eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
602 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سقیفه شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روش جستجو و دسترسی آسان به احادیث 🔸 در کانال سقیفه شناسی این کلیپ ۵۴ ثانیه ای را ملاحظه بفرمایید . کانال سقیفه شناسی 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۲ متن صد و پنج 🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند 🔻عبدالله بن سنان 🌸از امام صادق علیه السلام دربارهٔ (این آیهٔ قرآنی ) نقل می کند 📕 «لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ » «چشمها او را نمی بینند ولی ،او چشم ها را می بیند» . ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۳) 🌸 که آن حضرت فرمودند: 🍀 منظورِ خداوند ، احاطه کردن گمان است ( یعنی منظور از چشم ، خیال است) 🔻 مگر نمی بینی که فرموده است : 📕 «قَدْ جَآءَكُمْ بَصَآئِرُ مِنْ رَبِّكُمْ » «چشم هایی از طرف خداوند به شما داده شد» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۴) ↩️ و منظور ،نور چشم نیست 📕 « فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ » «پس کسی که بیناست ، برای خودش است» ↩️ و از بصر چشم قصد نشده است 📕 « وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا » «و کسی که نابیناست ، برای خودش است» ↩️ و نابینایی چشم ها قصد نشده است . 🔺و ( در تمام این موارد) احاطه نشده ، بلکه خیال و تفکر قصد شده است. 🔻 همان طوری که گفته می شود : 🔸 فلانی به شعر ، آگاه است 🔸 و فلانی به (علم) فقه آگاه است 🔸 و فلانی به درهم ها آگاه است 🔸 و فلانی به لباس بصیر است (شناخت دارد) . ✅ خداوند بزرگتر از آن است که با چشم دیده شود. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱٠ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۳ متن صد و شش 🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند 🔻 ابوهاشم جعفری 🌸 از امام رضا علیه السلام نقل می کند که از آن حضرت درباره خداوند پرسیدم 🔸 که آیا ( خداوند ) وصف می شود؟ 🌸امام رضا علیه السلام فرمودند : آیا قرآن خوانده ای؟ 🔸 عرض کردم بله . 🌸 فرمودند: آیا این آیه را خوانده ای « چشم ها او را درک نمی کنند ولی او چشم ها را درک می کند» 🔸 عرض کردم بله. 🌸 فرمودند ابصار را می شناسید؟ 🔸عرض کردم بله . 🌸 فرمودند آنها چه چیز هستند؟ 🔸 عرض کردم : منظور، نور چشم ها هستند . 🌸 فرمودند : 🍃 فکرِدرون ، بیشتر از نور چشمان است. ✅ پس اندیشه ها ، او را درک نمی کنند در حالی که او ، اندیشه ها را درک می کند. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱۱ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ابن ابی الحدید غضب حضرت فاطمه علیها سلام را از گناهان صغیره و بخشیده شده می داند !!! ابن ابی الحدید بعد از آوردن ( روایات عامه در خصوص ماجرای بیعت با ابوبکر) چنین می‌گوید: آن چه از نظر من صحیح می‌باشد این است که فاطمه - علیها السلام - با غضب از ابوبکر و عمر از دنیا رفتند و وصیت نمودند تا آن دو بر پیکر ایشان نماز نخوانند و این امر از نظر اصحاب ما [اهل تسنن] از گناهان صغیره و بخشیده شده آن دو است. و بهتر آن بود که آن دو ایشان را اکرام می‌نمودند و حرمت منزلت ایشان را حفظ می‌کردند. ولی آن دو از تفرقه و فتنه بیمناک شده بودند و آن چه را که به گمان خودشان بهتر بود انجام دادند. ابوبکر و عمر از دین و یقینشان از جایگاهی ویژه برخوردارند... و اگر هم چنین چیزی اثبات شود، گناه کبیره نیست و بلکه از گناهان صغیره به شمار می‌آید و نباید به جهت آن تبرّی یا تولی نمود. - -------------------------------------------------------------- [۱]: شرح النهج ۲ ر ۲۰ 🔻سقیفه شناسی https://eitaa.com/sagifeh/276
