eitaa logo
مدرسه علوم عقلی
671 دنبال‌کننده
80 عکس
3 ویدیو
17 فایل
اساتید، نخبگان و فضلای علوم عقلی (کلام، فلسفه اخلاق و عرفان نظری) به مدرسه تابستانی علوم عقلی خوش آمدید https://eitaa.com/joinchat/4031382344Ce99dc0b56c راه‌های تماس @sm_sedighian پاسخگویی ویژه @answerable_of_darolelm تلفن: 05132218990 داخلی 416
مشاهده در ایتا
دانلود
❓برخی از عزیزان می‌فرمایند: مطابق برنامه بالا، مقرّر بوده کلاس عصر روز چهارشنبه با ارائه دکتر گلشنی باشد؛ پس چرا برنامه امروز، خلاف این بود؟! ✅ پاسخ: ضمن تشکر از پیگیری دل‌سوزانهٔ شما نسبت به برنامه‌های مدرسه، باید خدمت‌تان عارض شویم که کلاس استاد گلشنی، پس از برنامه‌ریزی و اعلام برنامه از سوی ما، توسّط خود ایشان کنسل شده نه اینکه خدای نکرده به‌خاطر سهل‌انگاری ما بوده باشد. • موفّق و مؤیّد باشید •
فراخوان ایده برای مدرسه علوم عقلی (2) امروز در محوطه مدرسه بودیم چند نفری از دوستان مدرسه علوم عقلی آمدند و پیشنهاداتی دادند که به نظر رسیدم مجددا فراخوان بدهیم و زمینه برای بارش فکری را فراهم کنیم. ایده های رسیده از طرف شما ایده (18) حضور میدانی مدیران ارشد دارالعلم و مدیر علوم عقلی در اتاقها و دریافت نظرات میدانی به صورت صمیمی تر ایده (19) تشکیل هیئت اندیشه ورز با هدف ارتقای دوره توسط خود اعضای مدرسه علوم عقلی ایده (20) تشکیل حلقات مباحثه در مدرس علوم عقلی مخصوصا عصر که زمان خالی است. منتظر ایده های دیگر اعضای عزیز هستیم👈 @yahabib61 به ایده های برتر هدیه ای تقدیم خواهیم کرد. مدرسه علوم عقلی 👇 https://eitaa.com/olomaqli_darolelm
💢لینک نظرسنجی تدریس حجت الاسلام و المسلمین نوذری 💢مدرسه علوم عقلی https://survey.porsline.ir/s/vSjNGLiO
استاد نوذری جلسه اول دهم مرداد..mp3
31.69M
صوت جلسه استاد نوذری با موضوع: روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت روانشناسی جلسه اول
🔰 روش شناسی امتداد بخشی علوم عقلی به ساحت روان شناختی 🎙 استاد نوذری 📆 دهم مردادماه – جلسه اول 🔸موضوع بحث، جاری کردن فلسفۀ الهی در نظام آموزش و پرورش و نهادهای تربیتی و ساخت شخص مطلوب است. در این جلسات دربارۀ این موضوعات بحث می شود: روش، روش شناسی و مراحل سیر از معرفت فلسفی به معرفت روانشناختی تجربی، سیر از معرفت تجربی به نظریۀ تربیتی، استفاده از نظریۀ تربیتی برای مداخله در سازمان های آموزشی. 1⃣ بحث اول: توضیح مفردات برای توضیح این ایده، باید مفاهیم آن توضیح داده شود: 1.1 تحقیق تحقیق فعالیتی منظم و روشمند برای کسب معرفت معتبر دربارۀ مسالۀ مورد بررسی است. در تحقیق باید ابتدا روش تحقیق مشخص شود و بعد از آن، فرضیه ها و جمع آوری داده و تحلیل داده و رسیدن به معرفت طی می شود. 1.2 روش شناسی در فضای روش شناسی علوم انسانی وقتی گفته می شود روش شناسی، یعنی محقق برای خوانندگان نشان می دهد که به چه دلیلی بحث وی منتهی به معرفتی معتبر می شود. بررسی این بحث، دویست سال پیش در غرب شروع شده است. فیلسوفان غربی به این بحث پرداخته اند که انسان ها چگونه معارف فلسفی را در زندگی خود تطبیق می کنند. مثلا حلقۀ وین معتقد بود که عالم ما ورائی وجود ندارد و تنها همین عالم مادی وجود دارد و باید با روشی تجربی آن را شناخت. رویکرد پوزیتویستی، رویکرد تفسیری و رویکرد انتقادی، سه رویکرد روش شناسی علوم هستند. در دنیای اسلام، بحث از روش شناسی، تاریخی چهل ساله دارد. وقتی در غرب بیان شد که هر نظریه ای مبتنی بر نظریه ای معرفت شناسی و هستی شناسی بیان شده است، در جهان اسلام نیز توجه به سمت این مبانی و استخراج آن ها از فلسفه یا متون دینی جلب شد. بنابراین، برای تولید علوم انسانی باید نسبت فرضیات را با واقعیت عینی مشخص کنیم. 2⃣ بحث دوم: سیر از معرفت فلسفی به معرفت روانشناسی مبانی در این بحث از علامه طباطبایی، آیت الله جوادی و آیت الله حسن زاده گرفته شده است. دلیل آن هم توجه این اندیشمندان به ساحت اجتماعی حیات انسان است. از آثار این اندیشمندان، گزاره هایی دربارۀ نحوۀ هستی جهان، ماهیت جهان آفرینش، هدف جهان آفرینش استخراج شد. در دیدگاه علامه ره، بحثی دربارۀ سیستم هدایت فطری وجود دارد، این بحث با نظریۀ اعتباریات کامل می شود. از نظر ایشان، خداوند متعال انسان را به گونه ای خلق کرده است که با دست خود هم نیاز را ایجاد می کند و هم راه حل را و با این کار، هدف آفرینش را محقق می شود. ظرفیت مبانی حکمت متعالیه از نظر حکماء حکمت متعالیه، انسان به دنبال برآوردن نیازی نامحدود (= طلب هستی برتر) است. برای نشان دادن رابطۀ این نظریه با واقعیت عینی نشان دادیم که کودکی که متولد می شود، نیازهایی دارد و در هر سطحی که نیازهای آن برطرف می شود، نیاز بالاتری را می طلبد. بنابراین، نامحدود طلبی از همان دورۀ طفولیت آغاز می شود. خداوند متعال، فطرت شناخت خود را در انسان ها به ودیعت نهاده است: و لئن سالت من خلق السموات و الارض لیقولون الله. کمال طلبی انسان در معرفت نیز هست و هرچه بیشتر بداند، طالب معرفت بیشتر است و به سمت شناخت نامحدود یعنی خدا می رود. وی در این شناخت، شروع به ساختن ایمان می کند. بنابراین، یک نظام هدایت فطری وجود دارد که انسان را به سمت ساختن ایمان سوق می دهد. در این نظام، بُعد بدنی و بخش تخیل نقش مهمی دارد. نفس انسان با سه بُعد و لایه ای عمیق تر یعنی معرفت به خدا پا در این راه می گذارد. این بحث مقدمه ای است برای دو کار: 1. استخراج الگوی روش شناختی. 2. کاربست این الگو در تحقیق این الگو از فلسفه اخذ شده و به محقق کمک می کند تا موضوع را چگونه تعیین کند، چه روشی را برگزیند و تحلیل داده را چگونه انجام دهد. بنابراین، این الگو، مسیر تحقیق را روشن می کند. 📚منبع: روانشناسی تحول دینداری تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیاط زاده.
استاد نوذری جلسه دوم دهم مرداد..mp3
34.1M
صوت جلسه استاد نوذری با موضوع: روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت روانشناسی جلسه دوم
استاد نوذری جلسه سوم دهم مرداد..mp3
38.07M
صوت جلسه استاد نوذری با موضوع: روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت روانشناسی جلسه سوم
🔰 روش شناسی امتداد بخشی علوم عقلی به ساحت روان شناختی 🎙 استاد نوذری 📆 دهم مردادماه مقدمه یعنی چگونه دیدگاهمان را در حیطه جهان و انسان امتداد بدهیم، در ابتدآ در مورد سه تا مطلب، از جمله روش، روشناسی، و مراحل سیر از یک معرفت فلسفی به یک معرفت روانشانختی تجربی و از آن معرفت تجربی به حوزه یک نظریه تربیتی و ازآن نظریه تربیتی استفاده کرده، ودر دیگاه فلسفی خود تغییر بدهیم، بنابراین می توانیم شخصیت مطلوب و مناسبات اجتماعی مناسب را بسازیم به عبارت دیگر، جاری کردن فلسفه الهی در نظام ها و سازمان های تربیتی است. مثلا امام خمینی جهت گیری کلی و ایده داشتند که در حوزه سیاست ولایت فقیه، و در حوزه نظام قانون اساسی شد، حال چگونه این ایده در نهاد های تربتی وارد می شود. تحقیق عملی فعالیت منظم و روشمند برای کسب معرفت معتبر در مورد مساله مورد بررسی است، در تحقیق اولین کار، مشخص کردن روش بحث است. اگر ازمحقق پرسیده شود، که این مراحل را سپری کردید، از کجا معلوم پرده از واقعیت برداشته می شود؟ این بحث در روش بحث می شود. روش من محقق به واسطه این روش به معرفت معتّبر می رسم، برای گستردگی دید بایستی اشاره ای به اتفاقا غرب شود، در غرب در حدود 200 سال پیش این مطلب با کانت و دکارت با متدولوژی شروع شد، و امّا بعد از آنها این فیلسوفان علوم انسانی هستند که اشاره می کنند، که انسان ها چطور واقعیت ها را می سازد. مثلا حلقه وین می گوید که این جهان مادی و متافیزکی وجود ندارد و روش آن هم مشاهده و اندازه گیری و ... است، و مثال دیگر مارکس است، که می گوید هر واقعیتی یک ظاهری دارد که حاکمان توجیه کردند و باطنش برای سلطه است؛ و برای رسیدن به واقعیت باید به انگیزه های سلطه پی برد. بنابراین در غرب سه نحله پیدا می شود که بیان می کند که انسان ها چگونه مناسبات اجتماعی خویش را می سازند. فیلسوف علوم انسانی با توجه به مبناء بیان گر دلالت پدیده ها برای کشف معنا چیست. نحله اول پزیتویستی پیرو حلقه وین نحله دوم تحقیق نحله سوم هابرماس در دنیای اسلام حدود چهل سال سابقه دارد، اولین بحث این بودکه اگر بخواهیم علوم انسانی تولید کنیم، با کدام روش، و در ابتدآء سوال از ماهیت علوم انسانی، و در نهایت به کدام روش به آن خواهیم رسید. بعد از اینکه در غرب روش شد که هر نظریه علوم انسانی متوقف بر مبنای ارزشی است، متفکرین اسلامی گفتند که کاری ندارد ما هم از منابع اسلامی استخراج کرده و تولید می کنیم، و این فکر حاکم است، مثلا آقای بستان در حوزه علوم اجتماعی دو کتاب نوشته و بیش از ده و دوازده تا کار کرده اند. لکن این روش به هیچ وجه به تولید نظریه اسلامی کارآمد نمی رسد، چرا که نمی شود این روش مناسبت اجتماعی را با آن حل کرد. چرا که در غرب مفروضات مفید ساخت نظریه