eitaa logo
مجله الکترونیکی اخوت
638 دنبال‌کننده
297 عکس
273 ویدیو
6 فایل
﷽ 💠 رسانه‌ی بازخوانی اندیشه وحدت و برادری 🌱 جایی برای وحدت و تقریب ادیان و مذاهب ☀️✨ مجله علمی رسانه‌ای اخوت 🔸 سایت okhowah.com 🔹 اینیستا instagram.com/okhowahmag 🔸 تلگرام t.me/okhowahmag مشتاق شنیدن از شما📩: @Hadi_hri72 ‌‌
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ✍دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و چند نهاد و دانشگاه دیگر برگزار می‌کند: 📱مسابقه مجازی با محوریت: کتاب 💠همراه با جوایز ارزشمند ویژه دانشجویان و طلاب 📌ثبت نام از طریق سایت: www.Mazaheb.ac.ir ⏳آخرین مهلت ثبت نام: تا ۲۰ آبان‌ماه ⏱زمان برگزاری مسابقه: ۲۴ آبان‌ماه همزمان با روز کتاب و کتابخوانی 🎁 جوایز: به ۱۰ نفر برگزیده هر نفر ۱۵ میلیون ریال و... ✅معاونت فرهنگی و دانشجویی/ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی @mazahebnews
💠ملاحظه جوانان کنجکاو اهل‌سنت را کرد! 🔻نخستین شهید محراب، آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی 🔻«یاد دارم در زمانی که از سوریه برگشته وارد عراق شدم و غروب نزدیک بود، توقف کردیم که نماز مغرب ادا کنیم و حرکت نماییم، وضو گرفته در صحن خانه وسیعی حصیر اندخته خواستم مشغول نماز باشم دیدم عده‌ای از جوانان اهل تسنن آمدند و در چند قدمی ایستادند، فهمیدم که می‌خواهند بدانند که چطور سجده خواهم کرد! من هم در موقع سجده پیشانی را بر بالای حصیر گذاشتم و سایر رفقا نیز اغلب از من تبعیّت کردند، بعد از فراغت از نماز چند نفر از آنها جلو آمده از حقیقت سجده بر تربت کربلا که بعضی از همراهان نماز گذاشته بودند، سئوال کردند، واقع امر را به آنها بیان کردم، بسیار قانع شده و امتنان بجا آوردند و اظهار نمودند که به ما جور دیگر تلقین کرده‌اند.» 📚قاضی طباطبایی، سیدمحمدعلی، تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء، ص۴۱۶. 📌۱۰آبان، سالروز شهادت ایشان گرامی باد @okhowahmag
💠امیرالمومنین(ع) با خلفا همزیستی داشت! 📌آیت الله سیدرضا صدر 🔻همزیستی اسلامی، حقیقت طلبی و پژوهشگری را در پی دارد. بسیاری از حقایق در صورت همزیستی منکشف می شود و اگر هم زیستی نباشد، روشن نخواهد شد. دو گروهی که از نظر فکر و عقیده، جدایی دارند، اگر با یکدیگر زیست کنند و آشتی میانشان برقرار باشد، بی آنکه از عقیده و مذهب خود دست بردارند نظریات همدیگر را محترم شمارند و برای مسلک و مذهب یکدیگر احترام قائل شوند، از کمال انسانیت برخوردار بوده و در سعادت به سر خواهند برد. 🔻منظور از همزیستی، همزیستی سیاسی نیست که کار دولت هاست، بلکه منظور همزیستی واقعی است که کار ملتهاست. همزیستی سیاسی تابع اوضاع و احوال روز است و روزی باید باشد و روز دیگر نه، ولی همزیستی واقعی همیشه باید باشد، چون حقیقتی ابدی است و آن همزیستی پیروان عقاید و مذاهب است. 🔻روش امامان اهل بیت(ع) بهترین نمونه برای همزیستی اسلامی است. حضرت امیر(ع) با آنکه خود را خلیفه پیغمبر (ص) میدانست و دیگران را غاصب می شمرد، با ابوبکر، عمر و عثمان هم زیستی داشت. امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیز با معاویه همزیستی کردند.. http://okhowah.com/fa/13934 @okhowahmag
⭕️سکولاریزاسیون تقریب چه آفتی دارد؟! 🔻استاد حیدر حب الله شاید عنوانی که در اینجا انتخاب شده «وحدت اسلامی سیاسی یا مذهبی» در نگاه اول دارای ایهام باشد گویی در برابرمان دو گزینه قرار دارد و حتما باید یکی از آنها را در چارچوب ذهنی خود انتخاب کنیم: یا بگوییم تقریب، وحدت یا همزیستی بین پیروان مذاهب فقط باید سیاسی باشد، یا باید فقط دینی باشد. اما منظور از عنوان این نیست، وحدت می تواند سیاسی و در عین حال دینی باشد. ایده و فکر اصلی عنوان این است: آیا فقط به خاطر عوامل سیاسی به تقریب بین مذاهب روی آورده ایم یا صرف نظر از وجود فشار عوامل سیاسی که به وجود تقریب یا نبود تقریب بین مذاهب دعوت می کند، دیدگاه و خوانشی دینی پشت این طرح تقریب مذاهب وجود دارد؟ چرا این روزها به این سوال اهمیت می دهیم؟ برای من بسیار مهم است که به این سوال پاسخ دهیم. زیرا در برخی محافل جریانی وجود دارد که می گویند: تقریب بین مسلمانان از خاستگاه دینی ممکن نیست و به همین خاطر برای تقریب بین مسلمانان باید از موضع غیر دینی پیش برویم. من این رویکرد را «سکولاریزاسیون تقریب» می نامم، یعنی مسلمانان برای وحدت باید از این ایده خارج شوند که روابط آنها با یکدیگر مبتنی بر اسلام باشد، بلکه باید بر اساس معیارهای دیگری، مانند شهروندی به معنای مثبت امروزی، و انسان و روابط انسانی بینشان...، یعنی مفهوم اسلامی یا زمینه دینی که می‌تواند پشتوانه جریان تقریب قرار بگیرد باید حذف بشود. ⬅️ادامه متن okhowah.com/fa/13933 @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما با سُنیها هیچ مخالفتی نداریم، اگر خارجیها بگذارند.. 📌آیت الله بهجت @okhowahmag
💠در قرآن مسلمانان برادر حقیقی هستند 🔻علامه طباطبایی برادر خوانده شدن مؤمنین در قرآن کریم به نحو مجاز و استعاره نیست بلکه آثارى بر آن مترتب است. و اگر در این آیه و در آیه «انما المومنون اخوه» مساله تساوى در حقوق را به برادرى تعبیر کرده براى این است که دو برادر دو شاخه هستند که از یک تنه جدا و منشعب شده اند و این دو در همه شوون مربوط به اجتماع خانواده و در قرابتى که با اقربا و فامیل دارند مساوى هستند. و چون براى این اخوت احکام و آثارى شرعى است، لذا قانون اسلام آنرا یک سنخ برادرى حقیقى میان افراد مسلمین معتبر کرده است که عینا مانند برادرى طبیعى آثارى عقلى و دینى بر آن مترتب مى شود. بنابراین، اگر قرآن این معنا را برادرى نامیده این نامیدنش بطور مجاز و استعاره نبوده است، بلکه یک نحوه برادرى جدى است همچنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بطورى که نقل شده است فرموده: مردم با ایمان نسبت به هم برادرند، و پائین ترین ایشان کارهائى که بعهده مؤمنین است در ذمه خود انجام مى دهند (یعنى مؤمنین تا جائى که بتوانند به هم کمک مى کنند) و همگى دست واحدى هستند بر علیه دشمن. 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج۲، ص۲۱۲ @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠هواداری جوانان فلسطینی از تیم ملی ایران و همبستگی مسلمانان جهان برای فلسطین در جام جهانی 2022 @okhowahmag
