eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
119 ویدیو
220 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️معرفت؛ همان گزاره متناسب با فطرت است. 👌در مسئله چیستی معرفت چهار احتمال متصور است. در احتمال اول(منطق صوری)صحت گزاره معرفتی به عنوان تابعی از اندراج تعریف می شود و در احتمال دوم (منطق سیستمی)صحت گزاره معرفتی به عنوان تابعی از هماهنگی با متغیر اصلی فرض می گردد. 👌 در احتمال سوم (منطق اصالت فاعلیت) صحت گزاره معرفتی بر اساس مفهوم تکامل و عدم تکامل ترسیم می شود و در احتمال مختار (الگوی فقهی تفصیل) صحت گزاره های معرفتی را بر مبنای تناسب و عدم تناسب آن گزاره با فطرت بررسی می نمائیم. 👌در الگوی فقهی تفصیل، چیستی مبنای معرفت شناسانه ی "تناسب با فطرت" و چگونگی تولید و ارزیابی گزاره های معرفتی را مبتنی بر این اساس مباحثه می کنیم. حجت الاسلام علی کشوری- تبیین معرفت شناسی فقهی در مقایسه با معرفت شناسی فلسفی - در جمع مجموعه ای از پژوهشگران تمدن اسلامی - دوره مباحثاتی معرفی جداول تمدنی فقه هدایت - بهمن ۱۳۹۹ @olgou4
⚡️حکمت دعوت به درایه در حدیث؛ کشف عقلانیت حدیث است! 👌حکمت اینکه اهل بیت علیهم السلام دعوت به درایه در حدیث کرده اند؛ کشف ابعاد عقلانیت حدیث است. به عبارت دیگر اگر قواعد درایه در حدیث را ارتقاء دهیم؛ عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه، مردم را از سایر دستگاه های محاسباتی بی نیاز می کند. 👌درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده ۱- بیان مبتنی بر ظرفیت، ۲- بیان مبتنی بر تأمل، ۳- بیان مبتنی بر مُکث، ۴- بیان مبتنی بر رفق، ۵- بیان در فضای نظام مقایسه، ۶- بیان مبتنی بر منزلت، ۷- بیان مبتنی بر انفتاح، ۸- بیان مبتنی بر سیاق و ۹- بیان مبتنی بر کَمّ پی گیری می کنیم و گزاره های معرفتی و عقلی متناسب با فطرت را کشف می نمائیم. 👌معتقدیم که عقلانیت ناشی از درایه در حدیث، کاربردی تر از منطق سیستمی و گویاتر از سایر دستگاه های عقلائی موجود است. حجت الاسلام علی کشوری- درایه در حدیث؛ چرا و چگونه؟ - سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹- حوزه علمیه قم @olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️نشست مقدماتی فقه النظم در قم برگزار شد/ لغت مقصد برای نظم، روابط انسانی است. 👌نظم لغت افتتاح است و نیازمند تعریف نیست. اصولاً همه لغت های افتتاح مانند، فکر، رفق و نباء قابل فهم هستند و نیازمند تعریف مجدد نمی باشند. 👌بنابراین وقتی لغت افتتاح را بررسی و واکاوی می کنیم؛ بررسی باید به غرضی غیر از تعریف باشد؛ مثلاً می توانیم، حیث ثبتی و تشویقی لغت افتتاح را بررسی کنیم (بر اساس قاعده مُکث) و یا اینکه لغت مقصد پیشنهادی برای لغت افتتاح را -استظهاراً-بررسی کنیم(بر اساس قاعده انفتاح) و یا اینکه منزلت لغت افتتاح را کشف کنیم. (بر اساس قاعده منزلت) 👌به عنوان مثال در روایات یکی از لغات مقصدی که برای کلمه افتتاح نظم وجود دارد؛ روابط انسانی است. (نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ) و دین به دنبال ایجاد نوعی خاص از نظم در روابط انسانی است. 👌برای ایجاد نظم در روابط انسانی نیازمند تشریح قواعد این حوزه هستیم و با دو دسته قواعد عام تنظیم کننده روابط انسانی و قواعد خاص تنظیم کننده روابط انسانی به سوی نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ حرکت می کنیم. 👌جمع بندی استظهاری به ما می گوید؛ که قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی، سه مسئله رفق، فکر و توازن است. رفق و محبت بن مایه تنظیم روابط انسانی، تفکر ساختار روابط انسانی و توازن با کفر و نفاق هم؛ آفت کشی در روابط انسانی را متکفل هستند. پرسش اساسی در این بخش این است که آیا با اعتبار عقلاء و بناء عقلاء می توانیم قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی را تشخیص دهیم؟! به دلیل عجز بناء عقلاء و جامعه سازی مبتنی بر اعتباریات، امام علیه السلام فرمودند: كِتَابُ اَللَّهِ فِيهِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ فَصْلُ مَا بَيْنَكُمْ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ. 👌قواعد خاص تنظیم روابط انسانی را در بخش تبیین حوزه های ۱۳ گانه روابط انسانی مباحثه خواهیم کرد. به عنوان مثال در حوزه رابطه انسان با امام، معرفه الامام و در حوزه رابطه انسان با معلم، انصات شاگرد، از قواعد مهم تنظیم روابط است. حجت الاسلام علی کشوری - نشست مقدماتی فقه النظم - شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - کهک @olgou4
⚡️چند نکته درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع تعلیم و تربیت کودکان 👌در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آقای روحانی بر تدوین اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک -ظرف مدت یک ماه- تأکید شده است؛ درباره این خبر چند نکته را عرض می کنم: 👌نکته اول آنکه: علی القاعده بهترین ظرف برای تربیت و آموزش کودک خانواده است و هر طرحی که نقش خانواده را به صورت کمرنگ لحاظ کند؛ به نتیجه نخواهد رسید. تقریباً همه عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت مانند انعقاد نطفه صحیح، مدیریت تغذیه بر مبنای طیبات، دلسوزی و حوصله، تعالیم بنیادین مانندل اِذن، سلام و طلب عافیت برای دیگران و.... در اختیار خانواده است و هر ایده ای که نهاد خانواده را از محوریت تعلیم و تربیت خارج کند، از پیش شکست خورده است. 👌نکته دوم اینکه: برای ارتقاء نقش خانواده در تعلیم و تربیت کودکان -بیش از هر عامل دیگری- نیازمند یک نظریه برای تبیین ساختار و جزئیات مسئله هستیم. بدون اتکاء به یک نظریه فقهی عمیق، تشکیل یک سازمان برای تعلیم و تربیت، تفاهم این سازمان با خانواده ها را کاهش می دهد و کاهش تفاهم هم به معنای شکست قابل پیش بینی این سازمان خواهد بود. 👌نکته سوم آنکه: اساساً محوریت دادن به سازمان و مدیریت متمرکز در طراحی تحول های انسان محور،  مسیری عقیم است و مدیریت غیر متمرکز و محله ای  مبنای بهتری برای برنامه ریزی های انسان محور محسوب می شود. سازماندهی متمرکز در انتقال مفاهیم پایه و انتقال پیام و خبر به زیر مجموعه علیل و کم حوصله است و در نهایت هم به جبر قانونی پناه خواهد برد. 👌 و نکته آخر اینکه: آغاز تفاهم با خانواده ها را طراحی و طرح مجموعه ای از پرسش های فنی در حوزه های مرتبط با تربیت و تعلیم می دانیم و در دو نظریه فقهی "بهبود مستمر فضای حاکم بر نهاد خانواده" و "آموزش و پرورش آینده" ده دسته پرسش مرتبط با این حوزه را برای پشتیبانی فکری از مردم و مسئولین  آماده کرده ایم. بعون الله تعالی حجت الاسلام علی کشوری - درباره ایده تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودکان - چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم ⚡️لینک خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/11/08 @olgou4