نبوده بلکه مثلا فردی دیلتای را پذیرفته و طبق آن پایه گزاری کرده، مثلا پیاژه دیدگاه خودش را از کانت گرفته و جاندار پنداری را از اگوست کنت می گیرد و موقعی که به سراغ دین می آید،( سعادت انسان را در کشف علمی می داند) میره از نظریه پردازی که از منشاء دین صحبت کرده استفاده می کند، می بیند که ایشان حرف های کودک را در باره خدا گل واژه می داند. درنتیجه باورمندی و تسلط برمبانی برای سرایت مبنای گزاره های علوم انسانی مفید است، و اینکه مفروضات را تغییر بدهیم، مفید نظریه سازی معتبر نیست، و به درد نهاد های توصیه ای نمی خورد. روش علمی پیش فرض پیش فرض برای بحث، حکمت متعالیه با قرائت علامه طباطبایی، آیت الله مصباح و کمی علامه حسن زاده است. برخی ها در غرب از مفاهیم فلسفی شروع کردند، به فلسفه مضاف و مدل رسیده و آن را به حیطه اجتماع سرایت دادند. روایت پیاده سازی ایده توسط مولف دقیقا کار علوم انسانی همان حکمت علمی است، ولی روشمند بودن در سیر از فلسفه به علوم انسانی و توصیه همه این ها روشمند است، بعلاوه اینکه روشمند شده است. فیلم کریستوفر نولان دیده شود، که پشت این فیلم یک نظریه روانشناختی دقیق پشت این فیلم است که تاثیرگذار هم هست. در غرب در تحول دینداری پنج رویکرد صورت گرفته که هرکدام از رویکرد ها بسیار شاخص دارد، و درنهایت ما می خواهیم یک نظریه رویکرد دین داری با رویکرد اسلامی بسازیم. بررسی ظرفیت حکمت متعالیه: همه انسان ها دنبال هستی نامحدود است که امام می فرمایند که این مرکب برای سیر الی الله است، و ما چیزی که در اینجا اضافه می کنیم، نشان دادن این گزاره در واقعیت علمی است، مثلا کودک از وقتی که متولد می شود، علم موضوعی به خودش و نیازهایش دارد، و هرچقدر رشد می کند، تکوینا بالاتر می خواهد. تدوین: حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین آل طه.
نظریه اسلامی در علوم انسانی مبتی برفلسفه الهی بهره برداری از متون دینی از ابزار کار ماست، علم نافع علمی است که وارد نهاد اجتماع شوید و آن نهاد را به طرف مطلوب تغییر دهید، مثلا امام از انسان و جهان ارائه داد باید این تفسیر بتواند ما را به مقصد نزدیککند. در نگاه پوزتویستی نظریه یک ماده قیاسی است که قانون مندی های حاکم برآن را بیان می کند، مثلا وسواس اینگونه است و این مطلب آن را برطرف می کند، و قانون هایی که قدرت پیش بینی به ما می دهد. درحکمت متعالیه جایگاه متغیر مشخص میشود، متغیر مستقل میانجی گری فطری است، ومتغیر متوسط ... و متغیر انگیزشی.. و متغیر ارادی داریم که هستی را برمی انگیزاند؛ و این بحث خیلی از اطلاعات راجع به ماهیت متغیر ها ارائه می دهد، و کاملا رویکرد انسان را از پوزیتوستی دور می کند. دین داری یک امر متحول شوند از دوره طفولیت تا بزرگسالی است، آن رویکردی که در ذهن من تغییر می کند چیست؟ آن رویکرد شناخت دینی و مهم تجربه دینی است، و چیزی که عامل اصلی تغییر است اتفاق می افتد، در این رویکرد نفس با سه رویکرد شناختی و گرایشی و رفتاری و امر لایه لایه خدامحور بررسی می شود. تدوین: حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین آل طه.
⚡️برنامه رویداد (۱) | ارائه نوآوری‌ها توسط اعضای مدرسه علوم عقلی | 🔸 جایگاه عقل مستقل و ابزاری در دانش کلام 🔻با ارائه: حجّت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللّٰهی، عضو هیأت علمی انجمن حکمت و فلسفه ایران 🟦 عناوین سایر ایده‌های دریافت‌شده: ▪️متافیزیک تحلیلی، ارائه توسّط دکتر ایمانی‌کیا ▪️محل نزاع در مسأله «روح معنا»، ارائه توسّط حجّت‌الاسلام حسینی‌زاده ▪️نگاهی انتقادی به تاریخ علوم عقلی؛ ارائه توسّط دکتر عبّاسی ▪️درمان روان‌شناختی از طریق هویّت‌بخشی فلسفی، ارائه توسّط حجّت‌الاسلام یوسفی ▪️پاسخ به برخی اشکالات استاد سیّدان، ارائه توسّط حجّت‌الاسلام قاسمی ⏰ زمان پنج‌شنبه رأس ساعت ۹:۳۰ صبح تا اذان ظهر
🔅 روز ششم، پنج‌شنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۳ ⚡️برنامه رویداد (۲) 📝 ارائه یک نظریه نو «درمان با معنویت خداسو» 🎙 استاد مسعود جان‌بزرگی «زید عزُّه» ⏰ بعد از نماز مغرب و عشا 🕌 مدرس علامه شهید مطهری (ره) ✍🏻 مدرسه علوم عقلی
💢لینک نظرسنجی تدریس حجت الاسلام و المسلمین موسوی بایگی 💢مدرسه علم عقلی https://survey.porsline.ir/s/mZ6yhD1o
هدایت شده از مدرسه علوم عقلی
💢لینک نظرسنجی تدریس حجت الاسلام و المسلمین نوذری 💢مدرسه علوم عقلی https://survey.porsline.ir/s/vSjNGLiO
سروران من؛ رویداد فردا به علاوه حضوروغیابی که می‌شود، ان‌شاءاللّٰه از جذاب‌ترین برنامه‌های مدرسه علوم عقلی خواهد بود. فواید زیادی بر شرکت در این جلسه مترتّب است. فلذا از عزیزان خواهشمندم؛ هم رویداد یک (در ساعت ۹:۳۰ صبح) و هم رویداد دو (بعد نماز مغرب) را به موقع شرکت کنند. • من و همکارانم در مدرسه علوم عقلی به بودن تک‌تک شما می‌بالیم
(۲۱) سلام بزرگوار وقت بخیر ایده بنده:(عضو دانش پژوه علوم عقلی) تشکیل کارگروه (میدانی) برای کشف استعدادهای نهفته و ممتاز و کشف نشده و نخبه در میان طلاب و طلبه دانشجویان سراسر کشور و دعوت از ایشان برای شرکت در دوره های سالهای آینده (زیرا این افراد با شرکت و فراگیری مبانی دوره ، سعی در نشر معارف علوم دارالعلم خواهند کرد) ( به عنوان مثال ،کشف استعدادهای ، آقای احسان علی خانی در برنامه عصر جدید و آموزش تخصصی و اعزام ایشان به سراسر نقاط کشور)
(۲۲) با توجه به این که دانش پژوهان دوره ، خود ،صاحب اثر ، تألیف، و صاحب کرسی علمی در شهر و دیار خودشان هستند ، لازم است انشالله در سالهای آتی، یک روز کامل در اختیار این بزرگواران باشد و مطابق با رزومه تخصصی خودشان ، دیگر دانش پژوهان را از آثار خود مشعوف بفرمایند ؛ همچنین جلسه پرسش و پاسخ ، پیرامون مباحث خود داشته باشند. این کار سبب ، افزایش رغبت و حس اعتماد به نفس به دانش پژوهان خواهد شد انشالله. (۲۳) با توجه به این که ،روانشناسان قائل به این مسأله هستند که برای ثبت یک رویداد ، در ذهن یک مخاطب و ایجاد انگیزه در او، نیاز به گذشتن ۲۱ روز از فرایند آن رویداد هست، لذا خواهش مندم در صورت امکان ، زمان دوره از ۱۴ روز به ۲۱ روز در سالهای آتی افزایش یابد. با تشکر🌷🙏
در حال برگزاری 👆 | ارائه نوآوری‌ها توسط اعضای مدرسه علوم عقلی | حجّت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللّٰهی، عضو هیأت علمی انجمن حکمت و از اعضای مدرسه علوم عقلی در حال ارائه با موضوع: 🔸 جایگاه عقل مستقل و ابزاری در دانش کلام ادامه‌ی جلسه ارائه سایر عزیزان خواهد بود
💢لینک نظرسنجی تدریس حجت الاسلام و المسلمین موسوی بایگی 💢مدرسه علم عقلی https://survey.porsline.ir/s/mZ6yhD1o
سلام علیکم؛ علی‌رغم اطلاع‌رسانی از قبل و اقبال و همراهی شما سروران، به دلیل بستری شدن فرزند دلبند استاد مغتنم و ذی‌قیمت، آقای دکتر جان‌بزرگی برنامه رویداد با موضوع «درمان با معنویت خداسو» به زمان دیگری موکول گردید🙏. • محبت کنید برای شفای عاجل فرزند ایشان حمد شفا قرائت بفرمایید.
