و به همین دلیل، اندیشه ای که باعث از بین رفتن وحدت شود، کفر محض است».
🔹او قائل به مرزهای جغرافیایی و تصنعی نیست؛ و معتقد است که این مرزبندیها، به تعصبات قومی، نژادی و محلی خطرناک ختم میشود. اقبال درپی آن است که از اقوام ایرانی، عرب، ترک و افغانی، «ملت گیتی نورد» بسازد. مرز و بوم اصلی مسلمانان از نظر او اسلام است:
قلب ما از هند و روم و شام نیست
مرز و بوم ما به جز اسلام نیست
🔹 از نظر اقبال آن چه قلب پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) را به درد می آورد تفرقه امت اسلامی است:
امتی بودی، امم گردیده ای
بزم خود را خود ز هم پاشیده ای
هر که از بند خودی وارست مُرد
هر که با بیگانگان پیوست مرُد
آن چه تو با خویش کردی کس نکرد
روح پاک مصطفی آمد به درد
⬅️متن کامل↙️↙️
http://okhowah.com/fa/10254
🗂پرونده ویژه اقبال لاهوری در سایت اخوت↙️
yun.ir/r0kjw4
🔻🔻🔻
@okhowahmag
هدایت شده از بیداری طلاب
♨️کلنگزنی مدرسه شیخ احمد توسط یک روحانی شیعه و یک مولوی سنی
🔻حجتالاسلام محمد صدارت با انتشار تصویری در صفحه مجازیاش نوشته است:
🔻کلنگ مدرسه شیخ احمد رو یه روحانی شیعه و یه مولوی سنی باهم زدن.
همونطور که خود این روحانی جهادگر تو بلوچستان به اهل تسنن خدمت میکرد، اسمش هم باعث وحدت شد.
شادی روح مرحوم شیخ احمد خسروی فاتحهای بخونیم.
■ گفتنی است که مرحوم حجتالاسلام احمد خسروی یک از طلاب جهادگر بود که اواخر سال گذشته در اثر کرونا به دیار باقی شتافت.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh