eitaa logo
مدرسه علوم عقلی
657 دنبال‌کننده
84 عکس
3 ویدیو
17 فایل
اساتید، نخبگان و فضلای علوم عقلی (کلام، فلسفه اخلاق و عرفان نظری) به مدرسه تابستانی علوم عقلی خوش آمدید
مشاهده در ایتا
دانلود
اساتید محترم استاد سید یدالله یزدان‌پناه (زيد عزه) موضوع: نکات راهبردی در اجتهاد و ظهورگیری در معارف ۱- معارف ناظر به واقع و لزوم حضور این رویکرد در جمع متون دینی ۲- ظهور گیری و شیوه مخصوص در ظهور گیری معارف ناظر به واقع ۳- نقش عقل در فهم وتفسیر متن دینی ۴- تاثیر کار عقلی مستقل‌ در تفسیر همراه با عقل حاضر در فهم و ظهور گیری درست آن خاتمه :بررسی فلسفه و کلام در این زمینه و لزوم کار فلسفی در این زمینه روز یکشنبه همین موضوع توسط استاد رضا برنجکار (زيد عزه) سرفصلهای عنوان روش شناسی اجتهاد آموزه های معرفتی از متون دینی: ۱. مقدمات مفهومی و مبنایی ۲.نقش لغت و اصطلاح در استنباط ۳. نقش ظهورگیری در استنباط ۴. نقش قرائن در استنباط و کل نگری در استنباط کلامی ۵. نقش طبقه بندی متون اعتقادی در استنباط ۶. اصول کلی دفاع از آموزه های اعتقادی ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
برای استفاده مجازی از دروس اساتید معظم دوره، هنگامی که کلاس شروع شد، پس از کلیک روی لینک، مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید.
فضلا و فرهیختگان گرامی حاضر در مدرسه علوم عقلی؛ در صورت داشتن نقطه نظر و مطلبی درباره کلاس‌ها به آی دی زیر اطلاع دهند: @sm_sedighian
چه شعف‌انگیز است مباحثه علمی در محضر عالم آل محمد (ص) آن هم با تلمذ از اساتید معظم مثل استاد یزدان‌پناه الحمدلله جا دارد از مدیران ارشد دارالعلم، تولیت آستان قدس، ایضا حوزه خراسان تقدیر کنیم.
دوستان پرسشگر اگر از استاد یزدان‌پناه سوالی دارید که خیلی مهمه ایشون الان نمازخانه هستند. ضمنا از دوستانی که سرکلاس، خویشتن‌داری کردند تشکر میکنیم. با این حال بعضی رفقا از تعداد سوالاتی که سر کلاس از استاد پرسیده شد گلایه داشتند و به ما هم منتقل کردند که تذکر دهیم. در کل خوب بود کلاس🌷
فرهیختگان گرامی دقت داشته باشند؛ بهره‌مندی از مزایای مادّی و معنوی این دوره (از جمله صدور گواهی‌های علمی)، منوط به شرکت منظّم و کامل در کلاس‌ها است. احراز این امر، صرفاً با ثبت حضور توسط دستگاه بارکدخوان می‌باشد. لذا ثبت کارت شناسایی یا کارت ملی قبل از ورود به کلاس و همچنین در پایان کلاس الزامی می‌باشد. و عواقب کوتاهی در این کار، به عهده خود عزیزان است.
🔰صدور کارت شناسایی مدرسه تابستانی دارالعلم 🔸مدرسه تابستانی دارالعلم جهت سهولت تردد از ورودی های حرم با لب تاب،حضور و غیاب و همچنین رزرو و پخش غذا اقدام به چاپ کارت شناسایی برای طلاب خود کرده است. 🔸طلاب ازجمند جهت دریافت کارت به مسوولین مدرسه تخصصی خود مراجعه کنند. ♦️شایان ذکر است چنانچه طلبه ای کارت خود را فراموش کرد، غیر از قابلیت انتقال لب تاب از ورودی حرم در باقی موارد استفاده کارت، اعم از حضور و غیاب و تحویل غذا به مشکل نخورده و با همراه داشتن کارت ملی میتواند امورات مربوط به دستگاه های بارکد خوان مدرسه را پیگیری کند. 🔸برای خواهران محترمه نیاز به رزرو غذا نبوده و طلاب خواهری که اسکان دارند همه وعده ها و طلاب خواهر روزانه وعده نهار برای آنها رزرو میشود. ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
🕌 دروس مدرسه علوم عقلی (۲) 📝 روش شناسی اجتهاد آموزه های معرفتی از متون دینی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر رضا برنجکار ⏰ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱و۱۵ ➖➖➖➖➖ 📝کرسی مباحثه روش شناسی اجتهاد آموزه های معرفتی از متون دینی 🎙 حجت الاسلام مهدی زمانی فرد . حجت‌الاسلام برنجکار ⏰ ساعت ۱۶ مدرس علامه شهید مطهری (ره) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
دوستان عزیز از زبان شما با استاد زمانی مطرح کردم اگر فرصتی ممکن بود، جلسه‌ای مجزا با موضوع تمایزات روش اجتهاد علوم عقلی با نقلی را برگزار کنیم. به فضل خدا
مدرسه علوم عقلی
🔰 نکات راهبردی برای اجتهاد در معارف: 🎙 آیت الله یزدان پناه 📆 ششم مرادماه، جلسه اول 1⃣ واقع نمایی متون معارفی: محتوای این متون، نوعی هستی شناسی دینی است؛ یعنی صرفا درباره پدیده های تجربی و مادی سخن نگفته، بلکه پا را فراتر گذاشته و حقائق فرا مادی سخن گفته است. خاصیت هستی شناسی دینی، قدسی بودن آن است؛ هیچ گزاره ای گزاره دیگر را نفی نمی کند بلکه معاضد یک دیگرند. 2⃣ ظهورگیری در حیطه ادراک واقع و معارف ناظر به آن معمولا ظهورگیری از راه بنا عقلا برای ابراز ما فی الضمیر تصحیح می شود. در مقابل، برخی ظهرگیری را از مسیر عقل عملی تصحیح میکنند. بناء عقلایی همان بیان عرفی است که حجیت خود را از مسیر عدم ردع شارع یا اعقل عقلا دانستن شارع دست می آید‌. اما بناء عقلی ناظر به حکمت عملی است. یعنی اگر عقل بخواهد فقط به نص اکتفا کند به هیچ فهمی نمیرسد، بنابراین عقل میگوید که برای ابراز ما الضمیر، به ظهور نیز میتوان بسنده کرد. عقل با این ملاک از نسبیت در فهم خارج شده و به تعین معنایی می رسد. 3⃣ شیوه ظهورگیری از متون معارفی: مباحث معارفی برخلاف مباحث فقهی، دستوری نیستند بلکه عمدتا ناظر به توصیف امور ماورائی هستند. در حالیکه الفاظی که برای توصیف این حقائق بکار میروند، اولا ناظر به امور مادیند. به طور مثال الفاظ عرش، کرسی، خزائن و مانند آن همگی دارای مصادیق متعارف و مادی هستند که در متون دینی قطعا مراد نیستند. بنابراین، ظهورگیری در این متون مبتنی بر اصل وضع الفاظ برای روح معنا است. بر اساس این اصل، استعمال لفظ در معنای حقیقی است. ۴. گاهی ظهورگیری از متن دینی ناظر به انضباط در آیه است. به طور مثال: در آیه و لله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله. فاء در آیه ظهور در تفریع دارد. این تفریع باید معنا شود. ۵. یکی دیگر از موارد ظهورگیری، لوازم بیّن یک واقعه توصیف شده در متن دینی هستند. بنابراین، ظهورگیری از یک متن معارفی مستلزم اثبات لوازم و ابطال نقیض آن. 📚 برای مطالعه بیشتر: ۱. مقدمه المیزان ۲. ذیل آیه و ظلل من الغمام ۳. ذیل بحث کلام المیزان ۴. آداب الصلاه امام ره، ذیل الرحمن مفاتیح الغیب صدار ره تدوین: حجت الاسلام مهدی خیاط زاده
مدرسه علوم عقلی
🔰 نقش عقل در ظهورگیری و تفسیر متون دینی: 🎙 آیت الله یزدان پناه 📆 ششم مرادماه، جلسه دوم ✅ مقدمه: رویکردهای مختلف در ظهورگیری از متون دینی: ۱. رویکرد تعطیل عقل ۲. رویکرد حداکثری به عقل ۳. رویکرد میانه ✅ تبیین نقش عقل بر اساس رویکرد میانه: 1⃣ عقل بر جدلی و برهانی تقسیم میشود. عقل جدلی یا مشهوری، عقلی است که مطلب را برای خود یا مخاطب سامان می دهد و باعث اقناع وی میشود. چنین عقلی لزوما به دنبال کشف واقع نیست بلکه هدف نهایی آن، اقناع است. عقل برهانی، ناظر به واقع و کشف حقیقت است. 2⃣ همانطور که گذشت محتوای متون دینی، واقع قدسی است. از این روی، در فهم این متون نیز باید از عقل برهانی بهره برد. مداقه در این متون نیز مداقه برای کشف واقع است، آنگونه که هست، نه اقناع. 3⃣ عقل برهانی در فهم متون دینی سه کارکرد دارد: عقل فاهم، عقل پایه، عقل نظام یاب. ۳.۱ عقل فاهم برای فهم یک متن باید بستر آن را شناخت. بستر متون دینی، هستی شناسانه است. این بستر همسوی با بستر فلسفه و کلام باشد. بنابراین، عقل برهانی ورزیده در چنین بستری کارایی دارد. اگر عقل برهانی ورزیده نباشد، فهمی حاصل نمی شود‌. گاهی باید پرسشی در فلسفه تولید شود و پاسخ آن را از متن دینی طلب کرد. این فرآیند، استنباط و استنطاق نام دارد. کار دیگر عقل فاهم، جمع سالم بین روایات است. ۳.۲ عقل پایه ای: عقل پایه ای، عقلی فطری و مدرک اولیات، فطریات و لوازم بیّن آنهاست. چنین عقلی، پایه فهم است. در فهم متون دینی نیز این عقل، پایه است. اگر ورزیدگی فلسفی نباشد، عقل پایه ای نیز ناکارآمد می شود؛ یعنی متوجه بین تناقضات دیدگه خود نمی شود و در مقام تطبیق، مصادیق اصل تناقض را باز نمی شناسد. ۳.۳ عقل نظام یاب: هستی شناسی قدسی، نظام مند است و این نظام مندی در متون دینی هم منعکس شده است. کشف و پیوند میان گزاره های پراکنده دینی، وظیفه عقل نظام یاب است. البته، این فرآیند نیز قاعده مند بوده و تابع قوانین است. تدوین حجت الاسلام مهدی خیاط زاده
مدرسه علوم عقلی
🔰 روش شناسی استنباط مسائل کلامی از متون نقلی 🎙 استاد زمانی 📆 ششم مردادماه، جلسه سوم 1⃣ مقدمه: مفهوم شناسی عنوان بحث ۱.۱ مفهوم روش شناسی برای اینکه در یک علم به نتیجه مطلوب رسید باید روش آن علم را بدانیم. دانش روش شناسی یک پیش فرض فلسفی دارد و آن علیت و سنخیت میان علت و معلول است‌. این پیش فرض باعث می شود که بدانیم هر روشی منتهی به شناخت گزاره علمی نمی شود. به طور مثال، از روش تجربی نمی توان به نتایج کلامی رسید. ۱.۲ مفهوم استنباط استنباط واژه ای قرآنی است. لعلمه الذین یستنبطونه. استنباط، استخراج گزاره های علمی به روش معقول و صحیح است. در استنباط نیازی نیست که حتما نتیجه صحیح باشد، بلکه اگر عالم از روش صحیح، گزاره علمی را بدست آورد، استنباط بر آن صادق است. در مقابل، اگر کسی از شیوه نادرست، نتیجه صادق را بدست آورد، به آن استنباط گفته نمی شود. ۱.۳ مفهوم مسائل کلامی دانش کلام، دانشی است که از ذات، اسما و صفات، و افعال الهی بحث می کند. پس تمامی مباحث الهیاتی، مسائل کلامی هستند. ۱.۴ مفهوم متون دینی مراد از متن دینی هر چیزی است که می تواند مستند به صاحب شریعت باشد، اعم از اینکه قول باشد یا فعل و یا تقریر. بنابراین، گزارش هایی که از افعال معصوم ع هستند نیز متن دینی بشمار می روند. 2⃣ از زوایای مختلفی می توان به روش شناسی استنباط نگاه کرد. در این بحث، ناظر به مشترکات و تمایزات استنباط های فقهی و کلامی هستیم. در مجموع می توان جهار ما به الاشتراک و ما به الامتیاز میان این دو استنباط بدست اورد. ✅ ۲.۱ اشتراک ها ۲.۱.۱ موضوع شناسی در هر دو استنباط فقهی و کلامی، ابتدا باید موضوع شناسی کرد. گاهی موضوع، مستنبطه و تولید شارع است و پیش از وی نبوده. گاهی نیز موضوع، اختراع شارع نیست. ۲.۱.۲ تحصیل دلیل بر گزاره در استنباط گزاره فقهی و کلامی باید بعد از موضوع شناسی، تحصیل دلیل کرد. ۲.۱.۳ تاسیس قواعد تغییر ناپذیر تاسیس قاعده ای که به عنوان محکم و تغییرناپذیر، مرجع برای تفسیر متشابهات باشد نیز بین استنباط فقهی و کلام مشترک است. به طور مثال، جسم نداشتن خداوند، یک اصل تغیرناپذیر است که بر اساس آن، عبارت ید الله فوق ایدیهم تفسیر می شود. عمال عمده در انحرافات در فرقه های کلامی، ناکامی در رد متشابهات به محکمات است. ۲.۱.۴ تفریع گزاره های فرعی بر اصول در فقه و کلام، گزاره هایی به عنوان اصل ثابت می شوند که با روش صحیح می توان چند گزاره جزئی را از آنها استنباط کرد. علامه طباطبایی ره از آیه انی جاعلک للناس اماما، هفت گزاره استنباط کرده است. ❌ ۲.۲ تفاوت ها ۲.۲.۱ وضع الفاظ برای معانی عامه مرجع در فهم مفاهیم فقهی، عرف است. فهم عرفی نیز مقید به خصوصیات حسی و مادی است. ولی در گزاره های کلامی، عرف مرجع فهم معانی نیست؛ چراکه این مفاهیم مقید به محسوسات نیستند، بلکه برای مفاهیم عامه وضع شده اند. به طور مثال واژه نور در آیه الله نور السموات و الارض، مقید به خصوصیات مصداق محسوس نور نیست، بلکه به معنای الظاهر بذاته و المظهر لغیره است، بدون اینکه مقید به ظهور حسی و مادی باشد. ۲.۲.۲ برهانی بودن استنباط کلامی ۲.۲.۳ تدوین: حجت الاسلام مهدی خیاط زاده
🔰سامانه رزرو غذای مدرسه تابستانه دارالعلم 🔹طلاب گرامی مستحضر باشند از وعده شام روز یکشنبه ۷ مرداد ماه تا پایان دوره جهت تدارک غذا لازم است که در سامانه رزرو غذای دوره،اقدام به رزرو غذا بنمایند. 🔹همچنین در وعده مقرر جهت تحویل غذا می بایست با همراه داشتن کارت شناسایی دارالعلم یا کارت ملی به سلف دانشگاه رضوی مراجعه فرمایند. 🔹لازم به ذکر است کلیه طلابی که پذیرفته شده اند و عضو سایت حوزه خراسان بودند به سامانه رزرو غذا افزوده شده اند. 🔹همه بزرگواران با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور خود درسایت حوزه علمیه خراسان و مراجعه به سامانه زیر https://food.hozehkh.com/index اقدام به رزرو غذا فرمایند. 🔹هر یک از عزیزان که عضو سامانه نبودند کدملی خود را به ادمین کانال فرستاده تا با وارد کردن کد ملی به سامانه اضافه شوند. 🔹طلاب خواهر نیازی به رزرو غذا ندارند. ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
تغذیه 🔸بعد از زدن بر روی لینک سامانه غذا و وارد کردن نام کاربری و رمز ورود صفحه ای مانند عکس های نمونه برایتان نمایش داده میشود. با فشردن رزرو غذا وارد منوی هفته ای برای رزرو غذا میشوید. 🔸بعد از انتخاب روز مد نظر اقدام به رزرو وعده ها مینمایید. 🔸طلاب حوزه علمیه خراسان به علت تعریف در مدارسی که مشغول به تحصیل و تدریس هستند ممکن است در تب سمت راست بالای تصویر چند غذا خوری وجود داشته باشد که لازم است گزینه «طلبه در دارالعلم» را انتخاب نمایند. 🔸در وعده های غذایی فردا یکشنبه ۷ مرداد فقط امکان رزرو وعده شام وجود دارد. وعده های صبحانه و نهار از طریق پخش ژتون توزیع خواهد شد. 🔸چنانچه شخصی وارد سامانه شد و در مدرسه دارالعلم تعریف نشده بود، با ارسال کدملی خود به ادمین کانال و اطلاع آن شخص به سامانه افزوده خواهند شد. 🚫خواهران محترمه به هیچ عنوان اقدام به رزرو غذا نفرمایند. ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
در محضر امام رضا (ع) یک حدیث قرن بیست و یکمی هدیه ما به شما ☘ از (ع) و سایر ائمه نقل شده: بكوشيد كه زندگی‌تان را چهار بخش تقسیم کنید: ✔️بخشی براى مناجات با خدا ✔️بخشی براى كار زندگانى و امرار معاش ✔️بخش سوم براى معاشرت با دوستان مورد اعتماد كه عيوب شما را به شما بفهماند و از دل به شما اخلاص دارند. ✔️اما بخش چهارم خلوت كنيد براى درك لذتهاى حلال... و بوسيله اين بخش است که بر انجام وظائف آن سه بخش ديگر توانا ميشويد. إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ ؛ حديث ☘ ♻️خیلی جالبه! امام رضا وقتی در ادامه میفرماید: این آخری یعنی تفریحات و لذتهای حلال مهمتر از همه است! اینو کی میگه؟ یک پیشوای معنوی و عرفانی! دلیلش هم اینکه که اگه به خودت و تفریحاتت و لذتهای حلالت نرسی، به هیچکدام از آن سه بخش مهم زندگی دیگه نمیرسی! این دین را باید بوسید! 📚بحار ج۷۵ ص۳۲۱ https://eitaa.com/moslem_garivani
| نکاتی در باب حضوروغیاب | • فضلای محترمی که در مدرسه علوم عقلی در خدمت‌شان هستیم، در رابطه با موضوع "حضوروغیاب" به چند نکته توجّه داشته باشند: ۱) حتماً ابتدای هر کلاس (کلاس اول در نوبت صبح + کلاس دوم در نوبت صبح + کلاس نوبت عصر) به صورت مجزّا حضور خود را ثبت نمایند. ۲) مسؤول حضوروغیاب، در زاویهٔ مدرس می‌نشینند و حضور شما را ثبت می‌کنند. ۳) افرادی که هنوز کارت دوره دریافت نکرده‌اند یا کارت برای‌شان صادر نشده، و همچنین کارت ملّی همراه‌شان ندارند، می‌بایست اسم خود را در دفترچه حضور و غیاب که نزد مسؤول حضوروغیاب است، ثبت کنند. ⭕️ تعداد زیادی از کارت‌های طلاب محترم صادر گردیده و افراد می‌بایست حتما تا قبل از شام امشب (۷ مرداد) برای دریافت آن به دفتر مدرسه علوم عقلی مراجعه فرمایند. ❗️اعلام حضور در کلاس از راه‌های دیگر (از قبیل پیامک یا پیام ایتا و اعلام شفاهی) پذیرفته نخواهد بود و عدم وجود اسم شما در یکی از سیستم و دفترچه به منزله غیبت می‌باشد. ۴) در صورتی‌که عزیزی، میان کلاس، قصد خروج ضروری (برای رفتن به سرویس، یا پاسخ به تلفن ضروری) داشته باشد، می‌بایست خروج و ورود مجدد خود را به آقای محسنی اعلام کند. ❇️ بدیهی است، مدّت زمان معمول برای انجام امور نام‌برده، حدود پنج تا ده دقیقه است و بعد از آن برای فرد خارج شده، غیبت ثبت خواهیم کرد.
هدایت شده از مدرسه علوم عقلی
فضلا و فرهیختگان گرامی حاضر در مدرسه علوم عقلی؛ در صورت داشتن نقطه نظر و مطلبی درباره کلاس‌ها به آی دی زیر اطلاع دهند: @sm_sedighian