eitaa logo
الوافي 🇵🇸
491 دنبال‌کننده
733 عکس
71 ویدیو
49 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰۲۴۱۱۰۸-۱۹۳۶۱۳.mp3
29.73M
تاثیر مکاتب حدیثی درالگویابی آثار حدیثی جلسه دهم
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 جایگاه رهبری عامل جلوگیری از انحراف و عقبگرد انقلاب است ✏️ رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: مسئله‌ی عقبگرد و توقّف و بازگشت به عقب مسئله‌ی کوچکی نیست، مسئله‌ی بسیار مهمّی است... ✏️ خب، یک عاملی لازم است برای اینکه جلوی این [عقبگرد] را بگیرد؛ در نظام اسلامی این عامل «جایگاه رهبری» است؛ بایستی جلوی این انحراف به وسیله‌ی رهبری گرفته بشود؛ این خیلی اهمّیّت دارد؛‌ خیلی اهمّیّت دارد! بنابراین اهمّیّت مجلس خبرگان به خاطر این است که متصدّی تعیین مأمور برای این مأموریّت بسیار مهم است؛ [یعنی] متصدّی تعیین رهبری است؛ اهمّیّت این مجلس به خاطر این است. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. ۱۴۰۳/۸/۱۷ 🖼 🔹️متن کامل بیانات: khl.ink/f/58264
هدایت شده از KHAMENEI.IR
نمودار درختی بیانات رهبر انقلاب.pdf
850.5K
🌷 | نمودار درختی بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. ۱۴۰۳/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📍نقدی به مناظر دکتر سروش و استاد علیدوست . با قطع نظر از اینکه توقع معلومات بیشتری در عرصه فقه از دکتر سروش داشتم زیرا ایشان خودشان جزو مدرسین حوزه فقه و اصول بودند، تعدادی نکته را قابل تذکر می دانم : ۱_ دکتر سروش مدعی بود که عقل خالص در جهان بیرون قابل تصور نیست و عقل مخلوط با شهوت و غضب و امور انسانی دیگر مخلوط است . این مدعی کاملا درست است حتی بنده یک قدم عقب تر می روم و می گویم اصلا تقسیم تلازم به عقلی طبعی و وضعی موضع اشکال بسیاری از اصولیون است زیرا تلازم عقلی صرف در خارج نداریم . اما مثال هایی که دکتر سروش زدند که بدرستی استاد علیدوست فرمودند اینها که جزو تعبدیات است نه حکم عقل . بنده یک نکته را به این جا اضافه میکنم ؛ اصل تشریع و آمدن پیامبران ابراهیمی و ادریسی برای این بوده که عقل عرفی انسان ها منضبط شود و آنچه که از لوگوس نشنیده اند را بشنوند . مقام هرمسی همیشه بوده همیشه کسی بوده که مابین زمین و آسمان بایستد و ازجانب آسمان مامور اصلاح خطا های عقل های زمینی باشد که در حال تلقی اندیشه از آسمان هستند . بشر همیشه نیاز به هرمس و اخنوخ و پیامبر داشته تا وضعیت هایی همچون تغییرات اقلیمی که بر اساس عقل کانتی و سوبژکتیویته بوجود آمده بوجود نیایید . وقتی دین کامل و جامع برای حیات بشری تا وقت قیامت آمد که مدعی انفتاحیان است، انچکه در بعد ائمه عهده دار اند مقام امامت و رهبری همان دین کامل است . @osol_fegh .
سلام علیکم ضمن عرض معذرت به دلایلی درس پس دادن پژوهش حقیر حول تسعیر، خدمت عزیزان و اساتید این مدت توفیقش برای حقیر حاصل نشد ان شاء الله طی ایام آتی انجام وظیفه می کنم.
الوافي 🇵🇸
📍نقدی به مناظر دکتر سروش و استاد علیدوست . با قطع نظر از اینکه توقع معلومات بیشتری در عرصه فقه از د
۲_ با دیدن این مناظره در خاطرم گذشت که چقدر جای امثال فقیه بزرگ سید محمد جواد عاملی خالی است . و مضاف بر آن چقدر افسوس خوردم که مباحث علمی ما به مجادلات لاطائلی گره خورده که بر بستر فلسفه قاره ای پدید می آید. فقه مضاف بدترین اصطلاحی بود که یک شخص ناوارد می توانست برای حوزه قانون و فقه اسلامی تصویب و وضع کند. مرحوم سید محمد جواد عاملی در مفتاح الکرامة دایره تفقه اسلامی را به بخش تقسیم کند : الف) بخش احکام ب) بخش قضاء یا همان تطبیق احکام بر مصادیق ج) بخش سیاست یا راهکارهای تطبیق احکام بر مصادیق آنچه در دایره تفقه ما نیاز به گسترش دارد بخش قضا است نه بخش احکام و نه بخش سیاست . ما بارها در کتب محققین اصولی خواندیم که قطع موضوعی در بخش احکام نداریم بلکه قطع در این قسمت قطع طریقی موضوعی است . با این وضعیت با چه عقل سلیمی داعیه فقه مضاف دارید ؟! علامت و حکم وضعی عصر تشریع یافت می شود و بر موضوع جدید در عصر حاضر با تطبیق آن علامات با علامات اینجا سنجیده می شود . ما چیزی بعنوان فقه مضاف نداریم جناب آقای علیدوست انچکه هست موضوعات جدید قضایی است !!! . علم قانون دارای سه بخش است : حکم، قضا، سیاست . این دعوا های لفظی لاطائل که در ابتداء گفتم بخاطر آن است که بلد نیستیم تحلیلی بحث کنیم آقای سروش می گوید فقه ویکی معنی از آن در ذهن اوست آقای علیدوست می‌گوید فقه یک معنی دیگر در ذهن او است . حیف وقت و انرژی برای دیدن این مناظرات که فقط بدرد تبلیغات کانال آزاد می خورد . @osol_fegh
الوافي 🇵🇸
۲_ با دیدن این مناظره در خاطرم گذشت که چقدر جای امثال فقیه بزرگ سید محمد جواد عاملی خالی است . و مضا
۳_ سه نکته با جناب آقای سروش و تمام [ با جناب آقای علیدوست حرفی ندارم چون ایشان ابتداء باید اثبات کند قضیه مشروطه یک قضیه فقه جواهر ی بوده نه یک اثر نفیس از فقه متکلمینی که این آقای سروش هم اینقدر سنگ غزالی را به سینه می زند ( طرف اینقدر متوجه نیست که مذاهب فقهی حداقل در اهل سنت تقسیم به مذاهب فقهی فقها و مذاهب فقهی متکلمین می شود و این غزالی یک متکلف فقیه است که حالا چرندیاتی هم از کلام در فقه دارد ) ، بله قضیه مشروطه غیر مشروعه که شیخ شهید ما فقه جواهریان را بدار آویخت یک تابلو تمام نقش از فقه کسانی است که اصولشان مواج از فلسفه و کلام است ] . ۱_ نکته اول جناب سروش : چه کسی گفته تعقل ورزی فقط سنت ارسطو بوده و دیگر روش های تعقل ورزی فلسفه نیست ؟! در یونان باستان گروهی نام داشتند بنام رواقیان که انتهای فلسفه آنان حقوق و سیاست بود انسان مدرنی که سنگ او را به سینه میزنی حول منطقی پیشرفت کرده که از خروسیپوس سولی گرفته و تمام اندیشمندان منطق دان جدید متفق اند که منطق جدید برگرفته از منطق رواق بزرگ است . فقه هم همین است فقه همان اساس شریعت است و عرفانی و شهودی بدون این روش تعقل ورزی که در یونان باستان هم بوده بهیچ عنوان قابل ارزش گذاری نیست . یادم می آید یک کلیپی از این دراویش گنابادیه علیه ما علیه برای ما پخش کردند که گفته بود مگر حضرت رسول رسول شد با این احکام خمس زکات و صلات ، آخر این بی سواد هنوز نمیداند که نبی اکرم قبل از انتخاب به رسالت همانند پدر خود بر دین ابراهیم حنیف بودند ولذا ایشان حج خانه خدا می کردند بر طریق حنیف و آن جماعت کفار هم طواف خانه خدا را می کردند در حالت لخت و عریانی . ۲_ نکته دوم جناب سروش : ایشان تأکید دارد که با احکام اجاره فقه که نمی شود انسان ها را دعوت بدین اسلام کرد . بقول استاد ما یا هوش ! فلسفه مشرق زمین همیشه با عمل همراه بوده هر فلسفه مشرق زمین را ببینی هر تعقل ورزی مشرق زمین را ببینی با عمل است شهود با قلب و تفکر بتنهایی در گوشه ای خلوت عامل زوال عقل است جناب دکتر فلسفه و شهود هواره باید در تارو پود عمل بگنجد عملی که موافق با اوامر کاسموس باشد . در فلسفهای شرق عمل محور شهود است چه با ورزش های خاص چه با شیوه های زندگی خاص . ۳_ نکته سوم با جناب سروش : جناب دکتر! حکم رجم یک حکم تکلیفی است و احکام تکلیفی دائما با علامات اند و اگر علامات آن در زمانی از ازمنه از بین رفت یا فاقد شد یا حکم ثانوی علائمش آمد که مقدم بر این حکم شد آن حکم ملغی می شود . مثل شهادت زن که در عصر قبیلگی بود و در آن عصر زن زیاد در جامعه نبود و تعاملی همانند مردان نداشت حال که کنش او با مردان در عصر حاضر در جامعه برابر شده مناط[علامت] قبیلگی ملغی می شود و حکم تغییر میکند اینجا جای کار فقیه است نه جای سخن گفتن شما و هر آنکس که با او مناظری می کنی . @osol_fegh .
16.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍ادراک عقل و ادراک قلب . 🎙امام خمینی رحمه‌الله. 👌کتاب اجاره به چه درد می خورد. @osol_fegh .
۲۰۲۴۱۱۱۵-۱۵۰۰۵۴.mp3
26.75M
تاثیر مکاتب حدیثی برالگویابی آثار حدیثی جلسه12
۲۰۲۴۱۱۱۵-۱۵۲۲۳۷.mp3
28.83M
تاثیر مکاتب حدیثی بر آثار حدیثی جلسه12
الوافي 🇵🇸
📍 فروعات فقه . علم الاحجار الکریمة از جمله فروع فقه عملی در رابطه با طبیعت خارجی است . در این ویدیو
📍فروع فقه . در تقسیم بندی مرسوم علوم بر سبک فلسفه ارسطویی علوم را به دو بخش نظری و عملی تقسیم می کنند در بخش نظری از ریاضیات طبیعیات و الهیات صحبت می کنند و در بخش عملی از اخلاق و تدبیر منزل و سیاست مدن صحبت به عمل می آید . باقدرت سیاسی که اسکندر داشت و فلسفه و تعقل ورزی ارسطویی که بیشترین اشتغالش به صورت های ذهنی خالی از حب و بغض ها و احساسات انسانی بود . اسکندر این فلسفه ذهنی را پذیرفت و این دو عامل باعث شد که جهان ذهن در صور ذهنی قفل شود و عملا ذهن و عمل با هم ارتباطی نداشته باشند . آیا نشنیدید که فلاسفه و تعقل ورزان امروزی مابین اعتباری و عقلی فرق می گذارند و می گویند حیطه عمل اعتباری است ! نه صورتهای مجرد از اعراض نفسانی انسانها ! . اما قضیه در مابقی تعقل ورزی ها (فلسفه ها) کاملا برعکس است و ذهن و عمل دائما با هم همراه اند . در سنت فلسفی رواق بزرگ و دیگری فلسفه های شرقی و غربی، عقل و عمل ارتباط توأمان دارند، حتی در منطق رواق بزرگ شکل چیدن قیاس ها بنابر روایت دکتر عثمان امین برعکس است و ابتداء تصدیق ابتدائی میکند بعد تصور و بعد تصدیق کامل ! و تصدیق در نظر آنان یک نوع عمل است چنانچه علامه اعرجی نیز در ابتداء المحصول خود به این مطلب که تعریف بوعلی از تصدیق غلط است اشاره کرده است . شما این مطلب را در تمام فلسفه های شرق نیز می بینید که معرفت فقط از طریق عملی خاص و تکرار آن حاصل می شود نه نشستن در گوشه اتاقی و خلق صور بدون اغراض انسانی بی فایده . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍فروع فقه . در تقسیم بندی مرسوم علوم بر سبک فلسفه ارسطویی علوم را به دو بخش نظری و عملی تقسیم می کن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍فروعات فقه . ادیان ابراهیمی و ادریسی یا بعبارتی دیگر تعقل ورزی های عملی و قلبی، انسان را از طریق عمل و تکرار آن عمل به معرفت می رسانند . هیچ صورتی در ذهن بدون عمل ساخته نمی شود، و آن صوری که در ذهن بدون عمل ساخته می شود صرفا صوری بی ارزش است از لحاظ معرفتی . معرفت لخت از اغراض انسانی با واقعیت عالم هیچ تطبیقی ندارد . این را خروسیپوس سولی و دیگر فلاسفه رواق بارها به ارسطو گوش زد کردند . با این مقدمه طولانی می روم سراغ اصل مطلب : علوم خفیه مرتبط و بنا شده بر طبیعیات قدیم که فرع فلسفه باشد نیست . بلکه طبیعت خود همانند قول و گفتار و کردار و تقریر هرمسی منبع معرفتی است و ما صرفا از آن صوری را میفهمیم . حضرات علمای ما همچون سید ابن طاووس دستورات ادعیه ای جالبی را از منبع هرمسی جمع کردند که عمل بر طبق آنان انسان را بشهودی می رساند . ایشان احراز مختلفی را ازائمه هدی علیهم السلام جمع آوری کردند و ایشان را میتوان از روات علم الاحراز نامید . علوم دیگری نیز بر این منبع معرفتی یعنی اقوال هرمسی تشکیل شده من جمله استخراج وقف ها و اشکال و تکسیرات گوناگون قرآنی و روایی (همانند خمس هائات امام علی علیه السلام). یعنی سلسله علوم اینگونه است که شما در تعقل ورزی هرمسی زمانی عالم و مجتهدی که بتوانی افعال و اقوالی را استخراج کنی که با عمل یا گفتن مداوم آنان (اذکار) معرفت بیشتری کسب کنی . در خبر ها شنیدم که صهیون ها گفتند با آمدن ترامپ ما معبد سوم سلیمان را خواهیم ساخت آنان می خواهند با این اعمال خاص معرفت الهی را و ادیان را از بین ببرند .
الوافي 🇵🇸
📍ادراک عقل و ادراک قلب . 🎙امام خمینی رحمه‌الله. 👌کتاب اجاره به چه درد می خورد. @osol_fegh .
📍 راه معرفت قلبی عمل است بعد از این دو صورتهای در ذهن شکل می گیرد . پس ابتداء عمل بعنوان عنصر و ماده تصدیق قلبی ساذج بعد تصور بعد تصدیق کامل با قلب . حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ اَلْقُرَشِيُّ اَلْحَاكِمُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلمُطَّوِّعِيُّ اَلْبُخَارِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي دَاوُدَ بِبَغْدَادَ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حَرْبٍ اَلْمُلاَئِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلصَّلْتِ اَلْهَرَوِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى اَلرِّضَا عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ. @osol_fegh .
۲۰۲۴۱۱۱۵-۱۵۲۲۳۷.mp3
28.83M
تاثیر مکاتب حدیثی برالگو یابی آثار حدیثی جلسه۱۲
الوافي 🇵🇸
📍فروع فقه . در تقسیم بندی مرسوم علوم بر سبک فلسفه ارسطویی علوم را به دو بخش نظری و عملی تقسیم می کن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍معرفت قلبی از طریق فقه . ما گفتیم مقصود از تعقل ورزی در آیات آفاقی و انفسی و شریعت مقدس حصول به معرفت قلبی کامل است . مدعی کاملان طریق معرفت آن است که شریعت (دستورات تحصیل ایمان قلبی همان فقه) تمام و کمال آمده و باب علم به دستورات هم مفتوح است به انفتاح حقیقی . من جمله از عارفان بر منهج فقهاء سید بن طاووس و آیت الله بهجت اند، در این کلیپ آیت الله بهجت از یکی از قله های این نوع عرفان تمجید می کنند . @osol_fegh .
📍قاعده فقهی و نظریه فقهی . قاعده فقهى در برگيرنده حکم کلى فقهى است، بر خلاف نظريه فقهى که مشتمل بر ارکان، شروط و احکام است و بين آنها ارتباط ايجاد مى‌کند. @osol_fegh .
📍قاعده اصولی قاعده فقهی . ۱_قاعده اصولی راجع به احکام مکلفان جنبه توسیطی دارد و قاعده فقهی جنبه تطبیقی. مثلا حجیت خبر واحد و حجیت ظواهر واسطه رسیدن به حکم شرعی اند، ولی قاعده اتلاف یا قاعده طهارت برحکم شرعی منطبق می شوند. لذا قاعده فقهی خود حکم شرعی کلی است و قاعده اصولی واسطه در اثبات حکم شرعی است. ۲_حکم منتج از قاعده اصولی، کلی و از قاعده فقهی، جزئی است. ۳_مسأله اصولی متضمن حکم شرعی نیست برخلاف قاعده فقهی. ۴_مسأله اصولی حتماً فراگیر است برخلاف قاعده فقهی. ۵_مسأله اصولی خاص مجتهد است. ۶_نتیجه مسأله اصولی در کبرای استنباط قرار می‌گیرد بر خلاف قاعده فقهی. ۷_قواعد فقهی جایگاه استقلالی در استنباط دارند برخلاف مسائل اصولی. ۸_استنتاج در مسأله اصولی متوقف بر قاعده فقهی نیست؛ برخلاف عکس آن. ۹_قاعده اصولی نفی است یعنی چیزی از دستور و حکم شارع را در بر ندارد بلکه فقط برای تفسیر کلام و استنباط قاعده فقهی بکار می رود، اما قاعده فقهی وجودی است و در بردارنده قانون و حکم است، لذا در فقها اصل را بمعنی عدم می گیرند چنانچه در الوافیة تحقیق شده . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍 راه معرفت قلبی عمل است بعد از این دو صورتهای در ذهن شکل می گیرد . پس ابتداء عمل بعنوان عنصر و ماده
📍ذکر ۱ . از جمله کتب مورد اعتماد عرفان محدثین و فقها رساله شریفه ادعیه امام سجاد علیه السلام است که ملج عارفان فقیه است . این رساله دارای چندین نوع صلوات است که درطور معنا کاربردهای متفاوتی دارند . @osol_fegh .
کمینه_گرایی_و_بیشینه_گرایی_در_فقه_و_اثر_آن_در_علم_رجال_مستخرج_از.mp3
4.84M
🌀 عنوان: کمینه گرایی و بیشینه گرایی در فقه و اثر آن در علم رجال 🔹 مستخرج از جلسه دوم کارگاه روش‌های نوین پژوهش در حوزه تحقیقات رجالی 📚 کانال استاد پاکتچی در تلگرام . @osol_fegh .
