eitaa logo
مدرسه علوم عقلی
670 دنبال‌کننده
80 عکس
3 ویدیو
17 فایل
اساتید، نخبگان و فضلای علوم عقلی (کلام، فلسفه اخلاق و عرفان نظری) به مدرسه تابستانی علوم عقلی خوش آمدید https://eitaa.com/joinchat/4031382344Ce99dc0b56c راه‌های تماس @sm_sedighian پاسخگویی ویژه @answerable_of_darolelm تلفن: 05132218990 داخلی 416
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 روز چهارم، سه شنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی 🎙سخنرانی آیت الله سیدان «دامت برکاته» ⏰ ساعت ۷:۱۵ 📖 دروس مدرسه علوم عقلی 📝 روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحات انضمامی 🎙 استاد امامی جمعه ⏰ ساعت ۸:۳۰ و ۱۰ و ۱۶ 🕌مدرس علامه شهید مطهری (ره) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
📃 نامه امام رضا (علیه السلام) به عبدالعظیم حسنی👇 (۳) ▪️ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. ▪️و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. ▪️و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. ▪️دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. ▪️به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد. 📚 برگرفته از کتاب اختصاص اثر شیخ مفید(ره) 🌐    ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌https://eitaa.com/moslem_garivani
| معرفی حکمای خراسان | (۱)ابونصر فارابى ابو نصر، محمد بن محمد فارابى، مشهور به معلم ثانى، فيلسوف و دانشمند بزرگ اسلامى در سال 259 ه.ق در فاراب ماوراءالنهر (خراسان بزرگ) متولد شد. او نخست در فاراب به تحصيل پرداخت و سپس به بغداد عزيمت نمود در نزد اساتيدى چون ابوبشر متى بن يونس و يوحنابن حيلان منطق آموخت و تمامى كتب ارسطو را مطالعه و به معانى آن دست يافت. او سپس به دمشق و مصر رفت و به تعليم و تاليف پرداخت. او در مصر در خدمت سيف الدوله تغلبى در آمد. برخى فارابى را فارس و برخى او را ترك نژاد داشته‏اند. حدود صد اثر از او بر شمرده‏اند. بيشتر اهميت فارابى در شرح آثار ارسطو است به همين سبب او را در مقابل ارسطو كه معلم اول لقب داده‏اند، معلم ثانى لقب داده‏اند. برخى از آثار او عبارتند از: ۱.کتاب الملة ٢. تحصیل السعادة ٣. التنبيه على سبيل السعادة ۴. السیاسة المدنیه ۵. تحصيل السعادة ۶. آراء اهل المدینة الفاضله ۷. فصول منتزعة و سایر آثار: صحيح العبارة، احصاء العلوم، الفصوص و جوامع السياسيه.
(۵) • دکتر سیّدمهدی امامی‌جمعه | عنوان بحث استاد در دوره: روش‌شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت جامعه‌شناختی 📝 دکتر امامی‌جمعه، متولّد ۱۳۳۹ در اصفهان هستند. این استاد گرامی، در سال ۱۳۷۸ تحصیلات تکمیلی خود را در رشته فلسفه با درجه دکتری از دانشگاه تربیت مدرّس تهران به پایان رسانده‌اند و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان می‌باشند. حاصل پژوهش و تدریس چندین ساله این استاد معظّم، در حوزهٔ فلسفه و علوم‌عقلی، مضاف بر تربیت تعداد زیادی از شاگردان، تألیف و تدوین آثار پژوهشی مکتوب بسیاری می‌باشد که از جملهٔ آن‌ها ایشان می‌توان به این کتب اشاره نمود: "سير تحوّل مكتب فلسفى اصفهان از ابن‌سينا تا ملاصدرا"، "تكامل اخروی در چشم‌انداز صدرايی"، "مباحث عقلی تغيير و تكامل نفس انسان در عالم برزخ و قيامت بر مبنای حكمت متعالیه" و "شهود زيبايی و خلق اثر هنری"، اشاره نمود. همچنین انتشار بیش از شصت مقاله تخصّصی در علوم‌عقلی، حاصل تلاش‌های پژوهشی دکتر سیّدمهدی امامی‌جمعه می‌باشد. 📬 راه ارتباطی با استاد
| استاد امامی‌جمعه در حلقه پرسش‌و‌پاسخ |
گزارشی تصویری از حلقات درسیِ مدرسه علوم عقلی را در این گزارش ببینید 🇮🇷https://B2n.ir/a54182 🇮🇷https://B2n.ir/k06259
استاد امامی جمعه جلسه اول نهم مرداد..mp3
32.02M
صوت جلسه استاد امامی جمعه با موضوع: روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت جامعه شناختی جلسه اول
🔰 روش شناسی امتداد فلسفه به جامعه شناسی 🎙 استاد امامی جمعه 📆 نهم مردادماه - جلسه اول ✅ بحث از ساحات انضمامی علوم عقلی، بحثی گسترده است و هر کدام از نحله ها و مکاتب فلسفی دارای ساحت انضمامی متفاوت از دیگر ساحات است. برای جزئی تر شدن بحث، آن را به فلسفه فارابی و ملاصدرا محدود می کنیم. بحث اول: نسبت حقیقت فلسفه اسلامی با ساحات انضمامی حیات اجتماعی انسان بحث دوم: دو نظریه بنیادین در فلسفه ملاصدرا که به تمامی شئون اجتماعی انسان مرتبطند. بحث سوم: روش شناسی موضوع جلسه اول، بحث اول است. 1⃣ بحث اول: نسبت حقیقت فلسفه اسلامی با ساحات انضمامی حیات اجتماعی انسان امروزه این بحث مطرح می شود که ایران چیزی به نام فلسفه ندارد و به همین دلیل مشکلات آن حل نمی شود. دو پای فلسفه اسلامی در آسمان است و پایی در زمین ندارد که مسائل زمینی بحث کند. دکتر شریعتی می گوید: دلیل امتداد ۵۰۰ ساله حکومت بنی العباس آن است که در این دوره فلسفه وجود داشت و این فلسفه نیز تماما ناظر به امور آسمانی است. همین امر باعث دوام حکومت بنی العباس شده است. البته این تحلیل به لحاظ جامعه شناختی صحیح نیست و یک پدیده اجتماعی تک عاملی نیست بلکه مجموعه ای از عوامل در آن مدخلیت دارند. از طرفی اصل این تحلیل نیز صحیح نیست؛ چراکه فلسفه در جهان اسلام با فارابی شروع می شود و این فلسفه دارای ساحات اجتماعی و مسائل مربوط به حکمرانی است. مرحوم حکیمی معتقد است که فلسفه اسلامی باعث شده است که ما به لحاظ تاریخی عقب باشیم. سوال اصلی این است که آیا فلسفه اسلامی چنین اقتضا کرده است که ما از امور سیاسی و اجتماعی غافل باشیم و یا اینکه بالعکس است و فلسفه اسلامی چنین اقتضائی ندارد. تلقی ما از فلسفه اسلامی بسیار متفاوت از تلقی فارابی و ملاصدرا به عنوان بنیان گذاران فلسفه اسلامی است. امروز فلسفه اسلامی منحصر به کلاس درس شده است و خارج از کلاس، هیچ اثری از ان نیست. ۱.۱ تلقی فارابی از فلسفه فارابی در کتاب فصول منتزعه می گوید: اگر کسی کل فلسفه را درس گرفته باشد ولی زندگی وی زندگی انسانی نباشد نمیتوان او را فیلسوف دانست، و اگر کسی هیچکدام از این علوم را نداشته باشد ولی زندگی وی، انسانی باشد، می توان او را فیلسوف دانست. عبارت فارابی: و الفلسفه فی بادی الرای فی الحقیقه هی ان یحصل للانسان العلوم النظریه و ان تکون افعال موافقه لما هو الجمیل فی بادی الرای المشترک عند الجمیع. بنابراین، یک چگونه نگریستنی داریم که معطوف به چگونه زیستن است. از نظر فارابی اگر این اتفاق نیافتد هم فلسفه و هم فیلسوف آن باطل است. در التحصیل می گوید: الفیلسوف الباطل فهو الذی لم یشعر بالغرض الذی التمسه للفلسفه فحسب علی النظریه و احدهم من اجزاء النظریه فقط. چنین فردی نمی داند که فلسفه برای چیست. فارابی چهار اصطلاح برای فلسفه ای که در مرحله نظر متوقف شده است بکار می برد: باطل، زور، بتراء و بهرج (یعنی فلسفه نما و شبه فلسفه). در فصل ۹۴ فصول منتزعه می گوید: فی منافع الجزء النظری فی الفلسفه و انه ضروری فی الجزء العملی من وجوه. سعادت اولین جزء فلسفه عملی فارابی است و بعد از آن، انواع و اقسام وجوه نیازمندی به فلسفه را بحث میکند: عدالت، زیبایی، حقوق شهروندی، تعاون اجتماعی، نظام حکمرانی از جمله این امورند. رساله مهم فارابی در این زمینه عبارتند از: فصول منتزعه، تحصیل السعاده، التنبیه علی سبیل السعاده، الحروف، کتاب المله (یعنی آراء و افعال)، السیاسات المدنیه و آراء المدینه الفاضله. برای فهم فلسفه اسلامی و تمایز مهم از فلسفه یونانی باید این رسائل خوانده شود. فارابی در هر کدام از این رساله ها بخشی از طرح خود را مطرح کرده است. وی در فلسفه عملی به صراحت می گوید که علاوه بر مباحث نظری باید به روش های تجربی نیز توجه داشت. تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیاط‌زاده
۱.۲ تلقی ملاصدرا از فلسفه: یکی از کتاب های مهم و مورد غفلت صدرا، کتاب کسر اصنام الجاهلیه است. وی در این کتاب بعد از بیان حکایاتی می گوید: الغرض من ذکر هذه الحکایات، ان یتفطن کل احد بان مرتبه کون الانسان عارفا او شیخا او حکیما اعظم من ان ینالها ... . وی در ادامه ۲۴ ویژگی فهرست میکند. مهمترین این ویژگی ها عبارتند از: اهل ورع باشد، سرش در برابر خیر و عدل کوتاه باشد و در برابر شر و جور کوتاه نیاید، از نظر صدرا فلسفه زورگویی را نمی پذیرد و کسی که نمیتواند جلو ظلم بیاستند را نمی توان عارف و حکیم نامید. بنابراین، از نظر صدرا یک رابطه ذاتی بین حکمت و طلب عدالت اجتماعی وجود دارد. سهرودی در حکمت اشراق می گوید: ما حکیم را حکیم نمی دانیم مگر اینکه روح را از بدن خلع کند. ملاصدرا منکر این ویژگی نیست ولی گویی به این مطلب نظر دارد که حکمت در مرکز امور اجتماعی است. ملاصدرا در کسر اصنام جاهلیت هم در مقام یک جامعه شناسی ظهور می کند و هم در مقام یک فیلسوف اجتماعی. اگر فلسفه همانگونه که فارابی و ملاصدرا مطرح کردند در میان ما نیز مطرح بود، علوم انسانی در بستر همین فلسفه شکل می گرفت. تا روشن نشود که آیا ملاصدرا با بحران های اجتماعی زمان خود مواجهه داشته است، نمیتوان گفت که مواجهه فلسفه وی با بحران های کنونی چگونه خواهد بود. کسر اصنام جاهلیت نشان میدهد که ملاصدرا به بحران ها و مسائل زمانه خویش مواجهه داشته است و آنها را بررسی و ریشه یابی کرده و راهکار ارائه داده است. کسر اصنام الجاهلیه مشمل بر هر سه نکته است: کسر یعنی راهکار، اصنام همان ریشه یابی مساله است. الجاهلیه نیز بحران زمانه ملاصدرا است. اصنام یعنی بتها و مراد از آن بتهای ذهنی و شخصیتی است. از نظر صدرا فکری را که نتوان نقد کرد، بت است. صدرا با فرانسیس بیکن هم عصر است. مساله اصلی بیکن نیز همین بت هاست. البته، بت ها بیکن که در کتاب نوارغنون مطرح کرده عمدتا بت های ذهنی هستند. راه حل مساله نیز کسر است و این شکستن با ارتقاء آگاهی اجتماعی است. یکی از این مشکلات متصوفه یا عارف نماها بودند که مردم با مراجعه با آنها از زندگی خود غافل می شوند. توجه به این محتوا نشان می دهد که وی در این کتاب نگاهی جامعه شناسانه داشته است. شروع این کتاب نیز با ارائه گزارشی اجتماعی شروع می شود. شاید این برای اولین بار باشد که یک فیلسوف کتاب خود را با چنین گزارشی آغاز نماید. در همین مقدمه نیز اشاره به راه حل دارد. مخاطب صدرا در این کتاب نیز عام است. عنوان مقدمه صدرا این است: فی ما یجب ان یعلم کل احد لمعرفه حال من یختص بمزید کرامه و فضیله بین الناس. وی در این عنوان اشاره ای به ملاک های الگو در جامعه دارد. این بحث نیز یکی از مباحث جامعه شناسی است. وی در این کتاب از این مسائل بحث کرده است: گروه های مرجع، فلسفه نقد قدرت، ظاهرگرایی در فقه، کلام، عرفان و فلسفه. این کتاب با عنوان عرفان و عارف نمایان توسط بیدارفر ترجمه شده است در حالیکه این تعبیر با محتوای کتاب مناسبت ندارد. در ترجمه کتاب نیز مسائل اجتماعی آن برجسته نشده است. تصحیحی هم محسن جهانگیری از این کتاب داشته است و در آن می گوید که کتاب مشتمل بر مطالب جدیدی نیست و همان نقد جهله صوفیه است، در حالیکه این نکته نیز ناصواب است. تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیاط‌زاده
استاد امامی جمعه جلسه دوم نهم مرداد..mp3
61.28M
صوت جلسه استاد امامی جمعه با موضوع: روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت جامعه شناختی جلسه دوم
🔰 روش شناسی امتداد فلسفه به جامعه شناسی 🎙 استاد امامی جمعه 📆 نهم مردادماه - جلسه دوم 2⃣ بحث دوم: دو نظریه بنیادین در فلسفه ملاصدرا که به تمامی شئون اجتماعی انسان مرتبطند 🔸ملاصدرا در تمامی آثار خود بجز اسفار، فلسفه را به علت مادی آن یعنی محتوا و مسائل آن، تعریف کرده است. محتوای فلسفه اسلامی نیز موجود بما هو موجود است. اما در کتاب اسفار اربعه، فلسفه را به علل اربعه آن تعریف کرده است. وی بعد از بیان علت مادی، صوری و فاعلی به صورت مفصل به علت غایی فلسفه پرداخته است: اعلم ان الفلسفه استکمال النفس الانسانیه بمعرفه حقائق الموجودات بما هی علیها و الحکم بوجودها (= علت مادی) تحقیقا بالبراهین لا اخذا بالظن و التقلید (= علت صوری) بقدر الوسع الانسانی (= علت فاعلی). وی در ادامه به ده هدف فلسفه به عنوان علت غایی آن می پردازد: ۱. لیحصل التشبه بالباری تعالی؛ ۲ و ۳. عمارۀ النشاتین باصلاح قوتین [یعنی عقل نظری و عملی] الی فنین نظریه تجردیه و عملیه تعقلیه؛ ۴. مباشره عمل الخیر (البته به صورت نظام مند)؛ ۵ و ۶. تحصیل الهیئه الاستعلائیه للنفس علی البدن و الهیئه الانقیادیه الانقهاریه للبدن من النفس؛ ۶ و ۷. الاشعار بان المعتبر من کمال القوه العملیه ما به نظام المعاش و نجاه المعاد و من النظریه العلم باحوال المبدا و المعاد و التدبر فیما بینهما من حق النظر و الاعتبار؛ ۸. التخلق باخلاق الله (این بحث زیرساخت وجود شناختی دارد)؛ ۹. الایجاد و الایلاد علی وفق الحکمه؛ ۱۰. وصول الی الخیر الوجودی. 🔸از نظر صدرا، فلسفه سفر و راه است. وی در آخر کتاب حکمه العرشیه تصریح می کند که در فلسفه نباید مقیم بود بلکه باید به راه افتاد. در این سفر باید اتفاقاتی رخ دهد که در ابتدای اسفار آمده است. وی در اسفار به دنبال نظام سازی است و در ابتدای آن هدف خود را از ارائه این نظام تعریف کرده است. صدرا ایجاد و ایلاد بر اساس حمکت را شرف حکمت می داند. انسان موجودی است که در زندگی بدون ساخت و ساز نمی تواند پیش رود. وی در موضع دیگری انسان را فاعل بالصناعه معرفی می کند. ساخت و ساز بر اساس حکمت با هدف اول یعنی تشبه به باری ارتباط دارد. اسم باری خداوند با ساخت و ساز مناسبت دارد. این یعنی همان طور که خداوند عالم را بر اساس حکمت بنا کرد، انسان نیز باید بر اساس حکمت، ساخت و ساز کند. بحث اصلی بر سر نظام حکمت است ک باعث می شود که نظام مند بفهمیم و پیش برویم. تدریس فلسفه صدرا نیز باید بر اساس این نظام باشد، در حالیکه در تدریس های امروز این اتفاق نیافتاده است. از نظر صدرا در کل عالم هستی، دو موجودند که عالم سازند: خداوند متعال که عالم ساز بالذات است و دیگر انسان که عالم ساز باذن الله است. یعنی خداوند نحوه وجود انسان را بگونه ای خلق کرده که چنین ظرفیتی دارد. وی در تفسیر سوره نور می گوید: فان جمیع ما یوجد فی مملکه الآدمی و عالمه انما وجودها و ظهورها بنور هویتها المستوره عن الخلق لغایه ظهورها آثارها و کثره افاعیلها و انوارها فصارت افعالها و آثار حجبا للخلق عن رویه ذاتها و مشاهدته جمالها و جلالها. صدرا می گوید: این ایجاد و ایلادها آنقدر جمال دارد که انسان را از توجه به ذات مجردی در پس آن است غافل کرده است. وی بحث خلیفه الله بودن انسان و تخلق به اخلاق الله را در چهارچوب فلسفه خود مطرح می کند. خلیفه الله بودن تشکیکی است و هیچ انسانی نیست که حظی از آن نبرده باشد و نیز این مقام، مقامی مطلق است یعنی هم در مقام باطن و هم در مقام ظاهر است. این خلافت بر دو پایه علم و قدرت است. علم به باطن باعث قدرت باطنی می شود و مراتب خلیفه اللهی انسان در مراتب باطن ظهور پیدا کند. علم ظاهر نیز باعث می شود که قدرت ظاهر محقق شود و مقام خلیفه اللهی انسان در مقام ظاهر ظهور پیدا کند. فبعلمه الظاهر یحیط بما یحتاج الیه فی خلافته الظاهریه من کیفیه اصطناع الصنائع و استخدام الطبایع و معرفه التسخیر. صدرا در این موضع فهرستی از چهل علم زمانه خود ارائه میدهد. این فهرست شامل صنایع، علوم طبیعی، ریاضی، فلسفی و مانند آن است. از نظر صدرا توسعه صنعت اجتناب ناپذیر است چراکه توسعه صنعت اقتضای وجود انسان است. البته باید این توسعه، آسیب شناسی شود. فرانسیس بیکن صنعت را پدیده ای مبارک برای انسان می داند ولی صدرا در اسرار الآیات می گوید که گرچه صنعت با ظهور اسما الهی انسان مرتبط است ولی این ظهور می توان در جنبه جلالی باشد و باعث خسارت بر زمین شود. از نظر صدرا باید زمین را اکرام کرد. از نظر صدرا نباید صنعت به هر شکلی توسعه پیدا کند بلکه باید این توسعه، در جهت تعمیر و بازسازی باشد. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه درسگفتارهای فلسفه اجتماعی ملاصدرا تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیاط‌زاده
🏴مراسم شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام ⚫️همزمان با شب شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام مراسم خانوادگی عزاداری طلاب،فضلا و اساتید دومین مدرسه تابستانی دارالعلم با سخنرانی نماینده معظم ولی فقیه در خراسانی رضوی حضرت آیت الله علم الهدی ادام الله ظله و نوای گرم مداح اهل بیت آقای کربلایی احد سبزی برگزار می شود. ⏰زمان: سه شنبه ۹ مرداد همزمان با نماز مغرب و عشاء 🕌صحن مدرسه میرزا جعفر ره دانشگاه علوم اسلامی رضوی ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
استاد امامی جمعه جلسه سوم نهم مرداد..mp3
46.84M
صوت جلسه استاد امامی جمعه با موضوع: روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت جامعه شناختی جلسه سوم
