⚡️حکمت دعوت به درایه در حدیث؛ کشف عقلانیت حدیث است!
👌حکمت اینکه اهل بیت علیهم السلام دعوت به درایه در حدیث کرده اند؛ کشف ابعاد عقلانیت حدیث است. به عبارت دیگر اگر قواعد درایه در حدیث را ارتقاء دهیم؛ عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه، مردم را از سایر دستگاه های محاسباتی بی نیاز می کند.
👌درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده ۱- بیان مبتنی بر ظرفیت، ۲- بیان مبتنی بر تأمل، ۳- بیان مبتنی بر مُکث، ۴- بیان مبتنی بر رفق، ۵- بیان در فضای نظام مقایسه، ۶- بیان مبتنی بر منزلت، ۷- بیان مبتنی بر انفتاح، ۸- بیان مبتنی بر سیاق و ۹- بیان مبتنی بر کَمّ پی گیری می کنیم و گزاره های معرفتی و عقلی متناسب با فطرت را کشف می نمائیم.
👌معتقدیم که عقلانیت ناشی از درایه در حدیث، کاربردی تر از منطق سیستمی و گویاتر از سایر دستگاه های عقلائی موجود است.
حجت الاسلام علی کشوری- درایه در حدیث؛ چرا و چگونه؟ - سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹- حوزه علمیه قم
#روش_درایه
#الگوریتم_اجتهاد
#فقه_البیان
@olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️نشست مقدماتی فقه النظم در قم برگزار شد/ لغت مقصد برای نظم، روابط انسانی است.
👌نظم لغت افتتاح است و نیازمند تعریف نیست. اصولاً همه لغت های افتتاح مانند، فکر، رفق و نباء قابل فهم هستند و نیازمند تعریف مجدد نمی باشند.
👌بنابراین وقتی لغت افتتاح را بررسی و واکاوی می کنیم؛ بررسی باید به غرضی غیر از تعریف باشد؛ مثلاً می توانیم، حیث ثبتی و تشویقی لغت افتتاح را بررسی کنیم (بر اساس قاعده مُکث) و یا اینکه لغت مقصد پیشنهادی برای لغت افتتاح را -استظهاراً-بررسی کنیم(بر اساس قاعده انفتاح) و یا اینکه منزلت لغت افتتاح را کشف کنیم. (بر اساس قاعده منزلت)
👌به عنوان مثال در روایات یکی از لغات مقصدی که برای کلمه افتتاح نظم وجود دارد؛ روابط انسانی است. (نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ) و دین به دنبال ایجاد نوعی خاص از نظم در روابط انسانی است.
👌برای ایجاد نظم در روابط انسانی نیازمند تشریح قواعد این حوزه هستیم و با دو دسته قواعد عام تنظیم کننده روابط انسانی و قواعد خاص تنظیم کننده روابط انسانی به سوی نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ حرکت می کنیم.
👌جمع بندی استظهاری به ما می گوید؛ که قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی، سه مسئله رفق، فکر و توازن است. رفق و محبت بن مایه تنظیم روابط انسانی، تفکر ساختار روابط انسانی و توازن با کفر و نفاق هم؛ آفت کشی در روابط انسانی را متکفل هستند. پرسش اساسی در این بخش این است که آیا با اعتبار عقلاء و بناء عقلاء می توانیم قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی را تشخیص دهیم؟! به دلیل عجز بناء عقلاء و جامعه سازی مبتنی بر اعتباریات، امام علیه السلام فرمودند: كِتَابُ اَللَّهِ فِيهِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ فَصْلُ مَا بَيْنَكُمْ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ.
👌قواعد خاص تنظیم روابط انسانی را در بخش تبیین حوزه های ۱۳ گانه روابط انسانی مباحثه خواهیم کرد. به عنوان مثال در حوزه رابطه انسان با امام، معرفه الامام و در حوزه رابطه انسان با معلم، انصات شاگرد، از قواعد مهم تنظیم روابط است.
حجت الاسلام علی کشوری - نشست مقدماتی فقه النظم - شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - کهک
#فقه_النظم
@olgou4
⚡️چند نکته درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع تعلیم و تربیت کودکان
👌در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آقای روحانی بر تدوین اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک -ظرف مدت یک ماه- تأکید شده است؛ درباره این خبر چند نکته را عرض می کنم:
👌نکته اول آنکه: علی القاعده بهترین ظرف برای تربیت و آموزش کودک خانواده است و هر طرحی که نقش خانواده را به صورت کمرنگ لحاظ کند؛ به نتیجه نخواهد رسید. تقریباً همه عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت مانند انعقاد نطفه صحیح، مدیریت تغذیه بر مبنای طیبات، دلسوزی و حوصله، تعالیم بنیادین مانندل اِذن، سلام و طلب عافیت برای دیگران و.... در اختیار خانواده است و هر ایده ای که نهاد خانواده را از محوریت تعلیم و تربیت خارج کند، از پیش شکست خورده است.
👌نکته دوم اینکه: برای ارتقاء نقش خانواده در تعلیم و تربیت کودکان -بیش از هر عامل دیگری- نیازمند یک نظریه برای تبیین ساختار و جزئیات مسئله هستیم. بدون اتکاء به یک نظریه فقهی عمیق، تشکیل یک سازمان برای تعلیم و تربیت، تفاهم این سازمان با خانواده ها را کاهش می دهد و کاهش تفاهم هم به معنای شکست قابل پیش بینی این سازمان خواهد بود.
👌نکته سوم آنکه: اساساً محوریت دادن به سازمان و مدیریت متمرکز در طراحی تحول های انسان محور، مسیری عقیم است و مدیریت غیر متمرکز و محله ای مبنای بهتری برای برنامه ریزی های انسان محور محسوب می شود. سازماندهی متمرکز در انتقال مفاهیم پایه و انتقال پیام و خبر به زیر مجموعه علیل و کم حوصله است و در نهایت هم به جبر قانونی پناه خواهد برد.
👌 و نکته آخر اینکه: آغاز تفاهم با خانواده ها را طراحی و طرح مجموعه ای از پرسش های فنی در حوزه های مرتبط با تربیت و تعلیم می دانیم و در دو نظریه فقهی "بهبود مستمر فضای حاکم بر نهاد خانواده" و "آموزش و پرورش آینده" ده دسته پرسش مرتبط با این حوزه را برای پشتیبانی فکری از مردم و مسئولین آماده کرده ایم. بعون الله تعالی
حجت الاسلام علی کشوری - درباره ایده تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودکان - چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم
⚡️لینک خبر:
http://nro-di.blog.ir/1399/11/08
#نظام_سازی_فقهی
#تعلیم_و_تربیت_کودکان
@olgou4
19-الگوی فقهی ارزیابی غذا.pdf
27.68M
👌پیشخوان نشست های تخصصی تبیین الگوی فقهی ارزیابی غذا / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ در محل خبرگزاری حوزه های علمیه
#الگوی_فقهی_ارزیابی_غذا
#کدکس_آلیمنتاریوس
#نظام_سازی_فقهی
@olgou4
⚡️کم حوصلگی برخی دوستان طب اسلامی، به آینده سلامت کشور ضربه می زند/ جمع زیادی در حال پرسش از الگوی جدید طبی هستند!
👌بعد از حدود یک سال از داستان جهانی کرونا، نیاز به تحول در مفاهیم پایه پزشکی -خصوصاً- تحول در سیاست گذاری حوزه سلامت، بیشتر از گذشته درک می شود. بسیاری از مردم و نخبگان جستجو درباره الگوی جدید طبی را آغاز کرده اند.......
👌آیا ما در حوزه علمیه قم به پرسش های این جریان جستجوگر، پاسخ عمیق خواهیم داد؟ آینده سلامت در ایران و منطقه وابسته به پاسخگوئی عمیق جریان طب اسلامی در این شرایط است و افراد کم حوصله در این جریان، بیشترین ضربه را به آینده سلامت کشور خواهند زد...
حجت الاسلام علی کشوری- در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - بامداد روز شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - قم
#نظام_سازی_فقهی
#طب_اسلامی
@olgou4
4_5812330575402372185.mp3
13.99M
🔉پرونده بازخوانی چالش های تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودکان در خبر ساعت ۱۴ رادیو ایران - جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
#تعلیم_و_تربیت_کودکان
@olgou4
👌نشست تخصصی معرفی اجمالی الگوی فقهی ارزیابی غذا روز پنج شنبه از ساعت ۱۹ برگزار می گردد.
#نظام_سازی_فقهی
#الگوی_فقهی_ارزیابی_غذا
#کُدِکس_آلیمنتاریوس
@olgou4
⚡️اظهارات ضد توسعه نخست وزیر مجارستان
اظهارات ضد توسعه ویکتور اوربان در محضر امام خامنه ای/ «توسعه»، معیارهای گذشتهی غرب را در حوزههای اخلاق، سیاست و دین در معرض فروپاشی قرار داده
http://nro-di.blog.ir/1394/09/10
#توسعه_محرومیت_زاست
@olgou4
⚡️فقه الخلق به بررسی ویژگی های عمومی و اختصاصی اشیاء می پردازد!
👌همانطور که قبلاً عرض کرده بودیم؛ یکی از ابواب فقه هدایت، فقه الخلق است. در فقه الخلق از ویژگی های اشیاء -با روش تحقیق فقهی- بحث می شود و این بحث ها به دو دسته بحث عمومی مرتبط با اشیاء و بحث های اختصاصی هر گروه از اشیاء تقسیم می شود.
👌به عنوان مثال وقتی درباره ویژگی های عمومی اشیاء بحث می کنیم؛ با عناوینی مانندِ زکات و نمو اشیاء، اجل و فوت اشیاء، طهارت اشیاء، قلب و فهم اشیاء، سببیت اشیاء و... روبرو هستیم. همچنین در مباحثات فقه الخلق درباره ویژگی های اختصاصی هر گروه از اشیاء هم بحث می شود. بحث از ویژگی های کوه ها، چشمه ها، درختان، کواکب، ملائکه، ریاحین و... از جمله این مباحثات هستند..
👌شایان ذکر است که اولین بسته از محصولات "فقه الخلق" در قالب "جدول تسخیر" ارائه شده است؛ که در قالب ۱۵ گروه خاصیت های نهایی اشیاء را تبیین می کند. مباحثات جدول تسخیر، به شکل گیری نوع جدیدی از تصرف در عالم کمک می کند؛ که عوارضِ تصرفات پوزیتویستی عنصر پایه را ندارد.
👌مباحثات فقه الخلق در مقایسه با مطالعات پوزیتویستی عنصر پایه -مانند جدول تناوبی عناصر- و مباحثات فلسفی احکام کلی وجود قرار دارد.
حجت الاسلام علی کشوری- در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - قم مبارک
http://nro-di.blog.ir/1399/11/13-2
#نظام_سازی_فقهی
#فقه_الخلق
@olgou4
پیشخوان نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری-مرداد1398.pdf
26.89M
👌پیشخوان نشست های تخصصی نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری - ۱ مرداد ۱۳۹۸ - قم مبارک
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#طب_اسلامی
#نظام_سازی_فقهی
@olgou4
هدایت شده از النّموذج الإسلامي للتقدّم
لا تدوم النظرة الجزئية غير الشاملة إلى مسألة بناء الحضارة و سوف تنحلّ في الرؤى الموجودة.
التصرّف في العالم على أساس "الشيء" هو البنية التحتية لصنع الحضارة الإسلامية قبل ظهور المنجي(مقابل الحضارة الغربية المبنية على أساس جدول الدوري للعناصر)
امتلاك رؤية شاملة هي #المسألة_الأولى في مسار بناء الحضارة الإسلامية، ونفس هذا الموضوع، لاينافي منح الأولوية لبعض المسائل الخاصة في ميدان العمل.
بناء على هذا الأصل، اقترحنا عدة #نظريات_فقهية لعشرات المسائل الحضارية و تتكوّن نقطة انطلاق كل هذه النظريات من مجموعة من #الأسئلة_الجذرية.
إحدى المسائل الحضارية، هي مسألة المكاسب، ودراستها العميقة تتوقف على الإجابة عن خمس أسئلة:
١: ماهو #التصنيف الفقهي للمهن؟
٢:ماهو #نموذج_الإنتاج من المنظور الفقهي؟
٣: ماهو النموذج الفقهي #للسوق، وماهي كيفيته؟
٤: ماهو #تعريف_النقد، وماهي الفائدة المترتّبة على عقود المبادلة في الفقه الإسلامي؟
٥: لماذا ليس مسموحا لنا بتقوية #الكفار من خلال عملية التجارة، وكيف يتمّ ذلك؟
إحدى المسائل الحضارية الأخرى هي مسألة #التعليم_والتربية ونجيب عن خمسة أسئلة أساسية من أجل دراستها فقهيّاً:
١: ماهي الإشكالات الرئيسية في عملية التربية والتعليم في الوقت الراهن؟
٢: ماهي #محاور_بناء_التربية والتعليم المستقبلية؟
٣: كيف نرفع #دور_الأسرة في التربية والتعليم المستقبلية؟
٤: على أساس #أيّة_علوم نكتب محتوى التعليم والتربية المستقبلية؟
٥: ماهي الأركان التي ترسم #خريطة_حماية_الدولة لعملية التربية والتعليم التي تدور حول الأسرة ؟
تصميم نموذج جديد لحل الخلافات في العلاقات الإنسانية يمثّل مسألة حضارية أخرى وندرس خمسة أسئلة رئيسية أخرى بغية الحصول على تحليل صحيح لنموذج حل الخلافات:
١: ماهي جذور #نشوء_الاختلاف والجريمة؟
٢: ماهي هيكلية الأعمال الوقائية من الجريمة في الإسلام؟(#هيكلية_العبرة)
٣: كيف نحيي دور الأسرة و دور #الحَكَم_الأسري(سورة النساء ٣٥)
٤: ماهو دور معرفة الأشخاص بعضهم البعض في الوقاية من الجريمة؟
٥: ماهي التأثيرات المترتبة على العقوبات الفقهية مثل القصاص مقارنةً مع العقوبات الحديثة؟(نظرية الوقاية البنيوية الإسلامية من الجريمة)
واحدة من المسائل الحضارية الأخرى هي إحياء مكانة #العريف. عريف كل قوم يقوم بجمع المعلومات الحضارية. تساعدنا المعلومات الحياتية في الحضارة الإسلامية على دراسة وضعية الأسرة في النظام الاجتماعي.
هناك خمسة أسئلة أساسية في هذا الباب أيضاً. القسم الأول من وظائف العريف في الحيّ السكني هو إحياء المعلومات الأسرية وما يتعلّق #بشجرة_النسب_ وهي المعلومات التي تمنح الهوية للأشخاص_ بدلاً عن المعلومات السجلّية الموجودة
إحدى المسائل الحضارية الأخرى هي تحليل #الخصوصيات_النهائية للأشياء. إذا وُسِّع محتوى #جدول_التسخير الفقهي في المجتمع_ الذي يشرح الميزة النهائية للأشياء على أساس منهج البحث الفقهي _ سيستغني الناس في قضاء حوائجهم عن المعلومات المبنية على أساس العناصر مثل المعلومات الناقصة في #الجدول_الدوري_للعناصر وسيبدأ عصر التصرفات البشرية على مبنى مفهوم "الشيء" مقابل التصرفات على أساس "العنصر"( جدول التسخير الفقهي )
#نص_الخبر 👇
http://nro-di.blog.ir/1399/11/13
سماحة الشيخ علي كشوري
مدير مدرسة الهداية
#مدينة_قم المقدسة
مسجد جمكران/ مجمّع "ياوران حضرة المهدي(أرواحنا فداه) للثقافة والتعليم"
٥،٦،٧ جمادي الثانية ١٤٤٢
@alnamuzaj_aleslami