هدایت شده از | معماری هجری |
ÓÈ ÒäÏí - Khamenei.ir.mp3
5.03M
🎙 بشنوید | اصل قضیه
⚠️ اگر در این بخش نتوانیم پیشرفت کنیم، رستگار نمیشویم...
فقط پیشرفت در ابزارها (اقتصاد، سیاست، تکنولوژی، اقتدار نظامی و...) نمیتواند رستگاری بیاورد همانطور که در غرب نیاورد.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 اینجا میلان در شمال ایتالیاست
این صف کیلومتری هم نه صف خرید مازراتیه نه لامبورگینی
این صف مردم گرسنه ایه که ساعتها در سرمای زمستانی در صفهای کیلومتری میایستن تا شاید تکه نانی بدست بیارن و از گشنگی نمیرن
👌نسخه های کارشناسی صندوق بین المللی پول و مجمع جهانی اقتصاد اگر نحاتبخش بود باید اول اروپاییها رو نجات میداد آقای رئیسجمهور !
⁉️چرا همچین صفی در ایران نیست؟
پاسخ خودتحقیرها: چون تو ایران از گرسنگی می میرن😂
#بحران_نیلی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
⁉️انتقال پایتخت یا انتقال شهروندان
‼️ در خبرها آمده بود که دولت ژاپن: یک میلیون یِن به کسانی که پایتخت را ترک کنند ، پرداخت میکند
🔹دولت ژاپن میخواهد مبلغ یک میلیون یِن(۷۵۰۰ دلاری) به ازای هر فرزند به هر خانواده ژاپنی ساکن توکیو پرداخت کند تا این شهر را ترک کرده و برای زندگی به روستاها و مناطق کم جمعیتتر بروند.
🔹هدف دولت ژاپن از این سیاست معکوس کردن روند کاهش جمعیت در شهرها و روستاهای کوچک و کمک به اقتصاد این بخشها و جلوگیری از تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ است.
❇️ ما نیز برای حل مشکل عدم توازن جمعیت چارهای جز تمرکززدایی از پایتخت و شهرهای بزرگ نداریم.. ولی سوال پایتخت را منتقل کنیم یا شهروندان رإ
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
سه سوت درباره زندگی در شعارهای «خانه، ماشینی برای زندگی» و «زن زندگی آزادی».
زمان لازم برای مطالعه: سه دقیقه
- سوت اول و شعار خانه، ماشینی برای زندگی:
لوکوربوزیه (معمار مشهور فرانسوی و پدر معماری مدرن)، حدود ۹۰ سال قبل، با طرح شعار «خانه، ماشینی برای زندگی»، سبک زندگی جدیدی را تئوریزه کرد که در آن، فضاهای شهر به چند بخش اصلی تقسیم شدند: سکونت، کار و تفریح. در نتیجه، خانه که تا قبل از آن، هم فضای کار و تولید بود و هم فضای تفریح و هم فضای سکونت و استراحت، به سرپناهی صرفاً برای خواب و استراحت تقلیل یافت. لذا همان طور که ماشین شبها در گوشه پارکینگ، پارک میشود تا فردا مجدد روشن شود و مورد استفاده قرار گیرد، کارکرد خانه نیز به پارکینگ شبانه انسانهایی بدل شد که بعد از فعالیت روزانه، صرفاً شب را در این سرپناه، پارک میکنند تا برای فعالیت فردایشان دوباره آماده شوند.
تا به حال ماشینی دیده اید که مثلا برای مهمانداری و تعاملات اجتماعی فضا داشته باشد؟! لذا چون خانه ماشین زندگی شد، به تدریج همه چیزش ازش گرفته شد؛ تربیت و تفریح کودکان به مهد کودکها واگذار شد، مهمانداری به تالارها و کافه ها، تفریح به پارکها و شهربازیها و طبخ غذا نیز به بیرون برها و رستورانها سپرده شد و به این ترتیب، از خانه، فقط سلولی ماند برای خواب شبانه. دقیقاً شبیه به همین سلولها و قفسهای پنجاه شصت متری که در کلانشهرها میسازیم و اسمش را خانه گذاشته ایم.
به این ترتیب، مفهوم خانه های نُقلی و سلولی پدیدار شد، زیرا طبیعی بود که خانه ای که دیگر نه فضای کار و تولید است و نه فضای مهمانی و نه فضای تفریح، نیازی به وسعت چندانی ندارد و به این ترتیب، سلولهایی پدیدار گشت که بایستی همچون ماشین، اقتصادی باشند؛ و طبیعی بود که در این نگاه اقتصادی، کیفیتهای خانه سنتی (نظیر حوض و درخت و ایوان و غیره) فدای مفاهیم کمّی نظیر متراژ و زیربنا و غیره شود.
- سوت دوم و شعار زن، زندگی، آزادی:
وقتی همه چیز خانه را از آن گرفتیم، آنگاه چه بلایی بر سر زن خانه آوردیم؟ خانه تبدیل شد به سلولی برای حبس او؛ سلولی که دیگر نه فضایی داشت برای تربیت و تفریح کودکانش و نه فضایی برای تولید خانگی و نه فضایی مناسب و وسیع برای مهمانداری. پس برای آزادی از چنین قفسی، لازم شد که زن، خانه را رها کند و آزادی را در محیط بیرون خانه و فضای شهری جستجو کند و چنین شد که فضای شهری تبدیل شد به فضایی برای تبرّجات زنانه و تامین نیازهای روحی، روانی و عاطفی او. لذا مفهوم خانه داری که تا قبل از آن و در فرهنگ سنتی، مفهومی مثبت تلقّی می شد به مفهومی منفی بدل شد و به زن چنین القا شد که حتی اگر شده، با حقوقی نصف حقوق مردان در محیط بیرون خانه کار کند ولی انگ خانه داری را تحمل نکند! پس خانه که تا قبل از مدرنیسم، برای زن هم فضای زندگی بود و هم فضای آزادی، به سلولی تبدیل شد برای حبس او و فرزندانش.
به این ترتیب زن را از خانه به کارخانه کشاندیم و فضای خانه های باصفای سنتی را به سلولهایی قفس گونه برای زندان کردن زنان تبدیل کردیم و او را مجبور کردیم که آزادی را نه در کانون خانه و خانواده بلکه در فضاهای شهری و بیرون خانه جستجو کند. در نتیجه، به او القا کردیم که خانه داری، چیزی نیست به جز مفهوم کرختِ خانه نشینی و لذا برای رهایی و آزادی از این کرختی، دل او را از خانه میکنیم تا چرخ کارخانه ها ارزانتر بچرخد.
در چنین سبک زندگی، کودکان بایستی طعم محبت را در مهد کودکها جستجو نمایند و پیران بایستی طعم حمایت را در خانه های سالمندان گدایی نمایند و همسران نیز بایستی طعم عشق و محبت همسرانه را در فضای مجازی و فضای شهری و هر فضای دیگری به جز کانون خانه بجویند. چه نتیجه شومی! تخریب بنیان خانه و خانواده به قیمت چرخاندن هر چه ارزانتر چرخهای نظام سرمایه داری!
- سوت سوم برای آقایان و خانمهای مسئول:
آیا چنین خانه ای می تواند بستر تحکیم خانواده و تعالی معنوی و حقیقی انسان باشد؟ چنین خانه ای، "اُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِين: با سلامت و ايمنى داخل آنجا شويد" است (حجر/۴۶) و یا سلولی است جهنم گونه؟ "قِیلَ ادخُلوُا أبوابَ جَهنّم: به آنها گفته شود از درهای جهنم وارد شوید" (زمر/۷۲).
مدیرانی که دائم شعارهای انقلابی میدهند بدانند که شرط لازم برای تعالی جامعه، طراحی درست ظرف آن جامعه است و هر مظروفی، ظرف متناسب با خود را می طلبد. شهرسازی متراکم و عمودی با سلولهای پنجاه شصت متری، ظرف نظام سرمایه داری است که مظروف شعارهای اسلامی و انقلابی در آن نمی گنجد. پس لطفا یا شعارهایتان را عوض کنید و دیگر دم از اسلام و انقلاب نزنید و یا اگر بر این شعارهای اسلامی اصرار دارید، دست از تقلید از شهرسازیِ متناسب با نظام سرمایه داری بردارید و مسکن و ظرف متناسب برای زیست و زندگانی حقیقی انسانها را تدبیر نمایید.
@baladetayyeb
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«يكعده از مقدسينِ كماطلاع را انسان میديد كه اگر فرزندشان به سينما میرفت و به فِسق آلوده میشد، پدر، خيلی ناراحت بود، ولی اگر میرفت روانشناسی غربی میخواند و به كفر و ترديد آلوده میشد، افتخار میكرد كه: آقازادهام در روانشناسی دارد دكترا میگيرد!
افرادی، نمیتوانند درک کنند كه مفاسد عالم از كجاست؛ ریشۀ هجوم را نمیتوانند بفهمند.» (۱۳۶۶)
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا تا به حال درباره بیماری سارسلیته و ارتباط آن با آپارتمان نشینی چیزی شنیده اید؟! این ویدئوی کوتاه را مشاهده بفرمایید.
زمان: ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه
@baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرطانی تحت عنوان "خانه های نقلی در کلانشهرها"! ببینید که این سرطان چه بلایی بر سر سبک زندگی ما آورده است...
مدت زمان: ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه
@baladetayyeb
هدایت شده از وحید یامین پور
به این فکر کردید که چرا در جهان پیشا تجدد چیزی به نام اوقات فراغت و تفریح چندان شناخته شده نبوده؟ آیا مردم از کار کردن خسته نمیشدند؟
بُعدِ گاهشمار مدرنیته به انسان میآموزد زمان را اندازه بگیرد و زندگی اش را در ظرف زمان بسنجد؛ کار، زندگی، تفریحات و همه چیزش را. آنگاه یک قسمت از زندگی را برای لذتبردن کنار میگذارد و بقیه زندگی را معطوف به آن تنظیم میکند. کار، شر، رنج و شکنجهای است برای تمهید و فراهم کردن امکان لذت در بخش دیگری از زندگی مثلا در پایان هفته یا تعطیلات سال نو. ولی وقتی زندگی و کار از زمان لذت تفکیک شد، لذتِ محدود به زمان و مکان، خودش به فشار مضاعف روانی تبدیل میشود. سوژه مدرن، برای لذت بردن در بخشی از زندگی، تحت فشار زمانی است که به سرعت میگذرد و گویی از ابتدا نگران به پایان رسیدن آن است.
اما انسان پیشاتجدد غالبا کارش، هنرش بوده و آفرینندگی او در صناعت، طبیعت و خدمت، بخش اصلی و معنابخش زندگیاش بوده است. کار، شر نیست و زندگی به رنج و لذت تقسیم نشده است.
#یادگاری
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از روشنگری
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌🎥 اگر بخشی از گذشته باشد که باید برای از دست دادنش حسرت بخوریم چنین چیزهایی است...
سیدحسین صافی، از مستندسازان نامی ایران است. جدای از علم و فن و پشتکار، بیشک بخشی از این تولیدات خوب را از جهانبینی و نگاه خدامحور خویش دارد.
این که همیشه نوستالژیهای گذشته و روابط افراد قدیم برای ما اسطوره و دستنیافتنی شده را اینجا باید بفهمیم. نگاه نوع انسان به جهان تغییر کرده. راستی چرا؟!
🆘 @Roshangari_ir
🆘 rubika.ir/Roshangari_ir
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ صنعت خودروسازی از رویا تا واقعیت
🎙گفتگو با سیدامیرحسین حسینی/پژوهشگر اقتصادی
🔷 رویکرد مردمی و مصرفی ایران در صنعت خودرو بر خلاف رویکرد تجاری و منفعتی ژاپن در این صنعت
🔶 خودروهای ایرانی متناسب با قدرت خرید مردم/ واردات خودرو با کیفیت مشابه دناپلاس حداقل ۱میلیارد خواهد بود
🔷 ایران یکی از بهترین خودروسازهای جهان
🔶 بسیاری از کشورهای دنیا تشنه خودروهای با کیفیت ایران هستند
🔷 ماجرای تحقیر مردم ژاپن با خودروهای بی کیفیت ژاپنی
🆔 @sandali_baz
اشنا شوید با پرفروش ترین خودرو در ژاپن با تیراژ 253500 دستگاه در سال به نام هوندا n box
با پیشرانه سه سیلندره و قدرت 660 سی سی با قیمتی معادل 13 الی 18 هزار دلار(با نرخ دلار ازاد ۳۹۰۰۰ تومان تقریبا پانصد تا هفتصد میلیون تومان) بستگی به اپشن ها قیمت تغییر پیدا میکند .
🔸اگر فکر میکنید مردم ژاپن تویوتا کرولا سوار میشوند و شما سمند با قدرت 1800 سی سی سخت در اشتباهید .
در بین 10 خودرو پرفروش در ژاپن 7 خودرو در همین کلاس هستند .
تفاوت در این است که شما خودرو گران تولید کنید با انگیزه صادرات یا خودرو اقتصادی تولید کنید با انگیزه رفاه اجتماعی
خودرویی که با هدف فروش به طبقه پولدار در کشورهای در حال توسعه ساخته میشود ، میشود خودرو های ژاپنی داخل ایران که با رویکرد اقتصاد سرمایه داری ساخته میشود
یا خودرویی که جهت رفاه حال مردم ساخته شود .
از عجایب جهان است که سومین تولید کننده خودرو در جهان باشی اما مردمت در استفاده از آن تحقییر شوند .
رویای ژاپنی یا کابوس
✍️ مهدی اخلاقی
@roeyaomat
با تشکر از روشنگری های دوست خوبم سید امیر حسین حسینی 👇
@afra_eco