eitaa logo
اولوالالباب
182 دنبال‌کننده
540 عکس
593 ویدیو
86 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ ‍📸 سلسه دیدارهای رمضانیه   با کارگران ساختمانی بیرجند به مناسبت بهار قرآن و طبیعت همراه با ضیافت افطاری در محل موسسه قرآن و علوم اولوالالباب رمضان ۱۴۴۵(۱۴۰۳/۰۱/۱۹) موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب) 👇 https://eitaa.com/oloolalbab33
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین 🌷 ✍️ برخی از اعمال مهم شب آخر ماه مبارک رمضان: 1️⃣ : غسل. 2️⃣ : زیارت امام حسین (علیه‌السلام). 3️⃣ : خواندن سوره‌های «انعام» و «کهف» و «یس» و گفتن «صد مرتبه»: أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ. 4️⃣ خوانده شود دعای: اللّٰهُمَّ هٰذا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَقَدْ تَصَرَّمَ، وَأَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِى هٰذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ وَلَكَ قِبَلِى تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِى بِهِ يَوْمَ أَلْقاكَ. 5️⃣ وداع کند با ماه مبارک رمضان با خواندن دعاهای ذیل: 🌸 امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: که هرکه در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شریف را وداع گفته و بگوید: اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ من صِيامِي لِشَهْرِ رَمَضانَ، وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هٰذِهِ اللَّيْلَةِ إِلّا وَقَدْ غَفَرْتَ لِي. پیش از آنکه سپیده برآید، حق‌تعالی او را بیامرزد و توبه و بازگشت نصیب وی کند. 🌸 رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) خطاب به جابر فرمود: ای جابر، این آخرین جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع کن و بگو: اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ صِيامِنا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَلَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً. به‌راستی هرکه این دعا را در این روز بخواند به یکی از دو خصلت نیکو پیروزی یابد: یا رسیدن به ماه رمضان آینده یا آمرزش خداوند و رحمت بی‌انتهای او.(1) ✍️ نمازی بسیار با اهمیت در شب آخر ماه مبارک رمضان: 🌸 مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) فرمودند: ... سيد بن طاووس (قدّس سرّه) روایتی از پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) روايت كرده است كه فرمودند: «كسى كه در شب آخر ماه رمضان ده ركعت نماز بجا آورد، در هر ركعت يك بار فاتحة الكتاب و ده بارقل هو اللّه احد بخواند و در سجده و ركوعِ خود ده بار بگويد: سُبْحانَ اللّٰهِ وَالحَمْدُ للّٰهِ وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ و در هر دو ركعت يک بار تشهد خوانده و سپس سلام بدهد، و در پايان ده ركعت نماز، بعد از سلام دادن هزار بار «استغفر اللّه» بگويد و هنگامى كه از استغفار فارغ شد سجده كند و در سجده بگويد:«يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الجَلالِ وَالإِكرامِ، يَا رَحْمانَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُما، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يَا إِلٰهَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ، اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَتَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنا وَصِيامَنا وَقِيامَنا.». (حضرت فرمود:) قسم به كسى كه مرا بحق به پيامبرى برانگيخت، جبرئيل بنقل از اسرافيل و او از پروردگار متعال به من خبر داد كه: او (نمازگزار) سرش را از سجده برنمى‌دارد مگر اين كه خداوند او را آمرزيده، ماه رمضان را از او قبول نموده و از گناهانش مى‌گذرد، گرچه هفتاد گناه انجام داده باشد كه هر كدام از آنان بزرگتر از گناهان بندگان باشد، و از تمام اهالى منطقه‌اى كه در آن است قبول مى‌كند تا اين كه فرمود: اين هديه، مخصوص من و مردان و زنان امتم مى‌باشد و خداوند متعال آن را به هيچكدام از پيامبران و مردم قبل از من نداده است».(2) 📚 منابع : ................... 1 - مفاتیح الجنان. 2 - المراقبات ترجمه ابراهیم محدث بندرریگی ٬ صفحه ۳۱۶ تا ۳۳۱ - إقبال الأعمال: ۱ - ۴۱۷ - ۴۱۹
https://www.instagram.com/reel/C5JuqSNrALP/?igsh=MTZseXYyenVmcnZzbg==
فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان (صحيفه سجاديه) «السّلام عليْك من مجاورٍ رقّت فيه القُلوب وقلّت فيه الذنوب». سلام بر تو ای همسايه‌ی عزيز كه ما در جوار رحمت تو بوديم. تو همسايه ای بودی كه در اين مدّت در اثر حُسن همجواری با تو دلها رقيق و گناهان كم شد. «السّلام عليك مِن ناصرٍ أعان علي الشّيطان و صاحبٍ سهّل سُبُل الإحسان» سلام بر تو ای رفيقی كه كمك كردی تا ما بر شيطان مسلّط شديم. به راستی انسان در اين ماه بر شيطان مسلّط می شود و به خاطرات شيطانی گوش فرا نمی دهد... حکمت عبادات ص ۱۷۳،١٧۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸واریز مبلغ فطریه به حساب فقیر ❓پرسش: آیا می توانیم مبلغ زکات فطره را از طریق سیستم الکترونیکی، به شماره حساب فقیری که می شناسیم، واریز کنیم، حتی اگر در شهر دیگری باشد؟ و آیا اگر نیت کنیم که از حساب بانکی خودمان مبلغی به عنوان فطریه باشد، کافی است؟ ✍️پاسخ: مانعی ندارد اما صِرف نیت فطریه بودن مبلغی از حساب بانکی، کفایت نمی کند. درباره واریز زکات فطره به حساب دیگری، اگر زکات فطره کنار گذاشته شده باشد باید به وکالت از فقیر، زکات فطره را قبض کند و سپس به جای آن به حسابش واریز کند و اگر کنار نمی گذارد، چنانچه نماز عید فطر می خواند باید فطره را پیش از نماز عید واریز کند و اگر نماز عید نمی خواند، تا غروب عید واریز نماید.
عید_سعید_فطر بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه؛ می نوش یکی جام سلامت ای دوست خوش باشی و هرروز توچون عید شود . عید برآمدن روزی نو و انسانی نو، مومنان در عید فطر به شادی و سرور می پردازند به خاطر این که در دوره کوتاه مدت خودسازی و تزکیه توانستند گام های بزرگی بردارند و خود را تا مرزهای متقین بالا بکشند. عید نزدیک شدن دلهایی که به قرب الهی رسیده اند عید فطر جشن طاعت ره یافتگان به ضیافت الهی می باشد حلول ماه شوال و عید سعید فطربرهمه انسانهای آزاده ودارای فطرت الهی وهمه مسلمین جهان بویژه بر همه هم وطنان بالاخص بر هم استانی های عزیز و همشهریان بیرجندی مبارک باد به امید ظهور ولی الله الاعظم ارواحنا فداه یاران همگی نغمه شادی بسرایید این عید سعید است و سعید است و سعید است علی رضائی بیرجندی 22 فروردین 1403 برابر با اول شوال 1445 https://eitaa.com/oloolalbab33
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.57M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «روز عید، روز رجوع الی الله است...» پیام عید سعید فطر ۸۴/٨/٧ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
منزلت شهيدان آیت الله العظمی جوادی آملی: فرمود: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»[۱]؛ما در زيارت ‌«وارث‌» و امثال ذلك می‌گوییم ای كاش با شما شهدا بوديم، اين ‌«ای كاش‌» را ما كه مانده‌ايم می‌گوییم، پيام شهيد هم اين است كه ای كاش می‌فهمیدید اينجا چه خبر است؛ اين ‌«ای كاش‌» را هر دو می گويند. هم ما می گوييم: «يا ليتنا كنّا معكم فَنفوز فوزاً عظيماً» هم شهيدِ سوره «يس» می گويد: «... قالَ يا لَيْتَ قَوْمی يَعْلَمُونَ، بِما غَفَرَ لی رَبّي وَ جَعَلَنی مِنَ الْمُكْرَمينَ»[۲]؛ كاش می دانستند من اينجا چقدر راحتم، من را جزء مكرَمين كردند. مكرمين در فرهنگ قرآن چه كسانی اند؟ در سوره «انبياء» دارد كه مكرمين ملائكه‌اند:«...بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُون، لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ»[۳] ، در زيارت ‌«جامعه‌» هم مكرمين خاندان پيغمبرند؛ شما در قرآن و روايات، مكرَم بالإصاله غير از ملائكه و خاندان پيامبر سلام الله علیهم سراغ داريد؟ شهيد سوره «يس» می‌گوید:ای كاش می‌فهمیدند خدا مرا با ملائكه و خاندان پيامبر محشور كرده است. [۱]آل‌عمران، آيه ۱۶۹ [۲]يس، آيات ۲۶ و ۲۷ [۳]انبياء، آيات ۲۶ و ۲۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اظهارات جالب منظرپور، سردبیر سابق BBC: 🔺این حمله ترکیبی ایران نه تنها معادلات خاورمیانه بلکه معادلات نظامی جهان را تغییر داد؛ تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند؛ این یک تغییر موازنه استراتژیک در خاورمیانه و جهان است! 🔺گنبد آهنین کاملا و مطلقا در برابر باران موشکی ایران ناتوان نشان داد؛ اسرائیل فکرش را هم نمی‌کرد! 🔺در طول تاریخ ایران، چنین پاسخی از سوی حاکمان ایرانی به یک کشور متخاصم وجود نداشته است! @BisimchiMedia
*قال الله الحکیم* *وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا* سوره اسراء : ۸ بیشتر مفسران و مورخان برآنند که دو افساد عظیم قوم یهود/ بني اسرائیل به قبل از ظهور اسلام برمی‌گردد: ابتدا توسط یوشع بن نون بعد از وفات موسی(عليه السلام) و بعد از تیه، قوت گرفته و آنها را به دولت رساند. بعد از رسیدن به دولت(امداد به اموال و بنین)، سر از طغیان و سیطره بر زمین و چپاول اموال و اراضی و افساد فی الحرث و النسل برآوردند. بعد از آن، توسط بخت النصر از بابل سنه ۵۸۶ قبل از میلاد قتل عام و تار و مار شدند، چنانکه می‌فرماید: *-بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ-* اسراء ۶ بعد از حدود ۵۰ سال اسارت و ذلت در بابل/ توسط ملک فارس(کوروش) زنده(عزیز) شده و دوباره به اورشلیم و فلسطین بازگشتند. سپس دوباره صاحب دولت و بعد حکومت شدند ، کم کم افساد دوم شان با قوت گرفتن شان، شروع شد و از جمله افسادشان کشتن پیامبران بزرگ الهی مانند زکریا و یحیی و اهتمام به قتل مسیح(علبهم السلام) بوده(حدود ۲ هزار سال قبل) بعد از آن توسط ملک روم: *تیتوس فلاویوس* که عرب زبانان به تیطس او را می شناسند، اسیر شدند. او با لشکرش یهودیان را در اورشلیم قتل عام و عده ای را اسیر کرد: *فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا* خداوند در آیه بعد به مسلمانان وعده می‌دهد که اگر یهودیان دوباره با قوت گرفتن، سر از افساد درآوردند، قانون الهی بر نابودی و ذلت آنها قیام خواهد کرد: *وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا* آیا فساد و افسادی بالاتر از این برای قوم صهیونیست فعلی که خود را وارثان یهودیان می‌دانند، سراغ داریم که هر فسادی در روی زمین می‌کنند و فراتر از هر قانون بين المللی، عمل مفسدانه می‌کنند!! و کسی و قانونی با آنها کاری ندارد!!! ان شاءالله توسط رزمندگان اسلام تار و مار شوند و ذلت را دوباره تجربه کنند. اللهم آمین چنانکه از ابتدا تا انتهای طغیان شان حدود ۸۰ سال در هر دوره گذشته، این دفعه هم اوان نابودی شان را جمیع ملل و آزادگان جهان مشاهده کنند و کنبم. برگرفته از تفسیر کاشف/ محمد جواد مغنیه/ ج ۵ ، ص ۱۷ به بعد ✍️ محمد جواد واعظی
دوست عزیزم نوشته است: "خاورمیانه جدید" شبی که گذشت با پاسخ گسترده پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در واکنش به حمله به سفارت ایران در دمشق به یک شب به یاد ماندنی در تاریخ ایران و خاورمیانه تبدیل شد. در این شب همچون بسیاری دیگر بیدار بودم و لحظه به لحظه اخبار تحولات را دنبال کردم. ایران با حمله ای چنین گسترده، گام بلندی در جهت تحمیل نظم و قاعده جدید در برابر اسرائیل و در موازنه کلی قوا در خاورمیانه برداشت. اینکه این قاعده و موازنه جدید تثبیت خواهد شد یا نه با روند تحولات بعدی روشن تر می شود، اما تا همینجا هم می توان گفت از امروز با یک خاورمیانه جدید روبرو هستیم. گستردگی پاسخ ایران از لحاظ نظری می تواند زمینه ساز ایجاد مشروعیتِ بین‌المللی از سوی قدرت های جهانی برای پاسخ مستقیم اسرائیل به ایران باشد، اما در عمل آنچه مهار اسرائیل را در پی خواهد داشت واقعیت ها و قدرت گسترده دفاعی ایران است. اخبار اولیه مبنی بر درخواست آمریکا از اسرائیل برای عدم پاسخ مستقیم به ایران نیز بازتاب همین واقعیت است.
