فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠موکب اهلسنت سلیمانیه عراق، پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)
@okhowahmag
⛔️خطابههایی از جنس تذویب!
📌نقدی بر اظهارات مولوی گرگیج درباره حضور اهل سنت در مراسم اربعین
✍علی اکبری
🔻جناب مولوی گرگیج در مراسم نماز جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ به انتقاداتی پیرامون حضور اهل سنت در اجتماع عظیم اربعین پرداخته اند که در ادامه به مرور و نقد بیاناتشان می پردازیم.
۱- جناب ایشان مدعی هستند، اهل سنتی که در این پیاده روی حضور دارند یا نسبت به مذهب خود ناآگاه هستند و یا دچار ضعف اعتقادی می باشند.
در پاسخ ایشان باید عرض کنیم که چه کسی گفته است که تمام اهل سنت از یک مذهب فقهی، کلامی و طریقتی پیروی میکنند که اگر گروهی از آنان مرتکب عملی شدند که با عقاید شما همخوانی نداشت، لازمه ی آن عدم آگاهی و ضعف در باورهای مذهبی شان می باشد؟
در خصوص مساله زیارت و شدّ رحال که جنابشان ظاهرا از این خاستگاه به اشکال پرداخته اند باید عرض کنیم که بین علمای اهل سنت و حتی دیوبندی ها (که خود مولوی گرگیج ازپیروان این جریان شمرده میشود) اختلاف نظر وجود دارد و همگی بر یک نظر اتحاد ندارند. حتی در یکی از معتبر ترین کتب فقهی معاصر اهل سنت نیز مطلبی وجود دارد که میگوید: نظر جمهور علما مبتنی است بر جواز بارسفر بستن برای زیارت قبور بویژه قبور انبیاء و صالحین.
به برخی دیگر از این موارد توجه بفرمایید:
- مولوی عثمانی دیوبندی: امکان استفاده از برکات اولیای الهی بعد از موت ایشان با رفتن درکنار قبور آنها است.
- محمد طیب: علمای دیوبند قائل به حصول برکت از مرقدهای منورشان هستند... آنان زیارت قبور را می پذیرند.
- مولوی ارجمندی: زیارت قبور جایز است. ما سر قبر بزرگان می رویم و دعا میکنیم، حتی مشکل ما هم با رفتن سر قبور بر طرف شده است.
⬅️ادامه یادداشت در لینک زیر
http://okhowah.com/fa/13930/
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️سنی نباید در موکب خدمت کند!
📌دوربین مخفی
@okhowahmag
💠شرط شیعه بودن از نظر امام حسن مجتبی(ع)
🔻قَالَ رَجُلٌ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع إِنِّي مِنْ شِيعَتِكُمْ فَقَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِي يا عبدَ اللّه ، إن كُنتَ لَنا في أوامِرِنا و زَواجِرِنا مُطِيعا فقد صَدَقتَ ، وإن كُنتَ بخِلافِ ذلكَ فلا تَزِدْ في ذُنوبِكَ بدَعواكَ مَرتَبةً شَرِيفَةً لَستَ مِن أهلِها ، لا تَقُلْ : أنا مِن شِيعَتِكُم ، ولكن قُل : أنا مِن مُوالِيكُم ومُحِبِّيكُم ومُعادِي أعدائكُم ، وأنتَ في خَيرٍ وإلى خَيرٍ .
شخصی به امام حسن علیه السلام عرض کرد من از شیعیان شما هستم. امام فرمودند: اى بنده خدا! اگر مطيع اوامر و نواهى ما باشى، راست مى گويى، ولى اگر چنين نباشى پس با ادعاى منزلت والايى كه تو اهل آن نيستى، بر گناهانت ميفزاى. مگو من از شيعيان شما هستم! بلكه بگو من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم. در اين صورت، تو آدم خوبى هستى و به خوبى گرايش دارى.
📚تنبيه الخواطر، ج ۲، ص۱۰۶
@okhowahmag
💠يوسف قرضاوی، نواندیشی که درگیر فتنه سوریه شد
يوسف قرضاوی عالمی نواندیش که از پیشگامان تقریب و حامیان فلسطین بود و بر اساس رویکرد اخوانیاش، تلاش های زیادی برای تقویت فکر اسلام سیاسی کرد.
اما متاسفانه در ایام فتنه سوریه همچون دیگر اسلامگرایان درگیر آن شد و مواضعی تند علیه حزب الله، ایران و شیعیان گرفت. البته اهل تحلیل می دانند بحران سوریه فتنه ای بس بزرگ بود و خیلی ها را لغزاند.