🔈اطلاعیه خواهران در خصوص اردو طلاب و اساتید محترمه جهت استفاده از وسیله ایاب و ذهاب نسبت به شرکت در برنامه ی اردوی فردا جمعه مورخ ۲۶محرم (۱۲ مرداد) ساعت ۶:۰۰ در بلوار شارستان رضوی (ابتدای خیابان ته پل محله از سمت خیابان شیرازی) حضور بهم رسانند. https://nshn.ir/sb1jnEGJd8h9 📍اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا https://nshn.ir/72sb1inZeJABsb
💢لینک ارزیابی تدریس حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه https://survey.porsline.ir/s/hUSlgdhp 💢مدرسه علوم عقلی
🔰پرسش و پاسخ علمی در محضر مرجع عالیقدر شیعه 🔸مدرسه تابستانی دارالعلم مفتخر است به تشکیل کرسی درس حضرت آیت الله العظمی سبحانی ادام الله ظله با موضوع پرسش و پاسخ های علمی در صحن با صفای مدرسه میرزا جعفر (ره) 🔸تعدادی سوال مرتبط با موضوعات مدارس پنج گانه دارالعلم به محضرشان ارسال گردید، ایشان بزرگوارانه، پاسخ مکتوب سوالات را ارائه فرمودند که جزوه آن تهیه شده و در اختیار مخاطبان دوره قرار گرفت. فایل پرسش و پاسخ ها... 📆شنبه ۱۳ مرداد الی چهارشنبه ۱۷ مرداد ⏰ ۷ الی ۸ صبح 🕌صحن مدرسه میرزا جعفر(ره) (ساختمان شماره یک دانشگاه رضوی) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
تذکّر مهم؛ با توجّه به تأکید حضرت آیت اللّٰه العظمی سبحانی -حفظه‌اللّٰه-، طلّاب گرامی، ضمن حضور به موقع، حتما جزوه پرسش‌و‌پاسخ‌ها که همراه پک افتتاحیه به عزیزان تحویل داده شده بود را به همراه داشته باشند. ❗️ در صورتی‌که عزیزی جزوه دریافت نکرده است، حتماً به دفتر مدرسه علوم عقلی مراجعه کند تا به ایشان تحویل شود. با توجّه به همه این سفارشات زیبنده نیست کسی بدون جزوه به جلسات پرسش‌وپاسخ وارد شود.
