eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
608 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸 و روایات 🔰 دربارهٔ قضا و قدر ، آزمایش ، روزی ، قیمت و مرگ (اجل ) 🌸 امام حسین علیه السلام می فرماید: 🔸 مردی یهودی از امام علی علیه ااسلام پرسید: 🔹 مرا از آن چیزی که برای خدا 🔹و نزد خدا نیست 🔹 و خداوند آن را نمی داند ، آگاه کن. 🌸 آن حضرت فرمودند: ◀️ آن چه خداوند نمی داند ، سخن شما (یهودیان). است که می گویید : عُزیر فرزند خداوند است در حالی که خداوند برای خود فرزندی نمی شناسد ◀️ و امّا سؤال تو که گفتی : چه چیزی برای خدا نیست؟ (بایدبگویم : ) برای خداوند شریک وجود ندارد ◀️ و پرسش تو که گفتی : چه چیز نزد خداوند نیست؟ (باید بگویم :) نزد خداوند ستم به بندگان وجود ندارد. 🔸 آن مرد یهودی گفت : شهادت می دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) فرستاده خداوند می باشد. ═════════════════ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶٠ ، حدیث ۲۳ ، صفحه ۵۸۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۴ متن نود و یک 🔰باب نوادر 🔻 حارث بن مغیرهٔ نصری گوید: 🌸 از امام صادق دربارۀ این آیه: «كُلَّ شَيْءٍ هالِكُ إِلَّا وَجْهَه» هر چیزی نابود شدنی است جز وجه او (سورهٔ قصص آیهٔ ۸۸) پرسش شد، 🌸 امام علیه السلام فرمود: مردم در این باره چه می گویند؟ 🔻گفتم می گویند : 🔸 همه چیز نابود می شود مگر چهرۀ خدا. 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🍀خداوند منزه است ، 🍂 واقعا سخن بزرگی گویند! مقصود از « وجه الله» جهتی است که باید از آنجا بر خداوند وارد شد . * __________________________________ * بنابراین مقصود از «وجه «الله» انبیاء و اوصیا علیهم السلام هستند که از راه آنان و به راهنمایی آنان میتوان به خدا رسید. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۱ صفحه ۳۲۵ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۵ متن نود و دو 🔰باب نوادر 🌸 امام صادق علیه السلام دربارۀ این آیه: 📕 (فَلَمًا أسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُم ) «پس چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم » ( سورهٔ زخرف آیهٔ ۵۵) 🔻فرمود : ✔️ خداوند مانندِ ما خشم نمی گیرد، ✔️ ولی برای خود دوستانی آفریده است که 🍀 خشم و خشنودی دارند 🍀 و آنان مخلوق 🍀 و دست پروردهٔ او هستند 🔻و خداوند ✅ خشنودی آنان را خشنودی خود، ✅ و خشم آنان را خشم خود قلمداد کرده است، 🍀 زیرا آنان را دعوت کنندگان به سوی خود 🍀 و رهنمایانِ بر خود قرار داده است، ✔️ از این رو بدین مقام رسیده اند . 🔻و چنین نیست که 🍃 حالاتی که به خلق دست می دهد 🍃 به خدا هم دست دهد، 🔺ولی معنای آنچه فرموده همین است که گفتم. 🔻 و نیز خداوند فرموده است: «هرکس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من برخاسته و مرا به جنگ فراخوانده است » 📕و فرموده : «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ » « هر که فرستاده خدا را فرمان برد ، در حقیقت خدا را فرمان برده است» ( سورهٔ نساء آیهٔ ۸٠) 📕و فرموده : «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» « کسانی که (در حدیبیه) با تو بیعت می کردند جز این نبود که با خدا بیعت می کردند (دست تو) دست خدا بود که بالای دست آنان قرار داشت». ( سورهٔ فتح آیهٔ ۱٠ ) 👌 همۀ اینها و نظایر آنها به همان معنایی است که برایت گفتم. 🔸 خشنودی 🔸 و خشم 🔸و چیزهای دیگر نظیر آنها ↩️ نیز از همین قبیل است و اگر خشم و دلتنگی به خدا می رسید با آنکه خدا آنها را آفریده و ایجاد نموده روا بود که کسی بگوید آفریدگار هم روزی نابود می شود و از میان می رود، ◀️ زیرا اگر خشم و دلتنگی بر او وارد شود ↩️ تغییر بر او وارد خواهد شد ◀️ و اگر تغییر بر او وارد شود ↩️ از نابودی ایمن نخواهد بود 🔹 و نیز ایجاد کننده از ایجاد شده 🔹 و قادر از مقدورُ علیه ، 🔹 و خالق از مخلوق 🔹 بازشناخته نمی شد . ✅ خداوند بسی بالاتر و والاتر از چنین گفتاری است ، 🍀 بلکه او آفرینندهٔ چیزهاست ♦️ بی آنکه به آنان محتاج باشد، 🍀 و چون آفرینش او از روی نیاز نیست ♦️وجودِ حدّ و کیفیت در او محال است.