در اوج مساله سوریه، العربية با او مصاحبه ای ترتیب داده بود که گفت من در زمان جنگ 33 روزه فتوای دفاع از حزب الله دادم حال آنکه علمای شما در سعودی این کار را نکردند و ظاهرا معلوم شد که بصیرت آنها بیشتر بود!!
وی را می توان موسس موسسه القدس الدولي و اتحادیه علمای مسلمين و یکی از پیشتازان تقریب دانست که متاسفانه بخاطر کوتاهی های ما و اشتباهات خودش درگیر تعارضات مذهبی نیز شد.
📌شیخ یوسف قرضاوی امروز در سن۹۶ سالگی درگذشت
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠جمهوری اسلامی شیعه و سنی را یکجا جمع کرد..
📌امام خمینی:
اگر برکت جمهوری اسلامی جز این نبود، این یک برکت بزرگیست که مارا و همه برادرهای اهل تشیع و تسنن را یک جا جمع کرده و همهمان برای اسلام میخواهیم کوشش کنیم.. و باید همه ما توجه داشته باشیم که مبادا یک وقت تبلیغی بشود که، در طول تاریخ تقریبا شده است، که ما برادرها را از هم جدا کردهاند. اهلسنت را از ما جدا کردند، ما را از آنها جدا کردند، باید اینها را توجه بکنیم! باید ما باهم برادر باشیم! نگذاریم دیگران بیایند همه چیز مارا ببرند و ما بنشینبم دعوا بکنیم سر چیزی که نباید دعوا بکنیم..
@okhowahmag
⛔️توهین و دشنام در تشیع نیست!
📌علامه جعفرمرتضی عاملی
بین توهین و دشنام به صحابه رسول خدا و عدم رضایت از رفتار ایشان فرق بزرگی است.. دشنام دادن و ناسزا گفتن در قاموس شیعه جایگاهی ندارد و مرفوض است. اختلافات باید در فضای سالم و علمی حل و فصل شود..
📚مختصر مفید، اسئله و اجوبه فی الدین و العقیده، ج۹، ص۷۰۶
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سفارشات امام حسن عسکری(ع) به شیعیان
📌شرکت در جماعت، تشییع جنازه، عیادت و حسن رفتار با اهلسنت
@okhowahmag
⛔️مساله رُفِعَ القلم در نهم ربیع از کجا آمده است؟
📌شهید بهشتی در مباحث تفسیر قرآن خویش که با نام «در مکتب قرآن» ایراد شده، در کنار تفسیر قرآن به بررسی دسته ای انحرافات جاری در متن رفتار و عقایددینی پرداخته و با شجاعتی همراه با انصاف و منطق، انتساب عقاید منحرف و مخرب شبه دینی را که لباس دین به تن کرده اند، به روح جاوید اسلام رد کرده است. در یکی از همین جلسات شهید بهشتی به بررسی مساله رفع القلم در روز نهم ربیع الاول و مراسم ساختگی عیدالزهرا می پردازند.
🔻کلوخ اندازی بعد از روزه(مسیحیان) این چنین است که وقتی دوره ی روزه تمام میشود، بساط کارناوالشان را به راه میاندازند، گویی باید این مدت خودداری را یک جا جبران کنند، لذا بساط هرزهگی و عیاشی همراه با یک نوع ایجاد صحنههای قابل تماشا برای مردم درست میکنند و در آن شبها و روزها که کارناوال دارند به قول خودشان رُفِعَ القلم هستند، یعنی قلم تکلیف و نوشتن اعمالِ آن شب برداشته شده است و هر کاری بکنند، ملائکه در کتاب اعمالشان نمینویسند!
🔻خیلی جالب است که در میان ما به مناسبتهای دیگر همین مطالب آمده است و این نشان میدهد که با کمال تأسف، روشهای انحرافی که در برخی فرق مسیحی آمده در برخی از گروههای اسلامی هم به صورتی نفوذ کرده است و برای این نفوذ یک سوراخ دعا پیدا کرده که از کجا میشود وارد شد. لابد شنیدهاید که اعتقاد این گونهای در مورد شب نهم ربیع در میان آقایان هست! شب نهم ربیع هرزه گیها میکنند به حساب اینکه کشته شدن عمر را جشن میگیرند. این جشن گرفتن، به صورت یک مسأله ی تعلیمی و تربیتی به انتقام از ضرباتی است که بر حضرت فاطمه زهرا وارد شده است و اسمش را هم «عیدالزهرا» میگذارند. باید از کسی که مسبّب این ضربات بود، انتقام گرفت. انتقام به این است که در این شب که شب کشته شدن او است، ما جشن داشته باشیم!