19-الگوی فقهی ارزیابی غذا.pdf
27.68M
👌پیشخوان نشست های تخصصی تبیین الگوی فقهی ارزیابی غذا / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ در محل خبرگزاری حوزه های علمیه @olgou4
⚡️کم حوصلگی برخی دوستان طب اسلامی، به آینده سلامت کشور ضربه می زند/ جمع زیادی در حال پرسش از الگوی جدید طبی هستند! 👌بعد از حدود یک سال از داستان جهانی کرونا، نیاز به تحول در مفاهیم پایه پزشکی -خصوصاً- تحول در سیاست گذاری حوزه سلامت، بیشتر از گذشته درک می شود. بسیاری از مردم و نخبگان جستجو درباره الگوی جدید طبی را آغاز کرده اند....... 👌آیا ما در حوزه علمیه قم به پرسش های این جریان جستجوگر، پاسخ عمیق خواهیم داد؟ آینده سلامت در ایران و منطقه وابسته به پاسخگوئی عمیق جریان طب اسلامی در این شرایط است و افراد کم حوصله در این جریان، بیشترین ضربه را به آینده سلامت کشور خواهند زد... حجت الاسلام علی کشوری- در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - بامداد روز شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - قم @olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉پرونده بازخوانی چالش های تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودکان در خبر ساعت ۱۴ رادیو ایران - جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ @olgou4
👌نشست تخصصی معرفی اجمالی الگوی فقهی ارزیابی غذا روز پنج شنبه از ساعت ۱۹ برگزار می گردد. @olgou4
⚡️اظهارات ضد توسعه نخست وزیر مجارستان اظهارات ضد توسعه ویکتور اوربان در محضر امام خامنه ای/ «توسعه»، معیارهای گذشته‌ی غرب را در حوزه‌های اخلاق، سیاست و دین در معرض فروپاشی قرار داده http://nro-di.blog.ir/1394/09/10 @olgou4
⚡️فقه الخلق به بررسی ویژگی های عمومی و اختصاصی اشیاء می پردازد! 👌همانطور که قبلاً عرض کرده بودیم؛ یکی از ابواب فقه هدایت، فقه الخلق است. در فقه الخلق از ویژگی های اشیاء -با روش تحقیق فقهی- بحث می شود و این بحث ها به دو دسته بحث عمومی مرتبط با اشیاء و بحث های اختصاصی هر گروه از اشیاء تقسیم می شود. 👌به عنوان مثال وقتی درباره ویژگی های عمومی اشیاء بحث می کنیم؛ با عناوینی مانندِ زکات و نمو اشیاء، اجل و فوت اشیاء، طهارت اشیاء، قلب و فهم اشیاء، سببیت اشیاء و... روبرو هستیم. همچنین در مباحثات فقه الخلق درباره ویژگی های اختصاصی هر گروه از اشیاء هم بحث می شود. بحث از ویژگی های کوه ها، چشمه ها، درختان، کواکب، ملائکه، ریاحین و...  از جمله این مباحثات هستند.. 👌شایان ذکر است که اولین بسته از محصولات "فقه الخلق" در قالب "جدول تسخیر" ارائه شده است؛ که در قالب ۱۵ گروه خاصیت های نهایی اشیاء را تبیین می کند. مباحثات جدول تسخیر، به شکل گیری نوع جدیدی از تصرف در عالم کمک می کند؛ که عوارضِ تصرفات پوزیتویستی عنصر پایه را ندارد.  👌مباحثات فقه الخلق در مقایسه با مطالعات پوزیتویستی عنصر پایه -مانند جدول تناوبی عناصر- و مباحثات فلسفی احکام کلی وجود قرار دارد. حجت الاسلام علی کشوری- در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - قم مبارک http://nro-di.blog.ir/1399/11/13-2 @olgou4