📍سید مرتضی سید فقهاء . در حال مطالعه کتاب بسیار ارزشمند استاد دکتر احمد پاکتچی بودم . ایشان بخوبی طرح ابتدایی که در ذهن داشتم را برای مکاتب فقهی امامیه تا ابتدای مدرسه حله را ترسیم کردند . اما در تعجب ام که حضرت استاد چرا در این کتاب سید مرتضی را از گروه فقهای متکلم حساب کردند !!! حاشا و کلا . چنانچه میدانید قضیه بحث از دلالت و صدور یک بحث فقه الحدیثی است و جناب دکتر به درستی این مطلب را در کتاب ارزشمند فقه الحدیث خود اشاره کردند . در قضیه حجیت خبر واحد هم بر همین منوال است سید مرتضی دلالت خبر واحد را حجت نمی داند نه صدور آن را و آنانی که خبر واحد را از طایفه فقها حجت میدانند صدور آن را قطعی میدانند نه دلالت آن را . پس دو مقام است و باید ببینیم درک ام مقام بحث خبر واحد مطرح شده درمقام دلالت که بتنهایی قطع آور نیست یا در مقام صدور که قطع آور هست . فاضل در الوافیه دیدگاه فقه الحدیثی مکتب فقهاء را این گونه تقریر می کند : اخبار اصل ها قطعی الصدوراند اما قطعی الحدیث نیستند، زیرا ممکن است امام بسبب ضیق وقت کل احادیث یک اصل را نخوانده باشد . احساس می کنم خلط جناب دکتر پاکتچی بجهت جو غالب افکار مرحوم آیت الله کمپانی بر اصول فقه این عصر باعث شده که کلمه «حجت» این مورد را پدید آورده باشد، و چنانچه اشاره شد در ماقبل تقسیم علم اصول مرحوم کمپانی از نظر طایفه فقها امامیه خطا می باشد و ما بابی تحت عنوان حجج در علم اصول بنابر مکتب فقها نداریم . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍سید مرتضی سید فقهاء . در حال مطالعه کتاب بسیار ارزشمند استاد دکتر احمد پاکتچی بودم . ایشان بخوبی ط
تمام کتب و تراک های صوتی استاد پاکتچی بهترین ها در زمینه خود هستند حفظه الله و توصیه می‌شود به استفاده . محي الدین .
4_5915512646383176222.mp3
42.04M
🔹هفتمین دوره‌ی علمی_پژوهشی مشکات 🔹با سخنرانی دکتر پاکتچی 🔹موضوع: «روش مطلوب مطالعه‌ی علوم حدیث در قالب رشته‌ی علوم قرآن و حدیث»
📍 گزارشی از فقه فقهاء قبل از دوره فقه متکلمین [متأخرین مدرسه حله] . در قبل از مدرسه حله که بنیانگذار فقه با گرایش کلام بود، مدرسه فقها دارای چند گرایش اجتهادی فقهی بود : ۱_ گرایش ابن جنید اسکافی که استاد شیخ مفید بود و عملا با او در بحث رای مخالف بود، گرایش ایشان یک گرایش رأی محور بود که البته بخاطر زبان تند منتقدانه ایشان آثار ایشان حذف شد و از بین رفت و در واقع از بین بردند. ۲_ دومین گرایش شیخ مفید بود که همراه شاگرد خود سید مرتضی نظریه ضرورت مذهب را پرورش دادند. ۳_ سومین گرایش شیخ الطائفه طوسی است که قائل به عدم وجود روایات معارض است و جمع عرفی از ابداعات ایشان است من جمله از ابتکارات ایشان می توان به تهذیب الاحکام اشاره کرد که سهم کبیری در بخش اختلاف الحدیث از علم فقه الحدیث دارد. ۴_ چهار مین گرایش گرایش ابن ادریس حلی صاحب کتاب فوق ارزشمند سرائر است، ایشان در بحث و نقد جمع عرفی شیخ طوسی ابداعات فراوانی دارد که خود به تکامل باب تعارض روایات علم اصول کمک شایانی می کند. البته باز خاطر نشان می کنم این گرایشات مکتب نیستند بلکه مباحثات درون مکتبی فقهای امامیه است. ما می‌بینیم که از متأخرین مدرسه حله به بعد تا فی الحال که مدرسه کمپانی بر حوزه مستولی است، علاقه ای به مباحث و جستجوی انظار قدماء اصحاب را ندارند زیرا با آنان در یک مکتب نیستند. از این سو نیز فقهای معاصر نیز تمایلی به انظار دوره زمانی فقه متکلمین ندارند و خود را مشغول به فعالیت قدماء اصحاب میکنند و اگر از مباحث دوره متکلمین در فقهشان باشد صرف نقد این دوره است. اشکال نشود که شیخ مفید و سید مرتضی و حتی خود شیخ طوسی در زمینه کلام کتاب دارند، چرا اینان را جزو فقها می دانید، زیرا مبانی کلامی در مبادی علم اصول و فقه ایشان هیچ استفاده ای نمی شود و بقولی بین دو علم کلام و فقه خلط نکردند، و یکی را بر دیگری استوار نساختند. @osol_fegh .
📍اصل برائت . اصل برائت در سده پنجم هجری، در قالبی اصولی شکل گرفته و به خصوص در آثار شافعیان در باره آن نظریه پردازی شده است. ابواسحاق شیرازی، «استصحاب برائت ذمه» را بر پایه دلالت عقل واجب شمرده و در موضعی دیگر اصل برائت را با تعبیر «استصحاب حال العقل»، ابزاری برای مجتهد به هنگام نبود دلیل شرعی دانسته است. این در حالی است که نفس استصحاب در سده پنجم هجری، به شدت در معرض نقد اصولیانی با مذاهبی گوناگون بوده است. 📚مکاتب فقه امامیه، پاکتچی، ص۳۸. @osol_fegh .
📍عدم حجیة مرسلات صدوق . ... و ما قیل من أن مرسلات الصدوق إذا کانت بنحو نسبة القول إلی الإمام فهي في قوة الحدیث المسند اعتماداً علی الصدوق مما لایساعده المبنی المعروف والمرضيّ في باب حجیة خبر الواحد، ولیس هناك ما ینجبره ضعف سند الروایة. 📚کتاب الجهاد، ص ۲۶۵ . @osol_fegh .
📍نظریه «قطعیة الصدور و ظني الروایة بودن روایات» . چنانچه بخواهیم از نوآوری های فاضل تونی در مورد فقه و اصول پرده بگشاییم نیاز به تألیف حداقل دوجلد کتاب است. بعد از آشکارشدن ضعف تحلیلات متأخرین مدرسه حله در تأسیس دستگاهی اجتهادی منضبط . و بعد از ایجاد نظریه «ظني الصدور و ظني الدلالة بودن روایات» توسط حلقه شاگردان مقدس اردبیلی . و بعد از ایجاد نظریه «قطعي الصدور و قطعي الدلالة بودن روایات» توسط ملا محمد امین استرآبادی از تأثیر پذیرفتگان حلقه درسی مقدس اردبیلی (اخباریه تقریری از معالم هستند چنانچه در الوافیه ۱۳ شک ملا امین بیان شده که تمام آنها بر داشت او از معالم بوده است_ اخباریه خود به دو مقطع زمانی قبل و بعد از متأخرین مدرسه حله تقسیم می شوند، اخباریه بعد از مدرسه حله گرایشی بنیادگرایانه از معالم الاصول اند ). بعد از این فراز و فرود ها شیخ جلیل ملا عبدالله بن محمد بشروي المشتهر بالفاضل توني نظریه «قطعي الصدور و ظني الروایة بودن روایات» را مطرح ساخت . در این نظریه که بتشریح رابطه دال و مدلول در علم فقه الحدیث می پردازد می خوانیم که : اصول اربعماه بتوسط نویسندگان کتب اربعه جمع آوری شده است و امام معصوم این اصول را دیده است ولی اینکه تک تک روایات این اصل ها را خوانده باشند چنین چیزی بر اثر احتمالاتی همانند ضیق وقت ثابت نشده است لذا تک تک روایات در مقام تعارض نیاز به پویش سندی دارد. البته خود او در زمینه این نظریه اش می گوید که من فحص کردم و تتبع کردم و به این نظریه رسیدم که تمام کتب اربعه صادر شده اند . @osol_fegh .