* 🔹 این را بفهم ان شاءالله تعالی. ______________________________________ *زیرا حد و کیفیت نیز مخلوق اند و اگر خدا حد و کیفیت داشت قطعاً به آنها نیازمند بود و چون نیازمند نیست پس حد و کیفیت ندارد. _____________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۶ صفحه ۳۲۸ و ۳۲۹ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۶ متن نود و سه 🔰باب مشیت و اراده 🌸 حضرت ابوالحسن امام رضا یا امام هادی ( علیه السلام ) فرمود: 🔻خداوند 🍀 دو اراده و مشیّت دارد: 1⃣ ارادۀ حتم (یعنی ارادۀ تکوینی ) 2⃣ و ارادۀ عزم (یعنی اراده تشریعی). ◀️ نهی می کند ولی می خواهد که انجام گیرد (یعنی از انجام آن جلوگیری نمی کند) ◀️ و امر می کند ولی نمی خواهد که انجام گیرد (یعنی بر انجام آن مجبور نمی سازد ) . 🔸 آیا ندیده ای که خدا آدم و همسرش را نهی کرد که از آن درخت بخورند 🔹 ولی خواست که بخورند ، ✅ و اگر نمی خواست آنها بخورند خواستِ آنها بر خواست خدای متعال غالب نمی آمد. 🔸و ابراهیم را امر کرد که اسحاق را سر ببرد* ولی نخواست که او را سر ببرد ، ✅ و اگر می خواست ، خواستِ ابراهیم بر خواستِ خدای متعال غالب نمی شد . ______________________________________ *در اینکه ذبیح آیا اسحاق بوده یا اسماعیل اختلاف است و مشهور شیعه آن است که اسماعیل بوده است و ممکن است ذکر نام اسحاق از روی تقیه باشد. ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب مشیت و اراده ، حدیث ۴ صفحه ۳۴۳ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۱ متن نود و چهار 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت اول ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🍀 سپاس مخصوص خداوندی است که نمی میرد و شگفتی های او تمام نمی شود. 🍀 زیرا او در جایگاهی است که چیزهایی ایجاد می کند که نبوده است . 🍀 همان خدایی که زاده نشده تا در بزرگی شریکی داشته باشد و نمی زاید تا چیز نابود کننده ای را به ارث گذاشته باشد ، 🍀 و هم ها و خیالات بر او واقع نمی شوند، تا به صورت شبحی جلوه نماید 🍀 و چشمها او را درک نمی کنند تا بعد از دگرگون شدن چشمها ، منتقل شود . 🍀 او کسی است که در آغازش ، پایانی نیست و در پایانش ، اندازه و نهایتی نیست، 🍀 کسی که زمان ، بر او مقدّم نشده است و زیادی و کمی او را در برنگرفته است و به ،مکان توصیف نمی شود. 🍀 کسی که از امور پنهان ، مخفی است و در عقلها ، نسبت به آنچه در مخلوقاتش نشانه های تدبیر وجود دارد، آشکار می شود . ادامه دارد ... ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت اول صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۲ متن نود و پنج 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت دوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت دوم ◀️ پیامبران از طرف او ، مورد سؤال قرار گرفتند( خداوند به آنها وحی فرستاد و نیازهایشان را برای هدایت مردم از طریق وحی برطرف ساخت) 🍀 پس به اندازه و نقص توصیف نمی شود ، بلکه به وسیلهٔ کارهایش توصیف می گردد 🍀 و به وسیلهٔ نشانه هایش ، راهنمایی می شود 🍀 هیچ عقل متفکری نمی تواند او را انکار کند ، زیرا او آفریدگار آسمانها و زمین و آنچه در آنها و میان آنهاست می باشد.( پس با دیدن مخلوقات ، می توان او را درک نمود) 🍀و هیچ کسی نمی تواند در مقابل قدرت او، دفاع کند . 🍀 او کسی است که وجودش آشکار گشت و معلوم شد که چیزی مثل او نیست 🍀 و او کسی است که مخلوقات را برای عبادت خود آفرید و براساس آنچه در درون آنها نهاد ، قدرتشان داد. (پس عبادتی که خداوند از مخلوقات خود می خواهد بر اساس تواناییهایی است که در درونشان گذاشته است ) 🍀 و با قرار دادن حجّت های خود عذرشان را بر طرف نمود. 🍀 پس کسی که نابود شد و یا نجات پیدا کرد از روی دلیل بود 🍀 و برتری در آغاز و پایان به خداوند تعلق دارد . 🍀 سپس خداوند که ستایش مخصوص اوست کتاب (قرآن) را با ستایش خود آغاز کرد و برنامه های دنیا و آمدن آخرت را با ستایش خود ، ختم نمود. ادامه دارد ... ___________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت دوم صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۳ متن نود و شش 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت سوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت سوم و فرمود: 📕 «خداوند بین مردم از روی حقانیت حکم نمود و گفته شده است که ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان می باشد» 🍀 ستایش مخصوص خداوند است بدون این که جسم باشد، 🍀 لباس بزرگی به تن کرده است بدون این که صورتی داشته باشد (پردهٔ) بزرگی (به رو) انداخته است، بدون این که نابودی داشته باشد، 🍀 بر عرش خود، ایستاده است و بدون این که از بندگان دور باشد ، بر آنها برتری دارد 🍀 و بدون این که به آنها چسبیده باشد ، نزدیک است . 🍀 او اندازه ای ندارد که به آن جا منتهی شده و همانندی ندارد ، تا با او شناخته شود. 🍀 کسی که غیر از او بزرگی کند ذلیل شده و کسی که غیر از او برتری بجوید کوچک خواهد شد 🍀 و تمام چیزها در برابر بزرگی او خاضع شده و در مقابل سلطنت و شکوه او ، سر تعظیم فرود آورده اند . 🍀 چشمها از درک او سرگردان شده اند و وهم و تصوّر مخلوقات از رسیدن به درک صفت او ، کم آورده اند. 🍀او قبل از هر چیزی و بعد از هر چیزی است و چیزی هم با او برابر نیست. 🍀 بر هر چیزی با قدرتی که دارد آشکار شده است و بدون رفتن به مکانها ، تمام آن جا را دیده است. 🍀 هیچ لمس کننده ای نمی تواند او را لمس کرده و هیچ احساس کننده ای نمی تواند او را احساس کند و او هم در آسمان و زمین پروردگار است. 🍀 و او فرزانهٔ داناست بدون این که نمونه ای از قبل داشته باشد هر چیزی را که اراده کرده است با استحکام آفرید و در آن چه آفریده است ، خستگی بر او وارد نشد. ادامه دارد ... __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت سوم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۴ متن نود و هفت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت چهارم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت چهارم 🍀 هر چیزی را اراده کرد که در ابتدا بیافریند، پس او را اوّل آفرید 🍀 و هر چه خواست که به وجود بیاورد براساس همان خواست خود که جن و انسان باشد ، آفرید تا با آفرینش آنها ، پروردگاری خود را بشناساند و اطاعت خود را در میانشان قرار داد . 🔸 خداوند را به خاطر نعمت هایش ، سپاس می گوییم 🔸 و برای راهنمایی در کارهایمان از او هدایت می طلبیم 🔸 و از بدی کارهایمان به او پناه می بریم 🔸 و به خاطر گناهانی که از ما سر زده است ، طلب بخشش می کنیم 🔸 و شهادت می دهیم که خدایی جز خدای یگانه نیست 🔸 و (حضرت) محمد صل الله علیه و آله بنده و فرستاده او می باشد که خداوند او را به حق فرستاد 🔺 و (مردم را )به سوی او راهنمایی و هدایت کرد 🔺 و ما را به وسیلهٔ او از گمراهی به هدایت ، راهنمایی ساخت 🔺 و از نادانی نجاتمان داد ✅ کسی که از خدا و رسول او اطاعت کند، به رستگاری بزرگی می رسد ✅ و به ثواب پسندیده و رضایت کننده ای دست خواهد یافت ✅ و کسی که از خدا و رسولش نافرمانی کند، زیان می بیند و مستحق عذاب دردناکی خواهد شد. 🔻 پس با شنیدن ( دستورات خدا و رسولش) 🔹 اطاعت کردن ، 🔹خیر خواهی کردن 🔹 و با نیکی برخورد کردن ، 🔸 به سوی رستگاری بروید 🔹 و خود را در راه راست قرار دهید 🔹و کارهای ناپسند را ترک کنید 🔹 و حق را میان خودتان رد و بدل کنید 🔹 و همدیگر را برای رسیدن به حق یاری نمایید 🔹 و در مقابل انسان ستمگر نادان ایستادگی کنید 🔹 و به کارهای خوب دستور داده و از کارهای بد، نهی نمایید. 🌹 برتری صاحبان فضل را بشناسید. 🤲 خداوند ما و شما را به سوی هدایت محفوظ کند 🤲 و بر تقوا ثابت قدم نماید 🤲 و از خداوند برای خود و شما طلب بخشش می کنم. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت چهارم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۵ متن نود و هشت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 در روایتی آمده است که 🍃 مردی به نزد امام حسن علیه السلام آمد و عرض کرد ای فرزند رسول خدا پروردگار را به گونه ای برای من توصیف کن مثل اینکه او را می بینم. 🌸 امام حسن علیه السلام ، کمی سکوت کردند و سپس سر مبارک را بالا آوردند و فرمودند: 🍀 ستایش مخصوص خداوندی است که 🔸 برای او ابتدایی مشخص نیست 🔸 و پایانی ختم شده وجود ندارد 🔹 نسبت به قبل ، درک نمی شود 🔹 و نسبت به بعد محدود نمی گردد 🔸 و انتهایی( به حتی یعنی تا کی) ندارد. ( زمان دار نیست ) 🔸 شخص نیست تا مورد تجربه و آزمایش قرار بگیرد 🔹 و در صفات اختلافی ندارد تا پایانی داشته باشد. 🔹 عقل و گمان ، فکر و آنچه در آن می گذرد و اندیشه و ذهن آن ، نمی توانند او را درک کنند تا گفته شود تا چه موقع هست؟ 🔸 از چیزی ( و جایی) شروع نشده 🔸 و بر چیزی آشکار نشده است (خود را به چیزی نشان نداده است.) 🔹 و در چیزی پنهان نشده است 🔹 و چیزی را بدون آفریدن ، رها نکرده است. 🔸 مخلوقات را آفرید و او آفرینندهٔ نوآور بود ( بدون استفاده از الگوبرداری از چیزی آفرید.) 🔸 هر چه را به وجود آورد ، با همان آغاز نمود و با آنچه آغاز نمود ، آفرید 🔹 و هر چه را خواست ، انجام داد 🔹 و آنچه را زیاد کرد اراده نمود. ✅ این خدایی است که پروردگار جهانیان می باشد. ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۵ صفحه ۴۳ و ۴۵ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۷ متن یکصد 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻جابر جعفی می گوید مردی از دانشمندان شام ◀️ به نزد امام باقر علیه السلام در آمد و عرض کرد به نزد شما آمده ام تا سؤالی بپرسم و کسی را پیدا نکردم که توضیح آن را برای من بگوید از سه گروه از مردم (دانشمند) سؤال خود را پرسیدم که هر گروهی برخلاف دیگری پاسخ مرا داد . 🌸امام باقر علیه السلام فرمود: سؤال تو چیست؟ 🔸 آن مرد عرض کرد از شما می خواهم که بفرمایید اولین چیزی که خداوند آفرید ، چه بود؟ 🔹 عده ای می گویند : قدرت 🔹 گروهی می گویند : علم 🔹 و دیگران می گویند : روح بوده است. 🌸 امام باقر علیه السلام فرمود: ↩️ چیزی به تو نگفتند (حقیقت مسئله را به تو بازگو نکرده اند ) 🍀 و من به تو می گویم : ☑️ خداوند بود و چیزی جز او نبود. ☑️ هنگامی که عزّتی نبود عزیز بود ، ☑️ چون او قبل از عزّت است ↩️ و این معنای سخن خداوند است که فرموده است: 📕 «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ» « پروردگار تو پاک است ، همان پروردگاری که از آنچه وصف می کنند برتر است.» (سورهٔ صافات آیهٔ ۱۸٠ ) ☑️ هنگامی که آفریده ای نبود او آفریدگار بود. ✅ نخستین چیزی که آفرید آن بود که همۀ اشیاء از او است و آن ،آب است. 🔸 پرسش کننده پرسید: آیا چیز را از چیزی آفرید و یا از غیر چیز؟ 🌸 امام علیه السلام فرمود : ✔️ چیزها را از چیز قبلی نیافرید ✔️ و اگر آن چیز را از چیزی می آفرید دیگر برای آن پایانی نبود و در این صورت تا خدا بود، آن چیز هم همراهش بود ، ✔️ در حالی که خدا بود و چیزی با او نبود. پس چیزی را آفرید که همۀ چیزها را از آن آفریده است پس آن ، آب است. ____________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲٠ صفحه ۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj