eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
588 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
⏪ از این رو در تشکیلات مطلوب، همه فضول هستند و مسئولیت پیگیری امور را دارند، 👌فضولی فرهنگ غالب در یک تشکیلات است. 🔹همه آمر به معروف و ناهی از منکر هستند. 🔸همه افراد تشکیلات، آرمان تشکیلات را می‌شناسند و همدیگر را در مسیر رسیدن به آن، رصد می‌کنند، 🔻 و دائماً به همدیگر تذکر می‌دهند که چرا به سمت آرمان حرکت نمی‌کنید یا حرکت‌تان کند است. 🔺وقتی مسئول تشکیلات در جمع افرادش صحبت می‌کند، 🔙 بخشی از خواسته‌ها و مطالبات جدی آنها از مسئول تشکیلات همین است که چرا آرمان‌ها عملیاتی نمی‌شود؟ ⏮ این یعنی فضای تشکیلاتی وجود دارد، در حالی که در سازمان‌ها الزاماً چنین فضایی فراهم نیست و ⏮ نمی‌توان مطالبات آرمان خواهانه را به راحتی با مسئول سازمان مطرح کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈☸ در سازمان‌ها این نوع معاملات مرسوم نیست. ❌ توبیخ و تنبیه وجود دارد، اما مطالبه‌گری نیست. باید هرکس سرش به کار خودش باشد. ⏪ کار خود را مطابق آنچه مافوق گفته است، انجام دهد. ✴️ در سازمان کارمند نمی‌تواند از مافوق سازمانی‌اش مطالبه کند و پیگیر انجام امور باشد؛ ⁉️چرا که توبیخ می‌شود؛ زیر مجموعه نمی‌توانند رئیس‌شان را توبیخ کنند. 😶 بهترین حالت سازمان این است که کسی حرفی نزند و همه کارهایشان را آن چنان که گفته شده است، انجام دهند. 🤓 کارمند شأن سازمانی دارد و نمی‌تواند توصیه بکند. 🚫 به عبارتی در سازمان فضولی ممنوع است. ❗️فقط باید وظایف خود را انجام دهید و حق دخالت در کار دیگران ندارید. 👌در حالی که در تشکیلات، فضولی قانون و قاعده است. ↪️ ↩️ از این رو همه افراد تشکیلات فضول هستند.
✅ کسی که توانش بیشتر از بقیه است، فضول‌تر از بقیه است؛ ⁉️ چرا که کارهای خودش را انجام می‌دهد و یک به یک به سراغ بقیه می‌آید و به آنها کمک می‌کند تا کار آنها هم انجام شود. 🌷نمونه این کار، شهید عباس بابایی است که صبح زود از دیوار مدرسه بالا می‌رود و وسط حیاط می‌پرد. 🔙 🔜 مستخدم مدرسه او را می‌گیرد و می‌گوید چرا اینجا آمدی؟⁉️ 📌جواب می‌دهد: «من دیدم سن شما بالاست و خسته می‌شوید، آمدم کمک‌تان حیاط مدرسه را جارو بزنم.» 🌐 در ادبیات تشکیلات، این فضولی است. 👌شهید بابایی، وظیفه‌اش که درس خواندن است را انجام می‌دهد، 👌علاوه بر آن به رفیقان و همکلاسی‌هایش کمک می‌کند، 👌کار سرایدار مدرسه را هم انجام می‌دهد. 🔚 این فرد اگر فضول نباشد، می‌تواند به خود بگوید: «به من چه؟! هر کسی کار خودش را بکند و از کنارش بگذرد.» ✖️معنای مخالف فضول✖️ 🔝 سربه زیر بودن، سر در کار خود داشتن، آهسته رفتن و آهسته آمدن، کاری به کار دیگری نداشتن و هر کس کار خودش را انجام دادن است.
👈 بی‌تفاوتی هم در مقابل فضول قرار می‌گیرد 👈 و هم در برابر امر به معروف و نهی از منکر توصیه پیگیری و تقوا یعنی بی‌تفاوتی در مقابل کل مؤلفه‌های روح تشکیلات قرار می‌گیرد. ⏪ الزاماً معنای مخالف فضول، بی‌ارزش نیست؛ بلکه هرکس کار خودش را انجام دادن خوب است ولی تشکیلاتی نیست و سازمانی است. ☸ در سازمان با این شاخص‌ها افراد را می‌سنجند و نمره می‌دهند، 🚷 کارمند خوب یعنی فضول نیست و کارش را انجام می‌دهد 🚷 مدیر خوب سازمان هم کسی است که کارهایی که به او سپرده شده است را دقیقاً انجام دهد. ☑️ سازمان همین‌ها را خوب می‌داند. 👀 در نگاه تشکیلاتی، این نوع انسان به درد نمی‌خورد...! ⚛ در تشکیلات افراد، به این شدت منظم و چفت هم نیستند، که اگر هرکس کار خودش را انجام دهد الزاماً آرمان محقق شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جمهوری اسلامی، ابتکار ماندگار امام امام ابتکارات زیادی داشتند لکن این مهم‌ترین ابتکار امام است، و آن عبارت است از «جمهوری اسلامی».  ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ (رحمةالله‌علیه) 🗂 تشکیلات اسلامی مِضمار 🆔eitaa.com/mezmar_ir 💗اللﮩـم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ 🇮🇷🌐https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 در تشکیلات تحقق آرمان مهم است؛ از این رو بارهای زمین مانده باید برداشته شود؛ 👈 به عنوان مثال فرض کنید شما قرار گذاشته‌اید به کوهنوردی ،بروید کسی که قرار بوده نان برای صبحانه بیاورد خواب مانده است. 🔹شما نمی‌گویید «به من چه»؛ اتفاقاً به او زنگ می‌زنید یا اصلاً می‌گویید که من می‌دانم فلانی خواب مانده است؛ 🍞 پس احتیاطاً چندتا نان می‌گیرم اگر کسی که قرار بود بگیرد، وظیفه‌اش را انجام ندهد و بقیه بگویند «به من چه باید صبحانه را بدون نان بخورند!!» 🔹 آن چیزی که کوهنوردی را شیری می‌کند، همین است که کار زمین مانده را هرکس پیگیری می‌کند تا انجام شود ⏪ و هدف تشکیلات محقق شود.✔️ 👌 کسی که بار زمین مانده را بلند کرده است و نان گرفته، فضولی کرده است. 🔺 این فضولی او بوده است که برای روز مبادا یا مواقع بحرانی فکر کرده است.
👈 که چندتا نان بگیرد تا اگر فلانی خواب ماند، نان داشته باشیم. ✅ علت این که تشکل‌های انقلابی در مواقع بحرانی خوب عمل می‌کنند همین است که فضول هستند؛ 🔻 برای روز مبادا و مواقع بحرانی فکر می‌کنند و خودشان را مطابق با آن تجهیز می‌کنند. ⏳ زمان بحران چه کسی موفق است؟ 📍آن تشکلی که فضول است، می‌تواند به کمک دیگران .بشتابد. ❎ کسی که سرش را پایین انداخته است و فقط به فکر کار خودش است اصلاً وسط میدان نمی‌آید و نمی‌داند در مواقع بحرانی باید سراغ چه کسی برود.⁉️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 در عوض تشکل‌های انقلابی می‌دانند چطور ارتباط بگیرند، چه کسانی چه انبارهایی دارند و می‌توانند مردم را به خط کنند و..... 👈 همه اینها از فضولی آنها به دست آمده است، زیرا سرشان به کار خودشان نیست، 🔻در مسیر دغدغه‌شان به دیگران کار دارند و وسط میدان می‌آیند. ⁉️ بر اساس آنچه گفته شد، فضول کیست؟ 🔹فضول کسی است که توانمندی بالایی دارد، علاوه بر این که کارهای سپرده شده به خودش را به خوبی انجام می‌دهد؛ 👌مازاد توان دارد با این مازاد توان خودش به سراغ دیگران می‌رود و به آنها توصیه می‌کند تا آنها حرکت کنند. به کمک او کارشان ثمر بدهد. 📍مثال گروه کوهنوردی مثال زیبایی است. فردی که توان دارد خودش را بالا کشیده است؛ با مازاد توانش بر می گردد کوله پشتی دیگری را می‌گیرد تا رفیقش راحت‌تر بالا بیاید و به او و کمک می‌کند.
🔅 «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر»! این جا معنا می‌شود؛ یعنی رفته و به دیگری کمک کرده که او هم در این مسیر ثابت قدم بماند و وظیفه‌اش را انجام دهد. 📌نکته مهم در فضولی این است که فرد، کار خودش را انجام دهد. 👈 اگر مثلاً آقای «الف» کارش را خوب انجام ندهد، ولی سراغ کار دیگری برود و از آنها بخواهد که چرا شما کارتان را خوب انجام نداده‌اید؟ 🔙 پاسخ می‌شنود:«که به تو چه؟ خودت برو کارت را درست انجام بده» 🔛 و این حرف و قضاوت در مورد او قضاوت صحیحی است مطالبه زمانی معنا پیدا می‌کند که مطالبه‌گر کارش را درست انجام دهد. 🔚 به همین دلیل گفته شد که هرکسی فضول‌تر است عامل‌تر و هرکس که عامل‌تر است، مطالبه کننده‌تر توصیه کننده‌تر و در نتیجه رهبرتر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ اگر از ما بپرسند رهبر تشکیلات کیست؟ 🔅باید بگوییم؛ «کسی که بیشترین ارتباطات را با افراد داشته باشد و در گلوگاه ارتباطی تشکیلات قرار گرفته باشد، رهبر می‌دانیم». ⬅️ این فرد به همه سر می‌زند، در همه کارها فضولی می‌کند و به بقیه کمک می‌کند که کارشان را انجام دهند. 👌کسی که این ویژگی‌ها را داشته باشد، به صورت خودکار رهبر تشکیلات است؛ 🔹مثلاً در هیأت عزاداری چه کسی به عنوان مسئول هیأت انتخاب می‌شود؟ 🔸کسی که بیشترین امکانات را برای هیأت به خط کرده است، 🔸کم‌کاری‌های بقیه را جبران کرده و به کمک آنها رفته است 🔸از بقیه دائماً پیگیری انجام کارهای‌شان را داشته و..... 🔚 این روحیه مناسب مسئولیت هیأت است. 🌷روایات و احادیث ائمه اطهار ما را به سمت ایجاد یک فضای تشکیلاتی سوق می‌دهد. 👌سلام کردن به یکدیگر، 👌کمک به فقرا و نیازمندان. 👌جویای احوال همسایه شدن، 👌آداب رفاقت و دوستی کمک و دستگیری دیگران و ... .
🔺نشان می‌دهد که مجموعه‌ها و تشکل‌ها، انسان محور ایجاد می‌شوند؛ 🔛 در حالی که سازمان در ادبیات غرب، ساختار پایه ایجاد شده است. در سازمان انسان حذف شده است. 🔚 از این رو انسان‌ها در چنین ساختارهایی ابزار و مهره بازی هستند. 📍 استعاره سازمان به مثابه سیستم یا ماشین، چنین فهمی از سازمان را در دانش مدیریت نشان می‌دهد. 👀 با این نگاه، آدم‌ها مهره‌ها و چرخ دنده‌های تشکیل دهنده ماشینی به نام سازمان هستند؛ 👌در حالی که در تشکیلات آدم‌ها، موضوعیت دارند و باید توانمندی‌های آنها محور حرکت و کار قرار گیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ تواصی ،فضولی پیگیری، تقوا و امر به معروف و نهی از منکر باعث می‌شود روح کلی تشکیلات به وجود آید و همه مراقب یکدیگر باشند. ❌ جنس این مراقبت، نظارت به معنای منفی نیست که همه منتظر باشند کسی اشتباه کند و آن را به رخ او بکشند، ✴️ بلکه جنس مراقبت دستگیری و معاونت و کمک در مسیر رشد افراد و آرمان مجموعه است. 👌وقتی مطمئن می‌شویم که همه آماده هستند، «بسم‌الله» را می‌گوییم، کوهنوردی را آغاز می‌کنیم و دائم هوای همدیگر را داریم که مبادا کسی جا بماند. ⏪ با این نگاه، چه کسی رئیس تشکیلات است؟ ✅ کسی که بیشترین مراقبت را دارد، تقوای بیشتری نسبت به بقیه دارد، ✅ کسی که پیگیرتر است، ✅ و توصیه بیشتری به حق و صبر می‌کند، ✅ کسی که امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه‌گری بیشتری دارد؛ ✅ در یک کلام کسی که این ابعاد و ویژگی‌های فوق را بیشتر داشته باشد. 👈 این موارد در کنار همدیگر، فضای تشکیلات است.✔️
🔅تکنیک تقوا و فضولی: 🔰 تکنیک اصلی مراقبت و تقوا، داشتن اشراف کلی بر فضای پیرامونی و تکنیک فضولی شروع سرکشی و فضولی از نزدیک‌ترین افراد است. ⚠️ برای مراقبت داشتن لازم است شما به سایر نفرات، کارها و برنامه‌ها اشراف عمومی و کلی پیدا کنید تا مراقبت درستی از آنها انجام دهید. ✳️ به علاوه، شما وقتی می‌خواهید فضولی کنید، همین که سرتان را بالا می‌آورید به اولین فردی که می‌رسید تذکر می‌دهید و کارتان را ادامه می‌دهید و سراغ بعدی‌ها می‌روید. 🔸استعاره «لكه جوهر» مناسب فضولی است؛ ⏪ یعنی فضولی باید مثل لکه جوهر از یک نقطه کم‌کم سرایت کند و کل صفحه را بگیرد. 🔺 این امر هر قدر نزدیک‌تر باشد اولویت‌دارتر است. ⏮ مثلاً وقتی شما در اردوگاهی هستید که می‌خواهید محل اسکان همگانی خودتان را تمیز کنید، کافی است؛ ◀️ اولاً هرکس سر جای خودش را تمیز کند. پتو را مرتب کند و ◀️ ثانیا به نزدیکترین فرد کنار خودش کمک کند، 👌همین طور کم کم كل محل اسکان تمیز می‌شود. 🚫 اگر شما یک پتو از یک طرف بردارید و مرتب کنید سپس سراغ گوشه دیگر بروید و پتویی دیگر و همین طور پراکنده عمل کنید زحمت‌تان زیادتر می‌شود.❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎋۲_ فضای آرمانی تشکیلات: 👈 دومین فضایی که شکل دهنده فرهنگ تشکیلات است فضای آرمانی آن است که نسبت افراد را با آرمان تشکیلات تعریف کرده و شکل می‌دهد. 🌐 اعضای تشکیلات باید تک‌تک و به صورت مستمر دغدغه آرمان تشکیلات را داشته باشند. 🔛 برای اجرایی و عملیاتی شدن آن ایده و فکر بدهند و اقدام مناسب انجام دهند. 👌 خلاقیت و نوآوری محصول کلیدی و مهم فضای فکری مناسب در تشکیلات است. 📌این نکته که در تشکیلات زمینه‌ای ایجاد شود که افراد به آرمان‌های تشکیلات فکر کنند، خلاقیت‌زا است. 🔺 اثر این امر آن است که افراد در عرصه برنامه‌ریزی‌های عملیاتی، ایده‌های نو داشته باشند. 🔻تشکیلاتی که در آن ایده‌های نو و خلاقانه پررنگ‌تر است، دائماً از ایده‌های نو حمایت می‌شود و افراد می‌توانند حرف بزنند و ایده بدهند.
👌 جوشش و پویایی فضای فکری‌اش بیشتر است. 👈 همین فکر دائمی به آرمان و ایده دادن کمک می‌کند که در مقام اجرا و تحقق نیز همان افراد پای کار بایستند و ایده‌های‌شان را روی ریل عملیاتی حرکت دهند. ✔️همراه سازی فضای انسانی و تعاملات ارتباطات افراد با یکدیگر، مکمل این فضای فکری است. ⏪ وقتی فضای فکری تداوم داشته باشد افراد برای عملی کردن ایده‌هایشان سراغ دیگران می‌روند و پیگیری، مطالبه‌گری و... شکل می‌گیرد. ⚛ و در تشکیلات باید تک‌تک آدم‌ها اجازه داشته باشند به وضع موجود وضعیت مطلوب و راه رسیدن از وضعیت موجود به مطلوب آزادانه فکر کنند. 📍خلاقیت از این فضا شکل می‌گیرد. 🔑تکنیک کلیدی، ایجاد فضای فکری در تشکیلات مباحثه و ایجاد فضای مشارکت در طراحی و برنامه‌ریزی و فضای ایده‌پردازی جمعی است. ✅ برگزاری جلسات تصمیم‌سازی جمعی برای حل مسائل و مشکلات موجود در تشکیلات هم از راهکارها و تکنیک‌های مهم ایجاد فضای فکری تشکیلات است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب خدمت اعضای محترم☺️ 👌ما در این کانال سعی می‌کنیم اصول رو که از اصلی‌ترین و مهم‌ترین 📌رکن‌های یک هست، تقدیم شما عزیزان بکنیم. 💯✅یه سری فوت و فن‌هایی هست که قبلا آموزش داده شده، ولی مجدداً برای آشنایی بیشتر شما سروران؛ بارگذاری می‌شود، 👈 تا بتونید به بهترین شکل ممکن در گروه‌های زیر مجموعه‌ی خودتون مدیریت کنید؛ 👈 و ان‌شاءالله برای نزدیک شدن جامعه امام زمانی، به درستی خدمت کنید.🤲 🌺🌸🌺🌸🌺 📚درس‌هایی هم که خدمتتون ارائه داده میشه از چندین منبع معتبر هست، خیالتون راحت😊