eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
120 ویدیو
220 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
اظهار نظر کارشناسی با موضوع الگوی جدید نگهبانی از نظام - ویرایش سوم.pdf
11.93M
👌اظهار نظر کارشناسیِ تفصیلیِ شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی درباره سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ ⚡️ حاوی بررسی ۲۷ سوال، ۱۹ اصطلاح و ۳۸۴ ارجاع مرتبط با سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ ⚡️ویرایش سوم گزارش؛ ۱۵۲ صفحه/اردیبهشت۹۸ ۲۰۳۰ @olgou4
⚡️فقه البیان؛ قواعد تحریک فکر... 👌با استفاده از قواعد بهتر از فلسفه و منطق می توانیم؛ وعاء فکر مخاطب را تحریک کنیم. 👌تحریک فکر مبتنی بر شاملِ ۱- ایجاد تأمل، ۲- ایجاد تَعَقّل، ۳- ایجاد تَدَبُّر، ۴- ایجاد تَجَرُّب و ۵- ایجاد تَفَقُه در مخاطب است و اساساً محدود نمودن تفکر به سطوح چرائی، چیستی و چگونگی، نوعی تنزل در حوزه تفکر محسوب می شود. 👌اساساً معتقدیم همه انواع فلسفه و منطق های موجود، تفکر را تنزل می دهند و به همین دلیل فاقد حجیت و مانع رشد هستند! حجیت همان عروة الوثقی و قابل اغماض نیست. 👌تلاش برای ارتقای مفهوم تفکر، با انتقادات و انتقادات و انتقادات به فلسفه و منطق، تفاوت های روشنی دارد! حجت الاسلام علی کشوری- ۱۳ شهر الله ۱۴۴۰ مصادف با ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - قم @olgou4
⚡️فقه المکاسب؛ ابزار ساماندهی مشاغل.. 👌احتراماً به اطلاع علاقه مندان مباحثات فقهی می رساند؛ که اولین دوره مباحثات به زودی برگزار می گردد. 👌اولین بخش مباحثات به تبیین طبقه بندی و ارزشگذاری مشاغل می پردازد و ملاک های مطلوبیت شغل را استظهاری و فقهی تبیین می کند. 👌شایان ذکر است که استنباط در فقه المکاسب بر اساس قواعد فقه البیان صورت می پذیرد. قم- دائره نشست ها - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با ۱۳ رمضان المبارک ۱۴۴۰ هجری قمری @olgou4
⚡️⚡️خبر فوری.. / کلیات لایحه جامع مدیریت شهری در مجلس تصویب نگردید.... 👌 به فضل الهی -خوشبختانه- در جلسه علنی امروز مجلس (سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) کلیات لایحه جامع مدیریت شهری و روستایی با رأیی نزدیک به تصویب نرسید! 👌 این لایحه ناقص با ۸۸ رأی موافق، ۹۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس نرسید و جلوی دور تازه ای از ناکارآمدی های حوزه مدیریت شهری موقتا سد شد. 👌 مشکل اصلی این لایحه عدم توجه به مدیریت محله محور و کارآمدی "روابط انسانی تکامل یافته" در اداره شهر و روستا می باشد. ارکان چهارگانه مرتبط با تکامل روابط انسانی (تفریح، تحصیل، شغل و نیازهای روزمره) در موارد متعدد این لایحه نادیده و یا تضعیف شده است. تصویب احتمالی این لایحه -ولو با تغییرات روبنائی- پدیده گمنامی و غربت، نا امنی، بی کیفیتی و در یک جمله اصطکاک میان انسان ها را در شهرها و روستاها افزایش خواهد داد. 