🔰 روش شناسی امتداد فلسفه به ساحت امور اجتماعی 🎙استاد امامی جمعه 📆 نهم مردادماه - جلسه سوم 2⃣ بحث دوم: طرح دو نظریه از ملاصدرا که با ساحات اجتماعی انسان مرتبط است در علوم انسانی نمی توان روش را قطع نظر از محتوا بحث کرد. بنابراین، قبل از روش شناسی باید از محتوا سخن گفت. در ادامه دو نظریه از ملاصدرا که مرتبط به ساحات اجتماعی است بیان می شود: ۲.۱ نظریه اول: زیبایی شناسی وجود و وجود شناسی زیبایی ملاصدرا به این بحث اهتمام دارد و در جلد هفتم اسفار تفصیلی ترین بحث را (حدود ۸۰ صفحه) پیرامون آن دارد. زیبایی شناسی صدرایی هم جنبه هستی شناسانه دارد و هم جنبه اجتماعی. فارابی بعد از تفکیک وجود از ماهیت، امکان ذاتی را به عنوان نسبت میان ماهیت و وجود کشف می کند. تفکیک وجود از ماهیت به عنوان امری فلسفی در فلسفه یونانی مطرح نبوده است، لذا اصلا مقوله ای به نام ایجاد و خلق در فلسفه یونان نبوده است. فارابی در فصوص الحکم از همین نقطه فلسفه را آغاز می کند. با طرح مساله امکان ذاتی، مساله اثبات واجب الوجود بالذات مطرح می شود که یکی از شگفت انگیزترین کشفیات عقل در تاریخ بشریت است. وقتی وجود، ذاتی واجب بذات شد، کمال مطلق نیز اثبات می شود. منبع کمالات، هم مبدا آنهاست و مرجع آنها. بنابراین، از شناخت وجود بما هو وجود، مسیر زندگی انسان و بحث از زیبایی مطرح می شود. در کتاب شهود و خلق اثر هنری به تفصیل از مساله سخن گفته ایم. یکی از خلاهای موجود آن است که تفکر فلسفی و عقلانی داریم ولی تامل نفسانی نداریم. تامل نفسانی در دستآردهای عقل بسیار راه گشاست. تا زمانی که واجب بالذات اثبات می شود، یک خط معرفتی دنبال می شود ولی بعد از اثبات واجب بالذات و کمال مطلق بودن آن، به امری مطلوب و خواستنی می رسیم. در همین نقطه، اولین اتصال میان حکمت نظری و عملی صورت می گیرد. بنابراین، اتصال حکمت نظری و عملی در همان ابتدای فلسفه است. ابن سینا در نمط رابع اشارات به اثبات واجب بالذات می پردازد و در کتاب التمهیدات می گوید که تفاوت فلسفه اسلامی و یونانی در اثبات واجب بالذات است. فلسفه یونانی تنها محرک نامتحرک را اثبات کند و این فلسفه، طبیعی است، نه الهی. در فلسفه الهی باید واجب بالذات را از طریق وجود اثبات شود. اتصال معرفت به مطلوبیت باعث طرح مساله زیبایی و جمال می شود. زیبایی و جمال نیز با بهجت و سرور و عشق مرتبط است. ملاصدرا در کسر اصنام الجاهلیه می گوید: وجود ذاتی حق باعث علم ذاتی او، زیبایی ذاتی خود و عشق ذاتی او به خود می شود. عشق به خود نیز عشق به آثار را به دنبال دارد. از ناحیه انسان نیز علم انسان به کمال مطلق بودن حق تبارک باعث عشق به او می شود. عشق به او نیز عشق به آثار او را به دنبال دارد. وی در ادامه آثار حق تبارک را بیان می کند: تمامی علوم طبیعی و دینی و تمامی دانشمندان، طبیعت، انسان ها. کسی که عشق به خدا دارد، ظلم را نمی پذیرد. بنابراین، از وجودشناسی به زیبایی شناسی و از زیبایی شناسی به حقوق شهروندی و حقوق طبیعت می رسیم. وی در طرح بحث خود از اصل علیت بهره می برد: جمیع الخلائق تصنیف الاله فمن احب الله ینبغی ان یحب کل شئ لان کل شئ صنعه و معلوله و عشق العله لا ینفک عن عشق لوازمه و آثاره. ملاصدرا در جلد هفتم اسفار قبل از بحث زیبایی شناسی خود می گوید برای پی بردن به عنایت خداوند به انسان باید علم تشریح و علم فیزیک را دانست. بدون چنین عملی، عشق به خداوند در درون انسان شعله ور نمی شود. وی در تفسیر خود می گوید: ان الارض امک بل اشفق منها لان الام تسقیک نوعا واحدا من اللبن، و الارض تطعمک الوانا من الطعام. اینجاست که باید گفت غلفت از این امور باعث شد که در بسیاری از امور دارای سرمایه برای نظریه پردازی نباشیم. تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیاط‌زاده