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۴ متن صد و هفت 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻 محمد بن ابی نصر می گوید : گروهی از ماوراء النهر (عراق) به نزد ابوالحسن امام رضا علیه السلام آمدند و عرض کردند : 🔸 به نزد شما آمده ایم تا از سه مسئله سؤال کنیم . اگر به آنها جواب دادید یقین می کنیم که شما دانا هستید. 🌸 حضرت فرمودند: بپرسید. 🔸گفتند : ما را از خداوند مطلع کن که 🔹 کجا 🔹و چگونه می باشد 🔹و به چه چیزی تکیه زده است؟ 🌸 حضرت فرمودند : ✅ خداوند خودش چگونگی را چگونه قرار داده است پس خودش بدونِ چگونگی است ✅ و خودش به مکانیت ، مکان داده است پس خودش بدون مکان است ✅ و به قدرتِ خودش تکیه زده است. 🔸 آنها گفتند : 🍃 شهادت می دهیم که شما دانا هستید. (شیخ صدوق رحمة الله می گوید : منظور از این که خداوند به قدرت خود تکیه زده است یعنی بر ذات خودش تکیه می زند ، زیرا قدرت ، از صفات ذات خداوند متعال است ). __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ،باب ۹، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۳ صفحه ۱۵۳ و ۱۵۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
شرح مبسوط صحیفهٔ ملعونه.pdf
257.8K
◀️شرح مبسوط صحیفهٔ ملعونه ↩️ به روایت حذیفهٔ یمانی 📗 بحار الانوار ، جلد ۲۸ ، باب ۳ حدیث ۳ انتشارات مجازی قائمیه اصفهان 🔸🍃🔸🍃🔸🍃🔸🍃🔸 کانال سقیفه شناسی https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۵ متن صد و هشت 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻 عمر بن اُذَيْنه 🌸 از امام صادق علیه السلام و ایشان فرمودند: 🔸 به امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض شد : 🔸آیا خداوند قدرت دارد که دنیا را در تخم مرغی داخل کند ، بدون این که دنیا کوچک شده یا تخم مرغ بزرگ شود ؟ 🌸 حضرت فرمودند: ✅ خداوند متعال به ناتوانی منسوب نمی‌شود( لقب نمی‌گیرد ) ✅ و چیزی که از من پرسیدی اصلاً محقق نمی‌شود. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۹ صفحه ۱۵۹ و ۱۶۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 # شیخ_صدوق ۱۶ متن صدو نه 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻عمر بن اُذَيْنه از امام صادق علیه السلام ، دربارۀ سخن خداوند پرسید که 📕 «مَا يَكُونُ مِنْ نَجْوَىٰ ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَآ أَدْنَىٰ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَآ أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا» مجادله /۷ « هیچ سخن آهسته ای میان سه نفر نیست ، مگر این که خداوند چهارمین است و پنج نفر نیست ، مگر این که خداوند ششمین است و کمتر و چه بیشتر باشد. مگر این که او با آنهاست هر کجا که باشید». 🌸 آن حضرت فرمودند : 🍀 او یگانه و در ذات یکی است ، 🍀 از مخلوقاتش جداست 🍀 و به واسطه آن ، خودش را توصیف کرده است ✔️ و او به هر چیزی با اشراف ، تسلّط و قدرت ، احاطه دارد ✔️ و هیچ چیزی در آسمان و زمین به خاطر کوچکی و بزرگی با احاطه و علمی که او دارد از او دور نمی شود 🍀 نه این که ذاتاً آن جا حضور داشته باشد 🍀 زیرا مکان به چهار طرف محدود است. 🍀 پس زمانی که ذات او (در مکانی حضور داشته باشد) ، یعنی این که خداوند هم (به چهار طرف). محدود گردد. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۱۳ ، صفحه ۱۶۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
علت مبسوط عدم قیام امیرالمومنین در کلام خود حضرت .pdf
75.3K
🔺 پاسخ امیرالمومنین علیه السلام  به اشعث بن قیس کندی که پرسیده بود  چرا  حضرت در مقابل حق شان  قیام  نکردند ؟  🔰 برگرفته از کتاب سلیم بن قیس هلالی ✅ پس از این سخنرانی، شیعیان، محترم ترین و بزرگترین آن نیروها شدند و این سخنان پس از نبرد نهروان ایراد شد . 📕 [بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۵۵» - ج  ۲۹  باب ۱۳( چرا امیرالمومنین علیه السلام  قیام  نکرد)  حدیث ۵۵ صفحه ۴۷۲]  انتشارت مجازی قائمیه اصفهان
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۷ متن صد و ده 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻 هِشام بن حکم از ابوشاکر دَیْصانی نقل می کند که گفته است : 🔸 در قرآن آیه ای هست که سخن ما را تقویت می کند ، ابوشاکر دیصانی زندیق بود یعنی به خدا اعتقادی نداشت و یا برای او شریک قرار می داد 🔹 هشام بن حکم می گوید : به او گفتم : کدام آیه ؟ گفت : این آیه : «وَهُوَ الَّذِي فِي السَّمَآءِ إِلَٰهٌ وَفِي الْأَرْضِ إِلَٰهٌ» 📕 « او کسی است که در آسمان خداوند و در زمین هم خداوند است» . ( سوره زخرف آیه ۸۴) یعنی به خیال او در آسمان خدایی و در زمین هم خدایی دیگر وجود دارد 🔹 هشام بن حکم می گوید من نتوانستم جواب او را بدهم 🔻 به امام صادق علیه السلام این مسئله را خبر دادم . 🌸 ایشان فرمودند این سخنِ شخصی زندیق و ( خدانشناس) است. 🍀(ای هشام !). وقتی به نزد او برگشتی ، بگو : ◀️ نام تو در کوفه چیست؟ 🔸 او جواب میدهد فلانی (ابوشاكردیصانی ) ◀️ بگو نام تو در بصره چیست؟ 🔸 می گوید فلانی (ابو شاکر دیصانی ) 🔻 پس (در این حالت). به او بگو: ✅ خداوند هم ، این گونه است در آسمان خدا و در زمین (هم) خداست ، در دریاها و در هر مکان دیگر خداست . 🔹 هشام بن حکم می گوید : 🍃 پس برخاستم و به طرف ابوشا کر دیصانی رفتم و سخن امام علیه السلام را به او گفتم. 🔸 او جواب داد این سخنی است که از طرف حجاز آمده است. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۱۶ صفحه ۱۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۸ متن صد و یازده 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻مقاتل بن سلیمان 🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: 🍀 زمانی که حضرت موسی علیه السلام از کوه طور بالا رفت، پروردگار خود را (این گونه) صدا زد: 🎙 پروردگارا ! خزائن ( گنجینه های معرفت و دانش خود را ) به من نشان بده . 🌹خداوند فرمود: ای موسی ! ✅ گنجینهٔ من این است که هر زمانی چیزی اراده کنم ، به او می گویم ، موجود باش او هم به وجود می آید. ( یعنی این گونه نیست که از قبل چیزی آماده کرده باشم و به تو نشان دهم) . ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۹ ، دربارهٔ قدرت خداوند ،حدیث ۱۷ ، صفحه ۱۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۹ متن صد و دوازده 🔰 دربارهٔ علم خداوند حسين بن بشّار می گوید: 🌸 از امام رضا علیه السلام پرسیدم : 🔸 آیا خداوند نسبت به چیزی که هنوز به وجود نیامده است ، می داند که اگر وجود داشت ، چگونه بود و یا این که نمی داند؟ 🌸 حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: ✅ خداوند، قبل از وجود هر چیزی ، نسبت به آن آگاه است، 📕 خداوند فرموده است: «إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ». « حقیقتاً از آن چه [در دنیا ] انجام می دادید نسخه برداری می کردیم» ( سورهٔ جاثیه ، بخشی از آیهٔ ۲۹ ) 📕 و به اهل جهنم می فرماید: «وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ». «اگر آنها، نسبت به آن چه نهی شده اند برگردانده شوند دوباره به همان چیز بازگشت می کنند، زیرا دروغگو هستند » ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیهٔ ۲۸ ) ✅ پس خداوند می داند که ↩️ اگر آنها را دوباره (به دنیا) بر می گردانْد، به همان چیزی که نهی شده بودند بازگشت می کردند ( و مرتکب گناه می شدند) 🔻 و زمانی که فرشتگان به خداوند عرض کردند: «أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ » 📕 «آیا در روی زمین کسانی قرار میدهی که فساد کنند و خون بریزند، در حالی که ما تو را با سپاس ، تسبیح می گوییم و تو را منزّه می دانیم ( یعنی مشغول ذکر تو می باشیم) 📕 خداوند به آنها فرمود : « إِنِّيٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» «آن چه من می دانم ، شما نمی دانید» ( سورهٔ بقره ، بخشی از آیهٔ ۳٠ ) ✅ پس علم خداوند ، 🍀 همیشه قبل از هر چیزی بوده است و قبل از این که آنها را بیافریند (نسبت به آنها آگاهی داشت). ✅ پس پروردگار ما مبارک است و بسیار بزرگ است 🍀 و اشیاء را آفرید در حالی که علم او آن طور که می خواست ، قبل از هر چیزی بود و همین طوراست ، ✅ پروردگار ما همیشه دانا ، شنوا و بیناست. __________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱٠ ، دربارهٔ علم خداوند،حدیث ۸ ، صفحه ۱۶۹ و ۱۷۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲٠ متن صد و سیزده 🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند 🔻عبد الأعلی 🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند : ✅ نام خدا، غیر از خداست؛ 🍀 و هر چیزی که نام شیء بر آن واقع شود به جز خداوند ، مخلوق و آفریده شده است. 🍀 آن چه زبانها بیان می کنند و یا دستها انجام می دهند آفریده و خلق شده اند و خداوند ، نهایت هر نهایتی است؛ 🍀 و چیزی که نهایت را می پذیرد غیر از نهایت است و نهایت موصوف و هر موصوفی ، ساخته شده است 🍀 و سازندهٔ اشیاء ، به اندازه ای که بتوان از آن نام برد وصف نمی شود. 🍀 او موجود نشده است تا مثل ساخته شدنِ غیر از خود ، شناخته شود 🍀 و به نهایتی منتهی نمی شود ، مگر این که (آن چیز ) غیر از خدا باشد. ✅ کسی که این حکم را درک کند، هرگز ذلیل نمی شود ✅ و این ، همان توحید خالص است. 🔺 پس به آن معتقد شده و صادق دانسته و با اجازه ی خداوند درک کنید. ادامه دارد ... __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت اول از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۱ متن صد و چهارده 🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند (قسمت دوم ) 🔻عبد الأعلی 🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند : 🍀 و کسی که گمان کند که خداوند را به حجاب ، یا صورت یا تصویری می شناسد مشرک است. ↩️ زیرا حجاب ، صورت و تصویر ، مغایر با خداست و او تک و یگانه است. 🍀 پس چگونه کسی که او را به غیرش می شناسد یکتاپرست دانست. ✔️ خداوند را کسی شناخته که به وسیلهٔ خدا ، خدا را شناخته باشد. ✔️ پس کسی که خدا را با خدا نشناسد ، او را نشناخته است و غیر او را شناخته است؛ 🍀 و خداوند آفرینندهٔ اشیاء از غیر شیء است ( زیرا خداوند ، شیء را از خود شیء نیافریده است؛ بلکه چیزی نبود و از نیستی آفرید ) ✅ خداوند به نام هایش نامیده می شود ، اما غیر از نام هایش و نام هایش غیر از اوست؛ 🍀 و آن چه توصیف می شود غیر از وصف کننده است. 🍀 پس کسی که خیال کند به چیزی که نمی شناسد ، ایمان دارد ، از شناخت گمراه است. 🍀 مخلوق ، چیزی را به جز به وسیلۀ خدا ، درک نمی کند و به شناختِ خداوند ، به جز با (خواست) او ، نمی رسد. 🍀 خداوند از مخلوقات خود و مخلوقات ، از خدا خالی هستند (یعنی هیچ شباهتی میان خدا و مخلوقاتش وجود ندارد ) 🍀 زمانی که خداوند چیزی را اراده کند ، آن چیز به وجود می آید ، همان طوری که بدون سخن گفتن ، به دستور خود اراده کرده است. 🍀 از آن چه خداوند حکم کرده است بندگانش چاره ای ندارند ، و در آن چه او خشنود است حجتی برای بندگان نیست. 🍀 بر هیچ کاری قدرت ندارند و به جز به وسیلهٔ پروردگارشان ، نسبت به آن چه در بدنهایشان ایجاد شده است، دوا ندارند. ✅ پس کسی که گمان کند نسبت به کاری که خداوند آن را نخواسته است ،قدرت دارد ↩️ خیال کرده است که خواسته ی او بر خواسته ی خداوندی که مبارک و پروردگار جهانیان است ، غلبه دارد. _________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند ، قسمت دوم از حدیث ۷ ، صفحه ۱۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۲ متن صد و پانزده 🔰 دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند 🔻صفوان بن یحیی می گوید : 🌸 به ابوالحسن امام موسی کاظم علیه السلام عرض کردم: 🔸 من را از خواست خدا و مخلوق آگاه فرما؟ 🌸حضرت فرمودند: 🍀 اراده از طرف مخلوق ، درون و آن چه آشکارا انجام می دهد ، می باشد. 🍀 اما اراده و خواست خداوند، ایجاد (و آفرینش) او می باشد ، نه غیر از آن ، 🔻زیرا خداوند 🔹 جست و جو نمی کند 🔹 و همّ و غمّ ندارد 🔹 و فکر نمی کند 🔺 و این خصوصیات، از خداوند منتفی شده است ، 🍀 (زیرا) این (خصوصیات) جزء صفات مخلوق است. 🔻 پس خواست و اراده ی خداوند ، ✅ همان فعل و کار است و نه غیر از آن ✅ و به کار می گوید : موجود شو، پس او هم موجود می شود . ✔️ بدون این که لفظی به کار برده ✔️ و با زبان حرفی بزند ✔️ و هم و غمی داشته باشد ✔️و فکری کند ✔️و کیفیتی به کار ببرد ✅ زیرا خداوند، خودش بدون کیفیت است. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۱ ، دربارهٔ صفات ذات و صفات افعال خداوند،حدیث ۱۷، صفحه ۱۸۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۳ متن صد و شانزده 🔰 دربارهٔ تفسیر اینکه: خداوند نور آسمانها و زمین است . 🔻عبّاس بن هلال می گوید 🌸 از امام رضا علیه السلام دربارهٔ فرمودهٔ خداوند پرسیدم که می فرماید: ۞ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ 📕 «خداوند نور آسمانها و زمین است » . (سورهٔ نور آیهٔ ۳۵) 🌸حضرت فرمودند: 🔻منظور این است که 🔰 خداوند ✅ هدایت کننده ی اهل آسمان و اهل زمین است ↩️ و در روایت برقی آمده است : ✅ منظور این است که خداوند آن چه در آسمان و زمین است را هدایت می کند. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۵ ، دربارهٔ تفسیر اینکه خداوند نور آسمانها و زمین است ،حدیث ۱ ، صفحه ۱۹۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۴ متن صد و هفده 🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است: «خداوند را فراموش کردند ، خداوند نیز آنها را فراموش کرد » 🔻عبدالعزیز بن مسلم می گوید: 🌸 از امام رضا علیه السلام درباهٔ سخن خداوند پرسیدم که فرموده است : 📕«...نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ...» «خداوند را فراموش کردند ، خداوند نیز آنها را فراموش کرد» . 🌸 آن حضرت فرمودند: ✅ حقیقتاً خداوند فراموش و اشتباه نمی کند ✅ و چیزی که آفریده شده و به وجود آمده است فراموش کرده و اشتباه می کند . 🍀 مگر نشنیده ای که خداوند می فرماید: 📕 «...وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا» پروردگار تو فراموش نمی کند . ( سورهٔ مریم ، بخشی از آیهٔ ۶۴) 🍀 و منظور کسی است که خدا و روز قیامت را فراموش می کند به طوری که خودش آنها را فراموش می کند ، 🔻 همان طور که خداوند فرموده است: 📕 « وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» «مثل کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند ، پس خداوند (کاری کرد ) که خودشان را (نیز). فراموش کنند. این گروه فاسق هستند. (سورهٔ حشر ، آیهٔ ۱۹ ) 🔻 و سخن دیگر خداوند که فرموده است : 📕 «فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا» « پس امروز آنها را فراموش کردیم همان طوری که روز قیامت را انکار کردند» . ( سورهٔ اعراف ، بخشی از آیهٔ ۵۱) ✅ یعنی آنها را رها کردیم همان طوری که آماده شدن برای ملاقات روز قیامت را رها کردند. ( شیخ صدوق نویسنده کتاب می نویسد: این که آمده است آنها را رها می کنیم یعنی برای آنها ثواب کسی که به روز قیامت امید دارند قرار نمی دهیم ، زیرا رها کردن بر خداوند جایز نمی باشد و اما سخن خداوند که فرموده است : «وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ» آنها را در تاریکی رها کرد مگر نمی بینند در عذاب آنها عجله نمی کنیم و به آنها فرصت می دهیم تا توبه کنند. ______________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۱۶ ، حدیث ۱ ، صفحه ۲٠۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۵ متن صد و هجده 🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است « خداوند آنها را به مسخره گرفت ». 🔻و فرمود: «خداوند آنها را مورد تمسخر قرار می دهد» 🔻 و می فرماید : و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید و خداوند بهترین نقشه کش ها است.» 🔻 و دیگر فرموده است : « آنها با خداوند نیرنگ کردند در حالی که او با آنها نیرنگ کرد». 🍀 سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ 📕 «سَخِرَ اللهُ مِنْهُمْ» توبه/۷۹ 🔻 وَعَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ: 📕 «اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ » بقره/۱۵ 🔻 وَعَنْ قَوْلِهِ: 📕 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ » آل عمران /۵۴ 🔻وَعَنْ قَوْلِهِ 📕 «يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ» نساء/۱۴۲ ✅ فَقَالَ: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لا يَسْخَرُ وَلَا يَسْتَهْزِيءُ وَلا يَمْكُرُ وَلا يُخادِعُ وَلَكِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ يُجازِيْهِمْ جَزاءَ السُّخْرِيَّةِ وَجَزاءَ الْاِسْتهزاء، وَجَزاءَ الْمَكْرِ وَالخَديعَةِ، تَعالَى اللهُ عَمّا يَقُولُ الظَّالِمُونَ عُلُوّاً كَبِيراً». 🔻 علی بن حسن فضّال از پدرش نقل می کند که می گوید : 🌸 از امام رضا علیه السلام درباره سخن خداوند پرسیدم که فرموده است: 📕 « خداوند آنها را به مسخره گرفت» 🔻 و در جای دیگر فرموده است : 📕 «خداوند آنها را مورد تمسخر قرار میدهد» 🔻 و می فرماید: 📕 « و آنها نقشه کشیدند و خداوند هم نقشه کشید و خداوند بهترین نقشه کش ها ست» 🔻و (دیگر) فرموده است : 📕 «آنها با خداوند نیرنگ کردند، در حالی که او با آنها نیرنگ کرد » 🌸 آن حضرت فرمودند : ✅ خداوند مسخره نمی کند و کسی را مورد تمسخر قرار نمی دهد ، نیرنگ نمی زند و فریب نمی خورد ، ✅ اما خداوند سزای 🔹مسخره کردن، 🔹 به تمسخر گرفتن ، 🔹 نیرنگ و حیله را ↩️ جایز شمرده است ✅ و خداوند از آن چه ستمکاران می گویند ، بالاتر و بزرگ است. ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۱ ،حدیث ۱، صفحه ۲۱۹،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۶ متن صد و نوزده 🔰 دربارهٔ معنای خشنودی و خشم خداوند. 🔻 هشام بن حکم می گوید : ◀️ مردی از امام صادق علیه السلام دربارۀ خداوند پرسید که آیا خشنودی و خشم دارد؟ 🌸 آن حضرت فرمودند : بله ، اما آن گونه نیست که در آفریده ها وجود دارد ، 🍀 زیرا خشنودی و خشم ، وارد شونده ای است که بر انسان داخل می گردد و او را از حالی به حالی دیگر منتقل می سازد 🍀 (انسان) قابل تغییر ، مرکب است به طوری که اشیاء در او اثر می گذارند، ✅ (اما) در آفریدگار ما هیچ چیزی اثر نمی گذارد (زیرا) او هم در ذات و هم در معنا یگانه است. ✅ پس خشنودی او ، همان ثوابش و خشم او همان عذابش می باشد ✅ بدون این که چیزی بر او تأثیر بگذارد و او را تحریک کند و او را از حالتی به حالت دیگر در بیاورد زیرا این موارد جز صفات آفریده هایی است که ناتوان و نیازمند هستند، ✅ ( امّا) خداوند قدرتمند و بزرگواری است که از میان مخلوقات خود به کسی نیاز ندارد و تمام مخلوقات را به گونه ای آفرید که به او نیازمند هستند؛ ✅ و اشیاء را بدون نیاز (به آنها ) و بدون سبب آفرید و اختراع کرد و به وجود آورد. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۶ ،حدیث ۳ ، صفحه ۲۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۷ صد و بیست 🔰 دربارهٔ تفسیر سخن خداوند که فرموده است: «از روح خود در (آدم )دمیدم» . 