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مدح حضرت زینب(س) توسط قاری اهل‌سنت مصری، الشیخ عبدالقادر الدرعوزی 📌میلاد حضرت زینب(س) در قاهره @okhowahmag
💠بر اساس معارف دینی و قانون اساسی، تبعیض مذهبی و قومی روا نیست! 📌مولوی عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌ سنت زاهدان در سال۹۶ طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار توجه بیشتر به حقوق اقلیت‌‌های مذهبی در کشور شده بود که مقام معظم رهبری نیز پاسخ نامه وی را مرقوم فرمودند: "همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند." 🔻تاریخ نامه: ۹۶/۵/۲۱ @okhowahmag
💠جامعه‌ای مسلمان کالنفس الواحده 📌آیت الله شهید مدرس: اگر همه علمای مذاهب تعصب را کنار بگذارند و گرد هم جمع شوند، مرکزی با قدرت ایجاد نمایند و تاریخ تکامل اسلامی را بنویسند و نقاط جدایی و علل آن را توضیح دهند، ما جامعه ای مسلمان، یکپارچه کالنفس الواحده خواهیم داشت و این میسر نیست جز با رفع تعصب و شناخت نقاط انحراف و تعیین حدودی که فرق اسلامی از هم جدا افتاده اند. 📚سرگذشت، افکار و آثار آیت الله شهید سیدحسن مدرس، محمدصادق مزینانی، ص۵۲۲ به نقل از‌؛ مرد روزگاران، ص۵۸۶ @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️توجه بشود در ایام فاطمیه مسائل اختلاف‌افکن مطرح نشود.. 📌توصیه رهبر انقلاب درباره لزوم پرهیز از اختلافات و جلوگیری از سوء استفاده دشمن @okhowahmag
‍ ‍ 💠رفتار شهید ابراهیم هادی در روضه حضرت زهرا(س) و جلسه عیدالزهرا! 🔻به جلسه مجمع الذاکرین رفته بودیم در مسجد حاج ابوالفتح. در جلسه اشعاری در فضایل حضرت زهرا(س) خوانده شد که ابراهیم آنها را می نوشت. آخر جلسه حاج علی انسانی شروع به روضه خوانی کرد. ابراهیم از خود بیخود شده بود دفترچه شعرش را بست و با صدایی بلند گریه می کرد. من از این رفتار ابراهیم بسیار تعجب کردم. جلسه که تمام شد به سمت خانه راه افتادیم. در بین راه گفت: «آدم وقتی به جلسه حضرت زهرا(س) وارد میشه باید حضور ایشان را حس کنه چون جلسه متعلق به حضرت است.»  🔻یک شب به اصرار من به جلسه عیدالزهرا رفتیم. فکر می کردم ابراهیم که عاشق حضرت صدیقه است خیلی خوشحال میشود. مداح جلسه مثلاً برای شادی حضرت زهرا(س) حرف های زشتی را به زبان آورد! اواسط جلسه ابراهیم به من اشاره کرد و با هم از جلسه بیرون رفتیم. در راه گفتم: فکر میکنم ناراحت شدید درسته!؟ ابراهیم در حالی که آرامش همیشگی را نداشت رو به من کرد و در حالیکه دستش را با عصبانیت تکان میداد گفت: توی این مجالس خدا پیدا نمی‌شه، همیشه جایی برو که حرف از خدا و اهل بیت باشه. چند بار هم این جمله را تکرار کرد. بعدها وقتی نظر علما را در مورد این مجالس و ضرورت حفظ وحدت مسلمین مشاهده کردم، به دقت نظر ابراهیم بیشتر پی بردم. 📚منبع: سلام بر ابراهیم، ص۱۶۲ @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اهل سنت در حمله به خانه حضرت زهرا(س) شرکت نداشتند! 🔻دکتر شریعتی @okhowahmag
🔻ایجاد تفرقه از گناهان کبیره است 📌آیت الله سیدمحمدصادق روحانی از مراجع تقلید شیعه در قم شب گذشته دار فانی را وداع گفتند. به همین مناسبت برخی نظرات ایشان درباره وحدت را در قالب عکس نوشت منتشر نمودیم. 📎منبع: سایت معظم له rohani.ir @okhowahmag