👌نکته دیگر مرتبط با مسئله مدیریت شهری، دخالت تعریف های ناقص بخش یازدهم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ در فرآیند تصمیم سازی نهادهای مرتبط با مدیریت شهری در ایران -خصوصا وزارت کشور است-که بررسی آن نیازمند بحثی مفصل است. 👌 سابقه لایحه جامع مدیریت شهری و روستائی به ماده 173 قانون برنامه پنجم توسعه کشور باز می گردد و در واقع نوعی بازنگری بنیادین در قانون شهرداری ها محسوب می شود. حجت الاسلام علی کشوری- ۱۵ رمضان المبارک ۱۴۴۰ مصادف با ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - قم ۲۰۳۰ @olgou4
⚡️تربیت قابل تفویض نیست... 👌 تربیت دارای پنج مرحله ی ۱- انتخاب همسر تا تولد فرزند ۲- هفت سال سیادت ۳- هفت سال ادب ۴- هفت سال مشورت و ۵- دوران پختگی و تثبیت است! 👌هر کدام از این مراحل پنج گانه تاثیری بی بدیل بر شکل گیری شخصیت انسان ها دارد و سیستم آموزش و پرورش ، مانعی برای تصور و تحقق این مراحل مهم شخصیت ساز محسوب می شود! 👌 اشتباه مهلک مدیران و پدر و مادرهای عصر ما تفویض امر تربیت به چنین ساختار معیوبی است و لازم است که ساختار آینده آموزش و پرورش را به محوریت خانواده های متکفل تربیت طراحی کنیم. 👌 نظریه آموزش و پرورش آینده به صورت تفصیلی؛ هدف، محتوا و روش آموزش و پرورش در آینده را ترسیم کرده است و به فضل الهی دوره تفصیلی (۴۰جلسه) این نظریه را به زودی برگزار می کنیم. حجت الاسلام علی کشوری-۱۶ رمضان المبارک ۱۴۴۰ مصادف با اول خرداد ۱۳۹۸- قم @olgou4
⚡️⚡️دوره اول مباحثات رجالی.. 👌احتراماً به اطلاع علاقه مندان گفتگوهای فقه هدایت می رساند که دوره اول مباحثات رجالی به زودی برگزار می گردد. 👌 محور اصلی این دوره مباحثاتی مقایسه تفصیلی پذیرش سند به عنوان لغت افتتاح رجال و پذیرش ایفای نقش در فرآیند هدایت به عنوان لغت افتتاح رجال است. 👌نتیجه این دوره مباحثاتی تولید اجتهادی نظام سؤالات مرتبط با وثوق سندی و وثوق صدور به معنای تکاملی (دفترچه احراز صدور روایت) برای طلبه خواهد بود. قم - دائره پژوهش - ۱۶ رمضان المبارک ۱۴۴۰ مصادف با اول خرداد ۱۳۹۸ @olgou4
⚡️⚡️مراحل اجتهاد... 👌در فقه هدایت برای ارتقاء استضائه به روایات و آیات مسیری سه بخشی ترسیم شده است. برای بررسی یک آیه یا بررسی یک روایت، سه پیوست بحثی می نویسیم. 👌در مرحله صدور، برای یک روایت پیوست رجالی می نویسیم و کیفیت احراز اعتماد به صدور از ناحیه معصوم علیه السلام را بیان می کنیم. البته مبنای مختار در احراز صدور، وثوق صدور به معنای تکاملی است. در مبنای مختار رجالی لغت افتتاح برای احراز صدور، ایفای نقش در فرآیند هدایت است و کیفیت ایفای نقش یک روایت ضعیف در ساختار هدایت، در واقع قرینه جبیره اصلی در احراز اعتماد به صدور است. 👌در مرحله درایه؛ پیوست فقه البیان را حول یک آیه یا یک روایت تدوین می کنیم. ساختار درایه (ساختار فقه البیان) برای یک عبارت حدیثی و یا یک آیه ۹ دسته ملاحظه است. 👌در مرحله ادبیات هم برای یک آیه و یک روایت پیوست ادبیات می نویسیم. گام اول پیوست ادبی اجتهاد، تبیین وابستگی بافت ادبی کلام به نظام معهوداتِ میان مخاطب و گوینده است. تبیین معهوداتِ ذکری، ذهنی و تبیین معهوداتِ غیر بیانیِ زمینه ساز، برای انعقاد کلام است. مبتنی بر تشخیص معهود مورد نیاز برای تبیین یک حدیث و یک آیه در مرحله اول حدیث و آیه را به دو دسته ی بنا و مبنا تقسیم می کنیم. تبیین چارچوب های صرفی، نحوی و بلاغی کلام؛ همگی وابسته به بافت نظام معهودات مورد نیاز برای کلام است. حجت الاسلام علی کشوری- ۲۰ رمضان المبارک ۱۴۴۰ مصادف با ۵ خرداد ۱۳۹۸ - قم مبارک @olgou4