🔻این مطلب تا چه حدّ اصل و فرعش صحیح است، بحث دیگری است، ولی آنچه مهم است، این است که اگر ما میخواهیم جشن داشته باشیم، باید چه جور جشنی داشته باشیم؟ بحث ما روی این است. آیا جشن این است که در این شب هرزهگی کنیم و کارهایی را که هیچ وقت نمیکنیم در این شب انجام دهیم؟ این کارها بعضیهایش گناه است، بعضیهایش مشروع نیست. میگویند در این شب قلم نوشتن اعمال برداشته شده است. این مطلب در محافل علمی و اهل علم گفته میشود. اگر به شوخی گفته میشود، شوخی بدی است و اگر جدّی گفته میشود، جدّی بدتری است.
🔻خیلی خوب، جشنی و سروری است، دیگر چرا رُفِعَ القلم؟ این از کجا آمده است؟ انحراف مسیحی در طایفه ی شیعی روزنهای پیدا میکند که بتواند وارد شود، اگر بخواهد بگوید از تعالیم امام صادق است، هرگز کسی نمیتواند قبول کند. همه میدانند امام صادق شیعه را به تقوا و اجتناب از گناه دعوت میکند.
🔻میگوید از جایی وارد میشوم که کسی جرأت نکند حرف بزند. از طریق شب عیدالزهرا، در شب قتل عمر وارد میشود تا اگر کسی انتقاد کرد بگوید این فرد «عمر»ی است! و برای اینکه کسی در جامعه جرأت نمیکند، در شبی که به حساب عمر و زهرا مطلبی ولو غلط در افکار عمومی گفته شود، حرف بزند، مبادا بگویند: عمری است، سُنی است و مخالف اهل بیت است، از این راه وارد میشود تا قدرت مقاومت مردم در برابر این بیماری ضعیف باشد. ملاحظه میکنید چقدر مکارانه است!
⬅️متن کامل
http://okhowah.com/fa/13931
@okhowahmag
........
⛔️عصبانیت زعیم شیعه از مراسمات نهم ربیع
🔻آیت الله منتظری
من یادم هست آیت الله امینی صاحب کتاب الغدیر آمده بود اصفهان ما هم از او استقبال کردیم و در مسجد سید اصفهان منبر میرفت.
در ضمن سخنان خود مساله خلافت و عقاید شیعه را مطرح میکرد.
بالاخره با سخنرانی های ایشان در اصفهان جوّ ضد سنی گری و مراسم نهم ربیع داشت گل میکرد. آن وقت که آقای امینی به اصفهان آمده بودند دهه صفر بود دنبالش هم نهم ربیع بود که به عنوان عید عُمر در اصفهان معرکه است.
من در همان زمان ها آمدم قم، یک روز پیش آقای بروجردی بودم آقای حاج سید محمد باقر ابطحی هم پدر خانمش را آورده بود آنجا به آقای بروجردی معرفی کند
یکدفعه آقای بروجردی فرمودند:
"آقا این چه وضعی است در اصفهان!
در وقتی که اسرائیل حمله کرده کانال سوئز را دارد میگیرد، در مصر مسلمانان این طور گرفتارند، ما بیاییم جنگ شیعه و سنی راه بیندازیم؟
در اصفهان این چه وضعی است؟"
خلاصه آقای بروجردی از این وضع عصبانی بود.اسم آقای امینی را نیاورد اما پیدا بود از منبرهای تند ایشان و آن جوّ عید عُمر گرفتن اصفهان خیلی ناراحت است.
📚خاطرات آیت الله منتظری، ج۱، ص۱۵۵
@okhowahmag
21.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️هرزگی در نهم ربیع!
📌شهید بهشتی
📌متن سخنرانی
http://okhowah.com/fa/13931
@okhowahmag
⛔️هشدار آیت الله بهجت درباره مراسمات نهم ربیع
🔻در مجالسی که بهمناسبت حضرت فاطمه علیهاالسلام برقرار میشود (نهم ربیعالاول)، شایسته است فضایل و مناقب اهلبیت، بهخصوص حضرت زهرا علیهمالسلام بیان گردد و برگزاری مجالس خنده، بدون ذکر فضایل آنها خوب نیست؛ زیرا چهبسا با یک کلمۀ مُهمَل، اشخاصی به تردید بیفتند، بهخصوص در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چهبسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار و افراد، و از صحنهها عکسبرداری کنند، و ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود...
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۸
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️آقای از پاپ کاتولیکتر، از بروجردی شیعهتر!
📌سخنرانی پرشور آیت الله خامنهای درباره اهمیت و لزوم وحدت در سال ۵۳
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️درباره صحابه معنا ندارد که ما حالا دعوا کنیم!
🔻آیت الله بهجت
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎ما مطیع امر رهبری تو امر وحدتیم..
📌مداحی سیدرضا نریمانی درباره وحدت
🌹میلاد پیامبر رحمت(ص) و امام صادق(ع) مبارک
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️مراد از وحدت، تغییر مذهب نیست!
🔻با محرکان احساسات اهلسنت برخورد جدی کردیم!
📌بیانات رهبر انقلاب در دیدار مهمانان کنفرانس وحدت سال۱۴۰۱
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️جرم اصلی در جریان تکفیر، متوجه آمریکا و سعودی است
📌رهبر انقلاب
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بزرگترین خبر از وحدت در سیستان و بلوچستان
جوانترین شهید دفاع مقدس از اهلسنت بود..
📌به مناسبت روز نوجوان یادی کنیم از شهید سبیل اخلاقی
@okhowahmag
📚 #مسابقه_بزرگ_کتابخوانی
✍دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و چند نهاد و دانشگاه دیگر برگزار میکند:
📱مسابقه مجازی #کتابخوانی با محوریت: کتاب #ارجنامه_انسان
💠همراه با جوایز ارزشمند
ویژه دانشجویان و طلاب #سراسر_کشور
📌ثبت نام از طریق سایت:
www.Mazaheb.ac.ir
⏳آخرین مهلت ثبت نام: تا ۲۰ آبانماه
⏱زمان برگزاری مسابقه: ۲۴ آبانماه همزمان با روز کتاب و کتابخوانی
🎁 جوایز: به ۱۰ نفر برگزیده هر نفر ۱۵ میلیون ریال
#دانشگاه_بینالمللی_مذاهب_اسلامی
#دانشگاه_علوم_پزشکی_تهران
#مجمع_جهانی_تقریب_مذاهب_اسلامی
#معاونت_فرهنگی_و_اجتماعی_وزارت_علوم
#دانشگاه_تربیت_مدرس
#دانشگاه_امام_صادق_علیهالسلام
و...
✅معاونت فرهنگی و دانشجویی/ تشکلهای دانشجویی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
@mazahebnews
💠ملاحظه جوانان کنجکاو اهلسنت را کرد!
🔻نخستین شهید محراب، آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی
🔻«یاد دارم در زمانی که از سوریه برگشته وارد عراق شدم و غروب نزدیک بود، توقف کردیم که نماز مغرب ادا کنیم و حرکت نماییم، وضو گرفته در صحن خانه وسیعی حصیر اندخته خواستم مشغول نماز باشم دیدم عدهای از جوانان اهل تسنن آمدند و در چند قدمی ایستادند، فهمیدم که میخواهند بدانند که چطور سجده خواهم کرد! من هم در موقع سجده پیشانی را بر بالای حصیر گذاشتم و سایر رفقا نیز اغلب از من تبعیّت کردند، بعد از فراغت از نماز چند نفر از آنها جلو آمده از حقیقت سجده بر تربت کربلا که بعضی از همراهان نماز گذاشته بودند، سئوال کردند، واقع امر را به آنها بیان کردم، بسیار قانع شده و امتنان بجا آوردند و اظهار نمودند که به ما جور دیگر تلقین کردهاند.»
📚قاضی طباطبایی، سیدمحمدعلی، تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء، ص۴۱۶.
📌۱۰آبان، سالروز شهادت ایشان گرامی باد
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊لازم است در برابر دشمن ید واحده باشیم..
📌امام خمینی
@okhowahmag
💠امیرالمومنین(ع) با خلفا همزیستی داشت!
📌آیت الله سیدرضا صدر
🔻همزیستی اسلامی، حقیقت طلبی و پژوهشگری را در پی دارد. بسیاری از حقایق در صورت همزیستی منکشف می شود و اگر هم زیستی نباشد، روشن نخواهد شد. دو گروهی که از نظر فکر و عقیده، جدایی دارند، اگر با یکدیگر زیست کنند و آشتی میانشان برقرار باشد، بی آنکه از عقیده و مذهب خود دست بردارند نظریات همدیگر را محترم شمارند و برای مسلک و مذهب یکدیگر احترام قائل شوند، از کمال انسانیت برخوردار بوده و در سعادت به سر خواهند برد.