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤝دستهای قریب 💎دست ما در دست هم وقتی که باشد بی گمان آخر این بیعت به دستان پیمبر(ص) می رسد 📌موسیقی وحدت @okhowahmag
💠وحدت اسلامی مانند توحید یک رکن است 📌برشهایی از گفتگوی مجله هفت آسمان با آیت الله واعظ زاده خراسانی: 🔻وحدت اسلامی مانند توحید یک رکن است. همین طور که نگرش توحیدی درباره ذات پروردگار یکی از ارکان دین است، دربارهٔ مسلمین نیز وحدت امت یک رکن و اساس است. هیچ عملی از اعمال مسلمین، هیچ عبادتی و هیچ مودتی نباید با اساس اسلام که توحید رب است، مباینت داشته باشد. اگر هر نوع عملی، حتی بالاترین اعمال، جهتگیری توحیدی نداشته باشد، در حقیقت نوعی دشمنی با خداست. در بعد اجتماعی هم به نظر من وحدت امت اصل و محور است و در همۀ فعالیتهای فرهنگی و علمی و در کلام، فلسفه، فقه، حدیث و رجال باید این شاخص بر همه حاکم باشد. ما مسلمانها مجاز نیستیم برای حمایت از یک قومیت یا یک مذهب ولو مذهب اهل بیت به گونه ای عمل کنیم که وحدت امت را مخدوش سازد. 🔻متأسفانه در کشاکش روزگار در ابعاد مختلف فرهنگی، فقهی و حدیثی این اصل در نظر گرفته نشده است. در بعد سیاسی هم هیچگاه این اصل مطمح نظر نبوده است، چون سیاستمداران غالباً اهل دین نبودند و به دین و مذهب نگاهی ابزاری داشتند. ما هنوز وارث آثار سوء اختلافات مذهبی عثمانیها و صفویها هستیم. بزرگترین اثر آن ذهنیتی است که برای شیعه و سنی درست شده است، که نه فقط عموم مردم، بلکه حتی علما تحت تأثیر آن بوده اند. 🔻پیروان مذاهبی که تقریباً از قرن دوم سابقه دارند و دارای فقه و کلام و ملتزم به شریعت اند، در اصول با یکدیگر اختلاف ندارند و اختلافشان تنها در فروع است. مقصود از فروع نیز فقط احکام فرعی نیست؛ فروع یعنی مسائل منشعب از اصول اساسی، چه در بعد احکام و چه در بعد عقاید. ما در عقاید هم اصول و فروع داریم؛ توحید ذات پروردگار، نبوت و حتی خلافت اسلامی به این معنا که اسلام دارای حکومت است و سیاست از ارکان اسلام است و قهراً نیازمند متصدّی هم هست، اینها از اصول مشترک اسلامی است و هیچ کس نمیتواند آنها را انکار کند. 🔻منشأ اختلاف ها نیز عموماً، یا ظواهر نصوص بوده یا بحثهای عقلی، که هیچ یک نباید معیار کفر و ایمان قرار بگیرد. متأسفانه مسلمانها این مسائلی را که جنبه فرعی دارد، ملاک کفر و ایمان قرار داده اند و این کار درستی نیست. جالب است که در آغاز پیدایش این مباحث، همانهایی که این بحث ها را طرح کردند، یکدیگر را کافر نمی دانستند. مسلمانها در این قبیل مسائل فرعی باید به همدیگر حق بدهند که برداشتهای مختلفی داشته باشند. اگر باب تکفیر باز شود تقریباً شاید کسی پیدا نشود که برای تکفیرش بهانه ای نباشد. 🔻ما اینگونه میفهمیم و آنها آن گونه میفهمند. باید با یک نظر تسامح یا عذر تراشی به یکدیگر نگاه کنیم و به همدیگر حق بدهیم تا هر کسی نظر خود را طرح کند و بی جهت هم کسی را تکفیر و تفسیق نکنیم و لوازم گفته های دیگران را بر گردنشان نگذاریم. ⬅️متن کامل در لینک okhowah.com/fa/13936 @okhowahmag .......