۲.۲ نظریه دوم: فلسفۀ نقد قدرت مساله قدرت در جامعه یکی از مباحث مهم علوم سیاسی و فلسفه سیاست است ولی جای فلسفه نقد قدرت خالی است. صدرا به این بحث ورود کرده است. نزدیک صد مفهوم درباره قدرت در عالم انسانی در دستگاه فلسفی صدرا وجود دارد. اگر شبکه مفهومی قدرت در فلسفه صدرا بدست آید و دسته بندی شوند، بسیاری از نکات راه گشا بدست می آید. این شبکه مفهومی در کتاب کسر اصنام الجاهلیه و رساله سه اصل است. یکی از این مباحث، مباحث منابع قدرت است. یکی از این منابع، رجوع مردم است. صدرا بر این اساس رابطه میان علوم و قدرت را بررسی می کند. شهرت، کسب منزلت، اقتدا، التفات خلق و جلب خاطر ناس از جمله ثمرات رجوع مردمند. یکی دیگر از منابع کسب قدرت، علم و معرفت و اظهار و استظهار آن است. منبع دیگر، ریارکاری معطوف به کسب قدرت است. صدرا نتایج مترتب بر این منابع را بر می شمارد. وی تمامی این قدرت ها را سیاسی می داند و از مساله رجوع مردم، وارد مساله جهل اجتماعی و قدرت های برخواسته از آن می شود. در مقابل، بصیرت اجتماعی باعث می شود که مردم به شایستگان رجوع کنند. بنابراین، صدرا در عین اینکه مساله یابی بحران می کند، راهکار نیز ارائه می دهد. فلسفه سیاسی قبل از صدرا می گوید: عموما قدرت سیاسی را با اخلاق و قانون می شود کنترل کرد. اما ملاصدرا معتقد است این دو برای کنترل قدرت کافی نیست و باید قدرت را با قدرت و آگاهی اجتماعی کنترل کرد. 3⃣ بحث سوم: روش احیای امتداد فلسفه به ساحات انضمامی 🔸مرحله اول: استخراج نظام اندیشه ملاصدرا که البته کار یک نفر نیست؛ یکی از شگردها در استخراج این نظام، تشکیل شبکه مفهومی است. ملاصدرا در جلد نهم می گوید که شبکه مفاهیم همانند آیینه های مقابل یکدیگرند که باعث هم افزایی و زایش مفاهیم جدید می شوند. 🔸مرحله دوم: ارزیابی کارآمدی این نظام در رویارویی مسائل زمان خود؛ 🔸مرحله سوم: تطبیق این نظام بر زمان حاضر و ایجاد مواجهه بین آن و مسائل روز. در این مرحله انبوهی از ره یافت های نقد و بازسازی باید انجام شود تا این نظام چکش کاری شود. این فرآینده باعث شناخت ظرفیت ها و نارسایی های فلسفه صدرایی می شود. اگر ما به این مساله ورود نکنیم، دیگران وارد شده و با مبانی دیگر آن را به مسیر دیگری سوق می دهند. تدوین: حجت الاسلام و المسلمین مهدی خیاط‌زاده
💢لینک نظرسنجی تدریس حجت الاسلام و المسلمین امامی جمعه 💢مدرسه علوم عقلی https://survey.porsline.ir/s/6RbFIBlR
🔅 روز پنجم، چهار شنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی 🎙سخنرانی آیت الله سیدان «دامت برکاته» ⏰ ساعت ۷:۱۵ 📖 دروس مدرسه علوم عقلی 📝 روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت روانشناسی 🎙حجت الاسلام دکتر نوذری «زیدعزه» ⏰ ساعت ۸:۳۰ و ۱۰ و ۱۶ 🕌مدرس علامه شهید مطهری (ره) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
(۶) • حجّت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمود نوذری | عنوان بحث استاد در دوره: روش‌شناسی امتداد علوم‌عقلی به ساحت روان‌شناسی 📝 حضرت استاد نوذری، متولّد ۱۳۳۸ بوده و تحصیلات حوزوی خود را در مقطع خارج فقه و اصول به پایان رسانده‌اند. همچنین ایشان دارای درجه دکتری روان‌شناسی‌ تربیتی از مؤسّسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی -رحمه‌اللّٰه- می‌باشند. عضویّت در هیئت علمی دانشگاه و هم‌چنین عضویّت پیوسته در انجمن تعلیم و تربیت اسلامی، نمونه‌ای از فعالیّت‌های علمی ایشان است. استاد نوذری، سابقه همکاری علمی با بسیاری از نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور را در کارنامه خود دارند؛ از جمله، همکاری پژوهشی با معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و ... . نتیجه سالیانی فعالیّت علمی _ پژوهشی ایشان، انجام بسیاری از فعالیّت‌های علمی _ اجرایی، تدریس، برگزاری جلسات علمی نقد کتاب و راهنمایی رساله، و همچنین تألیف و تدوین کتب و مقالات تخصّصی در حوزه علوم تربیتی می‌باشد. عنوان برخی از آثار ایشان عبارت است از: "روان‌شناسی تحوّل دین‌داری"، "تبیین و نقد رویکردهای معاصر درباره تربیت معنوی كودكان"، "امکان اسلامی‌سازی و بومی‌سازی برنامه درسی علوم تربیتی"، "بررسی وضعیّت دانش تعلیم‌و‌تربیت‌اسلامی به منزله رشته علمی و دانشگاهی" و ... . 📬 راه ارتباطی با استاد
| حدیث روز (۳) | • عَنِ اَلرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ -علیه‌السلام- قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ -صلوات‌اللّٰه‌علیه- يَقُولُ: « طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فَاطْلُبُوا اَلْعِلْمَ فِي مَظَانِّهِ وَ اِقْتَبِسُوهُ مِنْ أَهْلِهِ؛ فَإِنَّ تَعَلُّمَهُ لِلَّٰهِ تَعَالَى حَسَنَةٌ وَ طَلَبَهُ عِبَادَةٌ وَ اَلْمُذَاكَرَةَ بِهِ تَسْبِيحٌ وَ اَلْعَمَلَ بِهِ جِهَادٌ وَ تَعْلِيمَهُ مَنْ لاَ يَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ وَ بَذْلَهُ لِأَهْلِهِ قُرْبَةٌ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى...» _ عالم‌آل‌محمد -صلوات‌اللّٰه‌علیهم‌- از پدران‌شان از رسول خدا -صلوات‌اللّٰه‌علیه- نقل كرده كه فرمودند: « طلب دانش بر هر مسلمان واجب است، پس علم را در جای آن بجویید و از اهلش فرا گيريد؛ زيرا فراگرفتنش براى [رضایت] خداوند، حسنه؛ و طلبش، عبادت است؛ و مذاكرۀ و یادآوری آن تسبيح است؛ و عمل به آن جهاد؛ و آموختنش به كسى كه نمى‌داند صدقه؛ و در اختيار اهلش گذاشتن، تقرّب به خداست...». 📚 شیخ‌الطائفه طوسی -رضی‌اللّٰه‌عنه- در "أمالی".
روش شناسی امتداد علوم عقلی به روانشناسی.aac
25.18M
این سه فایل صوتی، مدخلی است به بحثی که امروز استاد نوذری -زید عزُّه- ارائه خواهند کرد. برای بهره‌مندی و فهم بهتر مباحث ایشان، در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد. ⬇️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای استفاده بهتر از ارائه استاد نوذری -زید عزُّه-، فایل پاورپوینت مباحث ایشان برای شما بارگزاری شد✅.
مطابق توصیه مدیریت محترم مدرسه علوم عقلی، هرکدام از شما فضلای محترم عضو مدرسه علوم‌عقلی که فعالیّت پژوهشی، علمی و یا معرفتی مرتبط با گرایش دوره؛ اعمّ از کتاب، کانال، سایت و ... دارید، از طریق نام‌کاربری به آقای صدّیقیان اعلام کنید، تا بعد از بررسی، داخل همین کانال به سایر دوستان نیز معرفی گردد. • به وجودتان می‌بالیم •