🔻منظور از همزیستی، همزیستی سیاسی نیست که کار دولت هاست، بلکه منظور همزیستی واقعی است که کار ملتهاست. همزیستی سیاسی تابع اوضاع و احوال روز است و روزی باید باشد و روز دیگر نه، ولی همزیستی واقعی همیشه باید باشد، چون حقیقتی ابدی است و آن همزیستی پیروان عقاید و مذاهب است.
🔻روش امامان اهل بیت(ع) بهترین نمونه برای همزیستی اسلامی است. حضرت امیر(ع) با آنکه خود را خلیفه پیغمبر (ص) میدانست و دیگران را غاصب می شمرد، با ابوبکر، عمر و عثمان هم زیستی داشت. امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیز با معاویه همزیستی کردند..
http://okhowah.com/fa/13934
@okhowahmag
⭕️سکولاریزاسیون تقریب چه آفتی دارد؟!
🔻استاد حیدر حب الله
شاید عنوانی که در اینجا انتخاب شده «وحدت اسلامی سیاسی یا مذهبی» در نگاه اول دارای ایهام باشد گویی در برابرمان دو گزینه قرار دارد و حتما باید یکی از آنها را در چارچوب ذهنی خود انتخاب کنیم: یا بگوییم تقریب، وحدت یا همزیستی بین پیروان مذاهب فقط باید سیاسی باشد، یا باید فقط دینی باشد. اما منظور از عنوان این نیست، وحدت می تواند سیاسی و در عین حال دینی باشد.
ایده و فکر اصلی عنوان این است: آیا فقط به خاطر عوامل سیاسی به تقریب بین مذاهب روی آورده ایم یا صرف نظر از وجود فشار عوامل سیاسی که به وجود تقریب یا نبود تقریب بین مذاهب دعوت می کند، دیدگاه و خوانشی دینی پشت این طرح تقریب مذاهب وجود دارد؟
چرا این روزها به این سوال اهمیت می دهیم؟
برای من بسیار مهم است که به این سوال پاسخ دهیم. زیرا در برخی محافل جریانی وجود دارد که می گویند: تقریب بین مسلمانان از خاستگاه دینی ممکن نیست و به همین خاطر برای تقریب بین مسلمانان باید از موضع غیر دینی پیش برویم. من این رویکرد را «سکولاریزاسیون تقریب» می نامم، یعنی مسلمانان برای وحدت باید از این ایده خارج شوند که روابط آنها با یکدیگر مبتنی بر اسلام باشد، بلکه باید بر اساس معیارهای دیگری، مانند شهروندی به معنای مثبت امروزی، و انسان و روابط انسانی بینشان...، یعنی مفهوم اسلامی یا زمینه دینی که میتواند پشتوانه جریان تقریب قرار بگیرد باید حذف بشود.
⬅️ادامه متن
okhowah.com/fa/13933
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما با سُنیها هیچ مخالفتی نداریم، اگر خارجیها بگذارند..
📌آیت الله بهجت
@okhowahmag
💠در قرآن مسلمانان برادر حقیقی هستند
🔻علامه طباطبایی
برادر خوانده شدن مؤمنین در قرآن کریم به نحو مجاز و استعاره نیست بلکه آثارى بر آن مترتب است.
و اگر در این آیه و در آیه «انما المومنون اخوه» مساله تساوى در حقوق را به برادرى تعبیر کرده براى این است که دو برادر دو شاخه هستند که از یک تنه جدا و منشعب شده اند و این دو در همه شوون مربوط به اجتماع خانواده و در قرابتى که با اقربا و فامیل دارند مساوى هستند.
و چون براى این اخوت احکام و آثارى شرعى است، لذا قانون اسلام آنرا یک سنخ برادرى حقیقى میان افراد مسلمین معتبر کرده است که عینا مانند برادرى طبیعى آثارى عقلى و دینى بر آن مترتب مى شود. بنابراین، اگر قرآن این معنا را برادرى نامیده این نامیدنش بطور مجاز و استعاره نبوده است، بلکه یک نحوه برادرى جدى است همچنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بطورى که نقل شده است فرموده: مردم با ایمان نسبت به هم برادرند، و پائین ترین ایشان کارهائى که بعهده مؤمنین است در ذمه خود انجام مى دهند (یعنى مؤمنین تا جائى که بتوانند به هم کمک مى کنند) و همگى دست واحدى هستند بر علیه دشمن.
📚ترجمه تفسیر المیزان، ج۲، ص۲۱۲
@okhowahmag