(۷) • حجّت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر محمّدتقی سبحانی | عنوان بحث استاد در دوره: رابطه کلام و معنویت، کارکردهای کلام و پارادایم‌های کلامی 📝 استاد محمّدتقی سبحانی متولّد ۱۳۴۲ در شهر شیراز استان فارس هستند. ایشان در سال ۱۳۶۱ وارد حوزه علمیّه قم شدند. و در درس خارج حضرات آیات عظام، تبریزی- و وحید خراسانی-، دوره عالی فقه و اصول خود را طی نمودند. همچنین به‌طور تخصّصی دروس فلسفه اسلامی را نیز نزد اساتیدی چون آیات عظام علّامه حسن‌زاده آملی و علّامه جوادی‌آملی فراگرفتند. استاد سبحانی در کنار تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی را تا اخذ مدرک دکتری فلسفه تطبیقی ادامه دادند. حاصل سال‌ها فعالیت علمی و پژوهشی استاد سبحانی، علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی، تدوین و تألیف ده‌ها عنوان کتاب و مقاله است. از جمله : مدارس کلامی جهان اسلام، معارف و عقاید ۱و۲, "الگوی جامع شخصیّت زن مسلمان (تعاریف و ساختارها)"، "مروری بر سنّت و سکولاریسم (مصطفی ملکیان، مجتهد شبستری، عبدالکریم سروش)، ظرفیت‌های تمدنی علم کلام. ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مدیریت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، ریاست پژوهشکده کلام اهل‌بیت -علیهم‌السلام- مؤسّسه دارالحدیث، ریاست بنیاد بین‌المللی امامت و موسسه معارف اهل‌بیت -علیهم‌السلام-، از جملهٔ مناصب مدیریتی ایشان می‌باشد. 📬 راه ارتباطی با استاد
| حدیث روز (۴) | 💠 ادامه حدیث قبل از حضرت رضا -ع- ... • عَنِ اَلرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ -علیه‌السلام- قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ -صلوات‌اللّٰه‌علیه- يَقُولُ: « لِأَنَّهُ مَعَالِمُ اَلْحَلاَلِ وَ اَلْحَرَامِ وَ مَنَارُ سَبِيلِ اَلْجَنَّةِ وَ اَلْمُؤْنِسُ فِي اَلْوَحْشَةِ وَ اَلصَّاحِبُ فِي اَلْغُرْبَةِ وَ اَلْوَحْدَةِ وَ اَلْمُحَدِّثُ فِي اَلْخَلْوَةِ وَ اَلدَّلِيلُ عَلَى اَلسَّرَّاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ وَ اَلسِّلاَحُ عَلَى اَلْأَعْدَاءِ وَ اَلزَّيْنُ عِنْدَ اَلْأَخِلاَّءِ؛ يَرْفَعُ اَللَّهُ بِهِ أَقْوَاماً فَيَجْعَلُهُمْ فِي اَلْخَيْرِ قَادَةً تُقْتَبَسُ آثَارُهُمْ وَ يُقْتَدَى بِفِعَالِهِمْ وَ يُنْتَهَى إِلَى آرَائِهِمْ تَرْغَبُ اَلْمَلاَئِكَةُ فِي خَلَّتِهِمْ وَ بِأَجْنِحَتِهَا تَمْسَحُهُمْ وَ فِي صَلَوَاتِهَا تُبَارِكُ عَلَيْهِمْ يَسْتَغْفِرُ لَهُمْ كُلُّ رَطْبٍ وَ يَابِسٍ حَتَّى حِيتَانُ اَلْبَحْرِ وَ هَوَامُّهُ وَ سِبَاعُ اَلْبَرِّ وَ أَنْعَامُهُ...» _ عالم‌آل‌محمد -صلوات‌اللّٰه‌علیهم‌- از پدران‌شان از رسول خدا -صلوات‌اللّٰه‌علیه- نقل كرده كه فرمودند: «... زيرا دانش، نشانه‌هاى حلال و حرام، چراغ‌گاه و راه‌هاى بهشت، همدم در وحشت، همراه در غربت و تنهايى، هم‌سخن در خلوت، راهنماى در خوشى و ناخوشى سلاح بر دشمنان و زينت دوستان است. خداوند با دانش، گروه‌هايى را بالا مى‌برد و آنان را رهبران نيكى می‌گرداند تا از اعمال آنان بياموزند و با كردارشان هدايت شوند و به آراى ايشان برسند. كسانى كه فرشتگان به دوستى‌شان رغبت مى‌كنند، با بال‌هاشان ايشان را لمس مى‌كنند و در نمازشان براى آنان بركت مى‌خواهند. هر تر و خشكى حتّى ماهى‌هاى دريا و خزندگان و درندگان و چارپايان خشكى براى ايشان آمرزش مى‌خواهند...» 📚 شیخ‌الطائفه طوسی -رضی‌اللّٰه‌عنه- در "أمالی".