⚡️چند نکته اولیه درباره تقدیر..../ تحلیلی که مناسک تقدیر را بحث نمی کند؛ سکولار و فاقد حجیت است! 👌کلمه قَدر لغت افتتاح است و قابلیت تفاهم با همه ناس را دارد. لغت افتتاح برای مسئله ربوبیت است. اگر بخواهیم ربوبیت الهی را تشریح کنیم؛ بدون توجه به مسئله تقدیر نمی شود! 👌تقدیر شامل همه مخلوقات می شود (قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى - طه ۵۰) و درباره انسان مواردی مانند علم، عمر، سلامت، همسر، مال، میزان ابتلاء و عافیت و... از معروف ترین مصادیق تقدیر است! 👌تغییر در تقدیر، تابعِ مناسکی مانند میزان شُکر نسبت به تقدیر قبلی، زلالی نیت، دعای فرشتگان، دعا و استغفار خود فرد، حسن ظن به مقام ربوبی و از همه مهمتر در خواست شفاعت از امام علیه السلام برای ارتقاء تقدیر است. 👌در فقه التقدیر اِندِکاک مسائل تقدیر در نظم اجتماعی را مباحثه می کنیم و در واقع در همه زیرساخت های نه گانه هدایت در اوج بحث نسبت میان آن بخش اجتماعی و تقدیر را مباحثه می کنیم! به عنوان مثال در زیر ساخت علم، به تبیین قواعد تقدیر علم می پردازیم. در بخش علم یکی از قواعد تقدیر علم، عمل به علم قبلی است. در سایر زیرساخت های هدایت هم مسئله به تبیین قواعد تقدیر اختصاصی و عمومی آن بخش باز می گردد. 👌 لحاظ کردن و یا حذف کردن مسئله تقدیر، ملاک خوبی برای تشخیص تحلیل های سکولار از تحلیل های دارای حجیت است. البته باید توجه کنیم که تشریح استظهاری و فقهی فرآیند تقدیر مرتبط با یک زیر ساخت هدایت ملاک حجیت است و اشاره مبهم به اصل تقدیر و نقش ربوبی -مانند آنچه در فلسفه و عرفان نظری وجود دارد- نتیجه ای مطلوب در فهم مناسک تقدیر ایجاد نمی کند! حجت الاسلام علی کشوری - ۲۲ رمضان المبارک ۱۴۴۰ مصادف با ۷ خرداد ۱۳۹۸ - قم مبارک @olgou4
⚡️نشست فوق العاده الگوی پیشرفت اسلامی! نشست فوق العاده الگوی پیشرفت اسلامی امشب ساعت ۲ صبح(شب امضای تقدیرها) در شهر قم برگزار می گردد. دائره پژوهش- قم @olgou4
⚡️تفاوت الگوی ساخت با الگوی تفصیل.. 👌 همانطور که در گذشته بیان کردیم؛ در الگوی ساخت ابتدا به نقد و بررسی تعاریف غلط موجود می پردازیم و مناقشه با تفکرات غلط را از مناقشه در تعاریف غلط آغاز می کردیم. همچنین در گام دوم الگوی ساخت؛ تصویری که از آینده انسان -بر اساس تعریف غلط- ارائه شده بود را به محوریت تصویرسازی جدید از انسان- بر اساس تعریف جدید- بازسازی می کنیم. در گام سوم الگوی ساخت، تصمیمات مورد نیاز با تصویر جدید تبیین و بحث می شود. نتیجه الگوی ساخت ایجاد چالش اولیه در سیستم های موجود و نظم غلط فعلی می باشد. (الگوی تَأَمُل) 👌اما در الگوی تفصیل اساساً ظرف تولد درک دینی را قلب انسان تصور کرده ایم و شرایط ایجاد درک در قلب را در قالب الگوی تفصیل متذکر می شویم. پرسش اصلی الگوی تفصیل این است که: ظرف تولد یک مطلب در قلب انسان است یا ظرف تولد یک مطلب در ذهن انسان است؟! اگر ظرف تولد مطالب را در قلب انسان دانستیم؛ حتماً شرایط تولد در قلب با شرایط انتقال یک مطلب به ذهن متفاوت خواهد بود. 👌ظرف هدایت را قلب انسان می دانیم ( ...وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْ ءٍ عَليمٌ - تغابن ۱۱) و به صورت طبیعی شرایط تَوَلُّد درک در قلب را استظهاری و فقهی مباحثه می کنیم. الگوی تفصیل در فقه هدایت متکفل تَبَیُّن شرایط و مفاهیم و اصول تولد درک در قلب است. 👌علت نام گذاری این مطالب به الگوی تفصیل، به استعمال و معنای کلمه تفصیل در قرآن بازگشت دارد. حجت الاسلام علی کشوری- نشست فوق العاده الگوی پیشرفت اسلامی - بامداد ۲۳ رمضان المبارک ۱۴۴۰ - قم مبارک @olgou4
⚡️تبویب جدید مطالب الگو در دوران پردازش 👌در دوران پردازش الگوی پیشرفت اسلامی، مطالب الگو در قالبی جدید ارائه می شود. بر اساس الگوی تفصیل؛ هر بخش از مطالب الگو را در قالب یک فصل ارائه خواهیم کرد. 👌در هر فصل، علاوه بر بحث درباره یک موضوع شروط عمومی و اختصاصی تولد آن موضوع در قلب را متذکر می شویم. البته بر اساس فقه البیان اگر مخاطبی در مرحله پرورش قرار داشت؛ تبویب مطالب در قالب نظریه و الگوی ساخت هم قابل ارائه خواهد بود. حجت الاسلام علی کشوری- بامداد ۲۴ رمضان المبارک ۱۴۴۰- قم مبارک @olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 تدریس روایات و آیات روش خاص خودش را می خواهد؟! با شیوه های دانشگاهی فقیه تربیت نمی شود! #الگوی_ساخت #الگوی_تفصیل #صور_فقهی_تفکر @olgou4
⚡️جلسه چهارم الگوی ساخت 👌احتراما به اطلاع علاقه مندان گفتگوهای فقهی الگوی پیشرفت اسلامی می رساند که جلسه چهارم الگوی ساخت به زودی در شهر قم برگزار می شود! شایان ذکر است که الگوی ساخت متکفل تبیین شکل نظام مقایسه میان نظریات فقهی و نظریات پوزیتویستی است. دائره پژوهش ۲۶ رمضان المبارک ۱۴۴۰ @olgou4
جلسه مقدماتی الگوی ساخت نظامات اسلامی.pdf
845.1K
👌 متن کامل جلسه مقدماتی تبیین الگوی ساخت (الگوی نظام سازی اسلامی) / قم ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ @olgou4
⚡️گزارشی از دوران پژوهش 👌متن گزارش منتشر شده از سلسله جلسات بررسی میزان کارائی منطق صوری/ اسفند ماه ۱۳۸۵ الی فروردین ۱۳۸۶ http://nro-di.blog.ir/1396/09/04 @olgou4
⚡️⚡️ سه پرسش درباره قوه قضائیه... 👌اگر بخواهیم در قوه قضائیه تحول ایجاد بکنیم؛ بازخوانی سه پرسش مفید خواهد بود! 👌پرسش اول اینکه: آیا میان نظم اجتماعی و گسترش اصطکاک میان مردم و وقوع جرم ارتباطی برقرار است یا خیر؟! اگر قائل به ارتباط میان این دو موضوع هستیم؛ قوه قضائیه می تواند از پایگاه پیش گیری از جرم برنامه هائی را برای تغییر نظم های مُوِلِّد جرم و اصطکاک پیشنهاد و اجرا کند. 👌در نظریه پیش گیری بنیادین اسلامی از جرم؛ ساختار این برنامه های تصمیم ساز را - به محوریت قوه قضائیه و بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی- ترسیم کرده ایم؛ که یک نمونه آن ضرورت اظهار نظر قوه قضائیه در فرآیند تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی است. بسیاری از قوانین فعلی منشاء پیدایش جرم و اصطکاک اجتماعی می باشند و هزینه آن را قوه محترم قضائیه می پردازد و ... 👌پرسش دوم آنکه: چه ارتباطی میان شکل مجازات و  گسترش عبرت و پیش گیری از جرم وجود دارد؟! آیا هر گونه مجازاتی نتیجه اش گسترش پیشگیری و عبرت است؟! در شرایط فعلی چارچوب های اعمال مجازات و تناسب مجازات با جرم باید بهینه سازی شود. 👌 پرسش سوم درباره شرایط و محتوای آموزشی کادر قوه قضائیه -به ویژه قضات- می باشد. به عنوان مثال آیا استفاده از قاضی مأذون برای شرایط اضطرار است و یا حکمی اولی؟! اگر برای شرایط اضطرار است؛ شاید برای عبور از وضعیت فعلی و آماده کردن شرایط برای قاضی مجتهد پاسخ به دو پرسش اول راهگشاء باشد. در بخش آموزش هم، پررنگ تر کردن آموزش های تبیین کننده نسبت میان مجازات و عبرت یک ضرورت است! به نظر ما قاضی باید "فقه العبرة" بخواند و الا اهمیت شرایط اجرای حدود و ملاک تفاوت مجازات های فقه اسلامی و سایر دستگاه های حقوقی را درک نخواهد کرد؛ حتی اگر آن را عملاً اجرا کند...  حجت الاسلام علی کشوری- ۲۸ رمضان المبارک ۱۴۴۰ مصادف با ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ -قم @olgou4    
👌چگونگی نظام مقایسه میان نظریات فقهی و نظریات پوزیتویستی... #الگوی_پیشرفت_اسلامی #الگوی_ساخت #الگوی_تفصیل @olgou4
👌 الگوی تفصیل شرایط تولد درک در قلب را -به صورت استظهاری و فقهی- تبیین می کند... @olgou4
⚡️⚡️بررسی آخرین وضعیت زیرساخت های دوران پردازش بسم الله الرحمن الرحیم 👌احتراما به اطلاع طلاب مدرسه هدایت می رساند؛ که جلسه بررسی آخرین وضعیت طراحی زیر ساخت های مرحله پردازش الگوی پیشرفت اسلامی، فردا (۱۷ خرداد ۱۳۹۸) ساعت ۱۸ در شهر تهران برگزار می گردد. 👌شایان ذکر است که در نشست روز جمعه به ترتیب ۱- وضعیتِ نمایشگاه محصولات الگوی پیشرفت اسلامی، ۲- وضعیتِ گزارش های راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و ۳- وضعیتِ تدوین محصولات ۹ گانه الگوی پیشرفت اسلامی بررسی خواهد شد. دائره پژوهش - ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ @olgou4
👌نشست تخصصی تبیین اجمالی نظریه دوران پردازش الگوی پیشرفت اسلامی... #نظریه_دوران_پردازش #الگوی_پیشرفت_اسلامی @olgou4
⚡️⚡️شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای چه به ایران می آید؟!/ آیا با فعالیت های سازمانِ ژاپنی جایکا در ایران آشنائی دارید؟! 👌پیشنهاد می کنم -همزمان با سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به ایران- فعالیت های آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) در ایران توسط نخبگان بررسی شود. 👌 آیا ژاپن غیر از واسطه گری برای پیشبرد راهبرد آمریکا در مسئله برجام؛ فعالیت های دیگری هم در ایران انجام می دهد؟! نقش جایکا(آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) در شکل گیری برنامه های وزارتخانه های نیرو، و جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستائی و سازمان مدیریت منابع آب کشور چیست؟! 👌آیا تعاریف سازمان ژاپنی جایکا در حوزه های مدیریتی، تسهیل گری، محیط زیست و... متناسب با بوم ایران است؟ چه نسبتی میان فعالیت های جایکا و سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ وجود دارد؟! حجت الاسلام علی کشوری- ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - قم http://nro-di.blog.ir/1398/03/22 ۲۰۳۰ @olgou4
👌 دیدار و گفتگو با جمعی از فضلای حوزه علمیه قم درباره نظریه تَعَرُّف (نظریه بخش محرومیت زدائی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی- خانه ۴/۱/۲ ) / صبح سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸/ قم #محرومیت_زدائی #نظریه_تَعَرُّف #الگوی_پیشرفت_اسلامی #فقه_هدایت @olgou4
⚡️اقتصاد آزاد؛ منشاء فاصله طبقاتی است... 👌امروز مطلبی از جناب علوی بروجردی خواندم که خلاصه اش امضای اقتصاد آزاد بود و البته به اسم اینکه این اقتصاد عقلائی است و البته ایشان تاکید کرده بودند ما بیش از ۲۰ مورد حکم تاسیسی درباره اقتصاد اسلامی نداریم و بقیه اش امضایی است و چند نکته دیگر.... 👌درباره اظهارات غیر کارشناسی ایشان درباره اقتصاد آزاد و این که فقط اقتصاد آزاد، اقتصادی عقلائی است؛ فقط به این نکته بسنده می کنم که در اقتصاد آدام اسمیتی بنابر تاکید خود ادام اسمیت؛ رذایل منشاء و مبنای تولید تحرک و ثروت در جامعه هستند و نه فضائل! 👌به عنوان مثال در مدل تشکیل سرمایه؛ فرآیند تجمیع سرمایه از طریق تحریک اصل آهنین منافع شخصی و حرص افراد (اصول الکفر ثلاثة: الحرص والاستکبار والحسد) صورت می پذیرد و البته در بخش مصرف هم رفع نیاز مبنای تولید نیست و تولید صنعتی به نیاز سازی کاذب و مصرفی شدن جوامع می انجامد. نفی عدالت و گسترش فاصله طبقاتی را نیز به موارد روشن دیگری که شرع مقدس بر ان تاکید کرده و اقتصاد آزاد آن را نادیده می گیرد؛ می توان اضافه نمود و البته صد ها اشکال دیگر که بعدا تفصیلا مطرح خواهم کرد... حجت الاسلام علی کشوری در قم( نشست مورخ ۳۱-۴-۱۳۹۶) ⚡️پی نوشت: جناب حجت الاسلام علوی بروجردی  در دیدار با مدیران و روسای شعب بانک کوثر استان قم(۲۵ تیر ۱۳۹۶) اظهار کرده اند: من گاهی گفته‌ام با تعبیر «اقتصاد اسلامی» مخالفم. چون اقتصاد اسلامی همان اقتصاد عُقلایی است. مباحث اقتصادی ما محدود است و بیش از 20 موضوع نیست که در آنها حکم تأسیسی داده‌ایم. در بقیه موضوعات، حکم امضایی است. یعنی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که سیره عقلایی چگونه نگاه می‌کند. اگر با عمومات و اصلاحات ما منافات نداشت امضا می‌کنیم و بدین‌ترتیب مشمول تأیید شرع می‌شود. منظور از عقلا چیست؟ عقلای عالم روش‌های اقتصادی شناخته‌شده مقبولی پیش همگان دارند که مجموع آنها اقتصاد عقلایی می‌شود. شرع هم همین را می‌گوید. اسلام هم همین را می‌گوید. اقتصاد عقلایی اقتصاد آزاد است نه اقتصاد کمونیستی.... http://nro-di.blog.ir/1398/03/24 @olgou4