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧿وقتی فاطمه(س)وارد محشر می شود.. 📌مقام حضرت زهرا(س) از زبان شیخ حبیب علی الجفری، عالم اهل سنت یمنی @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حاج قاسم محبوب دل رزمندگان اهل‌سنت بود.. 📌سردار رحیم نوعی اقدم، فرمانده قرارگاه حضرت زینب(س) در سوریه @okhowahmag
💠نماز جماعت با اهل سنت آری، با تفرقه افکن خیر.. 📌ماجرای یک استفتاء از آیت الله فاضل لنکرانی 🔻در اوایل اسفند ماه سال ٧٦ و همزمان با دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی و همراهان ایشان از کشور عربستان سعودی، شیخ عبدالرحمان حذیفی - امام جمعه مدینه - در خطبه های نماز جمعه در مسجدالنبی و در حضور آیت الله هاشمی و هیئت همراه، به مذهب شیعه، ولایت فقیه و شخص امام خمینی تعریضات موهنی روا میدارد. از جمله گفته بود چگونه بین اهل تسنن و تشیع تقریب حاصل میشود در حالی که اهل سنت حافظ قرآن کریم و احادیث رسول الله - صلى الله عليه وآله - هستند و برای علو اسلام و تاریخ پرافتخار آن همت می گمارند و شیعیان به لعن صحابة رسول خدا ـ صلى الله عليه وآله ـ و هدم بنای اسلام اقدام میکنند؟ در حالی که او با مطالبی از این دست به تشیع می تاخت، آقای هاشمی رفسنجانی و هیئت همراه بلافاصله جایگاه نماز جمعه را ترک و در مجاورت باب السلام نماز جماعت را با همراهان و وزیر و تنی چند از مسئولان سعودی نماز خود را به امامت ایشان برگزار می کنند. البته عمل خودسرانه و مزورانه حذیفی بلافاصله از سوی رئیس مسجد و مقامات ارشد سعودی تقبیح میشود و در مقام دلجویی از هیئت ایرانی بر می آیند. 🔻مقلدان آیت الله فاضل روز بعد طی استفتایی خواستار تعیین تکلیف جهت شرکت در نماز جماعت حذیفی شدند و ایشان شرکت در نماز او را جایز ندانست: بسمه تعالی محضر مبارک مرجع عالی قدر تشیع حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی مد ظله العالی ضمن عرض سلام اخیراً امام جماعت و جمعه مسجد النبی(ص) به نام عبدالرحمان حذیفی در خطبه نماز جمعه خود، شیعه و بزرگان این مذهب را مورد تهمت و افترا قرار داده است و نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبر کبیر آن جسارتهایی نموده است. با توجه به اینکه کثیری از مقلدین حضرت عالی در سال جاری عازم تشرف به مدينة النبى و بيت الله الحرامند، شرکت در نماز جماعتی که به امامت این شخص برگزار میگردد چه حکمی دارد؟ خداوند وجود مبارک را مستدام فرماید. جمعی از مقلدین حضرت عالی 🔻پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی بدین شرح است: بسمه تعالی گرچه اینجانب مؤمنین را همیشه سفارش به شرکت در مراسم عبادی اهل سنت خصوصاً نماز جماعت و جمعه ایشان نموده ام و اکنون نیز این سفارش را دارم، لیکن با توجه به آنچه که موثقین از سخنان این شخص برای اینجانب نقل نموده اند، شرکت در نماز جماعت این شخص که منادی تفرقه و اختلاف بین مسلمین است را به هیچ وجه جایز نمیدانم و اقتدا به وی در جمعه و جماعت صحیح نیست. خداوند متعال شر منادیان اختلاف را از قاطبه مسلمین کوتاه بفرماید. ان شاء الله محمد فاضل ۵ذي قعدة الحرام۱۴۱۸ 📚سینای فقاهت، سیدحسن فاطمی موحد، ص۲۹۷،۲۹۸ 📎https://www.instagram.com/p/CnPZB-yse4t/ @okhowahmag ____