eitaa logo
سروده‌ها و نگاشته‌های شهسوار
280 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
86 فایل
سروده‌ها و نگاشته‌های امید شمس‌آذر (شهسوار) شاعر، نویسنده و پژوهشگر تاریخ ایران اسلامی دبیر انجمن ادبی منهاج ارتباط با مدیر: @omid_sh_azar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تاریخ تمدن و علوم اسلامی این اثر، کتابی جدید از محقق فرزانه و پژوهشگر تاریخ جهان اسلام حجت‌الاسلام و المسلمین استاد دکتر علی‌ جدید‌ بناب است که به عنوان کتاب درسی برای طلاب و دانشجویان در سطح ۲ و کارشناسی نگاشته شده است. ناشر: اثر قلم تاریخ نشر: ۱۴۰۲ چاپ اول و ۱۴۰۳ چاپ دوم شهریور ماه - قم ❇️ https://eitaa.com/ooriya
📚 نمایشنامه‌نویسی در ایران نوشتهٔ یعقوب آژند نشر نی * و اما احمد محمودی نمایشنامه اجتماعی_اخلاقی اوستاد نوروز پینه دوز را در سال ۱۳۳۷ ه. ق. در شش پرده کوتاه نوشت.. . (صفحهٔ ۷۵) ❇️ https://eitaa.com/ooriya
📚 انتری که لوطی اش مرده بود و چند داستان دیگر اثر صادق چوبک * دو تا ذغال کش دهاتی با دو تبر گنده که رو دوششان بود، از دور به سوی مخمل و بلوط خشکیده و لوطی مرده پیش می‌آمدند.. . (صفحهٔ ۱۰۵) ❇️ https://eitaa.com/ooriya
📚 زردشتیان، باورها و آداب دینی آن‌ها اثر مری بویس ترجمهٔ عسگر بهرامی * به یقین آموزه هایی که مزدک می پراکند، بدبینی و ویژگی تارک دنیاییِ آموزه‌های مانی را داشت و همین نحو هم مهربانانه و اخلاقی بود.. . (صفحهٔ ۱۶۱) ❇️❇️❇️ https://eitaa.com/ooriya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قاصد ز برم رفت که آرد خبر از یار باز امد و اکنون خبر از خویش ندارد.. . ✍ میرزا محمد ولی دشت بیاضی 🇮🇷💐 https://eitaa.com/ooriya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من را نگاه کن که دلم شعله‌ور شود بگذار در من این هیجان بیشتر شود قلبم هنوز زیر غزل لرزه های توست بگذار تا بلرزد و زیر و زبر شود من سعدی ام، اگر تو گلستان من شوی من مولوی، سماع تو برپا اگر شود من حافظم اگر تو نگاهم کنی، اگر شیراز چشم‌های تو پر شور و شر شود "ترسم که اشک در غم ما پرده در شود وین راز سر به مهر به عالم سمر شود" آنقدر واضح است غم بی تو بودنم اصلاً بعید نیست که دنیا خبر شود دیگر سپرده‌ام به تو خود را که زندگی هرگونه که تو خواستی، آنگونه سر شود. ✍ نجمه زارع 🇮🇷🪴 https://eitaa.com/ooriya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
48.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹چرا ما باید عرق بریزیم، پولمان را بدهند غزه و لبنان؟! 🇮🇷🪸 https://eitaa.com/ooriya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفت هارون الرشید که  «این لیلی را بیاورید تا من ببینمش که مجنون چنین شوری از عشقِ او در جهان انداخت و از مشرق تا مغرب، قصه‌ی عشقِ او را عاشقان آئینه‌ی خود ساخته‌اند!» ... لیلی را بیاوردند، رو به لیلی کرد و گفت «لیلی تویی؟!» ... گفت «بله. لیلی منم. اما مجنون تو نیستی. آن چشم که در سرِ مجنون است، در سرِ تو نیست. مرا به نظرِ مجنون نگر!» محبوب را به نظرِ محب نگرند. خلل ازین است که خدا را به نظر محبت نمی‌نگرند، به نظرِ علم می‌نگرند و به نظرِ معرفت و به نظرِ فلسفه. نظرِ محبت کارِ دیگر است. 📝 شمس تبریزی 🇮🇷⚘️ https://eitaa.com/ooriya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلیج فارس به روایت گاو سرسوک (۳) 🖋 امید شمس‌آذر در سال‌های اخیر و به‌ویژه از دههٔ شصت میلادی به این سو، نام جعلی خلیج ع.ر.ب در برخی منابع تحت حمایت بیشینهٔ دولت‌های عربی و گاه غیر عربی به گونه‌ای فزاینده در حال رقابت با نام خلیج فارس است. جایگزینی نامی قومی به جای یک نام تاریخی، باعث پدیداری نام «خلیج همیشه فارس» یا «خلیج همیشگی فارس» از سوی ایرانیان گشته‌ است. ایرانیان خلیجی موسوم به خلیج ع.ر.ب.ی/ع.ر.ب را نامی جعلی می‌دانند که کشورهای عربی از ابتدای دهۀ ۱۳۳۰ خورشیدی به تحریک انگلستان بر روی خلیج فارس نهاده‌اند. سازمان ملل و سازمان‌های جغرافیایی بین المللی (غیر عرب) همگی خلیج فارس را تنها نام معتبر می‌دانند. در پی استعلام از وزارت امور خارجۀ بریتانیا دربارۀ نام این آبراه، ایشان نیز به صراحت نام خلیج فارس را صحیح دانسته‌اند؛ اما با این‌همه باز شاهدیم که هر از گاهی از جانب حاشیه‌نشین های خلیج فارس، ادعاهای کهنه دوباره نو می‌شود و بعضاً مؤسسات آمریکایی و اروپایی هم با سناریویی از قبل طراحی شده، به شکل وسیعی از جعل نام این دریای تاریخی استقبال می‌کنند. به طوری که در سال ۱۳۸۳ خورشیدی مؤسسۀ آمریکایی نشنال جئوگرافی در اطلس جغرافیایی خود در کنار نام مشهور خلیج فارس از واژۀ مجعول خلیج ع.