eitaa logo
رویای امت
334 دنبال‌کننده
570 عکس
359 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
🔖 از دیکتاتوری پول (1) | حسین عباسی‌فر تمام احکام اسلام بر مبنای نصاب و به صورت کالایی است. حتی به پول‌های رایج هم نگاه کالایی دارد. کفاره‌ها کالاست. طعام است. سیر کردن فقیر است. آزاد کردن بنده است. شتر است. گوسفند است. گندم است. خمس و زکات نصاب دارد نه قیمت! دیات نیز بر مبنای کالاست. اصلا بحث پول در میان نیست. حتی خودِ طلا و نقره هم به مثابه کالا هستند و بر آنها خمس و زکات تعلق می‌گیرد. به قول آیت‌الله حائری شیرازی "پول اسلام، مال است". خودِ کالاست. خود تولید است. آن تولید برای چیست؟ برای رفع نیاز است. در جامعه مهدوی نیز پول کاملا جایگاه خود را از دست می‌دهد. نه اینکه طلا و نقره از بین برود! اینها که هست. سکه‌ها را که آب نمی‌کنند و دور نمی‌ریزند. اما وقتی نیازی به آنها نباشد و نیازهای افراد تامین شده باشد، آنها هم می‌شوند مثل ریگ بیابان. تصور کنید شما به مغازه‌ای رفته‌اید و جنسی برداشته‌اید و از دخل همان مغازه بهای آن را پرداخت کرده‌اید! اینجا دیگر پول معنایی دارد؟ روایاتی که در باب جامعه مهدوی وجود دارد از این جنس است. حتی کالا هم به این معنایی که امروز است معنا ندارد. یعنی اساسا ارزش‌های مادی محو می‌شوند و تفاوتی بین یک لقمه نان خشک و یک غذای چرب وجود نخواهد داشت، بلکه اگر ارزشی باشد در همان نان خشک است! علت هم این است که مساله مردم "رفع نیاز" برای رسیدن به "تعالی انسانی" خواهد بود نه کسب پول و کالای بیشتر! اکتفا کردن به رفع نیاز یعنی همان قناعت که حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی می‌فرمودند: همه فضائل اخلاقی متوقف هستند بر فضیلت قناعت. هر چند در آن زمان، زمین و آسمان برکات خود را بر انسان عرضه می‌دارند، نعمت فراوان خواهد شد و فقیر و نیازمندی وجود نخواهد داشت. به تعبیر مقام معظم رهبری در عید غدیر سال 84 نیازهای انسان در آن دوره لطیف‌تر خواهند شد (و فیه آیات لاولی الالباب) اما انسان امروز کار می‌کند که پول در بیاورد که با آن غذا بخرد که بتواند کار کند که پول دربیاورد! حتی انسان امروز کار هم نمی‌کند! شاغل است! شاغل با کارگر متفاوت است. کارگر برای خودِ کار ارزش قائل است. شغل و هویتش با آن کار پیوند خورده است. اعتقاد و اخلاقش هم همچنین. اما امروز حتی کارگر هم نیستند. اجیرند. مزدورند. سرمایه‌داران به او می‌گویند ما به تو و اعتقاد تو و هویت تو کاری نداریم! هشت ساعت در روز اینجا بایست و این پیچ‌ها را محکم کن! اگر بپرسی چرا؟ می‌گویند تو به چرایش چکار داری؟ پیچت را محکم کن و پولت را بگیر! من از تمامِ وجودِ تو فقط بدنت را می‌خواهم و از بدنت هم فقط دستت را. از دستت هم آن قسمت مچ به پایین! اگر روزی یک ربات این کار را برای من بهتر از تو انجام دهد به تو می‌گویم خوش آمدی! شهید آوینی در کتاب از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی می‌نویسد: "آیا ساختار اداری یا نظام تشکیلاتی جامعه‌ی اسلامی نیز باید بر مبنای اصالت پول بنا شود؟ آیا هیچ‌کس نباید جز به‌خاطر اضافه حقوق به مأموریت برود؟ خیر. از همان آغاز با ایمان آوردن به «لا اله الا الله» نقش محوری پول نفی می‌شود و پول به همان جایگاه حقیقی خویش که معادل همگانی بودن است باز می‌گردد. پول سلطان بی‌منازع جهان امروز است و از طریق یک نظام بانکداری پیوسته بر همه‌ی کره‌ی زمین حکومت می‌راند، و باز هم باید تکرار کنیم که آنچه به پول قدرتی اینچنین بخشیده ماده‌گرایی بشر است." اساسا وقتی این ماده‌گرایی نفی شود و عالم آنگونه که هست ادراک شود و "انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست می‌دهد «پول» است و درست به همین علت، انسان در محدوده‌ی «جبهه‌ی اسلام» به پول نیازی ندارد." (همان) باید قبول کرد که ما (به خصوص اقتصاددان‌ها) ذهنمان درگیر یک چارچوب مادی شده است که به سختی می‌توانیم اجزاء این ساختار را از ذهنمان حذف کنیم. مثلا سخت است نظام اقتصادی بدون بانک را تصور کنیم. سخت است نظام اقتصادی بدون پول را تصور کنیم. علتش این است که سخت است سیستم اقتصادی که در ذهن شکل داده‌ایم را بشکنیم و سیستم دیگری را جایگزین کنیم! سیستم عامل تفکرمان را دیگران با نظام ارزشی دیگری شکل داده‌اند و ارزش‌های اسلامی را نمی‌توانیم در آن وارد کنیم. سید شهیدان اهل قلم: "در نظام‌های اجتماعی این روزگار که تحت سیطره‌ی «دیکتاتوری اقتصاد» شکل گرفته است، «پول» همواره طرف دوم معادله‌ای است که به همه چیز معنا و مفهوم و ارزش می‌بخشد. آنچه را که نتوان با پول سنجید اصلاً در دنیا وجود ندارد." ادامه: https://eitaa.com/h_abasifar/2568
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
ادامه از: https://eitaa.com/h_abasifar/2567 اگر محبت مادر، درس عالم، ایثار رزمنده، اشک در روضه و ... را نمی‌توانیم با پول بسنجیم معنایی ندارد آنها را در GDP بیاوریم! تمام نابازارهای فرهنگی و اجتماعی را از اقتصاد حذف می‌کنیم و بلکه سعی می‌کنیم آنها را هم بازاری کنیم! علم و عشق و محبت و اشک و ایثار و ... همه و همه باید بازاری شوند و قابل مبادله با پول باشند. انقلاب اسلامی بنا شد تا این نظام ارزشی را تغییر دهد. تا آن ساختار اجتماعی را دگرگون سازد. "تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، محوری که به ساختار اجتماعی کشور ما قوام می‌بخشید اصالت پول بود و لا غیر و البته آثار سوء آن هنوز هم با قوت‌ تمام در میان ما باقی است. وقتی پول تنها انگیزه‌ای باشد که انسان را به «کار» وا می‌دارد، دیگر کار معنای حقیقی خویش را از دست می‌دهد و به شر واجبی تبدیل می‌شود که باید هر چه بیشتر و سریع‌تر از آن خلاصی یافت." این نگاه به کار کجا و نگاه تکلیف‌محور در نظام اسلامی کجا؟ این نگاه کجا و نگاه "واجبات نظامیه" در اسلام کجا؟ نگاهی که در آن کارگر، به کار خویش به مثابه یک امر واجب نگاه می‌کند. به مثابه عبادت. کاری که در نهایت آن پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیها می‌فرمایند: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودّه فی القربی! "این ماده‌گرایی بشر است که به اقتصاد در برابر سایر وجوه حیات بشر اصالت می‌بخشد و این‌بار اصالت اقتصاد در صورت "اصالت پول" ظاهر می‌شود. گر چه پول اکنون فی نفسه هیچ ارزشی ندارد، اما در عین حال "«میزان همه‌ی ارزش‌هاست» و اینچنین، خود جانشین همه چیز است و جانشینی ندارد. بدین‌ترتیب پول می‌تواند مبدأ همه‌ی ارزش‌ها قرار بگیرد" هر چه در این راه جلو برویم راهِ چاره‌ای پیدا نخواهیم کرد‍! این مسیر انتهایش خروج از انسانیتِ ابنای بشر است. به همین دلیل است که روز به روز اضطرارش بیشتر، مستضعفینش مظلوم‌تر و مستکبرینش حاکم‌تر می‌شوند. و "ما اکنون در جست و جوی درمان نیستیم، اما ذکر این نکته لازم است که درمان همه‌ی دردهای بشر امروز در بازگشتن به وطن ایمانی است. بشر امروز دردِ غربت دارد، غربت از وطن قدسی ایمان، و از همه تأسف‌بارتر این نکته‌ی ظریف است که این غربت به فراموشی انجامیده است و او این خراب آباد را وطن پنداشته و دیگر دلش در هوای وطن حقیقی نمی‌تپد." مطالب در " " نقل از سید شهیدان اهل قلم است. ⭕️ جنگ شناختی‌اقتصادی: 🇮🇷 💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد شدید آیت‌الله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال در کشور ⏪غارت منابع سرزمینی کشور به نفع سرمایه داران با تصمیم سازی های غلط نظامات کارشناسی ▪️به سرمایه داران در سواحل مکران و جاهای دیگر هزاران هکتار زمین می‌توانند بدهند اما برای تامین مسکن مردم و نیازمندان می‌گویند زمین نیست و نمی‌شود. ⏪ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایه‌داری» توزیع شود. این فرمایش استاد میرباقری را به شدت منتشر کنید. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از بیداری ملت
15.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 انتشار نخستین‌بار رهبر انقلاب: این آقای حاج قاسم هم از آن‌هایی است که شفاعت می‌کند ان‌شاءالله 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از محمدی
🔺تبدیل جسد انسان به کود به جای خاکسپاری؛ کمپوست انسانی در نیویورک قانونی شد 🔹کتی هوکول، فرماندار نیویورک روز شنبه فرایند کاهش آلی که با عنوان کمپوست انسانی مشهور است را قانونی اعلام کرد. نیویورک ششمین ایالتی است که از سال ۲۰۱۹ تا کنون این اقدام را قانونی کرده است. کمپوست انسانی به شهروندان این ایالت اجازه می‌دهدد که از یک روش سبز و سازگار با محیط زیست برای کفن و دفن استفاده کنند. /یورونیوز 🔴 👇 https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا: هنری کسینجر زمانی گفت امریکا دوست و دشمنی ندارد بلکه منافعی دارد ، و امروز ما را (اروپا) به پای منافعش ذبح میکند . این تمدن لیبرال است که نه دوست میشناسد و نه ارزش و اخلاق میفهمد چیست و نه حق و باطل بلکه فقط منافع میبیند انهم منافع مادی ، این یعنی تبدیل شدن انسان اشرف مخلوقات و خلیفه الله به حیوانی دو پا که مانند گاو و گوسفند فقط یونجه میبیند. حالا مسئولینی در جمهوری اسلامی داریم که همین شعار های لیبرال ها را نوشخوار میکنند . وقتی نگاه و فهم یک انسان اینگونه شد چنین میشود که جسد انسان به عنوان کود به فروش میرسد چون میشود از ان منفعتی به دست اورد ولو اندک . لیبرالیسم چنین انسان هایی تربیت میکند و انگاه توصیه میکند همه چیز را به بازاری بسپارید که همین انسانها بر اساس روحیه گرگ صفتی و بر پایه منافع خود جامعه را بدرند . این را قائده علمی و علم اقتصاد میداند ، اگر علم این است که جاهل ماندن به از این عالم شدن . متاسفانه وقتی در جمهوری اسلامی همین علم برنامه ریزی میکند نمیتوان نتیجه دیگری متصور شد. شاید در ظاهر اینها ربطی به هم نداشته باشند اما نکته در اینجاست که ما با تمدنی روبه رو هستیم که پرستش دنیا ، پرستش نفس و خود را محور قرار داده و پرستش خدا را حذف کرده . این نکته کانونی (پرستش) پیرامون و جهان و تمدن خودش را میسازد که در سیاست به نوعی در اقتصاد به نوعی در اجتماع به نوعی و ... خودش را نمایان میکند . در سیاست برای جمهوری اسلامی دفاع از مظلوم ، دفاع از فلسطین ، دفاع از حق مهم است حتی اگر منافع مادی برای او نداشته باشد. ✍️ مهدی اخلاقی ✅@roeyaomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 زندگی آپارتمان‌نشینی 🔸 زندگی آپارتمان‌نشینی اجازه نمیدهد انسان‌ها سالی یک بار هم که شده به آسمان نگاه کنند. این سبک از زندگی، مردم را از نعمت بزرگ دیدار ستارگان محروم کرده است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
♨️۱۷۳ ایراد بر طرح بانکداری اسلامی؛ بخش بانک مرکزی ☑️ به گزارش خبرنگار پارلمانی دنیای اقتصاد، طرح بانکداری اسلامی با 173 ایراد از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس بازگردانده شد 🔹شورای نگهبان با ۱۵۴ایراد و ۳۰ تذکر را به مجلس شورای اسلامی عودت داده است. 🔹پیش از این نیز هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت در ۱۹مورد مغایرت میان سیاست‌های کلان و این طرح مجلس را احصا کرده بود که در مجموع، ۱۷۳ ایراد به کل طرح وارد آمده است. 🔹در میان ۱۵۴ایراد شورای نگهبان که بخشی از آن مرتبط با مسوولیت‌ها و وظایف شورای فقهی و هیات عالی است، تنها حدود ۱۰۴ابهام قابل مشاهده است که به نگارش اولیه چنین طرحی از سوی برخی نمایندگان مجلس بازمی‌گردد. 🔰ایرادات شورای نگهبان به طرح بانکداری اسلامی را می‌‌توان به سه بخش تقسیم کرد: 1️⃣ ابهامات (104 مورد) 2️⃣مغایرت با قانون اساسی (30 مورد) 3️⃣عدم تطبیق با موازین شرعی و اسلامی (20 مورد) @izadkhah_majles