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح علیه اسراییل / این طلیعه فتح است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح علیه دشمن صهیونیستی، پیام مهمی صادر نمودند . ↙️ متن پیام معظم له بدین شرح است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند. ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و را با محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند. بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد و عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد. من مجدداً این بزرگواری را ، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم. غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2563254 📚 پیام تاریخ: 1403/01/26 🌐 https://esra.ir 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
در توقیع امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیخ مفید(ره) راه جلب محبت اهل بیت سلام الله علیهم به احکام دین و ملازمت بر خواسته های آنان ذکر شده است: «فلیعمل كُل امرِی مِنكُم بِمَا يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنَا وَيَتَجَنَّبُ مَا يدَنِيهِ مِن كَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا»[۱] پس هر کدام از شما به آنچه مایه خرسندی ما اهل بیت می شود، مبادرت کند و از آنچه سبب ناخشنودی ما است، پرهیز کند. تقارن محبت و عمل سبب قرب به اهل بیت سلام الله علیهم و همراهی با آنان در مقامات رفیع بهشتی می شود، امام سجاد سلام الله علیه فرمود: «مَن أَحَبَّنَا وَ عَمِلَ بِأَمْرِنَا كَانَ مَعَنَا فِی السَّنَامِ الأعلى»[۲] هر که ما را دوست بدارد و به دستورمان عمل کند در بلندترین مقام با ما خواهد بود. [۱]الاحتجاج ج۲ ص۴۹۸ [۲]بحار الانوار ج۳۶ ص۳۸۸ ادب فنای مقربان ج۱۰ ص۱۴۹ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
چشم دریچه قلب است جایی که عشق در آن ساکن است زیبایی در چشمهاست . با وجود ثابت بودن چشم *به محض اینکه لبخند می زند، حالت چشم ها رنگ زندگی و عشق به خود می گیرد. همیشه لبخند بزنیم و لبخند را به همه انسانها هدیه بدهیم
*قیصر امین پور*     من پاییز را جارو میکنم     زمستان را پارو میکنم      تابستان را میشویم       تا همیشه بهار باشد      من رفتگرم، آفتاب و آب و باد   همكاران من هستند    اما كاش میتوانستم دلهای مردم             را هم آب و جارو كنم...                 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سلام به دل پاکتان. اوقاتتان پر از مهر و صفا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌
درس تفسیر سلام تفسیر موضوعی سلامت (جسمی، روانی ومعنوی) در قرآن کریم چهارشنبه‌: ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ استاد: آیت الله دکتر رضائی بیرجندی حوزه علمیه حضرت آیت الله فاضل و دفتر شهید فاضل رحمت الله علیهما موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب) تلگرام https://t.me/oloolalbab33 گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK ایتا https://eitaa.com/oloolalbab33
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس تفسیر سلام تفسیر موضوعی سلامت (جسمی، روانی ومعنوی) در قرآن کریم چهارشنبه‌: ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ استاد: آیت الله دکتر رضائی بیرجندی حوزه علمیه حضرت آیت الله فاضل و دفتر شهید فاضل رحمت الله علیهما موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب) تلگرام https://t.me/oloolalbab33 گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK ایتا https://eitaa.com/oloolalbab33
سخنرانی آیت الله دکتر رضایی بیرجندی در مجلس ترحیم مرحوم مغفور فرخنده نوفرست_مسجد چهارده معصوم علیهم السلام ۳۰فروردین ۱۴۰۳ موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب) تلگرام https://t.me/oloolalbab33 گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK ایتا https://eitaa.com/oloolalbab33
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آیت الله دکتر رضایی بیرجندی در مجلس ترحیم مرحوم مغفور فرخنده نوفرست_مسجد چهارده معصوم علیهم السلام ۳۰فروردین ۱۴۰۳ موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب) تلگرام https://t.me/oloolalbab33 گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK ایتا https://eitaa.com/oloolalbab33
🖊 چگونه در شبکه‌های اجتماعی بحث کنیم؟ این مطلب برگرفته از نویسنده‌ ای به‌نام لوئیس وُون است که در تفکر انتقادی و نظریه‌های اخلاقی تخصص دارد. وُون در کتاب بسیار تأمل‌برانگیزش به‌نام «فلسفه‌نگاری: راهنمای دانشجویان برای خواندن و نوشتن جستارهای فلسفی»، مطلب مهمی را درباره‌ چگونگی بحث در شبکه‌های اجتماعی و آنلاین مطرح می‌کند. فرض کنید که شما می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی درباره‌ موضوع سیاسی یا اخلاقی یا فلسفی مهمی وارد بحث جدی، صادقانه و سازنده شوید. شما قصد دارید در یک مباحثه‌ واقعی مشارکت کنید و از بحث‌های بی‌فایده‌ای که وقت و انرژی شما را هدر می‌دهند، اجتناب کنید. چگونه این کار را باید انجام دهید؟ به این شیوه: 1️⃣ قبل از هر چیز، از کسانی که فکر می‌کنید فقط می‌خواهند برتری خودشان را به رخ بکشند، جلب توجه و خودنمایی کنند، خود را آرام کنند، خشم خودشان را بر سر شما خالی کنند، یا شما را عصبانی و تحریک کنند، دوری کنید. اگر در نیمه‌راه بحث متوجه شدید که طرف مقابل شما علاقه‌ای به بحث عقلانی ندارد، خداحافظی کنید و خود را کنار بکشید. به سمت گفت‌وگوهایی بروید که در آن مباحث محترمانه و هوشمندانه رایج است. 2️⃣ فقط روی استدلال متمرکز شوید. شکل استدلال یا صدق مقدمات طرف مقابل‌تان را نقد کنید و اصلاً به شخصیت او کار نداشته باشید. از شخصی کردن بحث اجتناب کنید و عواطف خود را وارد بحث نکنید و بحث بی‌ربط به موضوع را طرح نکنید. 3️⃣ سعی کنید دیدگاه طرف مقابل را خیلی خوب فهم کنید. با این کار مجال ارائه‌ی بحث خوب را افزایش می‌دهید و چیزهایی را که نمی‌دانستید، یاد می‌گیرید و با نشان دادن همدلی خود بحث را آرام می‌کنید. با ارج نهادن به ایرادات طرف مقابل‌تان می‌توانید استدلال خودتان را قوی‌تر کنید و نشان دهید که در بحث جدی و منصف هستید. 4️⃣ به طرف مقابل‌تان در بحث احترام بگذارید. حرف‌های او را با دقت بخوانید و گوش فرادهید. در مورد انگیزه‌های او، یا ارزش‌های او یا پیشینه‌ی او بدترین حالت را متصور نشوید. تنها بر مبنای گرایش‌ها و تمایلات سیاسی به طرف مقابل‌تان برچسب نزنید. از اظهارنظرهای رکیک، تمسخرآمیز، فحاشانه و توهین‌آمیز اجتناب کنید. 5️⃣ محل نزاع را عوض نکنید؛ با طرح موضوعات جانبی بی‌ربط یا با عیب‌جویی بحث را منحرف نکنید. با اشاره به اشکالات گرامری طرف مقابل‌تان یا بر شمردن خطاهای تایپی و املائی او اصلاً بحث پیش نخواهد رفت و احتمالاً مهر خاتمه خواهید زد بر هرگونه شانس بحث عقلانی. 6️⃣احساسات خود را مهار کنید. اگر خشمگین یا مضطرب یا عصبانی هستید، نمی‌توانید آن‌طور که باید واضح فکر کنید، ممکن است به‌جای اقامه‌ استدلال قوی و محکم، شروع کنید به ناسزا گفتن و احتمالاً طرف مقابل‌تان هم به همین شیوه به شما پاسخ خواهد داد. 7️⃣ بدانید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. فرض کنید که با کسی درباره‌ یک موضوعی بحث می‌کنید. در گرماگرم بحث متوجه می‌شوید که از واقعیاتی بی‌خبر هستید. اما همچنان اصرار می‌ورزید که بر حق هستید، چون برای شما بسیار عذاب‌آور است که قبول کنید، درباره‌ آن موضوع یکسری نکات را نمی‌دانستید. این وضعیت اتلاف وقت است. بهتر است قبل از اینکه وارد بحث و منازعه شوید از واقعیات باخبر شوید. از قبل در مورد موضوع تحقیق کنید و از استدلال‌های له و علیه موضع مورد بحث مطلع شوید.