ر.ب.ی نیز استفاده کرد. چند سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۸۵ خورشیدی نیز مسئولان موزه "لوور" پاریس واژۀ مجعول "خلیج" را به جای خلیج فارس بکار بردند، هر چند که این دو مؤسسۀ مذکور با اعتراض شدید ایرانیان وطن دوست مواجه شده و در مدت کوتاهی با عذرخواهی، تحریفات صورت گرفته را تصحیح کردند، اما متأسفانه این معضل به اینجا هم ختم نشد و این روند تا به حال نیز ادامه داشته و دارد، به طوری که در یکی_دو سال اخیر نیز اخباری دیگر توسط برخی از آژانس‌های خبری مبنی بر تحریف نام خلیج فارس اعلام شد. این بار نام تاریخی خلیج فارس، توسط سایت‌های "گوگل" و نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد تحریف واقع شد که بلافاصله همانند موارد قبلی با اعتراض شدید ایرانیان مواجه شد. گوگل نام خلیج فارس را حذف کرده و از نام خلیج ع.ر.ب برای این محل استفاده کرده‌ بود. اما نکتۀ اساسی اینکه در کنار این گونه انتقادات و اعتراضات مردمی، دولتمردان نیز پا به پای ملت وظیفه خواهند داشت که در این مقطع حساس با نگاهی ویژه موضوع مربوط به خلیج فارس را رصد کرده و در صورت ادامۀ تحریفات، در دادگاه های بین‌المللی اقامۀ دعوا نمایند. ولی در این میان، شاید مهم‌ترین نکته -که تا به حال چندان توجهی به آن نشده است- این باشد که خود تحریف کنندگان، هیچ گاه ادعا نکرده اند که اسم جعلی مورد ادعایشان، از سابقۀ تاریخی دیرینی برخوردار است؛ بلکه برعکس، در اظهار نظرهایشان کاملاً معترفند که در هیچ دوره‌ای این دریا جز با نام فارس خوانده نشده است و در واقع اینان برآنند که از این به بعد نام دریا را عوض کنند! (۲) لیکن تنها مستمسکی که بدان استناد می‌جویند، عرب‌زبان بودن ساکنان سواحل جنوبی و بخشی از کرانه‌های شمالی آن است. در این راستا، آنان اخیراً شروع به فعالیت در عرصۀ باستان‌شناسی زیردریایی در اعماق خلیج فارس کرده‌اند تا در کنار این مسئله، با استشهاد به روایات تاریخی و بعضاً اسطوره‌ای موجود -که از این‌گونه روایات نیز برداشت‌های خاصی امکان‌پذیر است- حضور اقوام عرب‌زبان و به طور کلی سامی نژاد در این منطقه را هرچه بیشتر به زمان‌های دور برسانند. از جمله مهم‌ترین شواهدی که آنان اقامه می‌کنند، افسانۀ بابلی "گیل گمش" و محل وقوع بخش مهمی از آن یعنی جزیرۀ "دیلمان/دیلمون" است که بنا به گزارش محققان انگلیسی با جزیرۀ بحرین تطبیق دارد. نگارنده در مقاله‌ای با عنوان "عناصر ایرانی در کهن ترین حماسۀ جهانی" به بررسی نظرات مختلف پیرامون این موضوع پرداخته‌ام و نظری را که سعی در تطبیق دریای دیلمون و جزیرۀ میان آن با خلیج فارس و جزیرۀ منامه/کشور بحرین امروزی داشته است، رد نموده‌ام. در میان تمدن‌های تاریخی شناخته‌شدهٔ این منطقه نیز، تمدن‌های سومر و ایلام کهن‌ترین آنان اند که هر دو متعلق به سواحل شمالی خلیج اند. هرچند نژاد این مردمان نه سامی بوده و نه آریایی، ولی از آن رو که مدنیت شان مربوط به شمال بوده و میراث خود را برای حکومت بعدی هخامنشی به جای گذاشتند، ارتباط شان با ایران و حکومت فراگیر ایرانی -که نام خلیج فارس را به این دریا داده است- بیشتر است. مقالۀ حاضر سعی دارد با تکیه بر این قضیه و با بررسی یک فرضیۀ جدید باستان‌شناسی در این عرصه، موضوع باستان‌شناسی زیردریایی خلیج فارس را از منظری نو مورد کنکاش قرار دهد. (ادامه دارد) 🇮🇷🌊 https://eitaa.com/ooriya
پاورقی: ______________________ (۱) خلیج، طبق تعریف جغرافیایی به پیشروی آب در خشکی اطلاق می‌شود؛ در حالی که پهنۀ آبی مورد بحث ما اینچنین نیست و طبق یافته‌های باستان‌شناسی، نه‌تنها پیشروی نداشته بلکه پسرفت هم کرده است. شهر باستانی شوش که امروزه با نواحی میانی استان خوزستان کنونی تطبیق دارد، در حدود ۴۰۰۰ سال پیش شهری ساحلی و یک بندر بازرگانی بوده است. رودهای دجله و فرات هم که اکنون پس از پیوستن به هم با نام شط العرب و آن نیز پس از پیوستن با کارون با نام اروندرود به دریا می‌ریزد، روزگاری از هم جدا بوده و هریک به طور مستقل به دریا می‌رسیدند. (۲) در پایان مقاله به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد. https://eitaa.com/ooriya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا