درس: فرازهایی از رجال نجاشی .
استاد: مهدی سبزواریان زیدعزه .
جلسه: اول
زمان : ۱۰ مهر
@osol_fegh
.
13.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍فروع فقه .
همه فروع فقه را به فروع اعمال تفسیر می کنند، اینبار ما فروع فقه را در معنایی بسیار عام در نظر می گیریم .
درواقع دایره انفتاح را بسیار گسترش میدهیم گسترشی که در طول زمان بوده و مجرای عمل امثال آیت الله بهجت و آیت الله نخودکی اصفهانی و علامه بحرالعلوم و... بزرگان دیگر بوده است .
در این فروع ما علومی چون علم المعاینة الروحانیة، علم البخورات، علم الاحجار الکریمة و.... را شامل می شود .
درواقع مدعای ما این است که باب علم نه فقط در افعال صوم صلات طهارت باز است بلکه بصورت کلی در تمام جهات زندگی انسانی باز است .
چگونه می توان از تعالیم بودا نظریه کوانتوم را استخراج کرد و دوره ای جدید در فیزیک را با مطالعه اعمال ریاضتی بودا بنیان نهاد و از پزشکی هسته ای سخن گفت .
یا چگونه می شود طب سنتی را بر آموزهای طبیعیات قدیم که ریشه در فلسفه ای دارد که مبادی آن بدیهیات نفس است از قبیل :
۱_ من هستم
۲_ جهان خارجی هست
۳_ فهم من از جهان خارج هست
،بنیاد نهاد .
ولی نمی توان بر آموزهای خاتم پیامبران اینگونه فروع را استخراج کرد !؟
البته محققین از اندیشمندان جهان اسلام این کار را کردند و علومی همچون علم الاحراز، علم الدخان و البخورات و... را نام برد .
نبی اکرم خاتم رسول است و می توان بر تعالیم او جهانی و تمدنی نوین ساخت .
@osol_fegh
.
الوافي
📍فروع فقه . همه فروع فقه را به فروع اعمال تفسیر می کنند، اینبار ما فروع فقه را در معنایی بسیار عام
بعد از مرحله افتاء دو مرحله میآید که یک مرحله را بتفصیل گفتیم که شامل قضا و سیاست می شد .
اما شاخه ای دیگر نیز بر افتاء استوار است و آن این که بدانی مذعج چیست و چه خصوصیاتی دارد و چگونه دفعش کنی یا اینکه بدانی امام سجاد نحوست طالع را چگونه تفسیر میکند و چه درمانی می دهد .
شاید بشود گفت که این بخش در ادامه همان سیاست و قضا است که بر افتاء استوار اند .
اگر کتاب المحصول علامه اعرجی را تهیه کنیم
چه کسانی آن را میخواهند
لطفا به آیدی من پیام دهید :
@Mohiuddin76
📍اجتهاد در علم رجال یا تجمع ظنون رجالی .
بدین گونه است که توثیقات عام و توثیقات خاص و توثیقات معنوی و توثیقات لفظی به یک اندازه در توثیق رجالی کاربرد دارد
چیزی که در رجال بغداد مشاهده نمی شود .
درواقع ممکن است شخصی توثیق سندی و لفظی نداشته باشد ولی بصورت دیگری توثیق شده باشد .
یا در مقطعی خاص توثیق شده باشد و بعد از آن زمان نقلش بی ارزش شده باشد مثلا تا زمانی که از امام باقر روایت میکرده ولی همان شخص اگر در زمان صادق روایت کند بی ارزش است چون در آن زمان مثلا فاسق شده .
پس زمان و توثیقات معنوی نقش محوری در رجال اجتهادی یا همان رجال بروجردی یا بتعبیر دیگر رجال قمی یا شیوه رجالی مکتب الوافی دارد .
@osol_fegh
.