🔻 محمد بن مسلم می گوید: 🌸 از امام باقر علیه السلام دربارۀ این سخن خداوند پرسیدم که فرموده است : 📘 «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» «از روح خود در (آدم) دمیدم» (حجر /۲۹) 🔸 (و عرض کردم) این دمیدن چگونه بوده است؟ 🌸 آن حضرت فرمودند: 🍀 روح مثل باد در حرکت است و روح نامیده شد ، 🍀 زیرا اسم روح از باد گرفته شده است و لفظ روح به دست آمده است، 🍀 زیرا روح با ریح ( باد) هم جنس می باشد ، ✅ و خداوند روح را به خودش نسبت داده است ، ✅ زیرا خداوند او را از میان دیگر روح ها انتخاب کرده است ✅ همان طوری که خانهٔ خود (کعبه) را از دیگر خانه ها برگزیده است و فرموده است: 🍀 خانهٔ من و به پیامبری از میان پیامبرانِ خود فرموده است : دوست من و مانند آن 🔻 و تمام اینها ✔️ آفریده شده ، ✔️ ساخته شده ، ✔️ ایجاد شده ، ✔️ پرورش یافته ✔️ و تدبیر شده است. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۷ ،حدیث ۳ ، صفحه ۲۳۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۸ متن صد و بیست و یک 🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند. 🔻ابوبصیر می گوید : 🌸 مردی به نزد امام باقر علیه السلام آمد و عرض کرد: 🔸 ای ابو جعفر! به من از پروردگار خود خبر بده که از چه موقع بوده است؟ 🍀 آن حضرت فرمودند: وای بر تو( از چه موقع بود) مخصوص موجودی است که ابتدا نبوده و سپس به وجود آمده است ، 🍀 در حالی که پروردگار من بدون داشتن کیفیت (چگونگی) از اوّل بوده است و برای وجودش زمانی نیست ، همان طوری که برای وجودش ، چگونگی ای هم ندارد. 🍀 برای بودنِ خداوند مکانی وجود ندارد بعد از آن که چیزی آفرید قدرتمند نشد و قبل از آن که چیزی را ایجاد نماید ، ضعیف نبود . 🍀 قبل از آن که چیزی به وجود بیاورد (از تنهایی) وحشت زده نبود و خود به چیزی که او به وجود آورده است شباهتی ندارد و قبل از ایجاد چیزی ، خالی از تسلط بر پادشاهی خود نبود و بعد از به وجود آوردن چیزی پادشاهی بزرگ نگشت. ✅ پس برای بودنِ او چگونگی ، مکان و اندازه وجود ندارد و به چیزی که به او شباهت داشته باشد ، شناخته نمی شود و با طولانی شدن ماندنش پیر نمی شود ، ✅ از چیزی بهت زده نیست ، چیزی او را به ترس نمی اندازد و تمام چیزها از ترس او بهت زده هستند، 🍀 او زنده ای بدون عاریه است ( زنده بودن خود را از کسی یا چیزی به طور موقّتی نمی گیرد.) 🍀 و به بودن وصف نمی شود و چگونگیِ مشخّصی و اثرِ بر جای مانده و مکانی که همسایهٔ چیزی باشد ، ندارد بلکه او زنده ای است که شناخته شده می باشد ، 🍀 پادشاهی است که قدرت و پادشاهی او همیشگی است . 🍀 هر گونه که خواست ، با ارادۀ خود به وجود می آورد. 🍀 نه دارای اندازه و نه قابل تجزیه است و فناپذیر نیست . 🍀 اولینْ ، بدون چگونگی و آخرینْ بدون مکان است و هر چیزی به جز ذات او نابود شدنی می باشد. 🍀 آفریدن و دستور دادن مخصوص او است . بزرگ است خدایی که پروردگار جهانیان می باشد . 🍀 وای بر تو ای سؤال کننده! خیال، پروردگارِ مرا به دور خود نمی پیچد و او به وسیلهٔ شبهات، (از مقام بزرگی) پایین نمی آید و همسایهٔ چیزی نمی شود و چیزی (نیز) همسایه او نخواهد شد. 🍀اتّفاقات بر او جاری نمی گردد و از چیزی که انجام می دهد مورد سؤال قرار نگرفته و بر (روی) چیزی قرار نمی گیرد و کسالت و خواب بر او غلبه پیدا نمی کند و آن چه در آسمانها و زمین و میان آن دو و پایین آنها می باشد مخصوص خداوند است. _________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۲، صفحه ۲۴۱ و ۲۴۳ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۹ متن صد و بیست و دوم 🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند. 🔻 ابراهیم بن ابی محمود می گوید: 🌸 به امام رضا علیه السلام عرض کردم : 🔸 ای فرزند رسول خدا ! دربارهٔ حدیثی که مردم از رسول خدا صل الله علیه و آله نقل می کنند چه می فرمایید؟ 🍀 که آن حضرت فرموده است : خداوند هر شب به آسمان دنیا فرود می آید. 🌸 آن حضرت فرمودند : 🍀 خداوند کسانی که سخن را از جایگاه اصلی آن منحرف می سازند لعنت کندـ 🍀 به خدا قسم که رسول خدا صل الله علیه و آله چنین نفرموده است ، بلکه فرموده است: 🌹 خداوند هر شب در یک سوم آخر شب و شبِ جمعه در اوّل شب فرشته ای را به آسمان دنیا می فرستد و به او دستور می دهد که فریاد بزند: 📣 آیا سؤال کننده ای هست که به او جواب بدهم؟ 📣 آیا توبه کننده ای هست که توبه او را بپذیرم؟ 📣 آیا استغفار کننده هست که او را ببخشم؟ 📣 ای جست و جوگر خوبی ، جلو بیا. 📣 ای جست و جوگر بدی عقب برو. 📣 فریاد او تا طلوع فجر ادامه دارد و زمانی که فجر (صبح) طلوع کرد به جای خود در ملکوت بالا بر می گردد. ✅ این حدیث را پدرم از جدّم و ایشان از رسول خدا صل الله علیه وآله نقل کرده اند. ___________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۷ ، صفحه ۲۴۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳٠ متن صد و بیست وسه 🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند. 🔻مفضل بن عمر 🌸 از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند : 🍀 کسی که گمان کند خداوند در چیزی یا از چیزی (متولدشده) یا بر (روی) چیزی قرار گرفته است ، به طور یقین مشرک است، 🍀 اگر خداوند بر روی چیزی بود، یقیناً حمل شده می باشد و اگر در چیزی قرار داشت حقیقتاً محصور (محدود) می شد و اگر از چیزی (گرفته و متولد) می شد ، آفریده شده بود . _______________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۹ ، صفحه ۲۴۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۱ متن صد و بیست و چهار 🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند. 🔻 سلیمان بن مهران می گوید : 🌸به امام صادق علیه السلام عرض کردم: 🔸 آیا جایز است که بگوییم : خداوند در مکان است؟ 🌸 آن حضرت فرمودند: 🍀 خداوند پاک و بالاتر از این است که مکانی داشته باشد زیرا اگر در مکانی بود، آفریده شده محسوب می شد، ✅ از آن جهت که هر کس در مکانی باشد به مکان نیازمند است در حالی که نیاز جزء صفات آفریده شده است نه این که از صفات موجودِ همیشگی باشد. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۱۱ ، صفحه ۲۴۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۲ متن صد و بیست و پنج 🔰 دربارهٔ منتفی دانستنِ مکان ، زمان ، توقف ، حرکت ، فرود آمدن ، بالا رفتن و جابجا شدن از خداوند. 🌸 امام حسن علیه السلام در حال نماز خواندن بود که مردی از برابر او گذشت ، 🍀 به طوری که بعضی از همراهان آن حضرت آن مرد را از این کار نهی کردند. 🌸 زمانی که امام حسن علیه السلام نماز خود را تمام کردند، فرمودند: 🍀 چرا آن مرد را نهی کردید؟ 🔸 عرض کردند: ای فرزند رسول خدا ! بین شما و محراب مانع شده بود 🌸 آن حضرت فرمودند : وای بر شما ! ✅ خداوند به من نزدیکتر از آن است که کسی میان من و او مانع شود. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۸ ،حدیث ۲۲ ، صفحه ۲۵۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۳ متن صد و بیست و شش 🔰 دربارهٔ اسامی خداوند و فرق معنای اسم های خدا با اسم خلق او 🔻 جعفر بن یحیی خزاعی از پدرش نقل می کند که می گوید : 🌸 با امام صادق علیه السلام به نزد یکی از شیعیان برای عیادت رفتیم. 🔸 دیدم که آن مرد زیاد آه و ناله می کند. 🔸به او گفتم ای برادر! پروردگار خود را به یاد بیاور و از او کمک بخواه. 🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند: ✅ (آه)یکی از نام های خداوند است، کسی که بگوید: آه ، از خداوند کمک خواسته است. _________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۲۹ ،حدیث ۱٠ ، صفحه ۳۲۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj